Aiheesta on vähän väliä toivottu keskustelua, joten tässä tulee. Kommentoikaa nyt sitten asiallisesti ja rakentavasti, niin että saadaan tästä edes jonkinmoinen keskustelu. Nähkääs, on myös toivottu, että theurgiasta eli jumaltyöstä sekä demonologiasta eli henkiolentojen manaamisesta käytäisiin keskustelua hieman kyläpastoria asiallisemmin.
Heitän korteni kekoon jakamalla tiedon ikivanhasta menetelmästä, jota on kautta maailman aikain käytetty yhteydenottotapana. Menetelmä on nk. epiteettien eli liikanimien lausuminen. Lähes kaikista jumaluuksista ynnä muista olennoista löytyy nimilistoja, joissa eri tavoin kuvaillaan nimenomaisen olennon ominaisuuksia, toimintatapoja, asenteita, energiaa, symboleita jne.
Tätä ikivanhaa theurgisen tiedon säilyttämisen menetelmää kauhukirjailija H.P. Lovecraft käytti hyväkseen luodakseen ökkömönkiäisilleen uskottavuutta. Kukapa ei haluaisi uskoa Häneen Jonka Nimeä Ei Lausuttaman Pidä? Toimii niinkuin junan vessa! Jumaluuksilla ja muilla olennoilla on aina ollut tällaisia nimiä. Ja mitä rakkaampi lapsi, sitä enemmän liikanimiä.
Internetistä löytyy helposti ainakin joitakin listoja. Hakusanana "epithet" ainakin toimii hyvin, eli googlatkaa esim. "epithet Shiva" tai "epithet tezcatlipoca" jne.
Theurgia ja Demonologia
16
1496
Vastaukset
- Val
Kuulin joskus että kun Shiva makaa kuin kuollut tanssivan Kalin alla, häntä kutsutaan nimellä Shava. Sittemmin jo ihmettelin että keksinkö asian päästäni, kun ei mistään oikein löytynyt infoa. Mutta löytyihän sitä.
http://www.valdostamuseum.org/hamsmith/Ganesha.html
Ja siellähän on sitten mainittu Shivasta:
>"Rudraksha is formed by association of two words, 'RUDRA' and 'AKSHA" or AAKSHA". Rudra is the name of Lord Shiva. Aksha ...[means]... 'eye'. Aaksha means 'tear'. ... It is said that the seed of Rudraksha contains the secrets of entire evolution of the cosmos within it. ...
(Sivumennen rönsyillen "shava" heprean kielessä tarkoittaa rauhaa, jos ohimennen oikein silmilleni netistä vilahti. Tästä voi kenties joku saada jotain irti kun mietiskelee Shivan ja Kalin aktia.)- Unileijona
Shava tarkoittaa sankskriitiksi myös "ruumis" (siis kuollut).
Sanotaan että "Shiva without Shakti is Shava". Kosminen tietoisuus (maskuliini) ilman kosmista energiaa (feminiini) olisi kuin kuollut.
Shivan liikanimistä itse eniten pidän Rudrasta (Ulvoja, Universumin Tuhoaja).
>> kun mietiskelee Shivan ja Kalin aktia. >>
Ruumiit ovat kyllä aika rauhallisia. :-) No, ensimmäisenä mieleeni tulee Viparit Maithuna (yhdyntä nurinpäin), tantrassa asento jossa mies makaa selällään meditaatiossa aivan paikoillaan kuin ruumis, nainen ratsastaa päällä.
- Unileijona
Kuten tavallista, ketään ei aihe kiinnosta. Kukaan ei ehkäpä tiedä aiheesta mitään. Ei kenties uskalleta spekuloida. Ei osata ottaa mitään näkökulmaa. Ei kerrassaan mitään. Se on hassua. Välillä valitetaan että kyläpastorit varastavat mahdollisuuden käsitellä theurgista magiaa asiallisesti, mutta ei itse olla valmiita laittaa tikkua ristiin ja kertoa *miksi* täsmälleen kyläpastori on väärässä manaillessaan saatanaa kimppuumme.
Kiitos Valille vastauksesta, joka osoittaa kiinnostusta ja avoimuutta. Mutta valitettavasti tämä ei ole ainut kerta kun näin käy, vaan juttu on joka kerta sama. Olen koettanut herättää tästä keskustelua monta kertaa ennenkin. Theurgia on yksinkertaisesti liian korkean vaikeustason aihe, jotta siitä koskaan syntyisi keskustelua tällaisella forumilla.
Joten meidän täytynee vain tyytyä siihen, että theurgian käsittely täällä jää aina kyläpastoreiden kanssa painimisen tasolle. Kun ei meillä kerran itsellämme ole antaa mitään heidän ankeiden ja ennakkoluuloisten näkemystensä tilalle.- Val
Tänks. Ja kohta sitten taas joku repii takalistonsa, että täällä ei kirjoita muut kuin sinä ja minä. Voe tokkiisa.
Olisihan noita jumalan nimiä varmaankin revittävissä vaikkapa Kabbalan Elämän Puusta. Sanovat että Kabbala on nyt muotia, mutta ei vissiin ainakaan Suomessa. - Olemisen metafora
Aihe ei ole tosiaankaan helpoimmasta päästä. Jumalat tms. prinsiipit tai arkkityypit tai mitkä lie on aika käsittämättömiä. Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin.
Mainitsemaasi epiteettimetodia, nimi-/äännemagiaa, en osaa suhteuttaa kokemuksellisesti kuin mantroihin. Kuvittelisin että jostain samankaltaisesta, vaikkei samasta, on kyse sekä epiteettimagiassa että mantrojen hokemisessa. Osannet valaista paremmin.
Siitä kiinostaisi kuulla, mitä kautta syntyy valinta mitä jumaluuksia nimittelee, miten miellät symbolismin ja "tosiominaisuuksien" suhteen jumaltyössä, sekä mitkä ovat jumaltyön konkreettiset (väli)tavoitteet? - Unileijona
Olemisen metafora kirjoitti:
Aihe ei ole tosiaankaan helpoimmasta päästä. Jumalat tms. prinsiipit tai arkkityypit tai mitkä lie on aika käsittämättömiä. Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin.
Mainitsemaasi epiteettimetodia, nimi-/äännemagiaa, en osaa suhteuttaa kokemuksellisesti kuin mantroihin. Kuvittelisin että jostain samankaltaisesta, vaikkei samasta, on kyse sekä epiteettimagiassa että mantrojen hokemisessa. Osannet valaista paremmin.
Siitä kiinostaisi kuulla, mitä kautta syntyy valinta mitä jumaluuksia nimittelee, miten miellät symbolismin ja "tosiominaisuuksien" suhteen jumaltyössä, sekä mitkä ovat jumaltyön konkreettiset (väli)tavoitteet?>> Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin. >>
Minusta ongelma tässä on juurikin yritys tieteellistää ja teorisoida theurgia.
Theurgia on lopultakin niin helppoa ja yksinkertaista, että se luonnistuu vaikka kivikauden ihmiseltäkin. Minusta se ei vaadi monimutkaisten teorioiden ymmärtämistä.
Toki näissä jumalasioissa on omat koukeronsa, mutta usein hämmennys mielestäni johtuu siitä, että tarkastelemme menneen ajan uskontoja ja maagisia uskomuksia hyvin laajasta näkökulmasta ja pitkällä aikajanalla, eikä meillä ole kunnollista tietoa siitä, miten joku yksittäinen ihminen on kokenut theurgian harjoittamisen jossain muinaisessa kulttuurissa. Voimme lukea jumalista ja demoneista ja tutustua myytteihin, mutta ne eivät konkretisoidu meille helposti.
Kaikkein eniten vaikeuksia sen harjoittamisessa on juuri meidänkaltaisillamme sivistyneillä ihmisillä.
Itselläni theurgian harjoittamiseen liittyykin vahva intohimo palata atavistiseen alkukokemukseen ihmisenä olemisesta, joka luonteeltaan on syvempi ja todellisempi kuin mikään ns. kehittyneen järjen logiikalla päättelemä totuus. Vaikka niilläkin on toki käyttönsä, en sitä sano.
Meille länsimaisen maailman ihmisille theurgian harjoittamisen suurin haaste on mielestäni kohtuuttoman suuri kiintymyksemme filosofiseen ajatteluun, totuuden kokemiseen logiikan avulla, jonka vuoksi emme kykene arvostamaan theurgiaa sellaisena kuin se on, emmekä helposti ymmärrä mihin sitä oikein tarvittaisiin.
Olemme myös kovin individualistisia, emmekä mielellämme yritä kommunikoida itsemme ulkopuolisten voimien kanssa silloin kun ne ovat meitä itseämme mahtavampia. Pelko oman vallantunteen menettämisestä on liian suuri.
Theurgia kuitenkin perustuu kokonaan siihen ajatukseen, että kutsumalla avuksesi itseäsi korkeampia voimia voit saada tapahtumaan asioita, jotka ovat omien kykyjesi ulottumattomissa. - Olemisen metafora
Unileijona kirjoitti:
>> Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin. >>
Minusta ongelma tässä on juurikin yritys tieteellistää ja teorisoida theurgia.
Theurgia on lopultakin niin helppoa ja yksinkertaista, että se luonnistuu vaikka kivikauden ihmiseltäkin. Minusta se ei vaadi monimutkaisten teorioiden ymmärtämistä.
Toki näissä jumalasioissa on omat koukeronsa, mutta usein hämmennys mielestäni johtuu siitä, että tarkastelemme menneen ajan uskontoja ja maagisia uskomuksia hyvin laajasta näkökulmasta ja pitkällä aikajanalla, eikä meillä ole kunnollista tietoa siitä, miten joku yksittäinen ihminen on kokenut theurgian harjoittamisen jossain muinaisessa kulttuurissa. Voimme lukea jumalista ja demoneista ja tutustua myytteihin, mutta ne eivät konkretisoidu meille helposti.
Kaikkein eniten vaikeuksia sen harjoittamisessa on juuri meidänkaltaisillamme sivistyneillä ihmisillä.
Itselläni theurgian harjoittamiseen liittyykin vahva intohimo palata atavistiseen alkukokemukseen ihmisenä olemisesta, joka luonteeltaan on syvempi ja todellisempi kuin mikään ns. kehittyneen järjen logiikalla päättelemä totuus. Vaikka niilläkin on toki käyttönsä, en sitä sano.
Meille länsimaisen maailman ihmisille theurgian harjoittamisen suurin haaste on mielestäni kohtuuttoman suuri kiintymyksemme filosofiseen ajatteluun, totuuden kokemiseen logiikan avulla, jonka vuoksi emme kykene arvostamaan theurgiaa sellaisena kuin se on, emmekä helposti ymmärrä mihin sitä oikein tarvittaisiin.
Olemme myös kovin individualistisia, emmekä mielellämme yritä kommunikoida itsemme ulkopuolisten voimien kanssa silloin kun ne ovat meitä itseämme mahtavampia. Pelko oman vallantunteen menettämisestä on liian suuri.
Theurgia kuitenkin perustuu kokonaan siihen ajatukseen, että kutsumalla avuksesi itseäsi korkeampia voimia voit saada tapahtumaan asioita, jotka ovat omien kykyjesi ulottumattomissa.>> Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin. >>
> Minusta ongelma tässä on juurikin yritys tieteellistää ja teorisoida theurgia. <
Enpä nyt tiedä miten tieteellis-teoreettista uusplatonismi tai edes ukko Platon itse, pikemminkin myyttis-mystis-filosofista höpinää. Missä varmaan selitys siihen, että tänä yltiörationalistisena aikana uusplatonismi ei laajoja piirejä liiemmin kiinnosta... :D
Ongelma on tietysti, että ei ole initiatorista jatkumoa nykypäivään pakanallisesta theurgiasta, saati sitten kivikautisesta, vaan jäljellä on vain hajanaisia kirjoituksia. Mikä ei tietenkään sinänsä ole mikään este, ja sama ongelmahan ei välttämättä koske itäisempiä traditioita (joita kai kuitenkin harvemmin theurgiaksi kutsutaan?).
>>> Kaikkein eniten vaikeuksia sen harjoittamisessa on juuri meidänkaltaisillamme sivistyneillä ihmisillä. > Itselläni theurgian harjoittamiseen liittyykin vahva intohimo palata atavistiseen alkukokemukseen ihmisenä olemisesta, joka luonteeltaan on syvempi ja todellisempi kuin mikään ns. kehittyneen järjen logiikalla päättelemä totuus. > Meille länsimaisen maailman ihmisille theurgian harjoittamisen suurin haaste on mielestäni kohtuuttoman suuri kiintymyksemme filosofiseen ajatteluun, totuuden kokemiseen logiikan avulla, jonka vuoksi emme kykene arvostamaan theurgiaa sellaisena kuin se on, emmekä helposti ymmärrä mihin sitä oikein tarvittaisiin. > Olemme myös kovin individualistisia, emmekä mielellämme yritä kommunikoida itsemme ulkopuolisten voimien kanssa silloin kun ne ovat meitä itseämme mahtavampia. Pelko oman vallantunteen menettämisestä on liian suuri. > Theurgia kuitenkin perustuu kokonaan siihen ajatukseen, että kutsumalla avuksesi itseäsi korkeampia voimia voit saada tapahtumaan asioita, jotka ovat omien kykyjesi ulottumattomissa. - Unileijona
Olemisen metafora kirjoitti:
>> Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin. >>
> Minusta ongelma tässä on juurikin yritys tieteellistää ja teorisoida theurgia. <
Enpä nyt tiedä miten tieteellis-teoreettista uusplatonismi tai edes ukko Platon itse, pikemminkin myyttis-mystis-filosofista höpinää. Missä varmaan selitys siihen, että tänä yltiörationalistisena aikana uusplatonismi ei laajoja piirejä liiemmin kiinnosta... :D
Ongelma on tietysti, että ei ole initiatorista jatkumoa nykypäivään pakanallisesta theurgiasta, saati sitten kivikautisesta, vaan jäljellä on vain hajanaisia kirjoituksia. Mikä ei tietenkään sinänsä ole mikään este, ja sama ongelmahan ei välttämättä koske itäisempiä traditioita (joita kai kuitenkin harvemmin theurgiaksi kutsutaan?).
>>> Kaikkein eniten vaikeuksia sen harjoittamisessa on juuri meidänkaltaisillamme sivistyneillä ihmisillä. > Itselläni theurgian harjoittamiseen liittyykin vahva intohimo palata atavistiseen alkukokemukseen ihmisenä olemisesta, joka luonteeltaan on syvempi ja todellisempi kuin mikään ns. kehittyneen järjen logiikalla päättelemä totuus. > Meille länsimaisen maailman ihmisille theurgian harjoittamisen suurin haaste on mielestäni kohtuuttoman suuri kiintymyksemme filosofiseen ajatteluun, totuuden kokemiseen logiikan avulla, jonka vuoksi emme kykene arvostamaan theurgiaa sellaisena kuin se on, emmekä helposti ymmärrä mihin sitä oikein tarvittaisiin. > Olemme myös kovin individualistisia, emmekä mielellämme yritä kommunikoida itsemme ulkopuolisten voimien kanssa silloin kun ne ovat meitä itseämme mahtavampia. Pelko oman vallantunteen menettämisestä on liian suuri. > Theurgia kuitenkin perustuu kokonaan siihen ajatukseen, että kutsumalla avuksesi itseäsi korkeampia voimia voit saada tapahtumaan asioita, jotka ovat omien kykyjesi ulottumattomissa.>> Ongelma on tietysti, että ei ole initiatorista jatkumoa nykypäivään pakanallisesta theurgiasta, saati sitten kivikautisesta, vaan jäljellä on vain hajanaisia kirjoituksia. >>
Kuten sanoit, monia itäisiä traditioita on vieläkin hengissä katkeamattomina jatkumoina. Ja vaikkemme yleensä kutsu niitä theurgiaksi, ne silti ovat sitä. Theurgia, theos, teismi, deismi, jne. sanat ovat itseasiassa johdettu sanskriitin kielen devi/deva sanoista. Lisäksi on Voodoo, joka on katkeamaton, koska katolilaisuus ei pystynyt tuhoamaan sitä. Voodoo vain otti uuden, katolilaisen hahmon ja jatkui sellaisena kuin ennenkin. Lähi-idässä on myös lukuisia katkeamattomia theurgisia mysteerikultteja kuten vaikkapa suufilaisuus.
>> Kyllä varmaankin, mutta en näe että tämän "sivistystaakkamme" takia pitäisi itseämme ruoskia. >>
Ei tietenkään, mutta "sivistyksen taakasta" pitää siitä huolimatta luopua. Muutoin ei voi harjoittaa laadukasta theurgiaa.
>> No juu, on todellakin vaikea ymmärtää, mitä tavoittelemisen arvoista moisessa regressiossa voisi olla >>
Ei se ole regressiota, vaan ylevöitymistä!
>> Ellei kysymys ole jostain muustakin kuin extreme-kokemusten narkkaamisesta, joka mielestäni on vain koukku koukkujen joukossa, ei sen parempi eikä huonompi. Onko? >>
No ei. Kysymys on suorasta ja elävästä yhteydestä jumalaan tai erilaisiin jumaliin. Kokemukset voivat olla aika extremejä varsinkin jos on ekakertalainen, mutta jos maagikon draivina on pelkkä fiiliksillä narkkaaminen, ei theurgiassa valitettavasti pääse kynnysmattoa pitemmälle. Mieti miten vaikkapa joidenkin kristittyjen pää on täysin pehmennyt ensikosketuksesta Jahveen, ja sano sitten minkälainen voima theurgialla on, niin hyvässä kuin pahassa... Ei ole yhdentekevää minkälaisella aikomuksella lähestyt jumalia.
>> Itse en miellä filosofiaa akateemisena tutkimuskohteena, vaan alkuperäisessä merkityksessä viisauden rakastamisena, jonka peruskysymys on: mikä on hyvä elämä? >>
Itse asiassa filosofia oli alkujaan Sophian, viisauden Jumalattaren rakastamista ja palvontaa. Se on myös minun tapani harjoittaa filosofiaa. Ja Sophia jälleen voidaan jäljittää taaemmas historiaan ja ymmärtää koko Jumalatar-kultti-ilmiön puitteissa. Paras opettaja ei olekaan ihmisen oma järki, vaan Jumalatar, jonka kanssa kosketuksiin tuleva Filo-Sophi saa maistaa totuutta joka on ihmisjärjen ulkopuolella.
>> Aika hedelmättömänä pidän kyllä, täytyy sanoa, iänikuista jankuttamista kielen rajallisuudesta >>
Minusta sitä ei voi liikaa painottaa. Se on välttämätön perusedellytys mille tahansa järkevälle keskustelulle theurgiasta.
>> Niinpä, mutta tämä voimien "ulkopuolisuus" aina vähän särähtää korvaan, varmaankin aika tarpeettomasti. >>
Tarpeetonta se onkin. Ei sen pitäisi särähtää korvaan sen enempää kuin faktinen toteamus, että oma aviopuolisosi on sinun ulkopuolinen olento. Kuten ihmis-Suhteissa, myös theurgiassa on kysymys suhteesta, vuorovaikutuksesta, kommunikaatiosta ja yhteistyöstä. Joskus verisistä riidoistakin.
>> onko ihminen solun ulkopuolinen? >>
Olen miettinyt sitä vuosia, mutten ole vieläkään keksinyt. En tiedä onko solu/ihminen paras mahdollinen vertauskuva jumalsuhdetta kuvattaessa.
>> Olen taipuvainen samalle kannalle kuin Jamblikhos, jonka mukaan theurgian ja alemman magian ero on siinä, missä tarkoituksessa korkeampien voimien kanssa peliä pidetään. >>
Tuo on myös ihan hyvin sanottu. Näistä jutuista voidaan puhua monella tavalla. Oikeastaan se on ihan sellainen makuasia, kuinka niistä puhuu. - kinkkunaama
Unileijona kirjoitti:
>> Ongelma on tietysti, että ei ole initiatorista jatkumoa nykypäivään pakanallisesta theurgiasta, saati sitten kivikautisesta, vaan jäljellä on vain hajanaisia kirjoituksia. >>
Kuten sanoit, monia itäisiä traditioita on vieläkin hengissä katkeamattomina jatkumoina. Ja vaikkemme yleensä kutsu niitä theurgiaksi, ne silti ovat sitä. Theurgia, theos, teismi, deismi, jne. sanat ovat itseasiassa johdettu sanskriitin kielen devi/deva sanoista. Lisäksi on Voodoo, joka on katkeamaton, koska katolilaisuus ei pystynyt tuhoamaan sitä. Voodoo vain otti uuden, katolilaisen hahmon ja jatkui sellaisena kuin ennenkin. Lähi-idässä on myös lukuisia katkeamattomia theurgisia mysteerikultteja kuten vaikkapa suufilaisuus.
>> Kyllä varmaankin, mutta en näe että tämän "sivistystaakkamme" takia pitäisi itseämme ruoskia. >>
Ei tietenkään, mutta "sivistyksen taakasta" pitää siitä huolimatta luopua. Muutoin ei voi harjoittaa laadukasta theurgiaa.
>> No juu, on todellakin vaikea ymmärtää, mitä tavoittelemisen arvoista moisessa regressiossa voisi olla >>
Ei se ole regressiota, vaan ylevöitymistä!
>> Ellei kysymys ole jostain muustakin kuin extreme-kokemusten narkkaamisesta, joka mielestäni on vain koukku koukkujen joukossa, ei sen parempi eikä huonompi. Onko? >>
No ei. Kysymys on suorasta ja elävästä yhteydestä jumalaan tai erilaisiin jumaliin. Kokemukset voivat olla aika extremejä varsinkin jos on ekakertalainen, mutta jos maagikon draivina on pelkkä fiiliksillä narkkaaminen, ei theurgiassa valitettavasti pääse kynnysmattoa pitemmälle. Mieti miten vaikkapa joidenkin kristittyjen pää on täysin pehmennyt ensikosketuksesta Jahveen, ja sano sitten minkälainen voima theurgialla on, niin hyvässä kuin pahassa... Ei ole yhdentekevää minkälaisella aikomuksella lähestyt jumalia.
>> Itse en miellä filosofiaa akateemisena tutkimuskohteena, vaan alkuperäisessä merkityksessä viisauden rakastamisena, jonka peruskysymys on: mikä on hyvä elämä? >>
Itse asiassa filosofia oli alkujaan Sophian, viisauden Jumalattaren rakastamista ja palvontaa. Se on myös minun tapani harjoittaa filosofiaa. Ja Sophia jälleen voidaan jäljittää taaemmas historiaan ja ymmärtää koko Jumalatar-kultti-ilmiön puitteissa. Paras opettaja ei olekaan ihmisen oma järki, vaan Jumalatar, jonka kanssa kosketuksiin tuleva Filo-Sophi saa maistaa totuutta joka on ihmisjärjen ulkopuolella.
>> Aika hedelmättömänä pidän kyllä, täytyy sanoa, iänikuista jankuttamista kielen rajallisuudesta >>
Minusta sitä ei voi liikaa painottaa. Se on välttämätön perusedellytys mille tahansa järkevälle keskustelulle theurgiasta.
>> Niinpä, mutta tämä voimien "ulkopuolisuus" aina vähän särähtää korvaan, varmaankin aika tarpeettomasti. >>
Tarpeetonta se onkin. Ei sen pitäisi särähtää korvaan sen enempää kuin faktinen toteamus, että oma aviopuolisosi on sinun ulkopuolinen olento. Kuten ihmis-Suhteissa, myös theurgiassa on kysymys suhteesta, vuorovaikutuksesta, kommunikaatiosta ja yhteistyöstä. Joskus verisistä riidoistakin.
>> onko ihminen solun ulkopuolinen? >>
Olen miettinyt sitä vuosia, mutten ole vieläkään keksinyt. En tiedä onko solu/ihminen paras mahdollinen vertauskuva jumalsuhdetta kuvattaessa.
>> Olen taipuvainen samalle kannalle kuin Jamblikhos, jonka mukaan theurgian ja alemman magian ero on siinä, missä tarkoituksessa korkeampien voimien kanssa peliä pidetään. >>
Tuo on myös ihan hyvin sanottu. Näistä jutuista voidaan puhua monella tavalla. Oikeastaan se on ihan sellainen makuasia, kuinka niistä puhuu."Theurgia, theos, teismi, deismi, jne. sanat ovat itseasiassa johdettu sanskriitin kielen devi/deva sanoista."
Kertoisitko vielä lähteen? - kinkkunaama
Olemisen metafora kirjoitti:
Aihe ei ole tosiaankaan helpoimmasta päästä. Jumalat tms. prinsiipit tai arkkityypit tai mitkä lie on aika käsittämättömiä. Teoria/metafysiikkapuolella jumalsuhteita koskien muuta arsenaalia ei ole theurgiaan kuin hyvin pintapuolinen ja vajavainen tutustuminen uusplatonismiin.
Mainitsemaasi epiteettimetodia, nimi-/äännemagiaa, en osaa suhteuttaa kokemuksellisesti kuin mantroihin. Kuvittelisin että jostain samankaltaisesta, vaikkei samasta, on kyse sekä epiteettimagiassa että mantrojen hokemisessa. Osannet valaista paremmin.
Siitä kiinostaisi kuulla, mitä kautta syntyy valinta mitä jumaluuksia nimittelee, miten miellät symbolismin ja "tosiominaisuuksien" suhteen jumaltyössä, sekä mitkä ovat jumaltyön konkreettiset (väli)tavoitteet?"Siitä kiinostaisi kuulla, mitä kautta syntyy valinta mitä jumaluuksia nimittelee, miten miellät symbolismin ja "tosiominaisuuksien" suhteen jumaltyössä, sekä mitkä ovat jumaltyön konkreettiset (väli)tavoitteet?"
Ite oon vasta alkanut lukemaan Jamblichusta mut repäsin wikipediasta tällaisen:
"Iamblichus believed theurgy was an imitation of the gods, and in his major work, On the Egyptian Mysteries, he described theurgic observance as "ritualized cosmogony" that endowed embodied souls with the divine responsibility of creating and preserving the cosmos.
Iamblichus' analysis was that the transcendent cannot be grasped with mental contemplation because the transcendent is supra-rational."
Itse näen että teurgia on kommunikaatiota henkien ja jumalten kanssa, vähän niinku ihmiset on tekemisissä keskenään, mutta kommunikoivien tietoisuuksien skaala laajenee. Monissa paikoissa, esim Tiibetissä tai Afrikassa magia on sen verran arkipäiväinen asia että porukka saattaa kutsua jumalia vaikka saadakseen palkankorotuksen tms.
Jumalten "tosiominaisuudet" heijastuvat symboleihin. Myytit kuvaavat hämärällä tavalla jumalten mysteereitä, ja riippuen jumalan luonteesta ja tavoiteltavasta päämäärästä valitaan keneltä pyydetään apua. Vähän kun jos kengät on rikki ni mennään kenkäsuutarille.
Jumalalle omistautuinen voi myös auttaa vapautumaan henkilökohtaisista harhakäsityksistä ja valheellisesta identiteetistä, uhraamalla ne jumalalle.
- Redfinn
Mato musta maan alaanen,
kiekura kivenalaanen.
Pirätä piru hevooses,
jotta ma saan suittet suuhus
ja päittet päähäs.- Unileijona
Tuossa on sitä samaa.
- Redfinn
Unileijona kirjoitti:
Tuossa on sitä samaa.
Kokeile! Sanoista tekoihin. Anna näyte.
Konkretisoi "pahuus". - Unileijona
Redfinn kirjoitti:
Kokeile! Sanoista tekoihin. Anna näyte.
Konkretisoi "pahuus".Ookoo, mä käärin hihat... Vaikkapa näin voisin loitsun keinoin ensin alkaa tarttuma kiinni "pahuudesta".
AAEEIIOO! OOIIEEAA!
Kireiden Solmujen Sitoja,
Sydämen Veren Sulkija,
Lannistuksen Lähettiläs,
Vian ja Vaivan Valmistaja,
Kuuntele minua tarkasti!
Minä olen Patojen Tuhoaja,
Vallihautojen Tyhjentäjä
ja Uhmakkaan Pedon Kita.
BAINCHOOUCHUOOCHNIAB!
Minulla on luja ote sinusta
joka olet kylmä öljyinen kivi! - Redfinn
Unileijona kirjoitti:
Ookoo, mä käärin hihat... Vaikkapa näin voisin loitsun keinoin ensin alkaa tarttuma kiinni "pahuudesta".
AAEEIIOO! OOIIEEAA!
Kireiden Solmujen Sitoja,
Sydämen Veren Sulkija,
Lannistuksen Lähettiläs,
Vian ja Vaivan Valmistaja,
Kuuntele minua tarkasti!
Minä olen Patojen Tuhoaja,
Vallihautojen Tyhjentäjä
ja Uhmakkaan Pedon Kita.
BAINCHOOUCHUOOCHNIAB!
Minulla on luja ote sinusta
joka olet kylmä öljyinen kivi!Eipä tuohon muuta juuri lisättävää, huh.
Mitenköhän noin tuo subjektiivisuus sitten? "Pahuus" edustaa eri ihmisille eri asioita. Mitenkä voisimme magiassakaan olettaa että loitsut olisivat samat kaikille? Toki voi napsasta itelleen jotain, joka tuntuu oikealta, mutta ehkä se osaaminen tulee tässäkin siitä että osaa luoda omaa?
Esi-isäni manaili aikoinaan kalevalaisittain (noin 60-vuotta ennen Kalevalaa) säkein, jotka myöhemmin ovat tulleet osittain tutuksi Kantelettaresta. Peruskaava oli sama, mutta hän pisti mukaan aina omiaan. Yhtälailla kristinusko toi mukanaan jumaluuksia, jotka loitsuissa koettiin voimallisiksi. "Jeesus" magiassa ei ollut kristinuskon Jeesus.
"Jeesuksella" mm. sammutettiin tulipaloja. - Unileijona
Redfinn kirjoitti:
Eipä tuohon muuta juuri lisättävää, huh.
Mitenköhän noin tuo subjektiivisuus sitten? "Pahuus" edustaa eri ihmisille eri asioita. Mitenkä voisimme magiassakaan olettaa että loitsut olisivat samat kaikille? Toki voi napsasta itelleen jotain, joka tuntuu oikealta, mutta ehkä se osaaminen tulee tässäkin siitä että osaa luoda omaa?
Esi-isäni manaili aikoinaan kalevalaisittain (noin 60-vuotta ennen Kalevalaa) säkein, jotka myöhemmin ovat tulleet osittain tutuksi Kantelettaresta. Peruskaava oli sama, mutta hän pisti mukaan aina omiaan. Yhtälailla kristinusko toi mukanaan jumaluuksia, jotka loitsuissa koettiin voimallisiksi. "Jeesus" magiassa ei ollut kristinuskon Jeesus.
"Jeesuksella" mm. sammutettiin tulipaloja.>> "Jeesuksella" mm. sammutettiin tulipaloja. >>
Minulla ei ole henk. kohta. kokemusta Jeesuksesta, mutta otaksuisin, että Jeesuksella voi yhtä hyvin sekä sammuttaa että sytyttää tulipaloja.
Tai sydämiä.
>> Mitenköhän noin tuo subjektiivisuus sitten? "Pahuus" edustaa eri ihmisille eri asioita. >>
Niin. Minä kiteytttäisin niin, että pahuus ei vain ole kovinkaan käytännöllinen taikka voimakas sana, eikä se tarkoita mitään erityistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803