Suomen historia ja raha historia?.

Anonyymi-ap

Oon seurannut yotubesta kun noi etsii metallinpaljastimella noita esineitä.

Etenkin peloilta tuntuu lötyvän kolikoita 1600-1700 luvulta.

Miten suomen raha historia menee?

Ennen euroa oli markka, mutta mikä raha oli käytössä ennen suomen itsenäsyyttä?
Oliko se rupla?
Mutta mikä sitten oli kopeekka jota nämä metallinpaljastin etsivät löytvät?
Entä skillinki?
Joskus sitten. taas Åre joka taas viittaa ruotsiin..

Eri siis suomi on ollut joskus osa venäjää, mutta sitten taas joskus osa ruotsia?
Eli ensin tuli ruotsin vallan aika ja sitten yhtäkkä tulee venäjän vallan aika jonka jälkeen sitten suomi itsenästyi tuli oma raha markka jonka jälkeen sitten pääettiin liittyä eu:hun ja keksittiin ottaa euroopassa joka maahan sama raha euro ja ne maat sitten eivät ottaaneet euroa jotka eivät halunneet liittyä eu:hun?

Joskus joku kertoo myös viikinki ajasta. Josta löydetään vielä tänäkin päivänä esineitä.

Miksi ihmiset olivat viikinkejä? ja mikä tämän tarkoitus oli olla joku viikinki?

3

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomi oli vauras maa, rahaa riitti viskellä pitkin peltojakin.

• Anonyymi

Pelloille kolikoitten viskely on käsittäkseni jonkun sanomisen mukaan ollut joku taika tai onnenlantti joka toisi lisää satoa. Kaikkiin ne ihmiset on ennen uskoneet jos tuo pitää paikkaansa. On myös varmasti selkeitä kätköjä. Ennen ei ole ollut mitään "pankkeja" joten rahoja on varmaankin käteketty maan alle.

Wikidepian mukaan markka oli käytössä jo ennen suomen itsenäisyyttä suomen suomen suuriruthinas kunnan aikanakin vuosina. 1860–2002.

Ennen markkaa on ollut ruplia ja nämä löydetyt "kopeekat" on juuri tän ajan ruplia jolloin suomi oli venäjän vallassa.

Ennen veäjän vallaan aikaa oltiin ruotsin vallassa. Tältäkin ajalta ovat metallin paljastin etsijät löytäneet rahoja. mm äyrejä. Rahat ovat olleet joko hopeisia tai kuparisia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe