Mahdollinen kipu hevosella ja onko eläinlääkärille tarvetta?

Anonyymi-ap

Heppaihmiset auttakaa ja jos on kokemusta!

Minulla ja äidilläni on kaksi hevosta toinen on 15v suokkiruuna ja pari viikkoa sitten meille tullut 5v suokkiruuna. Meillä on pihatto, jossa asuu meidän hevosten lisäksi kaksi vieraan suokkiruunaa. Pihatossa kaikki paitsi meidän 5v ollut nyt noin 3kk.

Meidän Onni, 15v on ex ravuri, joka on ollut ratsuna nyt 3 vuotta. Olemme äitini kanssa kahdestaan opettaneet ratsun juttuja ja ne sujui ihan hyvin ensimmäisellä tallilla, mille Onni tuli. Sitten siirrettiin hänet takaisin tallille, josta oltiin Onni ostettu, koska se oli lähempänä meitä ja käytiin aina hoitamassa siellä sitä. Sitten kun Onni tuli meidän omaan nykyiseen paikkaan, ratsastaessa huomasin, että hän ei ollut halukas liikkumaan.

Pysähteli ratsastaessa ja ei suostunut liikkumaan, vaikka raipankin kanssa yritin, eikä yleensä ole tarvinnut kun vain maiskuttaa, laukat ei enää nouse kun vain pari askelta, eikä myöskään juoksuttaessa, joutuu pyytämään enemmän liikkeelle, välillä kipuilmeen näköistä, korvat ratsastaessa luimussa, jos ollaan pysähdytty ratsastaessa saattaa hamuta mun kengän kärkeä ja muutenkin välillä katselee kylkiään ja hoitaessakin korvat yleensä takana ja välillä ei anna kiinni tarhassa ja normaalia enemmän ilmavaivoja, vaikka Onni on aina rupsutellut vähän normaalia enemmän. Tosin hevosilla on ollut nyt kuukauden ajan vähän tujumpaa heinää, että voi olla maha vähän siitä sekaisin, mutta tällä viikolla tulee uutta vähän parempaa heinää.

Mietin, että voisiko mahassa olla ongelmaa jos jos katselee sinne ja varustaessakin vähän näyttää nyrpeää naamaa. Sanon vielä, että ratsastan suurimmaksi osaksi Onnia ja äiti joku kerran kuussa, kun on paljon töitä. Olen puhunut näistä ongelmista sille, mutta hänen mielestä pitäisi seurata tilannetta, mutta mä olen sitä jo sen 3kk jo seurannut eikä ole muuttunut mihinkään ja olen vielä 16v enkä itse voi kustantaa tai kutsua tai viedä hevosta klinikalle ja laitoin s posti viestillä parille hevosklinikalle ja kerroin tämän saman ja he epäilivät kertomani perusteella, että voisiko mahassa olla hiekkaa ja antaa psylliumkuurin tai tuoda mahatähystykseen. Äitini vähän kyseenalaistaa näitä ja sanoo, että olen turhan huolissaan, vaikka tottakai jos oma perheenjäsen mahdollisesti kärsii niin huoli on suuri. Pidin yhdessä vaiheessa taukoa ratsastuksesta koska oli ikävää edes lähteä selkään, kun mietti että tuottaa toiselle vain tuskaa ja muut ei sitä ymmärrä, juuri sen takia kun olen ainut joka Onnia liikuttaa ja tarkkailee niin kai minä ne ensimmäisenä huomaan. Käytös siis on muuttunut heti kun vaihdettiin tallia, enkä ollut entisessä paikassa huomannut mitään erikoista. En tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä ja kuinka huolissaan pitäisi olla ja miten saan äitini tajuamaan, että asiaa ei voi pitkittää jos on jotain vakavaa, hän varmaan odottaisi niin kauan kunnes tulisi oikein jotain vakavaa ja se olisi silloin jo myöhäistä. Nyt on myös suurempi huoli kun on kaksi hevosta ja puhuin äidille myös, että hoidetaan nyt Onni ensin kuntoon, ennenkuin katsotaan toista hevosta.

Toivon että joku luki tämän ajatuksella ja voisi antaa vinkkejä tai kertoa jos on samanlaista kokemusta tietyistä kivun eleistä tai sairauksista hevosilla. Voi myös kysyä vielä lisää kysymyksiä tai jos jotain jäi epäselväksi.

0

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        66
        4643
      2. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        14
        2269
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        25
        1794
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        12
        1518
      5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        32
        1461
      6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        5
        1318
      7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        10
        1237
      8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        15
        1156
      9. 23
        1092
      10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

        Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        291
        1014
      Aihe