Onko taide syntiä?

pertti-performanssi

Onko mielestänne taide syntiä ja jos on niin, millainen taide erityisesti?

Koen itseni luojaksi, kun teen taidettani.

12

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silakkaloota

      Ei taide yleisesti ottaen ole syntiä, ellei sitä tehdessä ole rikottu Jumalaa vastaan tai ellei se yllytä synnin tekoon. Näin minä luulisin. Kukin sitten omassatunnossaan ja Raamatun kirjoitusten valossa pohtikoon rikkooko tietty taideteos Jumalan käskyjä vastaan. helluntailaisen tuttuni mielstä kaikki nykytaide on syntiä, mutta tuota käsitystä minä en allekirjoita ollenkaan. Taide voi olla keino ylistää Jumalaa, Jumalalta olemme saaneet taiteentekemisen lahjan.

      • model

        Mielestäni taide ei ole syntiä.Olen itse uskossa. Olen silti toiminut alastonmallina piirrustus- ja maalauskursseilla. En koe siinä mitään väärää tai kiellettyä.Kurssit on järjestetty asiallisesti ja ammattiopettajan ohjauksessa niille varatuissa tiloissa.Alastomuus taiteessa on minusta luonnollista ja kaunista.Taidetta on varmaan tehty myös väärillä motiiveilla ja väärällä tavalla ja silloin voidaan kysyä, että miksi ja onko se syntiä.


      • yksipastori
        model kirjoitti:

        Mielestäni taide ei ole syntiä.Olen itse uskossa. Olen silti toiminut alastonmallina piirrustus- ja maalauskursseilla. En koe siinä mitään väärää tai kiellettyä.Kurssit on järjestetty asiallisesti ja ammattiopettajan ohjauksessa niille varatuissa tiloissa.Alastomuus taiteessa on minusta luonnollista ja kaunista.Taidetta on varmaan tehty myös väärillä motiiveilla ja väärällä tavalla ja silloin voidaan kysyä, että miksi ja onko se syntiä.

        Alastomiksihan meidät on luotu. Harva asia itsessään on syntiä, mutta moni asia voidaan alistaa synnin palvelukseen. Synti viriää sydämessä ja niinpä varsinainen synti onkin ihmisen taipumuksessa pahaan. Hyviäkin asioita käytetään pahan edistämiseksi, jopa pyhimpiä, kuten uskoa. Ja siitä monet täällä saavat aiheen yleistää, että usko ja uskominen sinänsä on pahaa. Ihminen on usein paha, mutta hän haluaa ulkoistaa pahan, siirtää sen itsensä ulkopuolelle asioihin ja esineisiin.


      • jaina
        yksipastori kirjoitti:

        Alastomiksihan meidät on luotu. Harva asia itsessään on syntiä, mutta moni asia voidaan alistaa synnin palvelukseen. Synti viriää sydämessä ja niinpä varsinainen synti onkin ihmisen taipumuksessa pahaan. Hyviäkin asioita käytetään pahan edistämiseksi, jopa pyhimpiä, kuten uskoa. Ja siitä monet täällä saavat aiheen yleistää, että usko ja uskominen sinänsä on pahaa. Ihminen on usein paha, mutta hän haluaa ulkoistaa pahan, siirtää sen itsensä ulkopuolelle asioihin ja esineisiin.

        Nimim. Yksipastori kirjoitti:
        "Ihminen on usein paha, mutta hän haluaa ulkoistaa pahan, siirtää sen itsensä ulkopuolelle asioihin ja esineisiin."

        Onko tämä nyt mielestäsi yleispätevää, vain vain esimerkki? NÄÄS,
        kristinuskossahan uskotaan myös persoonalliseen paholaisjumaluuteen.


      • yksipastori
        jaina kirjoitti:

        Nimim. Yksipastori kirjoitti:
        "Ihminen on usein paha, mutta hän haluaa ulkoistaa pahan, siirtää sen itsensä ulkopuolelle asioihin ja esineisiin."

        Onko tämä nyt mielestäsi yleispätevää, vain vain esimerkki? NÄÄS,
        kristinuskossahan uskotaan myös persoonalliseen paholaisjumaluuteen.

        Kristillisessä teologiassa puhe Saatanasta korostaa, että pahuus ja synti ovat ihmistä suurempia asioita. Pahuutta ja jumalanvastaisuutta on näkyvän maailman ohella myös Jumalan luomassa näkymättömässä maailmassa. Luodessaan näkyvän ja näkymättömän olevaisen Jumala antoi tilaa ja mahdollisuuden myös rakastavan tahtonsa vastaiseen olemiseen eli pahuuteen.

        Vanhassa testamentissa Saatana-sanaa käytetään puhuttaessa syyttäjästä ja sotilaallisesta tai poliittisesta vastustajasta. Saatana esiintyy Vt:ssa myös uskonnollisessa merkityksessä. Tällöin Saatana on taivaallinen syyttäjä, jonka tehtävänä on koetella ihmisen jumalasuhteen lujuutta. Saatana on Vt:ssa siis Jahven palvelija ja saattaa astua Jahven eteen taivaallisen
        hoviväen joukossa (Jobin kirja).

        Uudessa testamentissa Saatana esiintyy Kristuksen kiusaajana ja vastustajana. Jeesuksen opetuspuheissa Saatana edustaa pahuutta. Jeesuksen julkinen toiminta alkoi Johannes Kastajan toimittamasta vanhatestamentillisesta parannuskasteesta, jonka jälkeen Jeesus paastosi 40 päivää. Tänä aikana Saatana kiusasi Jeesusta ja pyrki saamaan hänet lankeamaan tehtävästään erilaisin maallisin houkutuksin.

        Saatanan olemassaolo ei vähennä millään tavalla ihmisen moraalista vastuuta elämästään. Syntiinlankeemusmyytin puhuva käärme, jota pidetään yleisesti Saatanan symbolina, ei poista kertomuksen ihmisen vastuuta valinnoistaan, vaikka hän syyttääkin käärmettä. Jokainen on vastuussa koko elämästään itse. Vaikka ihminen on langennut, hän ei kuitenkaan ole muuttunut demoniksi. Siten Saatanan ja turmeltuneen ihmisen välillä on merkittävä ero.

        Kristillisen uskon mukaan Kristuksen ristin ja ylösnousemuksen kautta häneen uskovat ovat vapautettuja synnin, kuoleman ja Saatanan vallasta. Kristuksen työn ansiosta Saatana on sidottu. Raamatun mukaan Saatanalle annettu tuomio pitää edelleen huolen siitä, että taivaassa ihmistä ei enää houkutella lankeemukseen.


    • Kummastunut

      Koko kysymys on absurdi.

    • hattumaakari

      taiteella voidaan ylistää kristittyä jumalaa esimerkiksi maalaamalla raamatun tapahtumia, enkeleitä, ikoneita jne. mutta vastakkaisesti myös ylistäen saatanaa tai herjaten jumalaa, jolloin pää alaspäin kuoleva jeesus on myös ns. taidetta, mutta se on tarkoitettukin synniksi.
      väittäisimpä että vain jumalaa ja uskontoa koskevaa taidetta voidaan luokitella synniksi tai puhtaaksi, muut taidelajit jäävät omaan arvoonsa koska ne eivät käsittele millään tavalla uskontoa, ja varsinkaan, jos taiteilija ei usko jumalaan, pienten uskovaisten olisi asiallista pitää päänsä kiinni.

    • Taiteilija myös

      Itse en koe mitään taidetta syntinä, koska en ole kristitty enkä allekirjoita koko synnin käsitettä. Toisaalta, kristillisessä sabluunassa voisi ajatella, että taide on ihmisten välistä kommunikaatiota. Se mikä kommunikaatiossa on synnillistä, on sitä myös taiteessa.

      Jos lähdetään siitä että Saatana on pahuus, ja pahuus jotain Jeesuksen sanoman (rakkaus) vastaista, niin synnillinen taide voisi olla mielesäni jotain sellaista, joka tukisi rakkaudettomuuden ja vihan kehitystä maailmassa.

      Jeesus taisteli kirjanoppineita vastaan. Sitä tekee myös taide parhaimmillaan. Mikäli taide alistuisi maallisen vallan alaiseksi tukemaan enemmistön valtapolitiikkaa, se olisi synnillistä. Synnillistä taidetta olisi mielestäni esimerkiksi raisistinen tai homoja pilkkaava taide.

      Jeesus oivalsi ja käänsi totunnaiset näkökulmat erilaisiksi. Hän auttoi niitä joita muut hyljeksivät. Nykypäivänä tämä tarkoittaa lähinä juoppoja ja monia mielenterveyspotilaita. Jos syntiä olisi toimia vastoin Jeesusta, syntistä taidetta olisi sellainen joka nauraisi mielenterveyspotilaille ja kylmäkiskoisesti unohtaisi ongelmineen painivat ihmiset.

      Hmm. Mikäpä siis olisi syntistä taidetta? Latojen maalaaminen vuodesta toiseen...?

    • tiina

      Joo kyllä taiteen tekeminen onkin jonkin luomista. Jumala,joka itse on luova(luonut maailman, universumin,kauniit kukat ja eläimet jne)on antanut sen kyvyn ihmisille. siis kyvyn tehdä taidetta, musiikkia jne. Jumalan luonne paljastuu tätäkin kautta,kun näemme, että hän on halunnut meille antaa tällaisia kykyjä,joista itse sekä toiset saavat iloita.
      Ja uskon,että Jumalalle on kovin mieluista nähdä, kuinka joku hänen luomansa yksilö on onnellinen saadessaan maalata tai vast.

    • Anonyymi

      Liekö eläinten maalaaminen syntiä?

    • Anonyymi

      En tiedä missä mielessä eläinten maalaus olisi syntiä, ehkä siinä että eläin ei osaa puhua

    • Anonyymi

      Taide on syntiä, se sanotaan jo raamatussa, ihmisen ei tule luoda mitään, Jumala vain luo. Raamattu kieltää kuvien tekemisen, se on kauhistus Jumalalle. Jumalan luomistyötä ei saa kuvata ihminen. Me rauhanyhdistyksessä ei piirretä eikä maalata kuvia koska se ei ole Jumalan tahdon mukaista. Jumala on ankara ja vanhurskas hän vihaa syntisiä, kaikki taiteilijat joutuvat tuliseen järveen. Kaikille taiteilijoille sanon että lopettakaa taiteen teko ja menkää töihin, tehkää parannus ja lopettakaa syntinen elämä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe