Kumpi uskot olevan väistämisvelvollinen tässä risteyksessä, pyöräilijä vai autoilija?

Anonyymi-ap

Alla olevassa Google Maps kuvassa auton nokan edestä kulkee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

https://maps.app.goo.gl/GYqKRKnodtDagk426

Kohdassa ei kuvan ottohetkellä (elok. 2020) autoilla ainakaan ole kolmiota, mutta kevyenliikenteen väylällä ei myöskään ole kohdassa osoitettu ajoradan ylityspaikkaa, eli ei ole suojatietä eikä pyörätien jatketta.

Kumpi väylä ylittää se toisen väylän, eli kumpi on väistämisvelvollinen? Tämä onkin se juttu.


Yksi väistämissääntö on, että ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Ylittääkö kevyenliikenteen väylä ajoradan, vai onko toisin päin?

Oma tulkintani on, että koska kevyenliikenteen väylällä ei ole osoitettu mitään ajoradan ylityspaikkaa, niin silloin kevyenliikenteen väylä on se yhtäjaksoinen katkeamaton väylä ja ajoradan ajoneuvot ajavat kevyenliikenteen väylän yli ja ovat siten väistämisvelvollisia.

21

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En usko vaan tiedän.

      • Anonyymi

        Sitten tiedät kai myös sen, että tieliikennelaki ei ota kantaa väylän rakenteeseen liittyen väistämisvelvollisuuteen. Kumpi siis väistää, jos kerta tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten tiedät kai myös sen, että tieliikennelaki ei ota kantaa väylän rakenteeseen liittyen väistämisvelvollisuuteen. Kumpi siis väistää, jos kerta tiedät?

        Tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän.

        Eli et tiedä mitään. Selvä homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et tiedä mitään. Selvä homma.

        Tiedän mutta annan jokaiselle mahdollisuuden kehittää omaa tietämystään tieliikenteen säännöistä yms, eli alkakaas lukemaan ja etsimään tietoa niin samalla saatatte itse oppia jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän mutta annan jokaiselle mahdollisuuden kehittää omaa tietämystään tieliikenteen säännöistä yms, eli alkakaas lukemaan ja etsimään tietoa niin samalla saatatte itse oppia jotain.

        Jos kehittää sääntöjen vastaisen ja väärän teorian liikennesäännöistä, niin on vaaraksi muille. Toki hyvä, että liikennesäännöt osataan, mutta ne pitää tietenkin osata oikealla tavalla, eli oikeat säännöt tulee tuntea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän mutta annan jokaiselle mahdollisuuden kehittää omaa tietämystään tieliikenteen säännöistä yms, eli alkakaas lukemaan ja etsimään tietoa niin samalla saatatte itse oppia jotain.

        "Tiedän mutta annan jokaiselle mahdollisuuden kehittää omaa tietämystään tieliikenteen säännöistä yms, eli alkakaas lukemaan ja etsimään tietoa niin samalla saatatte itse oppia jotain"
        Eli koulut poistettava sillä annat jokaisen itse kehittää omaa.... olet idiootti! Todistit sen itse itseäsi vastaan. Oletpa einstein heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tiedän mutta annan jokaiselle mahdollisuuden kehittää omaa tietämystään tieliikenteen säännöistä yms, eli alkakaas lukemaan ja etsimään tietoa niin samalla saatatte itse oppia jotain"
        Eli koulut poistettava sillä annat jokaisen itse kehittää omaa.... olet idiootti! Todistit sen itse itseäsi vastaan. Oletpa einstein heh.

        Mistä pirusta sinäkin töhö väänsit tuosta tekstistä jonkun koulujen poiston? Ota pää pois perseestä ja käy pihalla välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kehittää sääntöjen vastaisen ja väärän teorian liikennesäännöistä, niin on vaaraksi muille. Toki hyvä, että liikennesäännöt osataan, mutta ne pitää tietenkin osata oikealla tavalla, eli oikeat säännöt tulee tuntea.

        Kuka täällä on mitään omia liikennesääntöjä keksimässä? Huomaa että kyllä on joensuunkollit kans jotain elämämkoululaisia kun puuttuu lukutaitokin.


    • Anonyymi

      Järjettömän huonosti toteutettu ja merkitty risteys. Kevyenliikenteen väylän liikennemerkkikin on vain toisella puolella ajorataa. Toisella puolella ei sitten saa pyöräillä, koska merkki puuttuu ja väylä ei ole merkitty pyörätieksi.

    • Anonyymi

      Tässä väistetään oikealta tulevaa, missä te olette saaneet ajokortin? Arpajaisissa?

      • Anonyymi

        Tuo pitää paikkansa ajoradan risteyksien osalta. Tuo "oikealta tai vasemmalta tuleva" asia ei välttämättä liity kevyenliikenteen väylien väistämisiin. Kannattaa katsoa nämä kaksi opetusvideota.

        Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
        https://youtu.be/3nj4SmyEwII

        Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
        https://youtu.be/nparGCTzSls


      • Anonyymi

        Nää osmot ja pasit on käyny kaikki koulutukset elämämkovassa koulussa 😂😂


    • Anonyymi

      Mä en väistä KETÄÄN vittu ajan yli jos ootte mun tiellä.

      • Anonyymi

        Huono yritys provosoida. Ei jatkoon tällä kertaa.


      • Anonyymi

        Elä puhu paskaa sullei oo varaa eres autoon.
        Polkupyöräilijät on yhteiskunnan syöpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elä puhu paskaa sullei oo varaa eres autoon.
        Polkupyöräilijät on yhteiskunnan syöpä.

        Asennevammaiset ovat liikenteen rutto, liikkuvat he liikenteessä sitten millä ajoneuvolla tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammaiset ovat liikenteen rutto, liikkuvat he liikenteessä sitten millä ajoneuvolla tahansa.

        Näinhän se on. Kaikki asennevammaiset eivät ole polkupyöräilijöitä mutta kaikki polkupyöräilijät ovat asennevammaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Kaikki asennevammaiset eivät ole polkupyöräilijöitä mutta kaikki polkupyöräilijät ovat asennevammaisia.

        Luulotauti on paha tauti.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe