Tutulla alle 50v aikuisella henkilöllä on lähimuistin kanssa ongelmia. Hän asuu yksin ja yksinäinen. Oletan että hän loukkaantuisi, jos huomautan hänen muistista.
Miten asia kannattaisi ottaa puheeksi tai auttaa häntä pääsemään tutkimuksiin?
Miten alle 50v aikuinen muistitesteihin?
14
402
Vastaukset
- Anonyymi
pitää ottaa yhteyttä kaupunkisi muistihoitajaan. tiedot löytyy oman alueesi sotekeskuksen nettisivuilta
- Anonyymi
Kun epäilet oman tai läheisesi muistin heikkenemistä, ota yhteyttä sote-keskuksesi sairaanhoitajaan. Sairaanhoitaja keskustelee sinun ja omaistesi kanssa muistin toimintaan liittyvistä asioista ja arjen sujumisesta sekä arvioi jatkotutkimusten tarpeen. Tarvittaessa tutkimukset jatkuvat geriatrian poliklinikan muistihoitajan vastaanotolla.
- Anonyymi
Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
Yrittää nyt siitä sitten päästä jonkinlaiseen muistitestiin.....
Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin kertoa sen verran, että itse valittelin alle viisikymppisenä huonoa muistia, sekä hoitajalle, että lääkärille, vastaus oli joka kerta " olet vielä niin nuori, ei voi olla muistissa vikaa ".
Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.noin meneee ainakin päijät sotessa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.kävitkö yksityisellä. siellä tehdään myös muistitestejä ja tutkimuksia,
- Anonyymi
Joo mutta kuk kysymylsessä ei ole puolisoni niin en voi oikeen tämän henkilön puolesta soittan. Olen melko varma ettei tämä henkilö myönnä ongelmaa ja halua mennä kyseisiin tutkimuksijn. Tuntien hänet hän suuttuisi varmasti minulle. Siksi kysyn neuvoa miten yällaisten hankalien ei niin läheisten mutta huolta herättävien tuttujen kanssa toimia tai ottaa asia puheeksi kun se asian puheelsi ottaminen ja sitä uskominen tupttaa varmaan hankaluuksia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä joillain jossain voi olla helpompaa päästä.Ikävää ettet ole päässyt. Tosi usein noin sanotaan mutta älä luovuta vaan puolusta etuasi. Ota vaikka potilasasiamieheen yhteyttä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta kuk kysymylsessä ei ole puolisoni niin en voi oikeen tämän henkilön puolesta soittan. Olen melko varma ettei tämä henkilö myönnä ongelmaa ja halua mennä kyseisiin tutkimuksijn. Tuntien hänet hän suuttuisi varmasti minulle. Siksi kysyn neuvoa miten yällaisten hankalien ei niin läheisten mutta huolta herättävien tuttujen kanssa toimia tai ottaa asia puheeksi kun se asian puheelsi ottaminen ja sitä uskominen tupttaa varmaan hankaluuksia...
Muistiongelmainen ei itse ymmärrä sairauttaan ja hän ei myönnä että olisi mitään vikaa muistissa. Tiedän tämän koska läheiseni on muistisairas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistiongelmainen ei itse ymmärrä sairauttaan ja hän ei myönnä että olisi mitään vikaa muistissa. Tiedän tämän koska läheiseni on muistisairas.
Äitini jopa hakeutui muistitesteihin tuntiessaan jonkin olevan vialla, mutta nuo muistitestit olivat sellaisia palikkatestejä että niistä pääsi läpi korkeilla pisteillä, kunnes jo sivullisillekin ole selvää etteivät kaikki muumit ole enää kanootissa. Sitten kun sai jonkinlaista hoitoa, kuten muistia kenties ylläpitäviä ravintoliuoksia, oli toimintakyky jo alentunut peruuttamattomasti ja vajaan parin vuoden päästä olikin jo ympärivuorokautisen hoidon aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äitini jopa hakeutui muistitesteihin tuntiessaan jonkin olevan vialla, mutta nuo muistitestit olivat sellaisia palikkatestejä että niistä pääsi läpi korkeilla pisteillä, kunnes jo sivullisillekin ole selvää etteivät kaikki muumit ole enää kanootissa. Sitten kun sai jonkinlaista hoitoa, kuten muistia kenties ylläpitäviä ravintoliuoksia, oli toimintakyky jo alentunut peruuttamattomasti ja vajaan parin vuoden päästä olikin jo ympärivuorokautisen hoidon aika.
On tullut ajateltua niistä muistitesteistä, että onko ne paras mahdollinen tapa selvittää ihmisen muistin toimintaa.
Tämä siinä mielessä, että testit kestävät sen pienen hetken, ja ihminen, vaikka olisi jo muistisairautta, panee parastaan testihetkellä, tekee kaikkensa, jotta testi onnistuisi mahdollisimman hyvin. Ja joillain se voi onnistuakin paremmin, mitä on se todellisuus arjessa.
Testihetkellä voi ns. tsempata itsensä ja yrittää parhaansa, normioloissa ei kukaan tsemppaa jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tullut ajateltua niistä muistitesteistä, että onko ne paras mahdollinen tapa selvittää ihmisen muistin toimintaa.
Tämä siinä mielessä, että testit kestävät sen pienen hetken, ja ihminen, vaikka olisi jo muistisairautta, panee parastaan testihetkellä, tekee kaikkensa, jotta testi onnistuisi mahdollisimman hyvin. Ja joillain se voi onnistuakin paremmin, mitä on se todellisuus arjessa.
Testihetkellä voi ns. tsempata itsensä ja yrittää parhaansa, normioloissa ei kukaan tsemppaa jatkuvasti.Jos on riittävän paha dementia, stressi, masennus, aivovamma, unihäiriö yms. ei tsemppaus auta ja kunnon testi on monipuolinen ja kestää 2-3 tuntia. Muutamalla kysymyksellä ei ole hevonvitun virkaa ja pitää muistaa että meillä kaikilla on ohimeneviä aika pahojakin muisti- ja kleskittymiskykyongelmia
Monisairas
- Anonyymi
Terveyskeskuksen Vuositarkastuksen kautta .Antavat jatkotutkimuksen.
Toinen tapa on Työpaikkalääkärin kautta KeskusSairaalaan jatkotutkimuksiin.jos on työelämässä. Siinä vain menettää 6/kk irtisanomissuojansa,äkkilähdolla.
Saataa ottaa taivutteleminen koville.Vuosilääkärin tarkastus sinne voisitte mennä yhdessä. Kannatta soitta TK ja selvitellä tilannetta.Muistisairaus saattaa pahentua nopeasti. Minun puolisolla on nyt 7 vuosi menossa hänen sairastuessaan muistisairauteen. 2 vuotta pärjäili jotekin,sitten alkoivat tavarat olla hukassa/muistuttaa piti intiimien-alueiden hoidosta ynm..4 vuosi alkoi olla pesut läheisen vastuulla,sekä ulkoiluttaminen,kodin hoito oli jo aikoja loppunut.
5/vuosi alkoi harhojen ja kaiken vastustamisen aika,kaikki oli kotona ylös -alaisin tätä jatkuu 7 vuotta,vuorokausi rytmi on sekaisin,puheen ymmärtäminen on heikkoa.Kuntonsa puolesta karkailee 35 asteen pakkasessakin ulos,yölläkin.
Täysin tulossa lapsen tasolle. (Kunnan sosiaalitoimi kyllä auttaa )
PS: Jos olet halukas alkamaan Omaishoitajaksi 7/24 h on todella raskas työ. Puolisona saatan kuola ennemmin kuin puolisoni.En ole Omaishoitaja .
Vihkivala velvoitaa, hautaansaakka. - Anonyymi
Pelkästään muistivikaa ja muuten terve vai ja onko muistin kanssa isoja ongelmia ja entä onko jossain määrin syrjäytynyt...?
Ihan jo kokemusperäisesti voin sanoo, että syrjäytyminen itsessään sekä sen uhsein mukana tuoma depis voi tehdä tuota, ja vaikka vähän hassua käytöstä, varsinkin jos nukkuu huonosti. Mulla ongelmia vaikka kuinka: avh, 3 ulkoista aivovammaa, selkävikaa, hormonivikaa, psyykkisiä ongelmia, syrjäytymistä, köyhyyttä.
On lisääntynyt muisti-ja keskittymishäiriöt, on puheongelmaa, on pellekäytöstä, mut oikeesti osa on tahattomia vääriä sanomisia ja osa on pidemmälle vietyjä ajatuksia mitä ei ole välttämättä tajuttu oikein. Nukkuminen olisi kriittisen tärkeää moniaivosairaalla, mut se voi olla mitä on. Ja sitten mua vtuttaa ettei yritteliäisyydestä hyödy mitään, mutta toisiä paapotaan jo hyvin heppoisin perustein annettujen mt-diagnoosien vuoksi.
Näillä diagnooseilla kumminkin suoritin reipas kymmenen vuotta sitten kaupallisen alan (talha) ammatillisen koulutuksen maksimiarvosanoin, ollut mikroyritys ym. eikä ole käytösdiagnoosejakaan, eikä kehityshäiriöitä... ei sitä siis ihan pelle voi olla - paitsi ehkä nyt.
Monisairas
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513