Ja joo - tiedän olevani epäkorrekti. Voisiko joku kuitenkin kertoa minulle, miten on mahdollista noudattaa tarkasti paastoja, ja olla silti todella hyvässä lihassa, jopa reippaasti ylipainoinen. Ja jos kyse olisikin riviortodokseista, mutta ”ongelma” ilmenee myös papistossa ja jopa munkeissa!
No niin, saa lyödä, halusin silti kysyä.
Paasto ja ylipaino
23
861
Vastaukset
- Anonyymi
Kaloreita syomällä ja vähällä liikkumisella se ylipaino tulee. Vaikka tiettyjä ruokia ja ruoka-aineita (liha, maitotuotteet ym) paaston aikana vältellään, on kosolti mitä saa syödä (sokeri, pasta ym). Ja vaikka yli puolet vuoden päivistä on kalenterin mukaan paastopäiviä niin vain yhtenä päivänä näistä on ankara paastopäivä (pitkä- eli suuri perjantai). Oleellisempaa on kirkon opetuksen mukaan hengellinen paasto, anteeksianto, lähimmäisen rakastaminen, almujen anto jne.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Sen sijaan kritisoin kyllä vähän hedonismin syntiä; kyllähän runsas ylipaino kertoo juurikin myös henkisestä laiskuudesta ja ruumiin temppelin ylläpitämättömyydestä. Olen myös sitä mieltä, että jos paastoelämää viettää säännöllisesti ja tiukasti ohjeistetusti, säästyy myös ylipainolta.
- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🔞 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18270981
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Äärimmäisen harva Suomessa noudattaa paastoja "tarkasti". Suurta paastoa osa noudattaa jotenkin, muita ei noteeraa juuri kukaan.
- Anonyymi
Sääli ja harmi. En tiedä kumpaa enemmän.
- Anonyymi
Ortodokseista alle 10 prosenttia käy säännöllisesti jumalanpalveluksissa. 1-2 prosenttia ortodokseista elää kirkkokalenterin mukaista elämää. Tälle pienryhmälle papit pitävät opetussaarnansa.
- Anonyymi
Suomalaisista ortodokseista noin 10 prosenttia käy säännöllisesti kirkossa. 1-2 prosenttia heistä elää kirkkokalenterin muklaista elämää. Papit opetussaarnoissaan puhuttelevat ainoastaan viimeksi mainittua ryhmää.
- Anonyymi
Jumalanpalveluksiin osallistuminen, katumuksen sakramentissa käyminen, oman rukouselämän vahvistaminen ja paastonajan hiljentäminen kaikesta turhasta maallisesta hälinästä (tv, some yms) tulisi olla se ykkösasia, ruokapaasto sitten tukee tätä elämänmuutosta siltä osin kuin kukin voimien mukaan sitä noudattaa.
- Anonyymi
Herra, elämäni valtias!
Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Anna minulle, sinun palvelijallesi,
sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
Oi, Kuningas ja Herra!
Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi,
sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.
Aamen.
Tuossa rukouksessa on kyllä kiteytetty syvästi se mitä suurella paastolla tavoitellaan.- Anonyymi
"Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Turhanpuhuja olen, sen myönnän. Olen ylisuorittaja, jatkuvasti kuormitan itseäni liiallisella tekemisellä. Valta ei ole minua koskaan kiinnostanut. Se siitä paastorukouksesta kohdallani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
Turhanpuhuja olen, sen myönnän. Olen ylisuorittaja, jatkuvasti kuormitan itseäni liiallisella tekemisellä. Valta ei ole minua koskaan kiinnostanut. Se siitä paastorukouksesta kohdallani.Jatkan vielä kun vauhtiin pääsin. Sovintosunnuntain ehtoopalvelus. Palveluksen lopussa toinen toisiltaan pyydetään anteeksi ja anteeksi annetaan. Palvelukseen osallistuvat lähinnä ne, jotka kirkkokalenterin mukaisesti elävät vuodesta toiseen, seurakuntalaiset, jotka eivät pahaa ole tehneet toisilleen. Poissaololla loistavat ne ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat, jotka ovat kaunaisia toisian kohtaan, jopa vihaavat toisiaan.
- Anonyymi
Kyllä ihmisen pitää kilvoitella myös itsensä kanssa. Mitä paastoa se sellainen on, että teeskennellään katuvaa ja hyväsydämistä, mutta lyödään lekkeriksi siinä kohtaa kun pitäisi omassa lihassa kilvoittelun tuntua. Vaan sitähän nykyihminen on; löysä kermaperse ilman todellista tahtoa. Sieltä mennään missä aita on matalin.
- Anonyymi
Jos joku syö liikaa paaston aikana, hänellä on pieni ongelma.
Jos joku syö liikaa muina aikoina, hänellä on iso ongelma.- Anonyymi
Hyvä, että yrität paastota!
Paastoa niin paljon tai vähän kuin pystyt.
Ei ole mitään pakkoa.
Pääasia, että yrität!
Vaikka vain vähän, niin hyvä!
- Anonyymi
Pashaa 500 kg. Ja kaik pittää syyvä ettei vuan hukkaan mäne.
- Anonyymi
Luuletko olevasi vitsikäs?
Et ole!
Rienaat aloittajaa, joka yrittää!
Miten on oman paastosi kanssa? Vastaa!
- Anonyymi
Saahan sitä paastonaikana syödä. Oma heikkouteni on ruisleipä. Tässä puolen kilometrin päässä vielä on leipomo, joka tekee oikein erinomaista sellaista. Sieltä päin kun käy tuulet... oi niitä tuoksuja! Ostan pari tuoretta leipää ja dippaan suolakurkkujen liemeen. Kyllä silläkin hyvässä lihassa pysyy.
- Anonyymi
Hyvää aikaa on paastoaika, tulee mietittyä, että miten sitä elää ja yrittää parantaa edes vähän.
Itselleni on aika helppoa olla syömättä, koska olen paljolti kasvissyöjä.
Yritän päästä eroon muista paheistani kuten toisten arvostelemisesta. ja nenäkkäädystäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää aikaa on paastoaika, tulee mietittyä, että miten sitä elää ja yrittää parantaa edes vähän.
Itselleni on aika helppoa olla syömättä, koska olen paljolti kasvissyöjä.
Yritän päästä eroon muista paheistani kuten toisten arvostelemisesta. ja nenäkkäädystäni.Jatkan paastoamista.
- Anonyymi
Juuri mätisäkkien pitäisi paastota.
- Anonyymi
HM MINÄHÄ OON JUST SOPIVA!!!!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192490- 1482224
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292152Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201684Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871593Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961516- 2791394
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131379- 1301356