XTS-210 on 25 hevosvoiman ahdettu, nestejäähdytteinen, 210 kuutiosenttimetrin (cc) kaksitahtinen moottori. Se on noin koripallon kokoinen ja painaa 19 kiloa.
Moottorin sanotaan saavuttavan viisinkertaisen tehon samankokoiseen dieselmoottoriin verrattuna kolme kertaa suuremmalla vääntömomentilla. Odotettavissa on 20 kilowattia tehoa ja 29,4 Newton-metriä vääntömomenttia kummatkin nopeudella 6 500 kierrosta minuutissa (rpm), New Atlaksen mukaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudenlainen-moottori-on-viisi-kertaa-tehokkaampi-kuin-tavallinen-dieselkone/55d000c1-9405-4de0-a3f4-7e66648cbeb8
Toivossa on hyvä elää, tuumi lapamato
Mullistava 2 tahti moottori, saadaanko perä tuupparinnkoneeksi?
30
788
Vastaukset
- Anonyymi
Ensimmäisen prototyypin on määrä valmistua 2024.
Näin sanotaan jutun viimeisessä lauseessa. - Anonyymi
Paljonkos nykyisten 25 hv koneiden moottori painaa? Tuskin ainakaan enempää kuin 19 kg.
Tuolla olleessa linkissä väitetään "LiquidPiston’s engines are up to 10x smaller and lighter than traditional diesel engines and increase efficiency by 30% thanks to the company’s patented thermodynamic cycle."
Mihinköhän siinä verrataan? Tavallinen auton diesel voisi painaa tuon 10x, mutta tehoa siinä on sitten 100-200 hv. Vaikea uskoa, että hyötysuhde olisi parempi, varsinkaan 30% parempi. Ehkä sitten vertailukohtana on joku varsin perinteinen diesel, kuten purje- ja uppoumarunkoisissa käytetyt.- Anonyymi
Jutussa jompi kumpi heittää hv tai kw.
Eikö 20kw ole 27,5hv. - Anonyymi
Itse asiassa nykyiset 25 hv perämoottorit painavat n.60 kg....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa nykyiset 25 hv perämoottorit painavat n.60 kg....
Niin painavat, mutta siinä painossa on koko perämoottori trimmillä tai ainakin tiltillä. Tuo 19 kg on pelkkä moottori.
- Anonyymi
Kannattaa aina muistaa, että teho on käytännössä kierrosluku kertaa vääntömomentti eli ne riippuvat suoraan toisistaan. Jos moottori antaa maksimitehonsa samalla korkealla kierrosluvulla kuin maksimivääntömomentti, niin sen tehoalue on aika kapea. Olisiko huono perämoottori?
- Anonyymi
Perämoottoria käytetään yleensä melko kapealla kierroslukualueella eli siinä mielessä oivallinen perämoottoriksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perämoottoria käytetään yleensä melko kapealla kierroslukualueella eli siinä mielessä oivallinen perämoottoriksi.
Vauhti tippuu helposti 10-20 % kuormasta ja kierrokset melkein saman verran. Jos vääntömomentti pysyy samana, putoaa teho samat 10-20%. Tuo on paras mahdollinen tilanne, kun huipputeho ja -vääntö ovat samalla kierrosluvulla. Myös vääntö voi laskea, jolloin teho laskee vielä enemmän.
Monissa nykyisissä perämoottoreissa teho ei putoa lainkaan tai hyvin vähän reilun 10% kierroslukutiputuksesta. 20% alkaa eroa jo olla.
Olisi myös kiva päästä plaaniin, jolloin voi tarvita suurta vääntömomenttia 3000 rpm paikkeilla.
- Anonyymi
Saisivat nyt aikaan edes sen prototyypin. Ihmetellään sitten sen jälkeen.
- Anonyymi
Joillekin kaksitahtisuus on elämäntapa.
- Anonyymi
Kiertomäntämoottorin ongelmana on olleet tiivisteet. Jos tuo korjaa sen ongelman, niin jää jäljelle vielä päästöt, jotka on 2T moottorissa usein korkeammat kuin 4T.
Keveydestä on varmaan hyötyä, mutta hinnallakin on merkitystä.
20 hp 4T moottori painaa 30 kg ja maksaa 500 euroa, halvemmallakin saa ja siinä on jo sähköstarttikin valmiina.
Jutun kone painaa 19 kg, mutta siinä ei ole kerrottu, mitä kaikkea siihen painoon sisältyy. Jos se painaa käynnistysmoottoreineen ym. 5 kg vähemmän, niin sillä tuskin on suurta merkitystä muualla kuin ilmailussa. - Anonyymi
Arvatkaapa paljonko painaa saman tehoinen sähkömoottori....
- Anonyymi
Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.
Paljonko painaa akusto jolla ajetaan vaikka 79-100 mailin normi kalastus pöristy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.
Rakettimoottori on vielä kevyempi ja tehokkaampi. Polttoainekaan ei paina paljoa.
- Anonyymi
Akkuineen vastenmielisen paljon ja akut ei edes kevene tyhjetessään.
- Anonyymi
Se painaa kuin lyijy.
- Anonyymi
Tuossa on turbo, riippuen millainen, niin vääntököyrä on kovin erioloinen vs pensa rutku
- Anonyymi
Vääntökäyrällä on merkitystä vain kiihdytyksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vääntökäyrällä on merkitystä vain kiihdytyksessä.
Entä matkanopeudella, itse näkisin, että on kovastikkin merkitystä, jos haluaa edetä päästöttömämmin ja taloudellisemmi , niin ajaa hyvällö väöntöalueella ja dieseleissä yleisesti se on laajahko vs bensa räpyttimet joissa se on jyrkähkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä matkanopeudella, itse näkisin, että on kovastikkin merkitystä, jos haluaa edetä päästöttömämmin ja taloudellisemmi , niin ajaa hyvällö väöntöalueella ja dieseleissä yleisesti se on laajahko vs bensa räpyttimet joissa se on jyrkähkö.
Jyrkkä ei ole laajan synonyymi.
Nyt takaisin koulun penkille! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jyrkkä ei ole laajan synonyymi.
Nyt takaisin koulun penkille!Kuka, niin on väittänytkään, selkeästi pikku "näppäily" virheistä huolimatta, asia on selkeä.
Diesel tarjoaa laajan alueen käyttö kelpoista vääntöä ja tehoa.
Bensinillä vääntö ja teho osuu pienelle käyttökelpoiselke alueelle kierroksia, liukuvissa aluksissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka, niin on väittänytkään, selkeästi pikku "näppäily" virheistä huolimatta, asia on selkeä.
Diesel tarjoaa laajan alueen käyttö kelpoista vääntöä ja tehoa.
Bensinillä vääntö ja teho osuu pienelle käyttökelpoiselke alueelle kierroksia, liukuvissa aluksissa.Ei dieselin ja bensakoneen tehokäyrässä ole tuollaista fundamentaalista eroa. Riippuu täysin mitä haetaan ja millaisella tekniikalla moottori toteutetaan. Liukuvien veneiden dieselit ovat lähes poikkeuksetta turboja, joissa tehokäyrä riippuu täysin valitusta turbosta ja sille asetetusta ahtopainekäyrästä.
Nykyaikaisissa autojen bensaturboissa on erittäin laaja tehokäyrä. Jostain syystä niiden kaltaisia moottoreita ei veneisiin tarjota.
- Anonyymi
Paljonko 300 HP sähkömoottori vääntö ,on kevyt .
- Anonyymi
Vastaan itse ,vääntö on 450 nm ja jo pienilläkin kierroksilla käytössä .työkone käytössä erinomainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaan itse ,vääntö on 450 nm ja jo pienilläkin kierroksilla käytössä .työkone käytössä erinomainen
Akut painaakin 150 kg
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut painaakin 150 kg
Tai pieni käyttökelpoinen akusto oikeasti 1500 kg.
- Anonyymi
Artikkelissa puhuttiin ahdetusta kaksitahtimoottorista.Kaikki kaksitahtimoottorit toimivat kampikammion ahtamina.
- Anonyymi
Kaksitahtidieseleissä on ulkopuolinen ahdin ja pakoventtiili.
2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747514Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372446
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332012- 201938
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 531595
- 181579