Tilanteestani ja historiastanikin

Varsin vähän olen tänne enää viimeaikoina kirjoitellut, mutta nyt se jää entistäkin vähemmäksi. poliittinen taho sellaiseen ei anna aihettakaan, kun saimme maahamme hienon presidentin eikä tuo puoluemeno minua enää juuri kiinnosta, kun yksityiselämässäni on kiinnostavampaa.

Vuoden vaihteessa sairastuin koronan pitkäkestoiseen, yleensä monia kuukausia kestävään long.ovid-muotoon. Sillä on hyvin moniakin oireita, näette tästä:

https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-sars-cov-2/pitkittynyt-koronatauti-eli-long-covid

Itselläni päällimmäisinä oireina ovat väsymys, univaikeudet, nivel- ja lihaskivut sekä jatkuva yskä. Elämä on mennyt yksitoikkoisemmaksi kun lenkkeilyt ja viikkojumpankin olen joutunut jättämään. Kodinhoidossani ei kuitenkaan ole ongelmia, kun palkatut siivoojat – kaksi kerrallaan – käyvät joka toinen maanantai ja muun talouteni – kauppakäyntini, ruoanlaiton pyykinpesun ym. – pystyn vielä hoitamaan. En kuitenkaan toivoisi tällaisen jatkuvan enää kuukausia vaan mieluummin toivoisin sille luonnollista loppua. Ymmärtänette, mitä tarkoitan.

Onhan tässä jo eletty 88 v 7,5 kk ja monenlaista on ollut elämässäni. Monenlaisia töitäkin. Jo lapsuudessani ehkä 10-vuotiaana osallistuin pientilalliskotini töihin kuten heinänkorjuuseen, perunannostoon, halonhakkuuseen yms. Vähän vanhempana olin kesäisin – jolloin ei ollut koulua – enoni apuna metsätöissään mm. kuorimalla valuraudalla tai petkeleellä hänen hakkaamiaan propseja. Enoni maksoi töistäni jotain palkkaakin. Itsenäisessäkin ansiotyössä olin jo 15-vuotiaana, uiton vonkamiehenä Tiilikkajoen kokkokoskella.

16-vuotiaana tulin sitten tänne Stadiin, jossa aloitin Stockmannin juoksupoikana ja sitten lähes pari vuotta muissa töissä, mm. rakennustöiden apumiehenä ja valurin apulaisena valimossa. 18-vuotiaana lähdin sitten Lapin savotoille metsätöihin ja toisen vuoden syksyllä pääsin aputyönjohtajakurssille ja ”herran tiesi” aloitin Pohjoismaiden suurimmalla savotalla Kittilän Kuolavaarassa. Viimeiseksi työkseni Lapissa olin uitossa Ounasjoella Rovaniemen yläpuolella. Rovaniemessä kävin kutsunnassakin ja minut määrättiin varusmieheksi JP 2:een – myöhempään UudJP:aan – kun viimeinen kiinteä osoitteeni oli ollut täällä Helsingissä.

Varusmiehenä ylenin sitten kersantiksi ja jäin vakinaiseen palvelukseen, jossa olin useissa eri joukoissa, useissa erilaisissa tehtävissä. Kaksi kertaa olin myös YK:n rauhanturvaajatehtävissä, v. 1966 Kyproksella ja vv. 1978-79 Siinailla. Siinailta palattuani oli vielä vajaan vuodenarmeijan palveluksessa kunnes 45-vuotiaana kapteenina v. 1980 jäin Pääesikunnasta täydelle eläkkeelle. Välittömästi menin siviilitöihin, konttoripalveluesimieheksi Valion pääkonttorille. Vajaata vuotta myöhemmin sain Valiolta vuoden palkatonta lomaa lähteäkseni vielä kolmannelle ”faitterireissulleni”, nyt Golanilla, jossa olin kuitenkin 1 v 3 kk jonka jälkeen palasin työhöni Valiolle. Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli koko ”konsernin” isännöitsijä, josta tehtävästä jäin eläkkeelle 63-vuotiaana v. 1998.

Noiden aikojen jälkeen en ole enää palkkatöitä tehnyt. Kolmena vuonna olin kuitenkin yhden päivän viikossa vapaaehtoisena oppaana Tiedekeskus Heurekassa. Kiva homma ”lounasruokapalkalla” ja olisin jatkanut pidempäänkin, mutta vaimoni sairastuminen parantumattomaksi tiedettyyn syöpään sai minut lopettamaan tuon kivan homman.

Varsin vaiherikas on ollut pitkä yksityiselämänikin, mutta tulisi liian pitkä juttu jos siitä nyt kertoisin. Keskityin nyt vain tuohon työhistoriaani kun se lienee mielenkiintoisempi ainakin muutamalle omaan työhistoriaansa keskittyvälle. Lähes 20 vuotta olen ollut jo leskimies ja tänäkin aikana on tapahtunut elämässäni yhtä ja toista, ihan täällä kotimaassakin, mutta sen ohella olen tänä aikana tehnyt mm. 40 kaukomatkaa, jotka ovat suuntautuneet Australiaa lukuun ottamatta kaikille muille asutuille mantereille.
Useimmista noista matkoista olen tänne matkakuvineenkin kertonut, joten ei tästäkään tätä enempää.

xxxxxxxxxxxxx

Jos tämä avaukseni saa asiallisia kommentteja niihin saatan mielellänikin vastailla tänään ja vielä huomennakin, mutta en tule käymään muuta ohjelmaa sisältävänä viikonloppuna ja tuskinpa kovin monta kertaa enää sen jälkeenkään. Tulipa vastauksia tai ei, haluan aidosti kiittää Teitä kaikkia, jotka olette vuosien saatossa ottaneet asiallista ja jopa minua kehaisevaakin kantaa avauksiini. Ja ihan kaikille vielä kaiken hyvän toivotukset!

58

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikeassa olet politiikan suhteen, Stubbin valinta kantaa vuosia eteenpäin. Se on kyllä sanottava, että aivan oikeassa olet ollut keskustan kannatuksen suhteen ja muistampa, leikkisästi heitit joskus, että kyllä Kulmuni olisi ollut "muodollisesti" Saarikkoa pätevämpi, siitä ei kahta puhetta, asia oli juuri niin. Voimia ja jaksamista sinulle, kyllä täällä kaivattaisiin sinun asiallisia ja hienoja avauksia, varsinkin näiden yhden idiootin kirjoitteluihin de facto ja Väyrynen meni kouluun ja Kekkonen oli tyhmä, vai miten ne meni..

      • Kiva, kun olemme samanmielisiä tulevasta presidentistämme! No, enemmistö suomalaisista oli kannallamme ainakin vaaleissa.

        Olenkohan sanonut Kulmunista noin? No, kyllä hän on Saarikkoa pätevämpi varsinkin ”muodollisesti”😊

        Kiitos toivotuksistasi ja minusta sen ohessa sanomastasi!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiva, kun olemme samanmielisiä tulevasta presidentistämme! No, enemmistö suomalaisista oli kannallamme ainakin vaaleissa.

        Olenkohan sanonut Kulmunista noin? No, kyllä hän on Saarikkoa pätevämpi varsinkin ”muodollisesti”😊

        Kiitos toivotuksistasi ja minusta sen ohessa sanomastasi!

        Kiitos itsellesi, olet kirjoittanut mielenkiintoisia avauksia, mukavia kertomuksia elämästäsi, joka luvalla sanon on ollut kiinnostavaa ja hienosti olet maailman tuulissa pärjännyt! Kaksi arvostettua ja palkittua uraa, matkoja, rauhanturvaajana maailmalla jne, täyttä elämää kaikin puolin.

        Kulmuni on "muodollisesti" erittäin pätevä 😏


      • Anonyymi

        Jaa ei "kahta" puhetta siitä, että Kulmuni olisi ollut "muodollisesti" Saarikkoa pätevämpi?! Miten minulle tulee kuitenkin mieleen juuri luku kaksi, kun puhutaan Kulmunista ja muodollisesta pätevyydestä... ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa ei "kahta" puhetta siitä, että Kulmuni olisi ollut "muodollisesti" Saarikkoa pätevämpi?! Miten minulle tulee kuitenkin mieleen juuri luku kaksi, kun puhutaan Kulmunista ja muodollisesta pätevyydestä... ;)

        Ja tulee mieleen kaksi sanaakin, kun mietin Kulmunin "muodollista pätevyyttä"... Vasen ja oikea... 😏


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        😍 ­­­N­y­­m­­­f­­­o­­­m­­­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18270634

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kyllä täällä monetkin pistää kättä lippaan Korhoselle!

      Juttujasi on tullut luettua liki 20 vuotta ja kyllä Sinä olitkin aika naseva mitä politiikkaan, Kekkoseen tai Tanneriin jne , tulee. Kepulaiset lusmut on saaneet tuta ja kenties jotkut muutkin höpöttäjät.

      Älä nyt kokonaan heitä "kirvestä kaivoon" ja jätä palstaa.

      Tästä riivaajastasi ei Sinun kannata välittää... me "vara-kapit" kyllä muistetaan pitää "Aisa Osipovitsia" kiireisenä 😉

      ---


      Vielä Aisalle erikseen tämä:

      ASENTO JA KÄTTÄ LIPPAAN!

      Muista sinä virkaheitto yliluti AINA NÄIN, kun puhuttelet ylempiäsi ja FAITTERIA.

      Kapi on AINA Primus Inter Pares, ja KAPTEENI, MUISTAKIN SE!

      • Anonyymi

        Vai että Aisa-Ossille oikein kättä lippaan? Kuulehan, todennäköisimmin porukassa nauretaan loputtomalle narsistisuudellesi sekä tyhmyydellesi :)))))

        Kylläpä tekisi poikaa viskata sinut lavalle. Vähän maasto-Sisun kyytiä reippaassa talvipakkasessa pehmentämään tuota ylimielisyyttäsi. Mahtaisikohan soittokuntaupseerille tulla vilu?

        Terveisin autosotamies.


      • Anonyymi

        Olen seurannut sivusta kommentoimatta sinun koohotustasi ja itsekorostustasi. Tunnen paljon skappareita, kun itsekin kuokin yli 31 vuotta. Sinun kaltaistasi itseään sairaaloisesti korostavaa en ole ammattisotilaissa ennen tavannut.

        Kapteeni evp.


      • Anonyymi

        Olet selvästikin lavakyydin tarpeessa! Ja sen päälle Kapi voisi pitää sinulle lämmikkeeksi pienet sulkeiset.

        Taakse POISTU!!!


      • Anonyymi

        POTILAS sinä selvästikin olet! Niuvanniemeen, MARS MARS!


    • Anonyymi

      Kyllä Aisan saakin vähällä villiinsä 🤗

    • Anonyymi

      Onneksi aisa on ymmärtänyt mennä iltapisulle, vaipanvaihtoon ja nukkumaan?

      Aamulla sitten TAAS uudet HOHO HOOT ja toistot herjauksineen ehkä taas uudella nimimerkillä.

    • Anonyymi

      Huomaa tässäkin ketjussa helposti sen, että miksi Kapi nimitettiin ensimmäisten joukossa kapteeniksi, sitten Valiolla johtoryhmään. Ossilla pieleen mennyt ura ja ylilutin huonolla eläkkeellä loppuelämä, toista työpaikkaa ei hörhölle löytynyt.
      Kapi on mies ja Ossi kaukaisesti miestä muistuttava huonokäytöksinen sika.

      • Anonyymi

        Kapista olikin hilkulla tulla Valion pääjohtaja, siis omasta mielestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapista olikin hilkulla tulla Valion pääjohtaja, siis omasta mielestään.

        Kapi olisi siinäkin pärjännyt erittäin hyvin, keskustalaiset arvosti Kapin työtä ja taitoja todella korkealle, Kapi sai upean palkinnonkin kiitokseksi. Kapin poikakin omistaa ja johtaa erittäin menestyvää suomalaista ajoneuvotehdasta, taitaa tyollistää useammankin perskepun tehtaassaan, jos niistä nyt vaativiin töihin ylipäätään olisi.
        Kapin ura on menetystarina siitä, että meillä voi nousta vaatimattomistakin olosuhteista korkealle, Kapi teki sen kahdessa eri työurassa! Molemmissa niin korkealle, kuin se oli mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapi olisi siinäkin pärjännyt erittäin hyvin, keskustalaiset arvosti Kapin työtä ja taitoja todella korkealle, Kapi sai upean palkinnonkin kiitokseksi. Kapin poikakin omistaa ja johtaa erittäin menestyvää suomalaista ajoneuvotehdasta, taitaa tyollistää useammankin perskepun tehtaassaan, jos niistä nyt vaativiin töihin ylipäätään olisi.
        Kapin ura on menetystarina siitä, että meillä voi nousta vaatimattomistakin olosuhteista korkealle, Kapi teki sen kahdessa eri työurassa! Molemmissa niin korkealle, kuin se oli mahdollista.

        Ilman muuta molemmissa hommissa kyvytömyyden raja saavutettiin reilusti.

        Neljäkymmentävuotta Kapi on nassuttanut yhteiskunnan leipää, se on todella pirunmoinen saavutus johon ei moni yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kapi olisi siinäkin pärjännyt erittäin hyvin, keskustalaiset arvosti Kapin työtä ja taitoja todella korkealle, Kapi sai upean palkinnonkin kiitokseksi. Kapin poikakin omistaa ja johtaa erittäin menestyvää suomalaista ajoneuvotehdasta, taitaa tyollistää useammankin perskepun tehtaassaan, jos niistä nyt vaativiin töihin ylipäätään olisi.
        Kapin ura on menetystarina siitä, että meillä voi nousta vaatimattomistakin olosuhteista korkealle, Kapi teki sen kahdessa eri työurassa! Molemmissa niin korkealle, kuin se oli mahdollista.

        Bisnes ei ole lähellekään aina helppoa. Katsele täältä

        https://www.finder.fi/Kuorma-autot+ja+vetopöytäautot/Oy+Sisu+Auto+Ab/Karjaa/yhteystiedot/834773


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kapi olisi siinäkin pärjännyt erittäin hyvin, keskustalaiset arvosti Kapin työtä ja taitoja todella korkealle, Kapi sai upean palkinnonkin kiitokseksi. Kapin poikakin omistaa ja johtaa erittäin menestyvää suomalaista ajoneuvotehdasta, taitaa tyollistää useammankin perskepun tehtaassaan, jos niistä nyt vaativiin töihin ylipäätään olisi.
        Kapin ura on menetystarina siitä, että meillä voi nousta vaatimattomistakin olosuhteista korkealle, Kapi teki sen kahdessa eri työurassa! Molemmissa niin korkealle, kuin se oli mahdollista.

        Joo, kyllähän minä olen menestynyt varsin hyvin elämässäni, vaatimattomista lähtökohdistani huolimatta. Ei menestykseni ole vain tuurilla tullut, ei pelkästään lahjoillanikaan, vaan yrittää on aina pitänyt. Päättävässä asemassa olleet esimieheni ovat arvostaneet yrittämäni tuloksia niin, että hyvää palkintoa olen siitä saanut.

        Nuo toisenlaisia mielipiteitään minusta sanoneet eivät varmaankaan ole saavuttaneet elämässään kovin paljoa. Kehottaisin heitäkin yrittämään enemmän, jotta saisivat sitten palkintoakin. Minun 16-vuotiaana alkanut yrittämiseni tosin loppui jo 63-vuotiaana jonka jälkeen olen jo 25 vuotta nauttinut palkinnostani.

        Enemmän kuin omasta menestyksestäni nautin poikani menestyksestä, joka hänellekin on tullut kovan yrittämisen tuloksena. Minua korkeammalle opiskelleena tosin hänen lähtökohtansakin olivat paremmat kuin itselläni, mutta määrätietoista kovaa työtä menestyksensä eteen hän on tehnyt ja tekee edelleen ja hienoa tulosta firmansa tekee.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, kyllähän minä olen menestynyt varsin hyvin elämässäni, vaatimattomista lähtökohdistani huolimatta. Ei menestykseni ole vain tuurilla tullut, ei pelkästään lahjoillanikaan, vaan yrittää on aina pitänyt. Päättävässä asemassa olleet esimieheni ovat arvostaneet yrittämäni tuloksia niin, että hyvää palkintoa olen siitä saanut.

        Nuo toisenlaisia mielipiteitään minusta sanoneet eivät varmaankaan ole saavuttaneet elämässään kovin paljoa. Kehottaisin heitäkin yrittämään enemmän, jotta saisivat sitten palkintoakin. Minun 16-vuotiaana alkanut yrittämiseni tosin loppui jo 63-vuotiaana jonka jälkeen olen jo 25 vuotta nauttinut palkinnostani.

        Enemmän kuin omasta menestyksestäni nautin poikani menestyksestä, joka hänellekin on tullut kovan yrittämisen tuloksena. Minua korkeammalle opiskelleena tosin hänen lähtökohtansakin olivat paremmat kuin itselläni, mutta määrätietoista kovaa työtä menestyksensä eteen hän on tehnyt ja tekee edelleen ja hienoa tulosta firmansa tekee.

        Sinulla ei taida olla erityistä ansiota pojan menestykseen?
        Hylkäsithän perheen lasten ollessa pieniä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, kyllähän minä olen menestynyt varsin hyvin elämässäni, vaatimattomista lähtökohdistani huolimatta. Ei menestykseni ole vain tuurilla tullut, ei pelkästään lahjoillanikaan, vaan yrittää on aina pitänyt. Päättävässä asemassa olleet esimieheni ovat arvostaneet yrittämäni tuloksia niin, että hyvää palkintoa olen siitä saanut.

        Nuo toisenlaisia mielipiteitään minusta sanoneet eivät varmaankaan ole saavuttaneet elämässään kovin paljoa. Kehottaisin heitäkin yrittämään enemmän, jotta saisivat sitten palkintoakin. Minun 16-vuotiaana alkanut yrittämiseni tosin loppui jo 63-vuotiaana jonka jälkeen olen jo 25 vuotta nauttinut palkinnostani.

        Enemmän kuin omasta menestyksestäni nautin poikani menestyksestä, joka hänellekin on tullut kovan yrittämisen tuloksena. Minua korkeammalle opiskelleena tosin hänen lähtökohtansakin olivat paremmat kuin itselläni, mutta määrätietoista kovaa työtä menestyksensä eteen hän on tehnyt ja tekee edelleen ja hienoa tulosta firmansa tekee.

        Niin, kumman pojan menestyksestä? Eikös se toinen asu siltojen alla?

        :DDDDDD


    • Anonyymi

      Surkea on ollut ukon elämäntarina, ilmankos se vaatii toistamista kymmeniä kertoja vuodessa jalostuakseen joksikin elämää suuremmaksi sankaritarinaksi.

      Ryysyistä rikkauksiin ; ))

      • Anonyymi

        Niin siellä pulla-ossille kävi, myös ihan rahallisesti jäi köyhyysrajan alle, mutta pulla-ossi on vkklainen, eli uskonto oli kymppi ja matematiikka nelonen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sinällään hupaisaa höpötystä taas sinulta, kun ottaa huomioon, että olet puolueen ehdokas, puolueen jossa uskotaan maapallon olevan litteä ja toivotaan venäläisten miehittävän Suomen. Sellainen asiallisuus leimaa sinua, taisi Tursu lyödä leiman sinun takapuoleen "approved by Ano Turtiainen".


    • Toisen sivun hännille oli jo tämä avaukseni pudonnut. Palstaa on täyttänyt tärkeämpi sanottava, kuten Kekkosen opiskelemaan lähtö. Onhan tälle avauksellenikin tullut sentään melkoisesti viestejä. Kymmenen niistä tulleista näkyy joutuneen poistoonkin; toivottavasti ne eivät kuuluneet niihin tärkeimpiin, joihin viittaan.

      Muutamaan asialliseen viestiin olen vastannut enkä näe nyt olevan aihetta enempään. Tuskinpa minulle tulee lähipäivinäkään aihetta täällä käydä. No, viikon kuluttua perjantaina aihetta voi kyllä tulla. Silloin tapahtuu presidenttiemme vaihdos ja siitä tulee varmaan mielenkiintoinen ohjelma, jonka tietysti katson ja voin tulla siitä jotain sanomaankin.

      Vielä huomio tästä avauksestani: Olen näköjään tehnyt tällä monia kirjoitusvirheitä. Varmaan tämä tilani on vaikuttanut myös huomiokykyni herpaantumiseen niin, että kirjoittaessani en huomaa virheitä tekeväni. Varmaan tämä avaukseni oli tähän kuntooni nähden liian pitkäkin yhdellä istumalla kirjoitettavaksi.

      Nyt lounastettuani käyn ruokalevoille tuohon sohvalle toivoen, että nuo jatkuvat nivel- ja lihaskipuni eivät estäisi pientä nukahtamistakaan. Toivottelen kaikille Oikein Hyvää viikonloppua ja tulevaa viikkokin, jossa ei tarvitse enää jännittää sitä, tuleeko presidentti äänestämästäni vai siitä toisesta!

    • Sanon edellisessä viestissäni perjantaina, että presidentinvaihdos tapahtuisi ensi perjantaina. Ei toki tapahdu vielä niin, vaan vasta ensiviikon perjantaina 01.03.2024. Silloin saamme maahamme uuden presidentin!

      Mietin tuossa hetken, että onkohan Stubb presidenteistä nuorimpana kyseiseen virkaan päässyt. Ei näy olevan. Relander tuli presidentiksi 41-vuotiaana, Ryti 51-vuotiaana, Ståhlberg 54-vuotiaana, mutta neljänneksi nuorin Stubb on 55-vuotiaana presidentiksi tullakseen. Halonen kuten Kekkonenkin tulivat presidenteiksi 56-vuotiaina. Vanhimpana presidentiksi tullut on tietenkin Mannerheim, josta tuli presidentti 77-vuotiaana tilanteessa, jossa ei vaaleja tarvittu. Täytyi tarkistaa tilanne tästä:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tietoja_Suomen_tasavallan_presidenteistä

      Mannerheimin presidenttikausi on tietysti lyhyin, vain vajaat kaksi vuotta, Kekkosen kausi tietysti ylivoimaisesti pisin, lähes 26 vuotta. Eläkeajan pituus oli korkein Ståhlbergillä, lyhyin Paasikivellä, mutta ei Mannerheim eikä Kekkonenkaan saaneet siitä kauan nauttia; nuokin tiedot nähdään linkistäni.

      Vielä nousi mieleeni yksi kysymys: Onkohan Niinistö presidenteistämme ainoa, joka on saanut lapsen presidenttinä ollessaan. Taitaa olla. Pääseeköhän Stubb vielä samaan? Ei taida päästä, vaikka hän on huomattavasti nuorempi kuin Niinistö oli presidenttinä isäksi tullessaan, mutta Niinistön Jenni-vaimo oli silloin vielä hieman alle 40-vuotias kun Stubbin Suzanne-vaimo on jo 53-vuotias. No, onhan heillä jo kaksi lasta, parikymppiset poika ja tytär. Olihan tosin Niinistölläkin jo kaksi poikaa silloin kun saivat Aaro-poikansa Jenni-vaimonsa kanssa; nuo pojat ovat Niinistön ensimmäisestä avioliitosta liikenneonnettomuudessa kuolleen Marja-Leena-vaimonsa kanssa.

      Onpa täällä ollut vilkasta viikonloppuna kun tämä avaukseni oli valunut kuudennen sivun loppuun! Itselläni on ollut hiljaisempaa, pitkät tovit päivistäkin vuodelevossa ja kun olen ollut nukahtamaisillani, nivel- ja lihaskivut ovat sen estäneet. Kurjaa tämä on. Huoltahan tämä tilani on herättänyt läheisissänikin ja vanhempi poikanikin eilen ajeli 160 km:n päästä Salosta pappaa katsomaan. Tässähän vielä kuitenkin olen ja toivottavasti saan vielä nähdä uuden, hienon presidenttimme.

      • Anonyymi

        Kyllä varmasti näet ja Yle televisioi tapahtuman suorana ja se on kyllä katsottava. Hesari kehui Stubbin esiintymistä Munchenissä ja Stubbin esiintyminen on varmaa, sujuvaa ja tapa esittää asioita herättää kiinnostuksen. Stubbista saamme hienon jatkumon Niinistön aloittamalle tielle. Harva Suomessa ymmärtää, että Paasikivi-Kekkonen linja oli venäläisten lanseerama harhautus ja se upposi suomettuneessa Suomessa täysin ja on edelleen ihmisiä, jotka uskovat siihen ja kuitenkin historioitsija on useasti todistaneet sen olievan venäläisten esinmmäisiä hybridioperaatioita Suomea kohtaan. Paasikivi-Kekkonen linja oli taitavasti rakennettu ja sisälti äärimmäisen nöyryyden ja tottelevaisuuden Kremliä kohtaan. Ei enää Niinistö tai Stubbin aikaan mene läpi. Väyrysläiset vielä haaveilee rähmällään olosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmasti näet ja Yle televisioi tapahtuman suorana ja se on kyllä katsottava. Hesari kehui Stubbin esiintymistä Munchenissä ja Stubbin esiintyminen on varmaa, sujuvaa ja tapa esittää asioita herättää kiinnostuksen. Stubbista saamme hienon jatkumon Niinistön aloittamalle tielle. Harva Suomessa ymmärtää, että Paasikivi-Kekkonen linja oli venäläisten lanseerama harhautus ja se upposi suomettuneessa Suomessa täysin ja on edelleen ihmisiä, jotka uskovat siihen ja kuitenkin historioitsija on useasti todistaneet sen olievan venäläisten esinmmäisiä hybridioperaatioita Suomea kohtaan. Paasikivi-Kekkonen linja oli taitavasti rakennettu ja sisälti äärimmäisen nöyryyden ja tottelevaisuuden Kremliä kohtaan. Ei enää Niinistö tai Stubbin aikaan mene läpi. Väyrysläiset vielä haaveilee rähmällään olosta.

        Samaa mieltä olen Stubbista kuin tuossa muustakin sanomastasi. Kiitoksia toivotuksistasi; kyllä minä jo itsekin uskon näkeväni Stubbin virkaanastumisesta tulevan tv-ohjelman. Kuntoni on nyt vähän parempi kuin on ollut viimeaikoina. Kolmen viikon alusvaatepyykin olen jo aamutuimaan pessyt - tai konehan sen pesi, minä vain ripustelin sen kuivumaan.

        Auton olen laittanut jo "lämmitysliekaan" ja kohta lähden ajelemaan tuonne n. 10 km:n päässä sijaitsevaan Vantaanportin Jumboon, jonka kaupoista varmimmin saan nyt mielessäni olevia hankintoja.

        Tuo edelliseen laittamani linkki ei näy aukeavan, mutta halutessanne varmaan löydätte esille ottamani tiedot vaikkapa hakemalla hakusanalla "luettelo Suomen presidenteistä.".


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Samaa mieltä olen Stubbista kuin tuossa muustakin sanomastasi. Kiitoksia toivotuksistasi; kyllä minä jo itsekin uskon näkeväni Stubbin virkaanastumisesta tulevan tv-ohjelman. Kuntoni on nyt vähän parempi kuin on ollut viimeaikoina. Kolmen viikon alusvaatepyykin olen jo aamutuimaan pessyt - tai konehan sen pesi, minä vain ripustelin sen kuivumaan.

        Auton olen laittanut jo "lämmitysliekaan" ja kohta lähden ajelemaan tuonne n. 10 km:n päässä sijaitsevaan Vantaanportin Jumboon, jonka kaupoista varmimmin saan nyt mielessäni olevia hankintoja.

        Tuo edelliseen laittamani linkki ei näy aukeavan, mutta halutessanne varmaan löydätte esille ottamani tiedot vaikkapa hakemalla hakusanalla "luettelo Suomen presidenteistä.".

        Musta-Pekka ogelissa vai onko se Käpylää olisi lähempänä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmasti näet ja Yle televisioi tapahtuman suorana ja se on kyllä katsottava. Hesari kehui Stubbin esiintymistä Munchenissä ja Stubbin esiintyminen on varmaa, sujuvaa ja tapa esittää asioita herättää kiinnostuksen. Stubbista saamme hienon jatkumon Niinistön aloittamalle tielle. Harva Suomessa ymmärtää, että Paasikivi-Kekkonen linja oli venäläisten lanseerama harhautus ja se upposi suomettuneessa Suomessa täysin ja on edelleen ihmisiä, jotka uskovat siihen ja kuitenkin historioitsija on useasti todistaneet sen olievan venäläisten esinmmäisiä hybridioperaatioita Suomea kohtaan. Paasikivi-Kekkonen linja oli taitavasti rakennettu ja sisälti äärimmäisen nöyryyden ja tottelevaisuuden Kremliä kohtaan. Ei enää Niinistö tai Stubbin aikaan mene läpi. Väyrysläiset vielä haaveilee rähmällään olosta.

        Stubb on jonkun verran höyryllä käyvä ihminen. Impulsiivinen. Silloin sanoo ensin ja ajattelee vasta sitten. Stubbille tällaista on aina silloin tällöin käynyt. Presidenttien kuten Koiviston ja Niinistön tapa puhua epäselvästi ja arvoituksellisesti antaa aina perääntymisen tien. Kukaan ei pystynyt varmasti tulkitsemaan heidän sanomisiaan. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sellainen voi olla viisasta, mutta demokratian kannalta ongelmallista. Stubb on lyönyt esim. kovaa putleria sanomalla, ettei aio vastata tämän mahdollisiin soittoihin ja kutsumalla Navalnyin kuolemaa murhaksi, mitä se tietysti onkin. Stubbin lausunto on moraalisesti oikein mutta onko se valtioviiasta, on vaikea sanoa. Emme vielä tiedä esim. sitä, miten Trumpin tulo presidentiksi tarkoittaa. Trump on aiemmin ihaillut putleria ja voi valkopestä tämän poliittisesti neutraaliksi neuvottelukumppaniksi. Silloin voimme olla vaikeassa tilanteessa. Mutta korostan, että varsinaisessa asiassa Stubb on oikeassa. Yksi historiamme pahimmista massamurhaajista putler toki on. Mutta miksi Stubbin pitää välttämättä huutaa tätä kovaan ääneen. Kyllä hän sellaista voi sanoa ulkomaisten päämiesten kokoontumisissa, kun nämä ovat samaa mieltä ja puheet jäävät suljettujen ovien taakse.

        Sanot, että harva Suomessa ymmärtää, että Paasikiven-Kekkosen linja oli venäläisten lanseeraama. Mutta ei se nyt mikään harhautus ollut, vaan seuraus. Sodan jälkeen NL ja valvontakomissio määrittivät Suomen ulkopoliittisen linjan pääperiaatteet. Ne kirjattiin osaltaan YYA-sopimukseen, joka oli pakkosopimus eikä vapaaehtoisesti haluttu Suomen puolelta. Kyllä aikalaiset ja vielä minäkin muiden boomerien kanssa ymmärsimme asian ihan päivänselvästi. Paasikiven-Kekkosen linja tarkoitti sitä, miten kykenemme parhaiten järjestämään olomme niissä puitteissa, jotka tulivat annettuina. Kekkosen ideana oli hyödyntää sidosta taloudellisesti ja siinä onnistuttiin varsin hyvin. Luottamus tarkoitti myös Porkkalan ennenaikaista palauttamista ja rauhaa rajoillemme. Kohtuu hyvin siinä onnistuttiin. Suomessa ymmärrettiin, että asettuminen poikkiteloin NL:n kanssa toisi panssarivaunut Helsinkiin. Eivätkä ne olisi omia vaunuja.

        Historian harrastajana en ole erityisemmin törmännyt ajatuksiin siitä, että historioitsijat olisivat todistaneen mistään hybrioperaariosta. Minusta kyse oli pakosta, jolle ei mitään voitu.


      • Anonyymi

        Koko Suomi vaan toivoo, että khraon veisi ensin Väyrysen, putlerin ja sitten vielä Tursun.
        Olisi maailma kerrasta parempi paikka.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Stubb on jonkun verran höyryllä käyvä ihminen. Impulsiivinen. Silloin sanoo ensin ja ajattelee vasta sitten. Stubbille tällaista on aina silloin tällöin käynyt. Presidenttien kuten Koiviston ja Niinistön tapa puhua epäselvästi ja arvoituksellisesti antaa aina perääntymisen tien. Kukaan ei pystynyt varmasti tulkitsemaan heidän sanomisiaan. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sellainen voi olla viisasta, mutta demokratian kannalta ongelmallista. Stubb on lyönyt esim. kovaa putleria sanomalla, ettei aio vastata tämän mahdollisiin soittoihin ja kutsumalla Navalnyin kuolemaa murhaksi, mitä se tietysti onkin. Stubbin lausunto on moraalisesti oikein mutta onko se valtioviiasta, on vaikea sanoa. Emme vielä tiedä esim. sitä, miten Trumpin tulo presidentiksi tarkoittaa. Trump on aiemmin ihaillut putleria ja voi valkopestä tämän poliittisesti neutraaliksi neuvottelukumppaniksi. Silloin voimme olla vaikeassa tilanteessa. Mutta korostan, että varsinaisessa asiassa Stubb on oikeassa. Yksi historiamme pahimmista massamurhaajista putler toki on. Mutta miksi Stubbin pitää välttämättä huutaa tätä kovaan ääneen. Kyllä hän sellaista voi sanoa ulkomaisten päämiesten kokoontumisissa, kun nämä ovat samaa mieltä ja puheet jäävät suljettujen ovien taakse.

        Sanot, että harva Suomessa ymmärtää, että Paasikiven-Kekkosen linja oli venäläisten lanseeraama. Mutta ei se nyt mikään harhautus ollut, vaan seuraus. Sodan jälkeen NL ja valvontakomissio määrittivät Suomen ulkopoliittisen linjan pääperiaatteet. Ne kirjattiin osaltaan YYA-sopimukseen, joka oli pakkosopimus eikä vapaaehtoisesti haluttu Suomen puolelta. Kyllä aikalaiset ja vielä minäkin muiden boomerien kanssa ymmärsimme asian ihan päivänselvästi. Paasikiven-Kekkosen linja tarkoitti sitä, miten kykenemme parhaiten järjestämään olomme niissä puitteissa, jotka tulivat annettuina. Kekkosen ideana oli hyödyntää sidosta taloudellisesti ja siinä onnistuttiin varsin hyvin. Luottamus tarkoitti myös Porkkalan ennenaikaista palauttamista ja rauhaa rajoillemme. Kohtuu hyvin siinä onnistuttiin. Suomessa ymmärrettiin, että asettuminen poikkiteloin NL:n kanssa toisi panssarivaunut Helsinkiin. Eivätkä ne olisi omia vaunuja.

        Historian harrastajana en ole erityisemmin törmännyt ajatuksiin siitä, että historioitsijat olisivat todistaneen mistään hybrioperaariosta. Minusta kyse oli pakosta, jolle ei mitään voitu.

        Neuvostoliitolla oli Suomen suhteen kokeilu, jota voisi tämän päivän termeillä kutsua hybridivaikuttamiseksi. Idea oli koettaa saada joku maa omaan etupiiriin kuoliaaksi halaamalla. Siis kytkemällä niin poliittisesti kuin taloudellisesti vaikutusvaltaansa. Aika pitkälle NL siinä onnistuikin, ei Kekkosen kautta, vaan laajemmin yhteuskunnassa.

        Poliittisesti karmeinta oli SDP:n käytös vuoden 1966 käännöksen jälkeen. Puolueelta poistui kaikki pidäkkeet, ja se suorastaan ryömi Kremlin edessä. Kepun K-linja oli toinen syväkyykkyyn päässyt joukko, mutta kokonaisuudessaan Kepu puolueena piti kuitenkin linjansa, Sukselaisen ja Virolaisen puheenjohtajuudet olivat kaikkea muuta kuin Moskovan nuoleskelua.

        Yhteiskunnallisesti vaarallisinta oli yliopistolaitoksen totaalinen luisu vasemmistoidealismin tielle. Siitä kärsimme vielä tänäkiin päivänä, onhan moni tuolloin vasemmistoidealismiin aivopesty vieläkin jollain tasolla vaikuttamassa asioihimme. Otetaan nyt esimerkiksi kansanedustajista Aki Linden, joka oli jopa SKP:n keskuskomiteassa jäsenenä, ja senkin jälkeen vaikuttanut monin hyvin haitallisin tavoin asioihin. Ja näkeehän sen Mielipidepankin kirjoituksistakin, miten aivot sumenee kun on saanut vasemmisto-opit takaraivoon.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Stubb on jonkun verran höyryllä käyvä ihminen. Impulsiivinen. Silloin sanoo ensin ja ajattelee vasta sitten. Stubbille tällaista on aina silloin tällöin käynyt. Presidenttien kuten Koiviston ja Niinistön tapa puhua epäselvästi ja arvoituksellisesti antaa aina perääntymisen tien. Kukaan ei pystynyt varmasti tulkitsemaan heidän sanomisiaan. Ulko- ja turvallisuuspolitiikassa sellainen voi olla viisasta, mutta demokratian kannalta ongelmallista. Stubb on lyönyt esim. kovaa putleria sanomalla, ettei aio vastata tämän mahdollisiin soittoihin ja kutsumalla Navalnyin kuolemaa murhaksi, mitä se tietysti onkin. Stubbin lausunto on moraalisesti oikein mutta onko se valtioviiasta, on vaikea sanoa. Emme vielä tiedä esim. sitä, miten Trumpin tulo presidentiksi tarkoittaa. Trump on aiemmin ihaillut putleria ja voi valkopestä tämän poliittisesti neutraaliksi neuvottelukumppaniksi. Silloin voimme olla vaikeassa tilanteessa. Mutta korostan, että varsinaisessa asiassa Stubb on oikeassa. Yksi historiamme pahimmista massamurhaajista putler toki on. Mutta miksi Stubbin pitää välttämättä huutaa tätä kovaan ääneen. Kyllä hän sellaista voi sanoa ulkomaisten päämiesten kokoontumisissa, kun nämä ovat samaa mieltä ja puheet jäävät suljettujen ovien taakse.

        Sanot, että harva Suomessa ymmärtää, että Paasikiven-Kekkosen linja oli venäläisten lanseeraama. Mutta ei se nyt mikään harhautus ollut, vaan seuraus. Sodan jälkeen NL ja valvontakomissio määrittivät Suomen ulkopoliittisen linjan pääperiaatteet. Ne kirjattiin osaltaan YYA-sopimukseen, joka oli pakkosopimus eikä vapaaehtoisesti haluttu Suomen puolelta. Kyllä aikalaiset ja vielä minäkin muiden boomerien kanssa ymmärsimme asian ihan päivänselvästi. Paasikiven-Kekkosen linja tarkoitti sitä, miten kykenemme parhaiten järjestämään olomme niissä puitteissa, jotka tulivat annettuina. Kekkosen ideana oli hyödyntää sidosta taloudellisesti ja siinä onnistuttiin varsin hyvin. Luottamus tarkoitti myös Porkkalan ennenaikaista palauttamista ja rauhaa rajoillemme. Kohtuu hyvin siinä onnistuttiin. Suomessa ymmärrettiin, että asettuminen poikkiteloin NL:n kanssa toisi panssarivaunut Helsinkiin. Eivätkä ne olisi omia vaunuja.

        Historian harrastajana en ole erityisemmin törmännyt ajatuksiin siitä, että historioitsijat olisivat todistaneen mistään hybrioperaariosta. Minusta kyse oli pakosta, jolle ei mitään voitu.

        Aika näyttää mikä Stubb on miehiään presidenttinä, eiköhän siinä asemassa tuo höyryllä käynti ole vältettävissä, presidentin ei tarvitse olla sellainen median piirittämä mielipidelinko kuin vaikkapa pääministerin.

        USA:ssa presidenttejä on rankattu tutkijoiden toimesta:

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/94bfbaf2-9ead-46cf-a776-de454e759404

        Tuohon voinee yhtyä, Trump on ollut ainakin omituisin, ja kyllä, myös huonoin.

        Meillä ei vastaavaa rankingia ole tehty, mutta huonointa ei tarvitse edes miettiä, niin heikko oli Halosen kaudet presidenttinä. Kuka sitten olisi paras, moni nostaa Kekkosen parhaaksi, itse en kuitenkaan niin tekisi. Paasikivi on minun listalla ykkönen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika näyttää mikä Stubb on miehiään presidenttinä, eiköhän siinä asemassa tuo höyryllä käynti ole vältettävissä, presidentin ei tarvitse olla sellainen median piirittämä mielipidelinko kuin vaikkapa pääministerin.

        USA:ssa presidenttejä on rankattu tutkijoiden toimesta:

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/94bfbaf2-9ead-46cf-a776-de454e759404

        Tuohon voinee yhtyä, Trump on ollut ainakin omituisin, ja kyllä, myös huonoin.

        Meillä ei vastaavaa rankingia ole tehty, mutta huonointa ei tarvitse edes miettiä, niin heikko oli Halosen kaudet presidenttinä. Kuka sitten olisi paras, moni nostaa Kekkosen parhaaksi, itse en kuitenkaan niin tekisi. Paasikivi on minun listalla ykkönen.

        Trump on vaarallisin, koska hän toimii hyvin impulsiivisesti ja vain itseensä luottaen. Hänen äärinarsistinen luonteensa on pahin este järkevälle toiminnalle. Hän on osoittanut, että hän vähät välittää demokratiasta ja oikeusjärjestelmästä.

        Itse en pidä Halosta mitenkään huonoimpana. Tässä kohdin olen enemmän samaa mieltä Juhani Suomen kanssa, joka on kirjoittanut kirjan kaikista presidenteistämme ja nostaa Halosen omassa arviossaan kärkikolmikkoon tai ainakin aivan sen lähituntumaan. Huonoimpia presidenttejä on Suomen mielestä Martti Ahtisaari. Tässäkin olen hänen kanssaan aika samaa mieltä. Kaikkein huonoin on omasta mielestäni ollut Kyösti Kallio, vaikka poliitikkona hän ansaitsee muutoin korkean arvosanan.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Trump on vaarallisin, koska hän toimii hyvin impulsiivisesti ja vain itseensä luottaen. Hänen äärinarsistinen luonteensa on pahin este järkevälle toiminnalle. Hän on osoittanut, että hän vähät välittää demokratiasta ja oikeusjärjestelmästä.

        Itse en pidä Halosta mitenkään huonoimpana. Tässä kohdin olen enemmän samaa mieltä Juhani Suomen kanssa, joka on kirjoittanut kirjan kaikista presidenteistämme ja nostaa Halosen omassa arviossaan kärkikolmikkoon tai ainakin aivan sen lähituntumaan. Huonoimpia presidenttejä on Suomen mielestä Martti Ahtisaari. Tässäkin olen hänen kanssaan aika samaa mieltä. Kaikkein huonoin on omasta mielestäni ollut Kyösti Kallio, vaikka poliitikkona hän ansaitsee muutoin korkean arvosanan.

        Sinä se aina vetoat jonkun muun kirjoittamaan tai sanomaan. Nyt kelpaa Juhani Suomikin.

        Milloinkaat et kykene itsenäisiä ajatuksia tuottamaan. Demariutesi näkyy siinä vahvana, sellaisia te olette, oma ajattelu puuttuu


    • En kommentoi yksityiselämääsi, koska olen yrittänyt pitäytyä vain palstan tai yleisemmin politiikan aihepiirin keskusteluissa. Mutta toivotan luonnollisesti parempaa teveyttä tästä eteenpäin, koska kaikenlaiset kivistykset yms. vaikuttavat myös mielialaan negatiivisesti. Itse olen pysynyt ilman mitään erityisempiä vaivoja tähän asti ja toivottavasti tästä eteenpäin. Mitään lääkityksiä ei ole. Varmaan hyvälaatuinen perimä, koska en ole mikään terveysintoilija. Painoa on kertynyt vähän liikaa, mutta elämänpituinen painonpudotus on ollut jos vuosia käynnissä. Ruoka ja juoma maistuvat vaan liian hyvältä kulinaristiselle luonteelleni. No nythän tässä tuli kuitenkin sitä yksityiselämääkin.

      Mitä tulee taas kirjoitushistoriaasi tällä palstalla, muistan erityisesti Kekkos-tutkielmasi ja Nato-kantasi sekä tietysti lukuisat Kepun politiikkaa koskevat kirjoituksesi. Aina sinulla on riittänyt keskustelijoissa vihamiehiä. Ensimmäinen ja ehkä ilkein oli "kerimäki", "City-keskusta" nimimerkeillä kirjoittanut Seppo Hietanen. Hän kirjoituksensa menivät kunnianloukkauksen puolelle. Sen jälkeen on sitten riittänyt "Kekusta on parsa" -kirjoittaja, "Sonnimies" ja nyt tämä "sotilas". Enemmän tai vähemmän outoja tapauksia kaikki, jollaisia tuli kyllä tavatuksi siellä leivättömän pöydän ääressä, kun sellaisten älynvläyksiä tuli toisinaan käsiteltäväksi. Osa näistä on sen sorttisia, että he riitelevät vähän kaikkien kanssa. Erityisen harmillasta on, jos sellaisen saa naapurikseen.

      Suurimmasta osasta olen ollut kanssasi samaa mieltä. Siihen en kuitenkaan pyri ja joistain asioista kuten Natosta olemme vuosien varrella olleet eri mieltä. Nyt sitten sattumalta, kun putler osoittautuikin hirviöksi, myös minä kallistuin Naton suuntaan. Edelleen minulla on siitä erilaisia epäilyksiä eikä vähiten Trumpin uhkausten takia.

      Kekkoseen olen suhtautunut kriittisesti, mutta en yhtä paljon kuin sinä. Kirjoittelit myös muistaakseni Väinö Tannerista, mutta en nyt tarkemmin muista, mitä kirjoittelit. Tannerin merkitys on mielestäni kuitenkin Suomen poliittisessa historiassa paljon suurempi kuin yleisesti ajatellaan. Ilman Tannerin sovittelevaa politiikkaa ja revisioinistisen SDP:n asemaa Suomi ei olisi se Suomi, joka se nykyisin on. Talvisodan ihme oli Tannerin politiikan ansiota ja siitä kunniaa kuuluu myös maltilliselle oikeistolle, joka käsitti SDP:n merkityksen ja välttämättömyyden luotaessa yhtenäistä kansaa. Ilman sitä puolta suomalaisista olisi ollut vaikea saada taistelemaan maamme itsenäisyyden puolesta ja sisällissodan aikainen kahtiajako olisi muuttunut pysyväksi. Toinen Suomen kohtaloon ratkaisevasti vaikuttanut asia oli tannerilaisen asevelisosialismin asettuminen vastustamaan kommunismia. Se ratkaisi pelin. Vaikka Suomeen syntyi vasemmistoenemmistöinen eduskunta, SDP vastusti jyrkästi Tshekkoslovakian tietä, mitä kommunistien Hertta Kuusinen vaati meillekin. Kommunistit olivat inhonneet demareita luokkapettureina, mutta tuolloin välit menivät täysin poikki näiden kesken. Tannerilaisen SDP:n politiikka ajautui välirikkoon myös Kekkosen kanssa, mikä tiesi sitä, hallituksiin ei ollut asiaa ennen kuin linja muuttui. Kolmas Tannerin suuri merkitys on siinä, että loi politiikallaan pohjan hyvinvointivaltion perustamisella ja sopimusyhteiskunnalle, mikä alkoi näkyä erityisesti työmarkkinapolitiikassa.

    • Eilen tein pienen päiväreissun, jonne lähdöstäni kerroin. Reissu onnistui hyvin, mutta iltapäivällä en enää täällä käynyt. Katselin nyt avaukselleni tullutta ja mielipidepankkia mainioista viesteistään kiittäen tartun niistä toiseen, jossa hän ottaa esille tekemäni Tanner vs Kekkonen-tutkielmani:

      Vuonna 2005 sen kirjoitin tämän areenan yhteiskuntasivuille. Pitkä siitä tuli, monia kymmeniä sivuja. Elin silloin ensimmäistä leskeysvuottani ja suruani hälventääkseni kirjoittelin silloin täällä paljon. Tuossa tutkielmassani tukeuduin ”kotikirjastostani” lukemiini kirjoihin, joista otteita esitin aina aluksi ja sitten täydensin sitä omilla näkemyksilläni. Silloin minulla oli vielä halua ajatella tuollaisiakin asioita ja kykyä myös ajatuksensa ilmaista. Paljon sain tuostakin kirjoittamastani hyvää, kiittävääkin palautetta lukijoilta ja myös muulta merkittävältä taholta. Tässä linkki sellaiseen (toivottavasti aukeaa):

      https://www.bing.com/search?pglt=163&q=JormaKKorhonen+Tanner+vastaan+Kekkonen&cvid=bcbd63c78d2b4058b92a9fed443e7e84&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTE0MzQzajBqMagCALACAA&FORM=ANSPA1&PC=ACTS

      Joo, mpp ottaa esille myös City-Keskusta-Hietasen ”taistelun” minua vastaan. Ei hän ollut siinä niinkään ahkera kuin jo kauan täällä on ollut eräs toinen, mutta hän oli sentään tuota erästä vakavammin otettava. Hänen mielessään kun en ollut aina vain minä eikä hän siten nähnyt minua muissa kirjoittajissa. Ja kun hän oli silloin kuntavaaleissa keskustan ehdokkaana täällä Helsingissä lähetin hänen kirjoituksistaan näytteitä puolueen toimistoon täällä. Sain sieltä tällaisen vastauksen:

      ”Olemme pahoillamme Seppo Hietasen loukkaavasta kirjoittelusta ja pyydämme sitä anteeksi. Olemme kertoneet Hietaselle, millaista käytöstä edellytämme ehdokkaaltamme”
      (allekirjoittajana keskustan Helsingin toimiston virkailija Sinikka Varila)

      Eipä Hietanen tainnut kovin monta ääntä saada niissä vaaleissa. Hänhän on jo aikoja sitten edesmennyt enkä häntä muistele mitenkään pahalla, lähinnä vain huvittuneena.

      xxxx

      Eipä nyt enempää tuosta tai muustakaan. Toivottavasti mielipidepankki huomaa ja lukee tässä sanomani.
      - - -


      • Anonyymi

        Taitaa tulla ensin sinulle, sen verran kuumana käy pulla-ossi ja tuolla ylipainolla voi olla hyvin vaarallista. Väyrynenkin kävelee, kuin olisi jatkuvasti sköntsät pöksyssä.


      • Huomasin ja luin.


      • Anonyymi

        Köyhä taas nilittää kurjuuttaan, surkeaa elämäänsä ja vieläkin halpa soutuvene puuttuu. Eikä Väyrynen edes päässyt presidentinvaaleihin, aisamaat kyrsii. Olet varmasti Suomen katkerin ja kateellisin ihminen, ja vielä harvinaisen tyhmä.


      • Anonyymi

        Sinun ylipainollaisi ja verenpaineella voi pulla-ossi lähtö olla jo lähellä ja se naurattaisi kaikkia.


      • Anonyymi

        Oletkohan siksi katkera ja kateellinen Kapille, oliko se polkenut ensin sinun muijan ja lastenlasten isän on Kapi. Kieltämättä se voi herättää närästystä ja tuon mittakaavan mielensäpahoittamisen. Kapi on vikkelä rakastumaan ja sukkela unohtamaan.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Näkyypä tuo 19-vuoden takainen Tanner vs Kekkonen tutkielmani vielä löytyvän palstoilta. Historian palstalla se täällä oli. Siihen pääsette halutessanne tästä:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/2180236/tanner-vs--kekkonen

        Eipä muuta kuin vain lukemisen iloa moneksi tunniksi!

        Tannerista kirjoittamasi tutkielma on pahasti sensuroitu. Joku tollisko on naukunut monta osaa poistoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ja sama katkeruus ja kateus jatkuu päivästä toiseen. Onko sinusta ihminen viisas, jos asettuu VKK puolueen ehdokkaaksi? Varokaan, ettette putoa sieltä maalätyn reunalta ja tai saa vahingossa mikrosiruja koronarokotteessa;-)))) Ei ihme, ettei ura mennyt sinulla putkeen edes soittokunnassa, kapteeni Saksa vähän rumpasi ja eläkkeelle ylilutina, ei se kyllä naurata.


      • Anonyymi

        Meitä huvittaa tuo sinun loputon katkeruus ja viha parempi osaisia kohtaan. Olet sen takia katkeroitunut kun tajusit liian myöhään, että olisi pitänyt tehdä jotakin, mutta kun sinulta puuttuu oma-aloitteisuus, kyky johtajaa ja kyky toimia, lopputulos on sinun surkea elämä ja loputon valittaminen ja itku. Kapi ymmärsi ja hyvänä johtajana junaili asiansa mahtavasti ja tulokset näkyy. Sinällään ymmärrettävää, että miksi et edes Kouvolan Sanomissa kerro soittokunta ajastasi ja varsinkin urasi päättymisen syitä... Katkeruus on ymmärrettävää tiettyyn rajaan, mutta syyt oli sinussa itsessäsi.


      • Anonyymi

        Me kerromme ainoastaan totuuden sinusta, niin säälittävä kuin se onkin. Noin surkeasti voi joku elää elämänsä yhteiskunnan suojaverkoista huolimatta.


    • Anonyymi

      Tuosta lataatte Tannerin Talvisotaa koskevat muistelmat ja sitten lukemaan siitä Talvisodan poliittisesta puolesta. On se ollutkin omituista touhua Englannin ja Ranskan taholta.

      Ranskan pääministeri Daladier ansaitsisi patsaan Suomeen!

      Olin ULKOMINISTERINÄ Talvisodan aikana

      https://www.marxists.org/suomi/tanner/1950/talvisota/talvisota.pdf

    • Anonyymi

      Tuolla on Tannerin muistelmat pdf - formaatissa ja siis luettavissa!

      https://www.marxists.org/suomi/tanner/index.htm

      Teoksia:

      Työväenliike ja osuustoiminta (1906)

      Tri Gebard luokkarajoja selventämässä (1907)

      Viljatullikysymys. Alustus puoluekokoukselle (1919)

      Kuinka se oikein tapahtui. Vuosi 1918 esivaiheineen ja jälkiselvittelyineen (1948)

      📖 Tarton rauha. Sen syntyvaiheet ja vaikeudet (1949)

      📖 Olin ulkoministerinä talvisodan aikana (1950)

      📖 Nuorukainen etsii sijaansa yhteiskunnassa (1951)

      📖 Suomen tie rauhaan 1943–44 (1952)

      📖 Itsenäisen Suomen arkea. Valikoima puheita (1956)

      📖 Kahden maailmansodan välissä (1966)


      Marxists Internet Archive — suomenkielinen osasto

      https://www.marxists.org/suomi/tanner/index.htm

    • Anonyymi

      Lukekaapa Jorma K Korhosen eli Kapin kirjoituksia Tannerista ja Kekkosesta tuossa ylempänä ja verratkaa niitä SOTILAAN aina samat sadat kerrat nähtyihin. Ei tarvitse ihmetellä miksi Kapi on menestynyt elämässään niin paljon paremmin kuin SOTILAS.

      • Anonyymi

        Juuri näin, Kapi on älykäs ja herrasmies, palstan POTILAS ei ole kumpaakaan ja lisäksi rankkoja ongelmia mielenterveytensä ja ylipainonsa kanssa.


    • Avaukseni oli valunut jo viidennen sivun hännille, vaikka tälle oli tullut pari viestiä vielä edellisen käyntini jälkeen. Täällä on siis ollut kovin vilkasta. Suuri osa tuosta palstaa täyttävästä on tosin jo sadat kerrat aiemmin nähtyä, mutta mitäpä siitä; kun on tärkeää sanottavaa😉

      Itselläni on ollut hiljaisempaa. Ei ole ollut juuri muuta ajateltavaakaan kuin tämä kuntotilani. Kahdesta viikkojumpastani olin jo ollut poissa, mutta eilen menin lähinnä jumppatovereita tervehtiäkseni. Vuorossa oli kuntosali ja aloitinhan sen minäkin. Vaikka vielä joulukuussa jumppailin sen laitteiden lähes suurimmilla vastuksilla eilen oli näille raajoille liian raskasta laitteiden pienimmilläkin vastuksilla. Fysioterapeuttimme Annikan innostamisesta huolimatta jätin jumpan pariinkymmeneen minuuttiin ja lähdin saunaan ja sitten kotiin.

      Surkeahan on nyt kuntoni. Yleisen heikkouden lisäksi vaivanani ovat jatkuvat nivel- ja lihaskivut jotka vaivaavat öisinkin. Kai tämä kaikki on sitä koronan long covid-muotoa, joka yleensä kestää vähintään kolme kuukautta ja jopa puoli vuottakin. Mitään varsinaista lääkitystä tähän ei ole. Nuo kaikki tiedot olen saanut netistä ja saman sairauden kokeneelta pojaltani ja yhdeltä evp-kaveriltanikin; lääkärissä en ole käynyt, enkä aio käydäkään.

      Onhan tuo eräs useampaankin kertaan ilmoitellut Kharonin olevan tulossa minua noutamaan. Jos tämä tilanteeni pysyy vielä tällaisena, mieluummin lähden hänen lautalleen kuin jään tänne loputtomasti virumaan ja kipuilemaan.

      Toivottavasti olen edes tässä kunnossa vielä viikon kuluttua ja voin katsoa tv:sta uuden presidenttimme virkaanastujaisohjelman ja iloita siitä, sillä tulihan hän presidentiksi minun äänestämäni😉 Ennen ensi perjantaita minulle ei varmaan tule mitään sanottavaa tänne, joten toivottelen nyt vain kaikille Oikein Hyvää viikonloppua ja ensi viikkoa!

      • Anonyymi

        Sinä olet niin helppo, siis muutamassa minuutissa palstan paskuri tuli paikalle;-)) Kepunuoret paskoo kepueläkeläisten kaivoon;-)))) Se kyrsii lähellä keskustaa olevia eläkeläisiä ja tuulipukuja;-))) Olet kuin Pavlovin koira;-))))


      • Anonyymi

        No ei näköjään vastannut kapi itselleen mutta sinä vastailet koko ajan itsellesi noissa avaamissasi höpöhöpö-ketjuissa joissa ei mitään järkeä, vai että kekkonen meni kouluun.


      • Anonyymi

        Palstan paras vedätys ääliölle, oli paikalla hetkessä ja käsky oli upeasti laadittu. Pulla-ossi on koulutettu tottelemaan ja nopeasti!


    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe