Ydinvoima näyttää alkavan toimia säätövoimana tuulivoimalle, kts sähköjärjestelmän tila, aivan kuten lauhdevoimalalle kuuluukin.
Ydinvoima mukautuu uuteen rooliinsa, eli toimimaan säätövoimana
11
164
Vastaukset
- Anonyymi
Oho? Itsekö keksit?
- Anonyymi
Ydinvoimaloita rakennettaessa on tämä kyky nostaa ja laskea tuotantoa nopeasti nostettava keskeiseksi valintaperusteeksi. Jäykkyyden aikakausi on päättynyt.
- Anonyymi
Se on jo ja vanhimatkin voimalat kykenevät samaan kuin suuret vesivoimalat eli noin 40MW/min.
- Anonyymi
Ydinvoimalat ovat joutuneet energiavallankumouksessa sopeutujan rooliin. Nehän edustavatkin menneisyyttä.
Säätövoimaa tarvitaan mutta on puhtaasti taloudellinen kysymys miten se kannattaa toteuttaa. Onko edullisempaa rakentaa ydinvoimaloihin mahdollisesti monimutkaisia säätelyjärjestelmiä, joilla teho saadaan nopeasti ylös ja alas vai onko halvempaa rakentaa joko ydin- tai tuulivoimaloiden yhteyteen pumppuvoimaloita, tai paineimamoottoreihin perustuvaa säätövoimaa vai vetyvarastoja vai mitä ikinä insinöörit keksiikään.
- Anonyymi
Ydinvoimalat toimivat oikein hyvin säätövoimana jo nyt. Ei tietenkään sekuntien murto-osissa, tähän tarvitaan akkuteknologiaa. Mutta sitä rakennetaan jo. Ja on muistettava sähköautojen merkitys nopeana säätövoimana. On täysin mahdollista käyttää latauksessa olevaa autoa kuormantasaajana kumpaankin suuntaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ydinvoimalat toimivat oikein hyvin säätövoimana jo nyt. Ei tietenkään sekuntien murto-osissa, tähän tarvitaan akkuteknologiaa. Mutta sitä rakennetaan jo. Ja on muistettava sähköautojen merkitys nopeana säätövoimana. On täysin mahdollista käyttää latauksessa olevaa autoa kuormantasaajana kumpaankin suuntaan.
Ydinvoima säätyy, mutta tuulivoimien ongelma on se, että kun ne tuottavat hyvin watteja sähkö on yleensä halvinta eivätkä ne tuota erinomaisesti euroja ja kun sähkö on kallista suurin osa tuulivoimaloista tuottaa huonosti watteja. Silloin parempi business-case voi olla sille, että halvan sähkön aikana tuulivoimalat lataavvat säätövoimaa (miten se ikinä toteutetaankin) ja purkavat sitä taas kun sähkö maksaa.
Tuota sähköautovarastoa en ihan ymmärrä. Jos minulla on sähköauto latauksessa työpäivän ajan ja tarkoitus on lähteä työpäivän jälkeen mökille, niin on aika karua huomata, että auto ei olekkaan ollut latauksessa vaan varavoimana ja akku on tyhjennetty kysyntäpiikin takia. Sähkön kulutuksen huipputunnit ovat usein iltapäivällä / illalla ja silloin latauksessa olevat autot ovat todennäköisesti sellaisia, että niillä aiotaan työpäivän jälkeen ajaa kotiin / ostoksille / harrastuksiin jne.- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Ydinvoima säätyy, mutta tuulivoimien ongelma on se, että kun ne tuottavat hyvin watteja sähkö on yleensä halvinta eivätkä ne tuota erinomaisesti euroja ja kun sähkö on kallista suurin osa tuulivoimaloista tuottaa huonosti watteja. Silloin parempi business-case voi olla sille, että halvan sähkön aikana tuulivoimalat lataavvat säätövoimaa (miten se ikinä toteutetaankin) ja purkavat sitä taas kun sähkö maksaa.
Tuota sähköautovarastoa en ihan ymmärrä. Jos minulla on sähköauto latauksessa työpäivän ajan ja tarkoitus on lähteä työpäivän jälkeen mökille, niin on aika karua huomata, että auto ei olekkaan ollut latauksessa vaan varavoimana ja akku on tyhjennetty kysyntäpiikin takia. Sähkön kulutuksen huipputunnit ovat usein iltapäivällä / illalla ja silloin latauksessa olevat autot ovat todennäköisesti sellaisia, että niillä aiotaan työpäivän jälkeen ajaa kotiin / ostoksille / harrastuksiin jne.Sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin niillä olisi mahdollista ajaa päivittäin. Tyypillinen määrä on 50 km/päivä ja tähän ajosuoritteeseen riittää alle 10 kWh latausta. Pienenkin sähköauton akun koko on nykyään vähintään 40 kWh jolla siis voidaan ajaa yli 200 km. Joten reserviä on käytettävissä. Auton käyttäjä voisi määritellä rajat mitä akusta voidaan purkaa. Omakotitalo joka toimii suoralla sähköllä käyttää muutamasta kilowatista sataan kilowattiin sähköä päivässä. Joten auton akun merkitys kuormantasaajana voi olla varsin huomattava. Tietysti järjestelmään tulee liittää satoja tuhansia sähköautoja. Mutta niinhän tulee käymään.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilla ajetaan paljon vähemmän kuin niillä olisi mahdollista ajaa päivittäin. Tyypillinen määrä on 50 km/päivä ja tähän ajosuoritteeseen riittää alle 10 kWh latausta. Pienenkin sähköauton akun koko on nykyään vähintään 40 kWh jolla siis voidaan ajaa yli 200 km. Joten reserviä on käytettävissä. Auton käyttäjä voisi määritellä rajat mitä akusta voidaan purkaa. Omakotitalo joka toimii suoralla sähköllä käyttää muutamasta kilowatista sataan kilowattiin sähköä päivässä. Joten auton akun merkitys kuormantasaajana voi olla varsin huomattava. Tietysti järjestelmään tulee liittää satoja tuhansia sähköautoja. Mutta niinhän tulee käymään.
Keskiarvo ja yksittäistapaus on eri asia. Paljonko maksaa että kaikista sähköauton latausasemista tehdäänkin lataus/purkuasemia ja kuinka moni on valmis purkamaan talviperjantain iltapäivänä autonsa akkua? Onko vapaaehtoisia riittävästi, että sillä on käyhtännön merkitystä sähköjärjestelmän kannalta?
Enemmän vaikuttaa se, että sähköautot ajastetaan lataamaan öisin, kun sähkö on halvinta.- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Keskiarvo ja yksittäistapaus on eri asia. Paljonko maksaa että kaikista sähköauton latausasemista tehdäänkin lataus/purkuasemia ja kuinka moni on valmis purkamaan talviperjantain iltapäivänä autonsa akkua? Onko vapaaehtoisia riittävästi, että sillä on käyhtännön merkitystä sähköjärjestelmän kannalta?
Enemmän vaikuttaa se, että sähköautot ajastetaan lataamaan öisin, kun sähkö on halvinta.Jos taloudellinen porkkanaa on tarjolla niin halukkaita löytyy. Ja onhan meillä nytkin paljon velvoittavaa lainsäädäntöä mitä ei kukaan halua, kiinteistövero, pakko liittyä kunnan vesi/viemäröintijärjestelmään, hulevesimaksut, jätemaksut, autojen pakollinen katsastus, liikennevakuutuspakko, minusta ei eroa mitenkään näistä. Totta kai tuolla halvalla sähköllä on merkitystä. Mutta jos lataa yöllä halvalla ja myyt vähän kalliimmalla päivällä, tai käytät itse, niin se kaikki on kotiin päin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006374
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303813törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283190Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42869