Eläkejärjestelmä suosii joutenoloa

Anonyymi-ap

Suomalaisen keskieläke on 1845 e/kk (tarkasteluvuosi 2022) ja kansaneläkettä saa jos työeläke jää alle 1512 e/kk. Työtä päivääkään tekemättä olleet joutilukset saavat lähes saman eläkkeen kuin 40 vuotta työtä tehneet. Ero on kolmisen sataa ja liäsksi pienen eläkkeen saaville maksetaan Kela-tukia.

Ei kai vaan maahanmuutto ole syynä tähän joutilaisuuden suosimiseen?
Tyypillisesti 25-35 -vuotiaina maahanmuuttaneet eivät ehdi saamaan tolkullista työeläkettä vaikka tekeisivät mitä ja niinpä heille on räätälöity mahdollisuus saada keskimääräisen suuruinen eläke riippumatta siitä onko koskaan tehnyt rehellistä työtä.

30

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Foliota vaan tiukemmalle pään ympärillä ja propellihattukin voisi olla hyvä.
      Mikäs sen mukavempaa kuin salaliittoväite kerran pari kuukaudessa. Ja takuuvarma kohdemaan on tietysti maahanmuuttajat…

      Onnea vaan ’valitsemallesi tielle’ niinkuin tapana on sanoa

      • Anonyymi

        No, onhan se noin jos ei pysty kuin tekeen matalapalkkaista työtä. Samasta syystä ei ole mikään ihme jos ei aina niin houkuta ottaa työtä vastaan. Muuten tietysti olisi hyvä huomioida eläkkeen lisäksi se mitä jää työuran aikan palkasta jää käteen vs. Kelan minimituet.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Takuueläke on 922€ , ei lähelläkään 1512€.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Täyttä kansaneläkettä saa vain,,jos ei ole kerryttänyt työeläkettä laisinkaan. Täysi kansaneläke yksinasuvalle 732€ ja parisuhteessa 654€. Sentit päälle.,
      Kaikki muutkin eläkkeet kuin työeläke , tapaturma yms, pienentävät kansaneläkkeen määrää.
      Ja jos työeläkkeesi on tuo 1512€/kk, niin kansaneläkettä ei saa enää laisinkaan.

      • Anonyymi

        Tuohon kansaneläkkeen päälle saa hakea takuueläkettä ja sillon sitä eläkettä tulee 922€kk oli sitte yksin ,tai parisuhteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kansaneläkkeen päälle saa hakea takuueläkettä ja sillon sitä eläkettä tulee 922€kk oli sitte yksin ,tai parisuhteessa.

        Ei takuueläkettä saa ’päälle’, vaan takuueläke takaa, että eläkkeesi on vähintään takuueläkkeen suuruinen. Takuueläkettä ei saa yhtään, jos muu saamasi eläke on jo vähintään takuueläkkeen suuruinen.

        Eli tuohon em 1512€:n päälle et saa takuueläkettä. Tuohon kansaneläkkeen maksimisummaan 732€, saat takuueläkettä niin paljon, että saamasi eläke on takuueläkkeen suuruinen eli n 190€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei takuueläkettä saa ’päälle’, vaan takuueläke takaa, että eläkkeesi on vähintään takuueläkkeen suuruinen. Takuueläkettä ei saa yhtään, jos muu saamasi eläke on jo vähintään takuueläkkeen suuruinen.

        Eli tuohon em 1512€:n päälle et saa takuueläkettä. Tuohon kansaneläkkeen maksimisummaan 732€, saat takuueläkettä niin paljon, että saamasi eläke on takuueläkkeen suuruinen eli n 190€.

        .????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei takuueläkettä saa ’päälle’, vaan takuueläke takaa, että eläkkeesi on vähintään takuueläkkeen suuruinen. Takuueläkettä ei saa yhtään, jos muu saamasi eläke on jo vähintään takuueläkkeen suuruinen.

        Eli tuohon em 1512€:n päälle et saa takuueläkettä. Tuohon kansaneläkkeen maksimisummaan 732€, saat takuueläkettä niin paljon, että saamasi eläke on takuueläkkeen suuruinen eli n 190€.

        Ei siitä ollutkaan kysymys, vaan tuohon kansaneläkkeen lisäksi voi hakea takuueläkettä jotta tulosi olisi tuo 922€.
        1512€ työeläkkeen kylkeen ei parisuhteessa elävä saa yhtään mitään, yksinelävä saa 7 € / kk kansaneläkettä.


    • Anonyymi

      Eläkkeiden tarkoitus on tietenkin turvata toimeentulo eläkeikäisenä. Kansaneläke ja tietty takuueläke näin tekee.

      Noiden lisäksi jokaisella on periaatteessa mahdollisuus itse parantaa eläkeikänsä taloudellista asemaa työeläkkeellä. Se onnistuu työnteolla tai yrittämisellä, joissa työeläkettä kertyy ansioiden/työtulon perusteella ja josta maksetaan niin ikään ansioiden/työtulon perustella laskettu työeläkevakuutusmaksua.

      Työeläke nimenomaan kannustaa aivan muuhun kuin joutenoloon. Päinvastoin sehän kannustaa nimenomaan työntekoon, joka mahdollistaa nostamaan tulotasoaan eläkeaikanaan.

    • Anonyymi

      Ilta-Sanomien 29.11. on juttu ihmisestä joka on 28v kotiäiti eikä häntä huoleta eläke ja aika työiän jälkeen.

      No! Itse olen nyt päälle 50v ja huonossa asemassa. Mietin aika hitosti kymmenen vuoden päähän miten pärjään jos olen olemassa. Mietin hitosti miten saisi aikaan tilan jossa ei tarvitse Kelasta tukea tuen päälle.

      Nyt 28v ikäinen näkee tilanteensa 35v päästä jos ei tule mitään takapakkia.


      Itse ajattelen vain jotain ihmettä. Ihme auttaa yleensä jaksamaan tässä ajassa.

      • Anonyymi

        En tiedä tilannettasi, mutta jos on mahdollisuus työntekoon, niin se parantaa oleellisesti vielä 50-vuotiaanakin tulevaan eläkeaikaan. 15 vuodessa ehtii kerryttää työeläkettä vielä niin, että se ’näkyy’. Yhteiskunta pitää kyllä hengissä mainitsemiesi tukien avulla, mutta eipä juuri mitään sen ’päälle’.

        Ihmeisiin voi uskoa, mutta niistä ei ole apua juuri koskaan. No jotkut saavat lottovoittona yms, mutta en kyllä laskisi niiden varaan yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Ryhtyy demariksi niin ulkopuoliset ei erota onko se oikeesti 😂🤣😅

    • Anonyymi

      Verottajan laske ansotulona:Miten verottaja laskee ? Kansaineläke= työkyvyttömyyseläke 732.67kk v8792,04 ja takueläke 189,74kk v 2276,88
      2 verokorttia kansaineläkettä varten ja takueläkettä varten ..

      Jos yhteensä 922.41.kk päätin kysyä kelalta tämän ... Sain vastauksen.n.takueläke lasketaan kaavasta . Täysmääräinen takueläketulo sinulle maksetaan täysimääräistä kansaineläkettä , joten takueläkemäärä v 2024.on 976.59-775.59=200.89kk

      Kelan kaavaken mukaan kelaan sivulla yksina. 775.59. muutos 43.03 takueläke täysmäärä 976.59. muutos 54.17 onko verottajalle ja kelalla joku omataulukko?!

    • Anonyymi

      Eläke pitää ensin tienata työnteolla esim. 40v työssä palkansaajana....

    • Anonyymi

      Yrittäjänä nyt toiminut 42 vuotta enkä ole latiakaan eläkemaksuja maksanut . Kansaneläkettä pitäisi tulla tonnin verran kuussa jahka pääsen eläkkeelle. Kyllä sillä pärjää kun on tullut ne yel maksut säästettyä koko ajalta yht. 125.563€

      • Anonyymi

        Oletko tehnyt ikäsi pimeitä töitä yrittäjänä? Vai miten olet onnistunut luistamaan lakisääteisen yel-vakuutuksen ottamisen?

        Jos olet maksanut veroa yrittäjänä yritystoiminnastasi, niin kyllähän työeläkejärjestelmä nappaa sinut siitä kiinni. Ja sitten tulee kyselyä, selvityspyyntöä ja ties mitä miksi sinulla ei ole yel-vakuutusta. Aika hyvät vastaukset tarvitaan, jos niistä selviää ilman yel-vakuutusta. Jos itse et sitä vapaaehtoisesti ota, niin sinulle otetaan pakkovakuutus.

        Tietysti, jos yritystoimintasi on ollut hyvin pientä ja olet palkansaajana ja turvaat siten eläkeaikasi, niin voi saada vapautuksen yel-vakuuttamisesta.


      • Anonyymi

        Trolli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tehnyt ikäsi pimeitä töitä yrittäjänä? Vai miten olet onnistunut luistamaan lakisääteisen yel-vakuutuksen ottamisen?

        Jos olet maksanut veroa yrittäjänä yritystoiminnastasi, niin kyllähän työeläkejärjestelmä nappaa sinut siitä kiinni. Ja sitten tulee kyselyä, selvityspyyntöä ja ties mitä miksi sinulla ei ole yel-vakuutusta. Aika hyvät vastaukset tarvitaan, jos niistä selviää ilman yel-vakuutusta. Jos itse et sitä vapaaehtoisesti ota, niin sinulle otetaan pakkovakuutus.

        Tietysti, jos yritystoimintasi on ollut hyvin pientä ja olet palkansaajana ja turvaat siten eläkeaikasi, niin voi saada vapautuksen yel-vakuuttamisesta.

        En minäkään ole ikinä maksanut YEL vakuutusta, koska olen sivutoiminen yrittäjä ja palkansaaja , yhtaikaa, yritystoiminta vähäistä, olin palkansaaja 40 vuotta ja siitä hyvä eläke, jatkan nyt vielä eläkeläisenä tuota yritystoimintaa , koska olen terve ja työ maistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään ole ikinä maksanut YEL vakuutusta, koska olen sivutoiminen yrittäjä ja palkansaaja , yhtaikaa, yritystoiminta vähäistä, olin palkansaaja 40 vuotta ja siitä hyvä eläke, jatkan nyt vielä eläkeläisenä tuota yritystoimintaa , koska olen terve ja työ maistuu.

        Jos olet alle 68 vuotias ja yritystoiminnastasi saadut tulot ylittävät YEL:n rajan, niin lain mukaan joudut ottamaan YEL-vakuutuksen. Voit ilmoittaa työtulosi tietysti alakanttiin eikä siitä varmaankaan jää kiinnikään, jos yrittäjätoimintasi verotus ja ilmoittamasi työtulo ei kovasti poikkea toisistaan.
        Toki, jos yritystoimintasi on edelleen pientä, niin et tarvitse YEL-vakuutusta.,


      • Anonyymi

        Oikeesti? 42v aikana säästänyt 3v eläkkeen verran rahaa? Kai tuo on edes korkoineen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeesti? 42v aikana säästänyt 3v eläkkeen verran rahaa? Kai tuo on edes korkoineen?

        Persaukisten jutut on hauskoja, kun ne ei ymmärrä luvuista mitään eikö osaa edes trollata järkevillä asioilla.

        Eläkelaskurin mukaan 50 000€ vuosituloilla eläkemaksu olisi ~100 000€/kk eli maksua kertyisi ~ 500 000€, josta käytännössä puolet voi vähentää verotuksessa. Eläkettä tällä kertyy yli 4k 1,5% korotusarviolla 42v aikana. 30v eläkkeen aikana sitä ehtii nostaa bruttona n. 1 500 000€. Tuo reilu sata tonnia lähinnä säälittää. Eihän sillä saa edes uutta autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet alle 68 vuotias ja yritystoiminnastasi saadut tulot ylittävät YEL:n rajan, niin lain mukaan joudut ottamaan YEL-vakuutuksen. Voit ilmoittaa työtulosi tietysti alakanttiin eikä siitä varmaankaan jää kiinnikään, jos yrittäjätoimintasi verotus ja ilmoittamasi työtulo ei kovasti poikkea toisistaan.
        Toki, jos yritystoimintasi on edelleen pientä, niin et tarvitse YEL-vakuutusta.,

        Olen 70 v ja yritystoiminta on vähäistä, koska kuitenkin elän eläkkeelläni ihan hyvin, se on niinkö harrastus, josta hiukan tuloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 70 v ja yritystoiminta on vähäistä, koska kuitenkin elän eläkkeelläni ihan hyvin, se on niinkö harrastus, josta hiukan tuloja.

        Tuo on hieno homma ja hyvä harrastus, josta vähän hyötyykin. Pitää kielenkin virkeänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persaukisten jutut on hauskoja, kun ne ei ymmärrä luvuista mitään eikö osaa edes trollata järkevillä asioilla.

        Eläkelaskurin mukaan 50 000€ vuosituloilla eläkemaksu olisi ~100 000€/kk eli maksua kertyisi ~ 500 000€, josta käytännössä puolet voi vähentää verotuksessa. Eläkettä tällä kertyy yli 4k 1,5% korotusarviolla 42v aikana. 30v eläkkeen aikana sitä ehtii nostaa bruttona n. 1 500 000€. Tuo reilu sata tonnia lähinnä säälittää. Eihän sillä saa edes uutta autoa.

        Tuo laskutoimitus ei oikein aukea.
        Ja mitä tuo lause " josta käytännössä puolet voi vähentää".
        Jos tarkoitti eläkemaksuja niin kaikki voi poistaa vai mitä tässä ollaan poistamassa?


    • Anonyymi

      Ei olisi kannattanut tehdä mitää., jos olisin tämän tiennyt.45 vuotta sairaala-apulaisena pienellä palkalla, ja nyt ne jotka ei ole tehneet mitään saa melkein yhtäsuuren eläkkeen.Ja nyt vielä ollaan leikkaamassa pienestä työeläkkeestä.Kyllä ottaa päähän.

      • Anonyymi

        Ei työeläkkeistä mitään leikata, mutta kansan ja takuueläkkeistä voi leikata, koska ne ovat tukiaisia, ja eläkkeensaajien asumistuesta myös.


      • Anonyymi

        Teitkö 45 vuotta työtä vain ja ainoastaan tulevan työeläkkeesi vuoksi? Eikä varmasti voinut olla sinulle yllätys, että pienestä palkasta ja siksi pienistä työeläkevakuutusmaksuista kertyy pieni eläke.

        Kyllä sinulle on lähetetty eläkeotteelta ja tiedotteita monta kertaa tuon 45 vuoden aikana, jossa selvästi on käynyt ilmi tulevan eläkkeesi suuruusluokka. Vai eikö asia ole tuolloin kiinnostanut edes sen vertaa, että olisi vaivautunut tutustumaan noihin otteisiin ja tiedotteisiin?


      • Anonyymi

        Olisit kouluttautunut vaikka lähihoitajaksi niin eläkkeesi olisi huomattavasti suurempi, ihan oma moka , kun et edes yrittänyt mihinkään parempaan työhön.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe