Nastojen vaikutus tien pintaan.

Anonyymi-ap

Tie 1 jossa on vähemmän liikennettä ja nastarenkaat eivät kerkeä syömään kovettunutta kerrosta pois. Kova kerros suojaa tietä maaliskuulle jolloin aurinko alkaa lämmittämään.

Tie 2 jossa on enemmän liikennettä. Nastarenkaat syö nopeasti pinnasta jääksi kovettuneen kerroksen. Vaikka sataisi 10cm ja sen päältä ajaa raskasta kalustoa ja tulee pakkasta niin ei mene kauan että karkea pinta. Teillä on urien välissä ja reunoilla todella paksu kerros jotka vain paksuuntuun. Jossakin vaiheetta tien ylityksessä auton pomppii kun teitä ei hoideta ja höylätä kerrosta pois.

https://i.ibb.co/FDRzdwv/tie1.jpg
https://i.ibb.co/TR6TCWz/tie2.jpg

12

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä tie pysyy jäässä koko talven?

      • Anonyymi

        Monessa maakunnissa ympäri suomen, Suomessa on niin kylmä että maa jäätyy = siinä ei sula lumi pois jos sataa ja tamppautunut.


    • Anonyymi

      Niin ja joka ei tiedä niin se nastan keskellä oleva piikki on
      kovametallia. Yhtä kovaa kuin kiveä, betonia, graniittia, erilaisissa metalleja poraavien ja sahaavien terien kärjissä.

      Kokeile kuinka monta vuorokautta pitää viilata ennen kuin se nastan kova metalli viilattu loppuun. Hyvä nasta ruuvipenkkiin kiinni ja laadukas karkaistu viila.

      Kestää iskeytyä ja hankata kiveä tiessä jopa 5-10v ja pyöriä monta kerrosta. Laskekaapa kuinka monta kertaa esim 10 000km vuotuisella ajolla nasta ottaa kiinni. Joku ajaa kaikki km tiellä jossa päällystetty tehty pinta jonka kuuluu olla tasainen.

      • Anonyymi

        Jotkut täällä väittävät, että nasta kuluu jo muutaman tuhannen kilometrin ajossa pyöreäksi, josta ei enää ole mitään hyötyä.

        Aikalailla ristiriitaisia väitteitä. No kuin tietysti valitsee sopivan tarinan sen mukaan, mitä pyrkii kirjoituksellaan tavoitella.


    • Anonyymi

      Tien urautumiseen pystyy vaikuttamaan myös ajolinjoilla jos joka kolmas nastoilla ajava uran oikealla, ja joka kolmas vasemmalla puolen uraa. Tiet kestäisi 3 kertaa pidempään jos ne olisi metrin leveämpiä, vrt leveäkaistatie, jossa voi ajolinjan valita väljemmin.

      • Anonyymi

        Se olisikin edullista leventää teitä metrin.


    • Anonyymi

      Kaikki liikenne renkaista huolimatta kuluttaa jäätä ja lunta.

      • Anonyymi

        Mutta asfalttia kuluttaa tuhottomasti nopeammin vain nastarengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta asfalttia kuluttaa tuhottomasti nopeammin vain nastarengas.

        Juurikin näin, mutta iso osuus on myös älyttömällä suolauksella joka rapauttaa pinnoitetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin, mutta iso osuus on myös älyttömällä suolauksella joka rapauttaa pinnoitetta.

        Melkoisen huonossa kunnossa ovat tiet nastojen jälkeen sielläkin missä suolausta ei juuri harrasteta.


    • Anonyymi

      Siellä missä ei suolata ja polanne on kokotalven niin siellä ei ole yhtään uria kun kaikki ajaa turvallisesti nastarenkailla. Suolaus ja kitkarenkaat tekee urat.

      • Anonyymi

        Ja taivaanisä maalaa syksyisin kaikki puunlehdet iloisilla väreillä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe