Mistä johtuu???

Anonyymi-ap

Kävin luterilaisessa kirkossa, kokemus oli selvästi terapeuttinen, syvä rauha valtasi minut, ihmiset tervehtivät, ainakin pari henkilöä. Kirkko on vanha kivikirkko ja olen ollut siellä ennenkin. Tämä tapahtui siitä huolimatta, etten saarnasta saanut mitään irti.

12

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johtunee varmaan syistä, jotka itse asiassa mainitsitkin, ystävällisyydestä ja rauhallisuudesta. Ihminen kaipaa lepoa. 🌹👀

    • Anonyymi

      Lepo tulee kun on asiat kunnossa jumalan kanssa.

      Kivikirkko ei sitä tuo.

    • Anonyymi

      Tuo sama tunne tulee minullekin yleensä kirkossa. Pidän urkumusiikista. Kirkkokansan läheisyys, virren veisuu ja uskontunnustuksen yleinen mumina antavat kokemuksen että olen yhteisössä muita lähellä. Yhteinen ehtoollinen alttarilla vielä tukee sitä samaa tunnetta. Kiva lukea että joku toinenkin.

      • Anonyymi

        Joo, hieno. Siihen juuri pyritään.


    • Anonyymi

      Uskonnolliset menot suunnitellaan niin, että ne aiheuttavat rauhoittumisen tunnetta. Hidas, sointuva musiikki, vanhat tutut rituaalit, jumalanpalveluksen kaava, liturgianuotti, kirkkosalin värit, ottaminen osaa rituaaleihin yhdessä muun seurakunnan kanssa. Se on kaikki tietoista.

      Miksi menemme palvelemaan Jumalaa? Mitä etsimme kirkosta, oli se minkä tahansa etiketin alla? Rauhoittumistako? Parempaa itsetuntoa? Ystäviä?

      Entä ihminen, joka haluaa välttää helvettiin joutumisen ja etsii siis pelastusta; minne hänen kannattaa mennä? Hymistelemään muiden mukana ja saamaa uskonnollisten rituaalien antamaa viihdytystä ja tyynnytystä? Entä jos hän sattuisi poikkeamaan seurakuntaan, jossa saarnaaja puhuu Raamatun lausein pelastussanomaa? Varoittaa helvetistä, varoittaa pian lkavasta antikristuksen kaudesta? Kehottaa uskomaan Jeesukseen ja olemaan siten valmis pääsemään turvaan täältä ylöstempauksessa, joka tapahtuu todennäköisesti lähiaikoina? Yhdestä paikasta hän poistuu tuntien, että hän on oikeastaan ihan hyvä. Toisesta hän lähtee joko synnintunnossa tai syntinsä hylänneenä pelastettuna kristittynä.

      Hymistely ei pelasta ketään. Evankeliumi pelastaa. Se on tiivistettynä 1 Kor 15:1-4 ja Joh 3:16. Nuo jakeet kannattaa opetella ulkoa. Harvat edes tietävät, mitä pelastava evankeliumi tarkoittaa. Ja sehän on sitä, että tajuaa olevansa helvettiin matkalla oleva syntinen, ymmärtää Jeesuksen olleen ihmiseksi tullut Jumala, joka uhrasi pyhän verensä lunastaakseen taivaaseen kaikki ne, jotka häneen uskovat. Se pelastus on meille ilmainen rakkauden lahja. Sitä ei voi omillka teoillaan ansaita, eikä sitä voi koskaan menettää enää. Kun uskomme Jeesukseen, uudestisynnymme, eli saamme Jumalan pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle. Saamme ikuisen elämän sillä hetkjellä. Olemme Jumalan lapsia. Emme menetä maallisenkaan isämme lapseutta, vaikka mitä tekisimme.

      Jokaiselle meistä on avoinna tämä mahdollisuus pelastua. Kirkossa käynti pelkästään rauhoittumisen takia voi olla vaarallisempaa kuin täysi pakanuus. Se voi hyssytellä ihmisen luulemaan, että kristinusko tarkoittaa kirkossa käymistä. Ei tarkoita! Käykää siellä, missä teidät saadaan synnintuntoon ja sitten kerrotaan pelastuksesta. Sitä tarvitsemme kaikki.

      • Anonyymi

        Senpä vuoksi on niin hienoa kun kaikki olemme siellä ehtoollisella, siinähän se Kristuksen lähimmäisen rakkaus ja hyväksyminen juuri tulle. Kirkossa kannattaa käydä ihan kulttuurin vuoksi koska jos pitää paikkansa että pienemmät kristilliset ryhmät jotenkin kirkkoa mollaa niin kannata pitkällä tähtäimellä ja tyhmää se on muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senpä vuoksi on niin hienoa kun kaikki olemme siellä ehtoollisella, siinähän se Kristuksen lähimmäisen rakkaus ja hyväksyminen juuri tulle. Kirkossa kannattaa käydä ihan kulttuurin vuoksi koska jos pitää paikkansa että pienemmät kristilliset ryhmät jotenkin kirkkoa mollaa niin kannata pitkällä tähtäimellä ja tyhmää se on muutenkin.

        Ei jeesus teitä ehtoolliselle odota vaan tekemään parannus ja seuraamaan häntä !

        Se on jotain muuta kuin hetken hymistelyt kirkkotekstiilejä ihaillen ja jokin viiniryyppy voi herraisä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jeesus teitä ehtoolliselle odota vaan tekemään parannus ja seuraamaan häntä !

        Se on jotain muuta kuin hetken hymistelyt kirkkotekstiilejä ihaillen ja jokin viiniryyppy voi herraisä !

        Mistä se parannus tehdään kun en mitenkään elämässäni syntejä keksi. Elän niin oikein kuin olla voi, eikä se ole mitään pyrkimistä ja kilvoittelua vaan tulee suoraan sydämestä. Olen perinyt vanhemmiltani uskon ja hyvyyden.
        Voisitko laittaa ihan selvin sanoin, mitä ne synnit ovat josta parannus tehdää, eikä mitään raamatun lausetita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä se parannus tehdään kun en mitenkään elämässäni syntejä keksi. Elän niin oikein kuin olla voi, eikä se ole mitään pyrkimistä ja kilvoittelua vaan tulee suoraan sydämestä. Olen perinyt vanhemmiltani uskon ja hyvyyden.
        Voisitko laittaa ihan selvin sanoin, mitä ne synnit ovat josta parannus tehdää, eikä mitään raamatun lausetita.

        Uskoa ei peritä se on omakohtainen jumalasuhde eli täytyy uudestisyntyä pyhän hengen työnä.

        Perintönä voidaan saada opitut tavat ja jos ne on hyviä tapoja se in ihmiselle hyvä asia, mutta silti ei ole välttämättä tapahtunut hengessä uutta syntymää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoa ei peritä se on omakohtainen jumalasuhde eli täytyy uudestisyntyä pyhän hengen työnä.

        Perintönä voidaan saada opitut tavat ja jos ne on hyviä tapoja se in ihmiselle hyvä asia, mutta silti ei ole välttämättä tapahtunut hengessä uutta syntymää.

        usko annetaan Jumalan lahjana.

        "Se ON Jumalan teko, että te USKOTTE häneen , jonka Jumala on lähettänyt"
        Joh: 6: 29

        "Sen uskomäärän mukaan , minkä JUMALA on kullekin suonut"
        Room: 12: 3

        aito sydämen usko , saadaan LAHJAKSI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoa ei peritä se on omakohtainen jumalasuhde eli täytyy uudestisyntyä pyhän hengen työnä.

        Perintönä voidaan saada opitut tavat ja jos ne on hyviä tapoja se in ihmiselle hyvä asia, mutta silti ei ole välttämättä tapahtunut hengessä uutta syntymää.

        Kyllä minä olen uskoon syntynyt, onko sitten tavallisesti vai uudesti, mutta toiseen kertaan en ole syntynyt. Millainen tapahtuma se uusi syntyminen on. Olen perinyt uskon siinä missä luonteenikin vanhemmiltani tai isovanhemmiltani tai molemmilta. On minulla hyvät tavatkin, mutta se on ihan eri asia kuin uskoni Jumalaan. Koen uskoni omakohtaiseksi jumalsuhteeksi.
        Mikä ihme siinä on että todellien uskovainen on vasta se joka on ensin elänyt kuin pellossa, ryypännyt ja riekkunut ja sitten tunnustanut syntinsä ja tullut uskoon. Sitäkö vain pidetään oikeana uskoon tulemisena.
        On epäoikeudenmukaista että me (olen keskustellut asiasta raamattupiirissä ja kaltaisiani on) jotka olemme aina uskoneet Jumalaan, emme muka olisi oikeassa uskossa kun ei ole ollut sellaisia synnillisiä puuhia, joihin olisimme tehneet suuren muutoksen ja vasta sitten kelvanneet uskovaisten joukkoon.


    • Anonyymi

      Hurmahenget eivät kyllä sunnittele mitään tilanteen rauhoittumista, vaan aivan päinvastoin kauhea molotus ja kaatuilu, niin siitä on rauhoittuminen kaukana.

      Joskaan eihän ihmisen uskonelämä ole siinä miten kirkossa pälyilee.

      Se on siinä miten voittoisa olo on arkielämässä, miten siinä Hengen voima jyllää eikä maallinen levottomuus, synkkyys ja päämäärättömyys vie mukanaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe