Mullistava 2 tahti moottori, saadaanko perä tuupparinnkoneeksi?

Anonyymi-ap

XTS-210 on 25 hevosvoiman ahdettu, nestejäähdytteinen, 210 kuutiosenttimetrin (cc) kaksitahtinen moottori. Se on noin koripallon kokoinen ja painaa 19 kiloa.

Moottorin sanotaan saavuttavan viisinkertaisen tehon samankokoiseen dieselmoottoriin verrattuna kolme kertaa suuremmalla vääntömomentilla. Odotettavissa on 20 kilowattia tehoa ja 29,4 Newton-metriä vääntömomenttia kummatkin nopeudella 6 500 kierrosta minuutissa (rpm), New Atlaksen mukaan.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudenlainen-moottori-on-viisi-kertaa-tehokkaampi-kuin-tavallinen-dieselkone/55d000c1-9405-4de0-a3f4-7e66648cbeb8

Toivossa on hyvä elää, tuumi lapamato

30

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäisen prototyypin on määrä valmistua 2024.

      Näin sanotaan jutun viimeisessä lauseessa.

    • Anonyymi

      Paljonkos nykyisten 25 hv koneiden moottori painaa? Tuskin ainakaan enempää kuin 19 kg.

      Tuolla olleessa linkissä väitetään "LiquidPiston’s engines are up to 10x smaller and lighter than traditional diesel engines and increase efficiency by 30% thanks to the company’s patented thermodynamic cycle."

      Mihinköhän siinä verrataan? Tavallinen auton diesel voisi painaa tuon 10x, mutta tehoa siinä on sitten 100-200 hv. Vaikea uskoa, että hyötysuhde olisi parempi, varsinkaan 30% parempi. Ehkä sitten vertailukohtana on joku varsin perinteinen diesel, kuten purje- ja uppoumarunkoisissa käytetyt.

      • Anonyymi

        Jutussa jompi kumpi heittää hv tai kw.

        Eikö 20kw ole 27,5hv.


      • Anonyymi

        Itse asiassa nykyiset 25 hv perämoottorit painavat n.60 kg....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa nykyiset 25 hv perämoottorit painavat n.60 kg....

        Niin painavat, mutta siinä painossa on koko perämoottori trimmillä tai ainakin tiltillä. Tuo 19 kg on pelkkä moottori.


    • Anonyymi

      Kannattaa aina muistaa, että teho on käytännössä kierrosluku kertaa vääntömomentti eli ne riippuvat suoraan toisistaan. Jos moottori antaa maksimitehonsa samalla korkealla kierrosluvulla kuin maksimivääntömomentti, niin sen tehoalue on aika kapea. Olisiko huono perämoottori?

      • Anonyymi

        Perämoottoria käytetään yleensä melko kapealla kierroslukualueella eli siinä mielessä oivallinen perämoottoriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perämoottoria käytetään yleensä melko kapealla kierroslukualueella eli siinä mielessä oivallinen perämoottoriksi.

        Vauhti tippuu helposti 10-20 % kuormasta ja kierrokset melkein saman verran. Jos vääntömomentti pysyy samana, putoaa teho samat 10-20%. Tuo on paras mahdollinen tilanne, kun huipputeho ja -vääntö ovat samalla kierrosluvulla. Myös vääntö voi laskea, jolloin teho laskee vielä enemmän.

        Monissa nykyisissä perämoottoreissa teho ei putoa lainkaan tai hyvin vähän reilun 10% kierroslukutiputuksesta. 20% alkaa eroa jo olla.

        Olisi myös kiva päästä plaaniin, jolloin voi tarvita suurta vääntömomenttia 3000 rpm paikkeilla.


    • Anonyymi

      Saisivat nyt aikaan edes sen prototyypin. Ihmetellään sitten sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Joillekin kaksitahtisuus on elämäntapa.

    • Anonyymi

      Kiertomäntämoottorin ongelmana on olleet tiivisteet. Jos tuo korjaa sen ongelman, niin jää jäljelle vielä päästöt, jotka on 2T moottorissa usein korkeammat kuin 4T.

      Keveydestä on varmaan hyötyä, mutta hinnallakin on merkitystä.
      20 hp 4T moottori painaa 30 kg ja maksaa 500 euroa, halvemmallakin saa ja siinä on jo sähköstarttikin valmiina.

      Jutun kone painaa 19 kg, mutta siinä ei ole kerrottu, mitä kaikkea siihen painoon sisältyy. Jos se painaa käynnistysmoottoreineen ym. 5 kg vähemmän, niin sillä tuskin on suurta merkitystä muualla kuin ilmailussa.

    • Anonyymi

      Arvatkaapa paljonko painaa saman tehoinen sähkömoottori....

      • Anonyymi

        Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.

        Paljonko painaa akusto jolla ajetaan vaikka 79-100 mailin normi kalastus pöristy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Equipmaken 300-heppainen sähkömoottori painaa 10 kg.

        Rakettimoottori on vielä kevyempi ja tehokkaampi. Polttoainekaan ei paina paljoa.


      • Anonyymi

        Akkuineen vastenmielisen paljon ja akut ei edes kevene tyhjetessään.


      • Anonyymi

        Se painaa kuin lyijy.


    • Anonyymi

      Tuossa on turbo, riippuen millainen, niin vääntököyrä on kovin erioloinen vs pensa rutku

      • Anonyymi

        Vääntökäyrällä on merkitystä vain kiihdytyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vääntökäyrällä on merkitystä vain kiihdytyksessä.

        Entä matkanopeudella, itse näkisin, että on kovastikkin merkitystä, jos haluaa edetä päästöttömämmin ja taloudellisemmi , niin ajaa hyvällö väöntöalueella ja dieseleissä yleisesti se on laajahko vs bensa räpyttimet joissa se on jyrkähkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä matkanopeudella, itse näkisin, että on kovastikkin merkitystä, jos haluaa edetä päästöttömämmin ja taloudellisemmi , niin ajaa hyvällö väöntöalueella ja dieseleissä yleisesti se on laajahko vs bensa räpyttimet joissa se on jyrkähkö.

        Jyrkkä ei ole laajan synonyymi.
        Nyt takaisin koulun penkille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyrkkä ei ole laajan synonyymi.
        Nyt takaisin koulun penkille!

        Kuka, niin on väittänytkään, selkeästi pikku "näppäily" virheistä huolimatta, asia on selkeä.

        Diesel tarjoaa laajan alueen käyttö kelpoista vääntöä ja tehoa.

        Bensinillä vääntö ja teho osuu pienelle käyttökelpoiselke alueelle kierroksia, liukuvissa aluksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka, niin on väittänytkään, selkeästi pikku "näppäily" virheistä huolimatta, asia on selkeä.

        Diesel tarjoaa laajan alueen käyttö kelpoista vääntöä ja tehoa.

        Bensinillä vääntö ja teho osuu pienelle käyttökelpoiselke alueelle kierroksia, liukuvissa aluksissa.

        Ei dieselin ja bensakoneen tehokäyrässä ole tuollaista fundamentaalista eroa. Riippuu täysin mitä haetaan ja millaisella tekniikalla moottori toteutetaan. Liukuvien veneiden dieselit ovat lähes poikkeuksetta turboja, joissa tehokäyrä riippuu täysin valitusta turbosta ja sille asetetusta ahtopainekäyrästä.

        Nykyaikaisissa autojen bensaturboissa on erittäin laaja tehokäyrä. Jostain syystä niiden kaltaisia moottoreita ei veneisiin tarjota.


    • Anonyymi

      Paljonko 300 HP sähkömoottori vääntö ,on kevyt .

      • Anonyymi

        Vastaan itse ,vääntö on 450 nm ja jo pienilläkin kierroksilla käytössä .työkone käytössä erinomainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan itse ,vääntö on 450 nm ja jo pienilläkin kierroksilla käytössä .työkone käytössä erinomainen

        Akut painaakin 150 kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut painaakin 150 kg

        Tai pieni käyttökelpoinen akusto oikeasti 1500 kg.


    • Anonyymi

      Artikkelissa puhuttiin ahdetusta kaksitahtimoottorista.Kaikki kaksitahtimoottorit toimivat kampikammion ahtamina.

      • Anonyymi

        Kaksitahtidieseleissä on ulkopuolinen ahdin ja pakoventtiili.

        2-tahtidiesel eroaa toiminnaltaan 2-tahtisesta bensakoneesta aika lailla. Siinä on pakoventtiilit koneistoineen ja ilma tuodaan sylinteriin paineistettuna - imutahdin puuttuessa ei mäntä muodosta sylinteriin alipainetta, joka imisi ilman sisään, vaan tarvitaan ulkoinen ylipainetta muodostava laite (turbo- tai muu ahdin). Imuventtiileitä ei ole, vaan ilma pääsee sylinteriin sivulla olevasta aukosta. Polttoaine ei tule sylinteriin imuilmaan sekoitettuna vaan se ruiskutetaan kokoonpuristuneen ilman sekaan tietyllä hetkellä kuten dieseleissä yleensäkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4909
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3840
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3621
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3279
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1971
    8. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      187
      1847
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1696
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1405
    Aihe