Miksi narsistin jättäminen on vaikeaa mutta ei mahdotonta

Anonyymi-ap

Menu
OMA TILI
Ostoskorissa ei ole tuotteita.
0,00 €
0Cart
Taloudellinen väkivalta, mitä se on?

Kirsi
Narsisti Ja Narsistinen Pahoinpitely
JAA BLOGIPOSTAUS

Taloudellinen väkivalta, mitä se on? Taloudellinen väkivalta on yleinen taktiikka, jota narsistit käyttävät uhriinsa saavuttaakseen valtaa ja kontrollia suhteessa. Taloudellinen väkivalta voi olla näkyvillä koko suhteen ajan tai se voi tulla näkyväksi silloin, kun uhri on jättämässä tai jättänyt suhteen.

Taloudellinen väkivalta, mitä se on?
Taloudellinen väkivalta voi alkaa hienovaraisesti ja kehittyä ajankanssa voimakkaammaksi. Se voi jopa näyttäytyä aluksi rakkautena, koska narsistilla on kyky olla charmikas ja mestarillinen manipuloimaan. Suhteen alussa narsisti voi esimerkiksi todeta, että: Minä olen parempi raha-asioissa kuin sinä. Anna minun hoitaa sinunkin raha-asiasi. Voit huoletta antaa raha-asiasi minun hoitooni ja luopua stressistä.

Suhteen alussa uhri uskoo, että hän voi luottaa kumppaniinsa, johon hän on rakastunut, ja on halukas antamaan päätösvallan raha-asioista narsistille. Tämä tilanne ajautuu ajan kanssa yleensä siihen pisteeseen asti, että narsisti antaa uhrille yhä vähemmän ja vähemmän oikeuksia omiin tileihin/rahoihin ja myöhemmin uhri joutuu havaitsemaan, että hänen rahansa on siirretty muualle tai hänellä ei ole enää tietoa perheen raha-asioista.

Taloudellinen väkivalta, tätä se on!
Taloudellinen väkivalta koostuu neljästä eri osa-alueesta (lähde: Kaittila, Nyqvist). Niitä ovat:

työssäkäynnin rajoittaminen ja häiriköinti
rahaan liittyvä kontrollointi
taloudellinen hyväksikäyttö
eron jälkeinen taloudellinen väkivalta
Työssäkäynnin rajoittaminen ja häiriköinti tarkoittaa sitä, että narsisti hankaloittaa kumppaninsa töihin pääsyä. Hän voi esimerkiksi tyhjentää kumppanin autosta renkaat, piilottaa autonavaimet tai pahoinpidellä uhria siten, että ruhjeet estävät hänen töihinpääsynsä. Narsisti voi myös häiriköidä työntekoa: esimerkiksi tulemalla konkreettisesti työpaikalle tai soittelemalla sinne yhtenään tarkistussoittoja.

Rahaan liittyvä kontrollointi tarkoittaa, että narsisti voi valvoa uhrin rahan käyttöä. Hän saattaa kytätä jokaista ostosta tai kuittia ja kysellä, kuinka paljon rahaa taas kului ja raivostua sitten silmittömästi rahanmenosta. Narsisti voi myös tehdä kaikki rahaan liittyvät päätökset yksin, kysymättä kumppaniltaan mitään. Hän voi lisäksi salata kumppanilta kumppanin omia rahoja koskevia tietoja tai pimittää tietoa omasta rahatilanteestaan, kuten velkaantumisestaan.

Taloudellinen hyväksikäyttö tarkoittaa toisen omaisuuden varastamista tai velkakierteeseen saattamista. Se voi tarkoittaa myös kieltäytymistä taloudellisesta vastuusta: esimerkiksi niin, että narsisti pitää omat palkkatulot itsellään, jolloin perheen hyvinvointi jää yksinomaan kumppanin vastuulle. Tai, se voi tarkoittaa perheen yhteisten varojen käyttämistä narsistin omiin tarkoituksiin, kuten uhkapeleihin tai päihteisiin.

Eron jälkeinen taloudellinen väkivalta voi näyttäytyä kieltäytymisenä elatusmaksujen maksamisesta. Narsisti voi myös tahallisesti venyttää huoltajuus- tai eroprosessia, pitkittämällä oikeuden päätökseen vaadittavien asiakirjojen toimittamista. Hän voi myös järjestellä raha-asiansa siten, että hänen tulonsa ja varallisuutensa näyttävät todellista pienemmiltä, mikä heikentää kumppanin taloudellista asemaa. Toisaalta eron jälkeinen taloudellinen väkivalta voi näyttäytyä mm. varastamisena, työnteon sabotointina tai omaisuuden vahingoittamisena.

16

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tunnen tuon kookkaan kaverin.

      • Anonyymi

        Vieläkö se hakkaa aikaansa joka päivä Kukkaromäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö se hakkaa aikaansa joka päivä Kukkaromäessä.

        Aikaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaansa?

        Fennia Rail


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fennia Rail

        Rata Raili


    • Anonyymi

      Absolut vodka vanilla.

      • Anonyymi

        Näin tulin ja voitin.Tulin ulkomailta PIEKSÄMÄELLE kutsuttuna miehen luo.Kaikki aluksi meni ihan good.Mutta vuosi ja vähän toista,huomasin valehtelua syyttelyä ja kieroilua, niin minua kuin muitakin kohtaan. Teko sairautta ja muuta keksittyä asiaa ,kun rahaa ei ollutkaan niin kuin minulle uskoteltiin.Narsistiset piirteet asui esiin.Alkoi päivittäinen helvetti ,mustasukkaisuutta,valehtelua ja uskottelua aivan satasella minuun kohdisti.Mutta läksin opiskelee ja pääsin arki helvetistä, noin osittain irti.Valmistelin asiata eroon kun olin toisella paikka kunnalla.Valmistuin ja sitten tein sen, EROSIN muutin muualle ja tapasin nykyisen AVIOMIEHENI jonka kanssa olen elänyt vuosia.MUUTA EN JÄÄNYT KAIPAAMAAN PIEKSÄMÄELLE KUIN ,hyviä ystäviä ja tukihenkilöitä, jotka auttoivat minua vaikeina aikoina.Kiitos Heille .Nyt elämä hymyilee ja OLEN ONNELLINEN.Mutta sille narsisti miehelle sanon vain 6sanaa.KIITOS siitä että pyysit minut suomeen.KYLLÄ ELÄMÄ ON SITTEN IHANAA KUN SAA OIKEASTI RAKASTAA..


      • Anonyymi

        Onnea uudelle elämälle ja rohkealle teolle.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Selvitin kaupungilta olinko minä kyseisten tietohakujen kohteena. Vastaukseksi sain, että silloinen tekninen johtaja oli sairauslomansa marraskuun 2022 – tammikuun 2023 aikana tehnyt kaupungin tunnuksilla ja kustannuksella useita eri tietohakuja minusta, jotka eivät liity virkatehtäviin.

        Kysyn tekniseltä lautakunnalta, oletteko antaneet toimeksiannon tietohausta teknisen johtajan sairausloman aikana kuten hän niin väittää? Pyydän kaupunginhallitusta selvittämään tämän asian perusteellisesti ja ilmoittamaan asiasta muillekin perusteettomien tietohakujen kohteille kuten EU:n tietosuoja-asetus edellyttää.
        Pieksämäen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvitin kaupungilta olinko minä kyseisten tietohakujen kohteena. Vastaukseksi sain, että silloinen tekninen johtaja oli sairauslomansa marraskuun 2022 – tammikuun 2023 aikana tehnyt kaupungin tunnuksilla ja kustannuksella useita eri tietohakuja minusta, jotka eivät liity virkatehtäviin.

        Kysyn tekniseltä lautakunnalta, oletteko antaneet toimeksiannon tietohausta teknisen johtajan sairausloman aikana kuten hän niin väittää? Pyydän kaupunginhallitusta selvittämään tämän asian perusteellisesti ja ilmoittamaan asiasta muillekin perusteettomien tietohakujen kohteille kuten EU:n tietosuoja-asetus edellyttää.
        Pieksämäen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja

        Onhan normaalia että jotkut etsivät nuorten naisten kuvia ja jotkut nuorten miesten kuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan normaalia että jotkut etsivät nuorten naisten kuvia ja jotkut nuorten miesten kuvia.

        Kyllä saa kysyä onko joku katsellut luvatta tietoja.


    • Anonyymi

      Nuori mies käyttää perheen tuet itse. Ja vielä vaimon rahat uhkailemalla.

      • Anonyymi

        POLIISI PAIKALLE!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        POLIISI PAIKALLE!

        Pääkirjoitus: Tästä Sanna Marinin hallituksen uudistuksesta on tulossa kansallinen häpeä – onko kriisistä ulospääsyä?
        Kun huonokuntoinen vanhus ei pääse hoitoon ja terveydenhoidon lähipalvelut katoavat, paljastuu huonon lakivalmistelun todellinen ydin, kirjoittaa pääkirjoitustoimittaja Timo Paunonen.





        Sotesta tuli jättiläinen, johon Suomella ei ole varaa.
        Sotesta tuli jättiläinen, johon Suomella ei ole varaa. KUVA: RONI REKOMAA / LEHTIKUVA

        Timo Paunonen
        9:00
        Pääministeri Sanna Marinin (sd) punavihreä hallitus lopetti vihdoin loputtoman vatkaamisen ja runnoi sote-uudistuksen läpi poliittisena kompromissina. Suomi jaettiin 21 hyvinvointialueeseen ja Helsinkiin. Ne ovat järjestäneet terveydenhoidon, sosiaalihuollon ja pelastustoimen alueillaan vuoden 2023 alusta. Rahat tulevat valtiolta.

        MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

        MAINOS PÄÄTTYY
        Uudistuksen piti korjata sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus, purkaa byrokratiaa ja helpottaa hoitoon pääsyä. Käytännössä sote imee entistä hurjemmin rahaa, lisää hallintohimmeleitä ja vaikeuttaa ihmisten hoitoon pääsyä.

        Sotessa syntyikin jättiläinen, johon Suomella ei ole varaa.

        PÄÄMINISTERI Petteri Orpon (kok) hallituksen ohjelma uskoi, että sote-palveluihin riittää 23 miljardia euroa vuonna 2023. Ei riitä. Kun alueiden tilinpäätökset viime vuodelta valmistuvat, summa on todennäköisesti 1,5 miljardia euroa suurempi. Tällä kustannusten nousulla vuonna 2027 sote-menot olisivat jo lähes 30 miljardia euroa.

        Lain mukaan hyvinvointialueiden on katettava budjettialijäämänsä ja sopeutettava toimintojaan vuoden 2026 loppuun mennessä. Täytyy muistaa, että monet terveyspalvelut ovat lakisääteisiä. Ne on pakko järjestää.

        MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

        MAINOS PÄÄTTYY
        Huhtikuun aikana alueilla tehdään päätöksiä säästötoimista. Sote-päättäjien käsittelyssä olevat esitykset lupaavat kansalaisille kylmää kyytiä.

        Terveysasemia lakkautetaan tai niiden toimintoja karsitaan, päivystyksiä keskitetään, vanhustenhoidon ympärivuorokautisia paikkoja karsitaan, synnytyksiä keskitetään, neuvontapalveluja karsitaan ja asiakkaat joutuvat hoitamaan asioitaan puhelimella tai digitaalisesti – jos pystyvät ja osaavat.

        Eniten säästöt iskevät perusterveydenhoitoon ja vanhusten hoitoon.


    • Anonyymi

      Onhan tuo sote mätäpaise ollut luultavasti aina Suomessa, ketään ei vaan ole kiinnostanut mitä se maksaa kun vasta korkojen noustessa yms. Joo kyllä ihmiset vanhenee ja muuta sellaista hokemaa. Hoidetaan tämä niinkuin mustapää, kun sitä aikansa puristaa niin kyllä se muuttuu valkoiseksi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe