Tapiolan romahtaneen sillan rakentaneella firmalla ei ollut mitään osaamista sillanrakentamisesta.

Anonyymi-ap

26

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varsinainen ongelma on se, että Espoossa on varmasti yli sata täysin ammattitaidotonta poliittisin perustein valittua virkamiestä johtavissa asemissa. Estävät muidenkin työnteon eikä heillä ole mitään virkavastuuta. Riittää olla tekemättä mitään.

    • Anonyymi

      Tähän on tultu, ja ollaan.
      Entisten itäblokin maista, tänne tuodaan ammatti rakentajia.
      Vaatimustaso on luokkaa. Kunhan erottaa ja ymmärtää, mikä ero on lapiolla ja kaivinkoneella.
      Mikä ero on sillalla ja maantiellä.
      Nykyiset uudisrakennukset ovat homeessa parin vuoden kuluttua.
      Niitä on paljon.
      Aikoinaan, muutama vuosi sitten. Rakennusfirman ja muut vastaavat selitti kirkkain silmin, että kun saamme työntekijöitä ulkomailta, asuntojen hinnat halpenee.
      Nuo höpinät olivat sen luokan aivopiereskelyä, että tavan ihminenkin niille nauroi vedet silmissä. Mutta kalliiksi on tullut, huoltotyöt jälkeen päin.
      Noo, artisti maksaa.

    • Anonyymi

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08a6e1c9-dc0f-495e-9e40-cc665049c915

      Sillan kokosi jonkun ulkolaisen alihankkijafirman palkkamat tilapäiset työntekijät. Firma ei vastaa yhteenottoihin.

      Ideahan on se, etää jos jotain sattuu, firman toiminta loppuu välittömästi. Kaikki yhteydet katkaistaan. Ei oikeita vastuuhenkilöitä. Tilalle perustetaan heti uusi firma. Kaikki tietävät mistä on kysymys. Myös Espoon kaupunki.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tilaaja on suurin syyllinen, kun halusi huonoa ja halpaa. Joku Espoon kaupungilta pitää laittaa vastuuseen ja telkien taakse.

      • Anonyymi

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bee3aca1-c8e9-4117-88d7-1fee0e53deb5

        Espoon kaupungin mukaan kyse ei edes ole sillasta eikä kaupunki ole hyväksynyt mitään piirustuksia eikä edes ottanut käyttöön romahtanutta himmeliä.

        Espoo on vain maksanut laskut himmelistä ja sen tarkastuksista, joita ei ole edes tehty, koska ei ole ollut mitään tarkastettavaa.

        Kaupungin mukaan kaupunkia eikä ketään virkamiestä ei voi syyttää mistään, sllä kukaan ei ole ollut todistatettavissa missään tekemisissä vaarallisen himmelin kanssa. Kaikki on vain lehdistön keksimää satua.


    • Anonyymi

      Virkamiesten kannattaa istua kaiket päivät paskalla tai kaljalla, niin ei tee virheitä joista voi joutua vielä vastuuseen.

    • Anonyymi

      Normaalia espoolaista touhua, ei mitään uutta.

    • Anonyymi

      https://turvallisuustutkinta.fi/material/sites/otkes/muut-liitteet/94li4uusf/Y2023-01_Espoo.pdf
      Lainaus: " Näin laskettuna kiinnitysosan lujuus oli noin 3 kN
      ilman pultteja."
      "Sillan kattorakenteiden, sääsuojien ja kaiteiden painoa ei huomioitu."
      "Sillan kahden poikittaispalkin sijainnista johtuen ne muodostivat yhteensä 18 m2 vaikutusalueen. Tällä alueella kansirakenteiden paino oli kiinnikkeiden yläpuolisten osien osalta 750 kg. Tutkinnassa oletettiin, että koululaisryhmä oli kokonaan poikittaispalkkien vaikutusalueella ja ryhmän kokonaispaino oli 1 300 kg. Näin ollen kokonaiskuorma tällä alueella onnettomuushetkellä oli 2 050 kg. Siten sillan poikittaispalkkien neljään kiinnitysosaan kohdistui yli 5 kN voima kuhunkin."

      Mikä kuorma olisi siis minimissään riittänyt sillan kyseisten kiinnitysosien murtumiseen ilman pultteja? Lasketaanpa, koska turvallisuustutkinta ei sitä raportissaan suoraan kerro.
      2050 kg kokonaiskuorma 18 neliön alueella aiheuttaa 5 kN kuorman kiinnitysosaan, mikä kestää 3 kN. Eli 3/5*2050 kg = 1230 kg olisi rajakuorma, minkä enintään olisi kestänyt (ilman varmuuskertoimia vai niiden kanssa? ).
      Vähennetään 1230 kg:sta kansirakenteiden paino oli kiinnikkeiden yläpuolisten osien osalta 750 kg => 480 kg 18 neliömetrin alueella. Vähennetään naurettavan pieni ala-arvio edeltävän talven suurimasta lumikuormasta 20 kg/neliömetri, eli 360 kg 18 neliötä kohti.
      Jää 120 kg 18 neliömetrin alueella. Vähennetään siitä kaiteet ja sääsuojat (katto), niin kantavuus on tasan nolla ihmistä.
      Miten on mahdollista ettei silta romahtanut jo edeltävänä talvena, jos kaikki alussa annetusta linkistä tänne yllä lainatuissa kohdissa pitää paikkansa?
      Todellisuudessa lunta oli Espoossakin vähintään viisinkertaisesti, mutta jos kate säännöllisesti tyhjennettiin, niin vähintään tuo 20 kg/neliö sitä on ollut.

      Jossain on jotain pielessä ja pahasti. itse veikkaan että noissa lainatuissa luvuissa on mukana varmuuskertoimia, ei tuo lopputulos olisi muuten mitenkään mahdollinen.

      Haluaako joku Eurokoodiin perehtynyt esittää oman laskelmansa siitä, mikä kuorma olisi sillan saanut pettämään ilman onnettomuustutkinnan käyttämiä varmuuskertoimia. Ja onko kyseinen luku niin suuri että on uskottavaa ettei kyseistä kuormaa esiintynyt jo ennen onnettomuutta.

      • Anonyymi

        Et selvästi ymmärrä asiasta yhtikäs mitään. Silta oli kaikilta osin väärin suunniteltu ja sitten vielä väärin koottu. Pelkkää rahastusta.

        Sillä mikä kohta ensin hajosi tai ei hajonnut, ei ole mitään merkitystä. Opettele lujuusopin alkeet.

        Oikein suunniteltu silta on aina käytännössä vähintään tuplasti vahvempi kuin mitä on vaadittu. On huomioitava kaikki erilaiset epäsymmetriset ja dynaamiset kuormitustilanteet ja pienet valmistusvirheet ja ajan myötä syntyvät rasitusmurtumat.

        Jos sillan yli pääsee ajamaan raskaalla työkoneella, niin sekin on huomiota, vaikkei tyhmä tilaaja sitä vaatisi. Suunnittelijan pitää ymärtää käytännössä esiintyviä virhetilanteita ja paljon muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästi ymmärrä asiasta yhtikäs mitään. Silta oli kaikilta osin väärin suunniteltu ja sitten vielä väärin koottu. Pelkkää rahastusta.

        Sillä mikä kohta ensin hajosi tai ei hajonnut, ei ole mitään merkitystä. Opettele lujuusopin alkeet.

        Oikein suunniteltu silta on aina käytännössä vähintään tuplasti vahvempi kuin mitä on vaadittu. On huomioitava kaikki erilaiset epäsymmetriset ja dynaamiset kuormitustilanteet ja pienet valmistusvirheet ja ajan myötä syntyvät rasitusmurtumat.

        Jos sillan yli pääsee ajamaan raskaalla työkoneella, niin sekin on huomiota, vaikkei tyhmä tilaaja sitä vaatisi. Suunnittelijan pitää ymärtää käytännössä esiintyviä virhetilanteita ja paljon muuta.

        Olen opetellut lujuusopista huomattavasti enemmän kuin alkeet DI-tutkinnon seurauksena, mutta ajalla jolloin Suomessa kukaan ei Eurokoodeja käyttänyt.
        Sinä taas et osaa lukea, tai ainakaan et ymmärrä lukemaasi.
        Kukaan ei ole väittänyt etteikö silta olisi ollut kaikilta osin väärin suunniteltu ja sitten vielä väärin koottu. Kukaan ei myöskään kysynyt mikä kohta ensin hajosi, koska se on selkeästi kerrottu sekä mediassa, että lainatussa onnettomuustutkintakeskuksen raportissa.

        Sillä on paljonkin merkitystä, onko tutkintaseloste oikein tehty, ja mikäli sen mukaan silta ei olisi talvella katoksen päällä olleen lumikuorman kanssa kestänyt edes leppäkertun painoa hyötykuormana, on selvää että jossain on hyvin vakava virhe myös kyseisessä tutkintaselosteessa. Sellainen olisi todella vakava asia, mikä vaatisi toimenpiteitä. Aivan yhtä vakava kuin sillan romahtaminenkin jo oli. Sinä et kuitenkaan ymmärrä tästä kappaleesta yhtään mitään, minkä jo edellisessä viestissäsi todistit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen opetellut lujuusopista huomattavasti enemmän kuin alkeet DI-tutkinnon seurauksena, mutta ajalla jolloin Suomessa kukaan ei Eurokoodeja käyttänyt.
        Sinä taas et osaa lukea, tai ainakaan et ymmärrä lukemaasi.
        Kukaan ei ole väittänyt etteikö silta olisi ollut kaikilta osin väärin suunniteltu ja sitten vielä väärin koottu. Kukaan ei myöskään kysynyt mikä kohta ensin hajosi, koska se on selkeästi kerrottu sekä mediassa, että lainatussa onnettomuustutkintakeskuksen raportissa.

        Sillä on paljonkin merkitystä, onko tutkintaseloste oikein tehty, ja mikäli sen mukaan silta ei olisi talvella katoksen päällä olleen lumikuorman kanssa kestänyt edes leppäkertun painoa hyötykuormana, on selvää että jossain on hyvin vakava virhe myös kyseisessä tutkintaselosteessa. Sellainen olisi todella vakava asia, mikä vaatisi toimenpiteitä. Aivan yhtä vakava kuin sillan romahtaminenkin jo oli. Sinä et kuitenkaan ymmärrä tästä kappaleesta yhtään mitään, minkä jo edellisessä viestissäsi todistit.

        Osoitit olevasi typerys ja sitten vielä todistit sen.

        Älä syytä muita osaamattomuudestasi. Opi virheistäsi ja älä selitä mitään muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitit olevasi typerys ja sitten vielä todistit sen.

        Älä syytä muita osaamattomuudestasi. Opi virheistäsi ja älä selitä mitään muille.

        Et ole osoittanut ainuttakaan virhettä ja on ilmeistä ettet siihen pysty.
        Ainoa asia minkä osaat on soittaa suuta ja tehdä lisää virheitä.
        Pääsisit vähemmällä jos ilmoittautuisit itse poliisille tekemistäsi rikoksista.


    • Anonyymi

      Yhteiskunta
      Maahanmuutto

      Maahanmuuttajalapset hyppelivät Tapiolan kävelysillalla - vai miten se oli?
      Moktar.Gubta
      2024-02-26 14:37:19

      Kuten niin monesti ennenkin, totuus tunkee väkisin esille.
      Kas näin, lukekaapa tästä:
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/otkes-espoon-tapiolassa-romahtaneesta-sillasta-rakenteeltaan-vaarallinen/8885574#gs.515nn3
      "...valmis silta oli rakenteeltaan riittämätön ja vaarallinen, eikä turvallisuuspuutteita havaittu missään vaiheessa."

      Täällä oli huutelijoista, jotka pää punaisena väittivät maahanmuuttajalasten hyppineen sillalla ja siten särkeneen kalliin sillan. Totuus olikin toinen. Silta olikin vaarallinen viritys, joka olisi voinut sortua koska vaan. Nyt se sattui sortumaan koululaisryhmän alla.

      Nyt sitten odotan näiden väärän tiedon levittäjien palavaan aiheeseen ja pahoittelevan tietämättömyyttään sekä osaamattomuuttaan.

      Tässä odotellessa terveisiä vaan, Moktar. ;)

    • Anonyymi

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010260836.html

      Jostain syystä Otkes eikä edes lehdistö ota mitään kantaa siihen, miksi kaikki meni pieleen ihan alusta alkaen. On tietysti ihan normaalia Espoon virkamiesten toimintaa.

      Keitä suojellaan?

      Nyt ei tullut syytteitä massamurhasta, koska silta sortui jo niin pienellä kuormalla. Jos puuttuvat pultit olisivat olleet paikoilaan, silta olisi sortunut vasta n. 60...80 aikuisen kuormalla ja ruumiita olisi tullut varmasti. Turha pohtia koska, miksi ja milloin iso ryhmä painavia aikuisia olisi ahtautunut sillalle. Oliko tilapäinen silta turhan leveä?

      • Anonyymi

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoossa-romahtaneen-sillan-suunnittelija-pyytaa-anteeksi-nain-otkesia-valtellyt-alihankkija-reagoi-mtv-n-puheluun/8887952

        Siltaa ei kukaan suunnitellut. Jos ei ole mitään osaamista, niin tekemällä ensi proto ja testaamalla sitä hallissa tai pihalla muutaman viikon, saa aikaan suhteellisen hyvän lopputuloksen. Voi olla liian vahva, muttei se paljoakaan haittaa.

        Tekikö tilaaja virallisen hyväksytyn vaatimusmäärittelyn sillasta? Sehän on se kaikkein tärkein dokumentti. Kenenkään on hankala tarkastaa mitään missään vaiheessa, jos ei edes tiedetä, minkälainen sillan olisi pitänyt olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoossa-romahtaneen-sillan-suunnittelija-pyytaa-anteeksi-nain-otkesia-valtellyt-alihankkija-reagoi-mtv-n-puheluun/8887952

        Siltaa ei kukaan suunnitellut. Jos ei ole mitään osaamista, niin tekemällä ensi proto ja testaamalla sitä hallissa tai pihalla muutaman viikon, saa aikaan suhteellisen hyvän lopputuloksen. Voi olla liian vahva, muttei se paljoakaan haittaa.

        Tekikö tilaaja virallisen hyväksytyn vaatimusmäärittelyn sillasta? Sehän on se kaikkein tärkein dokumentti. Kenenkään on hankala tarkastaa mitään missään vaiheessa, jos ei edes tiedetä, minkälainen sillan olisi pitänyt olla.

        KV Telineasennus oli rakentaja ja virolainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KV Telineasennus oli rakentaja ja virolainen

        Espoon kaupunki oli Otkesin mukaan tilannut sillan alueella toimineelta telinerakennusyritykseltä 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon kaupunki oli Otkesin mukaan tilannut sillan alueella toimineelta telinerakennusyritykseltä 2021.

        Kannattais viedä oikeuteen tuo firma !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattais viedä oikeuteen tuo firma !

        Ja linnaan nuo virolaiset


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oltaisiinpa jenkeissä, niin miljoonakorvaukset olisivat pikkurahoja.

    • Anonyymi

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      💋 K­­u­­u­­­m­a­t­ ­­­t­y­­t­­­ö­­t­­ ­­­o­­d­o­t­­­t­­­a­­­v­­­­­a­­t­­­ ­­s­­i­n­­u­a­ -> https://us4.fun/kissgirl?18285442

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    • Anonyymi

      moktar gubta tiesi asian...

      googlaa vaan

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe