Muistoja menneiltä ajoilta

Anonyymi-ap

Meillä on varmasti monellakin hauskoja tapahtumia elämämme varrelta joita on kiva itse muistella ja kertoa muillekin.

Aloitan nyt itse tämän aiheen omalla tarinallani.
Oli vuosi 2007 heinäkuun hellepäivä. Olin koirani Blackin kanssa kesämökillä Ylämaalla..
Kitkin rikkaruohot kasvimaalta ja kastelin kukkaistutuksia yms.
Illalla saunoin ja uin, grillasin makkaroita ja nautin kesä illasta.

Menin Blackin kanssa yläkertaan nukkumaan koska sinne sai läpivedon kun avasi päätyseinän ikkunan ja avasi parvekkeen oven tuli läpiveto ja raikas nukkuma ilma.

Aamuyöllä heräsin Blackin kurkkumurinaan joka tarkoitti jotain uhkaavaa. käskin olemaan hiljaa, mutta ei se totellut, pikemminkin murina vain yltyi.
Nousin katsomaan parvekkeelle mitä oikein on tekeillä, onko joku alakertaan .murtautumassa.
Alakerran ovella ei näyttänyt olevan ketään, mutta sitten alkoi tapahtua,
Blacki alkoi raivoisan haukunnan ja samalla minäkin huomasin mitä tapahtuu. Kasvimaan suunnasta ryntäsi villisika lauma , iso karju ja emakko useine porsaineen juoksivat pakoon metsään aivan parvekkeen ala puolelta.
Karju näytti todella vaaralliselta torahampaineen.
Jos Blacki olisi ollut irti se olisi varmasti hyökännyt lauman kimppuun ja kyllä se olisi saanut vammoja.

Olin jo menossa takaisin sänkyyn, niin pihalle ajoi naapurin Erkki, hän oli kuullut Blackin raivoisan haukkumisen ja arvellut minun olevan pulassa.
Kerroin sikalaumasta kasvimaalla, arvelin ettei Erkki usko koko juttua, mutta kävikin niin että Erkki tiesi lauman karjun ja emakon nimenkin, oli itse ne nimennytkin kun kävi niitä ruokkimassa metsäänsä tekemällä sikojen ruokinta paikalla.
Päätimme juoda aamukahvit ja kun minä keitin kahvit kävi Erkki katsomassa sikojen jälkiä.
Minulle ei jäänyt enää huolta kasvimaan hoidosta koska siat olivat tonkineet perunat ja syöneet herneet ja talloneet muut kasvit jalkoihinsa.

Seuraavana kesänä en enää kasvimaata laittanutkaan, koska villisiat olivat tulleet alueelle jäädäkseen.
Mökin myin neljä vuotta tapauksen jälkeen kun en enää uskaltanut olla siellä yksin Blacki koiran kuoltua.

Viime kuussa huomasin Erkin kuolin ilmoituksen lehdessä.

12

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      aloittajana on tepa

      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­N­­y­m­­­f­­­o­­m­­a­­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Hölmöjen hommaa ruokkia Venäjältä tulleita sikoja, ellei edes ammu niitä.

    • Anonyymi

      Aika hurjaa, että Erkki syötti niitä villisikoja. Ne ovat vieraslaji Suomessa, joten niistä ei varmaankaan pääse eroon, koska niillä ei ole vihollisia.
      Villikarju lienee aikamoinen vastustaja, mahtaisikohan yksikään koira selviytyä yhteenotosta.
      Minun mökkialueellani ei ole myyriä kummempia otuksia juuri havaittu. Onhan pitäjässä kyllä karhuja jopa metsästetty, mutta me olemme olleet toistaiseksi turvassa.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Ylämaa kuuluu Lappeenrantaan ja sen raja on Venäjän ja Suomen valtakunnan raja.
        Villisiat tulivat alun perin Venäjän puolelta. Ylämaalla metsästysseura alkoi ruokkia villisikoja
        ja syksyisin hirven metsästyksen yhteydessä ampuivat myös isoiksi kasvaneita villisikoja.
        Erkki itse minulle myöhemmin kertoi.
        Erkki kävi hakemassa kaupoista hävikki leipiä ja vei ne villisioille metsään. Leipiä oli paljon paketti auton takakontissa, hän näytti ne minulle.

        Siat kulkivat rajan molemmin puolin , mutta talviruokinnan ansiosta niitä viihtyi paljon myös Suomen puolella, jopa porsivat Erkin metsässä.

        Kun en enää mökin myytyäni tavannut Erkkiä en tiedä kuinka kauan hän ruokintaa jatkoi.

        Paikallisessa lehdessä on ollut edelleen kirjoituksia villisioista Ylämaalla ja muuallakin rajan pinnassa.
        Jos koirani suursnautseri Blacki olisi joutunut tekemisiin villisian kanssa se olisi varmasti saanut pahoja vammoja., karjun torahampaat näyttivät hirveiltä.

        Blacki oli luonteeltaan suojelukoira, joka vartioi jokaista askeltani kun metsässäkin kuljimme.
        Koskaan en marjastaessa ja sienestäessä pelännyt mitään kun Blacki oli kanssani.

        Minun perunamaani ei ollut iso, mutta kyllä se oli myllätty täysin.
        t.tepa


    • Anonyymi

      Villisikalauma kyntää perunamaan yönaikana auki.

    • Tästä on muutamia vuosia, kun minulla vielä oli pakettiauto. Sanoin pojalle, että tuolta etupyörästä kuuluu kummaa ääntä.
      Poika meni auton alle katsomaan. Kyllä ihmetystä riitti, kun hän tuli sieltä öljyinen T-paita kädessään.
      Se oli kietoutunut akselin juureen, se oli pojan paita.
      Tulimme siihen tulokseen, että sen on täytynyt syksyllä tuulella lentää terassin kaiteelta maahan ja keväällä lumien sulaessa juuttunut akselin juureen.

      Mukava tuo Sinun edesmennyt naapurisi, kun tuli katsomaan, onko hätä, kun koiran haukun kuuli.

      Noita karhuja ja susia on levinnyt laajalti. Yhtenä vuotena tuossa vajaan 100 m päästä mökin seinästä metsässä oli karhun kakkakasa. Puolukassa olin siinä.

      • Anonyymi

        Erkki oli ihminen, joka tarjoutui aina auttamaan ja neuvoi parhaat sieni ja marjapaikat. Ne kun olivat hänen metsissään.
        Hänen vaimonsa oli myös oikein sydämellinen ja avulias.
        Vaimo vietti aikaa mökillä vähemmän kun heillä oli vakituinen asunto kaupungissa.

        Erkki piti minun mökkiäni tavallaan kuin velvollisuutenaan suojella. Se oli alun perin ollut heidän sukunsa omistamalla maalla
        .Kun sitten itse olin myymässä sitä, tarjosin heille ensimmäiseksi, mutta heillä oli itselläänkin jo niin paljon maa omaisuutta etteivät tarttuneet tarjoukseen.

        Minulle jäi heistä kuva sydämen sivistystä omaavana pariskuntana.

        Karhut ovat sikäli arvoituksellisia kun ne liikkuvat hyvin hiljaa, eikä niitä huomaa lainkaan metsässä, vaikka makaisivat lähellä asumusta. Ulostus läjiä olen minäkin marjareissuilla nähnyt, mutta en koskaan karhua. Siksi en osaa niitä pelätäkään.
        t.tepa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erkki oli ihminen, joka tarjoutui aina auttamaan ja neuvoi parhaat sieni ja marjapaikat. Ne kun olivat hänen metsissään.
        Hänen vaimonsa oli myös oikein sydämellinen ja avulias.
        Vaimo vietti aikaa mökillä vähemmän kun heillä oli vakituinen asunto kaupungissa.

        Erkki piti minun mökkiäni tavallaan kuin velvollisuutenaan suojella. Se oli alun perin ollut heidän sukunsa omistamalla maalla
        .Kun sitten itse olin myymässä sitä, tarjosin heille ensimmäiseksi, mutta heillä oli itselläänkin jo niin paljon maa omaisuutta etteivät tarttuneet tarjoukseen.

        Minulle jäi heistä kuva sydämen sivistystä omaavana pariskuntana.

        Karhut ovat sikäli arvoituksellisia kun ne liikkuvat hyvin hiljaa, eikä niitä huomaa lainkaan metsässä, vaikka makaisivat lähellä asumusta. Ulostus läjiä olen minäkin marjareissuilla nähnyt, mutta en koskaan karhua. Siksi en osaa niitä pelätäkään.
        t.tepa

        Minulla on aina turvallinen olo metsässä.
        Kesäpaikkamme on metsän ympäröimä.
        Uskon, että metsän asukkaat perääntyvät,kun ihmisen havaitsevat. Molemminpuolinen kunnioitus vallalla.
        Syksyisessä sienimetsässä vaeltelu on rauhoittavaa hermolepoa. Usein neuvotaan että tulisi itse vähän metelöidä, että karhut ja sudet ymmärtäisivät väistää, mutta kyllä varovaisuus unohtuu, kun osuu ihanalle kanttarellipaikalle. 😀
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on aina turvallinen olo metsässä.
        Kesäpaikkamme on metsän ympäröimä.
        Uskon, että metsän asukkaat perääntyvät,kun ihmisen havaitsevat. Molemminpuolinen kunnioitus vallalla.
        Syksyisessä sienimetsässä vaeltelu on rauhoittavaa hermolepoa. Usein neuvotaan että tulisi itse vähän metelöidä, että karhut ja sudet ymmärtäisivät väistää, mutta kyllä varovaisuus unohtuu, kun osuu ihanalle kanttarellipaikalle. 😀
        Mkr.

        Minulla on aivan sama tunne metsässä. Olen lapsesta saakka kulkenut metsässä yksin, enkä koskaan pelännyt mitään. En ole pitänyt mitään ylimääräistä meteliä vaan joskus hyräillyt jotain.
        Vanhempana , kun otin koiran mukaan marjareissuille, tuli turvallisuuden tunne, kun täällä itärajalla alkoi olla enemmän karhujakin

        Muutaman kerran olen lähtenyt mustikkapaikasta, kun koira on ilmaissut vaarasta.

        Erään kerran lähdin mustikasta pois kun koira alkoi murista ja tuli levottomaksi.
        Menin seuraavana päivänä samaan paikkaan ja siellä olikin karhun ulostekasa ja revittyjä mustikan varpuja , olimme olleet karhun kanssa samoilla apajilla.

        Minulle tulee mieleen laulun sanat " Nyt metsä kirkkoni olla saa, voi sielläin palvella Jumalaa..
        t.tepa


    • Anonyymi

      Tää on yhtä tyhmää kuin maajoukkoen tason hiihtäjät raivoon laturaivosta.
      Itsehän esim näyttää niin entiset hiistöjöt arvostelee ja nykyiset.
      Toimittajikra vaaditaan otsikoihin olevan älykkäällä tavalla rakentavaa
      Pienen lapset katsomossa ja perheelle ehkä ikimuistoinen kokemus ja sitten vedetään otsikoita ja arvostelijoita. Mitä arvostelijoita juttu liittyy urheiluu...?

      • Anonyymi

        Mistähän mahtaa olla kysymys?
        Kysyy Mkr.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe