Päästötön sähköauto?

Onko vai ei -riippuu mihin saakka ympäristöjälkeä lasketaan ja analysoidaan ---

__ __ __ _
Uutinen tältä päivältä:
HS-linkki: ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000010082278.html -
HS-otsikointi: "Kiinalaisyhtiö nousemassa Teslan ohi maailman suurimmaksi sähkö­auto­yhtiöksi
Byd on ohittamassa Teslan maailman suurimpana täyssähköautojen valmistajana. Hybridit mukaan laskettuna Byd on jo nyt maailman suurin sähköautonvalmistaja."
-HSA-toimittajana Alex af Heurlin.

__ __ __
Meillä on tarve liikuttaa ulkoisella energialla itseämme ja tavaroitamme paikasta toiseen – ja toisesta usein vielä takaisin |1; tähän tarvitsemme autoa, jota joskus kalliin hintansa takia on kutsuttu myös pyhäksi lehmäksi.


[... kansalainen Erkki on lukenut, että nuoret eivät enää niin innolla aja itselleen ajokorttia |2 – julkisillakin pääsee. Erkki tietää myös, että auton omistaminenkaan ei ole enää niin tavoiteltu aihe, nyt voidaan auto vuokrata, lainata tai ostaa porukalla …
… valveutunut kansalainen Liisa tietää, että auto päästää erilaisia haittapäästöjä ympäristöön, sellaisia jotka eivät sinne normaalissa elinkierrossa muutoin siirry. Sähkökin pitää tuottaa – hiilellä, kaasulla, turpeella, metsäbiomassalla – siis puulla ja ydinvoimalla, fissiovoimalla… ]


Sähköauto on jo tätä päivää, kallis, vaikka autovero on jo vähäinen. Kalliin hankintahinnan korvaa runsailla ajokilometreillä ajokustannukset. Sähkö on halpaa, se on myös biosfääriystävällistä, jos se tulee juoksevasta vedestä, auringosta suoraan tai tuulesta. Ydinvoima ei päästä, mutta jättää jäljen tuhansien vuosien päähän.


Das Auto

Tänään meillä Suomessa on noin 2,61 miljoonaa henkilöautoa (vuonna 2015). Vuonna 1962 niitä oli noin 261.000. Nyt määrä on kymmenkertainen ja ajetut kilometrit ehkä 20 – 30 -kertaiset. Ajamme enemmän ja kulutus bensiininä ja dieselpolttoaineena on vähentynyt ajettua kilometriä kohden, jopa runsaasti.

Ajokilometrit yhteensä ovat kuitenkin lisänneet päästöjä vuoteen 1962 verrattuna ehkä noin 15-kertaisiksi. Luonto ei kiitä, vaan muutokset näkyvät jo nyt |3 – haitallisesti meidän näyttö- ja vertailutaloudelle |4.


Hyöty- ja huviajot

Auto on ollut se pyhä lehmä. Valtio on halunnut ottaa veroja sieltä, mistä sitä helpolla saa. Autovero on sinällään hyvä vaalilupaus, ainakin sen alentaminen, mutta valtiolla on krooninen rahapula tulontasauksen vuoksi.

Autovero on ja pysyy, mutta vaihtaa muotoaan käyttöön ja haittajälkeen. Maksat siitä mitä ajat |5 ja päästät. Sähköautossa on pieni autovero, mutta toistaiseksi kallis tekniikka. Nyt ajamme paljon turhaa – säästäminen on vaikeaa, kun nestepolttoaine ei ole riittävän kallista.


Ihminen pakkautuu suurin keskuksiin – hän ei tarvitse yksityistä omaa henkilöautoa

Varsinkin, jos radikaalisti julkinen liikenne asetetaan käyttäjälleen veloituksettomaksi |6. Helsingin metro voisi olla kokeilukohde. Julkinen liikenne tulisi siten kollektiivisesti maksettavaksi - veroista. Suurimpien kaupunkien tietyt alueet tulisivat tietullien taakse, ja näin yksityisliikenteen vähentyessä syntyisi paljon uutta rakennusmaata, kun turhaa katu- ja tieverkostoa voidaan purkaa taloille ja puistoille.

Liikuntamuodoksi tarjotaan yhteisautoja, pankkien leasingautoja |7 – ehkä kimpassa seinänaapurin/ -naapurien kanssa. Pitkillä matkoilla, jos autoa on kuitenkin pakko käyttää; voitaisiin kauko-osuudet siirtää junilla, ja niihin kytketyillä erityisillä kuljetusvaunuilla – jopa 100 kerrallaan. Lopulta on kysymys päästöistä ja kustannuksista ”ajokilometriä” kohden.


Auto on ollut näyttö- ja vertailuväline kertomaan kuljettajansa mieskyvystä

Kykyä on osoitettu äänillä, pakoputkien määrällä ja spoilereilla. Merkkikin on osoitus jostain – on Audi miehet, Volvo uskolliset ja esimerkki Johtotähdellä ajavat. Auto on ollut menestyksen mitta – Ferrarin äänen kruunatessa kaiken.

Ja kaiken tässä on tehnyt hinta, auto oli kauan monille saavuttamaton ihanuus. Nyt niitä ovat pihat täynnä. Espoolaiset ostavat eniten autonvahaa asukasta kohden – tämäkin merkitsee jotain ja yhteiskuntatieteilijät osannevat kertoa syyn ja seurauksien lait, tältä osin.


Sähköauto
[ … kiinalaiset rynnivät markkinoille ~ http://www.hs.fi/autot/art-2000004886388.html - ]

..
_
138364

28

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauton päästöt pitää ulottaa kaivoksiin saakka - erityisesti ajoakkujen osalta.

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍒 ­­N­­y­m­­f­o­­­m­­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18183730r

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      mailman ympäri matka tehtii juuri sähkärillä, mutta tankkaus diisel generaattorilla,

      • Anonyymi

        Sähköauton "varakanisteri" on diesel-generaattori! ;-)


    • 2

      Voimme reaalisesti arvioida, että nyt vasta alkaa varsinainen sähköautojen tuotekehitys, erityyppisin automaatioin – unohtamatta jopa itse ajoa. Kiinalaiset saattavat nousta aallonharjalle, koska Keskushallinto tukee voimalla päästöttömiä sähköautoja, lisäksi Kiinassa valmistuu 20 – 40 uutta ydinvoimalaitosta tyydyttämään muun muassa tulevien 100 - 200 miljoonan sähköauton tarpeet.

      Sähköautoon liitetään automaattisesti paljon digitalisaatiota, robotiikkaa, automaatiota ja tiedonvälitystä pilvipalveluiden |* kautta mitä erilaisimpiin palveluntarjoajiin – puhutaan liikkumisen verkostoitumisesta. Voimme olla liki varmoja, että ainakin Kiina vaatii uudentyyppistä käyttöjärjestelmää ja – alustaa tietotekniikan pohjaksi, jottei vihamielinen murtautuminen ynnä muu sellainen urkintahaitta pääse niin helposti tunkeutumaan autojen tietojärjestelmiin |**.

      |* Pilvipalvelimilta vaaditaan täyttä turvallisuutta! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/214772-idan-ja-lannen-vedenjakajalta-loytyy-suuri-tietoratkaisu -
      |** JOLLA ~ http://yle.fi/uutiset/suomalaisen_jollan_mobiilikayttojarjestelma_hyvaksytty_ainoana_venajalle/9324399 -


      Mistä saamme sähköä sähköautoille?

      On selvää, etteivät biopolttoaineet voi olla kuin lyhyen aikavälin ylimenovaihe – niille bensiini- ja dieselkäyttäjille, jotka eivät vielä 10 – 15 vuoteen täyssähköautoa osta. Vanhatkin pitää ajaa loppuun. Biopolttoaine kasvavasta ja kierrossa olevasta biomassasta on pidemmän jänteen ympäristörikos |8.

      Sähköenergia on pitkäjänteinen ratkaisu. Sähköä voidaan tehdä ilman käyttöpäästöjä ydinvoimalla. Nyt emme enemmän puutu ydinjätteen loppusijoitukseen, koska fissiovoima on myös lyhyen ajan energiamuoto |9. Lopullinen energiamuoto on ilman muuta suora aurinkoenergia.

      Voimme valistuneesti odottaa, että kysyntä lisää akkuteknologioiden parantumista, älykkäiden sähköverkkojen kehittymistä ja sähkön varastoimistekniikoiden ripeää edistymistä. Yleensäkin teknologinen kehitysvauhti on kiihtyvä – onneksemme vai tuhoksemme?


      Mitä nyt pitäisi lailla säätää?

      Sähköautojen latausasemien verohelpotukset säädetään niin jakeluasemille kuin kotitukikohdille. Täyssähköautoille nolla-autovero alkaen 2.10.2017 – satavuotisen eduskuntamme kunniaksi, seuraaviksi viideksi vuodeksi, joista kahteen ensimmäiseen vuoteen 1.000 - 4.000 euron kannustinraha täyssähköautoon, rahalla lunastetaan vanhaa polttomoottoriautokalustoa pois liikenteestä.

      Sähköautoille asetetaan ilmainen pysäköinti kaupunkialueilla. Vakuutusvero otetaan pois täyssähköautoista – seuraaviksi viideksi vuodeksi. Eikä tässä vielä kaikki, vaan sähköautojen akut vapautetaan kaikista veroista – myös arvonlisäverosta.
      Yllä olevin tavoin sähköautojen myynti nousee reippaasti ja päästöt ilmakehään vähentyvät kiihtyvällä tahdilla – tältä osin.


      *
      Haluammeko kokea vielä kaikki neljä vuodenaikaa?

      • Anonyymi

        "Voimme reaalisesti arvioida, että nyt vasta ...."


        Ketkä TE?

        Kirjoitatko taas itsestäsi majesteettimonikossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voimme reaalisesti arvioida, että nyt vasta ...."


        Ketkä TE?

        Kirjoitatko taas itsestäsi majesteettimonikossa?

        Miljoonan suomalaiset!


    • Anonyymi

      Lataussähköä voitaisiin nyt verottaa kohtalaisen hyvin. Valtio saisi lisää tuloja.

      • Anonyymi

        Siellä Venäjälläkö?


      • Anonyymi

        Good idea!


      • Anonyymi

        Mutta mistä mitattuna - auton latausjohdon ja auton akun välistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Venäjälläkö?

        Lähinnä EU-Euroopassa ja Kiinassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Venäjälläkö?

        Miksi kiinalainen BYD rynnii maailman suurimmaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä Venäjälläkö?

        BYD on Helsingin yleisin sähköbussi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BYD on Helsingin yleisin sähköbussi

        Valitettavasti - BYD bussi on harvinaisen huono.
        "Haitaribusseja pahimmillaan jonossa liki 10 – Petteri, 52, on seurannut kaaosta pidemmän aikaa: "Eivät nämä tänne sovi""





        https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5653676


    • Anonyymi

      Venäjällä sähköautoilu ei oikein menesty. Tarpeeksi pitkiä jatkojohtoja ei oikein ole.

      • Anonyymi

        Kiina hoitaa homman! Ja venäläiset keksivät hyppysähkön ;-)


    • Anonyymi

      Miten paljon sähköauto tuottaa saatetta kun se maaperästä kootaan kokoon akkuineen, koko prosessi?

      • Anonyymi

        Saastetta! ;-)


    • Anonyymi

      BTW! - Olisiko aika poistaa yksityisautoilijoilta diesel-auton vuotuinen käyttövoimavero?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katso suomalaisten auto- ja moottorilehtien testit; on hyväksi jo havaittu. On kuitenkin vain yksi kymmenestä kiinalaisvalmistajasta, mutta suurin jo maailmassa (täyssähköisten ja lataushybridien valmistajana)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva: ~ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-byd-han-ihmeen-hyvaa-kiinasta/ -

        "Koeajo: BYD Han – ihmeen hyvää Kiinasta
        BYD Han on merkin kahdesta ensiaallon mallista se, joka tähtää hiukan erikoiseen segmenttiin. Riittävätkö eväät linjakkaiden sedanien luokassa?"

        Vain hullu ostaa BYDin.

        "BYD:n Hollannissa toimivat sähköbussit joutuvat nyt jo toistamiseen Keolis-yhtiön tarkastuksiin sen jälkeen kun kuljettajat ilmoittavat kyllästyneensä bussien toistuviin vikoihin. "Joo, Keolis ratlkaisee ongelmat. Mutta kun 20 ongelmaa on ratkaistu, 50 uutta ilmenee", BYD sähköbussin kuljettaja kuvailee tyilannetta hollantilaiselle De Stentor lehdelle.

        Keolis ilmoittaa nyt tutkivnsa perin pohjaisesti 246 BYD sähköbussin ongelkmia. Ongelmiissa toistuvat mm. viat lämmityslaitteissa, kuljettajan istuimissa, vetoisissa kuljettajanpaikoissa, ohjaavien pyörien taipumuksessa vetää väliin oikealle ja väliin vasemmalle. Viimeksi Keolis tarkisti 246 BYD-bussinsa joulukuusssa 2020."

        https://kuljetusnet.fi/byd-sähköbussit-ongelmissa-keolis-tutkii-uudestaan-246-bussin-vikoja.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain hullu ostaa BYDin.

        "BYD:n Hollannissa toimivat sähköbussit joutuvat nyt jo toistamiseen Keolis-yhtiön tarkastuksiin sen jälkeen kun kuljettajat ilmoittavat kyllästyneensä bussien toistuviin vikoihin. "Joo, Keolis ratlkaisee ongelmat. Mutta kun 20 ongelmaa on ratkaistu, 50 uutta ilmenee", BYD sähköbussin kuljettaja kuvailee tyilannetta hollantilaiselle De Stentor lehdelle.

        Keolis ilmoittaa nyt tutkivnsa perin pohjaisesti 246 BYD sähköbussin ongelkmia. Ongelmiissa toistuvat mm. viat lämmityslaitteissa, kuljettajan istuimissa, vetoisissa kuljettajanpaikoissa, ohjaavien pyörien taipumuksessa vetää väliin oikealle ja väliin vasemmalle. Viimeksi Keolis tarkisti 246 BYD-bussinsa joulukuusssa 2020."

        https://kuljetusnet.fi/byd-sähköbussit-ongelmissa-keolis-tutkii-uudestaan-246-bussin-vikoja.html

        Tässä linkki uudestaan:
        https://kuljetusnet.fi/byd-sähköbussit-ongelmissa-keolis-tutkii-uudestaan-246-bussin-vikoja.html


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siitähän on kokemusta Suomessa: kiinalaisakut ovat aiheuttaneet monta tulipaloa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      194
      3538
    2. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      12
      3190
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      63
      2499
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      9
      2145
    5. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1950
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      6
      1868
    7. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      40
      1698
    8. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      90
      1581
    9. Mikä kaivatussasi

      kolahti? 💥
      Ikävä
      72
      1133
    10. Kenen luo menisit nyt

      jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      74
      1120
    Aihe