Intovertti ja buddhalaisuus?

Anonyymi-ap

Olen introvertti enkä kestä ihmisten seuraa. Käyn töissä jossa saan ja joudun juttelemaan ihmisille mutta siinä se. Mikään mahti maailmassa ei saa minua menemään vapaa-ajalla ihmisten seuraan, kauppaa, kirjastoa, verenluovutusta ja lenkkipolkua lukuun ottamatta.
Kokeilin kerran vapaaehtoistyötä jossa jouduin olemaan tunteja ja olemaan sosiaalinen enkä halua kokea sitä enää.

Olen kuitenkin aina noudattanut neljää jaloa totuutta ja olenkin lukenut että jos noudattaa tätä on buddhalainen. Mutta olenko?
Jos joku kysyisi uskontoani niin voinko sanoa olevani buddhalainen?

34

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En siis halua osallistua mihinkään retriiteille, yhteismeditaatioon enkä mihinkään muuhun sellaiseen edes netin välityksellä. Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista.

      • Anonyymi

        "En siis halua osallistua mihinkään retriiteille, yhteismeditaatioon enkä mihinkään muuhun sellaiseen edes netin välityksellä. Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."

        Älä sitten osallistu näihin asioihin. Voit myös tutkia pyhiä tekstejä yksin kotona. Tykkään myös yksin tutkia tekstejä. jne. Me kaikki olemme erilaisia. Olet vain normaali ihminen, joka etsii totuutta omalla tavallaan.


      • Anonyymi

        "Minulle yksinolo on taivaallista."

        Minulle myös.


      • Anonyymi

        Ei kukaan muu kuin sinä, tiedä sinun ajatuksiasi, ja itselleen pitää olla rehellinen. Jos sinä tunnet buddhalaisen filosofian omaksesi, niin onnittelen sen löytämisestä.

        Yksin harjoittaminen on äärettömän kaunista.

        Hengitysharjoitukset ovat minusta mainioita, eikä torkahtelu meditaation aikana ole munkkien mukaan lainkaan huono asia.

        Anjali mudra kaikille ketjun buddhalaisille!


    • Anonyymi

      Se, että olet introvertti, ei ole huono asia ollenkaan. Ihmiset ovat erilaisia. Olipa kyse sitten kristinuskosta, islamista, buddhalaisuudesta, vaishnavismista tai jostain muusta, kaikissa eri uskonnoissa ihmisillä on erilaisia persoonallisuustyyppejä, joten he ovat kaikki erilaisia ihmisiä. Myös introvertit voivat olla kristittyjä tai muslimeja. Olisi todella tylsää, jos kaikki ihmiset olisivat samanlaisia.

      • Anonyymi

        Olen kuitenkin aina noudattanut neljää jaloa totuutta ja olenkin lukenut että jos noudattaa tätä on buddhalainen. Mutta olenko?
        Jos joku kysyisi uskontoani niin voinko sanoa olevani buddhalainen?


        En tiedä, onko se edes niin tärkeää. Ole oma itsesi. Minäkään en voi sietää paljon ihmisiä, väkijoukkoja ja suuria ihmismassoja, nautin usein myös yksinäisyydestä, ja olen, tai ainakin haluan olla, vaishnav.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuitenkin aina noudattanut neljää jaloa totuutta ja olenkin lukenut että jos noudattaa tätä on buddhalainen. Mutta olenko?
        Jos joku kysyisi uskontoani niin voinko sanoa olevani buddhalainen?


        En tiedä, onko se edes niin tärkeää. Ole oma itsesi. Minäkään en voi sietää paljon ihmisiä, väkijoukkoja ja suuria ihmismassoja, nautin usein myös yksinäisyydestä, ja olen, tai ainakin haluan olla, vaishnav.

        "En siis halua osallistua mihinkään retriiteille, yhteismeditaatioon".

        En minäkään, vaikka olen vaishnav.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En siis halua osallistua mihinkään retriiteille, yhteismeditaatioon".

        En minäkään, vaikka olen vaishnav.

        "Jos joku kysyisi uskontoani niin voinko sanoa olevani buddhalainen?"

        Uskontosi on henkilökohtainen asia, joka on vain sinun ja Jumalan välinen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos joku kysyisi uskontoani niin voinko sanoa olevani buddhalainen?"

        Uskontosi on henkilökohtainen asia, joka on vain sinun ja Jumalan välinen asia.

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista".

        Minulla myö sei ole sadhu-sangaa. Omalla tavallaan myös Pyhien kirjoitusten tutkiminen on eräänlainen sanga. Hyvin tärkeä sanga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista".

        Minulla myö sei ole sadhu-sangaa. Omalla tavallaan myös Pyhien kirjoitusten tutkiminen on eräänlainen sanga. Hyvin tärkeä sanga.

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista".

        Ei vain [Bhagavatamin] tuntemus....
        ...Sadhu-sanga.

        SADHUT OVAT ELÄVIÄ PYHIÄ KIRJOITUKSIA.

        JA KIRJOITUKSET OVAT PASSIIVISIA JUMALAN EDUSTAJIA.

        Sadhu-sanga - sadhujen seurassa.

        JOS SADHUJA EI OLE LÄHELLÄ, NIIN SILLOIN PYHÄT TEKSTIT, SHASTRAT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista".

        Ei vain [Bhagavatamin] tuntemus....
        ...Sadhu-sanga.

        SADHUT OVAT ELÄVIÄ PYHIÄ KIRJOITUKSIA.

        JA KIRJOITUKSET OVAT PASSIIVISIA JUMALAN EDUSTAJIA.

        Sadhu-sanga - sadhujen seurassa.

        JOS SADHUJA EI OLE LÄHELLÄ, NIIN SILLOIN PYHÄT TEKSTIT, SHASTRAT.

        SADHU-SANGAA ON KAHDENLAISTA.

        Jos lähellä ei ole sadhua, Pyhät Kirjoitukset auttavat meitä. Mutta jos meillä on tilaisuus kommunikoida sadhun kanssa, hänen johdollaan voimme tavoitella ja saavuttaa jumalallisen päämäärän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SADHU-SANGAA ON KAHDENLAISTA.

        Jos lähellä ei ole sadhua, Pyhät Kirjoitukset auttavat meitä. Mutta jos meillä on tilaisuus kommunikoida sadhun kanssa, hänen johdollaan voimme tavoitella ja saavuttaa jumalallisen päämäärän.

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."


        TÄRKOITETAAN AINOASTAAN SADHU-SANGAA, MUUTA SEURAA ON JUURI SYYTÄ VÄLTTÄÄ. SIIS AINOSTAAN PYHIEN SEURAA SUOSITELLAAN.


        Seura tekee kaltaisekseen.
        Kommunikaatio kolmessa eri gunassa.

        Kommunikaatiolla kolmessa gunassa on erilaiset tavoitteet.

        Tietämättömyydessä tapahtuvan viestinnän tavoitteena on itsensä ja muiden johdattaminen säädyttömään tilaan jne. Toisin sanoen tällainen kommunikointi tuhoaa ihmisen itsensä ja hänen ympäristönsä (perheensä jne.). Tällaisen viestinnän seurauksena on aina konflikti ja tuho.


        Intohimoinen viestintä tähtää aistilliseen nautintoon. Tämä kommunikointi johtaa syvien kiintymysten ja antipatioiden kehittymiseen ja lopulta myös liukuu tietämättömyyden guna:n piiriin, jos ihminen ei tunne mittaa (hyvyyden guna:n vaikutusta) aistillisessa nautinnossaan.


        Hyvyyden kommunikaatio tähtää valaistumiseen, vapautumiseen, tiedon kehittymiseen ja pyyteettömään apuun toisille. Tämä kommunikointi johtaa ihmisen ennemmin tai myöhemmin kommunikoinnin korkeimpaan muotoon – Sadhu-sangaan,…


        Jos arvioimme tamo-gunassa olevan ihmisen subjektiivisia tavoitteita ja hänen käsityksiään siitä, mikä on HYVÄÄ, emme pääse mihinkään, vaan sekoamme subjektivismiin.

        Kuka tahansa voimakas roisto on varma, että hän tekee hyviä tekoja. Pitäisikö meidän kuunnella hänen mielipidettään?

        Tamo-gunan inertia ei salli hänen voittaa tätä tuskallista tietämättömyyden himoa, ja siksi tällaisen ihmisen mieli oikeuttaa sen ja antaa erilaisia perusteluja, miksi se on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."


        TÄRKOITETAAN AINOASTAAN SADHU-SANGAA, MUUTA SEURAA ON JUURI SYYTÄ VÄLTTÄÄ. SIIS AINOSTAAN PYHIEN SEURAA SUOSITELLAAN.


        Seura tekee kaltaisekseen.
        Kommunikaatio kolmessa eri gunassa.

        Kommunikaatiolla kolmessa gunassa on erilaiset tavoitteet.

        Tietämättömyydessä tapahtuvan viestinnän tavoitteena on itsensä ja muiden johdattaminen säädyttömään tilaan jne. Toisin sanoen tällainen kommunikointi tuhoaa ihmisen itsensä ja hänen ympäristönsä (perheensä jne.). Tällaisen viestinnän seurauksena on aina konflikti ja tuho.


        Intohimoinen viestintä tähtää aistilliseen nautintoon. Tämä kommunikointi johtaa syvien kiintymysten ja antipatioiden kehittymiseen ja lopulta myös liukuu tietämättömyyden guna:n piiriin, jos ihminen ei tunne mittaa (hyvyyden guna:n vaikutusta) aistillisessa nautinnossaan.


        Hyvyyden kommunikaatio tähtää valaistumiseen, vapautumiseen, tiedon kehittymiseen ja pyyteettömään apuun toisille. Tämä kommunikointi johtaa ihmisen ennemmin tai myöhemmin kommunikoinnin korkeimpaan muotoon – Sadhu-sangaan,…


        Jos arvioimme tamo-gunassa olevan ihmisen subjektiivisia tavoitteita ja hänen käsityksiään siitä, mikä on HYVÄÄ, emme pääse mihinkään, vaan sekoamme subjektivismiin.

        Kuka tahansa voimakas roisto on varma, että hän tekee hyviä tekoja. Pitäisikö meidän kuunnella hänen mielipidettään?

        Tamo-gunan inertia ei salli hänen voittaa tätä tuskallista tietämättömyyden himoa, ja siksi tällaisen ihmisen mieli oikeuttaa sen ja antaa erilaisia perusteluja, miksi se on hyvä.

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."

        Lisäksi teksteissä suositellaan vetäytymistä yksinäisyyteen jossain elämänvaiheessa - sitäm sanotaan Vānaprastha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."

        Lisäksi teksteissä suositellaan vetäytymistä yksinäisyyteen jossain elämänvaiheessa - sitäm sanotaan Vānaprastha.

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."

        En muista tarkalleen, mutta kuulin jotain sellaista, että on jopa parempi olla häkissä tiikerin kuin materialistin seurassa. Siis materialistin sangaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla siis ei ole Sanghaa joka on lukemani perusteella tärkein kaikista. En vain halua sellaista. Minulle yksinolo on taivaallista."

        En muista tarkalleen, mutta kuulin jotain sellaista, että on jopa parempi olla häkissä tiikerin kuin materialistin seurassa. Siis materialistin sangaa.

        Tulee siis kuitenkin yrittää välttää kommunikaatiota materialistien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee siis kuitenkin yrittää välttää kommunikaatiota materialistien kanssa.

        ...halu elää syrjäisessä paikassa, vetovoiman puute yhteydenpitoon materialistien kanssa, pysyvyys itsetuntemuksen harjoittamisessa ja henkisten totuuksien ymmärtämisen merkityksen ymmärtäminen...Kaikki tämän ulkopuolella oleva on tietämättömyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee siis kuitenkin yrittää välttää kommunikaatiota materialistien kanssa.

        Vaishnavat yrittävät välttämään prajalpaa.

        Seuraavaa tapaa - ja se koskee monia meistä - kutsutaan prajalpaksi, mikä tarkoittaa taipumusta puhua tyhjäkäynnillä, tyhjänpäiväisistä aiheista, ei-henkisistä aiheista, eli höpötystä, kirjaimellisesti "höpötystä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...halu elää syrjäisessä paikassa, vetovoiman puute yhteydenpitoon materialistien kanssa, pysyvyys itsetuntemuksen harjoittamisessa ja henkisten totuuksien ymmärtämisen merkityksen ymmärtäminen...Kaikki tämän ulkopuolella oleva on tietämättömyyttä.

        Prajalpa:

        ...

        Mikä tahansa prajalpa on epäsuotuisaa omistautuneelle palvelulle, ja bhaktia kehittävien vaisnavojen tulisi välttää sitä huolellisesti.... Luopumalla prajalpasta saavutetaan pysyvä kontrolli puhumisen halun yli. Elääkseen elämänsä ilman syntiä ei pitäisi puhua enempää kuin on tarpeen. Pitäisi keskustella vain siitä, mikä on suotuisaa puhujalle ja kuulijoille, ja jos haluaa keskustella jostain muusta, hänen puheestaan ei ole mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prajalpa:

        ...

        Mikä tahansa prajalpa on epäsuotuisaa omistautuneelle palvelulle, ja bhaktia kehittävien vaisnavojen tulisi välttää sitä huolellisesti.... Luopumalla prajalpasta saavutetaan pysyvä kontrolli puhumisen halun yli. Elääkseen elämänsä ilman syntiä ei pitäisi puhua enempää kuin on tarpeen. Pitäisi keskustella vain siitä, mikä on suotuisaa puhujalle ja kuulijoille, ja jos haluaa keskustella jostain muusta, hänen puheestaan ei ole mitään hyötyä.

        Ohjeita vaishnaveille:

        ...

        Jos ihminen antaa periksi halulle puhua enemmän kuin on tarpeen, hänestä tulee puhelias; jos puhe ei ole kunnossa, hänen puheensa naapureista saa aikaan vihamielisyyttä heitä kohtaan. Tarpeeton puhuminen on typerysten puuhaa; kun tavalliset ihmiset ryhtyvät tällaiseen puheeseen, he joutuvat kärsimään paljon ja tuhlaavat aikaansa. Pyrkiessään eroon tarpeettomista häiriöistä hurskaat noudattavat hiljaisuuslupausta, mauna-vrataa; tätä tarkoitusta varten rishit ovat määränneet tällaisia lupauksia. Hartaan palvelun harjoittajat eivät puhu turhaan, mutta jos sinun on pakko puhua tällä tavoin, on parasta pysyä rauhallisena. ...
        ...
        Kaikkia muita keskusteluja pidetään tyhjänpäiväisinä, jotka on pakotettu tarpeesta keskustella. Sitä, joka pystyy vastustamaan tätä tarvetta, voidaan kutsua tasapainoiseksi ihmiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En siis halua osallistua mihinkään retriiteille, yhteismeditaatioon".

        En minäkään, vaikka olen vaishnav.

        Onko Vaishnaveille Suomessa mitään toimintaa? Tuntuu sanatana dharma-pohjaisia liikkeitä olevan todella vaikea löytää täältä pl. ISKCON


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Vaishnaveille Suomessa mitään toimintaa? Tuntuu sanatana dharma-pohjaisia liikkeitä olevan todella vaikea löytää täältä pl. ISKCON

        "Onko Vaishnaveille Suomessa mitään toimintaa? Tuntuu sanatana dharma-pohjaisia liikkeitä olevan todella vaikea löytää täältä pl. ISKCON"

        Niin Suomessa on Iskcon. Itse kuitenkin seuraan erilaista toista Mathia, jota ei Suomessa edes ole. Sri Chaitanya Saraswat Math
        the Mission of the inseparable
        Srila B.R. Sridhar Maharaj and Srila B.S. Govinda Maharaj


        Mutta se on lähes samanlainen kuin suomalainen Iskcon. Myös filosofia on samanlainen. Mutta on muutamia pieniä eroja.

        Me kaikki kunnioitamme Srila Prabhupadaa, joka toi Krishna-tietoisuuden länteen. Syvä kunnianosoitus hänelle. Abhay Charanaravinda Bhaktivedanta Swami Prabhupada on shakti-avesha avatara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko Vaishnaveille Suomessa mitään toimintaa? Tuntuu sanatana dharma-pohjaisia liikkeitä olevan todella vaikea löytää täältä pl. ISKCON"

        Niin Suomessa on Iskcon. Itse kuitenkin seuraan erilaista toista Mathia, jota ei Suomessa edes ole. Sri Chaitanya Saraswat Math
        the Mission of the inseparable
        Srila B.R. Sridhar Maharaj and Srila B.S. Govinda Maharaj


        Mutta se on lähes samanlainen kuin suomalainen Iskcon. Myös filosofia on samanlainen. Mutta on muutamia pieniä eroja.

        Me kaikki kunnioitamme Srila Prabhupadaa, joka toi Krishna-tietoisuuden länteen. Syvä kunnianosoitus hänelle. Abhay Charanaravinda Bhaktivedanta Swami Prabhupada on shakti-avesha avatara.

        Ok. kiitoksia vastauksesta. Itseäni kiinnostaa buddhalaisuuden lisäksi myös esimerkiksi kashmirilainen shaivismi ja Sri Vidya yms. Näiden kanssahan ollaan myös täysin netin varassa, ellei sitten joskus pääse käymään Intiassa livenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. kiitoksia vastauksesta. Itseäni kiinnostaa buddhalaisuuden lisäksi myös esimerkiksi kashmirilainen shaivismi ja Sri Vidya yms. Näiden kanssahan ollaan myös täysin netin varassa, ellei sitten joskus pääse käymään Intiassa livenä.

        OK. Jokainen tavallaan. Hyvää jatkoa!


    • Anonyymi

      Mie ku en astmalääkkeen takia edes kelpaa verenluovutukseen sil kun nääs ei ol mitään merkitystä asian kanssa vaikken sitä ole tarvinnukkaa pitkään toviin mu ku se löytyy lääkärin lausunnoista jot mul on astma ja sen hoitoon määrätty lääke ni se ol siin tosin verenluovutukses on se itu taas niin voi kontrata niitä hiv ja muita tartuntoja kuinkas moni teistä kehtaa myöntää verenluovutus esteeksi sen nääs ne kun oli pakko kai ottaa käyttöön kun moni sai niistä luovutetuista veristä aikoinaan sen hivin ainakin niitäkin jostai lehdistä joskus luin

      • Anonyymi

        Verenluovutukseen liittyy aina riski. Voit kieltäytyä, jos et haluaa sairauden tapahtuessa saada vierasta vertaa.


    • Anonyymi

      En ole tiennytkään, että buddhalaiset munkit puhuvat taukoamatta luostareissaan.

      Itse taidan olla niin introvertti, etten halua edes mitään yhteistä uskontoa kenenkään kanssa. Olen siis uskonnoton.

    • Anonyymi

      Buddhalaisuus ei ole uskonto. Ei buddhaa palvota Jumalana. Kyse on vain luonnollisesta suhteesta elämään. Sitä on myös kristillisyys, paitsi uskoville.

      Jotkut ovat introvertteja. Kirjoittavia introvertteja.

      • Anonyymi

        Buddhalaisuus ei tunnista Jumalaa eikä sielua, se on yksi ateismin muoto.
        Mitä sitten? Olemme kaikki ihmisiä ja tasa-arvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Buddhalaisuus ei tunnista Jumalaa eikä sielua, se on yksi ateismin muoto.
        Mitä sitten? Olemme kaikki ihmisiä ja tasa-arvoisia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18156029/en-tieda-kuka-olet-tai-missa-olet-mutta-ole-suojelijani!
        Jokaisen ihmisen elämässä koittaa hetki, jolloin hän alkaa ymmärtää paikkansa ympäröivässä maailmassa. Kun hän jättää vanhempiensa siiven, hän huomaa yhtäkkiä, että hänen edessään on valtava maailma, joka on hänelle tuntematon.


    • Anonyymi

      Ihan virallisen doktriinin mukaan yksinharjoittaminen on ihan ok, ja noidenkin näkemysten mukaan erinomainen asia. Yksinään valaistuneelle on joku termikin mitä en nyt muista.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18192828/heraamisen-ja-muutoksen-tie
        Heräämisen ja muutoksen tie

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18192983/prabhut-maharajat-goswamit-sadhut-vastaavat-erilaisiin-kysymyksiin
        Miten voit voittaa kuoleman pelon?


        Prabhu vastaa:

        Mitä järkeä on ajatella jotain, mitä ei ole olemassa? Kuolema on vain ovi. Se on vain siirtymähetki. Se ei ole mikään erikseen olemassa oleva todellisuus. Se on vain siirtymä yhdestä tilasta toiseen. Se on kuin yö, joka erottaa "tämän päivän" ja "huomisen". Ja tiedän, että huomenna aion tehdä sen, mitä en ole tehnyt tänään. Siinä se on. Ja siksi vedalaisessa käsityksessä, joka vahvistaa elämän ikuisuuden ja täydellistymisprosessin äärettömyyden, ei ole mitään syytä pelätä siinä mielessä, että vaikka tietoisuuteni ei kelpuuttaisikaan minua palaamaan henkimaailmaan tämän elämän lopussa, se ei ole suuri ongelma. Sillä Bhagavad-gitan kuudennessa luvussa Krishna sanoo,...


        ...
        Toisin sanoen, edistykseni tässä elämässä ei ole menetetty, vaikka se olisi kuinka vaatimatonta, ei suurta, mutta se ei ole menetetty. Seuraavassa elämässä edistyn jo pidemmälle. Siksi, kun otetaan huomioon Krishnan myönteinen asenne, että Hän arvostaa ponnistelujamme, säilyttää ne, antaa meidän edetä eteenpäin, ei nollasta vaan siitä pisteestä, johon pysähdyimme, juuri tämä vapauttaa ihmisen kuolemanpelosta. Mutta kuolema ei epäilemättä ole miellyttävä, niin sanoakseni aineellisena tilana, mutta mitä voitte tehdä. Joskus on sellaisia tilanteita, että kuolema on jopa inhimillisempi kuin elämä. Kun ihmiset ovat hyvin sairaita ja kärsivät, he jo kutsuvat kuolemaa: "Kunpa se tulisi aikaisemmin".

        Jos siis sisällytämme siihen hieman tietoa. Lisäämme sitä. Kuolema ei ole enää niin pelottava. Se on vain siirtyminen elämästä toiseen. Eikä tässä ole mitään menetystä. Kuten Krishna sanoo Bhagavad-gitan toisessa luvussa: "Tällä tiellä kukaan ei tiedä menetystä. Pienikin edistyminen tällä polulla vapauttaa jo suurimmasta pelosta." Ja kuolema on suurin pelko. Jos ihminen siis etenee tällä polulla, silloin ei itse asiassa ole mitään erityistä ongelmaa lukuun ottamatta niitä ongelmia, joita kuolema aiheuttaa keholle ja mielelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18192983/prabhut-maharajat-goswamit-sadhut-vastaavat-erilaisiin-kysymyksiin
        Miten voit voittaa kuoleman pelon?


        Prabhu vastaa:

        Mitä järkeä on ajatella jotain, mitä ei ole olemassa? Kuolema on vain ovi. Se on vain siirtymähetki. Se ei ole mikään erikseen olemassa oleva todellisuus. Se on vain siirtymä yhdestä tilasta toiseen. Se on kuin yö, joka erottaa "tämän päivän" ja "huomisen". Ja tiedän, että huomenna aion tehdä sen, mitä en ole tehnyt tänään. Siinä se on. Ja siksi vedalaisessa käsityksessä, joka vahvistaa elämän ikuisuuden ja täydellistymisprosessin äärettömyyden, ei ole mitään syytä pelätä siinä mielessä, että vaikka tietoisuuteni ei kelpuuttaisikaan minua palaamaan henkimaailmaan tämän elämän lopussa, se ei ole suuri ongelma. Sillä Bhagavad-gitan kuudennessa luvussa Krishna sanoo,...


        ...
        Toisin sanoen, edistykseni tässä elämässä ei ole menetetty, vaikka se olisi kuinka vaatimatonta, ei suurta, mutta se ei ole menetetty. Seuraavassa elämässä edistyn jo pidemmälle. Siksi, kun otetaan huomioon Krishnan myönteinen asenne, että Hän arvostaa ponnistelujamme, säilyttää ne, antaa meidän edetä eteenpäin, ei nollasta vaan siitä pisteestä, johon pysähdyimme, juuri tämä vapauttaa ihmisen kuolemanpelosta. Mutta kuolema ei epäilemättä ole miellyttävä, niin sanoakseni aineellisena tilana, mutta mitä voitte tehdä. Joskus on sellaisia tilanteita, että kuolema on jopa inhimillisempi kuin elämä. Kun ihmiset ovat hyvin sairaita ja kärsivät, he jo kutsuvat kuolemaa: "Kunpa se tulisi aikaisemmin".

        Jos siis sisällytämme siihen hieman tietoa. Lisäämme sitä. Kuolema ei ole enää niin pelottava. Se on vain siirtyminen elämästä toiseen. Eikä tässä ole mitään menetystä. Kuten Krishna sanoo Bhagavad-gitan toisessa luvussa: "Tällä tiellä kukaan ei tiedä menetystä. Pienikin edistyminen tällä polulla vapauttaa jo suurimmasta pelosta." Ja kuolema on suurin pelko. Jos ihminen siis etenee tällä polulla, silloin ei itse asiassa ole mitään erityistä ongelmaa lukuun ottamatta niitä ongelmia, joita kuolema aiheuttaa keholle ja mielelle.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18193599/vedalaiset-brahmanit-vastaavat-heille-esitettyihin-kysymyksiin

        Vedalaiset brahmanit vastaavat heille esitettyihin kysymyksiin


    • Anonyymi

      Voi vaikka vetäytyä yksinään jonnekin metsään loppuelämäkseen, lueskelemaan alan kirjallisuutta, ja meditoimaan. Ei buddhalaisuus sosiaalisuutta vaadi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe