Vaihteisto öljyt

Anonyymi-ap

Onko noiden öljyfirmojen vaihteistoöljyissä paremmuus eroja kuten esim. moottoriöljyissä on. Tarkoitus olisi vaihtaa uudet öljyt Seat 1.4 vm 2015 manuaalilaatikkoon, ajettu 140000. Antakaapa suosituksia.

32

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On noissa melkoisia eroja kuten moottoriöljyissäkin. Vaihteistoöljyjä ei tarvitse kovin usein vaihtaa niin sitä halvinta ei kannata etsiä.
      Olen päätynyt käyttämään myös vanhemmassa kalustossani Millersn vaihteisto- ja peräöljyjä. Suhteellisen hinnakasta, mutta eipä sitä paljoa mene.

      Millers CRX 75W-90 NT on erinomainen vaihtoehto.
      Saa tuolta ja lähettävät kotiin, niin ei yarvitse lähteä edes kaupoille.

      http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1246-crx-75w-90-nt-1-litra-7966-fi.html

      Jos itse vaihdat niin katso sitä magneettiroppua, joka yleensä on vaihteistoissa. Muilla kokeilemillani öljyillä mulla oli aina kunnon metallituppo kertynyt siihen. Tuolla tulee korkeintaan vähän mustaa. Pakkasillakin toimii vaihteet liikkeelle lähtiessä kunnolla eikä tahmaa.

      • Anonyymi

        No miten päädyit tuohon kyseiseen merkkiin ja öljyyn? Miten pystyt toteamaan eri öljyjen eron ja oletko monia kokeillut?


      • Anonyymi

        Tuo Millerssi voi olla vaikka kuinka hyvä öljy . Itse laitan kuitenkin auton valmistajan vaatimukset täyttävää , tunnetun valmistajan öljyä .


    • Anonyymi

      Kuten tuossa jo aikasemmin totesin niin olen kokeillut vuosien aikana monia öljyjä eri ajoneuvoissa. Surkeimpia ovat Suomessa yleisimmin myytävät öljyt.

      Eroja on jo vaihteiston toiminnassa ja vaihtamisen täsmällisyydessä. Lisäksi se magneetilla varustettu tyhjennysroppu on myös hyvä mittari. Kertoo paljon voitelevuudesta. Hyvä keksintö myös moottorissa. Kaikkiin ajoneuvoihini, myös moottoripyöriin, olen vaihtanut moottorin tyhjennnysropun magneetilla varustettuun.

      Kahdessa autossani on perinteinen levylukkoperä. Millersillä on kyseistä öljystä myös lukkoperiin tarkoitettu versio. Tosin toiseen kuluu se paksumpi versio eli 75W-140. Varsinkin tämä talvi on ollut paikoitellen jäinen. Enpä ole jäänyt takavetoisella kertaakaan jumiin. Nastojen jäljistä näkee että lukko toimii kuten pitää, varsinkin jos toinen pyörä on ollut pitävällä pinnalla ja toinen märällä jäällä. Yhdestä kokeilemastani öljystä loppui ominaisuudet alle 30 000 km ajolla. Kesällä alkoi jyrkästi kaartaessa perä pitämään pauketta ja narinaa.

      Tuo Millersin öljy on täysesteriöljy, ei vain esterivahvisteinen kuten monilla muilla, jonka takia myös kallista. Esteriöljyjen voitelevuus on paljon parempi kuin mineraaleilla ja PAO-pohjaisilla synteettisillä. Olen siirtynyt myös moottoriöljyissä esteriöljyihin, tosin en Millersiin.

      • Anonyymi

        Höpöpoikahan sinä olet. Vai magneettipropust näet miten öljy toimii, nerokasta, hihii! Ja renkaan nastoista näet mikä öljy toimii tasauspyörästössä, ihan parasta huumoria aikoihin.


    • Anonyymi

      Laita auton rekisteritunnus, niin katsotaan autoon sopiva vaihteistoöljy.
      Muuten se on "sinne päin" mutuilua.

    • Anonyymi

      Oikeanlainen luokitus on kaikilla valmistajilla ja se siitä muutu paremmaksi mitenkään.

    • Anonyymi

      Öljyjen luokitus ja laatu ovat kaksi eri asiaa.

    • Anonyymi

      Itse laittaisin öljyä, joka on ollut tehtaalta lähtiessä. Ei tarvitse tehdä selvästä asiasta hifiä. Se, että täyttää laatuluokitukset tai on niiden ylittävä tuote, ei todista mitään tuotteen todellisesta sopivuudesta kohteeseen.

      • Anonyymi

        Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
        Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
        Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli.

        Eiköhän ne ole ne öljyt mitä tehdas suosittelee, löytyy konepellin alta tarrat tai ohjekirjassa.


    • Anonyymi

      Kun tunnetun valmistajan tuote täyttää laatuvaatimukset niin tavanomaisessa käytössä laatu varmasti riittää. Hifistelijät voivat sitten selvittää asiaa edelleen.

      Tärkeintä on että öljyt vaihdetaan edes joskus.

    • Anonyymi

      Tärkeintä on ettei vaihteisto öljyjä vaihdeta koskaan.

      • Anonyymi

        Miten perustelet väitettäsi ettei vaihdeta koskaan?


      • Anonyymi

        Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
        Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
        Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
        Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
        Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!!

        Taitaa aika harvassa nykyautossa manuaalin vaihteistoöljyn vaihto kuulua huolto- ohjelmaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa aika harvassa nykyautossa manuaalin vaihteistoöljyn vaihto kuulua huolto- ohjelmaan .

        Manuaalilaatikko. Ajettu 35 v aikana 556 000 km. Öljyjä ei ole vaihdettu muuten, kuin lisätty vetoakseliremonttien yhteydessä hukkaan valuneen tilalle.
        Eli tyhjennyspropun seutu rätillä puhtaaksi, öljyt puhtaaseen muoviastiaan ja remontin jälkeen samat öljyt takaisin, täyttösuppilossa rätti siltä varalta, että olisi joku likakikkare päässyt mukaan. Tyhjennyspropussa magneetti; ei koskaan mitään metallihilua.
        Auto nykymittapuulla pieni Ranskan Rapea, ei mikään malmikasa niinkuin nykyiset möhköt.
        Näin ne AUTOT toimivat!


    • Anonyymi

      Käytetyissä öljyissä on mineraalia mukana. 2015 mallit jopa vaativat sellaisia,

    • Anonyymi

      Suurimmat erot ovat kylmäjuoksevuudessa, jopa saman viskositeetti-luokan sisällä on erittäin suuria vaihteluja miten notkeita ovat esim -20 asteessa.

      Kannattaa katsoa öljyn teknisistä tiedoista Brookfield viskositeetti @ -40. Vaikkei öljyä käytetä noin kylmässä, niin se kertoo yleisesti hyvin miten pysyy juoksevana pakkasilla.

      Esim yksi 75w90 voi tuntua hyvin paksulta jo -10 asteessa, toinen hyvin juoksevaa vielä -20 asteessa.

      Toinen asia minkä katsoisin on ettei käytä GL5 luokan öljyä jos GL4 kelpaa. GL4 juoksevampaa ja voi olla usein parempi synkroille. Jos auto vaatii esim GL4 tai GL5, laita mieluummin GL4 vaihteistoon. GL5 enemmän peräöljy.

      75w90 luokan öljyistä ainakin Castrol Multivehicle 75w90 GL4 on huppu-öljy, erittäin matala Brookfield viskositeetti ja perustuu synteettiseen PAO öljyyn koska se Ford luokitus jonka täyttää, vaatii että perustuu synteettiseen perusöljyyn. soveltuu toki muihinkin kuin Fordeihin.

      • Anonyymi

        Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.

        Tuohan on nimenomaan autonvalmistajan (Fordin) vaaitmus että perustuttava synteettiseen perusöljyyn (PAO) jotta öljy saa Ford luokituksen. Muillakin merkeillä siitä on vain hyötyä koska synteettiseen perusöljyyn perustuvat ovat pitkäikäisempiä ja yleensä parempi viskositeetti-indeksi eli toimivat paremmin äärioloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.

        Ja jos autonvalmistajan ohje on vaikka 75W-90 GL-4 niin ei se kumoa noita muita luokituksia jos perustuu synteettiseen PAO-öljyyn. Edelleen kyseessä on 75W-90 GL-4 öljy.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja miten olet tuon asian todennut ja "mitannut"?


    • Anonyymi

      Tuli juuri laskettua 8v ja 60tkm ajetut loota öljyt poies jotka olivat tyyristä castrolia , oli kuin uutta öljyä , tilalle halvemmat mobiloil 1 SHC ,kun muutaman tonnin kosla , kokemuksesta kyllä laittasin nuo hyvät castrolit ilman muuta ,oli kyllä yllätys miten kirkkaat olivat vielä 8v. jälkeenkin , olisivat varmaan menneet vielä vuosikausia jolloin auto jo paalutavaraa, eli -07 toyota tietty :) .

      • Anonyymi

        Taisit säästää hurjia summia kun vaihdoit halvempaan öljyyn?
        No oikeasti nuo perinteiset automaatit ja manuaalit eivät kauheasti välitä mitä öljyä sinne tungetaan, kunhan täyttää valmistajan specsit, mutta toisaalta niillä ajaa taas vähintään 100tkm, eli kustannus on olematon öljyn hinnan suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit säästää hurjia summia kun vaihdoit halvempaan öljyyn?
        No oikeasti nuo perinteiset automaatit ja manuaalit eivät kauheasti välitä mitä öljyä sinne tungetaan, kunhan täyttää valmistajan specsit, mutta toisaalta niillä ajaa taas vähintään 100tkm, eli kustannus on olematon öljyn hinnan suhteen.

        No ei lie summat suuria ole jos ei laaduissakaan isompia eroja , harvapa enää tän ikäiseen ihan parhaita /kalleimpia tuotteita ostelee , itsekki voinu jo vuosia sitten alaa "säästämään" noissa , mennään kohtuu kustannuksin laadusta tinkimättä . Ei enään tässä vaiheessa ole merkitystä isommin kun käyttökunnossa pitäminen kohtuu kustannuksin , auton arvo itsessään kun on enään arvottoman ja käyttöarvon välimaastossa .


      • Anonyymi

        Tuo Mobil SHC 75w-90 GL4/5 on kuin tervaa pakkasilla. Itse vaihdoin pois tuosta ja tilalle Castrol Multivecihle 75W-90 GL4. Castrolilla ei huomaakaan vaihdekepin tuntumasta vaikka olisi -20, tuo mobil tuntuu vaihdekepistä kuin tervalta vastaavassa kylmyydessä. Ainakin kunnes vaihdelaatikko lämpenee ajon aikana.

        Syyn eroon löytää öljyjen teknisistä tiedoista, Mobililla paljon suurempi Brookfield viskositeetti pakkasilla vaikka öljyjen SAE viskositeetti (75W-90) on sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Mobil SHC 75w-90 GL4/5 on kuin tervaa pakkasilla. Itse vaihdoin pois tuosta ja tilalle Castrol Multivecihle 75W-90 GL4. Castrolilla ei huomaakaan vaihdekepin tuntumasta vaikka olisi -20, tuo mobil tuntuu vaihdekepistä kuin tervalta vastaavassa kylmyydessä. Ainakin kunnes vaihdelaatikko lämpenee ajon aikana.

        Syyn eroon löytää öljyjen teknisistä tiedoista, Mobililla paljon suurempi Brookfield viskositeetti pakkasilla vaikka öljyjen SAE viskositeetti (75W-90) on sama.

        No , ei auta ku ootella talvee sitten mielenkiinnolla mitä tuleman pitää , vaihtohomma ainakin tosi helppo corollaan . Tosiaan castrolilla ei eroa juurikaan huomaa oliko talvi vai kesä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No , ei auta ku ootella talvee sitten mielenkiinnolla mitä tuleman pitää , vaihtohomma ainakin tosi helppo corollaan . Tosiaan castrolilla ei eroa juurikaan huomaa oliko talvi vai kesä .

        Eipä ole ollut mitään ongelmia tän "tervan" suhteen ainakaan tänä talvena , ihan kauheita paukkupakkasia ei ole ollut mutta hyvin ajaa asiansa eikä ole laatikko ollut jäykkä käyttää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole ollut mitään ongelmia tän "tervan" suhteen ainakaan tänä talvena , ihan kauheita paukkupakkasia ei ole ollut mutta hyvin ajaa asiansa eikä ole laatikko ollut jäykkä käyttää .

        Varmasti riippuu autostakin, vaihteistot erilaisia. Ainakin Mazdan laatikko tuntui hyvin tahmealta jo -10 asteessa Mobil SHC 75w-90 öljyllä (laittoivat sitä Mazdan merkkihuollossa) mutta Castrol Multivehicle 75w-90 GL4 ei tunnu tahmealta edes -20 asteessa.

        Brookflied lukeman perusteella Castrol paljon juoksevampaa kylmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti riippuu autostakin, vaihteistot erilaisia. Ainakin Mazdan laatikko tuntui hyvin tahmealta jo -10 asteessa Mobil SHC 75w-90 öljyllä (laittoivat sitä Mazdan merkkihuollossa) mutta Castrol Multivehicle 75w-90 GL4 ei tunnu tahmealta edes -20 asteessa.

        Brookflied lukeman perusteella Castrol paljon juoksevampaa kylmänä.

        Pysyypähän tervat laatikon sisäpuolella paremmin sitten vanhassa autossa....


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      5054
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3092
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1278
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe