Taas Kepukunta konkurssin partaalla

Vaalimaa

Nyt on vuorossa Virolahti, joka hakee tälle vuodelle 1,1 miljoonaa euroa harkinnanvaraista rahoitusavustusta, jota voidaan myöntää kunnille, jotka ovat poikkeuksellisten tai tilapäisten talousvaikeuksien takia lisätyn taloudellisen tuen tarpeessa. Kuinka tilapäistä Virolahden vaikeudet sitten ovatkaan?

Virolahti on uusin kriisikunta muiden kepukuntien joukossa. Kunnan heikon kassatilanteen takia kaikki mittavat investoinnit on jouduttu rahoittamaan lainalla.

roskajoukko koko Kepu

10

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oivahärkönen

      ... kepukunta, kun hakee harkinnanvaraista.

      • Vantaa ei ole kepukunta, vaan kepukuntien rahoittajakunta. Vantaa on esimerkki siitä, miten maksajallekin käy, kun häikäilemätön rahansiirto veronmaksajilta pankolla makaajille jatku vuodesta toiseen. Tätä menoa kaikki muutkin Suomen kunnat Espoota myöden saadaan konkurssiin. Mutta sittenpä loppuu ainakin rahansiirto. Voi vain kysyä, mitä eroa on kepulaisten ja hölmöläisten tavassa toimia.


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vantaa ei ole kepukunta, vaan kepukuntien rahoittajakunta. Vantaa on esimerkki siitä, miten maksajallekin käy, kun häikäilemätön rahansiirto veronmaksajilta pankolla makaajille jatku vuodesta toiseen. Tätä menoa kaikki muutkin Suomen kunnat Espoota myöden saadaan konkurssiin. Mutta sittenpä loppuu ainakin rahansiirto. Voi vain kysyä, mitä eroa on kepulaisten ja hölmöläisten tavassa toimia.

        ... Lipposen ja Niinistön keskittämispolitiikan uhreja. Tämä politiikka tuhosi maan alueellisen ja samalla sosiaalisen tasapainon. Liian nopeasta muuttoliikeestä joutuivat kärsimään muuttoliikkeen molempien päiden alueet.

        Se, että valtion luvannutkin Vantaalle harkinnanvaraista avustusta Lipposen ja Niinistön virheiden korjaamiseen on parempi kuin pysyvä valtionosuuksien jakosääntöjen muuttaminen keskityskehitystä tukevaksi. Siitä julkaisi Vantaan Sanomat seuraavan kirjoitukseni:


        Vantaan ei kannata itkeä

        Ilkka Iiskola valitti keskiviikon (11.5.) lehdessä, että valtionosuusjärjestelmä kohtelee kaltoin vantaalaisia. Hänen ainoa perustelunsa oli, että Vantaa on ikärakenteeltaan nuori nopeasti kasvava kaupunki. Sen pitäisi tällä perusteella saada enemmän valtionosuuksia.

        Ei onnistu. Valtiovaltahan kiihdyttäisi niin meitä pääkaupunkiseudun kuin muuttotappioalueiden kuntia suuresti rasittavaa keskittymiskehitystä, jos se alkaisi vielä palkita Vantaata nopean kasvun perusteella. Muuttovirta tuo tänne nuorempaa väkeä, joilla on lapsia. Näin kunta tosiaan joutuu järjestämään näille muuttajille infrastruktuurin, palvelut ja asunnot. Se maksaa, mutta jos valtionosuuksia ohjattaisiin tänne lisää, joutuisimme ojasta allikkoon muuttoliikkeen vain voimistuessa.

        Muuttotappioalueiden kurimus myös pahenisi, kun sinne jäisi vain vanhuksia ja pitkäaikaistyöttömiä. Aluepolitiikalla tuleekin hillitä tätä liian nopeaa muuttoliikettä. Se tulee myös yhteiskunnalle halvemmaksi kuin rakentaa liian monelle nuo uudet rakenteet ruuhka-alueille samalla, kun maakuntiin, jopa niiden keskuksiin, jäävät samat rakenteet tyhjilleen tai vajaakäyttöön.

        Valtionosuuksien avulla tasataan kuntien kykyä tuottaa palveluja niin, että jokaista kansalaista kohti taataan palveluihin vähintään 90 % maan keskiarvosta. Kunnat, joissa on paljon veronmaksukykyisiä ihmisiä saavat vähemmän kuin sellaiset, joissa on vain eläkeläisiä ja työttömiä. Tällä perusteella Vantaa saa vähemmän kuin Turku ja Tampere puhumattakaan asukaslukuun suhteutettuna monet pohjoisen, keskisen ja itäisen Suomen kunnat.

        Vantaan ei kannata itkeä valtion pahuutta vaan lopettaa ainakin kaikenlainen yritysten ja ihmisten houkuttelu tänne. Kaupungin pitää sopeuttaa kasvu hallittaviin mittoihin ja rakentaa vakaasti kukoistavaa kotikuntaamme.

        Oiva Härkönen
        Vantaa


      • ?????
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... Lipposen ja Niinistön keskittämispolitiikan uhreja. Tämä politiikka tuhosi maan alueellisen ja samalla sosiaalisen tasapainon. Liian nopeasta muuttoliikeestä joutuivat kärsimään muuttoliikkeen molempien päiden alueet.

        Se, että valtion luvannutkin Vantaalle harkinnanvaraista avustusta Lipposen ja Niinistön virheiden korjaamiseen on parempi kuin pysyvä valtionosuuksien jakosääntöjen muuttaminen keskityskehitystä tukevaksi. Siitä julkaisi Vantaan Sanomat seuraavan kirjoitukseni:


        Vantaan ei kannata itkeä

        Ilkka Iiskola valitti keskiviikon (11.5.) lehdessä, että valtionosuusjärjestelmä kohtelee kaltoin vantaalaisia. Hänen ainoa perustelunsa oli, että Vantaa on ikärakenteeltaan nuori nopeasti kasvava kaupunki. Sen pitäisi tällä perusteella saada enemmän valtionosuuksia.

        Ei onnistu. Valtiovaltahan kiihdyttäisi niin meitä pääkaupunkiseudun kuin muuttotappioalueiden kuntia suuresti rasittavaa keskittymiskehitystä, jos se alkaisi vielä palkita Vantaata nopean kasvun perusteella. Muuttovirta tuo tänne nuorempaa väkeä, joilla on lapsia. Näin kunta tosiaan joutuu järjestämään näille muuttajille infrastruktuurin, palvelut ja asunnot. Se maksaa, mutta jos valtionosuuksia ohjattaisiin tänne lisää, joutuisimme ojasta allikkoon muuttoliikkeen vain voimistuessa.

        Muuttotappioalueiden kurimus myös pahenisi, kun sinne jäisi vain vanhuksia ja pitkäaikaistyöttömiä. Aluepolitiikalla tuleekin hillitä tätä liian nopeaa muuttoliikettä. Se tulee myös yhteiskunnalle halvemmaksi kuin rakentaa liian monelle nuo uudet rakenteet ruuhka-alueille samalla, kun maakuntiin, jopa niiden keskuksiin, jäävät samat rakenteet tyhjilleen tai vajaakäyttöön.

        Valtionosuuksien avulla tasataan kuntien kykyä tuottaa palveluja niin, että jokaista kansalaista kohti taataan palveluihin vähintään 90 % maan keskiarvosta. Kunnat, joissa on paljon veronmaksukykyisiä ihmisiä saavat vähemmän kuin sellaiset, joissa on vain eläkeläisiä ja työttömiä. Tällä perusteella Vantaa saa vähemmän kuin Turku ja Tampere puhumattakaan asukaslukuun suhteutettuna monet pohjoisen, keskisen ja itäisen Suomen kunnat.

        Vantaan ei kannata itkeä valtion pahuutta vaan lopettaa ainakin kaikenlainen yritysten ja ihmisten houkuttelu tänne. Kaupungin pitää sopeuttaa kasvu hallittaviin mittoihin ja rakentaa vakaasti kukoistavaa kotikuntaamme.

        Oiva Härkönen
        Vantaa

        että jos kirjoitelmasi julkaistaan jonkun lehden sivuilla, sen sisältö muuttuu mielipiteestä totuudeksi samalla kertaa? Ei se niin yksinkertaista ole. Taidat todella haluta esim. Vantaasta pelkkien eläkeläisten kaupungin, kun haluat jarruttaa sen kehittymistä. Ehkä sen muutamisen takapajulaksi voisi aloittaa sieltä Tikkurilasta ja julistaa se rauhoitetuksi alueeksi, josta vaikkapa alkuun lopetetaan ylimääräinen sähkönjakelu. ET-lehteä voi lukea kynttilänvalossakin.


      • oivahärkönen kirjoitti:

        ... Lipposen ja Niinistön keskittämispolitiikan uhreja. Tämä politiikka tuhosi maan alueellisen ja samalla sosiaalisen tasapainon. Liian nopeasta muuttoliikeestä joutuivat kärsimään muuttoliikkeen molempien päiden alueet.

        Se, että valtion luvannutkin Vantaalle harkinnanvaraista avustusta Lipposen ja Niinistön virheiden korjaamiseen on parempi kuin pysyvä valtionosuuksien jakosääntöjen muuttaminen keskityskehitystä tukevaksi. Siitä julkaisi Vantaan Sanomat seuraavan kirjoitukseni:


        Vantaan ei kannata itkeä

        Ilkka Iiskola valitti keskiviikon (11.5.) lehdessä, että valtionosuusjärjestelmä kohtelee kaltoin vantaalaisia. Hänen ainoa perustelunsa oli, että Vantaa on ikärakenteeltaan nuori nopeasti kasvava kaupunki. Sen pitäisi tällä perusteella saada enemmän valtionosuuksia.

        Ei onnistu. Valtiovaltahan kiihdyttäisi niin meitä pääkaupunkiseudun kuin muuttotappioalueiden kuntia suuresti rasittavaa keskittymiskehitystä, jos se alkaisi vielä palkita Vantaata nopean kasvun perusteella. Muuttovirta tuo tänne nuorempaa väkeä, joilla on lapsia. Näin kunta tosiaan joutuu järjestämään näille muuttajille infrastruktuurin, palvelut ja asunnot. Se maksaa, mutta jos valtionosuuksia ohjattaisiin tänne lisää, joutuisimme ojasta allikkoon muuttoliikkeen vain voimistuessa.

        Muuttotappioalueiden kurimus myös pahenisi, kun sinne jäisi vain vanhuksia ja pitkäaikaistyöttömiä. Aluepolitiikalla tuleekin hillitä tätä liian nopeaa muuttoliikettä. Se tulee myös yhteiskunnalle halvemmaksi kuin rakentaa liian monelle nuo uudet rakenteet ruuhka-alueille samalla, kun maakuntiin, jopa niiden keskuksiin, jäävät samat rakenteet tyhjilleen tai vajaakäyttöön.

        Valtionosuuksien avulla tasataan kuntien kykyä tuottaa palveluja niin, että jokaista kansalaista kohti taataan palveluihin vähintään 90 % maan keskiarvosta. Kunnat, joissa on paljon veronmaksukykyisiä ihmisiä saavat vähemmän kuin sellaiset, joissa on vain eläkeläisiä ja työttömiä. Tällä perusteella Vantaa saa vähemmän kuin Turku ja Tampere puhumattakaan asukaslukuun suhteutettuna monet pohjoisen, keskisen ja itäisen Suomen kunnat.

        Vantaan ei kannata itkeä valtion pahuutta vaan lopettaa ainakin kaikenlainen yritysten ja ihmisten houkuttelu tänne. Kaupungin pitää sopeuttaa kasvu hallittaviin mittoihin ja rakentaa vakaasti kukoistavaa kotikuntaamme.

        Oiva Härkönen
        Vantaa

        Vantaa ei suinkaan kasvanut Lipposen ja Niinistön hallituskaudella mitenkään merkittävästi. Vantaan kasvukausi osuu 1970-luvulle eli kepulaisen politkoinnin kultakaudelle. Silloin Vantaalle rakennettiin kokonaisia lähiöitä kerralla kuetn esim. Koivukylän lähiö, kun maaltapako oli kaikkein hurjimmillaan. Sitä ennen kepulien politiikka ajoi satoja tuhansia ihmisiä Ruotsiin. Tutki Oiva tilastoja niin huomaat, milloin sitä väkeä on Vantaalle rynnännyt ja kenen hallituskaudella.


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vantaa ei suinkaan kasvanut Lipposen ja Niinistön hallituskaudella mitenkään merkittävästi. Vantaan kasvukausi osuu 1970-luvulle eli kepulaisen politkoinnin kultakaudelle. Silloin Vantaalle rakennettiin kokonaisia lähiöitä kerralla kuetn esim. Koivukylän lähiö, kun maaltapako oli kaikkein hurjimmillaan. Sitä ennen kepulien politiikka ajoi satoja tuhansia ihmisiä Ruotsiin. Tutki Oiva tilastoja niin huomaat, milloin sitä väkeä on Vantaalle rynnännyt ja kenen hallituskaudella.

        ... Vantaa selvisi pahemmitta vaurioitta, mutta tätä Lipposen uljaan Helsingin seudun rakentamisesta se ei enää selvinnytkään. Onneksemme nykyinen hallitus on saanut käännettyä kehitystä parempaan suuntaan.


      • oivahärkönen
        ????? kirjoitti:

        että jos kirjoitelmasi julkaistaan jonkun lehden sivuilla, sen sisältö muuttuu mielipiteestä totuudeksi samalla kertaa? Ei se niin yksinkertaista ole. Taidat todella haluta esim. Vantaasta pelkkien eläkeläisten kaupungin, kun haluat jarruttaa sen kehittymistä. Ehkä sen muutamisen takapajulaksi voisi aloittaa sieltä Tikkurilasta ja julistaa se rauhoitetuksi alueeksi, josta vaikkapa alkuun lopetetaan ylimääräinen sähkönjakelu. ET-lehteä voi lukea kynttilänvalossakin.

        ... uudelle kotikunnalleen keskimäärin 16 vuoden asumisen jälkeen. Me eläkeläisetkin joudumme heitä tukemaan veroillamme. Vantaan tapaiseen kaupunkiin ns. hallittavankin muuttoliikkeen oloissa tulee nuoria lisääntymisikäistä väestöä. Ei tänne vanhat muuta. Nyt vain niitä nuoria on houkuteltu liikaa niin, ettei kunta pysty siitä selviämään.


    • ole Vantaan...

      ...tunnetuin kepuloinen. Sinunhan tuo pitäisi tietää!

    • ...rooskajooukkoo...
      • palautusta

        Itseasiassa Vantaa saa palautusta!

        Kovin suhteellista. 5 miilliä 200 000 asukkaan Vantaalle ja 1 milli 3000 asukkaan Virolahdelle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe