Onko noiden öljyfirmojen vaihteistoöljyissä paremmuus eroja kuten esim. moottoriöljyissä on. Tarkoitus olisi vaihtaa uudet öljyt Seat 1.4 vm 2015 manuaalilaatikkoon, ajettu 140000. Antakaapa suosituksia.
Vaihteisto öljyt
29
570
Vastaukset
- Anonyymi
On noissa melkoisia eroja kuten moottoriöljyissäkin. Vaihteistoöljyjä ei tarvitse kovin usein vaihtaa niin sitä halvinta ei kannata etsiä.
Olen päätynyt käyttämään myös vanhemmassa kalustossani Millersn vaihteisto- ja peräöljyjä. Suhteellisen hinnakasta, mutta eipä sitä paljoa mene.
Millers CRX 75W-90 NT on erinomainen vaihtoehto.
Saa tuolta ja lähettävät kotiin, niin ei yarvitse lähteä edes kaupoille.
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/p1246-crx-75w-90-nt-1-litra-7966-fi.html
Jos itse vaihdat niin katso sitä magneettiroppua, joka yleensä on vaihteistoissa. Muilla kokeilemillani öljyillä mulla oli aina kunnon metallituppo kertynyt siihen. Tuolla tulee korkeintaan vähän mustaa. Pakkasillakin toimii vaihteet liikkeelle lähtiessä kunnolla eikä tahmaa.- Anonyymi
No miten päädyit tuohon kyseiseen merkkiin ja öljyyn? Miten pystyt toteamaan eri öljyjen eron ja oletko monia kokeillut?
- Anonyymi
Tuo Millerssi voi olla vaikka kuinka hyvä öljy . Itse laitan kuitenkin auton valmistajan vaatimukset täyttävää , tunnetun valmistajan öljyä .
- Anonyymi
Kuten tuossa jo aikasemmin totesin niin olen kokeillut vuosien aikana monia öljyjä eri ajoneuvoissa. Surkeimpia ovat Suomessa yleisimmin myytävät öljyt.
Eroja on jo vaihteiston toiminnassa ja vaihtamisen täsmällisyydessä. Lisäksi se magneetilla varustettu tyhjennysroppu on myös hyvä mittari. Kertoo paljon voitelevuudesta. Hyvä keksintö myös moottorissa. Kaikkiin ajoneuvoihini, myös moottoripyöriin, olen vaihtanut moottorin tyhjennnysropun magneetilla varustettuun.
Kahdessa autossani on perinteinen levylukkoperä. Millersillä on kyseistä öljystä myös lukkoperiin tarkoitettu versio. Tosin toiseen kuluu se paksumpi versio eli 75W-140. Varsinkin tämä talvi on ollut paikoitellen jäinen. Enpä ole jäänyt takavetoisella kertaakaan jumiin. Nastojen jäljistä näkee että lukko toimii kuten pitää, varsinkin jos toinen pyörä on ollut pitävällä pinnalla ja toinen märällä jäällä. Yhdestä kokeilemastani öljystä loppui ominaisuudet alle 30 000 km ajolla. Kesällä alkoi jyrkästi kaartaessa perä pitämään pauketta ja narinaa.
Tuo Millersin öljy on täysesteriöljy, ei vain esterivahvisteinen kuten monilla muilla, jonka takia myös kallista. Esteriöljyjen voitelevuus on paljon parempi kuin mineraaleilla ja PAO-pohjaisilla synteettisillä. Olen siirtynyt myös moottoriöljyissä esteriöljyihin, tosin en Millersiin.- Anonyymi
Höpöpoikahan sinä olet. Vai magneettipropust näet miten öljy toimii, nerokasta, hihii! Ja renkaan nastoista näet mikä öljy toimii tasauspyörästössä, ihan parasta huumoria aikoihin.
- Anonyymi
Laita auton rekisteritunnus, niin katsotaan autoon sopiva vaihteistoöljy.
Muuten se on "sinne päin" mutuilua. - Anonyymi
Oikeanlainen luokitus on kaikilla valmistajilla ja se siitä muutu paremmaksi mitenkään.
- Anonyymi
Öljyjen luokitus ja laatu ovat kaksi eri asiaa.
- Anonyymi
Itse laittaisin öljyä, joka on ollut tehtaalta lähtiessä. Ei tarvitse tehdä selvästä asiasta hifiä. Se, että täyttää laatuluokitukset tai on niiden ylittävä tuote, ei todista mitään tuotteen todellisesta sopivuudesta kohteeseen.
- Anonyymi
Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tietää, mitä öljyä tehtaalla on vaihdelaatikkoon kaadettu?
Luokituksen kyllä, mutta entäs merkki ja malli.Eiköhän ne ole ne öljyt mitä tehdas suosittelee, löytyy konepellin alta tarrat tai ohjekirjassa.
- Anonyymi
Kun tunnetun valmistajan tuote täyttää laatuvaatimukset niin tavanomaisessa käytössä laatu varmasti riittää. Hifistelijät voivat sitten selvittää asiaa edelleen.
Tärkeintä on että öljyt vaihdetaan edes joskus. - Anonyymi
Tärkeintä on ettei vaihteisto öljyjä vaihdeta koskaan.
- Anonyymi
Miten perustelet väitettäsi ettei vaihdeta koskaan?
- Anonyymi
Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihteistoöljyt vaihdetaan 60 tkm jälkeen kaikissa henkilöautoissa myös "automaattilaatikot"!
Pikkuhinta vaihtaa öljyt ajoissa, ettei tule kallista tyyppivikaa (tiptronic ketjuvariaattori, s tronic DSG kaksoiskytkin, manuaalit......
Maahantuojat voi puhua toista, että saavat myydä kallista korjausta ja varaosaa!!Taitaa aika harvassa nykyautossa manuaalin vaihteistoöljyn vaihto kuulua huolto- ohjelmaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa aika harvassa nykyautossa manuaalin vaihteistoöljyn vaihto kuulua huolto- ohjelmaan .
Manuaalilaatikko. Ajettu 35 v aikana 556 000 km. Öljyjä ei ole vaihdettu muuten, kuin lisätty vetoakseliremonttien yhteydessä hukkaan valuneen tilalle.
Eli tyhjennyspropun seutu rätillä puhtaaksi, öljyt puhtaaseen muoviastiaan ja remontin jälkeen samat öljyt takaisin, täyttösuppilossa rätti siltä varalta, että olisi joku likakikkare päässyt mukaan. Tyhjennyspropussa magneetti; ei koskaan mitään metallihilua.
Auto nykymittapuulla pieni Ranskan Rapea, ei mikään malmikasa niinkuin nykyiset möhköt.
Näin ne AUTOT toimivat!
- Anonyymi
Käytetyissä öljyissä on mineraalia mukana. 2015 mallit jopa vaativat sellaisia,
- Anonyymi
Suurimmat erot ovat kylmäjuoksevuudessa, jopa saman viskositeetti-luokan sisällä on erittäin suuria vaihteluja miten notkeita ovat esim -20 asteessa.
Kannattaa katsoa öljyn teknisistä tiedoista Brookfield viskositeetti @ -40. Vaikkei öljyä käytetä noin kylmässä, niin se kertoo yleisesti hyvin miten pysyy juoksevana pakkasilla.
Esim yksi 75w90 voi tuntua hyvin paksulta jo -10 asteessa, toinen hyvin juoksevaa vielä -20 asteessa.
Toinen asia minkä katsoisin on ettei käytä GL5 luokan öljyä jos GL4 kelpaa. GL4 juoksevampaa ja voi olla usein parempi synkroille. Jos auto vaatii esim GL4 tai GL5, laita mieluummin GL4 vaihteistoon. GL5 enemmän peräöljy.
75w90 luokan öljyistä ainakin Castrol Multivehicle 75w90 GL4 on huppu-öljy, erittäin matala Brookfield viskositeetti ja perustuu synteettiseen PAO öljyyn koska se Ford luokitus jonka täyttää, vaatii että perustuu synteettiseen perusöljyyn. soveltuu toki muihinkin kuin Fordeihin.- Anonyymi
Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.
Tuohan on nimenomaan autonvalmistajan (Fordin) vaaitmus että perustuttava synteettiseen perusöljyyn (PAO) jotta öljy saa Ford luokituksen. Muillakin merkeillä siitä on vain hyötyä koska synteettiseen perusöljyyn perustuvat ovat pitkäikäisempiä ja yleensä parempi viskositeetti-indeksi eli toimivat paremmin äärioloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, kannattaa lähteä aina itse tekemään päätelmiä ja muita POA ja krakkausjuttuja miettimään ja unohtaa auton valmistajan ohjeet ja suositukset.
Ja jos autonvalmistajan ohje on vaikka 75W-90 GL-4 niin ei se kumoa noita muita luokituksia jos perustuu synteettiseen PAO-öljyyn. Edelleen kyseessä on 75W-90 GL-4 öljy.
- Anonyymi
Itse olen päässyt normaali vaihteistoöljyissä parhaaseen tulokseen Motonetin
Total 75w öljyllä. RedLine tietysti todella hyvä.
https://www.motonet.fi/tuote/total-traxium-gear-9-fe-sae-75w-1-l-vaihteistooljy?product=59-0435- Anonyymi
Ja miten olet tuon asian todennut ja "mitannut"?
- Anonyymi
Tuli juuri laskettua 8v ja 60tkm ajetut loota öljyt poies jotka olivat tyyristä castrolia , oli kuin uutta öljyä , tilalle halvemmat mobiloil 1 SHC ,kun muutaman tonnin kosla , kokemuksesta kyllä laittasin nuo hyvät castrolit ilman muuta ,oli kyllä yllätys miten kirkkaat olivat vielä 8v. jälkeenkin , olisivat varmaan menneet vielä vuosikausia jolloin auto jo paalutavaraa, eli -07 toyota tietty :) .
- Anonyymi
Taisit säästää hurjia summia kun vaihdoit halvempaan öljyyn?
No oikeasti nuo perinteiset automaatit ja manuaalit eivät kauheasti välitä mitä öljyä sinne tungetaan, kunhan täyttää valmistajan specsit, mutta toisaalta niillä ajaa taas vähintään 100tkm, eli kustannus on olematon öljyn hinnan suhteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisit säästää hurjia summia kun vaihdoit halvempaan öljyyn?
No oikeasti nuo perinteiset automaatit ja manuaalit eivät kauheasti välitä mitä öljyä sinne tungetaan, kunhan täyttää valmistajan specsit, mutta toisaalta niillä ajaa taas vähintään 100tkm, eli kustannus on olematon öljyn hinnan suhteen.No ei lie summat suuria ole jos ei laaduissakaan isompia eroja , harvapa enää tän ikäiseen ihan parhaita /kalleimpia tuotteita ostelee , itsekki voinu jo vuosia sitten alaa "säästämään" noissa , mennään kohtuu kustannuksin laadusta tinkimättä . Ei enään tässä vaiheessa ole merkitystä isommin kun käyttökunnossa pitäminen kohtuu kustannuksin , auton arvo itsessään kun on enään arvottoman ja käyttöarvon välimaastossa .
- Anonyymi
Tuo Mobil SHC 75w-90 GL4/5 on kuin tervaa pakkasilla. Itse vaihdoin pois tuosta ja tilalle Castrol Multivecihle 75W-90 GL4. Castrolilla ei huomaakaan vaihdekepin tuntumasta vaikka olisi -20, tuo mobil tuntuu vaihdekepistä kuin tervalta vastaavassa kylmyydessä. Ainakin kunnes vaihdelaatikko lämpenee ajon aikana.
Syyn eroon löytää öljyjen teknisistä tiedoista, Mobililla paljon suurempi Brookfield viskositeetti pakkasilla vaikka öljyjen SAE viskositeetti (75W-90) on sama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo Mobil SHC 75w-90 GL4/5 on kuin tervaa pakkasilla. Itse vaihdoin pois tuosta ja tilalle Castrol Multivecihle 75W-90 GL4. Castrolilla ei huomaakaan vaihdekepin tuntumasta vaikka olisi -20, tuo mobil tuntuu vaihdekepistä kuin tervalta vastaavassa kylmyydessä. Ainakin kunnes vaihdelaatikko lämpenee ajon aikana.
Syyn eroon löytää öljyjen teknisistä tiedoista, Mobililla paljon suurempi Brookfield viskositeetti pakkasilla vaikka öljyjen SAE viskositeetti (75W-90) on sama.No , ei auta ku ootella talvee sitten mielenkiinnolla mitä tuleman pitää , vaihtohomma ainakin tosi helppo corollaan . Tosiaan castrolilla ei eroa juurikaan huomaa oliko talvi vai kesä .
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346