Miksi kristittyjen ei pidä viettää sapattia?

Anonyymi-ap

Työn ja askareiden tekeminen on hyvän tekemistä. Se on hyvän tekemistä viikon kaikkina päivinä. Hyvän tekeminen ei muutu pahan tekemiseksi, kun se tehdään sapattina. Tästä syystä kristittyjen on lupa tehdä työtä ja kotiaskareita myös sapattina.

Ihminen tarvitsee lepoa. Levätä voi silloin, kun se on mahdollista. Suomessa on nykyään viisipäiväinen työviikko, joten levätä voi kahtena päivänä viikossa. Lepopäivän ei tarvitse olla sapatti eikä sunnuntai.

Kristittyjen ei tarvitse pitää mitään päivää pyhänä. Kaikki päivät ovat samanlaisia: sopivia lepopäiväksi tai työn ja kotiaskareiden tekemiseen.

Kristityt ovat vapaat lain orjuudesta ja raskaasta sapatista. Ei tarvitse miettiä sitä, mitä on lupa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Voi tehdä ihan mitä tahtoo ja mikä oikealta tuntuu: mikä on hyvää ja otollista Jumalalle ja ihmisten parhaaksi.

Sapatistit ovat ankaran lain orjuuden vallassa. Heille sapatti on pelon ja kauhun päivä. Pitää kysellä papeilta ja oppineilta, mitä saa ja mitä ei saa tehdä sapattina. Jos erehtyy tekemään kiellettyjä asioita, niin sitten joutuu kadotukseen, vaikka on sapatisti.

Adventisteilla on vielä se huono asia, että noudattavat Mooseksen laista vain valittuja harvoja kohtia kuten puhtaiden ja saastaisten eläinten jakoa. Muuta eivät sitten noudatakaan. Joutuvat sitten Moosekseen toivonsa panneina Mooseksen tuomitsemaksi.

65

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko joku joskus sanonut, että työn ja kotiaskareiden tekeminen olisi syntiä?

      Ei se syntiä ole. Muutenhan sitä ei saisi tehdä koskaan. Se on hyvän tekemistä.

      Jumala ei tuomitse ketään hyvän tekemisestä kuolemaan ja kadotukseen. Niinpä ei tarvitse pelätä Jumalan tuomiota, kun vapauttaa itsensä sapatin raskaasta kuormasta.

      Sapattina on lupa tehdä hyvää.

      Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä.

    • Anonyymi

      Uudessa liitossa lakihenkisyys on syntiä koski se mitä asioita tahansa. Se on galatalaisuutta, jossa hengen elämän puutteita pyritään korvaamaan lakia noudattamalla. Onhan sillä hurskauden maine, kuten Paavali kirjoittaa, mutta lain mukaan pyrkiessään ojentautumaan tyydyttää vain omaa hengettömyyttään sekä pönkittää onttoa uskonnollisuuttaan teennnäisyydellä. Ja se on hyvin suuri vaaraa aivan jokaisen kohdalla. Oli miten hengellinen tahansa, oli vaeltanut Hengessä ja totuudesta, niin on suuri vaara siinä että ryhtyy lakien ja sääntöjen avulla luomaan uskonnollisuutta, kuten galatalaisille kävi. He eivät olleet alun alkaen harhaoppisia, vaan hengen ihmiset luisuivat lihalliseen uskonnollisuuteen. Paavali ei tosiaankaan ollut siitä innoissaan ja silitti heitä myötäkarvaan.

      • Anonyymi

        Sapatin viettäminen ei ole lakihenkisyyttä.


    • Anonyymi

      Onko 10 käskyä vielä voimassa ?
      Billy Graham ja David Wilkerson uskoivat ja opettivat että on.

    • Anonyymi

      No on SULLA kuvitelmia. Hanki kuule elämä!

    • Anonyymi

      Tuskin mitään galatalaisia olivat että hengessä aloittivat ja sitten siirtyivät muotouskonnollisuuteen ja muiden syyttelemiseen ja herjaamiseen kun eivät itse pystyneet lakia pitämään. Galatalaiset kyllä olivat olleet hengessä palavia, olivat olleet aivan oikeasti pelastuneita uskoa, Pyhällä Hengellä täytettyjä, mutta saatana oli onnistunut viekoittelemaan heidät että laki on voimassa, lakia pitää noudattaa ja niin he olivat tietenkin menettäneet yhteyden Kristukseen, sillä turhaan Jeesus silloin on kuollut, jos ihminen omilla teoillaan pyrkii Jumalan suosioon eikä Jeesuksen Kristuksen kautta Jumalan Hengen yhteyteen, jossa on elävä, voimallinen ja vaikuttava uskova.

      Onhan aivan silminnähden havaittavissa ihminen, joka on Jumalan Hengessä vaeltava ihminen, kuin se, joka on lain kanssa kipuileva, kyyläävää, syyttävä ja katkera uskova. Vaikka ei meidän tehtävä ole arvostella eikä tuomita, mutta kyllä Jumalan työ silti näkyy ihmisessä sekä se mikä on omaa tekopyhyyttä.

      • Anonyymi

        Puhut valhetta. Jumalan laki on kuule ikuisesti voimassa ja koskee kaikkia ihmisiä, Saatana on aina yrittänyt saada ihmiset rikkomaan ja hylkäämän sen eikä toisinpäin.

        Galatalaisten ongelma oli ympärileikkaus (sen vaatiminen) eikä kymmenen käskyä. Sinä olet kaukana Jumalasta väitteinesi.


    • Anonyymi

      Taas ihan huuhaa-aloitus. Joka halveksii sapattia, halveksii Jeesusta.

      • Anonyymi

        Jeesus sanoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä.

        Jeesus sallii tehdä työtä ja kotiaskareita sapattina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä.

        Jeesus sallii tehdä työtä ja kotiaskareita sapattina.

        Väitteesi on valhetta. Työn tekeminen sapattina EI ole hyvän tekemistä.

        Omien etujen ajaminen sapattina on sapatin rikkomista, sanoo Raamattu. Ihan sama mitä sinä valehtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on valhetta. Työn tekeminen sapattina EI ole hyvän tekemistä.

        Omien etujen ajaminen sapattina on sapatin rikkomista, sanoo Raamattu. Ihan sama mitä sinä valehtelet.

        Ei työn tekeminen ole omien etujen ajamista. Silloinhan palvellaan muita!

        On sinulla erikoinen näkemys siitä, mitä työn tekeminen on. Sinun ei kannata tehdä työtä minään päivänä, kun pidät sitä syntinä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työn tekeminen ole omien etujen ajamista. Silloinhan palvellaan muita!

        On sinulla erikoinen näkemys siitä, mitä työn tekeminen on. Sinun ei kannata tehdä työtä minään päivänä, kun pidät sitä syntinä!

        "8. Muista pyhittää lepopäivä. 9. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. ÄLÄ TEE SILLOIN MITÄÄN TYÖTÄ, älä sinä, älköön poikasi tai tyttäresi, palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä alueellasi asuva muukalainen. "(2Moos 20:8-10, FinRK)


      • Anonyymi

        Taas ihan huuhaa-aloitus. Joka halveksii sapattia, halveksii Jeesusta.

        En halveksi kumpaakaan mutta tyhmiä ihmisiä jotka ei lopulta ymmärrä,että kuka on tie elämään.Koska se tie ilman häntä on todella pitkä.
        Sapatti on vain kuin monet muut on ihmisen tekemää.
        Tehköön jokainen kuin haluaa mutta kunhan on ja pysyy RAKKAUS !!!
        Se oli KRISTUSEN sanoma,RAKKAUS !
        Niin jatkatte elämää ,ette jää tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on valhetta. Työn tekeminen sapattina EI ole hyvän tekemistä.

        Omien etujen ajaminen sapattina on sapatin rikkomista, sanoo Raamattu. Ihan sama mitä sinä valehtelet.

        Väitteesi on valhetta. Työn tekeminen sapattina EI ole hyvän tekemistä.

        Omien etujen ajaminen sapattina on sapatin rikkomista, sanoo Raamattu. Ihan sama mitä sinä valehtelet.

        Vanha testamentti sanoo näin.
        Siinä ei ole Rakkautta ei armoa köyhille.Se on toki ihmisten kirjoitus.
        Vanha testamentti on raaka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "8. Muista pyhittää lepopäivä. 9. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. ÄLÄ TEE SILLOIN MITÄÄN TYÖTÄ, älä sinä, älköön poikasi tai tyttäresi, palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä alueellasi asuva muukalainen. "(2Moos 20:8-10, FinRK)

        "8. Muista pyhittää lepopäivä. 9. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. ÄLÄ TEE SILLOIN MITÄÄN TYÖTÄ, älä sinä, älköön poikasi tai tyttäresi, palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä alueellasi asuva muukalainen. "(2Moos 20:8-10, FinRK)

        Ihan kuin Islamin koraani,pakkoa ja paha uhkaus ihmisille?
        Ihmisen vika nämä on,ihminen on peto .
        Ei näillä sioilla löydy RAKKAUTTA ,mitä KRISTUS OPETTI !


    • Anonyymi

      "Työn ja askareiden tekeminen on hyvän tekemistä."

      Ei ole sapattina.

      • Anonyymi

        Työn ja kotiaskareiden laatu ei muutu sapattina. Se on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä.

        Jumala tuomitsee ihmiset siis hyvän tekemisestä, ei pahan tekemisestä. Jumala on siten väärämielinen tuomari, sadisti ja murhaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työn ja kotiaskareiden laatu ei muutu sapattina. Se on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä.

        Jumala tuomitsee ihmiset siis hyvän tekemisestä, ei pahan tekemisestä. Jumala on siten väärämielinen tuomari, sadisti ja murhaaja.

        Ei ole. Sinä valehtelet ja olet itse se väärämielinen tuomari, sadisti ja murhaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Sinä valehtelet ja olet itse se väärämielinen tuomari, sadisti ja murhaaja.

        Miten voisin olla väärämielinen tuomari, sadisti ja murhaaja, kun en hyväksy kenenkään kiduttamista ja murhaa, ja tuomitsen oikein?

        Sinun jumalasi sen sijaan tuomitsee väärin: hyvän tekemisestä. Ja kiduttaa ja tappaa.


    • Anonyymi

      "Kristittyjen ei tarvitse pitää mitään päivää pyhänä."

      Sinä valehtelet. Jumala ei väitettäsi hyväksy.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään tarvitse pitää pyhänä. Sen, minkä Jumala on pyhittänyt, se on pyhä vaikka ihminen ajattelisi/teksti mitä.

        Ei sapattia kuulu jotenkin erityisesti pitää jonain. Raamattu sanoo: Muista pyhittää. Pyhittäminen ei ole pyhänä pitämistä. Järjetöntä edes ajatella jotakin tuollaista! Että se olisi muka pyhittämistä, kun vain sattuu pitämään jotakin pyhänä.


    • Anonyymi

      "Kristityt ovat vapaat lain orjuudesta ja raskaasta sapatista."

      Laki ei ole orjuutta eikä sapatti raskas. Sinulla on omituisia päähänpinttymiä.

      • Anonyymi

        "Kristityt ovat vapaat lain orjuudesta ja raskaasta sapatista."

        Millä tavoin esim tieliikennelaki orjuuttaa tiellä kulkijaa?

        Mielestäni tieliikennelaki on välttämätön, jotta
        1. kaikki tietävät miten ajaa liikenteessä
        2. kaikki voivat turvallisesti liikennöidä yleisillä teillä.
        3. voidaan valvoa turvallista liikennöintiä maanteillä ja kaduilla yhdenmukaisesti.

        Voin siis lähteä autollani maantiellä turvallisin mielin, koska meillä on hyvä tieliikennelaki ja lähes kaikki sitä noudattavat.

        Huolestunut olen niistä kuljettajista, jotka eivät noudata liikennesääntöjä.
        Esim kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa puolessa osasyynä on ollut huomattava ylinopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristityt ovat vapaat lain orjuudesta ja raskaasta sapatista."

        Millä tavoin esim tieliikennelaki orjuuttaa tiellä kulkijaa?

        Mielestäni tieliikennelaki on välttämätön, jotta
        1. kaikki tietävät miten ajaa liikenteessä
        2. kaikki voivat turvallisesti liikennöidä yleisillä teillä.
        3. voidaan valvoa turvallista liikennöintiä maanteillä ja kaduilla yhdenmukaisesti.

        Voin siis lähteä autollani maantiellä turvallisin mielin, koska meillä on hyvä tieliikennelaki ja lähes kaikki sitä noudattavat.

        Huolestunut olen niistä kuljettajista, jotka eivät noudata liikennesääntöjä.
        Esim kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa puolessa osasyynä on ollut huomattava ylinopeus.

        Hauska analogia. Ei vain toimi Raamatun tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kristityt ovat vapaat lain orjuudesta ja raskaasta sapatista."

        Millä tavoin esim tieliikennelaki orjuuttaa tiellä kulkijaa?

        Mielestäni tieliikennelaki on välttämätön, jotta
        1. kaikki tietävät miten ajaa liikenteessä
        2. kaikki voivat turvallisesti liikennöidä yleisillä teillä.
        3. voidaan valvoa turvallista liikennöintiä maanteillä ja kaduilla yhdenmukaisesti.

        Voin siis lähteä autollani maantiellä turvallisin mielin, koska meillä on hyvä tieliikennelaki ja lähes kaikki sitä noudattavat.

        Huolestunut olen niistä kuljettajista, jotka eivät noudata liikennesääntöjä.
        Esim kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa puolessa osasyynä on ollut huomattava ylinopeus.

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä. Joka kieltää sen, on paha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä. Joka kieltää sen, on paha.

        Kunpa vain pystyisit todistamaan väitteesi Raamatulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä. Joka kieltää sen, on paha.

        Sinä valehtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa vain pystyisit todistamaan väitteesi Raamatulla.

        Helppoa.

        "Kuutena päivänä tee työtä!"

        Jos työn tekeminen olisi syntiä, niin miksi Jumala käskee sitä tehdä?

        Sama pätee kotiaskareihin. Sekin on hyvän tekemistä.

        Vain paha olento tuomitsee ihmiset kuolemaan ja kadotukseen hyvän tekemisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa.

        "Kuutena päivänä tee työtä!"

        Jos työn tekeminen olisi syntiä, niin miksi Jumala käskee sitä tehdä?

        Sama pätee kotiaskareihin. Sekin on hyvän tekemistä.

        Vain paha olento tuomitsee ihmiset kuolemaan ja kadotukseen hyvän tekemisestä.

        Tuosta on logiikka TODELLA kaukana 🤣🤣🤣😂🤣😅😅😅🤣🤣🤣🤣😂😂🤣

        Ja Raamattuhan ei tue kieroutunutta väitettäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helppoa.

        "Kuutena päivänä tee työtä!"

        Jos työn tekeminen olisi syntiä, niin miksi Jumala käskee sitä tehdä?

        Sama pätee kotiaskareihin. Sekin on hyvän tekemistä.

        Vain paha olento tuomitsee ihmiset kuolemaan ja kadotukseen hyvän tekemisestä.

        Lainaamasi kohta todistaa sinut vääräksi. Kuutena päivänä työ on hyvä, ei syntiä sinänsä. Seitsemäntenä taas ei.


    • Anonyymi

      "Sapatistit ovat ankaran lain orjuuden vallassa. Heille sapatti on pelon ja kauhun päivä."

      Tuo on ihan täyttää höpönlöpöä.

    • Anonyymi

      "Adventisteilla on vielä se huono asia, että noudattavat Mooseksen laista vain valittuja harvoja kohtia kuten puhtaiden ja saastaisten eläinten jakoa. Muuta eivät sitten noudatakaan. Joutuvat sitten Moosekseen toivonsa panneina Mooseksen tuomitsemaksi."

      Täyttä valhetta tuo väite.

      • Anonyymi

        On se totta, että eivät ole niin valistuneita kuin islamistit jotka noudattavat Koraania ilman poimintoa. Mutta VT:n kohdalla vähän pakko tehdä valintoja jos ei halua vielä enemmän selkkauksiin yhteiskunnan kanssa kuin mitä islamistit joutuvat joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se totta, että eivät ole niin valistuneita kuin islamistit jotka noudattavat Koraania ilman poimintoa. Mutta VT:n kohdalla vähän pakko tehdä valintoja jos ei halua vielä enemmän selkkauksiin yhteiskunnan kanssa kuin mitä islamistit joutuvat joskus.

        Sinäkin valehtelet.


    • Anonyymi

      Ei galatalaisten ongelma ollut siinä että alkoivat vaatia ympärileikkausta. Miten he olisivat sitä kesken hengen elämän alkaneet vaatia, kun kerran olivat hengen uskossa aloittaneet, niin sitten kesken kaiken saaneet päähänsä, että ai niin se ymprileikkaus unohtui tehdä.

      Harhaoppiset selittävät myös galatalaiskirjeen että siinä itse asiassa pitikin pitää käskyt. Että oli luovuttu käskystä uskoa Kristukseen, että siinä moititaankin sitä ettei käskyjä pidetä eikä sitä että sidotaan itsensä uudestaan orjuuden ikeeseen.

      Mutta Raamattu pitää lukea siten kuten kirjoitettu on eikä siten kuten harhaoppiset tutkiskelee.

      Galatalaiset olivat hairahtaneet lakihenkisyyteen, joka on oikea varoitus ja vaara aivan kaikille uskoville. On niin helppo hyljätä hengen tie varsinkin jos ei ole päässyt oikein sinuksi Pyhän Hengen kanssa ja ryhtyä tekohurskaaksi lain tekoja mukaan ja vaati sitä muilta. Se on jopa suurempi houkutus kuin syntielämä, jossa ei tuudittauduta valheeseen eikä kuvitella olevansa pyhiä, vaan ajatellaan että saa mitä tilaa.

      • Anonyymi

        "Ei galatalaisten ongelma ollut siinä että alkoivat vaatia ympärileikkausta. "

        Sinä puhut Raamattu vastaan.

        Gal 5,2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä.
        Gal 5,3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä.
        Gal 5,4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.

        Ihan selvää suomea. Ongelma oli nimenomaan ympärileikkaus, koska se olisi tarkoittanut samalla eläinten uhraamisen jatkamista.


    • Anonyymi

      Ei galatalaisten ongelma todellakaan ollut ympärileikkaus. Sehän tehdään oikeasti lapsille eikä aikuisille ihmisille, vaan jos sitäkin lakia kuten mitä tahansa lakia oli noudattavinaan, oli noudatettava kaikkia muitakin lakeja.

      Tiedämme kuitenkin, ettei ihminen saa Jumalan hyväksyntää lain noudattamisen perusteella vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, ja siksi olemmekin alkaneet uskoa häneen. Meidät hyväksytään, koska uskomme Kristukseen Jeesukseen, eikä siksi, että noudatamme lakia. Eihän ketään hyväksytä siksi, että hän noudattaa lakia.
      Entä jos meidätkin silti todetaan syntisiksi, vaikka toivomme Kristuksen tekevän meistä syyttömiä? Onko Kristus silloin synnin palveluksessa? Ei tietenkään! Osoitan olevani lainrikkoja vasta, jos alan rakentaa uudestaan sitä, minkä olen hajottanut. Lain vuoksi minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalaa varten. Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa, enkä enää elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen ajan, jonka vielä elän tässä ruumiissa, elän uskoen Jumalan Poikaan. Hän rakasti minua ja uhrautui puolestani. Minä en mitätöi Jumalan antamaa armahdusta; Kristushan olisi kuollut turhaan, jos syyttömäksi tulisi lakia noudattamalla. Gal. 2: 16-21

      Aika selkeästi Paavali kirjoittaa yleisesti laista. Eikä hän voi omalla kohdallaan edes puhua ympärileikkauksesta kun se on tehty, hän on ollut syntymästä asti juutalainen, joten ei galatalaisten ongelma todellakaan ollut ympärileikkaus. Sitäkään lakia kuten mitäkään vain ei pitänyt ottaa ohjenuoraksi, vaan Kristus.

      Raamatun sanoma on siitä ja selvä ja on todella, todella ihmeellistä miksi se pitää vääristellä. Miksi Raamattua ei voi lukea siten kuten kirjoitettu on.

      Paavali piti lakihenkisyyttä merkkinä siitä että hylkäsi Jumalan armahduksen ja ryhtyi itse lain avulla tekemään itseään syyttämäksi ja kelvolliseksi Jumalan edessä, kun siihen yksin pystyi Kristus.

      • Anonyymi

        Taas sinä vääristelet Paavalin tekstiä.


    • Anonyymi

      Raamattu tunne termiä "sapatin vietto". Se puhuu sapatin pyhittämisestä.

      PYSYTÄÄNPÄ RAAMATUN SANASSA!

    • Anonyymi

      Paavali kirjoittaa aika rohkeasti että ihminen ristiinnaulitaan yhdessä Jeesuksen kanssa. ja kuolee vapaaksi laista. eläkseen Jumalaa varten.

      Siinä sitä onkin sitten tutkiskelua miten Paavali näin valehteli vai onko kyse käännösvirheestä.

      • Anonyymi

        Gal. 6:15 "On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi."

        1. Kor. 7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

        Selvää suomea.


    • Anonyymi

      Miksi kristittyjen ei pidä viettää sapattia?

      Ei olla juutalaisia mutta onhan aina lepopäivä.
      Ei meillä ole toinen kahvinkeitin kiinni kuin juutalaisilla sapattina(matkailu),tai toinen hissi on nyt sapatissa.Voi juma miten tyhmää,kone sapatissa..Näin oli ja on !

      • Anonyymi

        Ei meidän pidä matkia juutalaisia siitä mitenkä he viettävät sapattia vaan Jeesus näytti mitä on oikea sapatin vietto. Halleluujaa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meidän pidä matkia juutalaisia siitä mitenkä he viettävät sapattia vaan Jeesus näytti mitä on oikea sapatin vietto. Halleluujaa !!

        No Jeesuksen sapatti ei tosiaankaan ole juutalaisten sapatti, kun Jeesus joutui sapattina heidän syytöstensä keskellle ettei vietä sapattia Mooseksen lain mukaan.

        Joskaan ei Raamatun mukaan Jeesus mitään uuttaa lakia sapatista antanut. Hän vain sanoi että tekee työtä alati.

        Niinhän meidän on tehtävä ellemme ala valehtelemaan sellaista mitä Raamatussa ei ole eikä tekemään Jeesuksen opettamiksi sellaisia asioita mitä ei ole opettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Jeesuksen sapatti ei tosiaankaan ole juutalaisten sapatti, kun Jeesus joutui sapattina heidän syytöstensä keskellle ettei vietä sapattia Mooseksen lain mukaan.

        Joskaan ei Raamatun mukaan Jeesus mitään uuttaa lakia sapatista antanut. Hän vain sanoi että tekee työtä alati.

        Niinhän meidän on tehtävä ellemme ala valehtelemaan sellaista mitä Raamatussa ei ole eikä tekemään Jeesuksen opettamiksi sellaisia asioita mitä ei ole opettanut.

        Se, että Jeesus on sanonut tekevänsä työtä alati, ei tarkoita sitä, että meidänkin pitäisi. Jos luulet, että Jeesuksen perässä on juostava imitoiden hänen kaikkia sanomisiaan ja tekojaan, mikset mene ristille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että Jeesus on sanonut tekevänsä työtä alati, ei tarkoita sitä, että meidänkin pitäisi. Jos luulet, että Jeesuksen perässä on juostava imitoiden hänen kaikkia sanomisiaan ja tekojaan, mikset mene ristille?

        "Jos luulet, että Jeesuksen perässä on juostava imitoiden hänen kaikkia sanomisiaan ja tekojaan, mikset mene ristille?"

        Kyllä Jeesus selvästi sanoi myös, että 'ota ristisi ja seuraa minua'.
        Kaikessa pitää siis tehdä, kuten Jeesus teki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos luulet, että Jeesuksen perässä on juostava imitoiden hänen kaikkia sanomisiaan ja tekojaan, mikset mene ristille?"

        Kyllä Jeesus selvästi sanoi myös, että 'ota ristisi ja seuraa minua'.
        Kaikessa pitää siis tehdä, kuten Jeesus teki.

        Mutta onneksi Jeesuksen jättämä perintö ei kuitenkaan ole se, että yritämme elää kuin Jeesus. Että kuvittelemme olevamme Jumalan Poika. Tai voimme yrittää, mutta hieman vajaaksi voi jäädä. Ei riitä että tekisi töitä koko ajan.

        Jeesuksen opetus on siinä mitä Hän sanoi ennen taivaaseen astumista. Hän sanoi että lähettää Pyhä Hengen, Puolustajan muistuttamaan meitä kaikesta siitä mitä hän on sanonut ja tehnyt.

        Näin emme ole oman hölmöytemme varassa siinä mitä elämässämme teemme, vaan meille annetaan siihen ratkaisuksi Pyhä Henki johdattamaan meitä ja ohjaamaan oikealle tielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onneksi Jeesuksen jättämä perintö ei kuitenkaan ole se, että yritämme elää kuin Jeesus. Että kuvittelemme olevamme Jumalan Poika. Tai voimme yrittää, mutta hieman vajaaksi voi jäädä. Ei riitä että tekisi töitä koko ajan.

        Jeesuksen opetus on siinä mitä Hän sanoi ennen taivaaseen astumista. Hän sanoi että lähettää Pyhä Hengen, Puolustajan muistuttamaan meitä kaikesta siitä mitä hän on sanonut ja tehnyt.

        Näin emme ole oman hölmöytemme varassa siinä mitä elämässämme teemme, vaan meille annetaan siihen ratkaisuksi Pyhä Henki johdattamaan meitä ja ohjaamaan oikealle tielle.

        "Mutta onneksi Jeesuksen jättämä perintö ei kuitenkaan ole se, että yritämme elää kuin Jeesus."

        Ai ei vai? No miksi sitten Johannes kirjoittaa näin:

        1. Joh. 2:6 "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Jeesuksen sapatti ei tosiaankaan ole juutalaisten sapatti, kun Jeesus joutui sapattina heidän syytöstensä keskellle ettei vietä sapattia Mooseksen lain mukaan.

        Joskaan ei Raamatun mukaan Jeesus mitään uuttaa lakia sapatista antanut. Hän vain sanoi että tekee työtä alati.

        Niinhän meidän on tehtävä ellemme ala valehtelemaan sellaista mitä Raamatussa ei ole eikä tekemään Jeesuksen opettamiksi sellaisia asioita mitä ei ole opettanut.

        Evankeliumeissa sapatti mainitaan yleensä niiden kiistojen yhteydessä, joissa Jeesusta ja opetuslapsia syytettiin sapattikäskyn rikkomisesta.
        "Katso nyt" fariseukset sanoivat, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä" Matt. 12:2 Kuka sen kielsi ? Juutalaiset saivat poimia tähkäpäitä pellolta
        eikä Raamattu kieltänyt tuota tekoa sapattina.
        Kysymys ei ole siitä, rikkoivatko opetuslapset raamatullisen käskyn, mitä he eivät tehneet, vaan rikkoivatko he ihmisten laatiman säännön, minkä he kyllä tekivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onneksi Jeesuksen jättämä perintö ei kuitenkaan ole se, että yritämme elää kuin Jeesus. Että kuvittelemme olevamme Jumalan Poika. Tai voimme yrittää, mutta hieman vajaaksi voi jäädä. Ei riitä että tekisi töitä koko ajan.

        Jeesuksen opetus on siinä mitä Hän sanoi ennen taivaaseen astumista. Hän sanoi että lähettää Pyhä Hengen, Puolustajan muistuttamaan meitä kaikesta siitä mitä hän on sanonut ja tehnyt.

        Näin emme ole oman hölmöytemme varassa siinä mitä elämässämme teemme, vaan meille annetaan siihen ratkaisuksi Pyhä Henki johdattamaan meitä ja ohjaamaan oikealle tielle.

        "Pyhä Henki johdattamaan meitä"

        Vai että meitä! Ketä ihmeen meitä? Puhu vain puolestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta onneksi Jeesuksen jättämä perintö ei kuitenkaan ole se, että yritämme elää kuin Jeesus."

        Ai ei vai? No miksi sitten Johannes kirjoittaa näin:

        1. Joh. 2:6 "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli."

        Joka sanoo pysyvänsä hänessä, on velvollinen vaeltamaan niin kuin hän vaelsi. (1Joh 2:6, FinRK)

        Ihan eri merkitys!

        Elät harhassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumeissa sapatti mainitaan yleensä niiden kiistojen yhteydessä, joissa Jeesusta ja opetuslapsia syytettiin sapattikäskyn rikkomisesta.
        "Katso nyt" fariseukset sanoivat, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä" Matt. 12:2 Kuka sen kielsi ? Juutalaiset saivat poimia tähkäpäitä pellolta
        eikä Raamattu kieltänyt tuota tekoa sapattina.
        Kysymys ei ole siitä, rikkoivatko opetuslapset raamatullisen käskyn, mitä he eivät tehneet, vaan rikkoivatko he ihmisten laatiman säännön, minkä he kyllä tekivät.

        Mitä Jeesus tarkoitti sanoillaan opetuslastensa viljan syömisestä pellon laidalla?

        “23. Jeesus kulki sapattina viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä. 24. Niin fariseukset kysyivät häneltä: ”Katso! Miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?” 25. Jeesus vastasi heille: ”Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa kärsivät puutetta ja heille tuli nälkä? 26. Hän meni ylipappi Abjatarin aikana Jumalan huoneeseen ja söi Herran eteen asetettua leipää, jota ainoastaan pappien oli lupa syödä, ja antoi myös niille, jotka olivat hänen kanssaan.” 27. Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.”” (Mark 2:23-28, FinRK)

        Mihin tämä Jeesuksen opetus liittyi?

        “2. Daavid tuli pappi Ahimelekin luo Noobiin. Ahimelek tuli vapisten Daavidia vastaan ja kysyi häneltä: ”Miksi tulet yksin eikä ketään ole kanssasi?” 3. Daavid vastasi pappi Ahimelekille: ”Kuningas käski minut asialle ja sanoi minulle: ’Kukaan ei saa tietää mitään asiasta, jolle minä sinut lähetän, tai käskystä, jonka olen sinulle antanut.’ Palvelijat minä olen määrännyt siihen ja siihen paikkaan. 4. Anna nyt minulle, mitä sinulla on – viisi leipää tai mitä sitten löytyykin.” 5. Pappi vastasi Daavidille: ”Tavallista leipää minulla ei ole, on vain pyhää leipää. Kai palvelijat ovat karttaneet naisia?” 6. Daavid vastasi papille: ”Varmasti ovat, sillä naiset ovat olleet meistä erossa niin kuin aina ennenkin lähtiessämme matkalle. Ovatpa palvelijoiden laukutkin olleet aina pyhät, vaikka matka olisi ollut aivan tavallinen. Eikö sitten nyt leipä laukuissa pysyisi pyhänä.” 7. Silloin pappi antoi hänelle pyhää leipää, sillä siellä ei ollut muuta kuin pyhiä leipiä. Ne oli siirretty pois Herran edestä, jotta sinne samana päivänä, jona ne oli otettu pois, pantaisiin tuoreet leivät.” (1Sam 21:2-7, FinRK)


        Jeesuksen mukaan Daavidilla oli kaverit mukana. VT mukaan Daavid oli nimen omaan yksin. Jeesuksen mukaan Daavid kävi pyhäkössä ylipappi Abjatarin ollessa ylipappina. Samuelin kirjan mukaan Ahimelek oli se pappi, joka leivät hänelle antoi. Todellisuudessa Ahimelek oli israelilaisten kahdestoista ylipappi Nobin kaupungissa, eikä koko Vanha testamentti tunne henkilöä nimeltä Abjatar. Tai jo, jos tarkkoja ollaan, VT ei myöskään ole varma kuka Ahimelek oli, sillä 1.Sam. mukaan hän oli Abiatarin isä mutta 1.Aikak. ja 2. Sam. mukaan hän oli Abiatarin poika.

        Mutta suurempi ongelma lienee se, ettei Daavid todellisuudessa 1. Samuelin kirjan mukaan edes syönytleipiä, vaikka Jeesus väitti niin.

        Loppujen lopuksi Samuelin kirja ei mainitse sanallakaan sapattia asiayhteydessä, eikä Jeesus niin väitäkään. Edes Jeesus ei mainitse sapattia tuossa asiayhteydessä lainkaan.

        Jeesus antaa kuvan siitä, että hätätilanteessa voi tehdä Jumalan määrysten vastaisesti, kuten David teki mutta opetuslapsille ei ollut kummoinenkaan hätä ruokansa kanssa. Tämä on ainoa selitys, jonka konteksti asialle antaa mutta ei kovin järkevä. Ja sen perusteellahan sapattina saa tehdä mitä huvittaa jos itsestä siltä tuntuu. Sanoohan Jeesus vielä sen perään, että sapatti on ihmistä varten, ei ihminen  sapattia varten.

        Kaikista nolointa on se, että Jeesus mollaa fariseuksia siitä, etteivät nämä tunne kirjoituksia...

        "Jeesus vastasi heille: ”Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa kärsivät puutetta ja heille tuli nälkä?"

        ...vaikka Jeesus itse ei näytä tuntevan kirjoituksia juuri lainkaan.


    • Anonyymi

      Sapatin pyhittäminen on Jeesuksen kunnioittamista Herrana.

    • Anonyymi

      Jeesusta seurataan rikkoen sapatti ja joutuen fariseusten tuomittavaksi siitä.

    • Anonyymi

      Jumala ei rankaise ketään hyvän tekemisestä.

      Tehkää vain työtä ja kotiaskareita sapattina.

      Se on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä.

      • Anonyymi

        Mielipide se on tuokin. Ei tosin perustu Raamattuun. Se asia ei jankkaamisella muutu miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipide se on tuokin. Ei tosin perustu Raamattuun. Se asia ei jankkaamisella muutu miksikään.

        No ei muutu. Ja eihän tuo nyt pystynyt sitä edes Raamatulla todistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei muutu. Ja eihän tuo nyt pystynyt sitä edes Raamatulla todistamaan.

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä. Ei se muutu pahan tekemiseksi sapattina.

        Työtä ja kotiaskareita tekevä palvelee ja auttaa muita ihmisiä. Se on hyvän tekemistä.

        Kristitty on sikäli typerä kala, että ei ymmärrä tätä asiaa. Luulee, että sapattina saa tehdä työtä ja kotiaskareita, koska sapatin käsky ei kuulu uuteen liittoon. Oikea syy on se, että työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä.

        Kristitty on niin tyhmä, että luuli sen olevan pahan tekemistä vanhan liiton aikana. Ja että se on pahan tekemistä, jos Jumala ei salli tehdä sitä sapattina. Mutta jokainen ymmärtää sen, että itse työn ja kotiaskareiden laatu ei muutu pahan tekemiseksi sapattina.

        Jumalan mielestä pahaa on vain se, että hyvää tehdään päivänä, jona hän on kieltänyt tekemästä hyvää. Ja tämä oli merkkinä Jumalan ja Israelin välisestä liitosta. Mikään muu kansa ei levännyt sapattina. Niin sapatin käsky erotti Israelin muista kansoista ja niiden jumalista.

        Mustasukkainen Jumala käski tappaa ne, jotka tekivät hyvää sapatin päivänä. Niin kuin sen poloisen, joka keräsi puita sapattina. Ei muuta kuin henki pois kivittämällä. Melko raaka Jumala ja täysin kohtuuton rangaistus teosta, joka itsessään oli hyvän tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä. Ei se muutu pahan tekemiseksi sapattina.

        Työtä ja kotiaskareita tekevä palvelee ja auttaa muita ihmisiä. Se on hyvän tekemistä.

        Kristitty on sikäli typerä kala, että ei ymmärrä tätä asiaa. Luulee, että sapattina saa tehdä työtä ja kotiaskareita, koska sapatin käsky ei kuulu uuteen liittoon. Oikea syy on se, että työn ja kotiaskareiden tekeminen on hyvän tekemistä viikon jokaisena päivänä.

        Kristitty on niin tyhmä, että luuli sen olevan pahan tekemistä vanhan liiton aikana. Ja että se on pahan tekemistä, jos Jumala ei salli tehdä sitä sapattina. Mutta jokainen ymmärtää sen, että itse työn ja kotiaskareiden laatu ei muutu pahan tekemiseksi sapattina.

        Jumalan mielestä pahaa on vain se, että hyvää tehdään päivänä, jona hän on kieltänyt tekemästä hyvää. Ja tämä oli merkkinä Jumalan ja Israelin välisestä liitosta. Mikään muu kansa ei levännyt sapattina. Niin sapatin käsky erotti Israelin muista kansoista ja niiden jumalista.

        Mustasukkainen Jumala käski tappaa ne, jotka tekivät hyvää sapatin päivänä. Niin kuin sen poloisen, joka keräsi puita sapattina. Ei muuta kuin henki pois kivittämällä. Melko raaka Jumala ja täysin kohtuuton rangaistus teosta, joka itsessään oli hyvän tekemistä.

        Ei ainoatakaan raamatunkohtaa perusteluiksi! No ei tietenkään, koska sellaisia ei löydy. Omien vitsien pitäminen totena, niin kuin sinä teet, ei ole kovin järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainoatakaan raamatunkohtaa perusteluiksi! No ei tietenkään, koska sellaisia ei löydy. Omien vitsien pitäminen totena, niin kuin sinä teet, ei ole kovin järkevää.

        En tarvitse Raamattua todistamaan sellaista asiaa, mikä on itsestään selvä jokaiselle järkensä säilyttäneelle ihmiselle. Ja onhan se Raamattua, kun todetaan työn ja kotiaskareiden olevan hyvän tekemistä! Muutenhan se olisi kiellettyä!

        Työn ja kotiaskareiden luonne ei muutu miksikään sapattina. Se on edelleen hyvän tekemistä samoin kuin kuutena päivänä viikossa.

        Jeesus sanoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Mikä työ ja kotiaskare on pahan tekemistä, niin että se on kiellettyä kuutena päivänä viikossa?

        Tätä teidän tulisi miettiä eikä sitä, mikä on hyvän tekemistä sapattina!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe