Suomen julkisen talouden kestävyysvajeen juurisyy...

5

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli kun Sveitsiin vertaa, puolisen miljoonaa tarpeetonta viranhaltijaa kun koulutetaan pikku hiljaa tuottavampaan työhön, niin jo loppuu työvoimapulakin siinä sivussa :-)

      Hallintohimmelien päällekkäisyys ja paisutus, siihen syntiin on syyllistynyt takavuosina ja edelleenkin paljolti poliittinen vasemmistomme.

      Virkamiehet ja viranhaltijat suhteessa väkilukuun ja työvoimaan. Oletus: työvoiman osuus on puolet väkiluvusta:

      Sveitsi: 265 tuhatta/8,57 miljoonaa =3,1% väkiluvusta (6,2% työvoimasta),
      Suomi: 723 tuhatta/5,518 miljoonaa =13,1% väkiluvusta (26,3% työvoimasta).

      Sveitsin mallilla meillä olisi 0,031*5,518 miljoonaa = 171 058 viranhaltijaa ja todellakin todellakin, ylimääräisiä näin verraten on 723 000 - 171 058 = 551 942 hallintohimmelien pyörittäjää.

    • Anonyymi

      Paha valuvika. Nyt porvarit töihin. Tehdään hallinnosta suoraviivainen ja tehokas. Päällekkäisyydet aluksi pois hallinnosta, siitä on hyvä aloittaa. Ei se paperien ja tiedostojen eestaas lähettäminen ole edes oikeaa työntekoa.

    • Anonyymi

      SAK lisää johtajia, ei ole kuin 70, he vaipuu työn alle. Ay-johtajille lisää palkaa, vain 300 000 € Riku Aallollakin, ei ihme jos lakkoiluttaakin noin huonolla liksalla.

      • Höntti. Avaus käsittelee kestävyysvajetta. Ei au-johtajat ole virkamiehiä.

        Tässä vastaus yskökseesi:

        Työnantajajärjestöjen johtajat ne vasta isopalkkaisia ovatkin. Työnantajajärjestöt eivät myöskään suostuneet järjestöjen verollepanoon, vaikka työntekijäpuoli oli siihen valmis.

        Sinä tiedät nyt olevien ja tulevien lakkojen syyt. Jos ei nykyinen natsahtava hallitus taivu kolmikannan nimissä neuvottelupöytään ja sanelun sijasta neuvottele, niin jos muu ei auta, sitten pysäytämme koko maan. Hallituksen työelämäheikennysyritykset ja vähäosaisten rääkkäämiset torpataan. Kyse on hyvinvointiyhteiskuntamme jatkumon reunaehdoista. Tästä maasta ei tule uutta Unkaria missä Orbanin laitaoikeistohallitus on ottanut itsevaltiaan roolin. Meillä on Orpo, heillä Orban. Molemmat joutavat pois politiikasta, mitä pikemmin, sen parempi. Orpo tai Orban eivät edusta demokraattisia oikeusvaltioperiaatteita.


      • Anonyymi
        Environment kirjoitti:

        Höntti. Avaus käsittelee kestävyysvajetta. Ei au-johtajat ole virkamiehiä.

        Tässä vastaus yskökseesi:

        Työnantajajärjestöjen johtajat ne vasta isopalkkaisia ovatkin. Työnantajajärjestöt eivät myöskään suostuneet järjestöjen verollepanoon, vaikka työntekijäpuoli oli siihen valmis.

        Sinä tiedät nyt olevien ja tulevien lakkojen syyt. Jos ei nykyinen natsahtava hallitus taivu kolmikannan nimissä neuvottelupöytään ja sanelun sijasta neuvottele, niin jos muu ei auta, sitten pysäytämme koko maan. Hallituksen työelämäheikennysyritykset ja vähäosaisten rääkkäämiset torpataan. Kyse on hyvinvointiyhteiskuntamme jatkumon reunaehdoista. Tästä maasta ei tule uutta Unkaria missä Orbanin laitaoikeistohallitus on ottanut itsevaltiaan roolin. Meillä on Orpo, heillä Orban. Molemmat joutavat pois politiikasta, mitä pikemmin, sen parempi. Orpo tai Orban eivät edusta demokraattisia oikeusvaltioperiaatteita.

        Jyrätään joukolla Nauvon imaami ja annetaan lähtöpassit Moskovan suuntaan!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe