Taloudellinen ajaminen

Anonyymi-ap

Ennen opetettiin, että kiihdytetään kerralla ajonopeuteen.

Nykyään ajetaan niin, että lähdetään hissukseen liikkeelle ja pikkuhiljaa nostetaan nopeutta ja jossain välissä ollaan ajonopeudessa.

Onko siis vanhat opit kumottu?

32

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä polttomoottorilla mielestäni pätee edelleen se, että kiihdytetään taloudellisimmalla moottorin kierrosalueella, joka ei ole hissuttelunopeus.

      • Anonyymi

        Aika harva ajaa niin?


      • Anonyymi

        Onkohan hybrideissä jokin eri logiikka?

        Yariksissa kai pelkkää tehon puutetta, mutta ei kai niissäkään kiihdytys 0-70 kmh sentään useita minuutteja voi viedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan hybrideissä jokin eri logiikka?

        Yariksissa kai pelkkää tehon puutetta, mutta ei kai niissäkään kiihdytys 0-70 kmh sentään useita minuutteja voi viedä?

        Kyselijäpösilön kyselyissä ei ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa niin?

        Ei kukaan voi varmaksi sanoa, ajaako moni vai harva niin. Monella on varmasti mielipide asiaan, mutta tietoa ei. Tuo taloudellisin moottorin kierrosalue on asiassa olennainen, eikä se pippeli ole vakio, vaan vaihtelee eri moottorien välillä. Mahtaako monikaan edes tietää, mikä se on omassa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan voi varmaksi sanoa, ajaako moni vai harva niin. Monella on varmasti mielipide asiaan, mutta tietoa ei. Tuo taloudellisin moottorin kierrosalue on asiassa olennainen, eikä se pippeli ole vakio, vaan vaihtelee eri moottorien välillä. Mahtaako monikaan edes tietää, mikä se on omassa autossa.

        Poikkeava kehitysvammaa sairastava tietää moottoreista huikan vähemmän kuin simpanssi lentosimulaattorista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeava kehitysvammaa sairastava tietää moottoreista huikan vähemmän kuin simpanssi lentosimulaattorista.

        Opit kyllä lisää, jos yrität.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opit kyllä lisää, jos yrität.

        Ei ole mitään syytä yrittää taantua sinun tai kehitysvammaisen tasolle moottoritekniikan tietämyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilön kyselyissä ei ole mitään järkeä.

        Ai yaris-kuski ilmoittautui...
        Onko niissä moottorinohjausta jotenkin säädetty tehtaalla oudoksi, vai miksi niillä ajetaan usein kuin mopo-autolla tai kurottajalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään syytä yrittää taantua sinun tai kehitysvammaisen tasolle moottoritekniikan tietämyksessä.

        Et pääse koskaan niin korkealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et pääse koskaan niin korkealle.

        Totta maar pääsen , kun olen sinua ja kehitysvammaista tietävämpi jo nyt .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai yaris-kuski ilmoittautui...
        Onko niissä moottorinohjausta jotenkin säädetty tehtaalla oudoksi, vai miksi niillä ajetaan usein kuin mopo-autolla tai kurottajalla?

        Siellä kuules toope voi ajella just sillai. Ei sen pitäisi sinua häiritä ajele vaan omia ajojas äläkä puutu muiden tekemisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä kuules toope voi ajella just sillai. Ei sen pitäisi sinua häiritä ajele vaan omia ajojas äläkä puutu muiden tekemisiin.

        Niin ei se häiritse, kun ruuhka on takana ja muillakin on jarrut.

        Kunhan teet niitä omia juttujasi muualla kuin kehä1 vasemmalla kaistalla ja kiihdytyskaistalla voi olla tulossa muitakin.

        Eihän valtaväylien tarvitsisi pysähdellä meikäläisillä liikennemäärillä, mutta mitä se tosiaan minulle kuuluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa niin?

        Minä ainakin ajan edelleen niin. aina kun pystyn. Ei sitä mitään "formulakiihdytystä" tarvitse tehdä, mutta suhteellisen ripeästi siihen tavoiteltuun nopeuteen kiihdytän kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei se häiritse, kun ruuhka on takana ja muillakin on jarrut.

        Kunhan teet niitä omia juttujasi muualla kuin kehä1 vasemmalla kaistalla ja kiihdytyskaistalla voi olla tulossa muitakin.

        Eihän valtaväylien tarvitsisi pysähdellä meikäläisillä liikennemäärillä, mutta mitä se tosiaan minulle kuuluu.

        Kehä 1 vasemmalla kaistalla voi ajella miten vaan koska se ei ole moottoritie.
        Katseleppas välillä siihen vessan peiliin ja kysy kuka laittaa tyhmiä aloituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehä 1 vasemmalla kaistalla voi ajella miten vaan koska se ei ole moottoritie.
        Katseleppas välillä siihen vessan peiliin ja kysy kuka laittaa tyhmiä aloituksia.

        Ei saa ajella "miten vaan". Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa ajella "miten vaan". Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

        Onko se liikenteen haittaamista jos ajaa liikenteen mukana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehä 1 vasemmalla kaistalla voi ajella miten vaan koska se ei ole moottoritie.
        Katseleppas välillä siihen vessan peiliin ja kysy kuka laittaa tyhmiä aloituksia.

        Tutustupa tieliikennelakiin. Jos et jaksa, niin koita vaikka huomioida muita. Sekin auttaa jo pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutustupa tieliikennelakiin. Jos et jaksa, niin koita vaikka huomioida muita. Sekin auttaa jo pitkälle.

        En jaksa enkä viitsi eikä tarvi, se on sinun homma laitella tänne näitä viisauksiasi..
        Jos ajelee liikenteen mukana rajoitusten mukaan ei tee mitään laitonta vaikka se sinua ärsyttäisi kuinka paljon tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se liikenteen haittaamista jos ajaa liikenteen mukana?

        Ei ole sellaista väitetty. On otettu kantaa aiempaan väitteeseen, että saa muka ajella "miten vaan". Ei siis saa ajella "miten vaan", eli miten haluaa missään tilanteessa. Aina pitää noudattaa liikennesääntöjä ja rajoituksia.


    • Anonyymi

      Tärkeintä on, että jarruttelee mahdollisimman vähän. Eli ajaa ennakoivasti.

      Koskee myös sähköautoja ja hybridejä, sillä niissäkin turha regenerointi hukkaa energiaa.

      • Anonyymi

        Ennakoitava ajaminen on myös sitä, että noudattaa rajoituksia ja liikennesääntöjä.


    • Anonyymi

      Höpöhybridillä ajavat (Toyota) yrittävät viimeiseen asti hissutella, ettei bensamoottori käynnistyisi😂

    • Anonyymi

      Mahtaako vain sanamuodot olla muuttuneet.
      35 vuotta sitten autokoulussa minulle opetettiin, että taloudellisin kiihdytys on ripeä mutta ei repivä. Sillä opilla on menty ja ainakin nykyinen autoni antaa siitä kiihdytystavasta täydet 5 tähteä ekologiamittariin.
      Moni on halunnut kuulla ripeän repiväksi...
      Bensa-autossa taloudellisin kierroslukualue on kiihdytyksessä eri kuin ajossa, johtuen siitä, että vaihteiden vaihtuminen kesken kiihdytyksen heiluttelee kierroksia tavalla, joka ei välttämättä ole kovin taloudellista. Eli kyllä tuo taloudellinen kierroslukualue osuu samaan väliin kuin ripeä kiihdytys. Sähkökotteroille ja nokivasaroille saattaa olla omat totuudet.

    • Anonyymi

      Sillä mitä opetetaan on aika vähän yhteyttä siihen, miten käytännössä ajetaan. Ja kyllä ennenkin liikenteessä on ollut paljon hitaasti kiihdytteleviä.

      Kaupunkiliikenteessä, jossa on muitakin, tulee aina lähteä reippaasti liikkeelle ja tehdä sen verran nopea alkukiihdytys, että muutkin ehtivät samalla liikennevalokierrolla. Se on paitsi kohteliasta, myös ympäristöystävällistä.

      Ideaalitilanteessa koko liikennevaloissa seisova letka lähtee liikkeelle samalla hetkellä. Ensimmäinen kiihdyttää nopeasti, toinen vähän hitaammin, kolmas vielä vähän jne. Näin turvavälit ovat kokoajan sen hetkisen nopeuden mukaiset ja mahdollisimman moni ehtii risteyksestä läpi.

      • Anonyymi

        Noin olen sen itsekin ymmärtänyt, mutta aloin miettimään, että olenko käsittänyt väärin, kun muut ajaa eri tavalla.

        Jotenkin tuntuisi loogiselta, että mahdollisimman moni pääsisi valoista ja että vihreillä ajettaisiin, eikä jäätäisi odottamaan punaisia.
        Sillai että katsoo vähän pidemmälle ja ennakoi.


      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudulla liikenne ei ole missään vaiheessa kohteliasta eikä ympäristöystävällistä. Sen voi kokea kehä kolmosen sisäpuolella missä vaan. Kiusantekoa ja toisten kyttäämistä vaan.
        Mitä siellä lienee opetettu mutta oppi ei ole mennyt perille monellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla liikenne ei ole missään vaiheessa kohteliasta eikä ympäristöystävällistä. Sen voi kokea kehä kolmosen sisäpuolella missä vaan. Kiusantekoa ja toisten kyttäämistä vaan.
        Mitä siellä lienee opetettu mutta oppi ei ole mennyt perille monellakaan.

        Kun itse muutin pienemmästä kaupungista pääkaupunkiseudulle, tein juuri vastakkaisen havainnon.

        Kun siellä pikkukylässä on ne kolme autoa samaan aikaan liikkeellä, ollaan niin valmiita puolustamaan omaa paikkaansa, mutta pääkaupunkiseudulla suurin osa näyttää ymmärtävän että tilaa antamalla, saat sitä itsekin seuraavalla kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse muutin pienemmästä kaupungista pääkaupunkiseudulle, tein juuri vastakkaisen havainnon.

        Kun siellä pikkukylässä on ne kolme autoa samaan aikaan liikkeellä, ollaan niin valmiita puolustamaan omaa paikkaansa, mutta pääkaupunkiseudulla suurin osa näyttää ymmärtävän että tilaa antamalla, saat sitä itsekin seuraavalla kerralla.

        Älä viitti vastailla omiin juttuihis kun kuitenkin asut siellä pikkukylässä ilman autoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitti vastailla omiin juttuihis kun kuitenkin asut siellä pikkukylässä ilman autoo

        Sullahan paha olo on.

        Mulla on kaksikin autoa ja asun Espoossa, arvostetulla alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sullahan paha olo on.

        Mulla on kaksikin autoa ja asun Espoossa, arvostetulla alueella.

        En usko että kahta autoo sulla olis. Kerro merkit.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe