Holismista

Wikipediassa on mielenkiintoinen artikkeli holismista. Se herättää paljon mielenkiintoisia kysymyksiä. Holismin mukaan kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Wikipediassa annetaan seuraavia esimerkkejä:

"*yksittäisellä kulta-atomilla ei ole muotoa, väriä eikä ulottuvaisuutta, mutta kultahipulla on nuo ominaisuudet
*(biologisessa) molekyylissa ei ole yhtään elämää, mutta osana solua se on osa elämää
*neuronissa ei ole tietoisuutta, mutta osana aivoja neuroni on osa tietoisuutta
*auton ohjauspyörällä ei voi ajaa tai kuljettaa ihmisiä, mutta osana autoa ohjauspyörä on osa kuljetuskykyistä yksikköä, autoa."

Pienimmissä osissaan elämä on siis elotonta? Kultahipulla on väri? Eikö väri sijaitse kuitenkin ennemminkin katsojan korvien välissä? Aivot ovat kokonaisuutena tietoisia? Miten elämykselliset värit ovat siinä osallisina?

Onko kolminaisuuskin holismia sikäli, että kaikki sen kolme jäsentä ovat erottamattomia, eivätkä sooloile?

33

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Holismi on humanistinen oppi, jonka mukaan olisi jotakin korkeampaa kuin yksittäisten tapahtumien yhteisvaikutus. Eksakteissa luonnontieteissä täysin hylätty.

      Esimerkiksi parvikäyttäytymisessä holisti näkee jotakin korkeampaa, kuin että parven yksittäiset jäsenet käyttäytyvät pitäen toisia ympäristönään, joten ne vaikuttavat parven käyttäytymiseen. Siis holisti ajattelee, että olisi jokin yksilön yläpuolella oleva erillinen 'parviäly'.

      Kaiken viehättävempi holismin kukkanen, minkä olen nähnyt, on että sairaus ei johtuisikaan tavallisista tunnetuista syistä, vaan 'epäsuotuisuudesta'. Ts. sanoen holistiset selitykset ovat kehäpäätelmiä. Sama asia sanotaan toisella sanalla, joka sitten esitetään syyksi.

      Luonnontieteissä puhutaan monimutkaisuudesta, mutta ei jonkin uuden ilmaantumisesta eli emergenssistä. Kehittynytkään elämä ei sisällä kemiaan verrattuna mitään uutta, vain monimutkaisuutta.

      Sosiologian grand old man Émile Durkheim oli holisti. Hänen mukaansa yhteisölliset ilmiöt oli selitettävä yhteisöllisin syin. Hänen katsantonsa elää edelleen sosiologiassa ja aiheuttaa vakavaa vinoumaa. Oikeasti yhteisölliset ilmiöt tulisi selittää perussyillä. Luonnontieteellisessä maailmassa ei ole muita syitä, kuin jo kvanttifysiikassa. 🌹👀

      • Minusta nuo Wikipedian esimerkit ovat hyviä. Ihminenkin olisi samaan aikaan elävä ja eloton, tietoinen ja vailla tietoisuutta. Hämmästyttävää noissa esinerkeissä on ainoastaan se, että
        kultahipulla on väri. Jos näin on niin se avaisi sellaisen näköalan, että värit olisivat todella jossain tuolla ulkona objektiivisesti havaitsijasta riippumatta.

        Vanhojen tunnettujen luonnonlakien lisäksi nykyisin informaatio on kovasti tulossa selittämään luonnon ilmiöitä.


      • inti kirjoitti:

        Minusta nuo Wikipedian esimerkit ovat hyviä. Ihminenkin olisi samaan aikaan elävä ja eloton, tietoinen ja vailla tietoisuutta. Hämmästyttävää noissa esinerkeissä on ainoastaan se, että
        kultahipulla on väri. Jos näin on niin se avaisi sellaisen näköalan, että värit olisivat todella jossain tuolla ulkona objektiivisesti havaitsijasta riippumatta.

        Vanhojen tunnettujen luonnonlakien lisäksi nykyisin informaatio on kovasti tulossa selittämään luonnon ilmiöitä.

        Ei ole luonnonlakeja havaittu uusia, mutta kyllä monimutkaisuutta. 🌹👀


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🔞 ­­­N­y­m­­f­­o­­­m­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18134186y

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Paavi Franciscuksella on hyviä ajatuksia. Kirkon ja elämän synteesi: Perhe osana kirkon missiota paavi Franciscuksella, Maisterintutkielma, Erno Heino, Helsingin yliopisto:

      "Paavi Franciscuksen katolisen ajattelun ydin löytyy Borghesin mukaan ykseyden ja
      moninaisuuden monimutkaisessa suhteessa. Tällä suhteella on kolme ääripäätä:
      täyteys/rajallisuus, ideaali/todellisuus sekä globalisaatio/lokalisaatio81 — nämä saavat
      Franciscuksen ajattelussa neljän prinsiipin muodot: aika ennen tilaa; ykseys ennen konfliktia; realiteetit ennen ideaaleja sekä kokonaisuus ennen osia. Tälle perustalle rakentuu myös paavi Franciscuksen oppi olemisen transsendentaalien ykseydestä (kauneus, hyvyys, totuus)."

      Tärkeä on seuraava kohta: "Borghesi painottaa käsitteellisen eron tärkeyttä sanojen vastakohta (opposition) ja ristiriita (contradiction) välillä. Vastakohdat sisältyvät ykseyteen ja kuuluvat konkreettiseen inhimilliseen elämään."

      "Kirkko tuo vastakohdat yhteen ja luo yhteyden niiden välille siten, että vastakohdat voivat löytää toisensa ilman toistensa tuhoamista tai kieltämistä. Siinä missä vastakohdat ovat ykseyden sisällä ja vuorovaikutuksessa, on ristiriita muuttunut kieltäväksi (negation), asiaksi, joka kieltää toisen vastakohdan olemassaolon. Kirkossa voi siis säilyä samaan aikaan vastakohtien moninaisuus ja moniäänisyys ja toisaalta myös ykseys, joka pitää vastakohdat itsensä sisällä. Tämä kommuunion todellisuus realisoituu kirkossa dialogin muodossa."

      Tässä on hyvää oppia luterilaiselle kirkolle ja oikeastaan koko maailmalle.

      • Jos niiku tykkää tämmösestä, niin siitä vaan. Ei kuiteskaan sorru säikyttelemään, vaan tuo iloa elämään. 🌹👀


      • ouro kirjoitti:

        Jos niiku tykkää tämmösestä, niin siitä vaan. Ei kuiteskaan sorru säikyttelemään, vaan tuo iloa elämään. 🌹👀

        Enpä ole aiemmin ajatellutkaan sanan holisimi varsinaista merkitystä. Näyttää liittyvän filosofiaan ja ontologiaan.

        Käytän sitä enemmän arkimerkityksessä ”kokonaisvaltainen”, en niinkään näemmä sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        Enpä ole aiemmin ajatellutkaan sanan holisimi varsinaista merkitystä. Näyttää liittyvän filosofiaan ja ontologiaan.

        Käytän sitä enemmän arkimerkityksessä ”kokonaisvaltainen”, en niinkään näemmä sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Edellä olevassa inti-nikin katkelmassa 2023-11-29 23:57:01 näkyy paavi Franciscuksen ajattelussa kaksi piirrettä, jotka ennen olivat luterilaisessakin teologiassa yleisiä, Hegelin dialektiikka ja Heideggerin eksistentialismi, ynnä vielä sameampi holismi.

        Nämä olivat vielä kovia sanoja vanhempien luterilaistenkin suussa, mutta nuoremmilla enemmän jo kuolleita. Ehkä taipuvaisimpia eksistentialistiseen sananpyörittelyyn nuorista - siis ikäisistäni - olivat enää teologian lisensiaatti Eero Bäckman ja professori Eero Huovinen, myöhemmin Helsingin piispa, jonka oppi-isäksi voinee nimetä roomalaiskatolisen Karl Rahnerin.

        Tällaiselle teologialle on ominaista, että luodaan kielellisiä käsitteitä, esimerkiksi Rahnerin 'itsensä antaminen', joilla ei ole selkeitä vastineita konkreettisessa maailmassa, ja luodaan sitten teologiaa tällaisista käsitteistä. 🌹👀


      • Heinon tutkielmassa on seuraava kiinnostava kohta.

        "Totuus ja armo muodostavat ääripäiden kokonaisuuden, jossa totuus edustaa universaalia ja armo partikulaaria – ja samalla ne ovat olemassa jatkuvassa jännitteessä ja vuorovaikutuksessa toinen toisensa kanssa. "

        Paavalilla taisi olla ääripäät laki ja armo. Laki edustaa universaalia ja armo yksittäistapausta. Hieman kuin K. V. Laurikaisen tilastollinen kausaliteetti.

        Pitäisi pystyä tekemään ero käsitteiden vastakohdan ja ristiriita välillä. Ovatko hyvä ja paha vastakohtia vai ristiriitoja? Ovatko ne sekä-että vai joko- tai. Voiko siis olla samaan aikaan sekä hyvä että paha vai vain jompi kumpi?

        Elävä ja eloton on myös mielenkiintoinen pari. Tuleeko tekoälystä joskus elävä kun se kehittyy riittävän monimutkaiseksi? Onko kyse vastakohdista vai ristiriidasta? Voiko tekoäly olla samaan aikaan sekä elävä että eloton vai vain jompaa kumpaa?


      • ouro kirjoitti:

        Edellä olevassa inti-nikin katkelmassa 2023-11-29 23:57:01 näkyy paavi Franciscuksen ajattelussa kaksi piirrettä, jotka ennen olivat luterilaisessakin teologiassa yleisiä, Hegelin dialektiikka ja Heideggerin eksistentialismi, ynnä vielä sameampi holismi.

        Nämä olivat vielä kovia sanoja vanhempien luterilaistenkin suussa, mutta nuoremmilla enemmän jo kuolleita. Ehkä taipuvaisimpia eksistentialistiseen sananpyörittelyyn nuorista - siis ikäisistäni - olivat enää teologian lisensiaatti Eero Bäckman ja professori Eero Huovinen, myöhemmin Helsingin piispa, jonka oppi-isäksi voinee nimetä roomalaiskatolisen Karl Rahnerin.

        Tällaiselle teologialle on ominaista, että luodaan kielellisiä käsitteitä, esimerkiksi Rahnerin 'itsensä antaminen', joilla ei ole selkeitä vastineita konkreettisessa maailmassa, ja luodaan sitten teologiaa tällaisista käsitteistä. 🌹👀

        "Tällaiselle teologialle on ominaista, että luodaan kielellisiä käsitteitä, esimerkiksi Rahnerin 'itsensä antaminen', joilla ei ole selkeitä vastineita konkreettisessa maailmassa, ja luodaan sitten teologiaa tällaisista käsitteistä."

        Ilmankos kuulosti oudolta, en ihan noin syvällisesti ole tutustut näihin erikoisuuksiin.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        "Tällaiselle teologialle on ominaista, että luodaan kielellisiä käsitteitä, esimerkiksi Rahnerin 'itsensä antaminen', joilla ei ole selkeitä vastineita konkreettisessa maailmassa, ja luodaan sitten teologiaa tällaisista käsitteistä."

        Ilmankos kuulosti oudolta, en ihan noin syvällisesti ole tutustut näihin erikoisuuksiin.

        Dialektiikkakin liittynee aiheeseen. Tieteen termipankissa dialektiikasta:

        "Selite Antiikin filosofit puhuivat dialektiikasta eli keskustelutaidosta monin eri tavoin. Platonin (427-347 eaa.) mukaan dialektiikan avulla voidaan nousta yksittäistapausten tarkastelusta tietoon ideoista ja ns. sokraattisessa dialogissa pyrittiin erilaisten jaotteluiden kautta määritelmään. Tässä mielessä dialektiikka voidaan ymmärtää pyrkimyksenä syvemmän ymmärryksen saavuttamiseen omasta itsestä ja maailmasta. Tämä uusi ymmärrys koskee nimenomaan totuuksia, joista ei vielä olla selvillä. Siten dialektiikka eroaa apologetiikasta ja eristiikasta. Apologetiikassa yritetään puolustaa jotakin, joka on jo määritelty totuudeksi ja eristiikka on menetelmä, jolla pyritään kiistojen voittamiseen. Dialektiikkaan kuuluu olennaisena osana toinen, vastapooli, jonka kautta argumentti kehittyy ja syvenee."

        Ymmärtääkseni paavi hakee hedelmällistä keskustelua kirkon sisällä eri vastapoolien välillä. Dialektiikassa lähdetään liikkeelle yksittäistapauksista kohti ideoita. Mielenkiintoista on se kuinka paljon toteutuneita ideoita näemme ympärillämme. Marxilaisuus ei vaikuta olevan kunnon dialektiikkaa, koska siinä oletetaan lopputulos tunnetuksi. Oletan paavin myös kannattavan väkivallatonta keskustelua.


      • inti kirjoitti:

        Dialektiikkakin liittynee aiheeseen. Tieteen termipankissa dialektiikasta:

        "Selite Antiikin filosofit puhuivat dialektiikasta eli keskustelutaidosta monin eri tavoin. Platonin (427-347 eaa.) mukaan dialektiikan avulla voidaan nousta yksittäistapausten tarkastelusta tietoon ideoista ja ns. sokraattisessa dialogissa pyrittiin erilaisten jaotteluiden kautta määritelmään. Tässä mielessä dialektiikka voidaan ymmärtää pyrkimyksenä syvemmän ymmärryksen saavuttamiseen omasta itsestä ja maailmasta. Tämä uusi ymmärrys koskee nimenomaan totuuksia, joista ei vielä olla selvillä. Siten dialektiikka eroaa apologetiikasta ja eristiikasta. Apologetiikassa yritetään puolustaa jotakin, joka on jo määritelty totuudeksi ja eristiikka on menetelmä, jolla pyritään kiistojen voittamiseen. Dialektiikkaan kuuluu olennaisena osana toinen, vastapooli, jonka kautta argumentti kehittyy ja syvenee."

        Ymmärtääkseni paavi hakee hedelmällistä keskustelua kirkon sisällä eri vastapoolien välillä. Dialektiikassa lähdetään liikkeelle yksittäistapauksista kohti ideoita. Mielenkiintoista on se kuinka paljon toteutuneita ideoita näemme ympärillämme. Marxilaisuus ei vaikuta olevan kunnon dialektiikkaa, koska siinä oletetaan lopputulos tunnetuksi. Oletan paavin myös kannattavan väkivallatonta keskustelua.

        Mielenkiintoista on tuokin.


      • Sellainenkin uusi käsite löytyi kuin holistinen pluralismi.

        Maisterintutkielma Ympäristönsuojelutiede Leena Helenius Helsingin yliopisto Ympäristötieteiden laitos 2015.Holistinen ajattelutapa: Sallitun ristiriidan periaate

        Holistinen dualismi Dialektinen dikotomia, jossa kahden vastakkaisen puolen nähdään muodostavan kokonaisuuden; vastakohdat ovat siis erottamattomia ja yhteenkytkeytyneitä.

        Holistinen pluralismi Kokonaisvaltaisin vaihtoehto, jossa nähdään vastakohtien muodostavan kokonaisuuden ja ajatellaan tuon kokonaisuuden voivan sisältää myös enemmän kuin kaksi osaa.

        Ilmeisesti holistinen pluralismi on peräisin jo Aristoteleeltä. Pitänee perehtyä siihen näin joulun aikaan.


      • inti kirjoitti:

        Sellainenkin uusi käsite löytyi kuin holistinen pluralismi.

        Maisterintutkielma Ympäristönsuojelutiede Leena Helenius Helsingin yliopisto Ympäristötieteiden laitos 2015.Holistinen ajattelutapa: Sallitun ristiriidan periaate

        Holistinen dualismi Dialektinen dikotomia, jossa kahden vastakkaisen puolen nähdään muodostavan kokonaisuuden; vastakohdat ovat siis erottamattomia ja yhteenkytkeytyneitä.

        Holistinen pluralismi Kokonaisvaltaisin vaihtoehto, jossa nähdään vastakohtien muodostavan kokonaisuuden ja ajatellaan tuon kokonaisuuden voivan sisältää myös enemmän kuin kaksi osaa.

        Ilmeisesti holistinen pluralismi on peräisin jo Aristoteleeltä. Pitänee perehtyä siihen näin joulun aikaan.

        Joku on ladannut Aristoteleen Teokset Internet Archiveen: https://archive.org/details/arists/mode/2up

        Myös Platonin Teokset löytyy samasta paikasta: https://archive.org/details/platont

        Onko tämä laillista, sitä en tiedä. Nämä suomennokset eivät taida olla tekijänoikeusvapaita.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Joku on ladannut Aristoteleen Teokset Internet Archiveen: https://archive.org/details/arists/mode/2up

        Myös Platonin Teokset löytyy samasta paikasta: https://archive.org/details/platont

        Onko tämä laillista, sitä en tiedä. Nämä suomennokset eivät taida olla tekijänoikeusvapaita.

        En ole uskaltanut avata noita linkkejä. Voisiko asiaa ajatella siten, että jos tilaa huonekaluliikkeestä tuolin, joka toimitetaan osina, niin ei kannata istua osien päälle ennen kuin on koonnut tuolin? Oikeastaan huonekaluliike ei toimittanut tuolia. Tuoli on vasta kun se on koottu oikein osista. Voidaan miettiä, että mitä menetetään, jos osia ei koota yhteen. Varmasti jotain rahanarvoista menetetään.


      • inti kirjoitti:

        En ole uskaltanut avata noita linkkejä. Voisiko asiaa ajatella siten, että jos tilaa huonekaluliikkeestä tuolin, joka toimitetaan osina, niin ei kannata istua osien päälle ennen kuin on koonnut tuolin? Oikeastaan huonekaluliike ei toimittanut tuolia. Tuoli on vasta kun se on koottu oikein osista. Voidaan miettiä, että mitä menetetään, jos osia ei koota yhteen. Varmasti jotain rahanarvoista menetetään.

        Internet Archive sinänsä on ihan asiallinen ja turvallinen sivusto, jonka käyttäminen ei liene sen vaarallisempaa kuin minkään muunkaan asiallisen sivuston käyttäminen: "Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more." Pääasiassa aineisto on tekijänoikeusvapaata, mutta näemmä seassa saattaa olla sellaistakin aineistoa, jonka tekijänoikeussuoja ei ole vielä rauennut.

        Vaarassa on vain omatunto, jos omatunto ei salli piratoitujen aineistojen hyödyntämistä. Minun omatuntoni sanoo, että köyhällä on lupa varastaa ainakin välttämättömyyshyödykkeitä, kuten ruokaa ja kirjoja, ja etenkin on hyväksyttävää hyödyntää harvinaisten tai huonosti saatavilla olevien kirjojen (painos myyty loppuun, ei löydy lähimmästä kirjastosta) piraattiversioita.

        Sattumalta olen viime päivinä lukenut erästä kirjaa, jossa esitetään argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta. Siinä puhuttiin osista ja kokonaisuuksista ja mainittiin ohimennen Aristoteleen metafysiikka. Materiaaliset objektit koostuvat materiaalisista osista ja muodosta. Esimerkiksi tuolin osat, jotka lojuvat sikin sokin lattialla, eivät ole tuoli, niiltä puuttuu tuolin muoto. Tässä yhteydessä voi miettiä myös sellaisia paradokseja kuin Theseuksen laiva: osat vaihtuvat, mutta muoto säilyy.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Internet Archive sinänsä on ihan asiallinen ja turvallinen sivusto, jonka käyttäminen ei liene sen vaarallisempaa kuin minkään muunkaan asiallisen sivuston käyttäminen: "Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more." Pääasiassa aineisto on tekijänoikeusvapaata, mutta näemmä seassa saattaa olla sellaistakin aineistoa, jonka tekijänoikeussuoja ei ole vielä rauennut.

        Vaarassa on vain omatunto, jos omatunto ei salli piratoitujen aineistojen hyödyntämistä. Minun omatuntoni sanoo, että köyhällä on lupa varastaa ainakin välttämättömyyshyödykkeitä, kuten ruokaa ja kirjoja, ja etenkin on hyväksyttävää hyödyntää harvinaisten tai huonosti saatavilla olevien kirjojen (painos myyty loppuun, ei löydy lähimmästä kirjastosta) piraattiversioita.

        Sattumalta olen viime päivinä lukenut erästä kirjaa, jossa esitetään argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta. Siinä puhuttiin osista ja kokonaisuuksista ja mainittiin ohimennen Aristoteleen metafysiikka. Materiaaliset objektit koostuvat materiaalisista osista ja muodosta. Esimerkiksi tuolin osat, jotka lojuvat sikin sokin lattialla, eivät ole tuoli, niiltä puuttuu tuolin muoto. Tässä yhteydessä voi miettiä myös sellaisia paradokseja kuin Theseuksen laiva: osat vaihtuvat, mutta muoto säilyy.

        1Moos. 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        Tuon voisi ymmärtää siten, että elävän ihmisen osia ovat henki ja aine ja sielu olisi niiden muodostama kokonaisuus. Eloton koostuisi vain aineesta.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Internet Archive sinänsä on ihan asiallinen ja turvallinen sivusto, jonka käyttäminen ei liene sen vaarallisempaa kuin minkään muunkaan asiallisen sivuston käyttäminen: "Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more." Pääasiassa aineisto on tekijänoikeusvapaata, mutta näemmä seassa saattaa olla sellaistakin aineistoa, jonka tekijänoikeussuoja ei ole vielä rauennut.

        Vaarassa on vain omatunto, jos omatunto ei salli piratoitujen aineistojen hyödyntämistä. Minun omatuntoni sanoo, että köyhällä on lupa varastaa ainakin välttämättömyyshyödykkeitä, kuten ruokaa ja kirjoja, ja etenkin on hyväksyttävää hyödyntää harvinaisten tai huonosti saatavilla olevien kirjojen (painos myyty loppuun, ei löydy lähimmästä kirjastosta) piraattiversioita.

        Sattumalta olen viime päivinä lukenut erästä kirjaa, jossa esitetään argumentteja Jumalan olemassaolon puolesta. Siinä puhuttiin osista ja kokonaisuuksista ja mainittiin ohimennen Aristoteleen metafysiikka. Materiaaliset objektit koostuvat materiaalisista osista ja muodosta. Esimerkiksi tuolin osat, jotka lojuvat sikin sokin lattialla, eivät ole tuoli, niiltä puuttuu tuolin muoto. Tässä yhteydessä voi miettiä myös sellaisia paradokseja kuin Theseuksen laiva: osat vaihtuvat, mutta muoto säilyy.

        Tällainen löytyi kuin monoprularismi.

        "Monopluralistiset eli holistiset ihmiskäsitykset perustuvat ajatukseen siitä, että ihmisen olemassaolo koostuu erilaisista olemismuodoista, joita ei voida palauttaa yhdestä olemismuodosta toiseen. Kaikki olemismuodot ovat kuitenkin toisilleen välttämättömiä, yhtä ei voi olla ilman toista. Toisin sanoen, ihminen on ykseys erilaisuudessa."

        Eeva Anttila, Ihmiskäsitys ja ihmiskuva

        Kolminaisuudessakin olisi todellinen ykseys ja todellinen erilaisuus. Ei ollut koskaan aikaa, jolloin olisi ollut vain yksin Isä.


    • Anonyymi

      "Onko kolminaisuuskin holismia sikäli, että kaikki sen kolme jäsentä ovat erottamattomia, eivätkä sooloile?"

      Kolminaisuus olis holismiksi yhtä vajaa kuin ajatus, että kesämökki ei olisi merkittävä ilman huussia ja liiteriä.

      Holismia voisi edustaa ajattelu, että kaikkien teististen jumalhahmojen joukko se vasta on merkityksellinen, mutta sellaiselle ajattelulle tuskin holisteisteissakaan löytyy kannattajia.

      • Holistinen kesämökki ei avaudu minulle.


    • Holismin huippu, minkä ikinä olen kuullut, oli Lauri Rauhalan käsitys, että sairaudet eivät johdu totena pidetyistä syistä, vaan että niitä aiheuttaa 'epäsuotuisuus'.

      Lauri Rauhala (1914 – 2016) oli suomalainen psykologi ja filosofian tohtori, innokas holistisen ihmiskäsityksen puoltaja. Rauhala teki filosofisen elämäntyönsä eksistentiaalisen fenomenologian parissa.

      Jouduin tutustumaan hänen ajatuksiinsa erään humanististen tieteiden kandidaatin kautta, joka oli uskontotieteiden apuopettajana. Arvelen, että oli ollut Rauhalan oppilaana, tai ainakin ihastunut tämän holistisiin kirjoihinsa.

      Vuosikymmenten takaa Rauhalan nimi putkahti mieleeni, ensin sukunimi, sitten nettiä selaamalla myös etunimi, mutta pysyvästi kyllä jäivät mieleen hänen radikaalit holistiset ajatuksensa.

    • Anonyymi

      Nismistä mitään mainintaa näkynyt.

    • Holismiin voisi viitata myös se miksi molemmat kätemme ovat suht koht saman pituiset. Ne osaavat lopettaa kasvunsa suurin piirtein yhtä pitkinä.

    • Anonyymi

      Millon alko holismi?

    • Anonyymi

      Väitetään, että auton ohjauspyörä ei voi ajaa ja kuljettaa ihmisiä. Minun henkeni se auton ohjauspyörä on pelastanut täysi itsenäisellä, minusta riippumattomalla ja loogisella toiminnalla ja itsenäisesti.

      Tarina ei siis vastaa todellisuutta ja meidän todellisuuden mekanismeja.

      Miten tämä tapahtuma oli mahdollinen - en tiedä. Mutta se tapahtui ja se on myös totta. Meidän todellisuus on täysin väärin ymmärretty.

      • Anonyymi

        Lisäys. Aloitus kaikkineen on varsin alkeellinen suhteessa tämän päivän tieteelliseen tietoon.


      • Anonyymi

        Tosin ohjauspyörä tarvitsi siihen tietysti koko auton toiminnan, joka oli kyseisten minuuttien ajan kokonaan pois minun hallinnasta. Tarkoittaa sitä, että sen ajan autoa käytti jokin ulkopuolinen voima - aivan valtavan voimakas - määrätietoisesti ja loogisesti sekä päämäärähakuisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin ohjauspyörä tarvitsi siihen tietysti koko auton toiminnan, joka oli kyseisten minuuttien ajan kokonaan pois minun hallinnasta. Tarkoittaa sitä, että sen ajan autoa käytti jokin ulkopuolinen voima - aivan valtavan voimakas - määrätietoisesti ja loogisesti sekä päämäärähakuisesti.

        Jos minä olisin saanut autoa hallinnut, ja saanut ajaa haluamaani suuntaan, olisin väistämättä ollut kuolonkolarissa, mutta kyseinen voima ei antanut minun hallita autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos minä olisin saanut autoa hallinnut, ja saanut ajaa haluamaani suuntaan, olisin väistämättä ollut kuolonkolarissa, mutta kyseinen voima ei antanut minun hallita autoa.

        Ja jos meidän todellisuudessa on yksikin tällainen tapahtuma, se laittaa - ja on laitettava! - uusiksi meidän käsityksemme koko todellisuuden luonteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos meidän todellisuudessa on yksikin tällainen tapahtuma, se laittaa - ja on laitettava! - uusiksi meidän käsityksemme koko todellisuuden luonteesta.

        Käsittääkseni tieteellisesti asia ei ole mitenkään ongelmallinen, vaikka tapahtumana varsin massiivinen, vaan pikemminkin jälleen kerran todistaa tieteen olevan oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni tieteellisesti asia ei ole mitenkään ongelmallinen, vaikka tapahtumana varsin massiivinen, vaan pikemminkin jälleen kerran todistaa tieteen olevan oikeassa.

        Eli millä tavalla, millä piuhoilla meidän elämäämme täällä ohjataan - kyse ei ole sattumasta, vaan merkityksistä ja tarkoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli millä tavalla, millä piuhoilla meidän elämäämme täällä ohjataan - kyse ei ole sattumasta, vaan merkityksistä ja tarkoituksista.

        Anteeksi, että vielä saarnaan, mutta teillä ei saisi edes olla mahdollisuutta suhtautua elämään välinpitämättömästi, huolimattomasti tai yliolkaisesti. Kyse on vakavasta asiasta. Tärkeästä asiasta.


    • Anonyymi

      alkoholismiin on saatavilla apua

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      273
      6016
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      1949
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1750
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1221
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1185
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      156
      1077
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1046
    8. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      971
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      49
      941
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      932
    Aihe