Jorin joulumuisto

Anonyymi-ap

Jori toivotteli hyvää joulua kertomalla muiston ala-asteelta. Oli kuulemma ollut näytelmää ja joulupukkikin oli käynyt. Haluaisin kuulla hiukan tarkemmin: laulettiinko juhlassa uskonnollisia lauluja, peräti virsi(ä)kin? Oliko näytelmä uskonnollinen? Oliko juhlassa muuten uskonnollisia elementtejä?

Nämä lisätiedot ovat tarpeen, koska vaparit tuntuvat herkeämättä kyyläävän uskonnollisia juhlia ja uskontoa ylipäänsä. Uskonnottomathan eivät ole tällä lailla fiksoituneita uskontoon.

Vaparit, antakaa itsellenne joululahja ja erotkaa uskontokeskeisestä kultista, nimeltä vapaa-ajattelijat.

45

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi kai ollut loogisempaa kysyä suoraan Facebookissa. Linkki on https://www.facebook.com/groups/vapariliitto/posts/7317382034972525/

      Omien ala-astevuosieni aikana juhlassa oli aina sama kaava, ja sen aloitti joulukuvaelma. Olin lukijana kaksi kertaa, ehkä kolmekin, ja muistin tekstin ulkoa vielä lukiossa. Seitsemän vuotta myöhemmin tapa oli muuttunut, en tiedä miksi.

      Joulu oikeastaan alkoi kun ala- ja yläluokan väliset isot tuplaovet avattiin ja niistä tuli näyttämö. Näytelmiä, lauluja ym. oli aina paljon ja niitä opeteltiin pitkään.

      Joulumuistoni koski oikeastaan hetkeä tuon jälkeen, tähtikirkasta taivasta, peilijäässä olevaa maantietä ja kevyesti liukuvaa potkukelkkaa.

      • Anonyymi

        Etkö kokenut uskonnollisuutta kauheana painostuksena? Eikö joulusi ollut tuommoisten uskontojuhlien takia pilalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö kokenut uskonnollisuutta kauheana painostuksena? Eikö joulusi ollut tuommoisten uskontojuhlien takia pilalla?

        En. Ekaluokkalaisena uskoinkin Jumalaan, kolmasluokkalaisena en, ei mielikuvaa koska usko karisi.

        (Enemmän on muistikuvaa koululaisjumalanpalveluksista, joissa mietin että tässähän pitäisi valehdella, enkä sitten ristinyt käsiä enkä lausunut uskontunnustusta.)

        Mutta nyt on joka tapauksessa lumista ja kaunista. Lähden kävelylle. Suosittelen samaa katsomukseen katsomatta itsekullekin joka voi.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En. Ekaluokkalaisena uskoinkin Jumalaan, kolmasluokkalaisena en, ei mielikuvaa koska usko karisi.

        (Enemmän on muistikuvaa koululaisjumalanpalveluksista, joissa mietin että tässähän pitäisi valehdella, enkä sitten ristinyt käsiä enkä lausunut uskontunnustusta.)

        Mutta nyt on joka tapauksessa lumista ja kaunista. Lähden kävelylle. Suosittelen samaa katsomukseen katsomatta itsekullekin joka voi.

        No jos joulunäytelmä ei ahdista, ei kai ole syytä vaatia sen poistoa. Eikä kiukutella virren veisuusta joulujuhlissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos joulunäytelmä ei ahdista, ei kai ole syytä vaatia sen poistoa. Eikä kiukutella virren veisuusta joulujuhlissa.

        Kun looginen johtopäätös on vapareille vastenmielinen, he vaikenevat ja luulevat, että hiljaisuuden turvin he voivat olla epäloogisia. Vain pöntöt jatkavat vaparien jäsenenä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No jos joulunäytelmä ei ahdista, ei kai ole syytä vaatia sen poistoa. Eikä kiukutella virren veisuusta joulujuhlissa.

        Jos olisi minua ahdistanut 35-40 vuotta sitten, kannattaisitko sinä nyt uskonnon poistamista kouluista?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jos olisi minua ahdistanut 35-40 vuotta sitten, kannattaisitko sinä nyt uskonnon poistamista kouluista?

        Ei ole kysymys minusta vaan sinusta. Seiminäytelmät ja virret koulun joulujuhlassa ovat siis ok?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kysymys minusta vaan sinusta. Seiminäytelmät ja virret koulun joulujuhlassa ovat siis ok?

        Teit äsken päätelmän mallia P => Q. On luontevaa kysyä muuttuisiko johtopäätös jos tilanne olisikin ei-P vai olisitko todellisuudessa tällöin päätellyt ¬ P \neg Q.

        Toisin muotoillen: Mikä sinun mielestäsi voisi olla perustelu lopettaa koululaisjumalanpalvelukset tai missä tilanteessa olisi ainakin vähemmän syitä niille?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Jos olisi minua ahdistanut 35-40 vuotta sitten, kannattaisitko sinä nyt uskonnon poistamista kouluista?

        Kouluhan on tietoa antava laitos jossa lapsille opetetaan asioita mitä tukevat tarvitsemaan aikuistuessaan .äsiis asioita joille on selitys joka on looginen. Äsaavat opetella eka luokalla lukemaan ja mitä enemmän ikää sitä enemmän aineita , uskonto oppi taas on ainoastaan jotain historiaa, ei muuta.
        Tärkeintä on että lapset saavat kasvaa neutraalisessa yhteiskunnassa. Jossa heille ei tuputeta mitään uskontoja sen asian voivat päättää aikuisena jos tahtovat uskonnon osana elämäänsä .
        Joten uskontojakin on erilaisia maailmassa ja kaikki tykkäävät että juuri heidän uskontonsa on se ainoa oikea .
        Se kertoo kaiken mielestäni juuri uskonnoista


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Teit äsken päätelmän mallia P => Q. On luontevaa kysyä muuttuisiko johtopäätös jos tilanne olisikin ei-P vai olisitko todellisuudessa tällöin päätellyt ¬ P \neg Q.

        Toisin muotoillen: Mikä sinun mielestäsi voisi olla perustelu lopettaa koululaisjumalanpalvelukset tai missä tilanteessa olisi ainakin vähemmän syitä niille?

        Minusta olisi kiinnostava tietää, onko vapareilla aitoja perusteita vaatia seiminäytelmien ja virsien kieltämistä. Nyt näyttää, että niitä ei ole. Lopeta venkoilu ja vastaa kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta olisi kiinnostava tietää, onko vapareilla aitoja perusteita vaatia seiminäytelmien ja virsien kieltämistä. Nyt näyttää, että niitä ei ole. Lopeta venkoilu ja vastaa kysymykseen.

        Turha odottaa. Kun venkoilulla ei enää selviä, Jori mykistyy: jospa kukaan ei huomaisi, ettei Jori osaa sanoa enää mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha odottaa. Kun venkoilulla ei enää selviä, Jori mykistyy: jospa kukaan ei huomaisi, ettei Jori osaa sanoa enää mitään.

        Näin käy aina ja sitten Jori jatkaa toisaalla epälogiikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin käy aina ja sitten Jori jatkaa toisaalla epälogiikalla.

        Edelleen, tämäkö teistä on olennainen pointti? Eli koululaisjumalanpalvelukset pois, koska aikanaan pikku-Jorista niissä tuntui kummalliselta,, mutta joulukuvaelma OK, koska pikku-Jorista niissä ei ollut mitään kummaa?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Edelleen, tämäkö teistä on olennainen pointti? Eli koululaisjumalanpalvelukset pois, koska aikanaan pikku-Jorista niissä tuntui kummalliselta,, mutta joulukuvaelma OK, koska pikku-Jorista niissä ei ollut mitään kummaa?

        Ei tunnu hävinneen pikku ateistia. Miksipä siis häiritsisi nyt? Logiikka on ilmeinen.


    • Tässä vielä koko teksti jos kellä ei FB-tunnusta ole:


      Tapanani on tähän aikaan vuodesta sanoa, että valo voittaa pimeyden. Ihan jokainen, kannattipa jotain uskontoa tai ei, voi näillä leveysasteilla iloita siitä miten päivä on jo jokusen minuutin pidentynyt ja matka kevääseen on alkanut.

      Meillä on erilaisia joulumuistoja, omani kerron neljän vuosikymmenen takaa: Ala-asteen kuusijuhla oli pidetty, jännitys näytelmien onnistumisesta lauennut, joulupukki käynyt ja pieni pussi pipareita saatu. Taivas oli kirkas ja tähtiä täynnä, maantie jäinen ja potkukelkka kulki melkein itsestään. Ilma oli kylmää ja raikasta, poskille nousi terve puna sen kilometrin aikana joka kyläkoulusta kotiin oli.

      Rauhallista, iloista ja toivottavasti muistoja luovaa joulua kaikille!

      Jori Mäntysalo
      Puheenjohtaja, Vapaa-ajattelijain liitto ry

      • Anonyymi

        Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla?

        Mitä rooleja näyttelit?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla?

        Mitä rooleja näyttelit?

        Tuossa alle 30 oppilaan koulussa ihan jokainen oli ainakin parissa näytelmässä jossain roolissa. (Onko sinulle ylipäänsä kahden opettajan ala-aste tuttu asia edes muilta kuultuna?) En siis mitenkään muista rooleja, ainoa selvästi mieleen jäänyt on joku jossa olin professorina ja siinä oli "tietokone" jolta kysyttiin jotain.

        Lukijaksi päätyminen saattoi johtua siitä, että näytteleminen ei ollut varsinainen leipälaji.

        Ehkä nuo näytelmissä esiintymiset auttoivat kuitenkin esiintymään, kenties vuosikymmen myöhemmin olisi jännittänyt vielä enemmän kun ensimmäistä kertaa opetin yliopistolla.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuossa alle 30 oppilaan koulussa ihan jokainen oli ainakin parissa näytelmässä jossain roolissa. (Onko sinulle ylipäänsä kahden opettajan ala-aste tuttu asia edes muilta kuultuna?) En siis mitenkään muista rooleja, ainoa selvästi mieleen jäänyt on joku jossa olin professorina ja siinä oli "tietokone" jolta kysyttiin jotain.

        Lukijaksi päätyminen saattoi johtua siitä, että näytteleminen ei ollut varsinainen leipälaji.

        Ehkä nuo näytelmissä esiintymiset auttoivat kuitenkin esiintymään, kenties vuosikymmen myöhemmin olisi jännittänyt vielä enemmän kun ensimmäistä kertaa opetin yliopistolla.

        Hyvä. En tunne pikkukouluja

        Olin myös alakoulussa haka ja tiesin kaiken

        joten olin luokkalehden päätoimittaja ja parini oli urheilutoimittaka ja taka istui graafikko joka piirsi kaiken, kaikki valmistuimne akateemisesti loppujen lopuksi

        Näitä käytettiin oppilaiden eriyttämiseen eli hyvät hoitivat hommat jotta saivat praktiseerausta oppikouluun


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä. En tunne pikkukouluja

        Olin myös alakoulussa haka ja tiesin kaiken

        joten olin luokkalehden päätoimittaja ja parini oli urheilutoimittaka ja taka istui graafikko joka piirsi kaiken, kaikki valmistuimne akateemisesti loppujen lopuksi

        Näitä käytettiin oppilaiden eriyttämiseen eli hyvät hoitivat hommat jotta saivat praktiseerausta oppikouluun

        Pieni koulu tarkoitti että luokat 3-6 veti yksi opettaja pääosin s.e. yhdistettiin 3-4 ja 5-6. Eli tyyliin "Viitoskuutoset, lukekaan maantiedosta sivulta 17 alkaen Aasian valtioista. Kolmosneloset, käydään läpi sanaluokkia. Adjektiivi on . . .Ja tehkää tehtäväkirjasta luku 8. Noniin viitoskuutoset, olettekin varmaan jo lukeneet. Japanissa on..."

        Minulle tuo kai toimi. Miten keskimäärin verrattuna isompiin kouluihin, sitä en tiedä.


      • Anonyymi

        Ei tuo lukemiseen fb:stä tarvita tunnuksia.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Pieni koulu tarkoitti että luokat 3-6 veti yksi opettaja pääosin s.e. yhdistettiin 3-4 ja 5-6. Eli tyyliin "Viitoskuutoset, lukekaan maantiedosta sivulta 17 alkaen Aasian valtioista. Kolmosneloset, käydään läpi sanaluokkia. Adjektiivi on . . .Ja tehkää tehtäväkirjasta luku 8. Noniin viitoskuutoset, olettekin varmaan jo lukeneet. Japanissa on..."

        Minulle tuo kai toimi. Miten keskimäärin verrattuna isompiin kouluihin, sitä en tiedä.

        Kuulostaa kaamealta mutta hyvä että kelpasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo lukemiseen fb:stä tarvita tunnuksia.

        Miten saat chromella kännykässä fb sivut auki ilman temppuilua klikkaamalla linkkiä?

        Joudutko kirjoittamaan copypastaamaan
        Saatko klikkaamalla linkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saat chromella kännykässä fb sivut auki ilman temppuilua klikkaamalla linkkiä?

        Joudutko kirjoittamaan copypastaamaan
        Saatko klikkaamalla linkkiä?

        Näkövammaisena on helpompi lukea läppäriltä. Ei tarvitse temppuilla pienen ruudun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkövammaisena on helpompi lukea läppäriltä. Ei tarvitse temppuilla pienen ruudun kanssa.

        Läppärillä saa facea vähän auki muttei temppuilematta kännyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkövammaisena on helpompi lukea läppäriltä. Ei tarvitse temppuilla pienen ruudun kanssa.

        Saatko kommentit auki facessa läppärillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatko kommentit auki facessa läppärillä

        Saan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa kaamealta mutta hyvä että kelpasi

        Muusta en edes tiennyt niin en osannut ihmetellä. Enkä nyt tiedä... kyllä tuo kai muillakin toimi. Sikäli kun tiedän niin ollaan töitä tehty, veroja maksettu ja osa lapsiakin kasvattanut.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Muusta en edes tiennyt niin en osannut ihmetellä. Enkä nyt tiedä... kyllä tuo kai muillakin toimi. Sikäli kun tiedän niin ollaan töitä tehty, veroja maksettu ja osa lapsiakin kasvattanut.

        Eroa vapareista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eroa vapareista.

        Ahaa, koska nykyinen liiton pj on syrjäkylältä kotoisin, pitää erota. Mielenkiintoinen päätelmä, selitätkö vielä välivaiheet?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ahaa, koska nykyinen liiton pj on syrjäkylältä kotoisin, pitää erota. Mielenkiintoinen päätelmä, selitätkö vielä välivaiheet?

        Miksi minulla pitäisi olla mitään logiikkaa, kun et itsekään tunnu sellaisesta piittaavan. Aina kun logiikka on sinua vastaan, vaikenet, mutta et muuta kantaasi, vaan aloitat toitottamaan sitä toisessa ketjussa tai joskus jopa saman ketjun toisessa kohtaa. Saat maistaa omaa lääkettäsi: eroa vapareista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla?

        Mitä rooleja näyttelit?

        Sivuhuomiona: Mistä ihmeestä tähän sait mukaan tytöt-pojat -erottelun? Mikään keskustelussa ei viitannut siihen.

        Huomaatko itse miten pakkomielteen omaisesti haet jotain sukupuoliin liittyvää ihan mistä tahansa?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Sivuhuomiona: Mistä ihmeestä tähän sait mukaan tytöt-pojat -erottelun? Mikään keskustelussa ei viitannut siihen.

        Huomaatko itse miten pakkomielteen omaisesti haet jotain sukupuoliin liittyvää ihan mistä tahansa?

        Huomaatko, miten lopetat keskustelun, kun paljastuu, että epälogiikkasi takia joudut pussiin - ja sitten jatkan epälogiikkaasi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sitten valehtelet Ylikosken kanssa jotain rationalismista. Naurettavaa. https://keskustelu.suomi24.fi/t/18179604/jorin-joulumuisto#comment-125146230


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla?

        Mitä rooleja näyttelit?

        "Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla"

        Koululaitoksessa esiintyy tämänkaltaista suhtautumista. Mutta kysymyksesi on hiukan erikoinen, oletko ollut samassa koulussa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Opetta siis valitsi sinut näytelmään koska olet hyvä kundi?

        Tyttöjä oli aina helppo löytää mutta pojat olivst kortilla"

        Koululaitoksessa esiintyy tämänkaltaista suhtautumista. Mutta kysymyksesi on hiukan erikoinen, oletko ollut samassa koulussa?

        Tietäisit jos olisit ollut samassa koulussa kanssani, oli niin pieni.

        Itse en muista tuollaista suhtautumista, yhdellä poikkeuksella: Muistaakseni tekninen työ ja tekstiilityö kulkivatkin nimillä 'poikien kässä' ja 'tyttöjen kässä' ja jotenkin tiedettiin että periaatteessa saa valita mutta käytännössä ei pidä valita toisin.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tietäisit jos olisit ollut samassa koulussa kanssani, oli niin pieni.

        Itse en muista tuollaista suhtautumista, yhdellä poikkeuksella: Muistaakseni tekninen työ ja tekstiilityö kulkivatkin nimillä 'poikien kässä' ja 'tyttöjen kässä' ja jotenkin tiedettiin että periaatteessa saa valita mutta käytännössä ei pidä valita toisin.

        Niin, kysyinkin tuolta toiselta kirjoittajalta asiaa. Koska hänen kommenttinsa on hiukan hämmentävä.

        Itse olen kuullut ihan nykyaikanakin opettajalta näkemyksen, että tarvitaan pojat tekemään, tarkasti en muista, mutta saattoi koskea tietokoneita ja kyseessä oli peruskoulu.

        Tämä "käytännössä ei tule valita toisin" on syrjivää käytäntöä. Teoriassa ja laissa tätä ei toki esiinny ja siihen voidaan vedota.

        Itse kun aikoinaan menin iltalukion, ja valitsin laajan matematiikan, ruotsin kielen opettaja tenttasi olenko asiasta varma, koska vaihtaminen myöhemmin on vaikeaa.

        Muistelen kuulleeni kerrottavan, että eräässä yliopistossa tietojenkäsittelyn pojat eivät huolineet tyttöjä ryhmiin, "koska ne eivät osaa mitään".
        Tuo pitää osin varmasti paikkansa, sillä erotuksella etteivät kaikki pojatkaan osaa tai pärjää, mutta siitä ei puhuta.
        En siis itse ole tuosta yliopistosta valmistunut.

        Ajattelen kuitenkin, että meillä on syvällä ihmisen toiminnassa ja suhtautumisessa olevaa sukupuolittunutta suhtautumista, niin miehissä kuin naisissakin, ja sen kitkeminen on vaikeaa.

        En siis ole sama henkilö, joka veti sukupuolet mukaan keskusteluun.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tietäisit jos olisit ollut samassa koulussa kanssani, oli niin pieni.

        Itse en muista tuollaista suhtautumista, yhdellä poikkeuksella: Muistaakseni tekninen työ ja tekstiilityö kulkivatkin nimillä 'poikien kässä' ja 'tyttöjen kässä' ja jotenkin tiedettiin että periaatteessa saa valita mutta käytännössä ei pidä valita toisin.

        Jori, mitenkäs se epälogiikkasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kysyinkin tuolta toiselta kirjoittajalta asiaa. Koska hänen kommenttinsa on hiukan hämmentävä.

        Itse olen kuullut ihan nykyaikanakin opettajalta näkemyksen, että tarvitaan pojat tekemään, tarkasti en muista, mutta saattoi koskea tietokoneita ja kyseessä oli peruskoulu.

        Tämä "käytännössä ei tule valita toisin" on syrjivää käytäntöä. Teoriassa ja laissa tätä ei toki esiinny ja siihen voidaan vedota.

        Itse kun aikoinaan menin iltalukion, ja valitsin laajan matematiikan, ruotsin kielen opettaja tenttasi olenko asiasta varma, koska vaihtaminen myöhemmin on vaikeaa.

        Muistelen kuulleeni kerrottavan, että eräässä yliopistossa tietojenkäsittelyn pojat eivät huolineet tyttöjä ryhmiin, "koska ne eivät osaa mitään".
        Tuo pitää osin varmasti paikkansa, sillä erotuksella etteivät kaikki pojatkaan osaa tai pärjää, mutta siitä ei puhuta.
        En siis itse ole tuosta yliopistosta valmistunut.

        Ajattelen kuitenkin, että meillä on syvällä ihmisen toiminnassa ja suhtautumisessa olevaa sukupuolittunutta suhtautumista, niin miehissä kuin naisissakin, ja sen kitkeminen on vaikeaa.

        En siis ole sama henkilö, joka veti sukupuolet mukaan keskusteluun.

        Maailma oli 1980-luvulla erilainen, myös tuossa sukupuolijutussa. Vertailunahan vaikka naispappeus tuli evlut kirkkoon muistaakseni 1986, kun nyt sen vastustajia pidetään vähän kummallisina änkyröinä.

        On kyllä ollut käsittämätön asenne lukion opettajalla, jos oikein erikseen sanoo laajan matematiikan valinneelle että oletko varma. Hyvä esimerkki kyllä siitä, miten asenteet käytännössä ja säädökset ylätasolla käyvät jonkinlaista vuorotahtia.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Maailma oli 1980-luvulla erilainen, myös tuossa sukupuolijutussa. Vertailunahan vaikka naispappeus tuli evlut kirkkoon muistaakseni 1986, kun nyt sen vastustajia pidetään vähän kummallisina änkyröinä.

        On kyllä ollut käsittämätön asenne lukion opettajalla, jos oikein erikseen sanoo laajan matematiikan valinneelle että oletko varma. Hyvä esimerkki kyllä siitä, miten asenteet käytännössä ja säädökset ylätasolla käyvät jonkinlaista vuorotahtia.

        Hyvä että asenne vaparien jäsenyyttä kohtaan on muuttunut: yhä harvempi haluaa olla vapari. Tervettä kehitystä.


    • Anonyymi

      Joulun vietto on alun alkaen pakannallinen juhla. Itse kunnioitan niitä perinteitä enkä uskonnollisten väärää joulua.

      • Anonyymi

        Kuulutko pakanaverkkoon? Tahtoisitko oppia enemmän pakanauskonnoista?
        https://www.pakanaverkko.fi/tiedostot/pakanuus.pdf

        "Tarkoituksenamme on myös tarjota oikeellista ensikäden tietoa
        pakanauskonnoista sekä yksityishenkilöille että medialle. Pyrimme
        edistämään todellisen uskonnonvapauden toteutumista ja
        saattamaan pakanauskonnot kristinuskon kanssa tasavertaiseen
        asemaan maassamme. Niin kauan kuin pakanauskontoja ei
        julkisesti hyväksytään yhteiskunnassamme, pitää suuri yleisö niitä
        erheellisesti paheksuttavina ja ep‰ilyttävinä suuntauksina.
        Pakanauskontojen vapaan harjoittamisen mahdollistava yleinen
        hyväksyntää saavutetaan vain tehokkaalla, ennakkoluuloja oikovalla tiedotuksella."


    • Anonyymi

      Mäntysalo on taustaltaan kotoisin Tygstumpista sen Tallån kylästä, hienoa kristikuntaa, alueen keisari oli Juhan ensimmäinen Talo maankuulu

      (Voimme olla sukulaisia?)

      Tygstump on PS ydinaluetta 2 viidestä äänestää PS ja sen eduskuntakuningas on .... pastori Jari Koskela jolla on massiivikoulutus sosialipolitiikan tohtori, teologian maisteri, pastoraalitutkinto, ekonomi ja Tyngstumpin ylioppilastutkinto, toiminut mm. Tallån vt kirkkoherrana ...

    • Anonyymi

      No kun vapaa-ajattelijoiden elämässä on ateismin ankeuttama elämän tarkoituksettomuus ja tyhjyys, niin sitä tyhjyyttä yritetään täyttää vaikka kristinuskoa, kirkkoa ja kristittyjä kyttäämällä.

      Ateismi ankeuttaa uhrinsa elämän !

      Terveisin:
      Perusantivapari

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe