Onko Tampereella sellaista käsitettä kuin kantakaupunki. Tamperehan on maapinta-alaltaan varsin suuri, suurempi kuin esim. Helsinki ja Espoo yhteensä mutta suuri osa Tampereen pinta-alasta on asumattomia kuntaliitosalueita. Missä kulkee sen alueen raja joka on aina kuulunut Tampereelle? Nokian suuntaan taitaa olla aina ollut niinkuin nyt on mutta idässä ei tarvitse kauaksi mennä kun ollaan jossain mikä oli ennen jotain Messukylän kuntaa.
kantakaupunki
6
1733
Vastaukset
- juu
Pispalakin on ollut Pirkkalaa, eikä siitä niin kauaa ole.
- tre---
No, jos ajatellaan 1800-luvun puoliväliä, niin tuolloin Tampere käsitti todella pienen alueen Tammerkosken länsirannalta Rajaportille, eli itse asiassa noin puolet nykyisestä keskustasta (Kyttälä) sijaitsi Messukylän puolella. Kyttälä liitettiin Tampereeseen 1860-luvulla, tärkeimpänä syynä taisi olla, että valmisteilla olevan Hämeenlinna-Tampere -rautatien asema saatiin kaupungin alueelle. Tämän jälkeen homma eteni näin:
- Hatanpää ja Kissanmaa 1920-luvulla
- Harjun jakokunta (pl. Pitkäniemi) 1937
- Messukylän kunta 1947
- Lielahti Ylöjärveltä 1950
- Aitolahden kunta 1966
- Teiskon kunta 1972
Lähde: http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/alue.htm
Eli eipä siitä nyt niin kovin kauan ole, kun koko nykyinen Länsi-Tampere oli rajan 'väärällä' puolen. Muuten, jos kiinnostaa käydä katsomassa, niin Rajaportilla Pispalassa (kohdassa, jossa Pirkankatu muuttuu Pispalan valtatieksi) on muistolaatta, jossa kerrotaan, että Tampereen ja Pohjois-Pirkkalan raja kulki vuoteen 1937 asti siinä kohdassa.- ++++----??++////
Kiitti paljon vaivannäöstäsi. Tuo on aina kiinnostanut mua. Paljonkohan Tampereen 200000 asukkaasta asuu tämän ns. kantakaupungin alueella? No, mä yritän etsiä jotain Tren tilastoja.
- tre---
++++----??++//// kirjoitti:
Kiitti paljon vaivannäöstäsi. Tuo on aina kiinnostanut mua. Paljonkohan Tampereen 200000 asukkaasta asuu tämän ns. kantakaupungin alueella? No, mä yritän etsiä jotain Tren tilastoja.
Tampereen tilastollinen vuosikirja, joka on internetissä osoitteessa
http://www.tampere.fi/tiedostot/54F2xTESR/vuosikirja00_01.pdf
ja jonka saa myös kirjastosta paperiversiona, on oiva tietolähde lähes kaikkiin numeerisiin Tampere-detaljeihin. Tuo, mihin yllä oleva linkki johtaa, on hieman vanha painos (vuodelta 2001), mutta eipä suurin osa tiedoista ole neljässä vuodessa ratkaisevasti muuttunut.
Poimintoja tilastollisesta vuosikirjasta:
- v. 2001 lopussa Tampereella asui 197 853 henkilöä (nythän maaginen viidennesmiljoona on jo rikottu!)
- näistä 35 226 (17,8 %) asui Keskustan suuralueella, eli ns. kantakaupungissa (tässä kaupunginosat I-XXII ja Pyynikki)
- Pohjoisella suuralueella, eli entisen Teiskon ja
Aitolahden maaseutualueilla asui 4 072 ihmistä (2,1 %)
- Tampereen maapinta-ala on 522,7 km2, josta yksistään Teiskon entisen kunnan osuus on 337,5 km2; Tampereen väestöntiheys on siten n. 379 asukasta/km2, mutta ilman Teiskoa se olisi yli 1000 asukasta/km!
Joskushan todettiin, että Tampere ei ole EU-kriteerein mitattuna ollenkaan kaupunki, ja tämä johtui juuri alhaisesta väestötiheydestä, mistä kunnia siis lankeaa Teiskon ja Aitolahden suuntaan! :-)
- Anonyymi
Kommentoin 17 vuotta myöhässä! Googlettelin tietoja Tampereen kantakaupungista, ja löysin tämän keskustelun. Tampereella termiä kantakaupunki käytetään aika vähän. Eniten se lienee käytössä termissä "Kantakaupungin yleiskaava". Tampereella näin rajattu kantakaupunki on paljon laajempi kuin tuossa aiemmin ehdotettu keskustan suuralue: kantakaupunki on koko kaupunkialue ilman vuonna 1966 liitettyä Aitolahtea ja 1972 liitettyä Teiskoa.
- Anonyymi
kanta astujia ei haluta kerrostaloihin !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk652153Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921462Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621275Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701258- 1151135
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j89978- 69970
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72929Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81870Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11835