Kun eroat kirkosta tämän vuoden puolella, et maksa enää ensi vuonna veroa

Anonyymi-ap

Muistutetaanpa taas jokainen lähimmäisiämme tästä verotukseen liittyvästä yksityiskohdasta näin vuoden lopussa. Kun eroaa kirkosta viimeistään 31.12., ei tarvitse maksaa kirkollisveroa enää ensi vuonna. Jos on kirkon jäsen 1.1., joutuu maksamaan veron koko vuodelta, vaikka eroaisi heti.

Kirkosta eroaminen vie pari minuuttia. Eroamisen voi hoitaa ilman vahvaa tunnistautumista osoitteessa https://eroakirkosta.fi/ ja vahvan tunnistautumisen kautta Digi- ja väestötietoviraston palvelussa (linkki löytyy edellä mainitusta osoitteesta). Eroaminen on maksutonta. Siitä ei jää julkista jälkeä.

19

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veronpalautuksena saat maksamasi verot kuuluvalta vuodelta takaisin.

      • Anonyymi

        Pitääkö tuo oikeasti paikkansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö tuo oikeasti paikkansa?

        kokeile, minä ainakin sain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeile, minä ainakin sain.

        Minulle palautettiin maksamani verot kun erosin joulukuussa kirkosta.


      • Anonyymi

        No ei, kirkko saa pitää kiinni tämän vuoden rahat. Ja pitää kanssa.


    • Anonyymi

      Ai että kun saisi tämän viestin jokaisen puhelimeen tekstiviestillä aina joulukuussa.

      • Anonyymi

        Verokortti tuli jo digitaalisena, siinä on hyvä muistutus näin vuoden loppuun.

        Käytännössä kirkko on järjestö, jonka ei tarvitse muistuttaa satojen tai jopa tuhansien eurojen vuosittaisesta jäsenmaksustaan millään tavalla, koska se lähtee verona.


    • Anonyymi

      Kuinka monta on eronnut kirkosta tänä vuonna?

      • Anonyymi

        Luterilaisen kirkon omien tilastojen (kirkontilastot.fi) mukaan 32 068 lokakuun loppuun mennessä. Marraskuussa erosi noin 5 000, mutta tätä tilastoa ei ole vahvistettu vielä. Koko vuonna eronnee hieman yli 50 000, koska joulukuussa ihmisiä eroaa selvästi muita kuukausia enemmän.


    • Anonyymi

      Olisi mukava tietää kirkosta eronneiden lukumäärä päivittäin.

      Eroakirkosta.fi palvelun kautta taitaa erota eniten kirkosta? Vai eroaako ihmisiä myös vanhalla tavalla menemällä maistraattiin tai kirkon herrojen toimistoon täyttämään erolomakkeen?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eroakirkosta.fi:n kautta erosi vielä pari vuotta sitten selvä enemmistö, mutta nykyään sivustolla oleva erolomake kehottaa eroamaan viranomaispalvelun eli Digi- ja väestötietoviraston kautta ja eroaminen on siirtynyt pääosin viranomaiselle. Ymmärtääkseni noin 80 - 90 % eroaa DVV:n kautta, 10 % eroakirkosta.fi:n kautta (sieltä lähtee toki tieto DVV:lle) ja pieni joukko muita reittejä. Tähän jakaumaan ei kuitenkaan ole täyttä näkyvyyttä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

        Joka tapauksessa liikenne DVV:n palveluun kulkee suurilta osin eroakirkosta.fi:n kautta. Se johtuu kaiketi eroakirkosta.fi:n tunnettuudesta ja toisaalta myös siitä, että jos googlettaa "kirkosta eroaminen" tai "eroa kirkosta", ensimmäinen tulos on eroakirkosta.fi ja viranomaispalvelu DVV on vasta toisena. Jos Suomessa viranomaiset olisivat alun alkaen hoitaneet kansalaisten digipalvelut kunnolla, mitään kolmannen osapuolen palveluja olisi tuskin edes tarvittu.


    • Anonyymi

      Koska EK:n tiedotteet eivät mene läpi mediassa, tällainen ruohonjuuritason viestittäminen on tosiaan todella tärkeää.

      Haaste: jokainen palstaa seuraava viestittää ainakin viidelle (5) tuttavalleen kirkollisverosta ja sen välttämisestä. Ja eron hyödyistä tasa-arvoisemman yhteiskunnan rakentamisessa (millään uskonnolla ei ole eityisasemaa, ei valtion kirkkoa tai jopa kahta).

      Voi se jonkun eron tuoda - jatkossa vielä lisää.

      • Anonyymi

        Someen kannattaa postata tai vaikka jakaa eroakirkosta.fi:n postauksia (sikäli kuin niissä on jotain fiksua - en itse seuraa).


    • Anonyymi

      Kannattaa erottaa lapset kirkosta ja ilmoittaa koululle siirtymisestä uskonnosta elämänkatsomustietoon.

    • Anonyymi

      Niin kyllä olisi viisainta erottaa kirkollisvero muusta verotuksesta kokonaan ja muuttaa vapaehtoiseksi jäsenmaksuksi kuten esim työttömyyskassa, metsästysseura ym jäsen maksut, samalla horjutettaisiin ja tasapuolisesti tehtäisiin kirkkoinstituutin isopalkkaisten vähätöisten suun soittajien elämä yhtä epävakaaksi kuin tavan tallaajien, verorahoillahan he mässäilevät ja palkan lisäksi joka toimituksesta vielä rahastavat toimitus maksut, ylimielistä touhua kermaporukan mässäily, herätkää ihmiset ajattelemaan näinä kovina aikoina.

    • Anonyymi

      Kirkosta eroaminen kompensoi energian hinnan nousun. Perusasiat ensin. Pappien kylmäkiskoisuus ei lämmitä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ihan mukavasti saa kaikkia menoja ja veroja kuitattua eroamalla kirkosta. Säästö on satasia vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe