Olin helluntailainen 1988-1990, jolloin erosin ja liityin luterilaiseen kirkkoon. Pääsyy oli se, että minua (asevelvollisuuden suorittanutta) jatkuvasti painostettiin siirtymään sivariksi. Pastorit eivät painostaneet, mutta nuoret sitäkin innokkaammin. Koin tämän jopa hengellisenä väkivaltana ja päätin nostaa kytkintä.
Ja nyt minulla on koti kansankirkossa. Kyllä, tiedän, ettei sekään ole täydellinen, enkä voi kaikkea sen opetuksia (ja varsinkin uusia liberaaleja käsityksiä) allekirjoittaa. Mutta kirkossa saan olla oma itseni, muodostaa itse omat mielipiteeni ja vakaumukseni, eikä minua kukaan ole tullut painostamaan.
Olen sittemmin ollut vuoden rauhanturvaajana ja voin sanoa, että se vuosi oli elämäni rikkain vuosi ja edelleen nautin sen siunauksista. Kuulin eräästä helluntailaisesta, joka myös halusi lähteä rauhanturvaajaksi, mutta seurakunnassa hänelle ilmoitettin, että jos hän lähtee, niin hänet erotetaan helluntaiseurakunnasta.
Toinen syy erolleni oli se, että mielestäni armoa ei ymmärretty hellareissa. Kansankirkossa armo on paremmin esillä ja ainakin omien kokemusteni mukaan kirkossa on paljon harvinaisempaa joutua lain alle kuin hellareissa. Silloin 80-luvun lopussa, Helsingn Lähetysseurakunnassa, lähes joka ikinen sunnuntai saarnaaja muisti tunnollisesti haukkua kirkkoa. Onko helluntailaisten identiteetti edelleenkin se, että "me" olemme paljon hengellisempiä kuin "ne", eli toiset seurakunnat? Lähetysseurakunnassa jotkut nuoret pitivät jopa kilpailevaa putiikkia (Saalemia) jotenkin pintaliitäjinä. Saalemia kutsuttiinkin haukkumanimellä "Slalomiksi". En ole käynyt enää vuosiin hellareiden kokouksissa, mutta kun lukee tätä palstaa, niin ei voi muuta kuin todeta, että ainakin yksi asia on edelleen sama - hellareista löytyy kaikkein höyrypäisimmät kristityt. On mielestäni suorastaan naiivia uskoa, että Jeesus ei muuttanut vettä viiniksi vaan rypälemehuksi. Ja hedelmistään puu tunnetaan. Uskontojen Uhrit-järjestössä helluntailaiset ja lestadiolaiset ovat kaikkein suurin ryhmä. Näin on sanonut yhdistyksen perustaja.
80-luvulla, innokkaana nuorena hellarikristittynä, olin halukas saamaan kielilläpuhumisen armolahjan. Kun sitä en saanut, kysyin seurakunnassa, mikä on vikana. Minulle sanottiin, että "Pyhä Henki ei voi tulla paskakasan päälle". Sen jälkeen lähes kaikki muuttui. Aloin etsimään itsestäni kaikkia puutteita ja vikoja. Käännyin etsimään itsestäni hengen hedelmiä ja luovuin jopa monesta rakkaasta harrastuksestani tässä kilvoittelussa. Mitään riittävän hyvää itsestäni en koskaan löytänyt ja ahdistukseni muuttuivat lähes infernaaleiksi. Jouduin lopulta tunnustamaan itselleni, että en pysty täyttämään kaikkia Raamatun kieltoja ja käskyjä. Pelkäsin Jumalan hylkäävän minut jos kerron tämän myös Hänelle. Kuitenkin tein niin yhdessä rukouksessa ja silloin Herra puhui minulle: "Se on täytetty". Jeesus jo täytti koko lain minun puolestani, eikä minun sitä enää tarvitse täyttää pelastuakseni tai täyttyäkseni Hengellä. Koin tuossa hetkessä taivaallista rauhaa, tulevan maaimanajan voimia ja sain kosketuksen siitä iankaikkisesta rauhasta, joka meillä kerran tulee olemaan taivaassa.
Kun ilmoitin erostani seurakuntaan, silloinen seurakunnan saarnaaja (Timo K.) haukkui minut täysin pataluhaksi, koska uskallan erota hellareista ja liittyä inhottuun kansan kirkkoon. Hän olisi halunnut ottaa minut "erikoiskäsittelyyn" ja pitää yksityisiä raamattutunteja, että palaisin taas oikean uskon pariin. Hän ei käyttänyt sanaa "luopio", mutta ajatus oli kyllä selvä sanomattakin. Olen muka hylkäämässä oikean uskon ja siirtymässä kansankirkkoon, joka hänen mielestään "ei edes ole seurakunta Raamatun kriteerien mukaan". Viime vuonna kuntosalilla tuli puheeksi erään miehen kanssa uskon asiat. Kävi ilmi, että hän on hellari ja käynyt aseettoman. Kun kerroin hänelle omista kokemuksistani ja erostani hellareista, ääni kellossa muuttui. Sen jälkeen hän alkoi puhua minulle kuin uskon luopiolle.
Lähetysseurakunnassa lähes kaikkein "puhdasoppisin" tuntemani pariskunta ajautui myöhemmin avioeroon, kun mies vain sai tarpeekseen ja otti eron vaimostaan, joka oli todellinen pirttihirmu. Tämän kokemuksen jälkeen olen vakuuttunut siitä, ettei "puhdasoppisuus" ole tae onnelliseen avioliittoon. Se voi jopa tuhota sen, kun laki syrjäyttää armollisuuden. Lain alla ei kukaan jaksa loputtomiin ja siitä on surullisia esimerkkejä elävästä elämästä. Olen tavannut paljon entisiä helluntailaisia, jotka eivät enää ole löytäneet hengellistä kotia vaan vain ajelehtivat seurakunnan ja maailman välillä. Ja oikeat ja tosiuskovat hellarit varovat näitä syrjäytyneitä ex-jäseniään kuin pitaalisia.
Ja nyt kysynkin palstalaisilta, ovatko asiat muuttuneet helluntailaisuudessa, vai tunnistatteko te edelleen samat kipukohdat tuossa herätysliikkeessä?
Onko mikään muuttunut helluntailaisuudessa? - omia kokemuksiani 80-luvun lopusta
79
823
Vastaukset
Pieni kommentti vielä. Ainakin yksi poikkeus hellarisaarnaajista löytyy. Mauri Viksten oli todella armoitettu saarnaaja, jolla oli lahja sielunhoitoon ja joka oli sisäistänyt armon.
Minä liityin vuonna 1981 Lahden helluntaiseurakuntaan. Olen onnellinen, että Mauri Vikstén oli silloin saarnaajana. Olin hyvin lakihenkinen, mutta Maurin saarnat saivat minut pikku hiljaa armon alle. Hänen saarnojensa kautta minäkin pikku hiljaa aloin uskoa, että kelpaan Jeesukselle ihan tällaisena ja minun ei tarvitse näytellä parempaa ihmistä.
En ole kylläkään huomannut muittenkaan saarnaajien puheista, että siellä olisi vaatimuksia. Johtuukohan se siitä, että olen pystynyt hyväksymään itseni sellaisena kuin olen.
Kun olen ollut seurakunnassa, olen huomannut, että hyvin vajavaisia ihmisiä siellä on, niin kuin minäkin vajavainen olen. Meillä useilla on sisimmässämme haavoja ja ne haavat siellä ihmisen sisällä aiheuttaa kaikenlaista sekaannusta ihmisten välille. Minä olen kasvanut vihaisen äidin kanssa ja minusta se on tehnyt aran. Sen tähden en tule ihmisten kanssa toimeen, koska pelkään heitä. Seurakunnassakin olen mieluiten yksin. En kaipaa ihmisiä seurakseni.- Anonyymi
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋
😋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
70-luvulla kävin, niin helluntailaisten, vapaakirkkosten ja Baptistien kokouksissa. Mikään ei ole muuttunut.
En ole nykyään käynyt vuosikymmeniin.
1234567---- Anonyymi
Jatkan vielä: Mikään ei ole muuttunut, vaan edelleenkin he julistavat, että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä: Mikään ei ole muuttunut, vaan edelleenkin he julistavat, että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
1234567---Etkö edelleenkään tiedä, ettei se sapatti ole lauantai. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtämisessä? Sapatti ON pe- illasta- la- iltaan. Ymmärrätkö*?
Eikä se sinun sapattisi muutoinkaan ole kosher- siis älä luulekaan, että Herran kansalle annettu oppi ja opetus olisi kohdaltasi kohillaan. Ja jos luulet, että se sapatti- on vain- ideaalinen putkinäköinen oppi, jätät 613 käskyä ja kehotusta pois, niin Uudessaliitossa on yli 1000 käskyä ja kehotusta.
Eli? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö edelleenkään tiedä, ettei se sapatti ole lauantai. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtämisessä? Sapatti ON pe- illasta- la- iltaan. Ymmärrätkö*?
Eikä se sinun sapattisi muutoinkaan ole kosher- siis älä luulekaan, että Herran kansalle annettu oppi ja opetus olisi kohdaltasi kohillaan. Ja jos luulet, että se sapatti- on vain- ideaalinen putkinäköinen oppi, jätät 613 käskyä ja kehotusta pois, niin Uudessaliitossa on yli 1000 käskyä ja kehotusta.
Eli?Jumala kirjoitti omalla sormellaan, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun. Sapatti Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä. Sapatin yllä on pyhyys ja pysyy.
Eri maiden kalentereissa on lauantain kohdalla SABATO.
1234567--- - Anonyymi
katolisessa seurakunassa mikaan ei ole muutunut 1600 sataan vuoteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
katolisessa seurakunassa mikaan ei ole muutunut 1600 sataan vuoteen
Ei ole sielläkään mikään muutunut. Paavin ajatus onkin, sunnuntai koko maailman lepopäiväksi. Seuraajia riittäää.
1234567---
- Anonyymi
O nhan Helluntaiseurakunnassa ihan AMMATTISOTILAS ja vieläpä Pastorina.. SÄ PUHUT SOOBAA Pyhästä Seurakunnasta jossa Raamattua opetetaan ja osataan Pyhän Hengen ansiosta tulkita TÄSMÄLLEEN OIKEIN!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Anonyymi
Aloittaja taitaa olla ainoa täydellinen uskova maailmassa.
Hän on turvannut vain oman rauhansa. - Anonyymi
Niin, huomasin hänen kirjoituksistaan asiavirheitä, sivullisenakin johon vastasit.
Eli valhe- suoranaista valhetta, jotka seurakunnaissa käyvät näkevät ja kirjoittaja LUULEE- että hän voi kylvää lustetta, jota ei huomata. Kyllä helluntalaiset ja ei helluntalaiset näkevät, että taisi vihollisen voima käydä kylvöhommissa.
Myös asepalvelu - on helluntaissakin monen passissa merkintänä.
- Anonyymi
Lahkojen "ihmeparantajat" ja "sielunhoitajat" tulisi laittaa vastuuseen puoskaroinnistaan samalla tavalla kuin valelääkärit.
- Anonyymi
Helluntailaisuudesta puuttuu Totuuden Henki.
Muita henkiä ja tämän maailman alkeisvoimia sielä kyllä vaikuttaisi olevan. - Anonyymi
Olin Lähetys-seurakunnassa mielestäni samoihin aikoihin. Kukahan Timo K siellä oli. Ei ollut varmaan kauan aikaa, kun minä en muista sellaista. Vai oliko se saarnaaja?Silloin kun minä olin, oli Lauri Kuitunen, Matti Nysten, johon ei sovi tuo kuvaus. Jarmo Makkonen, Markku Vuorinen, Siinä eräitä, joihin ei sovi tuo kuvaus. Lapsikasteestahan aina huomautellaan. Se kun on epäraamatullinen.
Minä sain kaiken tarvitsemani avun Helluntaiherätyksestä. ( Pauli Runolinna oli muuten myös yksi, johon ei sovi tuollainen kuvaus.)Oli traaginen lapsuus, lapsena suunnittelin itsemurhaa. Tämä asetelma oli ,vaikka olin sitten jo uskossa. Ongelmien ratkaisu kuoleman kautta.Jumalan ja seurakunnan avulla selvisin- Anonyymi
Norjalainen homo perusti Helsingin helluntaiseurakunnan v. 1920.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lutterimurhamies pakanallisen vauvahelvettijumalan palvonnan- tuodessaan murhasivat katolisia hirteen. Sellaisia ne meitin kansankirkon perustajat ovat.
Ehkä se yksi homo- syntinsenä menettelee- se ei varmaan riikkeenä ole murhamies- kirkkoisän rinnalla mitään. Kirjathan sen kertoo.
Saati sitten se juutalaisten kaasukammio ja mitä hän opillaan sai vinoja aikaiseksi.
Voi, voi, tuota henkilöä, kun se homous on niin kova pala elämälleen.
Varmaan kameli menee helpommin neulansilmänläpi, kuin tämän rikkaan pyrkimys taivaaseen. Hönöttää homoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkö olet se homo jota ei huolita helluntaiseurakuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei perustanut. Norjalainen pastori Barrat tuli Suomeen ja auttoi ymmärtämään Raamatusta Pyhän Hengen lahjan ja Uuden Testamentin opetuksia. Kukaan ulkomaalainen ei perustanut yhtään HELLUNTAIHERÄTYKSEN seurakuntaa. Niitä oli ohimennen mukana, mutta Suomen HELLUNTAIHERÄTYKSEN perustajat ovat olleet suomalaisia miehiä
- Anonyymi
On tapahtunut muutosta. Muutosta "maailmallisuuden" suuntaan.
Ulkonaisesti pukeutumisessa, sisarilla voimakkaampaa meikkaamista ja korujen ripustelua kuin ei-uskovilla naisilla. Liekö epävarmuuden merkki?
Sisäisesti: Avioerot lisääntyneet, saarnoista puuttuu sanoma Herran tulosta ja siihen liittyvistä ajanmerkeistä. ( Varotaanko peloittelemasta kuulija-poloisia. Tarjotaan kermavaahtoa ja hyvänolon-evankeliumia.)
Politiikka tunkenut osaksi uskovien elämää. jne.
Tuskin näin käynyt pahantahtoisuuttaan ja ilkeyttään seurakunnissa.
Vain maailman puolelta tullut vaikutus ja paine on niin valtavaa ja kohdistuu taukoamatta jokaiseen ikäluokkaan.- Anonyymi
Oletko pessyt Jeesuksen jalkoja - onko pelveluhenkeä? Vai mistä puhut? hieman fariseus sisälläsi on taas on äänessä. Papalla taitaa olla uudet silmälasit ja aikaa vahdata vaatteita.
Ajattelitko mielessäsi tirkistellä ja mittiä, mitä hameen alla on. Hyi, hyi sinun mielikuvitustas.
Älä hyvä mies mene kesällä rannalle. Mielikuvituksesi alkaa laukkaamaan ja hormoonit papalla hyrräämään. Taitaa sota-ajan soppajarru jo menettämään voimaansa, kun käsi noin vipattaa ja leuka läpättää... Pistä jo sieltä ulkohuusista paperipyyhinpussista ne vanhat jallut palamaan.
Löytyykö sieltä vielä vanhan Anttilan myyntialusvaatemainoksia.
Johan sinä olet ne selannut pian puhki.
Tuli vain mieleeni, kun firmasi pihavessassa kävin ja hokasin lehdet- et ole varmaan päässyt niitä irti. Aikaa taitaa olla jo käynnistä 50- vuotta. Ei ollut posliinipyttyä ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko pessyt Jeesuksen jalkoja - onko pelveluhenkeä? Vai mistä puhut? hieman fariseus sisälläsi on taas on äänessä. Papalla taitaa olla uudet silmälasit ja aikaa vahdata vaatteita.
Ajattelitko mielessäsi tirkistellä ja mittiä, mitä hameen alla on. Hyi, hyi sinun mielikuvitustas.
Älä hyvä mies mene kesällä rannalle. Mielikuvituksesi alkaa laukkaamaan ja hormoonit papalla hyrräämään. Taitaa sota-ajan soppajarru jo menettämään voimaansa, kun käsi noin vipattaa ja leuka läpättää... Pistä jo sieltä ulkohuusista paperipyyhinpussista ne vanhat jallut palamaan.
Löytyykö sieltä vielä vanhan Anttilan myyntialusvaatemainoksia.
Johan sinä olet ne selannut pian puhki.
Tuli vain mieleeni, kun firmasi pihavessassa kävin ja hokasin lehdet- et ole varmaan päässyt niitä irti. Aikaa taitaa olla jo käynnistä 50- vuotta. Ei ollut posliinipyttyä ei.Yksi helluntalaisuuden piirre on myös se, että jos joku tulee ja sanoo, että teitillä on joku epäkohta asioissa ja vaelluksessa, niin ei todeta että: "näin on asia, ikävä kyllä"
Vaan ennemminkin jos arvio osuu kohdalleen, niin mikäli mahdollista, niin sanoja on otettava kohteeksi ja tuhottava.
Itse asia saa väistyä, mutta asian esittäjä täytyy litskata kuin koiperhosen seinältä.
Vain silloin tapahtuu poikkeus, jos asian julkituonut on joku tunnettu henkilö.
Esim. Viktor Klimenkoa ei Helluntaiherätys uskaltanut näkyvästi motata, koska jos Hän olisi silloin reakoinut siihen, olisi yhteisö jäänyt kakkoseksi.
Tämän olen todennut niin monta kertaa ihmisille tapahtuneen. - Anonyymi
Jumalan Pyhä Henki on jättänyt helluntain! Hän ei yhdy väärennettyyn sanaan (malli 1992) ja toisekseen, sisään sen kautta pääsi prkl oppeineen (torontolaisuus, Nokia Mission, Tiainen ja moni muu harhautunut ja sen henget).
- Anonyymi
Lisäys kirjoitukseeni. Lähetys-seurakunnassani oli tosiaan yksi, jonka muistelisin nimikirjoituksella T K . Hän ei ollut kauan Lähetysseurakunnassa. Lähti pois ja meni yhteen toiseen kirkkokuntaan.
- Anonyymi
tuleekohan nämä lapselliset tarinat kuun pimeältä puolelta, sinne kun ei juuri ole helppo nähdä!
- Anonyymi
Hieno juttu Henki että päätit lopulta hankkia itsellesi ihan virallisesti rekisteröidyn nimimerkin ;=))
- Anonyymi
Helluntailaiset tyrkyttävät joka keskusteluun "oikaoppista helluntaikastetta".
Sekö ratkaisee ongelmat !? - Anonyymi
Helluntaikirkon johtajien hyväksymä.
Adventismikaste = helluntaikaste 😃 😇
Yhtä pätevä kuin uudelleen kastajan kastetodistus joka on saatu Ison Kirjan kastekurssin kautta.- Anonyymi
Ei, kyllä e pitää olla sellainen todistus, jossa vakuutetaan, että vauvan otsalle on tipautettu kolme vesitippaa.
Vauvahan on luvannut luopua perkeleestä kun sitä häneltä kysyttiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, kyllä e pitää olla sellainen todistus, jossa vakuutetaan, että vauvan otsalle on tipautettu kolme vesitippaa.
Vauvahan on luvannut luopua perkeleestä kun sitä häneltä kysyttiin.parempi kun et koeta kommentoida kasteesta YHTÄÄN MITÄÄN , kun olet
kristillisestä kasteesta pihalla kuin lumiukko ! - Anonyymi
Pitäähän se uuuuuuusi kaste olla, kun haluaa siitä helvettijumala pappi- kummi vainojumalan kidutusopista eroon. Mutta, huvittaa- tuo sinun kertomus. tuskin siellä helluntaissa on kirjekursseja. Huomaa, että olet asioista pihalla, kuin lumiukko. Adventisteilla on ne kirjekurssit. Sinun kannattaa hieman opiskella, ettei heti kompastu tietämättömyyden puheisiin. Näin ymmärtää tämän hätäkasteesi asian, että on ymmärtämisvaikeuksia - mistä puhutaan palstalla. Ei käsitä, vaikka mitä se Martti tarkoitti- vanhan kastekaavan sisällössä.
Sinä ajattelet, että pitäähän sitä helvetti- perisynnistä puhua, kun ei edes ortodoksit hyväksy oppia. Sanovat, että pilkkaat sillä Jumalaa- mutta vaikeeta kun on jäsentaa asioita- eikä jyvälle pääse, niin silloin on varmaankin Jumalan edessäkin syyntakeeton.
Eli he vastaavat opista, jotka sinunlaisillesi opettavat sellaista kiduttavaa hirvittävää jumalaa, joka heittää kastamattomat lapset helvetin tuleen.
Eli pääset vähemmällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän se uuuuuuusi kaste olla, kun haluaa siitä helvettijumala pappi- kummi vainojumalan kidutusopista eroon. Mutta, huvittaa- tuo sinun kertomus. tuskin siellä helluntaissa on kirjekursseja. Huomaa, että olet asioista pihalla, kuin lumiukko. Adventisteilla on ne kirjekurssit. Sinun kannattaa hieman opiskella, ettei heti kompastu tietämättömyyden puheisiin. Näin ymmärtää tämän hätäkasteesi asian, että on ymmärtämisvaikeuksia - mistä puhutaan palstalla. Ei käsitä, vaikka mitä se Martti tarkoitti- vanhan kastekaavan sisällössä.
Sinä ajattelet, että pitäähän sitä helvetti- perisynnistä puhua, kun ei edes ortodoksit hyväksy oppia. Sanovat, että pilkkaat sillä Jumalaa- mutta vaikeeta kun on jäsentaa asioita- eikä jyvälle pääse, niin silloin on varmaankin Jumalan edessäkin syyntakeeton.
Eli he vastaavat opista, jotka sinunlaisillesi opettavat sellaista kiduttavaa hirvittävää jumalaa, joka heittää kastamattomat lapset helvetin tuleen.
Eli pääset vähemmällä.MOT- onneksi kirkko on säästökuurilla, vaikka ohjelman mukaan takoo hyvää tulosta.
TV1- klo 20:oo- 20:29
Kirkko on säästökuurilla, vaikka se tekee ennätystuottoja. Jäsenkadosta kärsivä kirkko varautuu tuleviin huonompiin aikoihin. Mutta kenen palveluista leikataan? Paljastuu, että sitä ei tiedä tarkasti edes kirkko itse.
Leikataan vauvakasteen saarnaopista. Hyvä niin, harhaa ei kannata saarnata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MOT- onneksi kirkko on säästökuurilla, vaikka ohjelman mukaan takoo hyvää tulosta.
TV1- klo 20:oo- 20:29
Kirkko on säästökuurilla, vaikka se tekee ennätystuottoja. Jäsenkadosta kärsivä kirkko varautuu tuleviin huonompiin aikoihin. Mutta kenen palveluista leikataan? Paljastuu, että sitä ei tiedä tarkasti edes kirkko itse.
Leikataan vauvakasteen saarnaopista. Hyvä niin, harhaa ei kannata saarnata.Tuolla- pohjoisempana- mummot joutuisivat tulevan suunnitelman mukaan sunnuntaisin kulkemaan 100 km. vähintää, edestakaisin, talvella potkukelkalla ja kesällä polkupyörällä.
Ei ole yleistä liikennettä ja papit lähtevät suuremmille vesille kalaan.
Mutta, ei se kirkollisveroja poista. Kyllä ne verottaja huolehtii valtakirkolle, vaikka eivät edes enää laumastakaan huolehdita. Tuskin se kerran kk. papin piipahdus ruokkii sitä laumaa. Taitaa jäädä kirkkoväki ajelehtimaan. Mutta, onneksi sillä paikkakunnalla on ainakin tietojeni mukaan se piruntorjuntayksikkö- eli helluntalaiset.
Ei paikkakunta jää aivan suojaamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla- pohjoisempana- mummot joutuisivat tulevan suunnitelman mukaan sunnuntaisin kulkemaan 100 km. vähintää, edestakaisin, talvella potkukelkalla ja kesällä polkupyörällä.
Ei ole yleistä liikennettä ja papit lähtevät suuremmille vesille kalaan.
Mutta, ei se kirkollisveroja poista. Kyllä ne verottaja huolehtii valtakirkolle, vaikka eivät edes enää laumastakaan huolehdita. Tuskin se kerran kk. papin piipahdus ruokkii sitä laumaa. Taitaa jäädä kirkkoväki ajelehtimaan. Mutta, onneksi sillä paikkakunnalla on ainakin tietojeni mukaan se piruntorjuntayksikkö- eli helluntalaiset.
Ei paikkakunta jää aivan suojaamatta.ts. siellä helluntaissa taitaa ollakin niitä seurakunnan virkoja riittävästi, kun luterilainen vie omansa pois. Eihän lutter- kirkon mukaan ehtoollistakaan SAA jakaa maallikko, jos pappi ei ole läsnä. Siinä voi olla vaara- että jos maallikko alkaa lukea kirkkoväelle raamattua, niin hokataankin, että taitaa ne sakramentit puhua höpöjä, mitä "kirjoituksiin" mennään.
Siksi pitää olla pappi- vahtikoirana nurkassa, ettei vain sana löydä sijaa kuulijoiden kohdalla.
Ajatella, jos olisi seurakunnassa vanhin, niin hänenhän pitäisi osata opettaa. Kirjoitusten mukaan, mutta kun sitä ei ole- kirkossa. Pappi- retaleet viedään, mihin viedään ja siinähän sitten ollaan.
Joku pölisi täällä jossain ,että pitääääää olla seurakuntavirkoja. Kyllä niitä varmaan helluntaissa ja vapaissa suunnissa on. Mutta luterilaisilta niitä kohta puuttuu niin, että ehkä joka viides kirkko on vain avoinna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ts. siellä helluntaissa taitaa ollakin niitä seurakunnan virkoja riittävästi, kun luterilainen vie omansa pois. Eihän lutter- kirkon mukaan ehtoollistakaan SAA jakaa maallikko, jos pappi ei ole läsnä. Siinä voi olla vaara- että jos maallikko alkaa lukea kirkkoväelle raamattua, niin hokataankin, että taitaa ne sakramentit puhua höpöjä, mitä "kirjoituksiin" mennään.
Siksi pitää olla pappi- vahtikoirana nurkassa, ettei vain sana löydä sijaa kuulijoiden kohdalla.
Ajatella, jos olisi seurakunnassa vanhin, niin hänenhän pitäisi osata opettaa. Kirjoitusten mukaan, mutta kun sitä ei ole- kirkossa. Pappi- retaleet viedään, mihin viedään ja siinähän sitten ollaan.
Joku pölisi täällä jossain ,että pitääääää olla seurakuntavirkoja. Kyllä niitä varmaan helluntaissa ja vapaissa suunnissa on. Mutta luterilaisilta niitä kohta puuttuu niin, että ehkä joka viides kirkko on vain avoinna.parempi kun et kommentoisi YHTÄÄN MITÄÄN kun olet kristinuskosta pihalla kuin lumiukko !
- Anonyymi
Todennäköisesti muutosta on tapahtunut, kuten kirkossakin 80-lukuun nähden.
En pysty vastaamaan tarkemmin, koska itse olen tullut uskoon vasta 2000-luvulla.
Sen verran vaan huomasin kun aloin käydä sanan kuulolla, että kirkonmenoista puuttui pelastuksen evankeliumin esillä oleminen jumalanpalveluksista.
Ja kun kysyin ko. asiasta, niin sain vastaukseksi, että vain saarnassa papin on mahdollista sitä esille tuoda.
Kysymykseni pohjautui siihen, että kirkossa käy paljon satunnaisia kävijöitä, jotka jäävät paitsi evankeliumin julistamista, jos he käyvät siellä vain muutaman kerran elämänsä aikana.
Sana rististä, sitä en kuullut jumalanpalveluksissa.
Nykyäänhän on mahdollista katsoa netin kautta lähetyksiä jumalanpalveluksista ja muista hengellisistä tilaisuuksista.
Niistä saa jonkinmoisen kuvan, kuinka missäkin asiat ovat.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
Kohta uskoontuloni jälkeen suvullani oli sukujuhla.
Väkeä oli koolla kohtalaisen paljon, jos ei aivan
kolmeasataa henkilöä, niin kohtapa niinkin paljon.
En muista tarkkaan.
Suvussamme sattui olemaan papiksi vihitty ja papin
ammatissa toimiva luterilainen pappi. Hän piti puheen.
Mutta puheessaan hän ei ottanut ollenkaan esille
evankeliumia eikä Jeesuksen nimeä maininnut.
Hän onnistui puhumaan kaikesta muusta.
Hänellä olisi ollut aivan erinomainen tilaisuus puhua
Jumalalta saamaansa pelastuksen Sanaa, ja niin ehkä
Sanalla saattaa joitakin suvun jäseniä sisälle pelastukseen,
tai ainakin lähemmäksi Jumalaa, mutta kun ei.
Minua tämä äsken uskoontulleena kiusasi.
- Anonyymi
Mohikaani 27 herjasi työkseen kristittyjen lapsien saamaa pyhää kastetta.
Nyt tyyppi on potkaissut tyhjää.
Gal. 6:7
Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Ps. 74:10
Jumala, kuinka kauan vihollinen saa herjata, saako vihollinen häväistä nimeäsi iäti?- Anonyymi
Kaikkihan me joskus kuolemme, ja sitten tulee tuomio.
27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, ( Hep 9)
Ja en muista mainitsemallasi nimimerkillä kirjoittaneen herjanneen Jeesusta.
Toisin kuin tämä maallistunut kansakunta, jossa Jeesuksesta puhuminen pyritään kaikin tavoin estämään.
Kirkon pappikin on huomannut, ettei kaste merkitse maallistuneille lasten vanhemmille mitään.
"Välillä Sonja kertoo näkevänsä kummeista, ketkä ovat olleet viihteellä ristiäisiä edeltävänä iltana. He huohottavat, hiki valuu ja he eivät haluaisi pidellä enää vauvaa sylissä."
"– Vanhemmat vaivautuvat kastamaan lapsensa, mutta se ei kuitenkaan merkitse heille mitään."
https://yle.fi/a/74-20069503
Tämä ei tietenkään ole koko totuus, mutta kuvastaa tämän ajan yhä enevää suuntaa.
Kuka sitten opettaa näitä lapsia, jotta he tulisivat uskoon?
Kuka kertoo heille Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, jos ei kotona, jos ei kummit, jos ei enää päiväkodeissa ja kouluissa.
Usko tulee yhä kuulemisesta.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Hänelle ei käynyt myöskään Jumalan antama sapatti pyhäpäiväksi. Tämä tuli selväksi kun aikoinaan kirjoittelimme palstalla.
1234567---
Aloitus on pelkkää satua.
😄😄😄😄😄- Anonyymi
Minun kokemukseni helluntaiseurakunnista on sekä hyvin positiivinen, että joskus negatiivisiakin asioita ilmenee. Positiiviset selvässä enemmistössä, ja enemmistön saanut voittaa, kuten tiedämme.
Ne negatiiviset asiat johtuneet kait siitä, että helluntaiseurakunnat koostuvat vajavista virheellisistä ihmisistä. Ihminen voi tehdä virheitä ja puhua toiselle ihmiselle asiaa, joka vie poispäin Jumalasta ja Jeesuksesta. Ja käyttäytyminenkin voi joskus olla toisen mielestä jopa vastenmielistä.
Mutta asiaan ...
Tulin uskoon Ruotsissa 1991. Minulla oli luterilainen ja laestadiolainen tausta.
Mutta paikkakunnallani, eikä sen lähellä, ollut laestadiolaista seurakuntaa. Luterilainen kirkko oli tietysti mutta ...
Jumala veti minua puoleensa. Hän kehotti minua antautumaan Hänelle kokosydämisesti, jotta Hän voisi toteuttaa suunnitelmansa minun elämässäni. Minä taistelin Jumalan kutsua vastaan koska koin voimakasta vetoa "harhaoppiseen helluntaiseurakuntaan", joka toimi paikkakunnalla. En tietenkään tahtonut mennä väärään, niin yritin kaikin voimin väistää helluntaiseurakunnan.
Tätä aikaa kesti noin neljä vuotta, jolloin Jumala suorastaan vaati minua menemään helluntaiseurakuntaan jättäytymään Hänelle. Kun sitten olin "menettänyt kaiken" eikä minulla enää olltut mitään, mikä olisi estänyt minua tekemästä Jumalan vaatiman ratkaisun helluntaiseurakunnasssa, minä menin sinne. Ja sain valtavan siunauksen heti ensimmäisellä käynnillä. Viikko tästä menin sitten jättäytymään kokosydämisesti Jeesukselle Kristukselle. Mutta taistelu sielustani oli ihan viimeiseen asti. Mutta kiitos Jumalalle, Jeesus voitti tuon taistelun ja minä sain tulla Hänen luokseen ja Hän otti minut vastaan.
Myöhemmin käsitin, miksi Jumala vei minut helluntaiseurakuntaan.
Sain helluntaiseurakunnassa kasvaa armollisten ja minua ymmärtävien hengellisten uskovien rinnalla ja heidän tukeminaan. Sain myös elävää Jumalan sanaa sananjulistuksen kautta. Pyhä Henki oli seurakunnassa ja toimi siellä antaen Sanaa ja Henkeä. Siksikin tiedän, että Jumala hyväksyy helluntaiseurakunnissa opetetut opit.
Myös armolahjat toimivat ja minäkin sain opetusta aihesta ja sain Pyhän Hengen ja armolahjoja.
Jokaisessa seurakunnassa on vikoja ja virheitä koska ihmiset ovat virheellisiä.
Täydellistä uskovien joukkoa ei ole olemassa. Mutta kuten sanoin alussa:
"Enemmistö voittaa". Hyvät asiat ovat siis suuressa enemmistössä.
Olen sivustollani kertonut omasta uskoontulostani ja sitä edeltäneestä taistelusta.
https://www.jumala-kanssamme.se/439624466/439625257
Mvh J - K- Anonyymi
Voi näitä sinun lapsellisuuksiasi / tyhmyyksiäsi Mvh J - K !
" Jokaisessa seurakunnassa on vikoja ja virheitä koska ihmiset ovat virheellisiä.
Täydellistä uskovien joukkoa ei ole olemassa. Mutta kuten sanoin alussa:
"Enemmistö voittaa". Hyvät asiat ovat siis suuressa enemmistössä. "
Tuon mukaan katolisella kirkolla on oikein oppi !
Siis jos määrä kertoo laadusta.
Tässä lisää samaa sokeuden tuottamaa huttua:
" Pyhä Henki oli seurakunnassa ja toimi siellä antaen Sanaa ja Henkeä. Siksikin tiedän, että Jumala hyväksyy helluntaiseurakunnissa opetetut opit. "
Helluntai seurakunnissa opetetaan useita Raamatun vastaisia oppeja, jotka ovat siis vain ihmisviisautta, jota väitetään vain Jumalan viisaudeksi.
Ne väärät opit aiheuttavat sitten väärää toimintaa.
Otetaan vain yksi esimerkki:
Eli helluntailaisuuden perus oppi jakaa seurakunnan jäsenet kahteen kastiin.
Alemmassa ovat "vain" uudestisyntyneet.
Ylemmässä ne jotka ovat "hengellä täyttyneet".
Eli "hengellä täyttyneet kemuilevat esiintymislavoilla, mutta "täyttymättömät" istuvat toimettomina penkeissään, voimatta tuoda Herralta itselle saatua seurakunnalle.
Kuitenkin Sana sanoo näin:
1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, ON JOKAISELLA JOTAIN ANNETTAVAA: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
Tämä siis ei toteudu millään seurakunnissa !
Ja moni kärsii siellä penkissä siitä, kun ei saa jakaa seurakunnalle sitä Herralta saatua antia.
Kemuilu vain jatkuu jatkumistaan ja siten se kastijako.
Jumala ei säätänyt kastijakoa Seurakuntaan !
- Anonyymi
Harmillista aloittajan tapahtumat. Minäkin olin helluntailaisuudessa ja erosin sieltä vusikymmenen 1990 vaihteessa.
Minun syyni oli muutaman itsekeskeisten ihmisen värinkäytökset. Mutta siellä oli suurin osa todella aitoja sydämellisiä uskovia. Vain nämä muutama poikkeava sai liian suuren näkyvyyden, että minä lähdin.
Nyt on aikaa kulunut ja olisin valmis palaamaan helluntaiseurakuntaan, mutta???
Olen seurannut muuamia hellunailaisten jumalanpalvelusta youtubesta ja ole tykännyt.- Anonyymi
Paikan päällä saa oikean kuvan kokouksesta ja sen ilmapiiristä.
Kannattaa etsiä seurakunta, jonne voi mennä ruumiillisesti.
Jumala asuu uskovien yhteydessä. Hän ei sano asuvansa netissä.
Mvh J - K - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - K>> Hän ei sano asuvansa netissä. <<
Raamattu ei myöskään tunne helluntaiseurakuntaa tai muutakaan vastaavaa, vaan ainoastaan paikallisseurakunnan.
Ja mitä tulee tuohon nettiin, niin se on ehdottomasti yksi paikka, jonne nimenomaan Herra on kehottanut laajentamaan evankeliumin yms. viemisen.
Jos tuomitset netin evankelioimisen välineenä ja myös uskovien hengellisen annin lähteenä, niin niputatko myös TV7:n siihen samaan kategoriaan? Turha kanava?
On monia, jotka eivät edes pääse (enää) seurakuntaan. Meinaatko että Herran tahto on jättää heidät paitsi kaikista hartauksista ym. hengellisestä, vaikka asia on helposti hoidettavissa erilaisten välineitten kautta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Hän ei sano asuvansa netissä. <<
Raamattu ei myöskään tunne helluntaiseurakuntaa tai muutakaan vastaavaa, vaan ainoastaan paikallisseurakunnan.
Ja mitä tulee tuohon nettiin, niin se on ehdottomasti yksi paikka, jonne nimenomaan Herra on kehottanut laajentamaan evankeliumin yms. viemisen.
Jos tuomitset netin evankelioimisen välineenä ja myös uskovien hengellisen annin lähteenä, niin niputatko myös TV7:n siihen samaan kategoriaan? Turha kanava?
On monia, jotka eivät edes pääse (enää) seurakuntaan. Meinaatko että Herran tahto on jättää heidät paitsi kaikista hartauksista ym. hengellisestä, vaikka asia on helposti hoidettavissa erilaisten välineitten kautta?Älähän käsitä niin kovin väärin, älä liioittele.
Voisin tehdä vastakysymyksen?
Meinaatko, että Herran tahto on, että jokainen uskova
seuraa netin kautta jumalanpalvelukset ja kuulee sanaa
netissä, eikä osallistu fyysisellä läsnäolollaan uskovien
yhteisiin tilaisuuksiin vaan "on mukana ainoastaan hengessä"?
Näitä kotona "hengessä mukana olijoita" on aivan liikaa.
Jumala on läsnä uskovien yhteydessä ja siksi siellä myös
koetaan Hänen läsnäolonsa ja saadaan Häneltä siunauksia,
ja ennen kaikkea Jumalan Sanaa.
Tätä ei voi kiistää koska se on Raamatun ilmoitus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älähän käsitä niin kovin väärin, älä liioittele.
Voisin tehdä vastakysymyksen?
Meinaatko, että Herran tahto on, että jokainen uskova
seuraa netin kautta jumalanpalvelukset ja kuulee sanaa
netissä, eikä osallistu fyysisellä läsnäolollaan uskovien
yhteisiin tilaisuuksiin vaan "on mukana ainoastaan hengessä"?
Näitä kotona "hengessä mukana olijoita" on aivan liikaa.
Jumala on läsnä uskovien yhteydessä ja siksi siellä myös
koetaan Hänen läsnäolonsa ja saadaan Häneltä siunauksia,
ja ennen kaikkea Jumalan Sanaa.
Tätä ei voi kiistää koska se on Raamatun ilmoitus.Hengelliset ovat poistuneet noista yhteyksistä, kun siellä ei saada Jumalan sanaa, vaan sielullisia juttuja lähes pelkästään.
Monet Hengelliset on potkittu pois, kun he ovat uskaltaneet kertoa totuuden siitä näkemästään / kokemastaan touhusta.
Moni ei halua olla osallinen niihin synteihin ja väärin toimiin, joita siellä harjoitetaan, tilanne on vain pahentunut pahentumistaan tässä pahassa maailmanajassa.
1. Tim. 5:22 Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
Siis jos ja kun näkee syntiä ja vääryyttä tehtävän, niin jos ja kun siitä sitten huomauttaa ja pyytää tekemään parannusta, niin jos sitä ei tule, vaan sama väärä meno vain jatkuu jatkumistaan ja sitten vielä kokee vihaa ja halveksuntaa, niin eihän sitä halua tulla toisten synneistä osallikseksi mukana ollen.
Siis jopa Suomen lain mukaan, jos joku tekee rikosta, ja itse on läsnä, eikä puutuu siihen, niin on yhtälailla osallinen siihen rikokseen, kuin rikoksen tekijä.
Näin se siis menee.
Joten jos ei pysty vaikuttamaan, on lähdettävä pois.
2. Kor. 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Hän ei sano asuvansa netissä. <<
On monia, jotka eivät edes pääse (enää) seurakuntaan. Meinaatko että Herran tahto on jättää heidät paitsi kaikista hartauksista ym. hengellisestä, vaikka asia on helposti hoidettavissa erilaisten välineitten kautta?Minua on aina kiinnostanut, mikä on varmasti totta.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengelliset ovat poistuneet noista yhteyksistä, kun siellä ei saada Jumalan sanaa, vaan sielullisia juttuja lähes pelkästään.
Monet Hengelliset on potkittu pois, kun he ovat uskaltaneet kertoa totuuden siitä näkemästään / kokemastaan touhusta.
Moni ei halua olla osallinen niihin synteihin ja väärin toimiin, joita siellä harjoitetaan, tilanne on vain pahentunut pahentumistaan tässä pahassa maailmanajassa.
1. Tim. 5:22 Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana.
Siis jos ja kun näkee syntiä ja vääryyttä tehtävän, niin jos ja kun siitä sitten huomauttaa ja pyytää tekemään parannusta, niin jos sitä ei tule, vaan sama väärä meno vain jatkuu jatkumistaan ja sitten vielä kokee vihaa ja halveksuntaa, niin eihän sitä halua tulla toisten synneistä osallikseksi mukana ollen.
Siis jopa Suomen lain mukaan, jos joku tekee rikosta, ja itse on läsnä, eikä puutuu siihen, niin on yhtälailla osallinen siihen rikokseen, kuin rikoksen tekijä.
Näin se siis menee.
Joten jos ei pysty vaikuttamaan, on lähdettävä pois.
2. Kor. 6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaaniTekisit vähemmän syntiä jos muuttaisit erämaahan ja
heittäisit tietokoneet ja mobiilit roskiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekisit vähemmän syntiä jos muuttaisit erämaahan ja
heittäisit tietokoneet ja mobiilit roskiin.Siunausta vain sinullekin !
Minä iloitsen !
22 Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne ikäänkuin jonkin pahan-Ihmisen Pojan tähden.
23 Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä näin tekivät heidän isänsä profeetoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua on aina kiinnostanut, mikä on varmasti totta.
1234567---No, onko viikon viimeisin päivä mikä nykyisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, onko viikon viimeisin päivä mikä nykyisin?
Viikon viimeisin päivä on nykyisin sunnuntai miksi on ? Vuonna 1973 kalenteri muutettiin niin, että sapatti viikon seitsemäspäivä, muutettiin viikon kuudenneksi päiväksi. ja viikon ensimmäinen päivä sunnuntai seitsemänneksi päiväksi.
Nykyinen Kalenteri on väärennös.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikon viimeisin päivä on nykyisin sunnuntai miksi on ? Vuonna 1973 kalenteri muutettiin niin, että sapatti viikon seitsemäspäivä, muutettiin viikon kuudenneksi päiväksi. ja viikon ensimmäinen päivä sunnuntai seitsemänneksi päiväksi.
Nykyinen Kalenteri on väärennös.
1234567---Monet hyväksyvät tämän kalenteri väärennöksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mvh J - KTotuus puuttuu !
- Anonyymi
>> kirkossa saan olla oma itseni, muodostaa itse omat mielipiteeni ja vakaumukseni, eikä minua kukaan ole tullut painostamaan. <<
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se on hyvä, jos saa olla oma itsensä. Mutta mm. kirkossa siitä on tullut myös kompastus. Jokainen saa myös uskoa kuinka lystättää, oli asia totta tai ei.
Ja kun lukee Jeesuksen omia vuorosanoja Raamatusta, niin ei hän kyllä mikään tuuliviiri ollut totuuden suhteen. Jeesus itse ei tinkinyt totuudesta tuumaakaan. Ja hän oli jopa varsin suorapuheinen ja ehdoton, puhui kyykäärmeitten sikiöistä ja sanoi, että ihminen joko on tai ei ole hänen kanssaan... ym.
Miksi siis Jeesus olisi tänä päivänä millään tavalla erilainen? Ei olekaan. Mutta ihmiset ovat hänetkin muuttaneet muuksi, mitä hän Raamatun mukaan on.- Anonyymi
Jatkoa:
en ole itse hellari, siis h-seurakuntaan liittynyt, mutta käynyt siellä kyllä yli kymmenkunta vuotta.
Muun muassa tuo liittymättömyyteni on vuosien saatossa aiheuttanut monenmoista kyräilyä seurakuntalaisissa, joka kuitenkin on minusta ihan heidän oma ongelmansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa:
en ole itse hellari, siis h-seurakuntaan liittynyt, mutta käynyt siellä kyllä yli kymmenkunta vuotta.
Muun muassa tuo liittymättömyyteni on vuosien saatossa aiheuttanut monenmoista kyräilyä seurakuntalaisissa, joka kuitenkin on minusta ihan heidän oma ongelmansa.Täytyy miettiä tarkkaan ennenkuin johonkin liittyy.
- Anonyymi
Minäkin kasvoin ulos helluntailaisuudesta. Lopullisesti irtaannuin, kun vieläkin villimpi uuskarismaattisuus hiipi kaikkialle.
En kuitenkaan täysin tunnista aloituksen kuvauksia. Minun seurakunnassani jotkut suorittivat asepalvelun, ja toiset menivät siviilipalvelukseen. Eikä siitä sen suuremmin puhuttu. Olen aina pitänyt isänmaan puolustamista käytännön lähimmäisen rakkautena. Eri näkemyksiä varmasti on, mutta kukin meistä toimii parhaan ymmärryksensä mukaan.
Olen tutustunut maailmalla erilaisiin kristillisiin yhteisöihin, eikä armon avautuminen ole missään itsestäänselvyys. Ei se sitä ole luterilaisuudessakaan. Armo avautuu usein vasta sitten, kun on uuvuttanut itsensä suorituksillaan. Aloittajan kuvaus siitä miten Jumala hänet kohtasi muistuttaa omaani. Siitä alkoi kasvu armossa ja Kristuksen tuntemisessa.
Tämä palsta ei kerro oikeastaan mitään helluntailaisuudesta. Täällä riehuvat enimmäkseen ne, jotka joko trollaavat, tai eivät sopeudu mihinkään. - Anonyymi
Helluntaissa on monenlaisia yksilöitä kuten kansassa tahtoo olla.
Suomen helluntai on muodostunut lähes satapros entisistä luterilaisista, samasta sekajoukosta josta vankiloittenkin asukit ovat tulleet, eli se siitä aiheesta millaisia jossakin on tai ei ole.
Kansan riveistä tulevat kaikenlaiset hampuusit vänkylät ja roistot jopa kunnolliset ja fiksut.
Helluntaihin tulevilla on kuitenki yhteinen piirre joka puuttuu useimmista joukkoliikkeistä eli he ovat jokainen joutuneet jumalan vetämiksi ja kohtaamaan oman syntisyytensä yksilöinä.
Samoin he ovat saaneet kokea uuden elämän syntymisen ihmeen ja syntiensä poisottamisen pyhän hengen työnä eli uudestisyntyneet uuteen !
Noin se on asia ja pysyy sellaisena.- Anonyymi
Jos he ovat kokeneet uudestisyntymisen ihmeen, niin miksi ihmeessä he julistavat: Että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
Omalla kohdallani on Jumalan johdattanut, tuntemaan sapatin pyhyyden.
1234567--- - Anonyymi
kokemuksia voi olla omassa "lihassa" , vaan se ei ole raamatullinen uudestisyntyminen,
"Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla" Luuk: 17: 20
edellistäkään raamatunlausetta ei helluntailaiset usko , heidän täytyy saada kokea
"lihassa" tapahtuva , "nähtävä" hurmos , joka ei ole raamatullinen uudetisyntyminen.
sen tietää raamattua TUTKIMALLA + tietävät ne , jotka helluntailaisuus -eksytyksen
omakohtaisesti kokeneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos he ovat kokeneet uudestisyntymisen ihmeen, niin miksi ihmeessä he julistavat: Että Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai.
Omalla kohdallani on Jumalan johdattanut, tuntemaan sapatin pyhyyden.
1234567---Todellista uudesti syntymistä heidän kohdallaan ei ole nähtävästi tapahtunut.
>>Tuon mukaan katolisella kirkolla on oikein oppi !>>
Niin on.
😄😄😄😄😄- Anonyymi
2 000 luvulla helluntailaiset ovat ruvenneet kiroamaan Luterilaisia uskossa olevia Kristittyjä kuten saatanan palvojat ovat kironneet!
helluntailaisilla ja saatanan palvojilla on siis sama jumala! saatana!
Kristityn tulee pitäytyä Raamatun sanassa, niin kykenee vastustamaan näitä
helluntailaisia/saatanan palvojia!- Anonyymi
""lihassa" tapahtuva , "nähtävä" hurmos , joka ei ole raamatullinen uudetisyntyminen."
Oletko todella sitä mieltä, että se lihassa tapahtuva otsan kasteleminen kolme kertaa ei olekkaan uudestisyntymistä?
Kasteltiinkö Jeesuksen otsaakin kolme kertaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""lihassa" tapahtuva , "nähtävä" hurmos , joka ei ole raamatullinen uudetisyntyminen."
Oletko todella sitä mieltä, että se lihassa tapahtuva otsan kasteleminen kolme kertaa ei olekkaan uudestisyntymistä?
Kasteltiinkö Jeesuksen otsaakin kolme kertaa?"Puhdistaaksesi heidät , tee näin : Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä."
4 Moos: 8: 7
- Anonyymi
Kun kerran Isä Jumala on rauhaan meidät kutsunut, niin näin ollen myös rauhaturvaajat ovat Jumalan ystäviä.
Helluntailaisilla ei taida olla asiasta tietoa, mitä rauhanturvaaja tekee konfliktialueilla. Ja jos on tietoa, he omien itsekkäitten syittensä vuoksi hannaavat asioissa vastaan.- Anonyymi
"Helluntailaisilla ei taida olla asiasta tietoa, mitä rauhanturvaaja tekee konfliktialueilla."
Eikös jo nimike kerro? Minulle rauhanturvaaminen ja kriisinhallinta on työn kautta tuttua. Eihän ihmisiltä voi odottaa jokaiseen erityisalaan perehtymistä. Minun mieleeni ei koskaan edes juolahtanut kysyä mitä mieltä helluntailaiset olivat koulutus- tai uravalinnoistani. 😂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Helluntailaisilla ei taida olla asiasta tietoa, mitä rauhanturvaaja tekee konfliktialueilla."
Eikös jo nimike kerro? Minulle rauhanturvaaminen ja kriisinhallinta on työn kautta tuttua. Eihän ihmisiltä voi odottaa jokaiseen erityisalaan perehtymistä. Minun mieleeni ei koskaan edes juolahtanut kysyä mitä mieltä helluntailaiset olivat koulutus- tai uravalinnoistani. 😂ei niillä helluntailaisilla tunnu olevan oikein mistään mitään tietoa ,
kun toinen puhuu aidasta ja helluntailainen puhuu aidan seipäästä !
- Anonyymi
Kommentit on kuin lastentarhasta kerättyjä.
Jokainen tietää mitä varten mentiin mukamas rauhaa turvaamaan hah !
Rahan takia sinne mentiin.
Piste - Anonyymi
oma kehu on entisestään kasvanut!
muiden halveksiminen ja mitätöinti on helluntailaisten toiminta malli!
Erityisesti Luterilaisia , Katolisia ja Ortodokseja kohtaan! - Anonyymi
Ennen oravan-nahka oli raha!
eli sapatti ja juhla intoilija;
hyväksytkö tämän kansan tekemän muutuksen vai käytät edelleen, lauantaina oravan-nahkoja rahana?
eli vaikka sapatti on muutettu Sunnuntaiksi, niin
Jumalan OPETUS ON SELVÄ:
Kol. 2:
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
NYT mikä osa jäin pyyhkimättä ja poistamatta?
eli perkele ja lain kiivailijat ovat aseettomia.
Mutta heillä on väärä-oppi. harhaoppi ja valheet opetuksena eli aseina.
Usko TOTUUS, eli Jeesus, älä valhetta ja vääryyttä!- Anonyymi
Joka kääntää korvansa lakia kuulemasta, sen rukouskin on kauhistus.
Joka kääntää korvansa Jumalan antamaa sapattia kuulemasta, sen rukouskin on KAUHISTUS.
SAPATTI ON JUMALAN MERKKI.
1234567---
- Anonyymi
HELLuntai lahko on monessa väärässä, noin 99%.
Nyt jos joku löytää sitä kautta pelastuksen eli Herran Jeesuksen, olkoot, saarnatkaa ja puhukaa, kunhan tavalla tai toiselle, Herran pelastusta pidetään esillä.
ja jos eli kun sitten olet löytänyt Herran, voi ja suositellaan että poistut sieltä käärmeen pesästä!
Fil. 1:18
Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva
Joten julistakaa ja saarnatkaa!
Joko näön vuoksi tai TOTUUDESSA.
eli Jumala käyttää mysö näitä pahoja, että ihmisiä pelastuu. - Anonyymi
Njet. Ja nyt pedofilia rehoittaa komeana. Luinnviikonloppuna maksetut viulut yhtyeen solistin lapsi seikkailuista. Nämähän voi kaikki googlettaa..
- Anonyymi
Helluntailaisuus on puhtaasti tuontiuskonto ja vierasta tulta.
🔥🤪🔥🤑🔥 - Anonyymi
helluntailaiset jatkavat edelleen toisten Kristittyjen herjaamista ja halventamista!
helluntailaiset pyrkivät rikkomaan Jeesukseen Uskovien Luterilaisten Avioliitot!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262193Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681759Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281200Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631057