, joka kuoli tähtemme. Jeesus pelastaa. Uskonto ei pelasta.
Jeesus kertoi kahdesta rukoilevasta miehestä. Toinen luotti "uskontoon". Toinen tiesi olevansa syntinen ja tarvitsevansa uuden elämän.
Uskonnollinen mies kehui itseään ja sanoi: "Minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut, väärämieliset, huorintekijät, tai niin kuin tuo syntinen tuolla." Sitten hän kertoi kuinka hän antoi rahaa uskonnolleen ja paastosi.
Sen jälkeen toinen mies rukoili. Mutta hän ei edes tuntenut olevansa arvollinen katsomaan ylös taivaalle, vaan kumartui maahan, löi rintaansa ja sanoi: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."
Jeesus sanoi, että viimeiseksi mainittu sai armon, mutta "uskonnollinen" mies ei saanut mitään!
Eräs korkeassa asemassa oleva uskonnollinen mies tuli Jeesuksen luo (Joh. 3). Raamattu kertoo hänen olleen harras uskonnollinen johtaja. Hänen uskonnollaan oli korkea moraali, pitkät rukoukset ja paastot.
Jeesus sanoi: Teidän täytyy syntyä uudesti (Joh. 3:7).
Oi, hän oli järkytetty, mutta Jeesus sanoi: Joka ei synny uudesti, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Uskonto ei voi pelastaa
Uskonto, riippumatta sen laadusta, ei voi ottaa pois syntejämme. Vain Jeesus voi. Raamattu sanoo: "(Hän) ottaa pois maailman synnin" (Joh. 1:29). Oi, luota Häneen.
Ystävät, "synnin palkka on kuolema" (Room. 6:23). Ja Jumalalle ei ole mieleen sielun kuolema. (Hes. 18:32). Hän sanoo: Kääntykää niin saatte elää. Älä turvaudu uskontoon. Anna Jeesuksen Kristuksen pelastaa sinut.
Uskonto on muodollisuus. Jeesus antaa sinulle elämän. Jumalan Sana sanoo: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on Hänen Pojassansa. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää. (1.Joh.5:11-12).
Tämä on ihme. Se on uusi syntymä. Olet syntynyt lihasta. Mutta kun Jeesus tulee sinuun pelastajanasi, Hän antaa sinulle iankaikkisen elämän. Sinusta tulee uusi luomus, uusi ihminen, uusi elämä. Sinä synnyt uudesti. Hänen rauhansa täyttää sielusi. Syyllisyytesi katoaa. Sinä muutut - tulet uudeksi - uudeksi Jeesuksen Kristuksen elämästä.
Mikään uskonto ei voi pelastaa. Ei edes kristinusko. Kirkko ei voi pelastaa sinua. Jeesus Kristus, Jumalan Poika on ainoa Pelastaja. Hän vuodatti verensä syntiesi tähden. Usko Häneen. Usko Hänen lupaukseensa. Hän on pyyhkivä kaikki syntisi. Hän pelastaa sielusi. Hän yksin voi antaa sinulle uuden elämän.
( Lähde: Ote T. L. Osbornen opetuksesta Pelastus vai Uskonto/linnunrata.org - sivusto)
s-seutulainen
Pelastus löytyy yksin Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta...
39
410
Vastaukset
Tuota rukousrunkkausta olisi syytä pitää penishelikopteriin verrattavana säädyttömänä tekona kun sitä muiden läsnäollessa harjoitetaan.
Sama koskee taikauskosta avautumista julkisella foorumilla.- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
😍 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞 - Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18231628
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Voi s-seutulainen, näitä sinun lainauksiasi ja niiden tasoa !
Tuossa on yhdistetty mielivaltaisesti kaksi eri asiakokonaisuutta.
Lisäksi siinä on selvä valheväittämä:
" Jeesus sanoi, että viimeiseksi mainittu sai armon, "
Jeesus ei tuossa missään sanonut noin !
Vaan Hän sanoi, että publikaani meni vanhurskaampana !
Tuossa ei ollut kyse pelastumisesta tai pelastumattomuudesta, vaan se kertoi vain ihmisten sydämen asenteesta ja kuinka se vaikuttaa ja mitä se saa aikaan.
Eli ylpeät paisuneet alennetaan.
Mutta nöyrät ylennetään.
Eli tuo Raamatunkohta ei kertonut mitään siitä, että kuka oli uudestisyntynyt ja kuka ei, vaan ihan muuta. - Anonyymi
Aoitus on satua. Jumalan Poika ei pelasta ketään.
Tuollaista Poikaa ei ole olemassa.- Anonyymi
Aoitus on satua. Jumalan Poika ei pelasta ketään.
Tuollaista Poikaa ei ole olemassa.
Niin sinun mielestä mutta totuus on kaikki jotka uskoo häneen !
- Anonyymi
"Ei mikään teko voi ansaita eikä mikään synti estää Jumalan armoa. Nyt jää jäljelle vain se, että syntinen tulee Isän luo, joka on jo sovitettu, ja ottaa uskon kautta vastaan sen, mitä Kristus on tehnyt. Mutta Isän luo emme koskaan tule ennen kuin laki on saanut tehdä suuriluuloisesta, omavanhurskaasta ja ylpeästä syntisestä neuvottoman."
-
"Yksityisen ihmisen ei nyt tarvitse muuta kuin tulla ja ottaa vastaan kaikki tämä, mikä hänelle kuuluu. Hän saa ilmaiseksi pukeutua parhaisiin vaatteisiin ja uskoa halki elämänsä anteeksi kaiken synnin, mikä hänessä vielä on jäljellä. Syntiä ei koskaan enää lueta hänen syykseen eikä laki koskaan enää tuomitse häntä kadotukseen."
-
" Jumala ei koskaan enää vihastu häneen vaan rakastaa häntä iankaikkisella ja muuttumattomalla rakkaudella ja sulkee hänet syliinsä lapsenaan ja perillisenään, niin kauan kuin hän uskoen pysyy Kristuksessa eli siis niin kauan kuin hän synnin vuoksi yhä uudelleen palaa Kristuksen luo eikä tule toimeen ilman hänen armoaan"
( C.O.Rosenius)
-
P. S. Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina ( Luuk. 14:17)
s-seutulainen- Anonyymi
Yksin uskosta on pelkkä oppi, eikä oppi ketään pelasta.
Lisäksi Herra Jumalan on aloittaja hylännyt ymmärtämättömyydessään, ylpeydessään ja uskonvanhurskaudessaan. - Anonyymi
" Jumala ei koskaan enää vihastu häneen vaan rakastaa häntä iankaikkisella ja muuttumattomalla rakkaudella ja sulkee hänet syliinsä lapsenaan ja perillisenään, niin kauan kuin hän uskoen pysyy Kristuksessa eli siis niin kauan kuin hän synnin vuoksi yhä uudelleen palaa Kristuksen luo eikä tule toimeen ilman hänen armoaan"
( C.O.Rosenius)
Ei-helluntailainen kommentti:
Jos tuosta sitaatista korostetaan "synnin vuoksi yhä uudelleen palaa" niin sittenhän tuo kuulostaa aivan hirveältä baskalta: edellytetäään syntiä, jotta pysyttäisiin armossa tai pelastuksessa. Tuossa jumaloidaan omaa syntiänsä, tai kuvitellaan sen olevan peruste Jumalan pelastaa joku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksin uskosta on pelkkä oppi, eikä oppi ketään pelasta.
Lisäksi Herra Jumalan on aloittaja hylännyt ymmärtämättömyydessään, ylpeydessään ja uskonvanhurskaudessaan.8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
( Ef. 2)
Yksin Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, meidän syntiemme sovittajaan ja lunastajaamme, Herraamme ja Vapahtajaamme, me saamme olla pelastetut.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
( Joh. 3:16)
P. S. Yksin Jumalan armoon, Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, turvaaminen, on perkeleen hellittämättömän vihan ja hyökkäyksen kohteena. Se tekee kaikkensa saadakseen meidät turvautumaan johonkin myös itsessämme...
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
( Ef. 2)
Yksin Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, meidän syntiemme sovittajaan ja lunastajaamme, Herraamme ja Vapahtajaamme, me saamme olla pelastetut.
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
( Joh. 3:16)
P. S. Yksin Jumalan armoon, Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, turvaaminen, on perkeleen hellittämättömän vihan ja hyökkäyksen kohteena. Se tekee kaikkensa saadakseen meidät turvautumaan johonkin myös itsessämme...
s-seutulainenÄlä tuo tänne luettavaksi reformaattori Martti Lutherin oppeja.
Pysy totuudessa, joka tulee Vanhan testamentin profeettain, ihminen Jeesus Nasaretilaisen kristus ja apostoili Paavalin alkuperäisten kirjeiden perustalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä tuo tänne luettavaksi reformaattori Martti Lutherin oppeja.
Pysy totuudessa, joka tulee Vanhan testamentin profeettain, ihminen Jeesus Nasaretilaisen kristus ja apostoili Paavalin alkuperäisten kirjeiden perustalta.”Mitä parannus on? Se on katumusta Herran edessä ja uskon katseen nostamista hänen puoleensa. Parannus on huutoa syvyydestä, heikon huutoa, hätä huutoa. Sellaiseen Herra vastaa ja näyttää uskon silmälle – olkoon tämä vasta vaikka arkana luomiaan raottava – ihmeellistä Poikaansa Kristusta ja nostaa huutavan syvyydestä yhteyteensä.
Silloin nousee tämän sydämestä kiitos: minäkin suuri syntinen, minäkin ruhjottu, ahdistunut, langennut ja lankeava, minäkin, jolla ei ole ansion alkeitakaan, saan omistaa Vapahtajan” ( ( Osmo Tiililä)
”Mutta jos hänen on tultava sellaiseksi tai tällaiseksi päästäkseen Jumalan suosioon, silloinhan eivät armo ja vanhurskaus tulisi yksin Kristuksen kautta. Eikä se silloin tapahtuisi kokonaan "ilman tekoja" tai "ilman lakia", kuten Raamattu sanoo. Mutta parannusta, katumusta ja uskoa ei tarvitakaan Jumalan takia vaan syntisen takia.
Ei Jumalaa tarvitse taivuttaa antamaan armonsa, vaan syntisen on taivuttava ottamaan se vastaan. Kun syntisen kipeimmäksi tarpeeksi ja ainoaksi lohdutukseksi on tullut pääsy Kristuksen luo - silloin hänen parannuksensa ja katumuksensa ja uskonsa takaavat sen, että hän on jo saanut armon Kristuksessa” ( C. O. Rosenius)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä tuo tänne luettavaksi reformaattori Martti Lutherin oppeja.
Pysy totuudessa, joka tulee Vanhan testamentin profeettain, ihminen Jeesus Nasaretilaisen kristus ja apostoili Paavalin alkuperäisten kirjeiden perustalta.Ei Luther sentään ollut suoraan Paavalin oppilas, vaikka 1500 vuotta myöhemmin Paavalin löysikin opettajakseen! 😂
"Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että Paavali ei itse kirjoittanut efesolaiskirjettä. Tämän kuten eräät muutkin Paavalin kirjeet} on oletettavasti kirjoittanut joku hänen oppilaistaan."
"Efesolaiskirje 2:8-10 FB38
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
FB38: Kirkkoraamattu 1933/38"
PKTNH - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Luther sentään ollut suoraan Paavalin oppilas, vaikka 1500 vuotta myöhemmin Paavalin löysikin opettajakseen! 😂
"Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että Paavali ei itse kirjoittanut efesolaiskirjettä. Tämän kuten eräät muutkin Paavalin kirjeet} on oletettavasti kirjoittanut joku hänen oppilaistaan."
"Efesolaiskirje 2:8-10 FB38
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
FB38: Kirkkoraamattu 1933/38"
PKTNHno niin, tuossa on toinen Lutherin opin kannattaja.
Huomatkas oppi ei pelasta.
Vaan kuka pelastaa teidät, osaatteko käyttää ymmärrystänne omaksi hyödyksenne ja ylöstempaustanne edistävästi?
Nyt nykyiset Lutherin-oppinne vievät teidät kuolemaan Room.1:32 Paavalin mukaan, lue tarkkaan jakeet 18- 32. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Mitä parannus on? Se on katumusta Herran edessä ja uskon katseen nostamista hänen puoleensa. Parannus on huutoa syvyydestä, heikon huutoa, hätä huutoa. Sellaiseen Herra vastaa ja näyttää uskon silmälle – olkoon tämä vasta vaikka arkana luomiaan raottava – ihmeellistä Poikaansa Kristusta ja nostaa huutavan syvyydestä yhteyteensä.
Silloin nousee tämän sydämestä kiitos: minäkin suuri syntinen, minäkin ruhjottu, ahdistunut, langennut ja lankeava, minäkin, jolla ei ole ansion alkeitakaan, saan omistaa Vapahtajan” ( ( Osmo Tiililä)
”Mutta jos hänen on tultava sellaiseksi tai tällaiseksi päästäkseen Jumalan suosioon, silloinhan eivät armo ja vanhurskaus tulisi yksin Kristuksen kautta. Eikä se silloin tapahtuisi kokonaan "ilman tekoja" tai "ilman lakia", kuten Raamattu sanoo. Mutta parannusta, katumusta ja uskoa ei tarvitakaan Jumalan takia vaan syntisen takia.
Ei Jumalaa tarvitse taivuttaa antamaan armonsa, vaan syntisen on taivuttava ottamaan se vastaan. Kun syntisen kipeimmäksi tarpeeksi ja ainoaksi lohdutukseksi on tullut pääsy Kristuksen luo - silloin hänen parannuksensa ja katumuksensa ja uskonsa takaavat sen, että hän on jo saanut armon Kristuksessa” ( C. O. Rosenius)
s-seutulainenote:
>>Ei Jumalaa tarvitse taivuttaa antamaan armonsa>>
KUka on tuo Jumala ?? Mikä Hänen nimensä on??
;MInä en tunne yhtään Jumala-nimistä jumalaa!!!!
- Anonyymi
"Emme kelpaa Jumalalle minkään omamme varassa - emme sen, mitä teemme, emmekä sen, mitä olemme, sillä kaikki parhainkin omamme on tahrattua - vaan ainoastaan siitä syystä, että Jumala Kristuksen tähden ottaa meidät lapsikseen. Meillä ei ole rauhaa siksi, että olemuksessamme piilisi jumalallinen ydin, synniltä suojattu alue, vaan siksi, että lähellämme on hän, joka on voittanut synnin, kuoleman ja perkeleen vallan. Hän on meidän rauhamme" (Eino Sormunen).
"Uskon vanhurskaus on luettua vanhurskautta
Uskon vanhurskauden vastustusta herättävä ja monia loukkaava ydin on siinä, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen (Room 4:5). Se on ihme. Jumalattomalla ei ole mitään edellytyksiä tulla julistetuksi Jumalan tuomion kestäväksi. Ihmisen sydämessä ja olemuksessa ei ole mitään, johon tämä vanhurskaaksi julistaminen voisi perustua. Uskokaan ei ole ihmisen aikaansaannosta eikä ansiota. Usko on se Jumalan vaikutus, jonka välityksellä ihminen ottaa lahjan vastaan. Se on kuin kerjäläisen tyhjä käsi." ( Olavi Peltola)
s-seutulainen- Anonyymi
Lutherin oivalluksesta syntynyt vanhurskauttamisoppi oli vapauttavaa, mutta samalla se kavensi kohtalokkaalla tavalla evankeliumin yhteiskunnallisen ulottuvuuden pelkäksi yksilön sisäisyydeksi. Vaikka Luther sai oivalluksen ja kehitti oppinsa Paavalin tekstistä, sillä ei ollut mitään tekemistä Paavalin ajatusten, saati Jeesuksen julistuksen kanssa.
LUOPUKAA VANHURSKAUTTAMISOPISTANNE!!!
Te ette tule olemaan ylöstempauksessa mukana, vaan jäätte Vihan aikaan tappelemaan harhaopettajianne vastaan!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin oivalluksesta syntynyt vanhurskauttamisoppi oli vapauttavaa, mutta samalla se kavensi kohtalokkaalla tavalla evankeliumin yhteiskunnallisen ulottuvuuden pelkäksi yksilön sisäisyydeksi. Vaikka Luther sai oivalluksen ja kehitti oppinsa Paavalin tekstistä, sillä ei ollut mitään tekemistä Paavalin ajatusten, saati Jeesuksen julistuksen kanssa.
LUOPUKAA VANHURSKAUTTAMISOPISTANNE!!!
Te ette tule olemaan ylöstempauksessa mukana, vaan jäätte Vihan aikaan tappelemaan harhaopettajianne vastaan!!jatkan vielä...
Lienee mahdotonta tiivistää Paavalin ja Jeesuksen opetusta yhdeksi sanaksi ja samanlaiseksi viestiksi. Individualistiselle luterilaisuudelle sopii paremmin Paavalin opetus, vaikka sekin on tulkittu väärin. Evankeliumi on kirkolle kompastuskivi, ei vapauttava sanoma.
Kirkon on luovuttava vanhurskauttamisopista ja yksilökeskeisestä teologiasta.
Evankeliumi ja pelastus koskettavat koko luomakuntaa. Kristinuskossa ei ole kyse individualistisesta, omaan napaan tuijottavasta hurskaudesta tai taivas-eskapismista, vaan koko luomakunnan kohtalonyhteyden syvästä ymmärtämisestä ja kristinuskon tämänpuoleisuuden korostamisesta.
Se on radikaalia, sisään sulkevaa, yksilöiden ja yhteisöjen välillä tapahtuvaa vihollisuuksien voittamista, tinkimätöntä vastarintaan asettumista sortavia valtoja ja voimia vastaan, taistelua jakamattoman ihmisarvon, oikeudenmukaisuuden ja luomakunnan eheyden puolesta.
KIRKOT KUKISTUU!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä...
Lienee mahdotonta tiivistää Paavalin ja Jeesuksen opetusta yhdeksi sanaksi ja samanlaiseksi viestiksi. Individualistiselle luterilaisuudelle sopii paremmin Paavalin opetus, vaikka sekin on tulkittu väärin. Evankeliumi on kirkolle kompastuskivi, ei vapauttava sanoma.
Kirkon on luovuttava vanhurskauttamisopista ja yksilökeskeisestä teologiasta.
Evankeliumi ja pelastus koskettavat koko luomakuntaa. Kristinuskossa ei ole kyse individualistisesta, omaan napaan tuijottavasta hurskaudesta tai taivas-eskapismista, vaan koko luomakunnan kohtalonyhteyden syvästä ymmärtämisestä ja kristinuskon tämänpuoleisuuden korostamisesta.
Se on radikaalia, sisään sulkevaa, yksilöiden ja yhteisöjen välillä tapahtuvaa vihollisuuksien voittamista, tinkimätöntä vastarintaan asettumista sortavia valtoja ja voimia vastaan, taistelua jakamattoman ihmisarvon, oikeudenmukaisuuden ja luomakunnan eheyden puolesta.
KIRKOT KUKISTUU!!!VÄHÄSEN VIELÄ...
Vanhurskauttamisoppi on mekanistisen maailmankuvan airut, materialismin ja ateismin, nykyisen ääri-individualistisen, yksilön itsekkyyttä korostavan kulttuurin äiti.
Se oli sillä historiallisella janalla, jossa irrotettiin toisistaan objektiivinen ja subjektiivinen, sisäinen ja ulkoinen, ruumis ja sielu.
Se teki ihmisestä itsensä tarkkailijan, itsensä ulkopuolella eläjän. Vanhurskauttamisoppi on merkkipaalu siinä kehityksessä, joka vei Jumalalta tilan maailmasta, etäännytti hänet ihmisestä, luomakunnasta ja lopulta tappoi kokonaan.
Paavali kirjoittaa tuosta Vanhurskauttamisopin ongelmat Room. 1 : 18 - 32.
Tuo oppi vie kuolemaan eikä ylöstempaukseen jae 32. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin oivalluksesta syntynyt vanhurskauttamisoppi oli vapauttavaa, mutta samalla se kavensi kohtalokkaalla tavalla evankeliumin yhteiskunnallisen ulottuvuuden pelkäksi yksilön sisäisyydeksi. Vaikka Luther sai oivalluksen ja kehitti oppinsa Paavalin tekstistä, sillä ei ollut mitään tekemistä Paavalin ajatusten, saati Jeesuksen julistuksen kanssa.
LUOPUKAA VANHURSKAUTTAMISOPISTANNE!!!
Te ette tule olemaan ylöstempauksessa mukana, vaan jäätte Vihan aikaan tappelemaan harhaopettajianne vastaan!!jatkan vielä...
Luterilainen kirkko ja protestantismi syntyivät vanhurskauttamisopista käydyssä taistelussa. Siitä huolimatta harva ymmärtää opista enää mitään. Onko kuvaavampaa käsitettä ilmaisemaan kirkon hukassa oloa kuin vanhurskauttamisoppi? Kun kysyt kadulla ihmisiltä, mitä sanasta tulee mieleen, niin he katsovat sinua kuin mielisairaalasta karannutta potilasta. Vanhurskauttamisoppi on vieras jopa kaikkein oppineimmille teologeille. Käsite on niin outo, ettei sitä voi mitenkään tehdä enää ymmärrettäväksi. Se on täysin kuollut, eikä herää eloon millään tavalla, ei polvirukouksella, ei paastolla, ei manauksella, ei millään hengellisellä defibrillaattorilla. Ymmärryksen perinne on katkennut jo kauan sitten. Siitä huolimatta vanhurskauttamisoppi on kirkon kivijalka, pyhimmistä pyhin, luovuttamaton oppi, jonka varassa kirkko seisoo tai kaatuu.
Vanhurskauttamisopilla määritellään, miten syntinen ihminen pelastuu, tulee Jumalan hyväksymäksi. Oppi edellyttää käsitystä ihmisen täysin turmeltuneesta luonteesta, augustinolaisesta perisynnistä, jonka mukaan ihminen on syntymästä saakka syntinen ja siten pelastuksen ulkopuolella. Jumala ei voi katsoa meitä, koska olemme niin turmeltuneita. Sen vuoksi vaadittiin Jeesuksen uhri. Uhraamalla poikansa Jumala voi nyt katsoa meitä, ei suoraan, vaan poikansa uhrin läpi. Hänen verensä peittää syntimme. Siksi pelastumme. Ne jotka eivät anna vanhurskauttaa itseään ja usko Jumalan antamaan uhriin, eivät voi pelastua.
Vanhurskauttamisopin taustalla olevan, yksilön syyllisyyttä ja syntisyyttä korostavan kirkon kehitys alkoi kirkkoisä Augustinuksesta (v. 354-430). Hänen myötään synnistä tuli kristillisen kirkon teologian ydin. Kirkko alkoi kääntyä sisäänpäin. Yksilön synnistä kehittyi hiljalleen kirkon ydinasia, vaikka kristinuskon keskushenkilö Jeesus Nasaretilainen ei siitä ollut juurikaan kiinnostunut.
Luther oli syntikirkon kehityksen looginen tulema ja kehityksen väistämätön huippu. Tämä superahdistunut augustinolaismunkki ripittäytyi päivittäin jopa kuusi tuntia jonkin mieltänsä polttavan asian tähden. Jokainen synti oli löydettävä omasta mielestä, tuotava valoon, jotta voisi saada rauhan. Luther järkyttyi huomatessaan, kuinka huolellisen itsetutkiskelun ja puhdistuksen jälkeen hänen mieleensä saattoi yhtäkkiä tulla jokin menneisyyden synti. Ne eivät loppuneet koskaan. Ja vielä enemmän hän hämmentyi siitä, ettei kaikkia syntejä voi edes havaita itsestään. Luther käsitti, kuinka itsepetos oli helppoa. Ihminen kätkee syntinsä niin, ettei edes itse tiedä niistä mitään.
Luther vajosi epätoivoon. Hän tunsi kauhua. Hänen hermonsa olivat kireällä kuin viulunkieli. Kuihtuneen lehden rapina sai hänet hypähtämään säikähdyksestä. Hän näki painajaisia, pelkäsi pimeää ja oli varma, että joutuisi helvettiin. Hän pohti lakkaamatta Paavalin Roomalaiskirjeen 1 luvun jaetta 17: ”Uskosta vanhurskas saa elää.” Luther mietti, miten Jumalan oikeudenmukaisuus ja kyseinen jae sopivat yhteen.
Lukemattomien valvottujen öiden jälkeen hän alkoi oivaltaa. Jumalan oikeudenmukaisuus ilmenee ihmisen vanhurskauttamisessa, yksin uskon kautta, ilman ihmisen omia tekoja tai ansioita. Lutherin oivallus oli järisyttävä. Syntisyydessään piehtaroivan kirkon vuosituhantinen piina sai nyt vastauksen.
Lutherin oivalluksesta syntynyt vanhurskauttamisoppi oli vapauttavaa, mutta samalla se kavensi kohtalokkaalla tavalla evankeliumin yhteiskunnallisen ulottuvuuden pelkäksi yksilön sisäisyydeksi. Vaikka Luther sai oivalluksen ja kehitti oppinsa Paavalin tekstistä, sillä ei ollut mitään tekemistä Paavalin ajatusten, saati Jeesuksen julistuksen kanssa.
Paavalille ja Jeesukselle vanhurskauttaminen ei ollut individualistista kuten Lutherilla. Vanhurskauttaminen yksin uskosta ei vastannut Paavalin kohdalla kysymykseen, kuinka ahdistunut kristitty löytää armollisen Jumalan. Kyse ei ole siitä, miten me pelastumme vaan ainoastaan juutalaisten ja pakanoiden välisestä suhteesta: kuinka pakanat eli ei-juutalaiset voivat liittyä samaan messiaaniseen yhteisöön juutalaisten kanssa. Vanhurskauttaminen tarkoitti näiden ryhmien vihollisuuksien sovittamista, erottavien väliseinien purkamista, samaan yhteisöön liittymistä. Anonyymi kirjoitti:
jatkan vielä...
Lienee mahdotonta tiivistää Paavalin ja Jeesuksen opetusta yhdeksi sanaksi ja samanlaiseksi viestiksi. Individualistiselle luterilaisuudelle sopii paremmin Paavalin opetus, vaikka sekin on tulkittu väärin. Evankeliumi on kirkolle kompastuskivi, ei vapauttava sanoma.
Kirkon on luovuttava vanhurskauttamisopista ja yksilökeskeisestä teologiasta.
Evankeliumi ja pelastus koskettavat koko luomakuntaa. Kristinuskossa ei ole kyse individualistisesta, omaan napaan tuijottavasta hurskaudesta tai taivas-eskapismista, vaan koko luomakunnan kohtalonyhteyden syvästä ymmärtämisestä ja kristinuskon tämänpuoleisuuden korostamisesta.
Se on radikaalia, sisään sulkevaa, yksilöiden ja yhteisöjen välillä tapahtuvaa vihollisuuksien voittamista, tinkimätöntä vastarintaan asettumista sortavia valtoja ja voimia vastaan, taistelua jakamattoman ihmisarvon, oikeudenmukaisuuden ja luomakunnan eheyden puolesta.
KIRKOT KUKISTUU!!!6000 vuotta sitten oli paljon matriarkaatteja, joissa oli
Lahjatalous kaupankäynnin sijasta ja
Tasa-arvo hierarkian sijasta ja
Ekologisuus kerskakulutuksen sijasta ja
Isovanhempien kunnioitus loiseläjiksi nimittelyn sijasta.
Osa selvisi patriarkaalisesta vallankumouksesta ja on elossa vielä tänäkin päivänä. Suuri määrä kuitenkin tuhottiin. Tätä hedelmällistä aikaa on kutsuttu jumalattaren aikakaudeksi.
Tällaiseenko Jeesus sinun mielestäsi patisti ihmisiä?
- Anonyymi
Se on totta että ei se olisi Jumalan armoa jos meidän pitäisi ensin tehdä jotain saadaksemme armon. Noudattaa jotain lakia tai muuttua jonkinlaiseksi. Se olisi silloin ansioista eikä armosta.
Mutta kyllä me muuttumme. Kyllä usko on sitä että ihminen muuttuu tekemään hyviä tekoja. Mutta vasta se jälkeen kun on saanut armon Jumalalta pelastuen uskon kautta.
Ei sekään olisi mitään armoa jos sen jälkeen ei mitään tapahtuisi. Jos ihminen olisi sama typerys myös sen armon jälkeen, niin mitä armoa se edes olisi. Kyllä Jumalan armo on aivan käytännöllinen asia, jossa Pyhä Henki muuttaa ihmisen taivaallisen kuvan kaltaiseksi.
Ei Jumalan armo voi olla vain tyhjää höpinää vailla mitään tapahtumaa ihmisessä. - Anonyymi
Vanhurskauttamisoppi ei pelasta aloittajaa.
- Anonyymi
EI oppi sinänsä, mutta Jeesus on jo pelastanut, vastaanottaminen on ihmisen osuus. Oikea oppi kertoo, miten pelastutaan. Aloittaja on jo pelastunut ja pelastuu, jos ei luovu. Samoin minä!
PKTNH
- Anonyymi
Usko Jeesuksen vereen syntiesi sovituksena pelastaa sinut.<3
- Anonyymi
ei pelasta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei pelasta
Pelastuupas! Raamattu sen todistaa. Onko varteenotettavia vaihtoehtoja sinullakaan?
PKTNH
- Anonyymi
"ONKO MUITA VAIHTOEHTOJA,ONKO KETÄÄN JUMALATARTA?"!!!
- Anonyymi
ei ole baijtoejtoja eikä muita jumalia eikä jumalattaria.
Ainoastaan on Herra Jumala 1 Moos. 2 :4.
2 Moos. 20:: 1-3
2 moos. 3 : 15
Mark. 12 On, esimerkiksi Louhi. Jumalatar ei tosin tässä yhteydessä tarkoita ihmiskasvoista jumalaa vaan elämän voimaa. Kyseessä on vähän sama asia kuin Spinozan substanssi, jota tämä kutsui nimellä synnyttävä luonto.
- Anonyymi
Verum_an_falsum kirjoitti:
On, esimerkiksi Louhi. Jumalatar ei tosin tässä yhteydessä tarkoita ihmiskasvoista jumalaa vaan elämän voimaa. Kyseessä on vähän sama asia kuin Spinozan substanssi, jota tämä kutsui nimellä synnyttävä luonto.
Ei-helluntailainen kommentti:
https://areena.yle.fi/podcastit/1-50138660
Metafysiikan historia | Kalle Haatanen | Yle Areena
Yleensä uskonnollisissa piireissä vierastetaan filosofiaa, mutta mielestäni uskonnonfilosofia on juuri se kiinnostavin asia uskonnoissa, ja selittää ehkä osittain, miksi menestysteologit, noidat ja muut ajattelevat, niin kuin ajattelevat. Nämä saattavat olla yllättävän sivistyneitä ihmisiä, vaikka taikauskoista huuhaata on myös.
Raamatussa puhutaan portto Babylonista, Ilmestyskirjassa. Jos olisi tuollainen synnyttävä luonto, jota jotkut naisjumalaksikin ajattelevat, sitten tätä metafysiikkaa voi pohtia vaikka Aristoteleen tai Platonin kautta. Teleologiassa ajateltiin, että kussakin oliossa on jokin tarkoitus, jota se toteuttaa, kuin ohjelmaa koneessa. Jos on tuollainen maailmanohjelma, tietysti sitten Jumala on sen luonut, tai sinne laittanut.
- Anonyymi
Mä en oo niin kovin vakuuttunut tosta. Israelin kansa ei uskonut mihinkään pelastuksiin. He uskoivat aina Hesekielin aikoihin saakka, että kun ihminen kuolee, sen jälkeen ei tule mitään pelastusta. Vasta Danielin kirjassa puhutaan jotakin jostain sellaisesta, että Jumala tulee maanpäälle perustamaan valtakuntansa ja palkitsemaan omansa. Mutta mitään helvettiä tai taivasten valtakuntaa Vanha testamentti ei tunne. Sen ajan ihmiset saivat syntinsä anteeksi ihan vain kun niitä rukouksessa anteeksi pyysivät.
Jeesus itse piti Vanhaa testamenttia Raamattunaan. Uutta testamenttia kun ei ollut olemassa. Hän tiesi, että Vanhan testamentin messias-ennustukset koskivat voitokasta Jumalan kansan maanpäällistä hallitsijaa, joka palkitsisi Jumalan omat ja hävittäisi Jumalan vastustajat. Jeesus ei koskaan saarnannut mistään päättymättömistä kidutuksesta helvetin tulessa. Ei hän voinut, koska oppi ikuisesta kärsimyksistä keksittiin vasta kolmisensataa vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Eikä hän puhunut kirjoitusten perusteella koskaan uskovien yleisestä ylösnousemuksestakaan.
Minä uskon kuten Jeesus uskoi. Minulla on Jeesuksen usko.
Vaimoni kuoli juuri uudenvuoden päivänä. Minulle on hyvin lohdullista tietää, että kun hän lakkasi hengittämästä, sai hän astua ikuiseen uneen. Hänen ei tarvitse kärsiä eikä katsoa minun suruani ja kärsimyksiäni mistään pilven lonkalta. Hän on tiedottomassa tilassa ja saa levätä ikuisuuksia ihanassa päättymättömässä unessa. Minä odotan, että pääsen itsekin aikanani nauttimaan tuosta unesta. Se on hyvä kohtalo. Mitään helvettiä tai taivasta ei ole olemassa. Se on lohdullinen tieto, sillä kuka nyt oikeasti haluaisi katsella sen Jumalan naamaa miljardeja ja taas miljardeja vuosia, joka hiljaisesti hyväksyy miljoonien ja taas miljoonien ihmisten sanoinkuvaamattomat kärsimykset tekemättä mitään.
Minun Jumalani on Vanhan testamentin kiivas mutta armollinen Jumala. Mutta mitään pelastusta ei ole olemassa. Se on myöhemmän uskonnon kehittymisen aikaan saannosta, ihmisten itse keksimää legendaa.- Anonyymi
Mihin me muutoin Jumalaa tarvitsemme siinä päättymättömässä unessa?
Sehän tulee kaikille silloin uskoi tai ei. Sehän on täydellistä ateismia.
Ja miksi pitäisi uskoa myöskään Jeesusta jos siihen päättymättömään uneen kaikki tietenkin pääsevät. Miksi pitäisi vertauskuvallisesti leikata toinen käsi irti ettei joudu johonkin Jerusalemin kaatopaikalle kahden käden kanssa. Mikä ihmeen järki niitä jutuissa on sen ihanan kuoleman unen kanssa.
Silloin me koemme sen ihanan kuoleman unen eläinten kanssa. Mihin ateismi juuri tähtää ettei ihminen eroa eläimestä, on vain eläimen kehittynyt muoto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin me muutoin Jumalaa tarvitsemme siinä päättymättömässä unessa?
Sehän tulee kaikille silloin uskoi tai ei. Sehän on täydellistä ateismia.
Ja miksi pitäisi uskoa myöskään Jeesusta jos siihen päättymättömään uneen kaikki tietenkin pääsevät. Miksi pitäisi vertauskuvallisesti leikata toinen käsi irti ettei joudu johonkin Jerusalemin kaatopaikalle kahden käden kanssa. Mikä ihmeen järki niitä jutuissa on sen ihanan kuoleman unen kanssa.
Silloin me koemme sen ihanan kuoleman unen eläinten kanssa. Mihin ateismi juuri tähtää ettei ihminen eroa eläimestä, on vain eläimen kehittynyt muoto.Torjua, hylätä ja ylenkatsoa Jeesus Kristus on yksityisen ihmisen kohdalla pahin mahdollinen virhe, minkä hän voi elämässään tehdä. Se kauhistavin asia, mikä häntä voi kohdata. Se on katastrofi vailla vertaa.
"Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.' Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
( Ap.t. 4:11-12 )
Jeesuksen Kristuksen torjuva ihminen hylkää ja ylenkatsoo Jumalan armon, joka on tarjolla yksin hänessä, Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan armon torjuva on ulkopuolella pelastuksen.
Ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus.
Kristuksen torjujalla ei ole armahtavaa Jumalaa. Vain hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan armo kohtaa meidät.
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
( Joh. 5:24)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Torjua, hylätä ja ylenkatsoa Jeesus Kristus on yksityisen ihmisen kohdalla pahin mahdollinen virhe, minkä hän voi elämässään tehdä. Se kauhistavin asia, mikä häntä voi kohdata. Se on katastrofi vailla vertaa.
"Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.' Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
( Ap.t. 4:11-12 )
Jeesuksen Kristuksen torjuva ihminen hylkää ja ylenkatsoo Jumalan armon, joka on tarjolla yksin hänessä, Kristuksessa Jeesuksessa. Jumalan armon torjuva on ulkopuolella pelastuksen.
Ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus.
Kristuksen torjujalla ei ole armahtavaa Jumalaa. Vain hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan armo kohtaa meidät.
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
( Joh. 5:24)
s-seutulainenVastasit sapatistin esittämään ajatukseen että kuolema on vain ihana uni eikä mitään tuomiota ole, ei mitään helvettiä eikä paikkaa mihin saatanan kanssa joudutaan.
Nukumme siihen ihanaan uneen oli meillä Jumalan armoa tai ei. Emme tarvitse mitään pelastusta mistään kun se ihana uni kuolemassa kohtaa kaikkia. Mihin me sitä tarvitsemme jos sama uni kohtaa kaikkia.
Oikeasti näin ei tietenkään ole kuin harhaoppisen ajatuksissa, mutta niin hän romuttaa koko uskon ajatuksen ehkä itse tajuamatta sitä. Hänen mielestään on hienoa ja Jumala on rakkaus kun mitään tuomion paikkaa ei ole, mutta siinä menee samalla lapsi pesuveden mukana, koska silloin kaikki saavat sen ihanan unen oli sitten laittomuuden tekijä tai Kristuksen seuraaja, niin mitään eroa ei kuoleman jälkeen ole.
- Anonyymi
Eikö sitten kristukseen uksominen sitten ole muodollista? Koska on mainstreamia sanoa että "Jeesus on ainoa tie"... Henkilö joka ei ole koskaan elämänsä aikana tehnyt itsensä puhdistus työtä niin ei ymmärrä näitä omien uskomusjärjestelmiensä rakenteita. Itse olen puhdistellut, meditoinut ja kaikkea niin alan kyllä olemaan melko tietoinen mitä mielessäni liikkuu.
Mitä tarkoittaa "kuoli syntiemme tähden"? Ei me nyky ihmiset oltu menneisyydessä ketään naulitsemassa ristiin ja kyllä, tämä on kliseinen toteamus mutta relevantti ja ikuinen kysymys vailla vastausta.
Tämä hetki ei vaikuta menneisyyteen vaikka sanotaan että "kaikki vaikuttaa kaikkeen", kun synnyimme niin ei tiedetty mitään historiasta, vaan ihmeteltiin tätä eeppistä maailmaa ja sitten ensimmäinen yllätys puun takaa olikin että miks jotkut ihmiset ovat niin hyökkääviä ilman syytä...
Kun ymmärretään, niin tulevaisuutta ei ole vaan "tulevaisuus" generoituu hetkessä ja mitä vähemmän on kiinni menneisyydessä, niin sitä vapaammin annamme todellisuuden generoitua. Menneisyyteen jumittaminen ei auta, sillä mitä vähemmän on kiinnittynyt menneisyyteen, niin sitä rauhaisampaa tulevaisuutta luomme.
Tottakai tuomme historiasta esille sellaisia esimerkkejä maailmasta mitä emme enää halua sillä, itse olen mieltä että sodat voisivat loppua KOKONAAN ja ihmiset voisivat hyväksyä toisensa ja antaa toisten elää omia elämiään niin että eivät ole koko ajan kurkussa ja häiritse toisiaan vaan opettelisivat suvaitsevaisuutta.
Tiiäks, että ihmiset oppisivat rakastamaan toisiaan kaikki pyyteettömästi ja hyväksymään sen että olemme erilaisia ja silleen että saa olla mitä on, mutta niin että siitä ei ole haittaa muille!
En hyväksy sitä että syyllistämme toisiamme loputtomiin, sillä tämä ei tuo muuta kuin konflikteja loputtomuuteen kunnes ihmiset ymmärtävät että: "Historia on mikä on, mutta life goes on ja opimme virheistämme!"
Nimim: 3lämä0nB3stdrug - Anonyymi
Hyvä aloitus.
Emme tarvitse uskontoa. Jeesus vapautti siitä. Hän on ainoa Pelastaja.- Anonyymi
Uskontoa tarvitsemme riitelyyn ja muiden tuomitsemiseen. Miten voi uskoa jos ei mätki muita Raamatulla päähän? Sehän on lähes mahdotonta.
- Anonyymi
"17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: »Uskosta vanhurskas saa elää.» (Room. 1)
Kyllä epäusko Kristukseen kadottaa eli uskonto kadottaa, mutta usko yksin pelastaa, kun kohde on Jeesus Kristus.
Jos uskonvanhurkaus on tuntematon maailmalle, kukaan ei voi pelastua. Jumalalla on varaa siihen. Jos ei kelpaa niin helvetti odottaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi332642- 1141372
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21219Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk34983- 64906
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!235901- 41777
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis96774- 59759
Heinikossa suhisee.
Siellä jänis, siili ja myyrä supattelee. Kertovat tarinoita naisesta upeasta. "Hän on hyväsydäminen ihminen" hihkaisee43719