Vesa Sisättö
101 yllättävää faktaa
Julkaisija: Avain (2019)
Painopaikka: Printon trûkikoda, Viro
s.80
-----
Sibeliuksen Finlandia oli Biafran kansallislaulu
Biafra oli lyhytikäinen valtio, joka syntyi epäonnistuneen sotilasvallankaappauksen tuloksena vuonna 1967. Nigerian kaakkoinen, igbo-heimon asuttama osa irrottautui omaksi valtiokseen, joka joutui saman tien sotaan entisen emämaansa kanssa. Nigeria saarsi tehokkaasti Biafran ja suuri määrä sen väestöä kuoli nälkään. Noin miljoona uhria vaatinut sota päättyi Nigerian voittoon vuoden 1970 lopussa. Sota sai valtavasti julkisuutta ja kuvat nääntyvistä lapsista liikuttivat ihmisiä teollisuusmaissa.
Biafran kansallislaulu oli nimeltään Land of the Rising Sun. Englanninkieliset sanat lauluun oli tehnyt Nigerian ensimmäinen presidentti, igboihin kuulunut Nnamdi Azikiwe. Sävel oli Jean Sibeliuksen 1899-1900 säveltämä Finlandia. Azikiwe itse vaihtoi keskushallinnon puolelle sodan aikana.
Vesa Sisättö: Sibeliuksen Finlandia oli Biafran kansallislaulu
Anonyymi-ap
1
148
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184651Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982447Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422011Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181929- 811586
- 1461505
- 121256
- 102994
- 124852
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40849