Oli kyse taksiyhtiön käyttämästä palkanmaksujärjestelmästä. Tapauksessa tuli ratkaista, olivatko kantajalle maksettujen palkanlisien laskentaperusteet tunti- vai prosenttipalkan mukaan määräytyviä ja olivatko kanteessa tarkoitetut lisät tosiasiassa sisällytetty prosenttipalkkaan.
Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:
Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.
Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia,
Kuljettajan palkka
34
733
Vastaukset
- Anonyymi
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainen.
Yhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen. - Anonyymi
Suosittelen lämpimästi tämän lukemista. Tämä on työaikalaki ja palkkalaki Suomessa myös sopimuksettomilla aloilla.
Näitä tapauksia on paljon, mutta vieläkin on paljon ilmaista työtä tekeviä taksinkuljettajia.
https://kasanenvuorinen.fi/vaasan-hovioikeus-12-1-2016-taksiyhtion-palkanmaksujarjestelma-oli-tyoaikalain-vastainen/- Anonyymi
Puniikkilautakunnan päätös....... Jos tehdyt tunnit on näkyvissä palkkaerittelyssä kokonaistunnit laskettuna korotuksilla sunnuntaitunnit korotettuina suorituslisät eriteltyinä täysin pätevä palkanmaksu ainut virhe voi olla että erittelyt puuttuu laskelmissa ja se onkin iso virhe
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puniikkilautakunnan päätös....... Jos tehdyt tunnit on näkyvissä palkkaerittelyssä kokonaistunnit laskettuna korotuksilla sunnuntaitunnit korotettuina suorituslisät eriteltyinä täysin pätevä palkanmaksu ainut virhe voi olla että erittelyt puuttuu laskelmissa ja se onkin iso virhe
EI TUNTIPALKKA VOI PUNIKKILAUTAKUNNAN PÄÄTÖKSELLÄ MUUTTUA % PALKAKSI
- Anonyymi
Myös nämä suuret kela-ajoja välittävät yhtiöt voisivat informoida autoilijoita yhdessä luotettava kumppani palvelun kanssa.
- Anonyymi
Nämä asiat ovat välitysyhtiöiden tiedossa. Aina vain löytyy rikollisia, jotka haluavat varastaa työntekijän palkan.
Välitysyhtiöt ovat yhteiskuntavastuuttomia huijarifirmoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä asiat ovat välitysyhtiöiden tiedossa. Aina vain löytyy rikollisia, jotka haluavat varastaa työntekijän palkan.
Välitysyhtiöt ovat yhteiskuntavastuuttomia huijarifirmoja.Melkoista uhkapeliä laskea renki Mersulla omanmielenmukaan rakentamaan tehtyjä tunteja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoista uhkapeliä laskea renki Mersulla omanmielenmukaan rakentamaan tehtyjä tunteja
Vuororaportti on lahjomaton. Myös kyydin odottaminen on työaikaa.
Näitä on oikeudessa katseltu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä asiat ovat välitysyhtiöiden tiedossa. Aina vain löytyy rikollisia, jotka haluavat varastaa työntekijän palkan.
Välitysyhtiöt ovat yhteiskuntavastuuttomia huijarifirmoja.Ei kuulu välitysyhtiöiden hommiin valvoa niiden brändien alla ajavien yksityisyrittäjien palkanmaksua. Välitysyhtiöt valvovat, että niiden alla ajavat yrittäjät maksavat veronsa ym. lakisääteiset maksunsa. Näin tekevät ainakin suuret kotimaiset yhtiöt kautta maan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuulu välitysyhtiöiden hommiin valvoa niiden brändien alla ajavien yksityisyrittäjien palkanmaksua. Välitysyhtiöt valvovat, että niiden alla ajavat yrittäjät maksavat veronsa ym. lakisääteiset maksunsa. Näin tekevät ainakin suuret kotimaiset yhtiöt kautta maan.
Välitysyhtiöt eivät valvo mitään, eikä niillä olisi siihen mahdollisuuksiakaan. Välitysyhtiö on pulju, jossa on tietokone ja kännykkä, sekä joku papukaija vastaamassa joskus puhelimeen.
Taksiautoilijoiden yritystoiminta on erillinen asia, johon välitysyhtiöillä ei ole mitään asiaa.
Vai kuvitteletko, että esim. Finder, joka on kaikkien suurimpien välitysyhtiöiden taksivälittäjä valvoisi 10000 taksiyritystä. Älä ole naurettava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt eivät valvo mitään, eikä niillä olisi siihen mahdollisuuksiakaan. Välitysyhtiö on pulju, jossa on tietokone ja kännykkä, sekä joku papukaija vastaamassa joskus puhelimeen.
Taksiautoilijoiden yritystoiminta on erillinen asia, johon välitysyhtiöillä ei ole mitään asiaa.
Vai kuvitteletko, että esim. Finder, joka on kaikkien suurimpien välitysyhtiöiden taksivälittäjä valvoisi 10000 taksiyritystä. Älä ole naurettava.Yksittäinen taksariyrittäjä eitee yhtäkään sopparia kelan kanssa....... vaan sen tekee yhtiöt....... eli vastuu on siellä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuororaportti on lahjomaton. Myös kyydin odottaminen on työaikaa.
Näitä on oikeudessa katseltu.Taksirengin pitää kantaa mukanaan säkillinen euroja päästääkseen kurvailee mersulla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksittäinen taksariyrittäjä eitee yhtäkään sopparia kelan kanssa....... vaan sen tekee yhtiöt....... eli vastuu on siellä
Mielelläni tekisin sopimuksen suoraan kelan kanssa omalla hinnalla ilman välitysyhtiön ehtoja ja kiskontaa.
Kyydit suoraan vyöhykkeittäin hintajärjestyksessä lähimpään vapaaseen autoon kännykkäsovelluksella.
Kuluttajakyytejä sitten muista sovelluksista.
Yhteiskunnan ajot valtion omaan järjestelmään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielelläni tekisin sopimuksen suoraan kelan kanssa omalla hinnalla ilman välitysyhtiön ehtoja ja kiskontaa.
Kyydit suoraan vyöhykkeittäin hintajärjestyksessä lähimpään vapaaseen autoon kännykkäsovelluksella.
Kuluttajakyytejä sitten muista sovelluksista.
Yhteiskunnan ajot valtion omaan järjestelmään.Just noin vanhaan malliin kaikki ajaa vuorollaan...... KOKO ALUEKOHTAINEN AUTOARSENALI KÄYTÖSSÄ kyydit suoraan autoihin ilman joutavia välikäsiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt eivät valvo mitään, eikä niillä olisi siihen mahdollisuuksiakaan. Välitysyhtiö on pulju, jossa on tietokone ja kännykkä, sekä joku papukaija vastaamassa joskus puhelimeen.
Taksiautoilijoiden yritystoiminta on erillinen asia, johon välitysyhtiöillä ei ole mitään asiaa.
Vai kuvitteletko, että esim. Finder, joka on kaikkien suurimpien välitysyhtiöiden taksivälittäjä valvoisi 10000 taksiyritystä. Älä ole naurettava.Noinko vähän sinulla on asiasta tietoa? Kyllä ne valvovat brändinsä alla ajavia yrityksiä. Jos niiden alla ajava yrittäjä ei ole kaikissa virallisissa rekitereissä tulee kenkää tai väliaikainen välityskielto. Ne valvovat myös sitä, että auto täyttää esim. Kelan vaatimat päästörajoitukset, eli Euro 5 kalusto ei aja enää mitään kyytejä.
- Anonyymi
Palkanmaksu on just lakisääteinen erä
- Anonyymi
varmempi antaa potkut kuljettajalle ja jättää auto seisomaan
- Anonyymi
Välitysyhtiöllä on vastuu siitä että heidän ns kumppani yrittäjät noudattavat tilaajavastuusopimusta yhteiskunnan maksamissa ajoissa.
Koska se on ehto kilpailutuksiin osallistumiseen.
Tämä on se asia mitä ei noudateta. Taksiala on kusetusta. Mitä sanoisi asiaan esimerkiksi Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino? jolla on monta autoa ja palkattuja kuljettajia.
Miten palkka maksetaan ja työaikalakia sovelletaan??- Anonyymi
Toisaalta en ihmettele taksipalvelujen nykytilaa jos kuljettajat eivät ymmärrä lukemaansa.
- Anonyymi
Välitysyhtiöillä ei ole vastuuta mistään. Ei edes suoritetuista taksiajoista, ei palkoista, ei työajoista, ei mistään lakisääteisistä velvollisuuksista mitä yrittämiseen ja työn tekemiseen kuuluu.
Välitysyhtiö on nimensä mukainen tilauksien välittäjä. Se ei ole taksiyritys.
Kilpailutuksiin voi osallistua jokainen autoilija. Ei siihen välitysyhtiöitä tarvita. Kilpailutuksissa edellytetään vain kilpailuun osallistuvien noudattavan tilaajavastuulakia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöillä ei ole vastuuta mistään. Ei edes suoritetuista taksiajoista, ei palkoista, ei työajoista, ei mistään lakisääteisistä velvollisuuksista mitä yrittämiseen ja työn tekemiseen kuuluu.
Välitysyhtiö on nimensä mukainen tilauksien välittäjä. Se ei ole taksiyritys.
Kilpailutuksiin voi osallistua jokainen autoilija. Ei siihen välitysyhtiöitä tarvita. Kilpailutuksissa edellytetään vain kilpailuun osallistuvien noudattavan tilaajavastuulakia.Kirjoittaa henkilö joka ei ole perehtynyt kilpailutukseen. Taksiainesta varmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöillä ei ole vastuuta mistään. Ei edes suoritetuista taksiajoista, ei palkoista, ei työajoista, ei mistään lakisääteisistä velvollisuuksista mitä yrittämiseen ja työn tekemiseen kuuluu.
Välitysyhtiö on nimensä mukainen tilauksien välittäjä. Se ei ole taksiyritys.
Kilpailutuksiin voi osallistua jokainen autoilija. Ei siihen välitysyhtiöitä tarvita. Kilpailutuksissa edellytetään vain kilpailuun osallistuvien noudattavan tilaajavastuulakia.Välitysyhtiön hallitus koostuu usein näistä moniautoyrittäjistä joilla on palkattuja kuljettajia ilman heille kuuluvia palkanlisiä.
Juuri nämä tekevät kelan kanssa sopimukset ja tarjoukset kyydeistä. Kuitenkaan ei ole vastuuta.
Hyvin on mallillaan. Kusetusta.
- Anonyymi
Täällä proletarien diktatuurit häätää kirjoituksillaan kaikki renkityöpaikat taksialalta suuri palvelus rengeille
- Anonyymi
Palkkalakia noudatetaan kaikilla muilla aloilla terveyden ja hyvinvoinnin aloilla. Sekä julkisessa liikenteessä.
Kaikki on hyvin kun joku todistaa että provisiopalkka on laillinen.
Nyt rehellisesti toimiva taksiyrittäjä ei voi työllistää kuljettajaa kannattavasti pyhäisin ja viikonloppuisin.
Miksi taksiala on poikkeus? - Anonyymi
Isännillä menee kaffe väärään kurkkuun ku lukevat näitä
- Anonyymi
33% pelkkä provisio alvittomasta kassasta.
Onko palkkani oikein?
T Renki- Anonyymi
Mitä olet sopnut se on sun palkka
- Anonyymi
Vähintään 38% maksetaan.
- Anonyymi
Joskus oli vallalla käytäntö että rengi kymppi ja isännän viitonen hehe
- Anonyymi
Kenellä on useita työntekijöitä palkattuna niin onneksi olkoon vaan ja onnellista odotusta!!
- Anonyymi
Tästä ei juuri kukaan julkisesti puhu vaikka se suuri ongelma on.
Kyllä palkkaus pitää olla kunnossa lakien mukaan.
Taksiliitossa tämä tiedetään.- Anonyymi
Hyvä on kelakoulutus, palkat ovat taksialalla toisarvoinen asia. Rengit ovat vain renkejä
- Anonyymi
Taksiliitto ei välitä mistään mitään.
- Anonyymi
Kysyttäessä, koska alla mainittua aletaan soveltaa Suomessa, vastaan, että tiedän:
Sitten kun sammakoille slkaa kasvaa höyhenet:
EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010383751.html
Halvat taksikyydit lienevät päättäjillekin tärkeämpiä, kuin lakiin kirjattujen määräysten noudattaminen?
Määräysten, joiden tarkoituksena on estää mm. ylipitkien vuorojen ajattaminen liikenneturvallisuuden ja kuljettajien terveyden kustannuksella sekä alipalkkaus, jolla sosialisoidaan kuljettajien palkkaus osin Kelan eli veronmaksajien kustannettavaksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822