Miksi Jehovan todistajat valehtelevat niin usein?

Anonyymi-ap

Kun minä olin todistaja, me olimme ylpeitä siitä että meidän ei tarvitse sovitella ja olemme rehellisiä. Laulukirjassakin laulettiin rohkeista Jehovan todistajista.

Nykyään näyttää siltä, että sovitellaan kaikesta ja valehdellaan varmuuden vuoksi vaikka ei tarvitsisikaan.

Meille muutti naapuriin todistajaperhe, jonka isäntä koki tarpeelliseksi kertoa minulle, entiselle todistajalle, ensimmäisen tapaamisen yhteydessä että he ovat todistajia ja tietävät että minä olen entinen todistaja. Siinä heitettiin vähän läppää ja totesin lopuksi, että kai sitä voidaan naapureina kuitenkin tervehtiä normaalisti, johon isäntä totesi, että tottahan toki, ei ongelmaa.

Kun sitten törmäsimme isännän ja emännän kanssa pihalla, he väistelivät kohtaamista eivätkä tervehtineet edes takaisin. Jehovan todistajilta meni siis ensitapaamisessa alle 20 sekuntia, kun he valehtelivat minulle. Myöhemmin kysyin koko perheen läsnä ollessa, että mikä tämä tarina nyt on, kun ensin sanotaan ettei mitään ongelmaa ja sitten ignoorataan ihan järjestelmällisesti ja tervehdykseen vastataan hiljaisuudella. Tähän ei osattu vastata muuta kuin että niin me hoidetaan nämä naapuruston asiat kanssasi asiallisesti mutta ei muuta.

Samaan aikaan järjestön tiedottajat painottavat mediassa aina kun kysytään, että karttamisessa on kyse vain hengellisestä kanssakäymisestä, muuten ollaan ihan normaalisti. Veikko Leinonen totesi vielä, että kyllä erotettuja ja eronneita voi tervehtiä ihan normaalisti, että asia on kyllä ymmärretty väärin.

Todellisuus on kuitenkin aivan toinen. Miksi Jehovan todistajat valehtelevat nykyään niin usein? Mihin katosi selkäranka ja rehellisyys?

27

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska he ovat kirottuja. Gal.1:7-9.
      "Hanimuun" on päättynyt ja todellisuus on tullut esiin.

      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­­N­­­y­­m­f­o­­m­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#181184954

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Soopaa!

      • Anonyymi

        Soopaa niin, koska valehteleminen on JT:n mielestä niin kivaa.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista rajanvetoa. Eikö naapurin tervehtiminen sitten mukamas kuulu "naapuruston asioihin" eli normaaliin kanssakäymiseen naapureiden kanssa, jota tehdään silloinkin, kun ei haluta jonkun kanssa henkilökohtaisemmin ystävystyä? Naapurin tervehtimisen motiivi on naapuruussuhteen ylläpitäminen, ei välttämättä henkilökohtainen ystävyys, saati hengellinen veljeys.

      Ehkäpä todistaja on Raamatulla valmennetun omantuntonsa avulla tullut sellaiseen johtopäätökseen, että naapurin tervehtiminen on kanssakäymisen "pääkomponentteja", joita tulee karttaa, kun taas vaikkapa pihatalkoissa yhdessä haravointi on "fraktio", joka voidaan sallia? Mene ja tiedä, uskoonsa hurahtaneella on oma logiikkansa, joka ei välttämättä muille avaudu.

      Leinosen leinostelut puolestaan ovat sen tason materiaalia, että moni naiivi todistaja järkyttyisi, jos saisi tietää mitä virallinen tiedottaja on julkisuuteen lausunut.

    • Kun koko jt huuhaa on iso vale, niin oikeastaan mahdotonta jt puhua muuta kuin silkkaa valetta ja puppua. Niin ja eivätsentaa koko aikaa puhu valetta: vain silloin kun huulet liikkuvat. jt päästelemä Peräilma on ainoa tosi ja vilpitön asia koko huuhaa-baletissa.


      • Anonyymi
        kookoo5 kirjoitti:

        Näköjään roskalehdissäkin voi olla upean henkistyytneitä artikkeleita.

        Aivan upea artikkeli ja myös kattavat vinkit kaasun tuottoon.


    • Anonyymi

      "Nykyään näyttää siltä, että sovitellaan kaikesta ja valehdellaan varmuuden vuoksi vaikka ei tarvitsisikaan."

      Tapauksen esimerkissä oli kyse arkisesta tervehdyksestä, ei mistään sen suuremmasta, ja silti siitä piti valehdella. Ilmeisesti isäntä ei kehdannut sanoa suoraan heti aluksi, että ei muuten sitten tervehditä. Näin piti kuitenkin sitten toimia, tai olisiko emännän paikallaolo muuttanut tilanteen?

      Kuinka Jehovan todistajien voisi mitenkään luottaa puhuvan totta isoissa asioissa, joissa on panoksena jotain merkittävää (vaikkapa järjestön taloudellinen etu), kun totuutta ei kehdata kertoa edes silloin, kun sen voisi vaaratta kertoa ja korkeintaan pelkkä tilanteen nolous voisi olla esteenä?

      "Me olemme rohkeat Jehovan todistajat". Vanhaa valoa?

    • Anonyymi

      Sehän lähtee vartiotorniseurasta, jonka sana on laki.

      Se tietää, että lahkon jättäneillä on yleensä sellainen syy, että sen kertominen muille lahkolaisille johtaa pohdintaan, ja vähintään usein edelleen lahkon jättämiseen.

      Siinä kun tuo seura kannustaa lapset antamaan jäätelörahansa itselleen, se myös haluaa pitää lahjalootiensa täyttäjät itsellään.

    • Anonyymi

      Nimenomaan, olen miettinyt usein samaa olen tullut siihen johtopäätökseen että sitä eivät voi vain ymmärtää itse jotta valehtelee! Ja kaikki muut sen kyllä ymmärtää..
      No olin kyllä itse samanlainen vuosikymmeniä. Nykyisin häpeän itseäni miten minut saatiin narutettua moiseen touhuun!
      Mietiskellyt että onko minussa narsisti sekä ja halusinko hiekkalinnan kaltaista huomiota..en tosiaan varmistautunut järjestön ulkopuolisesta asioista.

      • Anonyymi

        "Mietiskellyt että onko minussa narsisti sekä ja halusinko hiekkalinnan kaltaista huomiota..en tosiaan varmistautunut järjestön ulkopuolisesta asioista."

        Samaa olen miettinyt itsekin. Nykyään on vaikea ymmärtää, miten JT-uskonto onnistui minua nuoruudessa höynäyttämään. Kai he jotenkin onnistuivat istuttamaan sellaisen pelon, pohjimmiltaan kuolemanpelon, etten tämän jälkeen enää uskaltanut tutkia asioita kriittisesti. Muistan myös ajatelleeni (kuten minulle opetettiinkin), että jos esim. vedenpaisumus ei ole totta, kaikelta muultakin on pohja pois. Siis äärimmäisen mustavalkoinen ajattelutapa. Niin sitä sitten yritti vaikka hampaat irvessä uskoa. Ehkä pahimmillaan pystyin jollain tasolla uskomaan Aatamiin ja Eevaan, vedenpaisumukseen, Israelin kansan erämaavaellukseen ym., mutta en mielellään kovin paljoa ajatellut näitä asioita ja toivoin, että kentällä olisi päässyt helpolla, eikä pahimpia kysymyksiä olisi tullut vastaan.

        Jehovan todistajien kaltainen kultti saa jäsenensä tuntemaan itsensä tärkeäksi, kuuluvathan he pieneen eliittiin, joka yksin tuntee totuuden. Maailmallisiin ja jopa tiedemiehiin suhtaudutaan ylenkatseisesti. Kultti tarjoaa nopean oikotien "totuuteen" eli tärkeimpiin tietoihin, vaikka oikeasti jonkin asian opiskeluun pitää käyttää lukematon määrä tunteja ennen kuin on edes jonkintasoinen asiantuntija sen suhteen. On mahdollista, että kultti paitsi ruokkii yksilön narsismia, myös houkuttelee siihen valmiiksi taipuvaisia ihmisiä. Tämä on ollut myös minulle itsetutkiskelun paikka. Pitää jatkossa olla nöyrempi ja tutkia huolellisemmin se, mihin ryhtyy.


    • Anonyymi

      Ensin arvelin että olen törmännyt vain näihin epätäydellisiin ihmisiin muita useammin jotka valehtelevat ja sopivan paikan tullen ihan voimakast
      Kunnon, rötöstelyä.. (jos kysymyksessä on taloudellista hyötyä) Pitkään meni ymmärtää että ne he toimivat järjestön ja tämän koko yhteisön siunauksella.

      • Anonyymi

        Hei naapuri ei halunnut sanoa että karttaa .kaikkien jt ja xjt pitäisi tietää on ulkopuolisille kerrottu totuus ja sisäinen totuus .kun Ladaa myy
        Mersuna niin kyllä siinä pitää mustaa väittää valkoiseksi. Ja tämä pedofiili asia vaikuttaa jt yhteishenki on laskenut .ja tosi uskovien kanssa.!


      • Anonyymi

        "Pitkään meni ymmärtää että ne he toimivat järjestön ja tämän koko yhteisön siunauksella."

        Jehovan todistajissa on sellainen kirjoittamaton sääntö, että järjestön edun ollessa kyseessä vilppi on sallittua. Tai on siitä itse asiassa jotain kirjoitettukin, sitä nimitetään "teokraattiseksi sodankäynniksi". Selvimmin tämä näkyy johtoportaassa ja tiedottajien toiminnassa. Kuitenkin myös rivijäsenillä on tapana kaunistella järjestöön ja oppiin liittyviä asioita. Ei esimerkiksi kerrota rehellisesti, että JT:t uskovat olevansa ainoita harmageddonista pelastuvia, vaan väistellään asiaa tai yritetään siirtää keskustelu ylösnousemustoivoon. JW.orgin usein kysyttyä -osio myös antaa harhaanjohtavia vastauksia moniin kysymyksiin. Jos totuudeksi väitettyä oppia ei voi puolustaa ilman vilunkia, se ei ole totuus ollenkaan.

        Todistajien tarve vilunkiin turvautumiseen perustunee pelkoon ja häpeään. Järjestön johtotasolla pelätään, että järjestö voisi menettää joitakin etuoikeuksia, jos totuus sen opeista ja toimintatavoista tulisi laajemmin tietoon. Pelko ei olekaan aiheeton esim. Norjan tapauksen valossa: järjestö menetti ainakin toistaiseksi valtionavustuksen ja joitakin etuoikeuksia, koska karttaminen katsottiin uskonnonvapautta ja lasten oikeuksia rikkovaksi. Sen sijaan, että järjestö olisi korjannut toimintaansa, se on ryhtynyt sitkeään oikeustaisteluun, jossa viimeistä sanaa ei liene vielä sanottu. Rivijäsenten kohdalla kyse on ehkä enemmän häpeästä. Vaikka tiedetään, mitä järjestö opettaa ja ehkä uskotaankin siihen, ei kehdata kertoa totuutta, koska ymmärretään miten typerältä tai julmalta se ulkopuolisen korvissa kuulostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitkään meni ymmärtää että ne he toimivat järjestön ja tämän koko yhteisön siunauksella."

        Jehovan todistajissa on sellainen kirjoittamaton sääntö, että järjestön edun ollessa kyseessä vilppi on sallittua. Tai on siitä itse asiassa jotain kirjoitettukin, sitä nimitetään "teokraattiseksi sodankäynniksi". Selvimmin tämä näkyy johtoportaassa ja tiedottajien toiminnassa. Kuitenkin myös rivijäsenillä on tapana kaunistella järjestöön ja oppiin liittyviä asioita. Ei esimerkiksi kerrota rehellisesti, että JT:t uskovat olevansa ainoita harmageddonista pelastuvia, vaan väistellään asiaa tai yritetään siirtää keskustelu ylösnousemustoivoon. JW.orgin usein kysyttyä -osio myös antaa harhaanjohtavia vastauksia moniin kysymyksiin. Jos totuudeksi väitettyä oppia ei voi puolustaa ilman vilunkia, se ei ole totuus ollenkaan.

        Todistajien tarve vilunkiin turvautumiseen perustunee pelkoon ja häpeään. Järjestön johtotasolla pelätään, että järjestö voisi menettää joitakin etuoikeuksia, jos totuus sen opeista ja toimintatavoista tulisi laajemmin tietoon. Pelko ei olekaan aiheeton esim. Norjan tapauksen valossa: järjestö menetti ainakin toistaiseksi valtionavustuksen ja joitakin etuoikeuksia, koska karttaminen katsottiin uskonnonvapautta ja lasten oikeuksia rikkovaksi. Sen sijaan, että järjestö olisi korjannut toimintaansa, se on ryhtynyt sitkeään oikeustaisteluun, jossa viimeistä sanaa ei liene vielä sanottu. Rivijäsenten kohdalla kyse on ehkä enemmän häpeästä. Vaikka tiedetään, mitä järjestö opettaa ja ehkä uskotaankin siihen, ei kehdata kertoa totuutta, koska ymmärretään miten typerältä tai julmalta se ulkopuolisen korvissa kuulostaa.

        Meni pitkään ymmärtää tämä niin syvällä olin No kova päiset sitten perinteisesti kantapää opin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni pitkään ymmärtää tämä niin syvällä olin No kova päiset sitten perinteisesti kantapää opin kautta.

        Parempi silti myöhään kuin ei milloinkaan. Jotkut JT:t ovat niin kovapäisiä ja ylpeitä, etteivät anna ikinä periksi. Suurin osa on kuitenkin tietämättömiä siitä, mitä järjestö tekee heidän selkänsä takana.


    • Anonyymi

      raamattu tuomitsee valehtelun: Hurskaan sanat ovat rakkauden sanoja,
      jumalattoman puhe valhetta ja vimmaa.
      Sananlaskut 10:32

      Mutta kun niitä sivuja selailee sieltä sitten anteeksianto riimejä
      tusinoittain?

    • Anonyymi

      On inhimillisesti ja ihmisoikeudellisesti täysin kestämätöntä, että me sallimme kehittyneissä yhteiskunnissa sellaiset järjestöt, jotka toiminnallaan repivät rikki perheitä ja ihmisiä ilman että asiaan puututaan millään tavalla.

      • Anonyymi

        Remoonit hallittevat tätä maailmaa. Siksi.


      • Anonyymi

        Esimerkiksi Kiinassa tämä asia on kyllä paremmalla tolalla. Kultit eivät saa myrkyttää yhteiskuntaa ja saalistaa heikossa tilassa olevia ihmisiä, vaan niiden toiminta estetään tehokkain keinoin. Joissain asioissa länsimaat ovat todella naiiveja.


      • Anonyymi

        Tähän se johtaa kun seurataan ihmisiä. Taitaa Raamatun käskytkin unohtua kun pitää niin kovasti järjestöä puolustaa. Mietin onko se kunnioitusta vai pelkoa?


    • Anonyymi

      Lahko vaatii opettelemaan valehtelun lahkon edun eteen.
      Valehtelulle on omistettu lahkoslangi-ilmaus teokraattinen sodankäynti.

      Entä Raamattu ?
      APT 5:3 Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä 5:4 Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
      5:5 Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä.

      -Tuossa Jumala antaa varoituksen valehtelemisesta, ja rankaisee siitä.
      Tuo muuten myös vahvistaa Pyhän Hengen Jumalaksi.
      Vartiotornihan on antanut työksi kaupittelijoilleen kieltää sen.

      Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija

      -Tuossa puhutaan vartiotornisteista. Siinä tulee esiin valehtelun lisäksi verensiirtokiellon kuolemat.

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu


      • Anonyymi

        Joh. 8:44 "Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija"

        Tuossa on "pinoinen" ongelma ja ristiriita.

        Ristiriitaisen paimentolaiskirjan juutalaisuudesta luopioitunut päähahmo, puuseppä itse valehteli seuraajilleen "pikaisen paluunsa" ajankohdan, jonka povaili tapahtuvaksi taivastehosteineen aikalaistensa sukupolven elinaikana.

        Nyttemmin on kyse jo liki 2000-vuotisesta "pikaisen paluun" näkevästä vedätettyjen sukupolvesta. Siltikin lapsenuskoon ohjeistettuja vedättäjiä ja vedätettäviä aina vain piisaa.

        Tuota "pikaista paluuta" odotellessa ja taivaan merkkejäjä tähyillessään, kusetettujen on sitten mukava koettaa "aidon uskovan" henkseleitään paukutellen tuomaroida toisia kusetettuja ja tämä farisealaisen rukouksen mallia tunnollisesti seuraten.

        Samainen herra kertoi uskovansa vedenpaisumuskertomukseen, joka ei vastaa nkyisin tunnettua historiallista ja tieteellistä todellisuutta.


    • Anonyymi
      UUSI

      Jumala on pitkämielinen ja hyvä niin. Minäkin kerkesin löytää Jeesuksen ja uudestisynnyin Herramme Jeesuksen Kristuksen armosta. Kiitos että Isä Jumala odotti minuakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe