Miten toiset ei aja kolareita eikä edes joudu niihin

Anonyymi-ap

Miten se on mahdollista.

Oma vinkkini tähän yltämiseen on: Aja normaalista.

Kun osaat ajaa normaalisti, sinulla on mahdollista kehittyä, lähtökohta on osata EDES ajaa normaalisti. Normaalin ajamiseen pääsee kun osaa ne perus asiat edes, silloin voi edetä paremmaksi.

Jos et kykene edes normaaliin ajamiseen niin itse epäilen oletko millään nopeuksilla turvallinen liikenteessä itsellesi tai muillekkaan!

81

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi perusjuttu on jättää pitkä välimatka edelläajavaan aina. Vähemmän häsläämistä.

    • Anonyymi

      Ennemmin tai sitten myöhemmin kolari tms. kuitenkin tapahtuu.
      Olen ihan tarpeekdi kuullut näitä "ikinä en ole kolaria ajanut" -juttuja.
      Sitten ajetaan pillerikännissä terveyskeskuksen lasiovista sisään etc.

      • Anonyymi

        Joopa joo, mutta nämä mainitsemasi pillerikännissä lasiovista sisään ajaneet eivät olekkaan olleet eivätkä siten kuulu viisaitten ajavien ryhmään. Tottakait on meitä iso joukko, jotka emme ole koskaan kolaria ajaneet ja vakaa aikomuksemme on myöskin jatkossa ajaa kolareitta. Miten se käytännössä onnistuu, niin en ala kertaamaan täällä jo tiuhaan esillä olleita ennakoivan ajon tapoja, miten se onnistuu ?


    • Anonyymi

      Päinvastoin, pitää ajaa kiivaasti ja ohitella kunnes pääsee ajamaan omassa rauhassa. Liian rauhallinen ajaminen muutenkin on koitunut monen kohtaloksi, ihmisellä on taipumus nukahtaa tai menettää keskittyminen jos asiat käy liian tylsiksi. Letkoissa ei varsinkaan pidä alkaa ajamaan, silloin on riskinä että jää muiden tekemien ajovirheiden uhriksi. Kaasua ja ohi, näin pääsee eroon riskitekijöistä, ja vireystilakin pysyy korkeana.

      • Anonyymi

        Tuo neuvosi ei ole kaikilta osin pätevä, koska keli määrää hyvin pitkälle ajo nopeuden ja huima nopeus kun on erittäin riskialtista huonossa kelissä.
        Minulle ja monelle muullekin rauhallinen ajonopeus on leppoisaa, jossa ei tarvi rystyset valkeina pitää sommasta kiinni. Nukahtaminen ei johdu rauhallisesta ajo tavasta, vaan huonosti nukutusta yöstä ja ylenpalttisesta rasituksesta tai stressistä. Mutta letkoissa ei tosiaan kannate ajaa, vaan jättäytyä letkan hännille, jossa saa sitten ajella kaikessa rauhassa. Tarvitsee siis vaan ajaa letkaa hiukkasen hitaammin, niin pääsee hännille, kun kaikki vauhtihirmut ovat ohitelleet ja menneet menojaan. Samassa huoltoaseman kahvijonossa tavataan kumminkin. Vauhti ei siis ole se pääasia ja ratkaiseva tekijä liikenteessä, vaan maltillinen ajonopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo neuvosi ei ole kaikilta osin pätevä, koska keli määrää hyvin pitkälle ajo nopeuden ja huima nopeus kun on erittäin riskialtista huonossa kelissä.
        Minulle ja monelle muullekin rauhallinen ajonopeus on leppoisaa, jossa ei tarvi rystyset valkeina pitää sommasta kiinni. Nukahtaminen ei johdu rauhallisesta ajo tavasta, vaan huonosti nukutusta yöstä ja ylenpalttisesta rasituksesta tai stressistä. Mutta letkoissa ei tosiaan kannate ajaa, vaan jättäytyä letkan hännille, jossa saa sitten ajella kaikessa rauhassa. Tarvitsee siis vaan ajaa letkaa hiukkasen hitaammin, niin pääsee hännille, kun kaikki vauhtihirmut ovat ohitelleet ja menneet menojaan. Samassa huoltoaseman kahvijonossa tavataan kumminkin. Vauhti ei siis ole se pääasia ja ratkaiseva tekijä liikenteessä, vaan maltillinen ajonopeus.

        Vaikka olisi kuiva keli, näkyvyyttä sata kilsaa joka suuntaan jne, niin aina löytyy yksi, joka tekee sen virheliikkeen. Emmehän me ihmiset robotteja ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo neuvosi ei ole kaikilta osin pätevä, koska keli määrää hyvin pitkälle ajo nopeuden ja huima nopeus kun on erittäin riskialtista huonossa kelissä.
        Minulle ja monelle muullekin rauhallinen ajonopeus on leppoisaa, jossa ei tarvi rystyset valkeina pitää sommasta kiinni. Nukahtaminen ei johdu rauhallisesta ajo tavasta, vaan huonosti nukutusta yöstä ja ylenpalttisesta rasituksesta tai stressistä. Mutta letkoissa ei tosiaan kannate ajaa, vaan jättäytyä letkan hännille, jossa saa sitten ajella kaikessa rauhassa. Tarvitsee siis vaan ajaa letkaa hiukkasen hitaammin, niin pääsee hännille, kun kaikki vauhtihirmut ovat ohitelleet ja menneet menojaan. Samassa huoltoaseman kahvijonossa tavataan kumminkin. Vauhti ei siis ole se pääasia ja ratkaiseva tekijä liikenteessä, vaan maltillinen ajonopeus.

        Jee, letkan hännille vaan, jossa taas hetken perästä on jonon veturina ja kun taas hidastamalla pääsee sinne hännille niin eikös kohta ole taas jonon vetäjä, joten hidastamalla jne...
        Joten melkoista jojoilua tuollainen ajaminen ja turhan vaaran aiheuttamista muille, mutta sehän se taitaa loppujenlopuksi jojoilijan tarkoituskin olla.
        Yksi mikä on varmaa, ettei tuolla ajotavalla samassa huoltoaseman kahvijonossa ketään ohittajaansa tapaa, vaikka hitauden apostoli niin luulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jee, letkan hännille vaan, jossa taas hetken perästä on jonon veturina ja kun taas hidastamalla pääsee sinne hännille niin eikös kohta ole taas jonon vetäjä, joten hidastamalla jne...
        Joten melkoista jojoilua tuollainen ajaminen ja turhan vaaran aiheuttamista muille, mutta sehän se taitaa loppujenlopuksi jojoilijan tarkoituskin olla.
        Yksi mikä on varmaa, ettei tuolla ajotavalla samassa huoltoaseman kahvijonossa ketään ohittajaansa tapaa, vaikka hitauden apostoli niin luulee.

        Siis jonon viimeisenä ajava jotenkin muuttuukin jonon vetäjäksi, ja aiheuttaa vaaraa muille koska se on sen tavoite? Niin siis että mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis jonon viimeisenä ajava jotenkin muuttuukin jonon vetäjäksi, ja aiheuttaa vaaraa muille koska se on sen tavoite? Niin siis että mitä?

        Niin, että sitä kun se jonon takana ajava ajaa muita tielläliikkujia huomattavasti hitaammin, niin ei siinä kauaa mene kun takana tulevat sen hiturin tavoittaa joka sitten onkin se jonon vetäjä, joka taas hidastamalla pääsee sinne jonon hännille, jossa taas nopeammin ajavat sen tavoittaa joten jne..... Ja vaaraahan tuollainen jojoilu aiheuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, että sitä kun se jonon takana ajava ajaa muita tielläliikkujia huomattavasti hitaammin, niin ei siinä kauaa mene kun takana tulevat sen hiturin tavoittaa joka sitten onkin se jonon vetäjä, joka taas hidastamalla pääsee sinne jonon hännille, jossa taas nopeammin ajavat sen tavoittaa joten jne..... Ja vaaraahan tuollainen jojoilu aiheuttaa.

        Ok, eli siis luulet jonkun aina vaan hidastavan, jolloin suunnilleen jokainen muu menee sen ohi, ja jos joku ei osaa ohittaa niin se on sitten sen ohitettavan syytä.

        Oletkos useinkin kohdannut tuollaisen tapauksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, eli siis luulet jonkun aina vaan hidastavan, jolloin suunnilleen jokainen muu menee sen ohi, ja jos joku ei osaa ohittaa niin se on sitten sen ohitettavan syytä.

        Oletkos useinkin kohdannut tuollaisen tapauksen?

        Ei kyse ole mistään luulemisesta vaan, ainakin täällä netin liikennepalstoilla mainittuja virtuooseja esiintyy ja käyttävät itsestään nimitystä "viisaat" autoilijat.
        Ja kyllähän tuollainen jojoilu turhaa vaaraa aiheuttaa.
        Ja totta, kyllä noita myös liikenteessä on kohdattu, ei nyt kovin usein mutta vuosien mittaan aina silloin tällöin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olisi kuiva keli, näkyvyyttä sata kilsaa joka suuntaan jne, niin aina löytyy yksi, joka tekee sen virheliikkeen. Emmehän me ihmiset robotteja ole.

        Totta kait kuivillakin keleillä ja hyvän näkyvyyden vallitessa voi törttöillä ja eritoten siksi, koska vauhtia on silloin yleensä aina liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, että sitä kun se jonon takana ajava ajaa muita tielläliikkujia huomattavasti hitaammin, niin ei siinä kauaa mene kun takana tulevat sen hiturin tavoittaa joka sitten onkin se jonon vetäjä, joka taas hidastamalla pääsee sinne jonon hännille, jossa taas nopeammin ajavat sen tavoittaa joten jne..... Ja vaaraahan tuollainen jojoilu aiheuttaa.

        Ei se jonon hännillä oleva tietenkään aja huomattavasti muita hitaammin, vaan tarkoituksella hieman hitaammin, koska tällä tavalla saavutetaan se etu, jossa ei tarvitse ajaa jonossa perä perää vaan yleensä ottaen aina jonon hännillä etäällä muista, jolloin ajo on rennompaa ja stressittömämpää. Eikä se tietenkään mitään jojoilua ole se muiden perässä etäällä ajaminen, vaan suurta viisautta. Katsos kun siitä yksittäisestä autosta on helppoa päästä edelle, kun se yksittäinen auto ei ole jonossa, kun taas siellä edempänä olevaa pitkää letkaa olisi huippukiireisen vaikempaa lähteä ohittamaan. Vaaraa ei siis "jojoilija" aiheuta tippaakaan, vaan ne perässä roikkujat ja kamikaze ohittelijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole mistään luulemisesta vaan, ainakin täällä netin liikennepalstoilla mainittuja virtuooseja esiintyy ja käyttävät itsestään nimitystä "viisaat" autoilijat.
        Ja kyllähän tuollainen jojoilu turhaa vaaraa aiheuttaa.
        Ja totta, kyllä noita myös liikenteessä on kohdattu, ei nyt kovin usein mutta vuosien mittaan aina silloin tällöin.

        Yksi asia sun tulee oppia muistamaa ja se on tämä, ettei liikenteessä koskaan kaikki aja tismalleen samalla nopeudella kuin sinä toivoisit. Te, joille se huippunopeus ja kiire on kaiken A ja O liikenteessä, niin te joudutte siten näihin ohituksiin ja syytätte muita vähemmän kiireisiä syypäiksi liikenteen vaarantamisiin ja lisäksi vielä rattijuopon tasolle taantuneiksi ajo kyvyttömiksi, vain siitä pienen pienestä syystä, kun halutaan ajaa hieman muita pienemmällä nopeudella ja ottaa tietenkin aina vallitseva kelitilanne huomioon. Jos ei saa olla viisas autoilija, niin keksipä sitten joku sinua paremmin miellyttävä synonyymi tuolle viisaat sanalle. Voisihan tuota itsekin alkaa omaa ajoaa nimittämään vaikka tunnolliseksi ajotavaksi, jos se viisas ajotapa ottaa joillekin noin kovasti aivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kait kuivillakin keleillä ja hyvän näkyvyyden vallitessa voi törttöillä ja eritoten siksi, koska vauhtia on silloin yleensä aina liikaa.

        Joten jospa kaikki ajaisi hitauden apostolin ohjeitten mukaan niin autot seisoisi teillä pitkissä jonoissa, eikä muuta kun ehkä pieniä peltikolareita sattuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se jonon hännillä oleva tietenkään aja huomattavasti muita hitaammin, vaan tarkoituksella hieman hitaammin, koska tällä tavalla saavutetaan se etu, jossa ei tarvitse ajaa jonossa perä perää vaan yleensä ottaen aina jonon hännillä etäällä muista, jolloin ajo on rennompaa ja stressittömämpää. Eikä se tietenkään mitään jojoilua ole se muiden perässä etäällä ajaminen, vaan suurta viisautta. Katsos kun siitä yksittäisestä autosta on helppoa päästä edelle, kun se yksittäinen auto ei ole jonossa, kun taas siellä edempänä olevaa pitkää letkaa olisi huippukiireisen vaikempaa lähteä ohittamaan. Vaaraa ei siis "jojoilija" aiheuta tippaakaan, vaan ne perässä roikkujat ja kamikaze ohittelijat.

        Pakkohan sen jonon hännillä ajan on olut ajaa muita hitaammin, eihän se sinne jonon hännille muuten olisi päässyt tai päätynyt.
        Ja totta kai tuollainen ajo on jojoilua koska siinähän vauhtia muutetaan kokoajan edestakaisin.
        Eikä se jonon perässä muita hitaammin ajava kauan ole yksinään ajava, vaan sinne taakse takuuvarmasti pian kerääntyy muuta liikennettä joten se muita hitaammin ajava on taas jonon vetäjä ja liikenteen hidastaja haittaaja ja vaarantaja joilija.
        Joten kaukana oikeasta viisasti ajamisesta esittämällä tavalla ajaen ollaan, vaikka muuta kuinka kuvitellaan.
        Niin voihan sitä ohittajia vaikka miksi syyttää kun itse on ensin sen ohitustarpeen omalla ajo-ja huomiokyvyttömyydellään itse saanut aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi asia sun tulee oppia muistamaa ja se on tämä, ettei liikenteessä koskaan kaikki aja tismalleen samalla nopeudella kuin sinä toivoisit. Te, joille se huippunopeus ja kiire on kaiken A ja O liikenteessä, niin te joudutte siten näihin ohituksiin ja syytätte muita vähemmän kiireisiä syypäiksi liikenteen vaarantamisiin ja lisäksi vielä rattijuopon tasolle taantuneiksi ajo kyvyttömiksi, vain siitä pienen pienestä syystä, kun halutaan ajaa hieman muita pienemmällä nopeudella ja ottaa tietenkin aina vallitseva kelitilanne huomioon. Jos ei saa olla viisas autoilija, niin keksipä sitten joku sinua paremmin miellyttävä synonyymi tuolle viisaat sanalle. Voisihan tuota itsekin alkaa omaa ajoaa nimittämään vaikka tunnolliseksi ajotavaksi, jos se viisas ajotapa ottaa joillekin noin kovasti aivoon.

        Ei ole esitetty harha kuvitelmia siitä, että liikenteessä kaikki ajaisi samaa nopeutta, vaikka optimi se toki olisikin.
        Eikä ole uskottavaa, että kenellekään olisi huippunopeus ja tai edes kiire syy ohituksiin joutumiselle. Se taas on syy ja seuraus sille, kun ajo-ja huomiokyvyltään vakavasti heikentyneet, huomattavasti muita hitaammin ajavat on hidaste haitta ja vaara muille tielläliikkujille.
        Paikallisen tilanteen ja kelin jokainen tavallaan ottaa huomioon, ollen se viisas autoilija, jota se edellä mainittu muita huomattavasti hitaammin ajamaan kykenevä ajava ei ole , johtukoon tuo hidastelu mistä syytä tahansa.
        Viisas ajotapa, niiltä jotka niin ajaa ei ketään ärsytä, mutta se joka kuvittelee muita huomattavasti hitaammin ajamaan kykenevien olevan viisas tai tunnollinen kuski, niin sitä ei täysjärkinen voi oikeana pitää.


    • Anonyymi

      Sillä pääsee jo pitkälle, että suhtautuu muihin yhteistyökumppaneina. Jos muut tuntuvat kilpailijoilta niin kaikki ei ole kohdallaan, ja jos muut tuntuvat vihollisilta niin kannattaa perehtyä omaan asenteeseen ja ajatusmaailmaan aika kriittisesti.

      Aina ei oma huolellisuus riitä. Olen ajanut vailla onnettomuuksia 90-luvun lopulta lähtien. Tänä talvena meinasi kolahtaa, kun T-risteyksessä meinattiin tulla vasemmalta kylkeen. Toinen oli kääntymässä siihen suuntaan josta itse tulin, ja otti käännöksen liian isolla nopeudella. Siihen se liukui kaistalleni. Sain väistettyä tarpeeksi ja pysäytettyä, ja autojen keulojen väliin jäi monen sentin rako. Varmistettiin toisiltamme että ei käynyt mitään, toinen pyysi anteeksi ja minä annoin, paiskattiin kättä ja jatkettiin omia matkojamme.

      • Anonyymi

        "Sillä pääsee jo pitkälle, että suhtautuu muihin yhteistyökumppaneina."

        Tuo on vaarallisin suhtautumistapa mitä voi kuvitella, luulla että muut tekevät liikenteessä jotain järkevää ja lähtevät jostain yhteistyöajatuksesta liikenteeseen. Aina pitää odottaa muilta mitä tahansa, siellä voi olla mitä vaan huumeveikkoja tai havaintokyvyttömiä kääkkiä liikenteessä. Joku voi vaikka yhtäkkiä saada sairauskohtauksen ja ajaa kaistallesi. Tai yrittää ajaa keulaasi tahallaan.

        Lopun jeesustelut ja "minä hyvä" moraaliposeeraukset voi jättää omaan arvoonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä pääsee jo pitkälle, että suhtautuu muihin yhteistyökumppaneina."

        Tuo on vaarallisin suhtautumistapa mitä voi kuvitella, luulla että muut tekevät liikenteessä jotain järkevää ja lähtevät jostain yhteistyöajatuksesta liikenteeseen. Aina pitää odottaa muilta mitä tahansa, siellä voi olla mitä vaan huumeveikkoja tai havaintokyvyttömiä kääkkiä liikenteessä. Joku voi vaikka yhtäkkiä saada sairauskohtauksen ja ajaa kaistallesi. Tai yrittää ajaa keulaasi tahallaan.

        Lopun jeesustelut ja "minä hyvä" moraaliposeeraukset voi jättää omaan arvoonsa.

        Meneppäs trolli nyt täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneppäs trolli nyt täältä.

        Kun pieniaivoinen ei pysty vasta-argumentteihin, niin silloin alkaa trollittelu. Mutta noi yhteistyöhorinat oli oikeasti naurettavia ja lapsellisia juttuja. Sinisilmäisen pikkutytön unelmahöttötasolla liikutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sillä pääsee jo pitkälle, että suhtautuu muihin yhteistyökumppaneina."

        Tuo on vaarallisin suhtautumistapa mitä voi kuvitella, luulla että muut tekevät liikenteessä jotain järkevää ja lähtevät jostain yhteistyöajatuksesta liikenteeseen. Aina pitää odottaa muilta mitä tahansa, siellä voi olla mitä vaan huumeveikkoja tai havaintokyvyttömiä kääkkiä liikenteessä. Joku voi vaikka yhtäkkiä saada sairauskohtauksen ja ajaa kaistallesi. Tai yrittää ajaa keulaasi tahallaan.

        Lopun jeesustelut ja "minä hyvä" moraaliposeeraukset voi jättää omaan arvoonsa.

        Mikä tuossa nyt loukkasi niin paljon? Se, että muut pystyy yhteistyöhön? Se, että kolari vältettiin tuurilla? Se, että sinulta ei onnistu mikään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pieniaivoinen ei pysty vasta-argumentteihin, niin silloin alkaa trollittelu. Mutta noi yhteistyöhorinat oli oikeasti naurettavia ja lapsellisia juttuja. Sinisilmäisen pikkutytön unelmahöttötasolla liikutaan.

        Yhteistyö liikenteessä naurettavaa? No ei ihme, että siellä kolisee vähän väliä.


      • Anonyymi

        Joo, tuollaisissa tilanteissa auttaa kaukonäköisyys, eli huomiodaan ei vain omaa ajamista, vaan varmistetaan risteyksissä se, ettei joku ajakkaan risteyssääntöjen mukaan ja silloin on oltava valmis väistämään ja antamaan periksi omista oikeuksistaan. Mitään ei siinä voita, vaikka syyllinen osapuoli maksaa viulut, kun itsellekin tulee harmia ja vaivaa enemmän kuin tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tuollaisissa tilanteissa auttaa kaukonäköisyys, eli huomiodaan ei vain omaa ajamista, vaan varmistetaan risteyksissä se, ettei joku ajakkaan risteyssääntöjen mukaan ja silloin on oltava valmis väistämään ja antamaan periksi omista oikeuksistaan. Mitään ei siinä voita, vaikka syyllinen osapuoli maksaa viulut, kun itsellekin tulee harmia ja vaivaa enemmän kuin tarpeeksi.

        Tieliikennelaki velvoittaakin huomioimaan muiden teot.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteistyö liikenteessä naurettavaa? No ei ihme, että siellä kolisee vähän väliä.

        Yhteispelillä ainakin sujuu ajaminen liikenteessä, jos ei nyt sentään yhteistyöllä.


    • Anonyymi

      Mahdatkohan itse olla normaali?

    • Anonyymi

      Fiksu ei joudu niihin tilanteisiin, josta taitava vielä selviää. Osaamaton sitten kolaroi.

      • Anonyymi

        Tuo on normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on normaalia.

        Kolaroiminenko normaalia, vai mitä tarkoitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolaroiminenko normaalia, vai mitä tarkoitit?

        On normaalia osaamattomien toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On normaalia osaamattomien toimesta.

        Ei osaamatonkaan aina joudu kolariin. Sen mahdollisuus on toki suurempi osaamattomilla ja kädettömillä.


      • Anonyymi

        Eräänä vuonna 70-luvulla minua ajettiin kolme kertaa perään. Taksi oli nukahtanut rattiin, eikä huomannut, että olin kääntymässä. Toinen liukui raitiovaunukiskoja pitkin perään, Minä en ajanut kiskoja pitkin, vaan hiukan sivussa. Kolmas oli etsimässä jotain juhlapaikkaa, eikä seurannut liikennettä tarpeeksi tarkkaan. Pelkkää huonoa onnea minulla, että satuin heidän tielleen. Noiden jälkeen onkin ollut hiljaisempaa kolaririntamalla, Vain kerran on ajettu valoissa seisoessani perään sohjokelissä. En ehtinyt lähteä alta pois.


    • Anonyymi

      Oma kolariton filosofia on seuraava: Ajan hitailla liikkeillä ja väistän kaikkia.

      Kun liikun kuin hidastetussa filmissä, niin muut ehtivät ennakoimaan. Ei tule kenellekkään mitään yllättävää.

      Toisaalta tarkkailen koko ajan muita. Väistän kaikki vähänkään epäilyttävät tilanteet, riippumatta siitä että olisinko oikeassa vaiko en.

      • Anonyymi

        Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovatkin velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Tärkeää on, että kaikki toimivat samalla ennakoitavalla tavalla ja noudattavat liikennesääntöjä.


      • Anonyymi

        Kaikkia ei pidä väistää, vaan pitää väistää väistämissääntöjen mukaisesti.


      • Anonyymi

        Kuule tojokuski, tuo sinun liikkumisesi kuin hidastetussa filmissä aiheuttaa vain sen, että tulee järkyttävä määrä turhia ohituksia, jotka voitaisiin välttää jos ajaisit normaalisti liikenteen mukana.


    • Anonyymi

      Ehkä ne säästyy loppurysäykseen saakka. Kivihiomoiltakin säästyy monet kivet.

    • Anonyymi

      Toisille sattuu vahinkoja, toisille ei.

      • Anonyymi

        Jokin on pielessä sellaisen ihmisen toimintatavoissa, jolle koko ajan sattuu ja tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin on pielessä sellaisen ihmisen toimintatavoissa, jolle koko ajan sattuu ja tapahtuu.

        Niinpä, ja ikävimpiä ovat piittaamattomat ihmiset jotka voisivat välttää vahinkoja jos vain haluaisivat. Jos tietoisesti piittaamattomuudella aiheutettuja tapahtumia edes voi kutsua vahingoiksi?


    • Anonyymi

      ALOTTAJA HALOOO MIKÄ ON NORMAALI AJON MÄÄRITELMÄ ? TIELIIKENNELAKI EI TUNNE NORMAALI AJOA MUTTA TILANNE NOPEUS SOVITETTAVA KULLOISENKIN TILANTEEN MUKAAN. JA AJONEUVO ON PYSTYTTÄVÄ PYSÄYTTÄMÄÄN KOKONAAN NÄKYLLÄ TIEN OSALLA MATKASTA EI LAKI KERRO MITÄÄN. KOSKAAN EI SYY OLE SÄÄ, KELI, TIE OLOSUHTEISSA VAAN RATIN JA PENKIN VÄLISSÄ.

      • Anonyymi

        Se oli tyhjentävästi sanottu eikä kaipaa vastaan vänkäämisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli tyhjentävästi sanottu eikä kaipaa vastaan vänkäämisiä

        Mitä nyt jotkut (esim Ylen) uutistoimittajat silloin tällöin yrittävät vängätä vastaan ja vierittävät syyn olosuhteiden niskaan mutta kyllähän lapsikin asian ymmärtää ettei asia tietenkään niin ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nyt jotkut (esim Ylen) uutistoimittajat silloin tällöin yrittävät vängätä vastaan ja vierittävät syyn olosuhteiden niskaan mutta kyllähän lapsikin asian ymmärtää ettei asia tietenkään niin ole.

        Kyllä toimittajia voi tuon asian suhteen pitää paremmin kartalla olevina, kuin tosiaan lapsen tasolla olevia, jotka tapaasi kuvittelevat ettei haastavat olosuhteet olisi se suuri tai jopa suurin määräävä tekijä siihen mitä ko. keleillä liikenteessä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toimittajia voi tuon asian suhteen pitää paremmin kartalla olevina, kuin tosiaan lapsen tasolla olevia, jotka tapaasi kuvittelevat ettei haastavat olosuhteet olisi se suuri tai jopa suurin määräävä tekijä siihen mitä ko. keleillä liikenteessä tapahtuu.

        TIELIIKENNELAKI EI TUNNE NORMAALI AJOA MUTTA TILANNE NOPEUS SOVITETTAVA KULLOISENKIN TILANTEEN MUKAAN. JA AJONEUVO ON PYSTYTTÄVÄ PYSÄYTTÄMÄÄN KOKONAAN NÄKYLLÄ TIEN OSALLA MATKASTA EI LAKI KERRO MITÄÄN. KOSKAAN EI SYY OLE SÄÄ, KELI, TIE OLOSUHTEISSA VAAN RATIN JA PENKIN VÄLISSÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TIELIIKENNELAKI EI TUNNE NORMAALI AJOA MUTTA TILANNE NOPEUS SOVITETTAVA KULLOISENKIN TILANTEEN MUKAAN. JA AJONEUVO ON PYSTYTTÄVÄ PYSÄYTTÄMÄÄN KOKONAAN NÄKYLLÄ TIEN OSALLA MATKASTA EI LAKI KERRO MITÄÄN. KOSKAAN EI SYY OLE SÄÄ, KELI, TIE OLOSUHTEISSA VAAN RATIN JA PENKIN VÄLISSÄ.

        Ei tarvitse huutaa, eli käyttää isoja kirjaimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TIELIIKENNELAKI EI TUNNE NORMAALI AJOA MUTTA TILANNE NOPEUS SOVITETTAVA KULLOISENKIN TILANTEEN MUKAAN. JA AJONEUVO ON PYSTYTTÄVÄ PYSÄYTTÄMÄÄN KOKONAAN NÄKYLLÄ TIEN OSALLA MATKASTA EI LAKI KERRO MITÄÄN. KOSKAAN EI SYY OLE SÄÄ, KELI, TIE OLOSUHTEISSA VAAN RATIN JA PENKIN VÄLISSÄ.

        Ei asia siitä miksikään muutu vaikka kuinka sääntöjen vastaisesti vastauksesi asian vierestä huutaisit. Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asia siitä miksikään muutu vaikka kuinka sääntöjen vastaisesti vastauksesi asian vierestä huutaisit. Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin.

        "Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin."

        Näin on.

        Kun Bemari hakeutuu kesäyössä kuusen ympärille 200 km/h nopeudella, on syynä kesä ja pitävä keli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin."

        Näin on.

        Kun Bemari hakeutuu kesäyössä kuusen ympärille 200 km/h nopeudella, on syynä kesä ja pitävä keli.

        Bingo! Osui ja upposi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin."

        Näin on.

        Kun Bemari hakeutuu kesäyössä kuusen ympärille 200 km/h nopeudella, on syynä kesä ja pitävä keli.

        Osansa tapahtumaan voi kesällä olla. Tässä harvinaisen brutaalissa tarkoitushakuisessa täyttä satua, ilman mitään todellisuuspohjaa olevassa jopa automerkistä kateellisessa kuvauksessa, ei yllättäen kuitenkaan kelillä liene olevan osoitettavissa syy yhteyttä tapahtuneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osansa tapahtumaan voi kesällä olla. Tässä harvinaisen brutaalissa tarkoitushakuisessa täyttä satua, ilman mitään todellisuuspohjaa olevassa jopa automerkistä kateellisessa kuvauksessa, ei yllättäen kuitenkaan kelillä liene olevan osoitettavissa syy yhteyttä tapahtuneeseen.

        Talvikin tulee siksi, että linnut lentävät etelään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osansa tapahtumaan voi kesällä olla. Tässä harvinaisen brutaalissa tarkoitushakuisessa täyttä satua, ilman mitään todellisuuspohjaa olevassa jopa automerkistä kateellisessa kuvauksessa, ei yllättäen kuitenkaan kelillä liene olevan osoitettavissa syy yhteyttä tapahtuneeseen.

        Hölö, hölö, hölö, hölötys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvikin tulee siksi, että linnut lentävät etelään.

        Olisikohan tuo aiheeseen mitenkään liittymätön asia toisin päin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölö, hölö, hölö, hölötys.

        Miksi sitten turhaan hölöttelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan tuo aiheeseen mitenkään liittymätön asia toisin päin?

        Jos Ylen toimittajalta kysytään niin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Ylen toimittajalta kysytään niin ei ole.

        Oletko sitten siltä Ylen toimittajalta kysynyt, kun noin varmasti tunnut asian tietävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei asia siitä miksikään muutu vaikka kuinka sääntöjen vastaisesti vastauksesi asian vierestä huutaisit. Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin.

        Vielä kerran pojat: Sää ja keli eivät vaikuta tieliikennetapahtumiin, vaan yksinkertaisesti se kuljettaja itse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kerran pojat: Sää ja keli eivät vaikuta tieliikennetapahtumiin, vaan yksinkertaisesti se kuljettaja itse

        Noinhan se on, kun kuski ei omassa toiminnassa huomioi säätä ja keliä. Kuski ihan itse on vastuussa tekemisistään, ei keli tai sää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sää ja keli on ja pysyy vahvasti vaikuttavana tekijänä tieliikennetapahtumiin."

        Näin on.

        Kun Bemari hakeutuu kesäyössä kuusen ympärille 200 km/h nopeudella, on syynä kesä ja pitävä keli.

        Bingo! Sama pätee kaikkiin saksalaiskikottimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kerran pojat: Sää ja keli eivät vaikuta tieliikennetapahtumiin, vaan yksinkertaisesti se kuljettaja itse

        Sää ja keli vaikuttaa, jopa oleellisesti liikennetapahtumiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on, kun kuski ei omassa toiminnassa huomioi säätä ja keliä. Kuski ihan itse on vastuussa tekemisistään, ei keli tai sää.

        Kuski on vastuussa tekemisistään ja kelillä on suuri merkitys siihen mitä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuski on vastuussa tekemisistään ja kelillä on suuri merkitys siihen mitä tapahtuu.

        Kelillä on vaikutus vain silloin, kun kuski ei huomioi keliä omassa tekemisessään. Kun kuski huomioi kelin, niin keli ei vaikuta. Hyvin simppeli asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelillä on vaikutus vain silloin, kun kuski ei huomioi keliä omassa tekemisessään. Kun kuski huomioi kelin, niin keli ei vaikuta. Hyvin simppeli asia.

        Keli vaikuttaa aina ja juurikin ratkaisevasti, joka tosiaan on simppeli asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keli vaikuttaa aina ja juurikin ratkaisevasti, joka tosiaan on simppeli asia.

        Ei vaikuta, jos ei anna sen vaikuttaa. Päivänselvä ja simppeli asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaikuta, jos ei anna sen vaikuttaa. Päivänselvä ja simppeli asia.

        Se keli ei kysy, että antaako sen vaikuttaa vai ei, se vaikuttaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuski on vastuussa tekemisistään ja kelillä on suuri merkitys siihen mitä tapahtuu.

        Kyllä vaan. Keli tulee ratkaisevaan osaan tieltä suistumisissa ja katon kautta ympäri menoissa silloin, kun kuski ei hallitse ajotapaansa tai vauhtiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keli vaikuttaa aina ja juurikin ratkaisevasti, joka tosiaan on simppeli asia.

        Miten selität sen, ettei keli ole ainakaan minua koskaan yllättänyt, mutta tänäkin talvena se on yllättänmyt lukuisia muita kuskeja.


    • Anonyymi

      Suurin osa ei joudu koskaan kolariin, se on paljon tuurista ja ajokilometreistä kiinni.
      Sitten on myös niitä jotka eivät joudu kolariin, mutta aiheuttavat niitä muille ja silloin kyseessä on tunaaja ja tohelo Toyotavaari.

      • Anonyymi

        Suurin osa ei joudu kolariin ja mistähän syystä ? Liikenteessä ei pidä ajaa tuurilla, eli vanhan viisauden tapaisella juopon tuurilla. Jos joku ajaa edellä ajavan perään siitä syystä, että tämä joutui hiljentämään, niin se perään ajeetu ei ole mitään aiheuttanut, vaan se takana tulija, joka ei osannjut eikä ymmärtänyt turva välin merkitystä. Turhaa herjata liikenteessä muita vähän hitaammin liikkujia, koska niillä on sata ja yksi syytä ajaa hiljempaa ja muitten kuuluu ottaa se huomioon.


    • Anonyymi

      Kukaan kirjoittajista ei liene ajanut Saksan täysillä moottoriteillä.
      Kokeikaapas joskus. Tehovaatimus on ehkä 110kW.
      Olen ajanut yhteensä n. 20 kertaa Euroopan halki, joten kokemusta on.
      Jos siellä ns. keskikaistalla yrittää 170 mittarissa pitää edes jonkinlaista turvaväliä,
      niin se väli täytetään jonkun toimesta heti.
      Lisäksi takaraivo valaistaan tämän tästä pitkillä, millä tarkoitetaan, että popis tieltä.
      Alhaisemmilla nopeuksilla jää jalkoihin.
      Päälle 200 ajavia riittää jatkuvasti.
      Huhtikuun alussa lähden taas, mutta vain Belgian ja Ranskan rajalle.

      • Anonyymi

        Joo, en halua ikinä lähteä tuollaiseen hulluun liikenteeseen ajamaan, jossa pätee vain viidakon lait.


    • Anonyymi

      Onko aloittaja koskaan katsonut rallia tai formuloita. Taitava joutuu harvoin kolariin.

      • Anonyymi

        Taitava selviää vielä tilanteista, joihin fisku ei edes joudu.


    • Anonyymi

      Niillä toisilla on oikeat renkaat autojensa alla. Sillä valtaosa kolareistasattuu vääristä renkaista.

      • Anonyymi

        Niinpä. Kuljettaja teki kaikkensa välttääkseen onnettomuuden mutta renkaat päättivät toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Kuljettaja teki kaikkensa välttääkseen onnettomuuden mutta renkaat päättivät toisin.

        Reinkailla on ilmeisesti sitten suuri päätäntävalta, eikä sillä kuskilla, vai miten on?


      • Anonyymi

        Vaikka olisi kuinka huonot renkaat alla, niin turmilta voi välttyä sillä, että ajaa sellaista nopeutta, jossa renkaat pitävät. Selvää on tietenkin se, ettei huonot renkaat alla kannate hurjastella.


    • Anonyymi

      60-luvulla tuoreen kortin saaneena isäni opasti minuta sanoen, että aja kuin kaikki muut olisivat hulluja, ja varo heidän toilailuitaan. Ihan pätevä neuvo, vaikka kaikki eivät ole hulluja, niitäkin löytyy liikenteestä, ja heihin on parempi pitää välimatkaa.

      • Anonyymi

        Kyllä, kyllä. Äskettäin Tampereella ajoi seinähullu taksin perään täydellä vauhdilla ja kännipäissään. Ihme kun ennen tekoaan soitti hätäkeskuskeen, että ottakaa mut hullu kiinni, ennekuin tapahtuu kauheita. Poliisi tietysti lähti tavoittamaan, mut ei ehtinyt estää turmaa. Irvokasta uutisoinnisa oli, kuinka kuljettajaa muka epäillään rikoksesta. Tuo epäileminen on mauton sana ja teoriaa. Käytännössä kuljettaja on ilmiselvä tappaja, jota termiä liikennelait eivät tietenkään tunne eivätkä käytä.


    • Anonyymi

      "Taitava kuski selviää tilanteista, joihin varovainen kuski ei edes joudu."

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe