Paasto ja ylipaino

Anonyymi-ap

Ja joo - tiedän olevani epäkorrekti. Voisiko joku kuitenkin kertoa minulle, miten on mahdollista noudattaa tarkasti paastoja, ja olla silti todella hyvässä lihassa, jopa reippaasti ylipainoinen. Ja jos kyse olisikin riviortodokseista, mutta ”ongelma” ilmenee myös papistossa ja jopa munkeissa!

No niin, saa lyödä, halusin silti kysyä.

23

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaloreita syomällä ja vähällä liikkumisella se ylipaino tulee. Vaikka tiettyjä ruokia ja ruoka-aineita (liha, maitotuotteet ym) paaston aikana vältellään, on kosolti mitä saa syödä (sokeri, pasta ym). Ja vaikka yli puolet vuoden päivistä on kalenterin mukaan paastopäiviä niin vain yhtenä päivänä näistä on ankara paastopäivä (pitkä- eli suuri perjantai). Oleellisempaa on kirkon opetuksen mukaan hengellinen paasto, anteeksianto, lähimmäisen rakastaminen, almujen anto jne.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Sen sijaan kritisoin kyllä vähän hedonismin syntiä; kyllähän runsas ylipaino kertoo juurikin myös henkisestä laiskuudesta ja ruumiin temppelin ylläpitämättömyydestä. Olen myös sitä mieltä, että jos paastoelämää viettää säännöllisesti ja tiukasti ohjeistetusti, säästyy myös ylipainolta.


    • Anonyymi

      Äärimmäisen harva Suomessa noudattaa paastoja "tarkasti". Suurta paastoa osa noudattaa jotenkin, muita ei noteeraa juuri kukaan.

      • Anonyymi

        Sääli ja harmi. En tiedä kumpaa enemmän.


      • Anonyymi

        Ortodokseista alle 10 prosenttia käy säännöllisesti jumalanpalveluksissa. 1-2 prosenttia ortodokseista elää kirkkokalenterin mukaista elämää. Tälle pienryhmälle papit pitävät opetussaarnansa.


      • Anonyymi

        Suomalaisista ortodokseista noin 10 prosenttia käy säännöllisesti kirkossa. 1-2 prosenttia heistä elää kirkkokalenterin muklaista elämää. Papit opetussaarnoissaan puhuttelevat ainoastaan viimeksi mainittua ryhmää.


    • Anonyymi

      Jumalanpalveluksiin osallistuminen, katumuksen sakramentissa käyminen, oman rukouselämän vahvistaminen ja paastonajan hiljentäminen kaikesta turhasta maallisesta hälinästä (tv, some yms) tulisi olla se ykkösasia, ruokapaasto sitten tukee tätä elämänmuutosta siltä osin kuin kukin voimien mukaan sitä noudattaa.

    • Anonyymi

      Herra, elämäni valtias!
      Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
      Anna minulle, sinun palvelijallesi,
      sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
      Oi, Kuningas ja Herra!
      Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi,
      sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti.
      Aamen.

      Tuossa rukouksessa on kyllä kiteytetty syvästi se mitä suurella paastolla tavoitellaan.

      • Anonyymi

        "Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
        Turhanpuhuja olen, sen myönnän. Olen ylisuorittaja, jatkuvasti kuormitan itseäni liiallisella tekemisellä. Valta ei ole minua koskaan kiinnostanut. Se siitä paastorukouksesta kohdallani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki.
        Turhanpuhuja olen, sen myönnän. Olen ylisuorittaja, jatkuvasti kuormitan itseäni liiallisella tekemisellä. Valta ei ole minua koskaan kiinnostanut. Se siitä paastorukouksesta kohdallani.

        Jatkan vielä kun vauhtiin pääsin. Sovintosunnuntain ehtoopalvelus. Palveluksen lopussa toinen toisiltaan pyydetään anteeksi ja anteeksi annetaan. Palvelukseen osallistuvat lähinnä ne, jotka kirkkokalenterin mukaisesti elävät vuodesta toiseen, seurakuntalaiset, jotka eivät pahaa ole tehneet toisilleen. Poissaololla loistavat ne ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat, jotka ovat kaunaisia toisian kohtaan, jopa vihaavat toisiaan.


    • Anonyymi

      Kyllä ihmisen pitää kilvoitella myös itsensä kanssa. Mitä paastoa se sellainen on, että teeskennellään katuvaa ja hyväsydämistä, mutta lyödään lekkeriksi siinä kohtaa kun pitäisi omassa lihassa kilvoittelun tuntua. Vaan sitähän nykyihminen on; löysä kermaperse ilman todellista tahtoa. Sieltä mennään missä aita on matalin.

    • Anonyymi

      Jos joku syö liikaa paaston aikana, hänellä on pieni ongelma.

      Jos joku syö liikaa muina aikoina, hänellä on iso ongelma.

      • Anonyymi

        Hyvä, että yrität paastota!
        Paastoa niin paljon tai vähän kuin pystyt.
        Ei ole mitään pakkoa.

        Pääasia, että yrität!

        Vaikka vain vähän, niin hyvä!


    • Anonyymi

      Pashaa 500 kg. Ja kaik pittää syyvä ettei vuan hukkaan mäne.

      • Anonyymi

        Luuletko olevasi vitsikäs?
        Et ole!

        Rienaat aloittajaa, joka yrittää!

        Miten on oman paastosi kanssa? Vastaa!


    • Anonyymi

      Saahan sitä paastonaikana syödä. Oma heikkouteni on ruisleipä. Tässä puolen kilometrin päässä vielä on leipomo, joka tekee oikein erinomaista sellaista. Sieltä päin kun käy tuulet... oi niitä tuoksuja! Ostan pari tuoretta leipää ja dippaan suolakurkkujen liemeen. Kyllä silläkin hyvässä lihassa pysyy.

      • Anonyymi

        Hyvää aikaa on paastoaika, tulee mietittyä, että miten sitä elää ja yrittää parantaa edes vähän.
        Itselleni on aika helppoa olla syömättä, koska olen paljolti kasvissyöjä.
        Yritän päästä eroon muista paheistani kuten toisten arvostelemisesta. ja nenäkkäädystäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää aikaa on paastoaika, tulee mietittyä, että miten sitä elää ja yrittää parantaa edes vähän.
        Itselleni on aika helppoa olla syömättä, koska olen paljolti kasvissyöjä.
        Yritän päästä eroon muista paheistani kuten toisten arvostelemisesta. ja nenäkkäädystäni.

        Jatkan paastoamista.


    • Anonyymi

      Juuri mätisäkkien pitäisi paastota.

    • Anonyymi

      Mässyttävät syödä sultsinoi piirakoi munavoi hölskyen mahas käy melkoinen korina käy viinaa päälle ryyppien alkaa pullistuu

      • Anonyymi

        Mitä kummaa sinä oikein jauhat? Mitä iloa ja onnea sinä saat irvaillessasi?
        Hyvin häpeällistä, rietasta ja ala-arvoista on kommenttisi.

        Jos et itse paastoa, niin älä rienaa! Ole edes hiljaa ja kunniota ortodoksista tapaa paastota.

        Tosi rietasta sinulta tulla tänne irvuilemaan!
        Mene kirkkoon ja kunnioita Jeesusta. joka kärsi kristinkuoleman sinunkin syntiesi tähden!

        ____________________

        Todella mautonta ja röyhkeää muun uskoisilta tulla tänne räyhäämään paastoaikana1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kummaa sinä oikein jauhat? Mitä iloa ja onnea sinä saat irvaillessasi?
        Hyvin häpeällistä, rietasta ja ala-arvoista on kommenttisi.

        Jos et itse paastoa, niin älä rienaa! Ole edes hiljaa ja kunniota ortodoksista tapaa paastota.

        Tosi rietasta sinulta tulla tänne irvuilemaan!
        Mene kirkkoon ja kunnioita Jeesusta. joka kärsi kristinkuoleman sinunkin syntiesi tähden!

        ____________________

        Todella mautonta ja röyhkeää muun uskoisilta tulla tänne räyhäämään paastoaikana1

        Viimeinen viikko paastota ennen Pääsiästä.
        Paastoan tämän tulevan viikon.


    • Anonyymi
      UUSI

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

      🍒 ­­­V­­i­t­­t­­­u­ ­­­t­ä­m­­ä­­ ­­­k­­­u­­u­­­m­­a­­­ ­­n­­­a­r­­t­t­u­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe