Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tämä on teille merkkinä

Luukas on tallentanut meille
Marialta kuulemansa spektaakkelin.
Ja Maria oli kuullut sen paimenilta.

"Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla
vartioimassa yöllä laumaansa.
Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli,
ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään,
ja he peljästyivät suuresti.
Mutta enkeli sanoi heille:
'Älkää peljätkö;
sillä katso,
minä ilmoitan teille suuren ilon,
joka on tuleva kaikelle kansalle'"
(Luuk 2:8-10)

Alhaisista alhaisimmat saavat
joulutervehdyksen ylhäisyydestä.

"teille on tänä päivänä syntynyt
Vapahtaja,
joka on Kristus,
Herra,
Daavidin kaupungissa"
(Luuk 2:11)

Nyt kyllä taisi Herran enkeli
erehtyä osoitteesta.
Ainakin korttelista.
Mutta sitten enkeli jatkaa sanoen,
että hän on tullut
ihan oikeaan osoitteeseen.
Kedolle lammaspaimenten luo.

"Ja tämä on teille merkkinä:
te löydätte lapsen kapaloituna
ja seimessä makaamassa."
(Luuk 12:12)

Merkki,
jonka enkeli sitten mainitsee,
on sellainen,
että vain paimen
voi sen ymmärtää.

"Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa
suuri joukko taivaallista sotaväkeä,
ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
'Kunnia Jumalalle korkeuksissa,
ja maassa rauha ihmisten kesken,
joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!'"
(Luuk 2:13-14)

Ilmoitus Vapahtajan syntymästä
on vastaan otettu.
Rauha maan päälle julistettu.
Mutta mitä voi muutama paimen tehdä.

No, onneksi Herran ilmoituksessa
oli kymmenen pisteen vihje:
Te löydätte ...!

"Ja kun enkelit olivat menneet
paimenten luota taivaaseen,
niin nämä puhuivat toisillensa:
'Menkäämme nyt Beetlehemiin
katsomaan sitä,
mikä on tapahtunut
ja minkä Herra meille ilmoitti'"
(Luuk 2:15)

Kuinka suuren uskon osoitus
tuo onkaan.
Herra ilmoitti,
ja silloin asia on niin.
Ei muuta kuin katsomaan sitä,
mikä on tapahtunut.

"Ja he menivät kiiruhtaen
ja löysivät Marian ja Joosefin
ja lapsen, joka makasi seimessä."
(Luuk 2:16)

Siinä oli merkki.
Mikään ei enää pidätellyt
paimenia kertomasta sen,
mitä olivat saaneet kuulla ja nähdä.

"Ja kun he tämän olivat nähneet,
ilmoittivat he sen sanan,
joka oli puhuttu heille tästä lapsesta."
(Luuk 2:17)

Ja sana levisi.

"Ja kaikki, jotka sen kuulivat,
ihmettelivät sitä,
mitä paimenet heille puhuivat."
(Luuk 2:18)

Mutta yksi kätki kaiken
varmimpaan tallelokeroon,
mitä maa päällään kantaa ...
äidin sydämeen.

"Mutta Maria kätki
kaikki nämä sanat
ja tutkisteli niitä sydämessänsä."
(Luuk 2:19)

Ilosanoma oli julistettu maan päälle.
Paimenet olivat tehneet osuutensa.

"Ja paimenet palasivat
kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta,
minkä olivat kuulleet ja nähneet,
sen mukaan kuin heille oli puhuttu."
(Luuk 2:20)

Mutta mitä paimenet
itse asiassa olivatkaan nähneet.
Mikä olikaan se merkki,
jonka vain nuo paimenet
saattoivat ymmärtää.

Merkki oli paimenille
niin selvästi ymmärrettävä,
ettei heillä ollut
pienintäkään epäilystä,
mihin he menisivät ihmettä katsomaan.

Beetelehem kuhisi ihmisiä.
Mutta he tiesivät tarkalleen,
mihin menisivät.

Sinne,
minne he olisivat osanneet mennä
vaikka silmät sidoittuina.

Sinne,
minne he aina menivät
kun vastasyntynyt karitsa kapaloitiin
ja asetettiin seimeen pehmikkeiden päälle.

Nyt oli syntynyt Jumalan Karitsa,
joka ottaa pois maailman synnin.

Ja niin paimenet menivät
juoksujalkaa suoraan oikeaan osoitteeseen
ja juuri oikeaan rakennukseen.

Tarkkaan ottaen lammaspaimenten
laumatorniin,
josta he tähyilivät lammaslaumaa.

17

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Ja tämä on teille merkkinä:
      te löydätte lapsen kapaloituna
      ja seimessä makaamassa."
      (Luuk 2:12)

      Merkki,
      josta nämä paimenet
      eivät voineet erehtyä,
      oli siis vastasyntynyt
      kapaloituna ja seimessä makaamassa.

      He olivat olleet kätilöinä
      lukemattomia kertoja,
      kun vastasyntynyt karitsa
      oli näin kapaloittu
      ja asetettu seimeen makaamaan.

      Tätä varten oli karjatorni.
      Beetlehemissä.
      Daavidin kaupungissa.

      Nyt vain emälammas olikin Maria,
      joka synnytti Jumalan Karitsan.

      Luvattu Messias
      Daavidin Poika,
      syntyi
      Daavidin kaupungissa
      Beetlehemissä eli Leivän talossa.

      "Ja kaikki menivät verolle pantaviksi,
      kukin omaan kaupunkiinsa.
      Niin Joosefkin lähti Galileasta,
      Nasaretin kaupungista,
      ylös Juudeaan,
      Daavidin kaupunkiin,
      jonka nimi on Beetlehem,
      hän kun oli
      Daavidin huonetta ja sukua,
      verolle pantavaksi
      Marian, kihlattunsa, kanssa,
      joka oli raskaana."
      (Luuk 2:3-5)

      Ja juuri silloin ja siellä tapahtui.

      "Niin tapahtui heidän siellä ollessaan,
      että Marian synnyttämisen aika tuli."
      (Luuk 2:6)

      Ja niin sitten kävi,
      että Jumalan Karitsa,
      sai syntyä juuri niihin
      olosuhteisiin,
      joihin karitsat yleensäkin syntyivät.

      "Ja hän synnytti pojan,
      esikoisensa,
      ja kapaloi hänet
      ja pani hänet seimeen,
      koska heille ei ollut sijaa majatalossa."
      (Luuk 2:7)

      Tästä karitsasta tulisi
      kuitenkin jotain ihan muuta
      kuin tavallinen.

      Hänestä ei tullut
      vain nimi veroluetteloon,
      vaan kaikkien aikojen veronmaksaja,
      Jumalan Karitsa,
      joka maksoi koko maailman syntivelan.

      Hänestä ei tullut
      vain Jumalan Karitsa uhrattavaksi
      meidän edestämme,
      vaan Hänestä tuli myös
      lammasten Hyvä Paimen.

      Siksi juuri paimenten tervehdys
      vastasyntyneelle oli
      mitä luonnollisin asia.

      "Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla
      vartioimassa yöllä laumaansa."
      (Luuk 2:8)

      Pimeydessä elävään maailmaan
      oli tullut taivaan kirkkaudesta
      Totinen Valkeus,
      joka valaiseen jokaisen ihmisen.

      "Niin heidän edessään seisoi
      Herran enkeli,
      ja Herran kirkkaus
      loisti heidän ympärillään,
      ja he peljästyivät suuresti."
      (Luuk 2:9)

      Ja mitä sitten tapahtui,
      sen kerroin jo avauksessa.

      Marian esikuva on
      Rakel = Emälammas

      Rakel oli Jaakobin eli Israelin
      ensirakkaus.

      Rakelille syntyi kaksi poikaa.
      Ensimmäinen oli Joosef.
      Joosef on Vanhan Testamentin
      kaikkein selvin esikuva Jeesuksesta.
      Hallitsijasta, joka pelasti
      Israelin kansan ja koko maailman
      nälkäkuolemalta.

      Tätä varten Joosefin täytyi
      joutua Egyptiin pois isänsä kodista.

      Ja nyt me tarkastelemme tilannetta,
      jossa Jumalan Poika
      oli tullut Isän Kotoa maailmaan
      syntyen Leivän taloon.

      Mutta sitten Rakel
      synnytti vielä toisen pojan.

      "Ja kun hänen synnytystuskansa
      olivat kovimmillaan,
      sanoi kätilövaimo hänelle:
      'Älä pelkää,
      sillä tälläkin kertaa sinä saat pojan'"
      (Gen 35:17)

      Rakel on kuolemaisillaan.
      Eikö hänen kuuluisikin pelätä.
      Tässä on jotakin esikuvallista.

      Rakel oli Israelin Rakkaus.
      Ja samoinkuin Jaakob eli Israel
      rakasti Rakelia,
      Rakastaa Jumala Israelia,
      jota sanotaan Jumalan Vaimoksi.

      Rakel synnytti siis kaksi poikaa.
      Joosefin elämän esikuvallisuudesta
      jo mainitsinkin.

      Mutta nyt on Rakelin lähdön aika.
      Ja hän pelkää.
      Kuka ei pelkäisi kuoleman tuskissaan.

      Saatuaan kuulla,
      että hän synnyttää nytkin pojan,
      Rakel antaa pojalleen nimen
      Benoni = Kärsimyksen poika

      "Mutta kun hänen henkensä
      oli lähtemäisillään,
      sillä hänen oli kuoltava,
      antoi hän hänelle nimen Benoni,
      mutta hänen isänsä
      antoi hänelle nimen Benjamin."
      (Gen 15:18)

      Ensin
      Kärsimyksen Poika.
      Sitten
      Oíkean käden Poika.
      Jälleen selvä esikuva
      Jeesuksesta.

      Luukas mainitsee
      kaksikin kertaa
      tuon Jumalan oikean käden.

      Ensin kertoessaan
      Pietarin puheesta helluntaipäivänä.
      Pietari puhui Daavidin
      profeetallisesta sanasta:

      "niin hän edeltä nähden
      puhui Kristuksen ylösnousemuksesta,
      sanoen,
      ettei Kristus ollut
      jäävä hyljätyksi tuonelaan
      eikä hänen ruumiinsa
      näkevä katoavaisuutta.
      Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt,
      minkä todistajia me kaikki olemme.
      Koska hän siis on
      Jumalan oikean käden voimalla
      korotettu
      ja on Isältä saanut
      Pyhän Hengen lupauksen,
      on hän vuodattanut sen,
      minkä te nyt näette ja kuulette."
      (Ap.t 2:31-33)

      Toisen kerran Luukas
      mainitsee Jumalan oikean käden
      jälleen Pietaria lainatessaan:

      "Meidän isiemme Jumala
      on herättänyt Jeesuksen,
      jonka te ripustitte puuhun
      ja surmasitte.
      Hänet on Jumala oikealla kädellänsä
      korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi,
      antamaan Israelille parannusta
      ja syntien anteeksiantamusta."
      (Ap.t 5:30-31)

      Rakelin kaksi poikaa
      ovat esikuvia Jeesuksen
      kahdesta roolista:
      Kärsivästä ja toisaalta
      Jumalan oikealla kädellä korotetusta
      Messiaasta.

      Rakelin kätilön lauseessa on
      profeetallinen viesti siitä,
      että kerran syntyy
      Kärsimyksen Poika
      Vapahtaja Messias
      juuri samassa paikassa,
      jonka tähden Rakelinkaan
      ei tarvinnut pelätä,
      vaikka kuoleekin.

      "Niin Raakel kuoli siellä,
      ja hänet haudattiin
      Efratan tien varteen,
      se on Beetlehemiin."
      (Gen 35:19)

      • Tämä kertomus ei siis ala
        Luukkaan ruokokynän tuotoksesta
        eikä edes Marian sydämeltä.

        Se alkaa Jaakobin
        suuresta rakkaudesta
        Rakelista,
        joka synnytti samalla paikalla
        kärsimyksen pojan
        Benonin,
        josta sitten tuli oikean käden poika
        Benjamin.

        Samoin Jeesuksesta
        tuli ensin kärsimyksen poika.
        Mutta sitten oikean käden poika.

        Ja tätä todisti Jeesuksen ylösnousemus.
        Ja Hänen lupauksensa siitä,
        että meidät ihmisetkin puetaan
        Voimalla Korkeudesta,
        kun Pyhä Henki tulee meihin.

        "Koska hän siis on
        Jumalan oikean käden voimalla
        korotettu
        ja on Isältä saanut
        Pyhän Hengen lupauksen,
        on hän vuodattanut sen,
        minkä te nyt näette ja kuulette.
        Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin,
        vaan hän sanoo itse:
        'Herra sanoi minun Herralleni:
        Istu minun oikealle puolelleni'"
        (Ap.t 2:33-34)

        Se, mikä nyt oli alkamassa,
        kun paimenet näkivät pienen lapsen
        kapaloituna seimessä,
        oli alku tuolle valtaisalle
        joulunäytelmälle Christmas
        joka huipentuu tapahtumiin Pääsiäisenä,
        ja Jeesuksen palaamiseen
        Isänsä tykö taivaisiin.

        Ja tämän tapahtumaketjun
        ensimmäistä vaihetta
        paimenet olivat olleet todistamassa
        koko elämänsä ajan
        lampaita paimentaessaan.

        He olivat itse yhä uudestaan
        kapaloineet ja asettaneet seimeen
        vastasyntyneen karitsan,
        kun pappi oli todennut
        sen olevan virheetön
        ja näin kelvollinen uhrikaritsaksi.

        Profeetallinen esitäyttymys
        tälle kaikelle oli se,
        kun Jaakobin suuri rakkaus
        Rakel synnyttää kaksi poikaa.
        Ensin Joosefin ja sitten Benjaminin.

        Joosefin koko elämänvaellus
        on vaihe vaiheelta täsmäsovellus
        Jeesuksen elämästä maan päällä.

        Benonin, jonka nimen
        Jaakob eli Israel sitten muutti
        Benjaminiksi
        oli sekin kuin loppuhuipennus
        tai loppuhimmennys elokuvalle,
        joka kertoo
        Jeesuksen ja Israelin Rakkaudesta.

        Israel on kerran muuttava
        tuon kärsimyksen lapsen nimen.
        Ensin heidän on vain nähtävä
        tuo kärsimyksen lapsi.

        Ja se tapahtuu,
        kun Jeesus tulee
        taivaasta takaisin maan päälle.
        Silloin kaikki maan päällä elävät ihmiset parkuvat.

        Hiljalleen tuo Jumalan taivaasta
        alas saapuva Jeesus
        häntä ympäröivän
        kirkkauden pilven
        eli vihityn Morsiamen ympäröimänä
        on jo niin alhaalla
        Israelin yläpuolella,
        että he näkevät haavat Hänen käsissään.

        Ja silloin he tunnistavat Hänet.
        Ja silloin Benonista tulee Benjamin.
        Jumalan oikean käden Poika
        myös Israelille,
        jonka kasvoilla on nyt peite.

        Israel ottaa vastaan Messiaansa,
        joka perustaa Israelille Valtakunnan.


      • Olemme merkin äärellä.
        Merkin,
        jonka Jesajan kirja kertoo
        jo seitsemännessä luvussaaan,
        jossa puhutaan
        Jesajan omasta pojasta.

        "Aahaan,
        Jootamin pojan,
        Ussian pojanpojan,
        Juudan kuninkaan,
        aikana
        lähtivät
        Resin, Aramin kuningas,
        ja Pekah, Remaljan poika, Israelin kuningas,
        sotimaan Jerusalemia vastaan,
        mutta he eivät voineet valloittaa sitä.
        Ja kun Daavidin huoneelle ilmoitettiin sanoma:
        'Aram on leiriytynyt Efraimiin',
        niin kuninkaan ja hänen kansansa sydän vapisi,
        niinkuin metsän puut vapisevat tuulessa."
        (Jes 7:1-2)

        Silloin Herra antaa Jesajalle
        käskyn mennä Aahasta vastaan.
        Käskyyn sisältyy hyvin erikoinen kohta.

        Jesajan tulee ottaa mukaansa
        pienen pieni poikalapsensa.

        "Silloin Herra sanoi Jesajalle:
        'Mene Aahasta vastaan,
        sinä ja sinun poikasi Sear-Jaasub,
        Ylälammikon vesijohdon päähän,
        Vanuttajankedon tielle'"
        (Jes 7:3)

        Ja näin Jesaja teki.
        Hän otti mukaansa
        pienen pienen poikalapsensa,
        ja meni kertomaan Aahaalle
        ne sanat,
        jotka Herra oli sanonut:

        "Ole varuillasi ja pysy rauhallisena,
        älä pelkää,
        älköönkä sydämesi säikkykö
        noita kahta savuavaa kekäleenpätkää:
        Resinin ja Aramin ynnä Remaljan pojan
        vihanvimmaa.
        Koska Aram, Efraim ja Remaljan poika
        ovat hankkineet pahaa
        sinua vastaan sanoen:
        'Lähtekäämme Juudaa vastaan,
        täyttäkäämme se kauhulla,
        vallatkaamme se itsellemme
        ja asettakaamme sinne kuninkaaksi
        Taabalin poika',
        niin sanoo Herra, Herra näin:
        Ei se onnistu, eikä se tapahdu.
        Sillä Aramin pää on Damasko,
        ja Damaskon pää on Resin
        - mutta kuusikymmentä viisi vuotta vielä,
        ja Efraim on muserrettu
        eikä ole enää kansa -
        ja Efraimin pää on Samaria,
        ja Samarian pää on Remaljan poika.
        Ellette usko, niin ette kestä."
        (Jes 7:4-9)

        Sanoma päättyy vakavaan lauseeseen:

        "Ellette usko, niin ette kestä".

        Katsotaan sama lause KJV:stä:

        "If ye will not believe,
        surely ye shall not be established."

        Siis kysymys on
        Juudan kansan kohtalosta.
        Tuon kansan,
        joka nyt vapisi kuin haavanlehti.

        Jos Aahas ei ota uskossa vastaan
        sitä sanomaa,
        jonka Jesaja on hänelle tuonut,
        niin Juudan kansa on mennyttä.

        Ja niin Herra haluaa antaa merkin
        vahvistamaan Aahaan
        vapisevaa sydäntä,
        jotta Aahas ei pelkäisi,
        vaan uskoisi.

        "Pyydä itsellesi merkki Herralta,
        Jumalaltasi,
        pyydä alhaalta syvyydestä
        taikka ylhäältä korkeudesta."
        (Jes 7:10-11)

        Aahas ei vieläkään
        tahdo ottaa vastaan
        Jesajan sanomaa,
        eikä edes Herran lupaamaa merkkiä,
        joka vahvistaisi Jesajan ilmoituksen.

        "Mutta Aahas vastasi:
        'En pyydä enkä kiusaa Herraa.'"
        (Jes 7:12)

        Herra pyysi Aahasta
        pyytämään merkin,
        ja Aahas sanoo:
        "En kiusaa Herraa".
        Pahemmin ei voisi enää
        Herraa kiusata.

        Jesaja on siellä
        pienen pienen poikalapsensa kansa,
        mutta tuntuu, että aivan turhaan.

        Aahas ei ota vastaan Herran Sanaa.
        Vaan aivan päinvastoin Aahas
        vastaa siihen sellaiseen tyyliin,
        että on ihme,
        ettei salama taivaasta
        lyö häntä maahan.

        Mutta Herra on armollinen.
        Hän Itse antaa merkin.
        Jesaja jatkaa:

        "Kuulkaa, te Daavidin suku,
        eikö se riitä,
        että te ihmiset väsytätte,
        kun vielä minun Jumalanikin
        itseenne väsytätte?
        Sentähden
        Herra itse antaa teille merkin:
        'Katso,
        neitsyt tulee raskaaksi
        ja synnyttää pojan
        ja antaa hänelle nimen
        Immanuel.'"
        (7:13-14)

        Mitään tämän varmempaa merkkiä
        ei Herra olisi voinut antaa siitä,
        että Juuda ei tuhoudu.

        Juudan kansa ei voi lakata olemasta,
        sillä Jumala on sen kansan kautta
        luvannut tuoda maailmaan Messiaan.

        Messiaan joka on
        Jumala kanssamme,
        mutta ei pelkästään Jumala.
        Hän on myös ihminen,
        joka pienen pienenä poikana
        on syövä maitoa ja hunajaa.

        "Voita ja hunajaa
        hän syö siinä iässä,
        jolloin hän oppii hylkäämään pahan
        ja valitsemaan hyvän"
        (Jes 7:15)

        Messiaan täytyy syntyä ihmiseksi,
        jotta Hän voisi täyttää lain.

        Vain ihmisenä
        Jumaluudestaan riisuutuneena,
        Hän voi sen tehdä.
        Hänen täytyy saada kokea
        kaikki kiusaukset,
        jotta Hän voi täyttää lain
        ja osoittautua kelvolliseksi Uhriksi.

        "Butter and honey shall he eat,
        that he may KNOW to refuse the evil,
        and choose the good."

        Ensimmäinen merkki siitä,
        että Juuda ei tuhoudu,
        on siis yksinkertaisesti se,
        että Messias syntyy tästä kansasta.

        Tämä kansa ei voi tuhoutua
        eikä lakata olemasta.

        Mutta Herra antaa vielä
        toisen merkin.

        Ja vihdoin Jesaja ymmärtää,
        minkä ihmeen takia
        hänen täytyi raahata
        pienen pieni poikalapsensa
        tähän tilanteeseen.

        Jesaja kääntää kasvonsa
        sylissään olevaan poikalapseen,
        eikä enää puhu käyttäen
        samoja ilmaisuja kuin puhuessaan
        Messiaasta/Pojasta,
        vaan puhuu nyt oikein käännettynä
        pojustaan.

        "Ja ennenkuin tämä poju
        on oppinut hylkäämään pahan
        ja valitsemaan hyvän,
        tulee autioksi maa,
        jonka kahta kuningasta sinä kauhistut."
        (Jes 7:16)

        Eli jo ennenkuin tämä poju,
        Jesajan poika Sear-Jaasub,
        on oppinut erottamaan
        hyvän ja pahan,
        tulee autioksi maa,
        jonka kahta kuningasta (Jes 7:1)
        sinä kauhistut (Jes 7:2).

        Siis ennenkuin Jesajan poju
        täyttäisi 12 vuotta,
        tapahtuisi noin.

        Sillä Israel ei voinut hävitä.
        Sen keskeltä nousisi Pelastaja:

        Immanuel.
        Jumala meidän kanssamme.


      • Enkelien lausuma
        ei siis ollut mikään
        tyhjänpäiväinen lausahdus

        "ja tämä on teille merkkinä"

        Kysymys on merkistä,
        joka on ollut esillä
        Raamatun ilmoituksessa
        jo ammoisista ajoista alkaen.
        Palaan ensin Rakeliin.

        "Mutta kun hänen henkensä
        oli lähtemäisillään,
        sillä hänen oli kuoltava,
        antoi hän hänelle nimen Benoni,
        mutta hänen isänsä
        antoi hänelle nimen Benjamin."
        (Gen 15:18)

        Kärsimyksen poika oli syntynyt
        tuossa paikassa ensimmäisen kerran.

        Ja kun jälleen syntyy
        Kärsimyksen Poika
        juuri samassa paikassa,
        niin Israel Rakelia myöten
        saa ottaa vastaan Messiaan.

        Tuo Kärsimyksen Poika tulee
        kärsimään enemmän
        kuin kukaan koskaan on kärsinyt.
        Hän kantoi mahdottoman taakan.
        Koko maailman synnin.

        Siinä hoidettiin Rakelinkin syntiongelma,
        jonka tähden hänen oli kuoltava.
        Rakel haudattiin sinne,
        missä Kärsimyksen Poika oli syntyvä.

        Beetlehemiin.
        Daavidin kaupunkiin,
        eli kaupunkiin,
        josta pieni vähäinen
        hyljätty Daavid-poikanen
        lampaita paimentamasta
        nostettiin lopulta Israelin kuninkaaksi.

        "Niin Raakel kuoli siellä,
        ja hänet haudattiin
        Efratan tien varteen,
        se on Beetlehemiin.
        Ja Jaakob pystytti
        hänen haudalleen patsaan;
        tämä Raakelin hautapatsas
        on olemassa vielä tänäkin päivänä."
        (Gen 35:19-20)

        Ja seuraavaksi mainitaan
        juuri se paikka,
        jossa Jeesuskin syntyi.
        Laumatorni.

        "Ja Israel lähti liikkeelle sieltä
        ja pystytti telttansa tuolle puolen
        Karjatornia."
        (Gen 35:21)

        Sen selvempää täsmäosoitetta
        ei Herran enkeli olisi voinut
        paimenille antaa.

        Ja niin ei tarvinnut kuin kiiruhtaa
        suoraan seimen ääreen
        katsomaan Jumalan Karitsaa.

        "Ja he menivät kiiruhtaen
        ja löysivät Marian ja Joosefin
        ja lapsen,
        joka makasi seimessä."
        (Luuk 2:16)

        Ei haisevilla lammaspaimenilla
        olisi ollut asiaa hoviin.
        Mutta laumatorniin kylläkin.

        Ja rahvas kansa sai kuulla
        ensimmäisenä suuren ilosanoman.

        "Ja kaikki, jotka sen kuulivat,
        ihmettelivät sitä,
        mitä paimenet heille puhuivat."
        (Luuk 2:18)

        Mutta kaiken kaikkiaan kävi
        jälleen niin murheellisesti
        kuin Jesajankin päivinä.
        Israelin johto ei uskonut.

        Ja seuraus oli se,
        minkä Jesajakin oli sanonut.

        "Ellette usko, niin ette kestä"
        (Jes 7:9)

        Messias oli syntynyt.
        Tullut omiensa tykö
        taivaasta Isän luota.

        Mutta he eivät uskoneet.
        Eivät ottaneet Häntä vastaan.

        He eivät nähneet sitä,
        mitä paimenet näkivät
        ja uskoivat.

        Paimenet ymmärsivät
        täydellisesti sen,
        mitä Johannes Kastaja sitten
        kolme vuosikymmentä myöhemmin
        kuulutti:

        Katso,
        Jumalan Karitsa,
        joka ottaa pois maailman synnin!
        (Joh 1:29)

        Paimenet näkivät aivan luonnostaan
        seimessä Karitsan kapaloituna
        ja pehmusteille asetettuna
        Herran palvelusta varten
        eli UhriKaritsan.

        Paimenet,
        joilla ei sapattia koskaan ollut,
        olivat saaneet jokapäiväisen sapatinlevon.

        Fariseukset laskivat askeleita,
        mutta paimenet olivat vapaita
        joka ikinnen päivä viillettämään
        pitkin laitumia tietoisena siitä,
        että heille oli syntynyt Vapauttaja.

        Israel ei uskonut eikä kestänyt.
        VT:n ehtojen mukaisesti se
        joutui pitkälle sakkokierrokselle.

        Mutta Viikunapuun ihme on tapahtunut.
        Israel on jälleen paikallaan.

        Viikunapuu on merkkien merkki.
        Messias on taas tulossa maan päälle.


      • Olemme taas viettäneet loppiaista
        - idän tietäjien muistopäivää.

        He ovat olleet esillä tässäkin esityksessä.
        Ja heidän kera Herodes.
        Mutta nämä vain sivuroolissa.

        Ensimmäisenä toista vuotta aiemmin
        asia uutisoitiin halveksituille paimenille.

        Jesajan ennustuksen mukaisesti
        merkki oli tarjolla taivaassa
        ja maan päällä.

        Mutta kumpaakaan ei Juuda
        kyennyt ottamaan vastaan,
        niinkuin ei Juudan kuningaskaan
        Jesajan päivinä.

        Idän ietäjät näkivät
        valtaisan merkin taivaalla.

        He olivat niin varmoja merkistä,
        että järjestivät pari vuotta
        kestäneen karavaanivaelluksen
        kohti Juudaa.

        Heidän lisäkseen Herodeskin uskoi.
        Joskaan ei ilahtunut tietäjien lailla.

        Samoin heti Messiaan syntyessa
        hylkiöinä pidetyt lammaspaimenet
        saivat niin selvän merkin,
        että siltä seisomalta lähtivät
        kohti laumatornia Beetlehemissä.

        Ja siellä he näkivät juuri sen,
        mikä heille oli ilmoitettu.
        Jumalan Karitsan.

        He tulivat kuin tähdiksi
        Jumalan taivaalla.

        Ei heillä ollut tietäjien loistoa,
        mutta heillä oli valtava sanoma
        kerrottavana kaikille,
        joita tapasivat.

        Tähdet taivaalla ovat merkkejä.
        Jokainen Jumalan lapsi on merkki.
        Valo ja merkki tälle maailmalle.

        Tämä merkki on kertonut
        aina Raamatun ensimmäisestä
        luvusta alkaen Jeesuksen tulemisesta.

        Ja lopullinen täyttymys on se,
        kun tuo
        Kirkas Aamutähti, Kointähti,
        tulee taivaalle,
        ja koko taivas idästä länteen
        kirkastuu sellaiseksi kuin
        salama taivaan valaisee.

        Silloin taivaalla näkyy
        Ihmisen Pojan merkki.

        Maailma on tuossa hetkessä
        suurimman pimeytensä keskellä.

        "Mutta kohta
        niiden päivien ahdistuksen jälkeen
        aurinko pimenee,
        eikä kuu anna valoansa,
        ja tähdet putoavat taivaalta,
        ja taivaitten voimat järkkyvät."
        (Matt 24:29)

        Raamattu kertoo siitä,
        kuinka ihmiskunta
        on juuri tuhoamassa itsensä.

        Mutta sitten maailmaan tulee Pelastaja.
        Todellinen Valkeus syrjäyttää
        synkimmän pimeyden.

        "Ja silloin
        Ihmisen Pojan merkki
        näkyy taivaalla,
        ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat;
        ja he näkevät
        Ihmisen Pojan tulevan
        taivaan pilvien päällä
        suurella voimalla ja kirkkaudella."
        (Matt 24:30)

        Hän tulee oman valitun kansansa keskelle.
        Israel kootaan maan neljästä suunnasta
        maan navalle Jumalan maahan Israeliin.
        Israel, joka on aina ollut ajan merkki.

        "Ja hän lähettää enkelinsä
        suuren pasunan pauhatessa,
        ja he kokoavat hänen valittunsa
        neljältä ilmalta,
        taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin."
        (Matt 24:31)

        Viikunapuun ihme
        saa lopputäyttymyksen.
        Vihdoinkin Israel saa
        astua sille luvattuun maahan
        täysimääräisesti.
        Mutta se tietä vielä
        loppusuoraa kärsimyksen tiellä.
        Jaakobin ahdistusta.
        Kuumista kuumin kesä on edessä.

        Matteus (24:32-33) kirjoitti:

        "Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus:
        kun sen oksa jo on tuore
        ja lehdet puhkeavat,
        niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
        Samoin te myös,
        kun näette tämän kaiken,
        tietäkää, että se on lähellä,
        oven edessä."
        Matt (24:32-33)

        Tuo lehtien puhkeaminen
        on ilmaisu,
        joka voidaan ymmärtää
        myös aseiden esiin nostamisena.

        "Taivas ja maa katoavat,
        mutta minun sanani eivät koskaan katoa."
        (Matt 24:35)

        Jos ihminen saisi
        paholaisen innoittamana
        viedä tekonsa päätökseen,
        tätä planeettaa ei enää kauaa olisi.
        Mutta Jeesuksen pelastusteon tähden
        tämä planeetta saa vielä kokea
        uudestisyntymisen ihmeen,
        jossa pahuus on sidottu.

        Tämän maan päällä koittaa
        todellinen Rauhan Valtakunta
        Messiaan Valtakunta,
        jossa kukaa ei tee pahaa kellekään.

        Tuon seitsemännen päivän
        levon ja rauhan millenniumin
        jälkeen paholainen päästetään
        vielä hetkeksi vapauteen,
        ja sitten tulee loppu.
        Silloin nykyiset taivaat ja maa
        katoavat,
        eikä niitä sitten enää missään ole.

        "Ja minä näin uuden
        taivaan ja uuden maan;
        sillä ensimmäinen taivas
        ja ensimmäinen maa
        ovat kadonneet,
        eikä merta enää ole.
        Ja pyhän kaupungin,
        uuden Jerusalemin,
        minä näin laskeutuvan alas taivaasta
        Jumalan tyköä,
        valmistettuna niinkuin morsian,
        miehellensä kaunistettu.
        Ja minä kuulin suuren äänen
        valtaistuimelta sanovan:
        'Katso,
        Jumalan maja ihmisten keskellä!
        Ja hän on asuva heidän keskellänsä,
        ja he ovat hänen kansansa,
        ja Jumala itse
        on oleva heidän kanssaan,
        heidän Jumalansa;
        ja hän on pyyhkivä pois
        kaikki kyyneleet heidän silmistänsä,
        eikä kuolemaa ole enää oleva,
        eikä murhetta eikä parkua
        eikä kipua ole enää oleva,
        sillä kaikki entinen on mennyt.'"
        (Ilm 21:1-4)

        Raamatun alkulehdiltä asti
        luettavana ollut lupaus
        vaimon siemenestä
        on perusmerkki.

        Tuo merkki oli tullut maailmaan,
        kun keskelle lammaslaumaa
        laumatornin suojaan kapaloitiin
        ja asetettiin seimeen makaamaan
        neitsyen synnyttämä Jumalan Karitsa,
        niinkuin noille uhripalvelukseen
        tarkoitetuille karitsoille aina tehtiin.

        Nyt jokainen meistä,
        joka uskon kautta on tullut
        Hänen ruumiinsa jäseneksi,
        on valo ja merkki
        tässä pimeässä maailmassa.

        Ja kerran maailma saa
        sen synkimmän hetkensä keskellä nähdä,
        kuinka taivaasta lipuu hiljalleen alas
        Ihmisen Pojan merkki.
        Ihmisen Poika ja me Hänen ympärillään
        kirkkauden pilvenä vihittynä Vaimona.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­N­­y­m­­f­­­o­­­m­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18193862p

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Paimenet juttelevat enempi lampaista ja vuohista.
      Eivät takuulla ymmärrä kvanttifysiikasta eikä alkuräjähdyksestä.

      • Aikamoinen pamaus
        tuo enkelikuoron esitys kyllä oli.

        Mutta joka tapauksessa
        he olivat saaneet ensimmäisinä
        tulla tevehtimään Häntä,
        joka on kaiken Alku,
        Häntä, joka on maailmat luonut.
        Häntä, joka nimeä myöten
        on myös sen Pelastaja.


      • Anonyymi

        Pitäisikö?


    • Anonyymi

      Taivaassa riittää kun tuntee papit ja lampaat.

      • Jokainen vastasyntynyt karitsa
        on suuren ihmeen todistaja.
        Ja puhumme nyt siis
        Jeesuksen lampaista.

        Ihmeistä suurin on tapahtunut,
        kun uusi luomus on syntynyt
        ylhäältä / Hengestä.

        Ja jokainen Jumalan lapsi
        on etuoikeutettu
        joskaan ei pakotettu
        antamaan itsensä
        palvelutehtävään,
        Jumalan palvelukseen
        eläväksi, pyhäksi
        Jumalalle otolliseksi uhriksi.

        "Niin minä
        Jumalan armahtavan laupeuden kautta
        kehoitan teitä, veljet,
        antamaan ruumiinne
        eläväksi, pyhäksi,
        Jumalalle otolliseksi uhriksi;
        tämä on teidän
        järjellinen jumalanpalveluksenne."
        (Room 12:1)

        Näin voidaan siis sanoa,
        että jokainen Jumalan karitsoista
        on uhrikaritsa.

        Jokainen meistä voi siis olla merkki
        paitsi Jumalan kuvana
        myös pimeyteen loistavana tähtenä taivaalla.

        Tuo uhrautuminen palvelutehtävään
        ei kuitenkaan ole pakollista.

        Edes Jeesuksen ei olisi ollut pakko
        antaa itseään Uhriksi.
        Hän olisi silti ollut Jumalan Karitsa.

        Jos Jeesus olisi jättänyt Getsemanen yössä
        viimeiset lauseet pois rukouksestaan,
        niin se olisi tullut kuulluksi sellaisenaan.

        "Isäni, jos mahdollista on,
        niin menköön minulta pois tämä malja;
        ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon,
        vaan niinkuin sinä"
        (Matt 26:39)

        Isä olisi ottanut tuon maljan pois.
        Isä olisi ollut suorastaan helpottunut.
        Eihän Hän olisi millään halunnut
        Pojalleen tuollaista kohtaloa.

        Isä olisi ottanut Poikansa tykönsä taivaaseen,
        ja tullut itse maan päälle,
        juomaan tuon kärsimyksen maljan.

        Mutta koska Poika halusi,
        että Isän hyvä tahto toteutuisi,
        niin Poika joi tuon maljan.

        Ja nyt Hänellä on kaikki valta
        taivaassa ja maan päällä.

        Ja Hän on saanut itselleen
        ihastuttavimman voittopalkinnon,
        mitä Poika voi saada:

        Morsiamen.

        Meillä on siis valtava etuoikeus
        olla Hänen lampaitansa.
        Jumalan karitsoja.

        Me saamme loistaa maailmassa
        niinkuin tähdet.
        Ja näin olemme merkkeinä
        yön pimeyden keskellä.
        Osoitamme aikoja.
        Pian on aamu.

        Mutta ensimmäinen ja tärkein kohde
        sille ilosanomalle,
        josta olemme saaneet tulla osallisiksi,
        olivat alhaisista alhaisimmat.
        Halveksitut ja hyljeksityt paimenet.

        Jo pelkkä karitsana oleminen,
        on merkki näille kurjille.

        Mutta toki sitten ajallaan,
        mutta tärkeysjärjestyksessä
        vasta kakkossijalla
        saa hovikin kuulla ilosanoman.

        Idän tietäjät näkivät tähden.
        Ja lopulta karavaani saapuu
        Jerusalemiin.

        Herodes ei ilahdu ilosanomasta.
        Hänen lupaamansa kumarrus
        konkretisoituu pienten
        alle kaksivuotiaiden karitsojen
        joukkosurmaksi.

        Mutta tietäjät toivat Sanan.
        Se oli tuotava niillekin,
        jotka eivät sitä ottaneet vastaan.

        Ja kumma kyllä - Herodeskin uskoi
        täydellä varmuudella sen,
        mitä hänelle ilmoitettiin.

        Ja vieläpä hän uskoi
        juutalaisten Jumalan Sanan.

        Ja oikein kutsui papit paikalle
        Raamattupiiriin.

        "Ja hän kokosi kaikki
        kansan ylipapit ja kirjanoppineet
        ja kyseli heiltä,
        missä Kristus oli syntyvä.
        He sanoivat hänelle:
        'Juudean Beetlehemissä;
        sillä näin on kirjoitettu profeetan kautta:
        Ja sinä Beetlehem,
        sinä Juudan seutu,
        et suinkaan ole vähäisin
        Juudan ruhtinasten joukossa,
        sillä sinusta on lähtevä hallitsija,
        joka kaitsee minun kansaani Israelia'."
        (Matt 2:4-6)

        Ylipapit ja kirjanoppineet
        ovat innoissaan.
        Kirjakääröt aukeavat toisensa jälkeen.
        Ensin luetaan hiukan Moosesta.
        Sitten Hesekieliä.
        Juuda ja Daavid pompahtavat esiin.

        Herodes kiirehtii.
        Missä? Missä?

        Nyt ylipapit ja kirjanoppineet
        oikein sydän sykkien nostavat
        esiin Miikan kirjan.

        "Mutta sinä, Beetlehem Efrata,
        joka olet vähäinen olemaan
        Juudan sukujen joukossa,
        sinusta minulle tulee se,
        joka on oleva hallitsija Israelissa,
        jonka alkuperä on muinaisuudesta,
        iankaikkisista ajoista."
        (Miika 5:1)

        Herodes tietää nyt ajan ja paikan.
        Mutta haluaa vielä tarkennusta.
        Oppineet käärivät tekstiä
        hiukan taaksepäin.

        "Ja sinä Karjatorni,
        tytär Siionin kukkula!
        Sinun luoksesi on tuleva,
        on saapuva entinen hallitus,
        tytär Jerusalemia vallinnut kuninkuus."
        (Miika 4:8)

        Herodes tietää ja uskoo todeksi kaiken.
        Tuossa laumatornissa syntyi
        vajaat pari vuotta sitten Messias.

        Mutta Herodes ei suinkaan
        halua ottaa vastaan Messiasta.

        Taas on enkeleillä tehtävä.
        Joosef ja Maria ja Jumalan Karitsa
        on saatava pois Herodeksen käsistä.
        Heti!

        Pieni pakolaisjoukko syöksyy
        yön pimeyteen.
        Onneksi heillä oli tietäjien
        tuomia lahjoja,
        joiden avulla selvitä ensi alkuun
        jossain maailman kolkassa.

        Mitä mahtoivat
        Raamattutunnin pitäneet
        ylipapit ja kirjanoppineet
        ajatella kaikesta.


    • Anonyymi

      Lampaan munuaisrasva on mainittu raamatussa arvokkaana herkkuna.
      Sitä kun murretulle, happamattomalle leivälle levittää, niin mikä voisi olla parempaa!

      • Yritän nyt tavoittaa Raamatusta,
        johon viittaat,
        - munuaiset
        - happamattoman leivän
        - leivän murtamisen

        Munuaisrasvan löydän
        seuraavasta kohdasta:

        "Herran miekka on verta täynnä,
        rasvaa tiukkuva,
        karitsain ja kauristen verta,
        oinasten munuaisrasvaa.
        Sillä Herralla on uhri Bosrassa,
        suuri teurastus Edomin maassa"
        (Jes 34:6)

        Keskustelun aiheena on
        paimenille annettu merkki.

        Ja tunnusmerkki on se,
        että itse Vapahtaja
        on pienen karitsan
        tavoin aloittanut elämänsä.

        Eli Jumalan Karitsa oli
        jättänyt taivaan kirkkauden
        ja tullut
        Isän rinnalta/vierestä/helmasta
        alas maailmaan
        syntyen ihmislapseksi
        sellaisessa ympäristössä,
        jossa karitsat aloittivat elämänsä.

        Ja jotkut karitsat päätyivät sitten
        myös uhrikaritsaksi.
        Siihen ei kelvannut mikä tahansa karitsa.
        Ja nyt oli syntynyt Jumalan Karitsa.

        Tähän Jumalan uhrikaritsaan
        viittaa tuossa jakeessa
        (johon mainitsemasi munuaisrasva
        minut johdatti)
        oleva maininta
        Herran uhrista Bosrassa.

        Olen jo selvittänyt sitä,
        että Jeesuksella on kaksi roolia.
        Hän tuli ensin kärsivänä Messiaana,
        kärsimyksen poikana.

        Mutta kun Hänet korotettiin Ristille,
        niin Hänestä tuli sen kautta
        Jumalan oikean käden Poika,
        jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        Ja Hän on tuleva takaisin
        Jumalan oikean käden Poikana.

        Mutta kärsimyksen Poikana
        Hänet runneltiin läpikotaisin.

        Hän oli Jumalan Uhrikaritsa,
        josta Jesaja kertoo myös luvussa 63.

        Sen avulla voimme ymmärtää,
        mitä mainitsemasi asiat pitävät sisällään.

        Mitä viittaa
        - leipä
        - murtaminen
        - happamattomuus
        - munuaiset (veri)

        Hänen ruumiinsa murrettiin Golgatalla.
        Ja Hänen Pyhä verensä
        todellakin levisi tuon
        lihahyytelöksi ruoskitun ruumiin
        päällysteeksi.

        Jesajan kirjan luvussa 63
        avainsanoja ovat:

        Tulipunaiset vaatteet
        Edom (punainen)
        Bosra (linnoitus)
        Viinikuurna
        Verellä tahrattu puku
        Koston päivä
        Lunastettujen vuosi

        Punainen puku viittaa
        Hallitsijaan.

        Jeesus todellakin oli ja on
        Israelin Kuningas,
        niinkuin Pilatus arveli.

        Tämä Kuningasten Kuningas
        kuitenkin murskattiin
        ruoskimalla lihahyytelöksi.
        Ja tämä veri tahrasi tuon
        tulipunaisen puvun.

        Tulipunaisen siitä teki
        maailman polttava synti,
        jonka Jeesus oli ottanut päälleen
        ja kantanut sitä jo
        kolmen ja puolen vuoden ajan
        kastehetkestään alkaen,
        kuten Johannes Kastaja todisti.

        Nyt tuo tulipunainen vaate
        pahasta maailmasta
        oli Hänen päällään,
        ja Hänen Pyhä verensä
        Hänen Pyhästä ruumiistaan
        oli tahrannut tuon vaatteen.

        Mutta nuo veritahrat
        ovat juuri ne,
        jotka sovittivat maailman synnin
        eli poistivat hapatteen.

        Jeesuksen ruumis on
        pyhä hedelmäliha,
        josta viini eli
        Jeesuksen pyhä veri
        puserrettiin ulos.

        Ja tämä veri pirskoutuu
        meidän päällemme
        ja puhdistaa meidät synneistämme.

        Näin Jeesus oli
        täyttänyt lopullisesti sen,
        että Hän kantoi maailman synnin.

        Mutta sitten
        tuo veriseksi tahraantunut viitta
        otettiin Hänen päältään pois.

        Ja viimeinen vaihe oli se,
        että Hänet tehtiin synniksi.
        Ja Hän kuoli tuon synnin kera.

        Eli Hänet ristiinnaulittiin,
        ja koko synnin pimeys laskeutui
        Hänen päälleen.
        Isä hylkäsi Poikansa.

        Hän oli absoluuttisen yksin.
        Vain perkeleet ympäröivät
        Hänen jokaisen solunsa.

        Hänet oli tehty synniksi.

        Mutta sitten tapahtui
        jotakin aivan ihmeellistä.
        Se muutti kaiken.

        Viimeinenkin ennustus toteutui.
        Toinen ryöväreistä
        tuli kääntymykseen.

        Nyt Jeesus saattoi antaa Henkensä
        Isän käsiin.

        Hän voimallistui niin,
        että huusi suurella äänellä.

        Hän oli voittanut.
        Hänen ruumiinsa jäi kuolleena ristille.

        Synnin valta oli murskattu.
        Synti oli saanut kuoleman tuomion.

        Mutta Hän itse meni alas tuonelaan
        ja julisti voittonsa
        ja otti saaliin mukaansa
        ja vei koko Aabrahamin helman
        kolmanteen taivaaseen
        Jumalan Paratiisiin,
        jonne kohta perässä
        tuli enkelien saattelemana
        myös toinen ristin ryöväreistä,
        joka oli ensimmäinen,
        jonka ei koskaan tarvinnut
        edes käydä tuonelassa.

        Jumala tutkii munaskuut ja sydämen.
        Ja kaikki on Jeesuksen tähden valmista
        koko ihmisen puhdistamiseksi
        synnin hapatteesta ja kaikesta kuonasta.

        "Kuka tuolla tulee Edomista,
        tulipunaisissa vaatteissa
        Bosrasta,
        tuo puvultansa komea,
        joka uljaana astelee suuressa voimassansa?
        'Minä, joka puhun vanhurskautta,
        joka olen voimallinen auttamaan.'"
        (Jes 63:1)

        Jeesus = Pelastus

        Mutta jos hylkäämme Hänet,
        niin Hän ei voi meitä auttaa.
        Silloin kannamme itse
        syntiemme seuraukset.

        "Katso,
        Jumalan Karitsa,
        joka ottaa pois maailman synnin"
        (Joh 1:29)

        Tämä toteutui.
        Ja nyt on meillä ratkaisun paikka.
        Ja jos haluamme ottaa vastaan,
        niin meillä on syytä juhlaan.

        "Peratkaa pois vanha hapatus,
        että teistä tulisi uusi taikina,
        niinkuin te olettekin happamattomat;
        sillä onhan meidän
        pääsiäislampaamme,
        Kristus,
        teurastettu.
        Viettäkäämme siis juhlaa,
        ei vanhassa hapatuksessa
        eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa,
        vaan puhtauden ja totuuden
        happamattomuudessa."
        (1 Kor 5:7-8)

        Saamme syödä ja juoda
        Jeesuksen ruumiin ja veren
        meidän edestämme
        murrettu ja vuodatettu.


    • Anonyymi

      Aika irvokasta. Viittaa kannibalismiin.
      Saivatkohan mustat syvässä etelässä ruuanlaitto-ohjeet raamatusta?
      Päivälliseksi keitettyä lähetyssaarnaajaa.

      • Ikuinen Elämä on ihmisille ollut alusta asti
        tarjolla vain Jeesuksessa.

        Hänessä oli Elämä
        (Joh 1:4)

        Tuo Hänessä oleva Elämä
        oli alunperin tarjolla
        Elämän puun hedelmässä.

        Ja tuo Hänessä oleva Elämä
        on edelleenkin tarjolla jokaiselle ihmiselle.

        Jokainen, joka janoaa,
        saa tulla Hänen tykönsä ja juoda.

        Joka juo sitä elävää vettä,
        jota Hän meille antaa,
        saa sisimpäänsä Elämän veden lähteen,
        joka kumpuaa iankaikkiseen Elämään.

        Jeesus sanoi olevansa paitsi Elämä
        myös Viinipuu.
        Syömällä tuon puun hedelmän,
        rypäleen veren ja lihan,
        me elämme ikuisesti.

        Jos emme syö tuosta Viinipuusta,
        meissä ei ole Elämää.
        Kun Jeesus ojensi opetuslapsille
        viinipuun antia,
        Hän sanoi yksiselitteisesti,
        tämä on minun vereni.

        Jos Aadam olisi syönyt
        Eedenin Paratiisissa Elämänpuun hedelmän,
        olisi Ikuinen Elämä imeytynyt Häneen.

        Mutta koska hän söikin
        viereisestä puusta synnin hedelmän,
        tarvittiin nyt muutakin
        kuin osallisuus Häneen,
        joka on Elämä.
        Tarvittiin osallisuus myös vereen,
        sillä ilman verta ei ole sovitusta.

        Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet.
        Olen Aadamin lailla
        kuollut omiin synteihini.

        Ja siksi ei enää riitä,
        että syön Elämän puusta.

        Ei riitä,
        että olen osallinen Hänen elämästään.
        Nyt tarvitaan osallisuus
        paitsi Hänen Elämäänsä
        myös Hänen kuolemaansa.

        Nyt tarvitaan paitsi
        ikuisen elämän lahja
        myös sovitus.

        Ja siihen siis tarvitaan veri.
        Ja siksi meidän täytyy ensin syödä
        Golgatalle pystytetystä Elämän puusta,
        joka samalla on kuoleman puu.
        Vanha ihmisemme on
        Hänen kanssaan ristiinnaulittu,
        ja me olemme ylösnousseet
        uuteen Elämään Hänen kanssaan.

        Ja tämän tähden
        Jeesuksen, joka on ikuisuudesta,
        piti syntyä ikäänkuin uudelleen.

        Hän oli Jumalasta syntynyt.
        Samaa kirkkautta kuin Isä.
        Jo ikuisuudesta.

        Mutta nyt Hänen täytyi tulla
        myös lihaksi ja vereksi,
        ihmisen kaltaiseksi,
        voidakseen sovittaa ihmiset.
        Ja niin Hänet sitten
        teurastettiin Jumalan Karitsana.

        Niinpä kun nyt syömme ja juomme
        tuosta Totisesta Viinipuusta,
        Hänessä oleva elämä imeytyy meihin,
        meistä tulee yhtä Hänen kanssaan,
        ja samalla me tulemme osallisiksi
        Hänen kuolemastaan,
        Hänessä olevasta sovituksesta,
        jonka Hänen verensä tuo.

        Ja kun näin olemme tulleet osallisiksi
        sovituksesta ja pelastetut,
        puetut vanhurskauden vaatteisiin,
        niin vaelluksen aikaiset tahratkin
        puhdistuvat Hänen yhteydessään.
        Hänen verensä puhdistaa
        jatkuvasti kaikesta synnistä.

        Ja niin siis saamme paitsi
        aloittaa ikuisen elämämme
        tulemalla Hänen tykönsä
        myös jatkuvasti uudistua
        ja vahvistua
        ja puhdistua
        tulemalla Hänen tykönsä
        ja juomalla Hänen verensä
        ja syömällä Hänen lihansa.

        Jos me pääsisimme syömään
        suoraan Paratiisin Elämän puusta
        ilman parannusta eli kääntymystä,
        olisi se kauhea asia.

        Me eläisimme ikuisesti
        tässä tilassamme eli erossa Jumalasta.

        Tämän tähden
        Jumala sulki Elämän puun tien.

        Mutta näin tehdessään
        Jumala ei sulkenut meiltä ikuista elämää,
        vaan avasi mahdollisuuden siihen
        sen Pelastuksen kautta,
        joka naulattiin Golgatan puuhun.

        Tästä sovituksen puusta
        meidän kaikkien tulee syödä,
        sillä me olemme jo syöneet
        viereisestä puusta,
        joka kantaa nimeä
        hyvän- ja pahantiedon puu.


    • Anonyymi

      Sairasta.

      • Karitsaa tai muuta
        lammasta tarkoittava ilmaisua
        käytetään Raamatussa
        satoja kertoja.
        Vielä Raamatun
        viimeisessäkin luvussa:

        "Ja hän näytti minulle
        elämän veden virran,
        joka kirkkaana kuin kristalli
        juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
        Keskellä sen katua
        ja virran molemmilla puolilla
        oli elämän puu,
        joka kantoi kahdettoista hedelmät,
        antaen joka kuukausi hedelmänsä,
        ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
        Eikä mitään kirousta ole enää oleva.
        Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin
        on siellä oleva... "
        (Ilm 22:1-3)

        Tuo katkelma ainakin puhuu
        terveydestä.

        Raamattu käyttää
        ihmisistäkin nimitystä
        lammas ja karitsa.

        Onko juuri tuo puhe Karitsasta
        Sinun mielestäsi jotenkin sairasta?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe