Ydinvoima mukautuu uuteen rooliinsa, eli toimimaan säätövoimana

Anonyymi-ap

Ydinvoima näyttää alkavan toimia säätövoimana tuulivoimalle, kts sähköjärjestelmän tila, aivan kuten lauhdevoimalalle kuuluukin.

11

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oho? Itsekö keksit?

    • Anonyymi

      Ydinvoimaloita rakennettaessa on tämä kyky nostaa ja laskea tuotantoa nopeasti nostettava keskeiseksi valintaperusteeksi. Jäykkyyden aikakausi on päättynyt.

      • Anonyymi

        Se on jo ja vanhimatkin voimalat kykenevät samaan kuin suuret vesivoimalat eli noin 40MW/min.


    • Anonyymi

      Ydinvoimalat ovat joutuneet energiavallankumouksessa sopeutujan rooliin. Nehän edustavatkin menneisyyttä.

    • Säätövoimaa tarvitaan mutta on puhtaasti taloudellinen kysymys miten se kannattaa toteuttaa. Onko edullisempaa rakentaa ydinvoimaloihin mahdollisesti monimutkaisia säätelyjärjestelmiä, joilla teho saadaan nopeasti ylös ja alas vai onko halvempaa rakentaa joko ydin- tai tuulivoimaloiden yhteyteen pumppuvoimaloita, tai paineimamoottoreihin perustuvaa säätövoimaa vai vetyvarastoja vai mitä ikinä insinöörit keksiikään.

      • Anonyymi

        Ydinvoimalat toimivat oikein hyvin säätövoimana jo nyt. Ei tietenkään sekuntien murto-osissa, tähän tarvitaan akkuteknologiaa. Mutta sitä rakennetaan jo. Ja on muistettava sähköautojen merkitys nopeana säätövoimana. On täysin mahdollista käyttää latauksessa olevaa autoa kuormantasaajana kumpaankin suuntaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ydinvoimalat toimivat oikein hyvin säätövoimana jo nyt. Ei tietenkään sekuntien murto-osissa, tähän tarvitaan akkuteknologiaa. Mutta sitä rakennetaan jo. Ja on muistettava sähköautojen merkitys nopeana säätövoimana. On täysin mahdollista käyttää latauksessa olevaa autoa kuormantasaajana kumpaankin suuntaan.

        Ydinvoima säätyy, mutta tuulivoimien ongelma on se, että kun ne tuottavat hyvin watteja sähkö on yleensä halvinta eivätkä ne tuota erinomaisesti euroja ja kun sähkö on kallista suurin osa tuulivoimaloista tuottaa huonosti watteja. Silloin parempi business-case voi olla sille, että halvan sähkön aikana tuulivoimalat lataavvat säätövoimaa (miten se ikinä toteutetaankin) ja purkavat sitä taas kun sähkö maksaa.

        Tuota sähköautovarastoa en ihan ymmärrä. Jos minulla on sähköauto latauksessa työpäivän ajan ja tarkoitus on lähteä työpäivän jälkeen mökille, niin on aika karua huomata, että auto ei olekkaan ollut latauksessa vaan varavoimana ja akku on tyhjennetty kysyntäpiikin takia. Sähkön kulutuksen huipputunnit ovat usein iltapäivällä / illalla ja silloin latauksessa olevat autot ovat todennäköisesti sellaisia, että niillä aiotaan työpäivän jälkeen ajaa kotiin / ostoksille / harrastuksiin jne.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Ydinvoima säätyy, mutta tuulivoimien ongelma on se, että kun ne tuottavat hyvin watteja sähkö on yleensä halvinta eivätkä ne tuota erinomaisesti euroja ja kun sähkö on kallista suurin osa tuulivoimaloista tuottaa huonosti watteja. Silloin parempi business-case voi olla sille, että halvan sähkön aikana tuulivoimalat lataavvat säätövoimaa (miten se ikinä toteutetaankin) ja purkavat sitä taas kun sähkö maksaa.

        Tuota sähköautovarastoa en ihan ymmärrä. Jos minulla on sähköauto latauksessa työpäivän ajan ja tarkoitus on lähteä työpäivän jälkeen mökille, niin on aika karua huomata, että auto ei olekkaan ollut latauksessa vaan varavoimana ja akku on tyhjennetty kysyntäpiikin takia. Sähkön kulutuksen huipputunnit ovat usein iltapäivällä / illalla ja silloin latauksessa olevat autot ovat todennäköisesti sellaisia, että niillä aiotaan työpäivän jälkeen ajaa kotiin / ostoksille / harrastuksiin jne.

        Sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin niillä olisi mahdollista ajaa päivittäin. Tyypillinen määrä on 50 km/päivä ja tähän ajosuoritteeseen riittää alle 10 kWh latausta. Pienenkin sähköauton akun koko on nykyään vähintään 40 kWh jolla siis voidaan ajaa yli 200 km. Joten reserviä on käytettävissä. Auton käyttäjä voisi määritellä rajat mitä akusta voidaan purkaa. Omakotitalo joka toimii suoralla sähköllä käyttää muutamasta kilowatista sataan kilowattiin sähköä päivässä. Joten auton akun merkitys kuormantasaajana voi olla varsin huomattava. Tietysti järjestelmään tulee liittää satoja tuhansia sähköautoja. Mutta niinhän tulee käymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin niillä olisi mahdollista ajaa päivittäin. Tyypillinen määrä on 50 km/päivä ja tähän ajosuoritteeseen riittää alle 10 kWh latausta. Pienenkin sähköauton akun koko on nykyään vähintään 40 kWh jolla siis voidaan ajaa yli 200 km. Joten reserviä on käytettävissä. Auton käyttäjä voisi määritellä rajat mitä akusta voidaan purkaa. Omakotitalo joka toimii suoralla sähköllä käyttää muutamasta kilowatista sataan kilowattiin sähköä päivässä. Joten auton akun merkitys kuormantasaajana voi olla varsin huomattava. Tietysti järjestelmään tulee liittää satoja tuhansia sähköautoja. Mutta niinhän tulee käymään.

        Keskiarvo ja yksittäistapaus on eri asia. Paljonko maksaa että kaikista sähköauton latausasemista tehdäänkin lataus/purkuasemia ja kuinka moni on valmis purkamaan talviperjantain iltapäivänä autonsa akkua? Onko vapaaehtoisia riittävästi, että sillä on käyhtännön merkitystä sähköjärjestelmän kannalta?

        Enemmän vaikuttaa se, että sähköautot ajastetaan lataamaan öisin, kun sähkö on halvinta.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Keskiarvo ja yksittäistapaus on eri asia. Paljonko maksaa että kaikista sähköauton latausasemista tehdäänkin lataus/purkuasemia ja kuinka moni on valmis purkamaan talviperjantain iltapäivänä autonsa akkua? Onko vapaaehtoisia riittävästi, että sillä on käyhtännön merkitystä sähköjärjestelmän kannalta?

        Enemmän vaikuttaa se, että sähköautot ajastetaan lataamaan öisin, kun sähkö on halvinta.

        Jos taloudellinen porkkanaa on tarjolla niin halukkaita löytyy. Ja onhan meillä nytkin paljon velvoittavaa lainsäädäntöä mitä ei kukaan halua, kiinteistövero, pakko liittyä kunnan vesi/viemäröintijärjestelmään, hulevesimaksut, jätemaksut, autojen pakollinen katsastus, liikennevakuutuspakko, minusta ei eroa mitenkään näistä. Totta kai tuolla halvalla sähköllä on merkitystä. Mutta jos lataa yöllä halvalla ja myyt vähän kalliimmalla päivällä, tai käytät itse, niin se kaikki on kotiin päin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6374
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3813
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3190
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      969
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe