avofiskarin paino?

veneilijäukko

Mitähän tommoinen n.5,2m x 1.8m kokoinen avofiskari mahtaa painaa noin suunnilleen kun pitäis semmosta hinailla auton perässä, kone joku kiinalainen 4-tahti "aggregaattikone" eli se ei paina paljoa mutta mitä tuo itse vene?

8

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • designaattori

      Yhtään tietämättä venettä niin 400-600 kg on valistunut arvio. Onko vene puuta vai lujitemuovia, onko se lujarakenteinen vai kevyt ym. ym? Painoon vaikuttaa niin moni asia

      • veneilijäukko

        limilautainen mäntyvene se on ja ei ole niitä järeimmän näköisiä. Rakennettu kuulemma 60-luvulla.
        Eipä tuota tarkkaa painoa selville kun puntarilla mutta pitää vähän mietiskellä millasella yhdistelmällä tuota siirtelee ettei tule tien päällä kalliiksi. Ja tietty montako ukkoa pitää olla apuna.


      • Veneilijä
        veneilijäukko kirjoitti:

        limilautainen mäntyvene se on ja ei ole niitä järeimmän näköisiä. Rakennettu kuulemma 60-luvulla.
        Eipä tuota tarkkaa painoa selville kun puntarilla mutta pitää vähän mietiskellä millasella yhdistelmällä tuota siirtelee ettei tule tien päällä kalliiksi. Ja tietty montako ukkoa pitää olla apuna.

        venettäsi??
        Tuollainen kevyt vene on hyvin helppo "punnita kun vain nostat sitä sopivalla vivulla ja mittaat varsien pituudet ja painon toisessa päässä tiedät
        niin voit hyvin helposti laskea veneesi painon.
        Muistathan vanhan lausekkeen voima kertaa varsi
        ja tulos on sama molemmissa päissä.
        (Näin olen tehnyt 3000kg. veneellekin ja tarkkuus riittänyt hyvin).


      • designaattori
        veneilijäukko kirjoitti:

        limilautainen mäntyvene se on ja ei ole niitä järeimmän näköisiä. Rakennettu kuulemma 60-luvulla.
        Eipä tuota tarkkaa painoa selville kun puntarilla mutta pitää vähän mietiskellä millasella yhdistelmällä tuota siirtelee ettei tule tien päällä kalliiksi. Ja tietty montako ukkoa pitää olla apuna.

        Veikkaan noin 400 kiloa ilman moottoria. On mahdollista että pilssissä on ylimääräiset kölipainot, silloin tietysti niiden painojen verran enemmän.

        Se on kuitenkin varmaa että kevyttrailerilla et pysty sitä vetämään. Hanki suosiolla jarruvaunu.


      • Viki
        designaattori kirjoitti:

        Veikkaan noin 400 kiloa ilman moottoria. On mahdollista että pilssissä on ylimääräiset kölipainot, silloin tietysti niiden painojen verran enemmän.

        Se on kuitenkin varmaa että kevyttrailerilla et pysty sitä vetämään. Hanki suosiolla jarruvaunu.

        Neljäsataa kiloa viisimetriselle limisaumaiselle avomeriläiselle on paljon painoa. Tosin rakenteet vaihtelevat rakentajasta ja venetyypistä riippuen ja painot samoin. Esim perussummalainen eli Philjärtan 17 ft pelkkä vene ei paina paljon yli kahdensadan kilon. Jos painokaarien sijaan on veistokaaret niin paino lisääntyy heti, samoin varalaidan korkeus vaikuttaa. Neljäsataa kiloa on jo paljon.

        Kevytperäkärrillä tietysti voi hinata tuollaista venettä painakoon kaksi tai neljäsataa, kunnon kärry kantaa kuutisensataa kiloa (kokonaispaino max 750).


      • heh
        Viki kirjoitti:

        Neljäsataa kiloa viisimetriselle limisaumaiselle avomeriläiselle on paljon painoa. Tosin rakenteet vaihtelevat rakentajasta ja venetyypistä riippuen ja painot samoin. Esim perussummalainen eli Philjärtan 17 ft pelkkä vene ei paina paljon yli kahdensadan kilon. Jos painokaarien sijaan on veistokaaret niin paino lisääntyy heti, samoin varalaidan korkeus vaikuttaa. Neljäsataa kiloa on jo paljon.

        Kevytperäkärrillä tietysti voi hinata tuollaista venettä painakoon kaksi tai neljäsataa, kunnon kärry kantaa kuutisensataa kiloa (kokonaispaino max 750).

        Harvalla autolla vaan saa laillisesti vetää 750kg jarrutonta perävaunua. Toki niitäkin löytyy.


      • heh kirjoitti:

        Harvalla autolla vaan saa laillisesti vetää 750kg jarrutonta perävaunua. Toki niitäkin löytyy.

        milä saa?


    • veneilijäukko

      yllättävän kevythän tuo onkin ja ei tullut siirron aikana tienvarsipunnitusta joten jäi tarkka paino sitten arvauksen varaan mutta parempi niin...
      Pitääpä laskeskella joskus vesirajan alaisen osan tilavuutta, eikös sen painon saa sitenkin selville Arkimedeksen mukaan. Taitaa mennä sekin vähän sinne päin kun tuo integraalilaskenta ei ole aivan tuoreessa muistissa.
      Mutta kiitos vastauksista, mukava lueskella asiallisia kommentteja tällä palstalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe