Lahdessa pidetty jouluajan nuortenilta, ajatuksia

Anonyymi-ap

Mitä jäi mieleen se, että Pihitiputaalla silloin on yöllä puurotarjoilu. Olen itsekin siellä joskus vuosikymmeniä sitten Jällivaaran -matkalla taukoa pitänyt, perinne heille.

Kuka muistaa Jyri Honkavaaran, hän oli Pihtiputaalta? EI ollut lestadiolainen.

13

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen muutamia kertoja aikanaan saanut osallistua Puttaan puurojuhlaan. Se oli virkistävä hetki puuduttavan autossa istumisen lomassa. Bisnestä se ei heille ollut, vaan halusivat palvella matkaan lähteneitä .He toimivat rakkauden vaatimina ja siitä heille jälkeenkin päin suuri kiitos, vaikka pääosa suorittajista on jo perillä lapsen osaansa nauttimassa. Kiitos Jumalalle heistä kaikista. Lämmöllä muistan lähiaikoina edesmennyttä Herran ja Hänen seurakuntansa palvelijaa Paavo Kinnusta, joka sai elää pitkän elämän.

      • Anonyymi

        Olen aloittaja, ja nyt kyllä Sinulle Lauri joulukiitokset. Käännät lähes mitkä vaan kirjoitukset sellaiseksi, että tippa tulee linssiin.
        Lahtisen Paavokin vaikutti siellä, muistatko myös hänet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja, ja nyt kyllä Sinulle Lauri joulukiitokset. Käännät lähes mitkä vaan kirjoitukset sellaiseksi, että tippa tulee linssiin.
        Lahtisen Paavokin vaikutti siellä, muistatko myös hänet?

        Muistan toki, serkkuni! Minä olin tällä alueella joskus hetken sheriffinä. Minulla oli kaksi tunnusta, etten olisi ottanut osaa sheriffin tunnuksella ja menettänyt illuusion puolueettomuudestani. Niinä vuosina opin, että rajutkin avaukset, jotka olisivat saaneet aikaan someraivon, voidaan asiallisella kommentilla sammuttaa alkuunsa. Nykyisin haluan muistaa hyviä kokemuksia, ne ovat huonoja mukavampia muistella. Siis olen Lauri, en huomannut kirjautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan toki, serkkuni! Minä olin tällä alueella joskus hetken sheriffinä. Minulla oli kaksi tunnusta, etten olisi ottanut osaa sheriffin tunnuksella ja menettänyt illuusion puolueettomuudestani. Niinä vuosina opin, että rajutkin avaukset, jotka olisivat saaneet aikaan someraivon, voidaan asiallisella kommentilla sammuttaa alkuunsa. Nykyisin haluan muistaa hyviä kokemuksia, ne ovat huonoja mukavampia muistella. Siis olen Lauri, en huomannut kirjautua.

        "Nykyisin haluan muistaa hyviä kokemuksia, ne ovat huonoja mukavampia muistella."

        Oliko ennen toisin, halusitko aiemmin muistella (myös) huonoja kokemuksia? Tuntuivatko silloin mukavammilta?

        No ei tämä mikään tentti ole, mutta tuli vaan mieleen, että ikäkö meitä muuttaa armollisemmaksi, viisastummeko muka, vai mitä?

        Lahtisen Paavolta oli Rauhan Siteessä 4/2023 kirjoitus rovasti Emil Saarnivaarasta.


      • Anonyymi

        Paavo Kinnunen oli tuttu meillekkin. Ei paljon 100 vuodesta varmaan puuttunut?
        Poikansa kautta tulimme tuntemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyisin haluan muistaa hyviä kokemuksia, ne ovat huonoja mukavampia muistella."

        Oliko ennen toisin, halusitko aiemmin muistella (myös) huonoja kokemuksia? Tuntuivatko silloin mukavammilta?

        No ei tämä mikään tentti ole, mutta tuli vaan mieleen, että ikäkö meitä muuttaa armollisemmaksi, viisastummeko muka, vai mitä?

        Lahtisen Paavolta oli Rauhan Siteessä 4/2023 kirjoitus rovasti Emil Saarnivaarasta.

        Olisiko vanhenemisen rinnalla kyse anteeksiantamisesta? On tietysti elämässä vaiheita, jolloin totuudella on iso merkitys, mutta rakkaus tarvitaan siihen rinnalle. Apostolit eivät eläneet kovin vanhoiksi Johannesta lukuun ottamatta. Perimätieto kertoo, että hänen viimeisimmät saarnansa olivat hyvin lyhyitä: Rakastakaa toisianne!


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Olisiko vanhenemisen rinnalla kyse anteeksiantamisesta? On tietysti elämässä vaiheita, jolloin totuudella on iso merkitys, mutta rakkaus tarvitaan siihen rinnalle. Apostolit eivät eläneet kovin vanhoiksi Johannesta lukuun ottamatta. Perimätieto kertoo, että hänen viimeisimmät saarnansa olivat hyvin lyhyitä: Rakastakaa toisianne!

        Oli taas ilo lukea sanoja, jotka antoivat paljon ajattelemisen aihetta. Monelta kantilta tuli nyt mietittyä noita asioita, totuus, rakkaus ja anteeksiantaminen. Kiitos Sinulle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli taas ilo lukea sanoja, jotka antoivat paljon ajattelemisen aihetta. Monelta kantilta tuli nyt mietittyä noita asioita, totuus, rakkaus ja anteeksiantaminen. Kiitos Sinulle!

        Muutama selityksen sana. Kun ihminen joutuu ristiriitaan omassa hengellisessä kodissaan, ei heti ole niin vahvoilla. Ikäänkuin kerjää, että jokukin ymmärtäisi mistä on kyse. En totisesti toivonut yhtenäiselle Esikoislestadiolaisuudelle mitään pahaa, päin vastoin halusin olla sitä rakentamassa. Itse asiassa olen kirjeellä Lappiin varoittanut hajaannuksesta jo kaksikymmentä vuotta ennen sen tapahtumista. Linjamuutos tapahtui virallisesti 1993 lähetyksen aikana, joka on kantanut sen hedelmän mitä nyt on nautittu. Ainoa mikä minut yllätti miten keskeisiä ovat olleet toiminnassa henkilöt, jotka saivat lähetysmies-nimityksen viisikon kädestä.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Muutama selityksen sana. Kun ihminen joutuu ristiriitaan omassa hengellisessä kodissaan, ei heti ole niin vahvoilla. Ikäänkuin kerjää, että jokukin ymmärtäisi mistä on kyse. En totisesti toivonut yhtenäiselle Esikoislestadiolaisuudelle mitään pahaa, päin vastoin halusin olla sitä rakentamassa. Itse asiassa olen kirjeellä Lappiin varoittanut hajaannuksesta jo kaksikymmentä vuotta ennen sen tapahtumista. Linjamuutos tapahtui virallisesti 1993 lähetyksen aikana, joka on kantanut sen hedelmän mitä nyt on nautittu. Ainoa mikä minut yllätti miten keskeisiä ovat olleet toiminnassa henkilöt, jotka saivat lähetysmies-nimityksen viisikon kädestä.

        Siis 1996 lähetit kirjeen Lappiin, saitko palautepostia?

        Se valta, se valta, se minulle mieleen tulee lähetysmies-asiassa. Kaukaa katselleena tosin, mutta jotakin voi aistia oikein kaukaakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 1996 lähetit kirjeen Lappiin, saitko palautepostia?

        Se valta, se valta, se minulle mieleen tulee lähetysmies-asiassa. Kaukaa katselleena tosin, mutta jotakin voi aistia oikein kaukaakin?

        Tarkoitin kaukaakin oikein.


    • Palautteen sain, mutta yksityiskohtiin en halua enää mennä.

      • Anonyymi

        "Palautteen sain, mutta yksityiskohtiin en halua enää mennä."

        Näin tämän vasta nyt.

        Kiitos selvästä vastauksesta. Arvostan ja ehkä ymmärränkin vähän jotakin tai oikeastaan vain luulen ymmärtäväni siis.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Palautteen sain, mutta yksityiskohtiin en halua enää mennä."

        Näin tämän vasta nyt.

        Kiitos selvästä vastauksesta. Arvostan ja ehkä ymmärränkin vähän jotakin tai oikeastaan vain luulen ymmärtäväni siis.

        Kommentoin vielä vähän. En mene enää yksityiskohtiin, koska kaikki vaikuttaneet henkilöt ovat edesmenneitä. Minun periaatteeni on sellainen, että edesmenneitä ei enää repostella, koska kuoleman majesteetti vie syyttämisoikeudet. Kaikki poismenneet ovat oikeudenmukaisen tuomarin hallinnassa, ei enää meidän. Joskus tietysti on välttämätöntä noudattaa totuutta, mutta vain välttämättömin osin. Olen tasapainossa nyt. Minua on Herramme ohjannut luonteesta johtuen hyvin krouvilla kädellä, että ymmärtäisin ja voisin taipua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe