Veto, veetto vai vetoo

Anonyymi-ap

Miten veto (veto-oikeus) äännetään? Monesti kuulee veettoa.

Jos veto pitäisi ääntää veetto, niin Natokin pitäisi ääntää vastaavasti naatto.

Suomessa on jo omaperäiset veto- ja nato-merkitykset (nato tarkoittaa aviomiehen sisarta).

Veton toinen merkitys tulee latinasta, jossa se äännetään vetoo.

18

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muinaisista roomalaisista äänitallenteista tuo selviää.
      Niistä on selvinnyt sekin, soittaako Sisero selloa vai koittaako Kikero kelloa.
      Naton oikean ääntämyksen löytäminen niistä on osoittautunut hiukan haasteellisemmaksi. Tiettävästi rallirnglannista ei kuitenkaan löydy se oikea äänneasu.

      • Anonyymi

        Juu se onkin jo tiedossa tuo alkuperäiskielen ääntämys. Kysymys on sanan ”suomettamisesta”. Veetto on mihinkään perustumaton ja minusta suorastaan älytön. Silti se lienee sanan yleisin ääntötapa.


    • Anonyymi

      Oikeastaan se pitäisi tosiaan ääntää: vetoo-oikeus (kuten se oli Rooman tasavallan aikana).

      (lat. vetō, vetuī, vetitum I = kiellän)

      Se voi ehkä kuulostaa vähän oudolta monien korvissa, joten ehkä pitäisi tyytyä ääntämään veto-oikeus. Latinistina tuo veetto kuulostaa korvissani suorastaan pahalta, ellei jopa karmealta, mistä lie keksitty...

      • Anonyymi

        Niin. Onhan tuo alkuperäinen iäntämys ja viäntämys todennettu roomalaisista äänitallenteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Onhan tuo alkuperäinen iäntämys ja viäntämys todennettu roomalaisista äänitallenteista.

        Minulla on vanha savikiekko, joka on osa Cicero puheesta Rooman senaatissa. Sieltä voi taustalta helposti kuulla, kuinka kansantribuunin ääni huutaa: Vetoo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vanha savikiekko, joka on osa Cicero puheesta Rooman senaatissa. Sieltä voi taustalta helposti kuulla, kuinka kansantribuunin ääni huutaa: Vetoo!

        Dronella kuvatulla vdeolla nähdään banderolli johon kirjoitettu Alas droonit!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vanha savikiekko, joka on osa Cicero puheesta Rooman senaatissa. Sieltä voi taustalta helposti kuulla, kuinka kansantribuunin ääni huutaa: Vetoo!

        Taitaa olla vanhassa gramofonissasi vieterin veto loppu, mikä saa aikaan äänen vongahtelua.

        Kun olen kuunnellut samaa Ciceron puhetta C-kasettisoittimellani, niin ääni taustalla huutaa selvästi: Veeto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vanhassa gramofonissasi vieterin veto loppu, mikä saa aikaan äänen vongahtelua.

        Kun olen kuunnellut samaa Ciceron puhetta C-kasettisoittimellani, niin ääni taustalla huutaa selvästi: Veeto!

        Jukka K. Korpela:

        "Usein ihmetellään, mistä voidaan tietää, miten muinaiset roomalaiset äänsivät latinaa. Eihän siltä ajalta ole äänitteitä. Tiedot ovat osittain epävarmoja ja kiistanalaisia, mutta ääntämyksen pääpiirteet tunnetaan melko hyvin. Tätä varten on yhdistelty erilaisia tietolähteitä:

        - Antiikin aikana kirjoitettiin kielioppeja ja muita kieltä kuvailevia teoksia, joissa kerrotaan ääntämyksestä. Tiedot ovat osittain tulkinnanvaraisia, koska niissä ei ole käytetty johdon­mukais­ta, tunnettua termistöä.
        - Antiikin aikana kirjoitettiin myös kielivirheistä, ja tyypillisestihän virheinä pidetyt ääntämykset osoittavat kielen muuttumista.
        - Kirjoitusvirheet heijastavat usein ääntämyksen horjuvuutta tai muuttumista.
        - Muistiin kirjoitetut sanaleikit kuvastavat ajankohtansa ääntämystä, joka saattaa poiketa silloisesta kirjoitustavasta.
        - Mitalliset runot kertovat mm. vokaalien pituuksista, koska pitkä ja lyhyt vokaali käyttäytyvät runomitassa eri tavoin.
        - Latinasta muihin kieliin lainautuneet sanat kuvastavat latinan ääntämystä lainautumis­hetkellä. Kun esimerkiksi saksan sanassa Kaiser on alussa k-äänne ja diftongi, voidaan pitää erittäin todennäköisenä, että latinan sanan Caesar lainautuessa (siihen ger­maa­ni­seen kieleen, josta saksa on kehittynyt) siinäkin oli alussa k ja diftongi. Paljon on voitu päätellä siitäkin, missä muodossa latinan sanat lainautuivat antiikin ajan kreikkaan.
        - Latinasta kehittyneet kielet eli romaaniset kielet nykymuodossaan ja tunnetuissa historiallisissa muodoissaan ovat myös epäsuora tietolähde latinan ääntämyksestä. Yleisen kielitieteellisen tiedon perusteella voidaan tehdä päätelmiä esimerkiksi siitä, mikä romaanisissa kielissä esiin­ty­vis­tä erilaisista ääntämyksistä on todennäköisesti alkuperäisin ja siten lähimpänä latinan kantaa."

        https://jkorpela.fi/latinaohje.html


      • Anonyymi

        Ruotsalaisesta ääntämisestä.


    • "Jos veto pitäisi ääntää veetto, niin Natokin pitäisi ääntää vastaavasti naatto."

      NATO on lyhenne johon ei liity valmiiksi lausumistapaa.

      Veto ei ole vaan on lausuttava sana jolla on oma lausumistapa jo olemassa.

      • Anonyymi

        "Veto ei ole vaan on lausuttava sana jolla on oma lausumistapa jo olemassa."

        Onhan meillä se ainoa oikea ääntämistapa jo olemassa eli Neitto.


    • Anonyymi

      Ruotsissa äännetään naatto ja veetto, englannissa neɪtəʊ ja viːtəʊ , suomessa nato ja veto. Maassa maan tavalla.

      • Anonyymi

        ...tai pikemminkin kielessä kielen tavalla. Mitään suomalais-ulkomaalaisia ääntämistapoja ei ole syytä kehittää.


      • Anonyymi

        Brittienglannissa veto äännetään suunnilleen ”viitöu”, mutta amerikanenglannissa ”viitoo”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brittienglannissa veto äännetään suunnilleen ”viitöu”, mutta amerikanenglannissa ”viitoo”.

        Ei vaan amerikanenglannissa i on lyhyt: /ˈvit̮oʊ/ ja brittienglannissa pitkä: /ˈviːtəʊ/.

        Amerikanenglannissa t:n jälkeen tulee ˈo', brittienglannissa 'ə'.


    • Anonyymi

      Mitä väliä jos asia tulee ymmärretyksi.
      Kuinka moni meistä osaa lausua Ce Acatl Topiltzin Quetzalcóatl?
      Se kuuluisa Azteekkien sulkakäärmekuningas.

      • Anonyymi

        Jos ei osaa tai halua ääntää alkukielen mukaan, niin sitten ääntää sen suomalaisittain. Veetto on hienostuneelta kuulostava mihinkään perustumaton suomalais-ulkomaalainen ääntämistapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei osaa tai halua ääntää alkukielen mukaan, niin sitten ääntää sen suomalaisittain. Veetto on hienostuneelta kuulostava mihinkään perustumaton suomalais-ulkomaalainen ääntämistapa.

        Vai että suomalais-ulkomaalainen ääntämistapa.
        Sen on opittu bättre talande ruåtsi professuureilta. Eli ihan oikea servigeläinen viännös


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      619
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      49
      510
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe