Tämän mukaan Jeesus on syntinen eikä voi antaa anteeksi

Anonyymi-ap

Uudessa testamentissa 26 kertaa. Se viittaa lähes aina Jumalan Henkeen: ainoa poikkeus on Efesolaiskirjeessä, jonka mukaan pyhillä on sota ”pahuuden hengellisiä vastaan taivaallisissa”.

Uuden testamentin kielenkäytön pohjalta voisikin päätellä hengellisen väkivallan olevan väkivaltaa, jota tehdään Jumalan Hengen vaikutuksesta. Termi olisi aseellisen väkivallan alakäsite: onhan pyhien taisteluaseena mainittuja pahuuden henkivaltoja vastaan Efesolaiskirjeen mukaan juuri Hengen miekka, Jumalan sana.

Tämä näkökulma ei edusta yleistä käsitystä hengellisen väkivallan olemuksesta, mutta on huomionarvoinen vähintäänkin siksi, että moni hengellisestä väkivallasta syytetty katsoo käyttävänsä mainittua Hengen miekkaa. Käytettäessä hengellisen väkivallan käsitettä sympatiat ovat kuitenkin yleensä uhrin puolella, jolloin hengellinen väkivalta tulkitaan pahuuden valtojen toiminnaksi. Hengellisen väkivallan käsitteen voi siis hahmottaa eri tavoin: Ludwig Wittgensteinia lainatakseni ”voin nähdä sen eri aspekteissa aina sen sepitteen mukaan, jolla sen ympäröin”.

Kristuksen kasvot ja hengellisen väkivallan kahdet kasvot
Aspekti hengellisen väkivallan näkemisestä Hengen miekan käyttämisenä saa kirkollisessa katsannossa vahvan perustelun toteamuksesta, jonka mukaan Jeesuksen toiminta täyttää hengellisen väkivallan tunnusmerkit. Toisaalta kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että Jumalan nimissä tehdään paljon pahaa, ja tätä pahaa jotkut ovat päättäneet nimittää hengelliseksi väkivallaksi.

Tämä aspekti saa perustelunsa laaja-alaisen ilmiön ja sen aiheuttaman kärsimyksen sanoittamisen tarpeesta. Jos Jeesuksen jumalallisuus kielletään, näkökulmat voi vaivatta sovittaa yhteen, mutta Jeesuksen synnittömyyden tunnustava kirkko ei voi sitä tehdä. Antiikin kirkolliskokouksissa saavutetuista merkittävistä tuloksista huolimatta kysymys Jeesuksen persoonasta ei ole vielä loppuun kaluttu.

Ratkaisu tuonpuoleisessa?
Kirkon kannalta ristiriitainen hengellisen väkivallan määrittely kertoo arvomurroksesta, jota Janne Kivivuori nimittää psykokirkollistumiseksi. Asetelma ilmentää myös hengellisen väkivallan määrittelyn vaikeutta, joka selittyy paitsi väkivaltakokemuksen subjektiivisuudella myös ilmiön laaja-alaisuudella: hengellisen väkivallan käsitteenmuodostuksessa on yhdistelty psykologian, sosiologian, juridiikan, moraalin ja teologian näkökulmia.

Ei ihme, että – Wittgensteinin kielellä sanottuna – kielipelit törmäävät. Se, että Jeesus on evankelisluterilaisessa kirkossa epähuomiossa määritelty hengellisen väkivallan tekijäksi, paljastaa teologian jääneen nurkkakuntaiseen asemaan yhteiskunnan ja kirkon arvomaailmassa ja sitä kautta hengellisen väkivallan määrittelyssä.

Toivoisin asioiden olevan toisin: hengelliseksi väkivallaksi kutsuttu ilmiö perustuu teologiaan, ja siksi sitä pitäisi pystyä myös käsittelemään teologian keinoin – vaikka teologisella kielellä ei olisikaan samanlaista yhteiskunnallista valtaa kuin Jeesuksen aikana.

Jos hoidetaan itse sairauden sijaan vain oireita, taudinaiheuttajat elävät ja voivat hyvin. Mutta – kuka osaa annostella lääkettä oikein? Tehtävä on vaativa, mutta jätän tämänkertaisen pyhäkoulumme muistolauseeksi kiveen hakatun kiellon ja varoituksen, joka kaikessa vanhakantaisessa normatiivisuudessaan ja väkivaltaisessa uhkaavuudessaan on monille suomalaisille samaan aikaan tuttu ja vieras: ”Älä käytä väärin Herran, sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.”

16

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      VL illä on paljon parempi uskon käsitys kuin muilla
      Mikko Pisilän graduartikkeli: Harjoittiko Jeesus hengellistä väkivaltaa? (10.9.2014)
      Hengellinen väkivalta – kuka tuomitsee ja kenet?
      Evankelisluterilaisen kirkon julkaisemassa määritelmässä hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, jonka ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on murtaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide.

      Pro gradu -tutkielmassani totean Jeesuksen puheiden täyttävän kaikki edellä mainitut hengellisen väkivallan kriteerit. Evankelista Matteuksen kuvaama Jeesus näyttää edustavan ja julistavan uskonnollisuutta, joka on nykysuomalaisessa kirkossa vierasta ja tuomittavaa. Koska kirkko kuitenkin katsoo rakentuvansa Jeesuksen varaan, koossa on syvän identiteettikriisin aineksia. Asetelman tarkastelu avaa näkökulmia uskonnollisen vallankäytön muotoihin niin Jeesuksen aikana kuin nykyaikanakin.

      Jeesus puhui aikansa kovaa kieltä
      Matteus kuvaa Jeesusta puhujana, joka usein pelotteli kuulijoitaan tulevan tuomion uhkauksilla. Hän vaati kääntymystä oppilailtaan, jotka hän lopulta lähetti liittämään kaikki kansat valtakuntaansa. Hän syyllisti ihmisiä, joita hän nimitti pahoiksi ja moitti kieroutuneiksi teoiltaan, sanoiltaan ja vieläpä ajatuksiltaankin. Hän kieltäytyi auttamasta vieraaseen kansaan kuuluvaa naista ja opetti omiaan rajaamaan katumattomat uskonyhteisön ulkopuolelle.

      Jeesus opetti omiaan nuhtelemaan syntiin joutunutta ja puhui Jumalasta, joka tuntee ihmisen jokaista hiuskarvaa myöten. Hän pyrki usein murtamaan vastustajiensa – ja joskus myös omiensa – elämäntavan, elämänkatsomuksen tai mielipiteen.

      Jyrkät asenteet ja niiden mukainen kielenkäyttö kuuluivat Jeesuksen ajan uskonnolliseen ja filosofiseen ilmastoon. Matteus kuvaakin, kuinka fariseukset leimasivat Jeesuksen Paholaisen kätyriksi.

      Psykouskonnollisuus puhuu aikamme pehmeää kieltä
      Nykykirkossa harvemmin nimitellään ihmisiä kyykäärmeen sikiöiksi tai helvetin lapsiksi, niin kuin Jeesus teki. Olemmeko siis häntä eettisempiä ja sivistyneempiä?

      Janne Kivivuori on nimennyt psykouskonnollisuudeksi ilmiön, jossa uskoa hahmotetaan ja sanoitetaan psykologiasta ja psykoanalyysista nousevien käsitteiden kautta. Samalla ihmisen kokemusmaailmasta tulee oikean uskon kriteeri niiden normien tilalle, joita aikamme ihminen haluaa pitää vanhentuneina.

      Tällaisessa uskonnollisuudessa vallankäyttö on hienovaraista ja asiantuntijavaltaan kätkettyä. Ikiaikainen sota totuuden ja valheen välillä kuitenkin jatkuu, eikä viholliskuvien rakentaminen ja vastustajien leimaaminen ole jäänyt muinaisen Lähi-idän kulttuuriseksi erikoisuudeksi.

      Hengellisen väkivallan käsite heijastelee yhteiskunnassamme vallalla olevia arvoja, ja siksi se soveltuukin uskonnollisen valtataistelun välineeksi: väärällä tavalla ajattelevien pelotteluun, käännyttämiseen, syyllistämiseen, eristämiseen ja kontrollointiin. ”Väkivalta on pyhän todellinen sydän ja salainen sielu”, väittää René Girard. Tämä näyttää pätevän myös päällisin puolin pehmeään ja normeja vierastavaan psykouskonnollisuuteen, jossa kyykäärmeen sikiöt ja helvetin lapset on korvattu hengellisen väkivallan tekijöillä ja sairaan uskonnollisuuden edustajilla.

      Hengen miekka on Uuden testamentin kieltä

      • Anonyymi

        Joten se on antikristus joka antaa syntejä anteeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten se on antikristus joka antaa syntejä anteeksi

        Koska vapahtajaa ei ole


    • Anonyymi

      Kyllä se tietenkin on aikalailla hengellistä väkivaltaa jos menee sanomaan toisille, että mitäs kyykäärmeen sikiö.

      Tai että mitä sinä valkeaksi kalkittu seinä oikein höpiset?

      Tai että toteutat saatanan tahtoa.

      Mutta tänä päivän herjausteologia on enemmän kuin totta.

      • Anonyymi

        Jos olet kyykäärmeen sikiö ni oot Kristus kallio Jeesus hapan-naamoille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet kyykäärmeen sikiö ni oot Kristus kallio Jeesus hapan-naamoille

        Antikristus sanoo Jeesusta perkeleeksi et onko käärme ja perkele sama asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antikristus sanoo Jeesusta perkeleeksi et onko käärme ja perkele sama asia

        No ainakin antikristuksen kohdalla se perkele tarkoittaa likimain "se del ö el ekse ele" o = taivas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antikristus sanoo Jeesusta perkeleeksi et onko käärme ja perkele sama asia

        Kyy käärmeen sikiö Lxvivilxvvmmiiiio vililoii eli läks vivi läksä m ewe ö viliö eli mene naimaan maan ewaa taivaan nai-valehtele saareen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyy käärmeen sikiö Lxvivilxvvmmiiiio vililoii eli läks vivi läksä m ewe ö viliö eli mene naimaan maan ewaa taivaan nai-valehtele saareen

        Aluksi haluan sanoa että "se perkele" lukee näitä juttuja psykopaatti omaaiiov omion


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluksi haluan sanoa että "se perkele" lukee näitä juttuja psykopaatti omaaiiov omion

        Sipuli itkee 😂😂😂😂😂😂😂kunnon marttyyrin tavoin


    • Anonyymi

      Niin ja Paavalikin meni kirjoittamaan homoista jotain sellaista että siitä joutuu käräjille.

      Toisaalta se on vain harhaoppinen tulkinta, koska ei siinä homous rinnastetaan siihen kun Jumala hylkää ja se koskee sen lisäksi hyvin monia mitkä Paavali luettelee. Mm. valehtelijoita. Kysymys on harhaoppiin ylireakoinnista.

      Hengellinen väkivalta on kuitenkin sitä mitä ihminen tekee toisille, ei itsessään sitä mitä Raamatussa lukee. Ylimielinen, asenteellinen, poissulkeva käytös on sitä vaikka se onkin tavallaan ihmiselle hyvin luonnollinen olotila ja siksi harhaopit sen hyvin mielellään omaksuvat. Ei tosiaankaan voida poissulkea sitä ettei hengellistä väkivaltaa olisi. Alkuseurakunnassa oli jopa niin paljon että jouduttiin sapatin vuoksi vainotuksi ja tapetuksia. Ja niin kävi Jeesukselle. Hän on kaikkien hengellisen väkivallan uhrien esikuva ja samalla suojelija.

      • Anonyymi

        Tiedätkö sunnuntai on Adamin paha-päivä55 h Pariisissa ei oo kovin pitkä matka pika pano et lento horman koloon saa ottaa sipulit mukaan et saa vääntää possun naamalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö sunnuntai on Adamin paha-päivä55 h Pariisissa ei oo kovin pitkä matka pika pano et lento horman koloon saa ottaa sipulit mukaan et saa vääntää possun naamalle

        Ja homo yrittää Tulla uiden takas mut jalat ei yllä pohjaan Jeesus pelastaa huutaa et synnit on anteeksi ja homo nukkuu nyt puuttuu enää atrain ja se löytyy jeesuksen lautaselta keväällä made pilkin jälkeen Jaakobin lapsilla on paskaa lautasella


    • Anonyymi

      Onpa omituinen otsikko ketjuun

    • Anonyymi

      Yhtä saatanan palvontaa tääkin ketju. Ei sovi Kristuskansalaiselle.

    • Anonyymi

      Jätitkö tarkoituksella pois; mikä siis on UT:ssa 26 kertaa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe