Aina kiusattu

Anonyymi-ap

Kiusaminen alkoi jo ensimmäisellä luokalla peruskoulussa mustasaaren keskuskoulussa ja on jatkunut sen jälkeen työpaikoillakin. Ensimmäisellä luokalla kun olen mennyt koulusta kotiin kiusaaja odotti alikulkusillan yläpuolella iso kivi kädessä, hän pelotteli heittävänsä sillä minua tai mistä minä tiedän oliko aikomus oikeasti heittää. Eräs toinen kiusaaja pyysi menemään maton päälle seisomaan, hän veti sen niin että lensin selälleni, sama kampitti käytävällä. Liikuntatunnilla eräs kiusaaja löi kaukalopallomailalla huuleen niin että siihen tuli verestävä kohta.

Pari kertaa minut heitettiin ryhmässä ilmaan. He pitivät käsistä kiinni vastakkain, olin keskellä ja sitten heitettiin ilmaan muutaman kerran ja he päästivät otteen niin että tipuin maahan. Joku kiusaaja heitti neulalla joka oli paperiliidokin päässä olkapäähän.

Yläasteella mustasaaren keskuskoulussa alkoi homokammoisella sanalla nimittely. Tähän osallistui joskus myös tytötkin. Minut heitettiin kerran nilkoista lattialle ja potkittiin kylkeen. Kerran myös opettaja solvasi minua homokammoisella nimellä.

Vaasan lyseon lukiossa kiusaaminen jatkui. Minun kutsumanimi siellä on ollut homokammoinen nimi 2000-luvun alussa. Sekä tytöt että pojat solvasi minua sillä. Liikuntatunnilla eräs työnsi takaa, tämä sama yritti kampittaa välitunnilla. Eräs toinen tönäisi pulpetilla. Opettaja näki tämän mutta ei puuttunut.

Vaasan ammattikorkeakoulussa ja vaasan yliopistossa minua on myös solvattu homokammoisella nimellä. Sama on jatkunut työpaikoilla, muun muassa vanhan vaasan sairaalassa. Myös ulkomailla missä olen ollut töissä.

Kiusaaminen voi näin jatkua läpi elämän.

82

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotain kiusaamista sai kärsiä joskus. Vanhemmalla iällä olen huomannut että en todellakaan sovi normi-ihmisen muottiin. Niin että tavallaan ymmärrän miksi jouduin silmätikuksi.

      Kiusaamista kylläkin vähensi se, että välillä annoin nyrkillä takaisin, sitä olisi vaan pitänyt tehdä paljon enemmän. Aina on mielessä eräs päätä pidempi suunsoittaja, jonka kanssa sovittiin että hoidetaanpa asia koulun takana välitunnilla. Tyyppi pakeni kuin hirvi kun vähän mottasin ja sen jälkeen ei ollut huomaavinaan. Tai oikeammin yritin monottaa sitä puukengällä päähän niin lujaa kuin lähti, mutta meni millin-pari ohi. Hulluksi huusi paetessaan. Miettii mitähän olisi tapahtunut jos se potku olisi osunut. Ehkä henki pois, tiedä siitä. Omin jaloin ei tyyppi olisi siitä kävellyt.

      Joskus vaan miettii että olisi ollut niihin aikoihin kiva tietää mitä tarkoittaa introventti ja että itse on sellainen, aika lujastikin. Vahvuushan se oikeasti on kun huomaa sen hyvät puolet.

      • Anonyymi

        Niin kun on vähänkin erilainen niin voidaan kiusata. Kykenit puolustautumaan paremmin kuin minä. Olen aina ollut aika pienikokoinen enkä mitenkään todella vahva. En nyt mitenkään aggressiivinen myöskään.

        Kyllä introverttiutta voitaisiin enemmän nähdä vahvuutena. Maailma tarvitsee tarkkailijoita, heitä jotka miettii ennen kuin toimii ja heitä jotka kykenevät kuuntelemaan muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kun on vähänkin erilainen niin voidaan kiusata. Kykenit puolustautumaan paremmin kuin minä. Olen aina ollut aika pienikokoinen enkä mitenkään todella vahva. En nyt mitenkään aggressiivinen myöskään.

        Kyllä introverttiutta voitaisiin enemmän nähdä vahvuutena. Maailma tarvitsee tarkkailijoita, heitä jotka miettii ennen kuin toimii ja heitä jotka kykenevät kuuntelemaan muita.

        Erilaisuutta ei päälle päin edes huomaa aina, se on jotakin selittämätöntä. Pitää vain kehittää teflon-pinta kiusaamiselle, kun huomaa, että se on olemassa, olo helpottuu. Introverttius siihenkin oppii, jos sitä ei ole alunperin ollut, mutta muutama hyvä ystävä täytyy jokaisella olla, elämä on siten helpompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erilaisuutta ei päälle päin edes huomaa aina, se on jotakin selittämätöntä. Pitää vain kehittää teflon-pinta kiusaamiselle, kun huomaa, että se on olemassa, olo helpottuu. Introverttius siihenkin oppii, jos sitä ei ole alunperin ollut, mutta muutama hyvä ystävä täytyy jokaisella olla, elämä on siten helpompaa.

        tapasin kerran vaasalaisen- vittuili ja haukkui koko ajan naapuripöydästä- ja oikeastaan vihastui tyhjästä, siis ei mistään ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tapasin kerran vaasalaisen- vittuili ja haukkui koko ajan naapuripöydästä- ja oikeastaan vihastui tyhjästä, siis ei mistään ....

        Niin vaasassa olen kokenut erikoista kiusaamista. Jotkut heistä on tosi ylpeitä siitä että ovat vaasalaisia. Vaikea ystävystyä. Sisäänpäinlämpiäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tapasin kerran vaasalaisen- vittuili ja haukkui koko ajan naapuripöydästä- ja oikeastaan vihastui tyhjästä, siis ei mistään ....

        No ne saa jättää omaan arvoonsa tyhmyyskin on perinne vanhemmilta jotka ovat kasvattaneet näitä ihmisiä omalla tavallaan .
        Kateuden voimalla elävät elämäänsä


    • Anonyymi

      Koulukiusaaminen on RIKOS. Ja näille RIKOLLISILLE on tehtävä se selväksi että rikoksesta seuraa vankilatuomio. On turha lällyttää ja puhua ja silitellä asioita. Kiusaaminen on RIKOS. Lujemmat otteet näitä rikollisia kohtaan.

      • Anonyymi

        Totta, on se erikoista että lapsia ja nuoria saa pahoinpidellä koulussa mutta jos sama tapahtuisi työpaikalla niin heti olisi varmaan poliisit paikalla.


      • Anonyymi

        Juu kurin puute. Tehdään kun saa tehdä. Ei tarvitse olla kuin yksi häiriintynyt oppilas joka sitten vetää muita mukanaan kiusaamaan toisia.

        Muistan kun kauan sitten eräällä kylällä oli yksi poika, jolla oli omat ongelmat, pahaa oloaan hän sitten purki muihin koululaisiin. Koululaiset pelkäsivät palata koulusta kotiin kun tämä häiriintynyt kyttäsi tienposkessa, ( jos hän oli päässyt koulusta aikaisemmin lähtemään).
        Hän oli koko kylän kauhu joka osasi kaikki "sivistyssanat" ja opetti ne muille.
        Kun hänen äidilleen valitettiin kauhukakarastaan niin äiti tuohon " EI se yksin tappele," sellainen kommentti vastuullisuus. Joka päivä kun lähti koulusta kotiin niin oli pelko läsnä siitä, että onko häirikkö kytiksellä tienposkessa. Tänä päivänäkin vielä muistelee noita aikoja kauhulla. Jäljet ovat jääneet. Sopiva nimikin hänellä ja minua "YRJÖTTÄÄ".

        Ja vielä, kouluissa jo ensimmäisestä kiusaamisesta kiusaaja tilille jos vaikka siihen saataisiin loppumaan - valvotaan, että kiusaaminen loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kurin puute. Tehdään kun saa tehdä. Ei tarvitse olla kuin yksi häiriintynyt oppilas joka sitten vetää muita mukanaan kiusaamaan toisia.

        Muistan kun kauan sitten eräällä kylällä oli yksi poika, jolla oli omat ongelmat, pahaa oloaan hän sitten purki muihin koululaisiin. Koululaiset pelkäsivät palata koulusta kotiin kun tämä häiriintynyt kyttäsi tienposkessa, ( jos hän oli päässyt koulusta aikaisemmin lähtemään).
        Hän oli koko kylän kauhu joka osasi kaikki "sivistyssanat" ja opetti ne muille.
        Kun hänen äidilleen valitettiin kauhukakarastaan niin äiti tuohon " EI se yksin tappele," sellainen kommentti vastuullisuus. Joka päivä kun lähti koulusta kotiin niin oli pelko läsnä siitä, että onko häirikkö kytiksellä tienposkessa. Tänä päivänäkin vielä muistelee noita aikoja kauhulla. Jäljet ovat jääneet. Sopiva nimikin hänellä ja minua "YRJÖTTÄÄ".

        Ja vielä, kouluissa jo ensimmäisestä kiusaamisesta kiusaaja tilille jos vaikka siihen saataisiin loppumaan - valvotaan, että kiusaaminen loppuu.

        Siellä voi kyllä olla yksi joka manipuloi ja yllyttää muita kiusaamaan. Peruskoulussa ja lukiossa nämä ovat olleet opettajan mieleen jotenkin, heidän suosikkeja. Peruskoulussa opettajan jälkeläinen kiusasi minua ja myös hänen vanhempikin joka on ollut opettaja kiusasi.

        Ulkomailla töissä olen kokenut tuollaista myös. Että eräs työntekijä jäi työpäivän jälkeen odottamaan ulos. En tiedä miksi. Hän tuijotti pitkään, aivan kuin olisi etsinyt tappelua.

        Kyllä kun näen entisiä kiusaajia tai ajattelen heitä niin voi se sama pelko ja tyhjyys tulla mieleen.

        Kannattaa puuttua mahdollisimman pian. Niin se on.


      • Anonyymi

        Aivan, mutta kiusaajan ihonväri ratkaiskoon että onko se rikos vai onko kiusaaja rasismin uhri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, on se erikoista että lapsia ja nuoria saa pahoinpidellä koulussa mutta jos sama tapahtuisi työpaikalla niin heti olisi varmaan poliisit paikalla.

        Ei. Eikä sellaista työntekijää saa edes erottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, on se erikoista että lapsia ja nuoria saa pahoinpidellä koulussa mutta jos sama tapahtuisi työpaikalla niin heti olisi varmaan poliisit paikalla.

        Minua on fyysisesti pahoinpidelty työpaikka ja EI KOSKAAN OLE POLIISIT TULLEET!
        Työnantaja ei ole reagoinut mitenkään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua on fyysisesti pahoinpidelty työpaikka ja EI KOSKAAN OLE POLIISIT TULLEET!
        Työnantaja ei ole reagoinut mitenkään!

        Soititko itse poliisit? Se on huono työnantaja sitten.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olen valtavan pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Jo ihan pienestä lapsesta lukien ja edelleen. En osaa edes kuvitella, miten syvät haavat sinuun on lyöty. Minä olin kiusattu yläasteen ajan, en ennen enkä jälkeen, ja sekin jättää arvet. Ne arvet kuitenkin paranivat ajan mittaan.

      Kunpa saisit vihdoin olla rauhassa. Saisit olla sinä ilman, että ilkeät ja epäkypsät ihmiset käyvät kimppuusi sanoin ja teoin. Sitä ei pitäisi joutua ansaitsemaan, mutta kaiken kokemasi jälkeen se on vähintä, mitä sinun pitäisi saada. Mieluiten onnea, rakkautta ja valoa.

      • Anonyymi

        Kiitos harvinaisen asiallisesta vastauksesta.


    • Anonyymi

      Yarinassasi on aukkoja ja ristiriitaisuuksia. Lienee vain satu.
      Toiseksi: ei ole olemassa "homokammoista nimeä", on vain de, mitä on käytetty. Keksittyä tuokin?

      • Anonyymi

        Vastasin tähän mutta vastaus poistettiin. Mitä aukkoja ja ristiriitaisuuksia siinä on? Homokammoinen sana voi olla vaikka "hintti".


    • Anonyymi

      Kuinka se homokammoisuus seuraa sinua eri paikkoihin aina? En ymmärrä.
      Ja, puolensa pitää pitää ja kunnolla antaa kiusaajille takaisin eikä alistua.
      Voitko tarkentaa mikä on homokammoinen nimitys?

      • Anonyymi

        Homoja voidaan kiusata ja syrjiä läpi elämän. Myös heitä jotka ei ole mutta heitä luullaan homoksi. Tällöin samat ennakkoluulot kohdistetaan oletettuun homoon. Minulla ei ole mitään homoja vastaan.


      • Anonyymi

        En voi tarkentaa sitä mikä on homokammoinen sana koska se viesti poistetaan. Mitä haukkumasanoja nyt homoista käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi tarkentaa sitä mikä on homokammoinen sana koska se viesti poistetaan. Mitä haukkumasanoja nyt homoista käytetään.

        Kova olet selittelemään ja sepittelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova olet selittelemään ja sepittelemään.

        Mitä sitten? Vastaan kun joku kysyy.


      • Anonyymi

        Kaikki ihmiset eivät ole niitä takaisin antajia, herkät ihmiset eivät edes ajattelee sillä tavalla, koska heidät on kasvatettu olemaan ihminen ihmiselle .äkisaajien vanhemmat taas ovat tehneet lapsestaan kiusaajan, kun ovat jotenkin sitä porukkaa joilla ei elämässä ole ollut oikein kuuta sisältöä kun juoruta ihmisistä ja kiusata sitä jota kadehtivat ämuistan lapsuudestani kun kylän ämmät sanoivat yhtä miestä naiselliseksi, vaan siksi että tämä mies osallistui kotitöihin tehden oman osuutensa omassa kodissaan.
        Niin että tyhmät ei paljoa tarvitse kun niillä menee överiksi. Ei kannata edes sortua heidän vuokseen henkisesti, ivat vaan ihmisiä joille ei elämä ole antanut muuta kun toisten ihmisten alentamista , kaikkihan tietävät miksi ovat kiusaajia. Ei siis kannata laittaa painoa heidän sanomisillaan mitenkään , typeryyttään kiusaavat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi tarkentaa sitä mikä on homokammoinen sana koska se viesti poistetaan. Mitä haukkumasanoja nyt homoista käytetään.

        Esim hintti ja ruskean reijän ritari! Joya vieläkin joku typerys käyttää , ne ovat juuri niitä homofoobisten sanontoja , samalla kun heillä näyttää olevan kova kiinnostus asiasta kun kåusein ovat eri palstoilla jauhamassa heistä .
        Typeryys on myös asia jolle kukaan ilmeiseti voi mitään . Kiusaajat ovat aina hieman alemmalla kehitystasolla kun ihmiset jotka eivät koskaan kiusaisi ketään,


    • Anonyymi

      Monesti nämä kiusatut pärjäävät hyvin elämässä ja ovat usein korkeissa ammateissa / viroissa.
      Sitten nämä riiviö hirviö kiusaajat laahustavat alemmissa ammateissa.

      Mielestäni opettajat eivät valvo tarpeeksi hyvin oppilaita joten kiusaamista pääsee tapahtumaan ja varmaankin katsovat kiusaustilanteita läpisormien.
      Kiusatun kouluelämä voi olla yhtä helvettiä kun "sudet" raatelee.

      • Anonyymi

        Minulla on hieman erilaisia kokemuksia. Kiusaajilla menee paremmin kuin minulla. Olen ollut työttömänä pitkään johtuen masennuksesta minkä on osittain ellei kokonaan ehkä aiheuttanut tämä kiusaaminen. Ne kiusaajat jotka meni ammattikouluun ovat sellaisissa töissä kuten hoitaja mielisairaalassa, tai oli ja nyt on vahtimestari. Eräällä kiusaajalla on oma putkiasentaja yritys. Hän kehuu yrityksen sivulla olevansa tarkka ja taitava.

        Lukiossa kiusanneista muutama on yrityksissä. Yksi taitaa olla kirjanpitäjä, toinen joku "data scientist" ja eräs on taloustieteilijä joka on pankissa töissä. Yksi on kamerakuvaaja eräälle suomalaiselle kanavalle.

        Yliopistossa kiusanneista aika moni on töissä. Ei kuitenkaan missään tosi korkeissa asemissa.

        Niinpä. Miksi opettajat ei niin välitä? Onko heilläkin sellainen asenne että "antaa niiden muodostaa oma nokkimisjärjestys" ja että "oma vika jos joutuu kiusatuksi, pitäisi omia puoliaan"?


    • Anonyymi

      Minun kiuasaamiseni alkoi Ylä asteella

      Luulin sen jo loppuneen, mutta sitten Upseeri kun olin sotaväessä aloitti minun herjaten kiroamisen uudestaan

      Vaino on siirretty työpaikalta asuinalueelleni.

      IS teki meidän perheen kokemasta vainosta jutun
      Olen siinä silloisen puolisoni kanssa.
      Lapset pyysimme jättämään kuvan ulkopuolelle

      Minulle on sanottu, että olen "sopiva uhri"

      Se että olen suu sanallisesti puolustanut itseäni on ollut Työpaikalla rankaisun paikka minua kohtaan!
      Minulta on viety oikeus puolustaa itseäni!

      Ihmisarvoni on viety!

      Työpaikan pihalla aamulla eräs henkilö jonka kanssa en ole ollut koskaan samoissa töissä huusi: AMMU ITTESI!
      Elikkä juoruilun seurauksena tuo ihminen käski minun TAPPAA ITSENI!

      Asuinalueellani omaisuuttamme on tuhottu.
      Talomme seiniin piirrettiin Natsi Ristit Punaisella spray maalilla
      Autoni takalasi ja tuulilasi on rikottu.
      Auton takalasin rikkomisen me selvitimme ja poliisi tuli mukaan ja asia soviteltiin.

      Työpaikallani minua vainottiin 31 vuotta
      Työnantaja ei koskaan pyrkinyt lopettamaan minuun kohdistuvaa vainoa, vaan teoillaan salli sen jatkumisen!

      Minua on 2 kertaa uhattu Työpaikalla Fyysisesti PAHOINPIDELLÄ ja nuo uhkaajat eivät saaneet työnantajalta mitään sanktiota!

      • Anonyymi

        Missä olet ollut töissä? Kiusaaminen voi olla julmaa tuolla tavalla. Ei anneta olla rauhassa.


    • Anonyymi

      Se on kiusaamista kun virassa olevat valehtelee pesevät omat rikkomukset .
      elä hätäile jokainen saa osuuden tekojen mukaan.

      • Anonyymi

        En usko että kiusaajat saa osuuden tekojen mukaan. He nauttivat elämästä. Heillä on paljon kavereita ainakin facebookissa. Minulla ei ole ikinä ollut oikeita kavereita. Huonoa tuuria sillä tavalla.


    • Anonyymi

      Onko tunnettu koulukiusaaja Stubb ollut osallisena joissakin näissä tapauksissa ?

      • Anonyymi

        Ei hän on hieman eri ikäluokkaa. Kuuntelin hänen elämäkerran äänikirjana. Hän sanoi siinä kirjasaa että häntä kohtaan joku oli väkivaltainen myös ja tämä sama solvasi "hurriksi". Että on ollut sitten kiusaaja ja kiusattu ellei tuo ollut jokin yksittäistapaus.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Noista sun "kiusaamisjutuistas" Suomijuntti tulee auttamatta mieleen tuo Suomi24 Helluntailaisuuspalstan Mauno Mattilan teologiset jorinat. Kaveri kersuu olevansa joku isokin teologi kun samaan aikaan suosittelee kirjaimellisesti MYRKKYPIIKKIÄ kanssatallajilleen ja vertaa sitä vielä kaikenlisäksi JOULUKINKKUUN!!!

      https://mega.nz/file/RRIFzAjb#_RgW3TO2PR2kS7ec8a4U3XHNxAu_63WGddZozxlvjJI

      MUAHAHAHAHAHAHAAHHAHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Olisiko aika mennä vihdoinkin eteenpäin? Jos jumittuu kiusatun identiteettiin, niin näkee helposti kiusaamista sielläkin missä sitä ei ole.

      • Anonyymi

        Se on totta mutta tästä asiasta en pääse yli. Ehkä jos elämä olisi mennyt paremmin se olisi helpompi unohtaa. Asiaa on vaikeuttanut se ettei se tapahtunut vaikka vain yläasteella. Se on jatkunut töissäkin. Minussa on jotain piirteitä jotka varmaan altistavat kiusaamiselle kuten kiltteys, arkuus, hiljaisuus, sovinnollisuus ja ehkä pelkään vähän riitoja. En osannut puolustaa itseäni koulussa enkä osaa aikuisenakaan.


    • Anonyymi

      Narsistit alistavat muut kohottaakseen itsensä. Narsistit nauttivat muiden satuttamisesta.

      Onko niin, että kiusaajista paljastuu heidän kotiolot?

      Kuka tasapainoinen, hyvin kasvatettu lapsi kiusaa muita?

      • Anonyymi

        Kiusaajien vanhemmat voi olla entisiä koulukiusaajia ja kiusaavat yhä. Voi opettaa jälkeläisilleen olemaan epäkunnioittava muita kohtaan. Vanhempina kylmiä, ankaria, välinpitämättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaajien vanhemmat voi olla entisiä koulukiusaajia ja kiusaavat yhä. Voi opettaa jälkeläisilleen olemaan epäkunnioittava muita kohtaan. Vanhempina kylmiä, ankaria, välinpitämättömiä.

        joo onhan nuo kiusaajat yleensä päästään vialla pahasti ja varmaan perheessään tai ympäristössään itsekin kiusattuja tai olleet- ja kuuluisivat jonnekin pois ihmisiä kiusaamasta- mutta aina kiusattu yleensä viedään 'ongelmaansa' hoitamaan jonnekin erityis-apuun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo onhan nuo kiusaajat yleensä päästään vialla pahasti ja varmaan perheessään tai ympäristössään itsekin kiusattuja tai olleet- ja kuuluisivat jonnekin pois ihmisiä kiusaamasta- mutta aina kiusattu yleensä viedään 'ongelmaansa' hoitamaan jonnekin erityis-apuun...

        kommentin ydin siis oli että kiusaajat saa jatkaa vapaasti- mutta niiden kohdetta aletaan 'hoitamaan' tai käsittelemään jotenkin erityistapauksena...


    • Anonyymi

      "Kiusaaminen voi näin jatkua läpi elämän."

      Nykyisin yleensä jatkuu. Tekniikka mahdollistaa ihmisen kiusaamisen myös hänen kotonaan. Nykyisin ei enää ole suojaa missään, vaan ihminen lopulta tapetaan kiusaamalla.

      • Anonyymi

        Kyllä, pahimmillaan kiusaaminen saattaa päättyä itsemurhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, pahimmillaan kiusaaminen saattaa päättyä itsemurhaan.

        Koulukiusaamista voi olla toisen haukkuminen, nimittely, uhkaaminen, mitätöiminen, eristäminen, uhkailu, töniminen, lyöminen tai omaisuuden tuhoaminen. Kouluissa ja vapaa-ajalla tapahtuva kiusaaminen on useiden lasten ja nuorten arkea.


    • Anonyymi

      Mikään Suomen hallitus ei ole halunnut POISTAA koulu / työpaikka kiusaamista!

      Yhtään Lakia ei Suomessa ole tehty kiusaamisen estämiseksi.

      Kiusaaminen on helppo lopettaa.

      Työnantajalle / Koululle kiusaamisen sallimisesta niin suuret sakot, että kannattaa puuttua työpaikoilla / kouluissa ja lopettaa kiusaaminen

      • Anonyymi

        Taitaa olla aika samalla tavalla muissakin maissa. Joskus ratkaisu kiusaamisen lopettamiseen on se että kiusattu vaihtaa koulua mikä on väärin. Ehkä parempi silti myöntää "häviö" ja säilyttää mielenterveys vaihtamalla koulua vaikka ei ole takeita ettei toisessa koulussa kiusattaisi. Kiusaajat jotenkin aistii ketä on ennen kiusattu ja jatkaa kiusaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla aika samalla tavalla muissakin maissa. Joskus ratkaisu kiusaamisen lopettamiseen on se että kiusattu vaihtaa koulua mikä on väärin. Ehkä parempi silti myöntää "häviö" ja säilyttää mielenterveys vaihtamalla koulua vaikka ei ole takeita ettei toisessa koulussa kiusattaisi. Kiusaajat jotenkin aistii ketä on ennen kiusattu ja jatkaa kiusaamista.

        Voihan tollaset koulut myös polttaa tai räjäyttää.


    • Anonyymi

      1. miksi noilla …. ”lapsilla” oli edes käytösnormina kiusaaminen?
      2. miksi opettajat eivät puuttuneet? Eivät nähneet?
      3. miksi kukaan ei opettanut aloittajaa puolustautumaan, antamaan takaisin?

      Kiusaajat kiusaa myös työpaikoilla,
      MIKSI SE käytös eli kiusaaminen on NIILLÄ edelleen
      käytössä, elämisen normina?

      • Anonyymi

        En kertonut asiasta vanhemmilleni. Hävetti ja en halunnut vaivata asialla heitä. En halunnut saada heitä pettymään minuun. Kiusaaja on usein ollut isompi ja vahvempi ja kiusaajilla on ollut ylivoima koska heitä on ollut enemmän. Silloin itsensä puolustamisesta tulee vaikeaa.

        Minua kiusattiin osittain myös siksi että oletettiin olevan homo. Opettajat voi olla homokammoisia ja näin olla välinpitämättömiä sellaista kiusaamista kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kertonut asiasta vanhemmilleni. Hävetti ja en halunnut vaivata asialla heitä. En halunnut saada heitä pettymään minuun. Kiusaaja on usein ollut isompi ja vahvempi ja kiusaajilla on ollut ylivoima koska heitä on ollut enemmän. Silloin itsensä puolustamisesta tulee vaikeaa.

        Minua kiusattiin osittain myös siksi että oletettiin olevan homo. Opettajat voi olla homokammoisia ja näin olla välinpitämättömiä sellaista kiusaamista kohtaan.

        Klassikko.
        Kiusattu syyttää itseään.


        Työparini on tapakiusaaja. Syyllistin alkuun itseäni, ”en ole riittävän hyvä..” jne
        Kunnes tajusin olevani UUPUNUT KAIKESTA SIITÄ, PALJONKO SE
        VEI ENERGIAA.
        Se ON itse huono, laiska, huono, ja peittää huonouttaan kiusaamalla.
        Se on oikeasti laiska, paska, huono. Se ei laita tikkuakaan ristiin,
        jos ei ole pakko ja se peittää kaiken runnomalla.



        Miten siitä selviää ulos?
        Kertomalla esimiehelle? Usko tai älä, SEKIN ENSIN TORUI MINUA,
        ETTEN PISTÄNYT KAMPOIHIN. Koska esimieskään ei mahda sille mitään.
        Se olis esimiehen homma, en MINÄ OLE NIIDEN TERAPEUTTI.


        Pyysin siirtoa, ja sain sen. ELI, KIUSAAJA VOITTI. Kiva työpari jää siihen ja pyysin sitä olemaan vahva, ”älä alistu siihen …” jne.

        1. minua ei opetettu kotona puolustautumaan. Kasvattaja oli itse alistuva, ja opetti lapsensa
        alistumaan vahvemmalle. HUOM! kiusaaja ei ole vahva,
        se on heikko. Niin oli myös kiusaava kasvattajani. Senkin huomasi vasta kun
        kun sai etäisyyttä ja pääsi sieltä ulos.

        2. valitettavasti, ainoa tapa selvitä sitä on puolustautua. Sanoa EI,
        sanoa se mitä pitää. Olla sillä tavalla rehellinen, ihminen.
        Se saattaa maksaa työpaikan, mutta ENTÄ SE OMA HENKINEN HYVINVOINTI?
        Se on se tärkein.

        Kiusaajat on ehtymätön luonnonvara, kuin paska, ne ei vähene.

        Valitettavasti, paha voittaa. Sen olen huomannut työpaikoilla.

        Työparini on mitä todennäköisemmin SSRI pelle, juoppo ja sen
        kulissi palaverissä on ihan toista kuin mitä sen on työpisteellä.
        KAMMOTTAVAA.



        Valitse lähipiiriisi ainoastaan mukavia ihmisiä.

        Suomessa eletään ylisukupolven opetettua tapaa KIUSATA.
        Koko yhteiskunta hajoaa siihen.

        Olis kiva haastatella kiusaajiasi, mitä
        niille tapahtui aikuisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klassikko.
        Kiusattu syyttää itseään.


        Työparini on tapakiusaaja. Syyllistin alkuun itseäni, ”en ole riittävän hyvä..” jne
        Kunnes tajusin olevani UUPUNUT KAIKESTA SIITÄ, PALJONKO SE
        VEI ENERGIAA.
        Se ON itse huono, laiska, huono, ja peittää huonouttaan kiusaamalla.
        Se on oikeasti laiska, paska, huono. Se ei laita tikkuakaan ristiin,
        jos ei ole pakko ja se peittää kaiken runnomalla.



        Miten siitä selviää ulos?
        Kertomalla esimiehelle? Usko tai älä, SEKIN ENSIN TORUI MINUA,
        ETTEN PISTÄNYT KAMPOIHIN. Koska esimieskään ei mahda sille mitään.
        Se olis esimiehen homma, en MINÄ OLE NIIDEN TERAPEUTTI.


        Pyysin siirtoa, ja sain sen. ELI, KIUSAAJA VOITTI. Kiva työpari jää siihen ja pyysin sitä olemaan vahva, ”älä alistu siihen …” jne.

        1. minua ei opetettu kotona puolustautumaan. Kasvattaja oli itse alistuva, ja opetti lapsensa
        alistumaan vahvemmalle. HUOM! kiusaaja ei ole vahva,
        se on heikko. Niin oli myös kiusaava kasvattajani. Senkin huomasi vasta kun
        kun sai etäisyyttä ja pääsi sieltä ulos.

        2. valitettavasti, ainoa tapa selvitä sitä on puolustautua. Sanoa EI,
        sanoa se mitä pitää. Olla sillä tavalla rehellinen, ihminen.
        Se saattaa maksaa työpaikan, mutta ENTÄ SE OMA HENKINEN HYVINVOINTI?
        Se on se tärkein.

        Kiusaajat on ehtymätön luonnonvara, kuin paska, ne ei vähene.

        Valitettavasti, paha voittaa. Sen olen huomannut työpaikoilla.

        Työparini on mitä todennäköisemmin SSRI pelle, juoppo ja sen
        kulissi palaverissä on ihan toista kuin mitä sen on työpisteellä.
        KAMMOTTAVAA.



        Valitse lähipiiriisi ainoastaan mukavia ihmisiä.

        Suomessa eletään ylisukupolven opetettua tapaa KIUSATA.
        Koko yhteiskunta hajoaa siihen.

        Olis kiva haastatella kiusaajiasi, mitä
        niille tapahtui aikuisina.

        Kyllä, voisi ensin löytää voimaa puolustautua. Ehkä se edellyttäisi itsestä välittämistä ensin. Itsetuntoa voisi parantaa mutta se ei tapahdu nopeasti ja yhdessä yössä.

        Hän joka pelotteli kiven heitolla on ollut valokuvaamossa töissä jonain valokuvien käsittelijnä. Meni varmaan ammattikoulun kautta sinne. On opiskellut pelin ohjelmointia jossain, ei taitanut olla korkeakoulu.

        Hän joka veti maton altani. En tiedä.

        Hän joka löi mailalla namaan. Hän taitaa asua samassa kunnassa vielä ja hänellä taitaa olla urakointi yritys.

        Hän joka heitti ilmaan muiden kanssa. Oli hetken yliopistossa, ei varmaan enää. En tiedä mitä tekee työkseen.

        Hän joka heitti paperiliidokilla missä on neula olkapäähän taisi aluksi olla rakennustyöntekijä ja myöhemmin käynyt amk:n ja valmistunut ensihoitajaksi ja tehnyt sitä.

        Hän joka heitti maahan ja potki kylkeen taisi valmistua ammattikoulusta lähihoitajaksi. On ollut mielisairaalassa hoitajana ja taitaa olla vahtimestari siinä paikassa nyt.

        Eräs joka pilkkasi ääntäni, nimitteli ja piirsi pilakuvan minusta on ollut automyyjä. Myöhemmin muuttanut australiaan ja ilmeisesti näytellyt muutamassa sarjassa ja elokuvissa. Ei mitään tosi isoja ja tunnettuja rooleja.

        Lukiossa tönijä ja kampittaja on "senior sales manager" jossain yrityksessä. Taisi opiskella yliopistossa tuotantotaloutta. Hänen kaveri joka tönäisi pulpetilla on "data scientist".

        Eräs joka solvasi usein homokammoisella nimellä on taloustieteilijä joka on ollut pankissa töissä.

        Toinen lukiossa kiusaaja on kamerakuvaaja suomalaisella kanavalla.

        Ehkä ärsyttävän hyvin menestyneitä nämä kiusaajat elämässä. Eikö sen pitänyt niin mennä ettei kiusaajat menesty. Ehkä runnomalla, niin sanotulla kyynärpäätekniikalla menestyy varsinkin nykypäivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kertonut asiasta vanhemmilleni. Hävetti ja en halunnut vaivata asialla heitä. En halunnut saada heitä pettymään minuun. Kiusaaja on usein ollut isompi ja vahvempi ja kiusaajilla on ollut ylivoima koska heitä on ollut enemmän. Silloin itsensä puolustamisesta tulee vaikeaa.

        Minua kiusattiin osittain myös siksi että oletettiin olevan homo. Opettajat voi olla homokammoisia ja näin olla välinpitämättömiä sellaista kiusaamista kohtaan.

        7:42

        Toi oli täysin epäreilu tilanne, ylivoima vastassa.
        Lapsi ei voi pyytää siirtoa pois siitä ympäristöstä.


    • Anonyymi

      Kiusaajissa on se ihmeellinen piirre,
      että ne on ihmisenäkin niin vastenmielisiä,
      etten halusi niitä edes ystäväksi.

    • Anonyymi

      Koulukiusaajissa on se paska puoli,
      että ne tekee sitä huvikseen, usein siksi koska muutkin.

      Ei niillä ole mitään eettistä arvoasteikkoa, tai
      omaatuntoa, tuntoa ”teen väärin”.

      En ole koskaan kiusannut, koska se tuntuu väärältä.
      Olen puolustanut kiusattua, koska se tuntui oikealta.
      Ei siitä seurannut mitään hyvää, sain itse naamaani.
      Ei se silti muuta käsitystäni mikä on oikein ja mikä väärin.


      MIKSI KAKARAT EI TUNNE SELLAISTA SISÄLLÄÄN?

      Koska se asenne, on opetettu niille, ne ei osaa mitään muuta.
      Se ei tee siitä yhtään siedettävämpää,
      vaan paljastaa kiusaajien huonouden.

      Mitä tarttis tehdä?

      ONGELMA ON KIUSAAJAN KOTONA,
      KOTIKASVATUKSESSA.

      HUOLTAJAT, isät ja äidit!
      KIUSAAKO LAPSENNE KOULUSSA?

    • Anonyymi

      Aloittajalle
      noi sun kiusaavat lapset, koulukaverit, nuoret oli itse sairaita.

      MILLAINEN IHMINEN TEKEE TUOLLAISTA IHAN SUORAA VÄKIVALTAA?

      Hirvittäviä tekoja.

      Olit homo tai et, erilaisia kiusataan.
      Eikä siihen ”erilaisuuteen” tarvita joskus mitään,
      uusia kiusataan.

      Se muuttuu vasta kun kasvatetaan lapset omalla mallilla
      ottamaan toisensa arvokkaammin huomioon.

      Simputus, sitä harrastetaan edelleen työpaikoilla.
      Se on sitä ihan samaa.

      • Anonyymi

        Se joka toista vahingoittaa, vahingoittaa samalla myös itseään.
        Kohtele toisia niin kuin toivoisit sinua kohdeltavan.


    • Anonyymi

      Suomessa kiusaajat eivät saa minkäänlaista rangaistusta!

      Suomi on maailman johtava koulu ja työpaikka kiusaamisvaltio!

      Jokela + Kauhajoki laittoi Eduskunnan lupaamaan toimia kiusaamisen lopettamiseksi!
      Jokunen vuosi meni ja kukaan ei enää Eduskunnasta puhu Jokela + Kauhajoki eikä esitä lakeja vainon lopetettamiseksi

      Harkimo ja nyt myös Halla- aho ovat kertoneet joutuneensa kiusaamisen kohteeksi!
      Elikkä 198 Kansanedustajaa ovat olleet joko KIUSAAJIA tai HILJAISIA HYVÄKSYJIÄ!

      • Anonyymi

        Ei Jokela/Kauhajoki tapaukset teettäneet mitään kiusaamisen lopettamiseksi maassamme, vaan tapahtumilla alettiin kiusaamaan syyttömiä eli vaikeutettiin oikeiden lakeja kunnioittavien aseharrastajien ja metsästäjien aselupa asioita.
        Noissakin tapauksissa esine syyllistettiin ei ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jokela/Kauhajoki tapaukset teettäneet mitään kiusaamisen lopettamiseksi maassamme, vaan tapahtumilla alettiin kiusaamaan syyttömiä eli vaikeutettiin oikeiden lakeja kunnioittavien aseharrastajien ja metsästäjien aselupa asioita.
        Noissakin tapauksissa esine syyllistettiin ei ihmistä.

        joo - ei vaan niitä psykiatrian SSRI-lääkkeitä alettu poistamaan- jotka noilla ja melkein kaikilla joukkosurmaajilla ollut...

        Auvinen jopa teki videonkin nettiin noista psyykepillereistään joita hänelle oli määrätty... ja tuo video poistettiin netistä ...


    • Anonyymi

      On opeteltava antamaan takaisin suusanallisesti. Sitä on harjoiteltava, niin, että aina löytyy sopiva vastaus, joka saa kiusaajan sanattomaksi. Jos suusanallisesti ei onnistu pitää hankkia fyysistä voimaa. Monet kiusatut ovat magneetteja, jotka vetävät kiusaajia puoleensa. Ei pidä jäädä uhrin asemaan, vaan kehittää itsensä pois sellaisesta. Kiusaajat eivät maailmasta lopu.

      • Anonyymi

        Et ymmärrä aiheesta mitään. Turpaan tulee kahta kauheammin jos sanot jotain nokkelaa.


      • Anonyymi

        Puolustautuminen voi lopettaa kiusaamisen. Ei siinä usein jos koskaan keksi tai uskalla sanoa mitään nokkelaa. Pelästyn ja menen hiljaiseksi. Niin väkivallalla voisi myös lopettaa sen. Olen käynyt kuntosalilla ja itsepuolustus lajissa, en silti usko että väkivalloin voittaisin varsinkaan isompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolustautuminen voi lopettaa kiusaamisen. Ei siinä usein jos koskaan keksi tai uskalla sanoa mitään nokkelaa. Pelästyn ja menen hiljaiseksi. Niin väkivallalla voisi myös lopettaa sen. Olen käynyt kuntosalilla ja itsepuolustus lajissa, en silti usko että väkivalloin voittaisin varsinkaan isompaa.

        Kouluihin on saatava aseet kaikille- loppuu kiusaaminen.


    • Anonyymi

      Mikä on "homokammoinen " nimi?
      Ei siinä. Minuakin kiusattiin koko ylä ja ala-aste. Armeijassakin. Sukulaiset syrjineet ja olen ollut aina se jota ei kutsuta mihinkään juhliin yms. Parasta on ollut yksinäinen työ ja lopulta yrittäjyys jossa menestyn omalla osaamisellani. On vaimo oma koti ja turvallinen elämä, vaikka ystävät vähissä. Muuta en kaipaa. Ei kiusaaminen aikuisenakaan lopu. Se vaan muuttaa muotoaan. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Nykyään on muotia että kiusaajatkin olevinaan vastustavat kiusaamista, mutta todellisuudessa kiusaaminen on räjähtänyt käsiin varsinkin somen myötä. Ei minua haittaisi vaikka jokainen kiusaaja teloitettaisiin.

      • Anonyymi

        Kiusatun pitäisi sanoa kiusaajasta jotakin ilkeää, joka satuttaa häntä ja tehdä se muiden kuullen, pitäisi alistaa ja laittaa häpeämään. (posti tulee aina omaan laatikkoon.)
        kiusaajat ovat kukkoja tunkiolla.

        Jos ja kun niille kakaroille tehtäisiin selväksi heti eka luokalla, että toisten kiusaamisesta tulee rangaistus, niin eiköhän pelko pistäisi miettimään.
        Ja todellakin rangaistaan kiusaamisesta, ettei ole vain puheen sorinaa.

        Pitäisi opetta se, että kiusaamisesta pitää heti kertoa opettajalle ja kotona, ilman pelkoa.


    • Anonyymi

      Joulun lämpöä
      Anonyymi-ap
      2023-12-23 14:59:35

      Vuohi on rakastettava eläin

      imgflip.com/i/5mlxih

      0

      <50
      Äänestä

    • Anonyymi

      Aloittaja voisi sitten kun päättää tehdä kouluhyökkäys iskun ja tappaa mahdollisimman paljon ihmisiä, kohdistaa isku lähimmälle poliisiasemalle. Sieltä kun saa kerralla tapettua mahdollisimman monta rikollista, tekee arvokkaan teon!!!

    • Anonyymi

      Aloittaja sai varhain opetuksen ihmisen valinnoista ja arvoista.

      Saatat olla silti paremmalla puolella kuin kiusaajasi.
      Sinä tiedät eron, aika moni koulukiusaaja tekee aikuisenakin
      pahoja valintoja, eli kiusaavat aikuisenakin.

      Kiusaajasi eivät osanneet olla millään muulla tavalla.

      En sääli niitä, enkä asetu niitä alemmaksi.

      Älä sinäkään paina päätäsi.

      • Anonyymi

        Kaikki vääryyden koskettamat tarvitsevat hoitoa haavoihinsa.

        Älä anna kenenkään polkea sinua niin alas, että alat vihata häntä.
        Äläkä vajoa niin alas, että alat vihaamaan ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki vääryyden koskettamat tarvitsevat hoitoa haavoihinsa.

        Älä anna kenenkään polkea sinua niin alas, että alat vihata häntä.
        Äläkä vajoa niin alas, että alat vihaamaan ketään.

        Tuo on kirjaimellisesti PASKIN neuvo jonka olen IKINÄ kuullut!!!

        Eikö huomattavasti parempi neuvo olisi = Älä ikinä vajoa niin alas, että alat kirjaimellisesti vihaamaan ITSEÄSI!!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kirjaimellisesti PASKIN neuvo jonka olen IKINÄ kuullut!!!

        Eikö huomattavasti parempi neuvo olisi = Älä ikinä vajoa niin alas, että alat kirjaimellisesti vihaamaan ITSEÄSI!!?

        Kun on tarpeeksi alhaalla niin ei ole muuta suuntaa kuin Ylöspäin.


    • Anonyymi

      Auttaisiko tuo, kun rangaistaisiin kiusaajia kuten ennen tehtiin.
      Eli luokan edessä nurkkaan häpeämään. -Pistää nöyrtymään.
      JA sitten vielä jälki-istuntoon.
      Kuin myös luokan edessä pyytämään anteeksi kiusatulta.
      Saisivat häpeän niskaansa.

    • Anonyymi

      Kun Uhri ryhtyy puolustamaan itseään vaikka vain suusanallisesti hän saa kuulla olevansa kiusaaja!

      Uhrilta ei koskaan kysytä mitä on tapahtunut!
      "juoruakat" hoitavat puhumisen ja heidän valheitaan uskotaan!

      Uhrilla ei ole edes IHMISAROVOA!
      Uhria ei kohdella ihmisenä!

    • Anonyymi

      Kuinka monta kertaa elämäsi aikana olet kohdannut väkivaltaa?
      Itse laskin että ainakin 60 eri kertaa, ikävuosien 10-26 välillä. Kaikki ei ole ollut fyysistä väkivaltaa, muu suusanallinen väkivalta voi olla melkein yhtä pahaa.
      Näin vähän vanhempana tulee joskus miettineeksi, millaisen vaikutuksen tuon kaiken kokeminen on minuun tehnyt? Nykyään olen varuillani ja valmis puolustamaan itseäni. Pk-seudulla kun asuu, tätä kohtaa silloin tällöin, vaikka se ei omaan persoonaan kohdistukaan. Yleensä julkisissa kulkuneuvoissa tuota näkee.

    • Anonyymi

      Hanki tuliase ja tee joukkosurma, niin kostat kiusaajille.

    • Anonyymi

      Joulun aika ei tee poikkeusta!
      Joulunakin kiusataan!

      Uhrin Kiusaamista on sekin, että normaaleja Joulun tervehdyksiä ei kerrota!
      Myöskään uhrin Nimipäiviä tai Syntymäpäiviä ei huomioida!

      Kansanedustajista 2 kertoo joutuneensa kiusatuksi!
      198 on ollu joko kiusaajia tai hiljaisia hyväksyjiä!
      Eipä siis ihme, ettei kiusaamisen vastaisia lakeja säädetä!

    • Anonyymi

      Kouluihin pitäisi palkata välituntivalvojia, niin ainakin välitunneilla olisi vähemmän mahdollista kiusata ketään. Otettaisiin töihin vaikka kuntouttavassa työssä olevia henkilöitä, perehtymällä ensin kuntouttavaan henkilöön.
      Sehän olisi lähes ilmaista työvoimaa. Toimisi ainakin ala-asteella.

    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      😋 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe