Miten alle 50v aikuinen muistitesteihin?

Anonyymi-ap

Tutulla alle 50v aikuisella henkilöllä on lähimuistin kanssa ongelmia. Hän asuu yksin ja yksinäinen. Oletan että hän loukkaantuisi, jos huomautan hänen muistista.
Miten asia kannattaisi ottaa puheeksi tai auttaa häntä pääsemään tutkimuksiin?

15

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      pitää ottaa yhteyttä kaupunkisi muistihoitajaan. tiedot löytyy oman alueesi sotekeskuksen nettisivuilta

      • Anonyymi
        UUSI

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        💋 ­­N­­­y­m­­­f­­­o­­­m­­a­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kun epäilet oman tai läheisesi muistin heikkenemistä, ota yhteyttä sote-keskuksesi sairaanhoitajaan. Sairaanhoitaja keskustelee sinun ja omaistesi kanssa muistin toimintaan liittyvistä asioista ja arjen sujumisesta sekä arvioi jatkotutkimusten tarpeen. Tarvittaessa tutkimukset jatkuvat geriatrian poliklinikan muistihoitajan vastaanotolla.

      • Anonyymi

        Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
        Yrittää nyt siitä sitten päästä jonkinlaiseen muistitestiin.....
        Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
        Yrittää nyt siitä sitten päästä jonkinlaiseen muistitestiin.....
        Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.

        noin meneee ainakin päijät sotessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
        Yrittää nyt siitä sitten päästä jonkinlaiseen muistitestiin.....
        Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.

        kävitkö yksityisellä. siellä tehdään myös muistitestejä ja tutkimuksia,


      • Anonyymi

        Joo mutta kuk kysymylsessä ei ole puolisoni niin en voi oikeen tämän henkilön puolesta soittan. Olen melko varma ettei tämä henkilö myönnä ongelmaa ja halua mennä kyseisiin tutkimuksijn. Tuntien hänet hän suuttuisi varmasti minulle. Siksi kysyn neuvoa miten yällaisten hankalien ei niin läheisten mutta huolta herättävien tuttujen kanssa toimia tai ottaa asia puheeksi kun se asian puheelsi ottaminen ja sitä uskominen tupttaa varmaan hankaluuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
        Yrittää nyt siitä sitten päästä jonkinlaiseen muistitestiin.....
        Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.

        Ikävää ettet ole päässyt. Tosi usein noin sanotaan mutta älä luovuta vaan puolusta etuasi. Ota vaikka potilasasiamieheen yhteyttä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kuk kysymylsessä ei ole puolisoni niin en voi oikeen tämän henkilön puolesta soittan. Olen melko varma ettei tämä henkilö myönnä ongelmaa ja halua mennä kyseisiin tutkimuksijn. Tuntien hänet hän suuttuisi varmasti minulle. Siksi kysyn neuvoa miten yällaisten hankalien ei niin läheisten mutta huolta herättävien tuttujen kanssa toimia tai ottaa asia puheeksi kun se asian puheelsi ottaminen ja sitä uskominen tupttaa varmaan hankaluuksia...

        Muistiongelmainen ei itse ymmärrä sairauttaan ja hän ei myönnä että olisi mitään vikaa muistissa. Tiedän tämän koska läheiseni on muistisairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistiongelmainen ei itse ymmärrä sairauttaan ja hän ei myönnä että olisi mitään vikaa muistissa. Tiedän tämän koska läheiseni on muistisairas.

        Äitini jopa hakeutui muistitesteihin tuntiessaan jonkin olevan vialla, mutta nuo muistitestit olivat sellaisia palikkatestejä että niistä pääsi läpi korkeilla pisteillä, kunnes jo sivullisillekin ole selvää etteivät kaikki muumit ole enää kanootissa. Sitten kun sai jonkinlaista hoitoa, kuten muistia kenties ylläpitäviä ravintoliuoksia, oli toimintakyky jo alentunut peruuttamattomasti ja vajaan parin vuoden päästä olikin jo ympärivuorokautisen hoidon aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini jopa hakeutui muistitesteihin tuntiessaan jonkin olevan vialla, mutta nuo muistitestit olivat sellaisia palikkatestejä että niistä pääsi läpi korkeilla pisteillä, kunnes jo sivullisillekin ole selvää etteivät kaikki muumit ole enää kanootissa. Sitten kun sai jonkinlaista hoitoa, kuten muistia kenties ylläpitäviä ravintoliuoksia, oli toimintakyky jo alentunut peruuttamattomasti ja vajaan parin vuoden päästä olikin jo ympärivuorokautisen hoidon aika.

        On tullut ajateltua niistä muistitesteistä, että onko ne paras mahdollinen tapa selvittää ihmisen muistin toimintaa.
        Tämä siinä mielessä, että testit kestävät sen pienen hetken, ja ihminen, vaikka olisi jo muistisairautta, panee parastaan testihetkellä, tekee kaikkensa, jotta testi onnistuisi mahdollisimman hyvin. Ja joillain se voi onnistuakin paremmin, mitä on se todellisuus arjessa.
        Testihetkellä voi ns. tsempata itsensä ja yrittää parhaansa, normioloissa ei kukaan tsemppaa jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut ajateltua niistä muistitesteistä, että onko ne paras mahdollinen tapa selvittää ihmisen muistin toimintaa.
        Tämä siinä mielessä, että testit kestävät sen pienen hetken, ja ihminen, vaikka olisi jo muistisairautta, panee parastaan testihetkellä, tekee kaikkensa, jotta testi onnistuisi mahdollisimman hyvin. Ja joillain se voi onnistuakin paremmin, mitä on se todellisuus arjessa.
        Testihetkellä voi ns. tsempata itsensä ja yrittää parhaansa, normioloissa ei kukaan tsemppaa jatkuvasti.

        Jos on riittävän paha dementia, stressi, masennus, aivovamma, unihäiriö yms. ei tsemppaus auta ja kunnon testi on monipuolinen ja kestää 2-3 tuntia. Muutamalla kysymyksellä ei ole hevonvitun virkaa ja pitää muistaa että meillä kaikilla on ohimeneviä aika pahojakin muisti- ja kleskittymiskykyongelmia

        Monisairas


    • Anonyymi

      Terveyskeskuksen Vuositarkastuksen kautta .Antavat jatkotutkimuksen.
      Toinen tapa on Työpaikkalääkärin kautta KeskusSairaalaan jatkotutkimuksiin.jos on työelämässä. Siinä vain menettää 6/kk irtisanomissuojansa,äkkilähdolla.
      Saataa ottaa taivutteleminen koville.Vuosilääkärin tarkastus sinne voisitte mennä yhdessä. Kannatta soitta TK ja selvitellä tilannetta.Muistisairaus saattaa pahentua nopeasti. Minun puolisolla on nyt 7 vuosi menossa hänen sairastuessaan muistisairauteen. 2 vuotta pärjäili jotekin,sitten alkoivat tavarat olla hukassa/muistuttaa piti intiimien-alueiden hoidosta ynm..4 vuosi alkoi olla pesut läheisen vastuulla,sekä ulkoiluttaminen,kodin hoito oli jo aikoja loppunut.
      5/vuosi alkoi harhojen ja kaiken vastustamisen aika,kaikki oli kotona ylös -alaisin tätä jatkuu 7 vuotta,vuorokausi rytmi on sekaisin,puheen ymmärtäminen on heikkoa.Kuntonsa puolesta karkailee 35 asteen pakkasessakin ulos,yölläkin.
      Täysin tulossa lapsen tasolle. (Kunnan sosiaalitoimi kyllä auttaa )
      PS: Jos olet halukas alkamaan Omaishoitajaksi 7/24 h on todella raskas työ. Puolisona saatan kuola ennemmin kuin puolisoni.En ole Omaishoitaja .
      Vihkivala velvoitaa, hautaansaakka.

    • Anonyymi

      Pelkästään muistivikaa ja muuten terve vai ja onko muistin kanssa isoja ongelmia ja entä onko jossain määrin syrjäytynyt...?

      Ihan jo kokemusperäisesti voin sanoo, että syrjäytyminen itsessään sekä sen uhsein mukana tuoma depis voi tehdä tuota, ja vaikka vähän hassua käytöstä, varsinkin jos nukkuu huonosti. Mulla ongelmia vaikka kuinka: avh, 3 ulkoista aivovammaa, selkävikaa, hormonivikaa, psyykkisiä ongelmia, syrjäytymistä, köyhyyttä.

      On lisääntynyt muisti-ja keskittymishäiriöt, on puheongelmaa, on pellekäytöstä, mut oikeesti osa on tahattomia vääriä sanomisia ja osa on pidemmälle vietyjä ajatuksia mitä ei ole välttämättä tajuttu oikein. Nukkuminen olisi kriittisen tärkeää moniaivosairaalla, mut se voi olla mitä on. Ja sitten mua vtuttaa ettei yritteliäisyydestä hyödy mitään, mutta toisiä paapotaan jo hyvin heppoisin perustein annettujen mt-diagnoosien vuoksi.
      Näillä diagnooseilla kumminkin suoritin reipas kymmenen vuotta sitten kaupallisen alan (talha) ammatillisen koulutuksen maksimiarvosanoin, ollut mikroyritys ym. eikä ole käytösdiagnoosejakaan, eikä kehityshäiriöitä... ei sitä siis ihan pelle voi olla - paitsi ehkä nyt.

      Monisairas

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe