Peräkammarin klasista kattottuna

Anonyymi-ap

Raikkahin tervehrys Lapuan lakeurelta!

Siitonki aikaa ku oon präntänny teirän riamuks tänne kaksnelosehen. Mullon ollu kovat ajat elämäs, notten oo jaksanu präntätä. Äiree on kuallu ja moon ny joutunu tyähön.
Ei oo heleppoa ku joutuu jo viisiskymmenis lähtemähän tyähön ja heräämähän varahin. Elämä on kovaa. Niinku moon teille jokuunen vuasi sitte präntänny, niin moon kyllä omistavahan luakkahan kuuluva miäs. Peltua on kakshehtaaria ja kytömaata kolome ja puali hehtaaria. Niis kyrön ojanpenkoos ja jo keskisaraski on melekonen pajukko, notta enerkiaomavaraanenki kyllä oon. Asuunki leviästi oikehen kakspäises talos. Akkaa mullei oo ku äiree sano aikoonasa nottet sä semmoosta tarvitte. Raktori mulla tiätty on, notta sehän täytyy jokaasella ittiäsä kunnioottavalla miähellä olla. Seittemänsataa kakkosella Valametilla huruuttelen iloosesti kauppahan ja takaasin valtatiätä myären. Melekehen jokaanen auto peräletkas vilikuttaa valuja ja törähryttää tuuttaa ilooseks tervehrykseks ku ohitte ajaavat.

Moon kuulkaas kokenu uuresti syntymisen. Moon syntyny maalaasliittolaaseen perheeseen ja nuarena oon ollu kova keskustalaanen. Ny moonki persuu!

Tua poliittinen herääminen sattuu mulle ku olin nukkumas. Mä näin unta notta olin Valmetilla pöyhimäs heiniä pellolla ja saran pääs mulle vilikutti semmoonen reksikkään näköönen nelikymppinen Lyyli lyhyes kesämekos viähkiästi hymyyllen. Se istuu Resentti polokupyärän päällä ja melekehen pohkehet näky heleman alta. Silloon mä tiäsin, notta tuas mun miälitiättyni on.
Kysyy multa, notta onko sun pumppus kunnos. Sanoon notta tottajumalauta on kunnos, mutta se on laros saran toises pääs, mennähän sinne ja siällä voin pumpata Resentin renkahan täytehen ilimaa. Kummä ajeelin raktorilla larolle Lyylin seurates, niin mä huamasin notta housunpunttuu alakoo olla ahras ja jo hikeä pukkas ku syrän löi niin mahrottomasti.
Mä pääsin larolle ja kattoon notta mihnä se Lyyli on, niinmä huamasin notta pitkä tumma kikkaratukkaanen miäs pumppas sen Lyylin Resenttin renkaasehen ilimaa ja lipileeras mun miälitiätyn kans kiivahasti. Ne nousi sen kikkarapään autohon ja kurvas pois.
Mun entinen maailma romahti ja heräsin hirviäs hies tyyny märkänä.
Silloon mä tiäsin, notta mullon ny perustehet ryhtyä perussuamalaaseks. Soon väärin notta tummahipiääset miähet jo lakeurellakin kaappaavat naisenpualia omistavahan luakkahan kuuluvan isäntämiähen, melekehen sylistä.
Moonki kirjelmööny tästä perussuamalaaset pualueesehen ja noon sanonu, notta noon mun pualella tuas asias ja siinon syy lopettaa maahanmuutto. Mullon ny henkilökohtaaset toristeet asias. No mullon ny kiirus jourun lopettamahan pränttäämisen. Meen kiikkustualihin lukemahan Perussuamalaanen lehteä. Siihen on painettuna koko klopaalin maailmankaikkeuren ainut oikia totuus ja siinon raikkahimmat präntit.

28

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En jaksanu lukia tullaasta olematoonta paskaa, jossa ei ole mitään järjevää sisältöä, pari riviä luin kun huamasin.

    • Anonyymi

      Ois kannattanu lukea loppuun asti. Sieltä löytyy totuus.

    • Anonyymi

      kirjootaha suomeksi ,jooko?

      • Anonyymi

        Ei! Kun just noin kirjoita! Luin kirjoituksen loppuun saakka juurikin tuon murteen takia! Vaikutti oikein kirjoitetulta, just niinkuin pohjanmaalla puhutaan. Olen sieltä kotoisin, lapsena vietin aikaa sukulaistädin luona kuuntelemassa hänen murteella puhuttua jutustelua. Se oli kivaa kultavaa. Jatka samaan malliin, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei! Kun just noin kirjoita! Luin kirjoituksen loppuun saakka juurikin tuon murteen takia! Vaikutti oikein kirjoitetulta, just niinkuin pohjanmaalla puhutaan. Olen sieltä kotoisin, lapsena vietin aikaa sukulaistädin luona kuuntelemassa hänen murteella puhuttua jutustelua. Se oli kivaa kultavaa. Jatka samaan malliin, kiitos!

        suksi kuusehen ,,,emme oo pohjanmaalla vaan etelä pohjanmaalla ja täällä kirjootetaan hieman eri tavalla kun puhutaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suksi kuusehen ,,,emme oo pohjanmaalla vaan etelä pohjanmaalla ja täällä kirjootetaan hieman eri tavalla kun puhutaan

        😂!!


    • Anonyymi

      Murteet kunniaan.

    • Anonyymi

      Aloittajan kirjoitus oli aivan oikiaoppista, niinhän täällä puhutaan, jos ei sitä kestä lukia, niin onpa kumma paikka. Murrettansa ei pirä hävetä.

      • Anonyymi

        kyllä tätä junttimurretta häpeää väkisinki ja varsinki ku on joku outo pakkomielle kirjottaa sillä murteella


    • Anonyymi

      Peräkammarinpojasta on tullu tosipersu. Kauheaa kun morsian viedään.

    • Anonyymi

      Hyvin kerrottu tarina!

    • Anonyymi

      Tyypillinen kirjoitus sellaiselta merkonomilta, joka on muuttanut pohjanmaalta vähän isompaan kaupunkiin ja luulee olevansa hieno kaupunkilausherra ja yritää kateuksissaan halveksua entistä kotiseutuaan, kun se elämä muualla ei olekaan niin auvoista.

      • Anonyymi

        Elä!!! Joku meuhkasi tuolla edellä, että ollaan ETELÄ-POHJANMAALLA! Ei Pohjanmaalla!

        Varo virheitä, tai ne puukoot ei välttämättä pysy siellä tupessa, kun tuo raivo pääsöö valloolle 😂


    • Anonyymi

      Se kylhä puhuthan notha menhän ja tulhan.

    • Anonyymi

      Huvittava, mutta todella monen persun kohdalla täysin oikeaan osuva tarina. Järjetön pelottelu saanut ihmiset hullaantumaan ja vastustamaan kaikkea vierasta kulttuuria ja vähänkin erinäköisiä ihmisiä. Kuin he olisivat vaaraksi ulkonäkönsä perusteella.

    • Anonyymi

      Ei niistä mitään vasraa ole, joskus vähön naisille
      Mutta viduttaa näitten elöttäminen.

    • Anonyymi

      Tyypillinen aikamiespoika. Noita on. Omistavaa luokkaakin. Pari hehtaaria peltoa.

      • Anonyymi

        Ainakin Lapualla on. Velkakin on rikkaus Lapualla ja kun vielä persuksi ukko hurahtaa, niin jutut alkavat olla tuollaisia. Ikävä kyllä tuo humoristinen tarina on niin totta monen lapaulaisenkin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Lapualla on. Velkakin on rikkaus Lapualla ja kun vielä persuksi ukko hurahtaa, niin jutut alkavat olla tuollaisia. Ikävä kyllä tuo humoristinen tarina on niin totta monen lapaulaisenkin kohdalla.

        Joku kauhavalaane kolloo tiätysti aina niitä saa hävetä


    • Anonyymi

      Omistavaan luokkaan kuuluva isäntämiäs . Itsepetoksen mestarikin. Tyypillistä, että siihen kun vielä persuus päälle, niin nauramatta ei voi katsella. Toisaalta kyllä säälittävääkin oikeassa elämässä.

      • Anonyymi

        Se vasta säälittävä näky on kun pikikoura duunari yrittää näytellä ökyisäntää. Peruskoulukin jäänyt kesken ja matikkapäätä ei ole, haukataan liian suuri pala ja sitten vasara paukkuu jossain muualla kuin raksalla.


    • Anonyymi

      Hyvin kuvaavaa Etelä-pohjanmaalla. Kun mies tekee velkarahalla talon ja ostaa velkarahalla auton, niin hänestä on tullutkin varakas. Tietenkin sitten täytyy jollakin tavalla pönkittää vielä omaa egoaan ja se on julistautua kovaksi oikeistopolitiikan kannattajaksi. Tyhmimmät äärioikeiston, eli persujen kannattajiksi, jolloin toimii omien oikeuksiensa tuhoamiseksi. Mutta kun minä itte oon........

      • Anonyymi

        Yleensä nää on luku-ja laskutaidottomia vasemmistolaisia. Ja maalaiskepulaisista tyhmin jää asumaan taloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä nää on luku-ja laskutaidottomia vasemmistolaisia. Ja maalaiskepulaisista tyhmin jää asumaan taloa.

        Te viisaat olkaa tyytyväisi, kun olette muka niin hyviä.


    • Anonyymi

      Kepulaista paatosta. Kepu pettää aina ja iänkaikkisesti lapualaisia.

      • Anonyymi

        Missä persu, siellä petetty vaalilupaus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä persu, siellä petetty vaalilupaus!

        Rinteen vappusatanen, tulisko se tänä vuanna heeheheehe heh heh !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe