Lapin ensimmäinen teollisuuslaitos oli torniolainen olut- ja virvoitusjuomatehdas Lapin Kulta Oy, joka perustivat vuonna 1973 torniolaiset porvarit viinan kotipolton kieltämisen aiheutettua panimoteollisuudelle hyvät kehitysnäkymät.
Yhtiö toimi eri nimillä vuoteen 1969, jolloin Tornion Olut Oy muutettiin Lapin Kulta Oy:ksi. Tästä syystä yhtiö joutui ostamaan saman nimisen kaivosyhtiön, joka oli perustettu Lapin kultalöytöjen innoittamana vuonna 1924 harjoittamaan kaivostoimintaa Pohjois-Suomessa.
Vuonna 1981 Tornion panimo siirtyi osaksi Hartwallia, ja sen nimi muutettiin Oy Hartwall Lapin Kulta Oy:ksi.
Vuoden 2002 alussa brittiläinen panimo Scottish & Newcastle hankki Hartwallin omistukseensa. Yrityksen johdosta kuitenkin vakuutettiin, että tuotanto Torniossa jatkuisi, mutta jo vuonna 2005 osa pullotuksesta siirrettiin Lahteen.
Hartwallin suomalaiset panimot siirtyivät vuonna 2008 hollantilaisen Heinekenin omistukseen. Uusi omistaja ilmoitti oluenvalmistuksen loppumisesta Torniossa 8. lokakuuta 2009, jonka jälkeen Lapin Kulta -oluen valmistus siirtyi Lahteen.
Oluen tuotanto Torniossa loppui elokuun alussa 2010, ja tehdaslaitos suljettiin elokuun lopussa 2010. Sulkemishetkellä olutta oli tuotettu Torniossa Lapin Kullan panimossa vuodesta 1873 alkaen eli kaikkiaan 137 vuotta.
Lapin Kulta täyttäisi tänään 150 vuotta
Anonyymi-ap
5
410
Vastaukset
- Anonyymi
Karjalaakaan ei valmisteta enää Karjalassa, eikä Auraa Turussa.
- Anonyymi
"perustivat vuonna 1973"
Minä olen syntynyt vuonna 1969, enkä ole täyttänyt vielä 150 vuotta. - Anonyymi
Itse asiassa Torneå Bryggeri Aktiebolaget perustettiin 1873 ja samalla tontilla eri firma kehitti Lapin Kullan vasta 1963. Eli Tornion olutperinne täyttää 100 vuotta, Lapin Kullan brändi 60 vuotta. 100-vuotiasta perinnettä Torniossa jatkaa pienpanimo www.tornionpanimo.fi
- Anonyymi
EDIT: Ja sitten vielä korjataan matematiikkaa: 150 vuotta, ei 100.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042368
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401582Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1351232Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2881028Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56972Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis296940Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20912- 55906
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19774Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763