Vaihteisto öljyt

Anonyymi-ap

Onko noiden öljyfirmojen vaihteistoöljyissä paremmuus eroja kuten esim. moottoriöljyissä on. Tarkoitus olisi vaihtaa uudet öljyt Seat 1.4 vm 2015 manuaalilaatikkoon, ajettu 140000. Antakaapa suosituksia.

19

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On noissa melkoisia eroja kuten moottoriöljyissäkin. Vaihteistoöljyjä ei tarvitse kovin usein vaihtaa niin sitä halvinta ei kannata etsiä.
      Olen päätynyt käyttämään myös vanhemmassa kalustossani Millersn vaihteisto- ja peräöljyjä. Suhteellisen hinnakasta, mutta eipä sitä paljoa mene.

      Millers CRX 75W-90 NT on erinomainen vaihtoehto.
      Saa tuolta ja lähettävät kotiin, niin ei yarvitse lähteä edes kaupoille.

      http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1246-crx-75w-90-nt-1-litra-7966-fi.html

      Jos itse vaihdat niin katso sitä magneettiroppua, joka yleensä on vaihteistoissa. Muilla kokeilemillani öljyillä mulla oli aina kunnon metallituppo kertynyt siihen. Tuolla tulee korkeintaan vähän mustaa. Pakkasillakin toimii vaihteet liikkeelle lähtiessä kunnolla eikä tahmaa.

      • Anonyymi

        No miten päädyit tuohon kyseiseen merkkiin ja öljyyn? Miten pystyt toteamaan eri öljyjen eron ja oletko monia kokeillut?


      • Anonyymi

        Tuo Millerssi voi olla vaikka kuinka hyvä öljy . Itse laitan kuitenkin auton valmistajan vaatimukset täyttävää , tunnetun valmistajan öljyä .


    • Anonyymi

      Kuten tuossa jo aikasemmin totesin niin olen kokeillut vuosien aikana monia öljyjä eri ajoneuvoissa. Surkeimpia ovat Suomessa yleisimmin myytävät öljyt.

      Eroja on jo vaihteiston toiminnassa ja vaihtamisen täsmällisyydessä. Lisäksi se magneetilla varustettu tyhjennysroppu on myös hyvä mittari. Kertoo paljon voitelevuudesta. Hyvä keksintö myös moottorissa. Kaikkiin ajoneuvoihini, myös moottoripyöriin, olen vaihtanut moottorin tyhjennnysropun magneetilla varustettuun.

      Kahdessa autossani on perinteinen levylukkoperä. Millersillä on kyseistä öljystä myös lukkoperiin tarkoitettu versio. Tosin toiseen kuluu se paksumpi versio eli 75W-140. Varsinkin tämä talvi on ollut paikoitellen jäinen. Enpä ole jäänyt takavetoisella kertaakaan jumiin. Nastojen jäljistä näkee että lukko toimii kuten pitää, varsinkin jos toinen pyörä on ollut pitävällä pinnalla ja toinen märällä jäällä. Yhdestä kokeilemastani öljystä loppui ominaisuudet alle 30 000 km ajolla. Kesällä alkoi jyrkästi kaartaessa perä pitämään pauketta ja narinaa.

      Tuo Millersin öljy on täysesteriöljy, ei vain esterivahvisteinen kuten monilla muilla, jonka takia myös kallista. Esteriöljyjen voitelevuus on paljon parempi kuin mineraaleilla ja PAO-pohjaisilla synteettisillä. Olen siirtynyt myös moottoriöljyissä esteriöljyihin, tosin en Millersiin.

      • Anonyymi

        Höpöpoikahan sinä olet. Vai magneettipropust näet miten öljy toimii, nerokasta, hihii! Ja renkaan nastoista näet mikä öljy toimii tasauspyörästössä, ihan parasta huumoria aikoihin.


    • Anonyymi

      Laita auton rekisteritunnus, niin katsotaan autoon sopiva vaihteistoöljy.
      Muuten se on "sinne päin" mutuilua.

    • Anonyymi

      Oikeanlainen luokitus on kaikilla valmistajilla ja se siitä muutu paremmaksi mitenkään.

    • Anonyymi

      Öljyjen luokitus ja laatu ovat kaksi eri asiaa.

    • Anonyymi

      Itse laittaisin öljyä, joka on ollut tehtaalta lähtiessä. Ei tarvitse tehdä selvästä asiasta hifiä. Se, että täyttää laatuluokitukset tai on niiden ylittävä tuote, ei todista mitään tuotteen todellisesta sopivuudesta kohteeseen.

      • Anonyymi

        Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
        Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
        Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli.

        Eiköhän ne ole ne öljyt mitä tehdas suosittelee, löytyy konepellin alta tarrat tai ohjekirjassa.


    • Anonyymi

      Kun tunnetun valmistajan tuote täyttää laatuvaatimukset niin tavanomaisessa käytössä laatu varmasti riittää. Hifistelijät voivat sitten selvittää asiaa edelleen.

      Tärkeintä on että öljyt vaihdetaan edes joskus.

    • Anonyymi

      Tärkeintä on ettei vaihteisto öljyjä vaihdeta koskaan.

      • Anonyymi

        Miten perustelet väitettäsi ettei vaihdeta koskaan?


      • Anonyymi

        Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
        Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
        Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
        Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
        Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!!

        Taitaa aika harvassa nykyautossa manuaalin vaihteistoöljyn vaihto kuulua huolto- ohjelmaan .


    • Anonyymi

      Käytetyissä öljyissä on mineraalia mukana. 2015 mallit jopa vaativat sellaisia,

    • Anonyymi

      Suurimmat erot ovat kylmäjuoksevuudessa, jopa saman viskositeetti-luokan sisällä on erittäin suuria vaihteluja miten notkeita ovat esim -20 asteessa.

      Kannattaa katsoa öljyn teknisistä tiedoista Brookfield viskositeetti @ -40. Vaikkei öljyä käytetä noin kylmässä, niin se kertoo yleisesti hyvin miten pysyy juoksevana pakkasilla.

      Esim yksi 75w90 voi tuntua hyvin paksulta jo -10 asteessa, toinen hyvin juoksevaa vielä -20 asteessa.

      Toinen asia minkä katsoisin on ettei käytä GL5 luokan öljyä jos GL4 kelpaa. GL4 juoksevampaa ja voi olla usein parempi synkroille. Jos auto vaatii esim GL4 tai GL5, laita mieluummin GL4 vaihteistoon. GL5 enemmän peräöljy.

      75w90 luokan öljyistä ainakin Castrol Multivehicle 75w90 GL4 on huppu-öljy, erittäin matala Brookfield viskositeetti ja perustuu synteettiseen PAO öljyyn koska se Ford luokitus jonka täyttää, vaatii että perustuu synteettiseen perusöljyyn. soveltuu toki muihinkin kuin Fordeihin.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe