Polven tekonivel

Anonyymi-ap

Onko kokemuksia, miten leikkaus onnistui? Onko 79 vuotias siihen liian vanha? Kauanko kedti että voi normaalisti kävellä? Mitä uusi nivel tuntuu käytössä. rajoittaako se? Nukutetaanko?

22

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla onnistui hyvin tekonivel polveen,
      aika pian se parani kävelykuntoon tarkaan en muista montako viikkoa meni, mutta sairaalasta sai hyvät ohjeet ja kävelykepit jota sitten palutin kun en niitä enään tarvinnu, ei ole ollu tarvetta ollenkaa valittaa leikkauksen onnistumista, nyt ole 85 v muistaakseni povinivel laitetiin jonkinveran alle kasikympiinesnä

      vaikka mull on sepelvaltimo tauti ja sydä tahdistin ne otti kaikki nämä huomioon ja leikkas onnistui hyvin, alkuun kyllä kun ne alko mua lääkitsemään oksennin varmaan sielunki ämpriin, kai ne antoi jotain oksennuslääkettä että maha saatiin tyhjäksi leikkauksen ajaksi,

      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🔞 ­N­­­y­­m­­f­o­­m­­a­­a­­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Tuttavan kertomaan omasta kokemuksestaan ryhmässä. Leikattiin 75 vuotiaana molemmat polvet. Ei nukutettu, kuuli rouskuntaa, muita yksityiskohtia en tiedä itse leikkauksesta. Hyvin parani eikä harmejä ole ollut. Vielä on tuolijumpparyhmässä nyt 87-88 (?) vuotiaana.
      On kuulemma pakkasella kylmät, pitää suojia polvissa, Metalli kylmenee. Kävelee ikäisekseen hitaanlaisesti, mutta aika hyvin. Ei ole kipuja ja myöhemmässä tarkastuksessa on todettu, että polvet ovat hyvässä kunnossa.

    • Anonyymi

      Nuohan on rohkaisevia viestejä, kiitos. Minulla on diabetes 2 hyvässä tasapainossa ja senkään ei katsota olevan este. Tuo yllätti ettei tarvitse nukutaa ja molemmat polvet voi kerralla leikata.

    • Anonyymi

      Monella ikäiseläsi leikkaus on onistunut. Ihmiset on niin erinlaisia.Kuhan noudatat ohjeita leikauksen jälkeen.Ne jotka ei noudata ohjeita,niille tulee ongelmia.

    • Anonyymi

      En mene polvi enkä mihinkään leikkaukseen. Kaksi tuttuani kuoli niitten komplikaatioihin.. 78 ja 80 vuotiaat.

      • Anonyymi

        jooo niimpä, kun mun polivi leikattiin se onnistui ja parani hyvin mutta otti tosilujille se laikkaus valmistautuminen leikkaukseen olin jo hiukan alle kahdeksankymppinen ja sepelvaltimotauti myös syd, tahdistin oli,
        mutta silloinki joku toinen vanhus koli polvileikkauseen kuuli käytävällä huhua siitä, mä en kuolu, mutt ei olle mulle helppokaan vaikka hyvin parani lopulta,


    • Anonyymi

      Minäkin otan mieluummin kipupillelreitä tai kärsin kivuista mieluummin,
      en uskalla mennä leikkauksiin. Pienikin leikkaus on iäkkäälle riski, siksi niihin ei lääkäritkään helposti rupea.

      • Anonyymi

        Ostin tänään ruusunmarjapulveria ja jotain toista, missä on kurkumaa.
        Kokeilen ensin niillä. Ajattelin ruveta käyttämään myös sauvoja, niin ei rasita niin paljoa polvia.

        En halua millään mennä polvileikkaukseen.


    • Anonyymi

      Kantelin vaimon ostoskassia , nyt kauhia iskias :(

      Gubbe 75

    • Anonyymi

      Itselläni leikattiin polvet muutama vuosi sitten, päälle vuoden välein.
      Polveni olivat siinä kunnossa, että nivelet olivat kuulemma pelkkää jauhoa.

      Olin jo käyttänyt kyynärsauvoja n. 10 vuoden ajan ja nyt, muutama vuosi leikkausten jälkeen käytän vieläkin. On mulla rollaattorikin, mutten (vielä) käytä sitä.

      Leikkaukset1 ja 2 tehtiin nukutuksessa. Itseäni on muutoin paljon leikelty ja kroppani on sitä lajia, että toivun leikkauksista tavallista hitaammin (olen nyt 70 v). Olin ensin n. viikon ajan leikanneessa sairaalassa, kunnes onnistuin itse jollain kelkalla yhtään liikkumaan, pääsin vessaan ja sitten vajaa kuukausi jatkohoitoa kuntoutussairaalassa, jossa opettelin yleensäkin liikkumaan ja kulkemaan portaissa jne.

      Asun sen verran sivussa "kaikesta", että jos on pakko lähteä jonnekin asioille, kuljen taksilla. Käytän myös verkkokauppojen kotiintuonti-palveluja: mm. K-verkkokauppa, apteekki-, ym:t verkkokaupat.

      Leikkauksen jälkeen itselläni suurimmat ongelmat olivat kivut sekä esim. wc-pöntölle istuutuminen, koska polvi ei vielä hyvin taipunut. Terveysasemien välinevarastolta sain sittemmin rollaattorin, wc-pöntön korokkeen ja sukan jalkaanveto-viritelmän. Nämä ovat tärkeät.

      On myös hankkimiani apukahvoja wc:ssä. On myös sängyn nousutuet.

      - Linkkejä apuväline-verkkokauppoihin:
      https://www.google.com/search?q=apuvälineitä&oq=apuvälineitä&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDU4OTZqMGoxqAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

      - Tukikahvat:
      https://apuvalinekauppa.fi/tuote/tukikahvat-useita-kokoja/

      Ei kannata luottaa "imukuppi"-kahvoihin, sellainen jos irtoaakin, voi kaatua. Kahvat on parasta naulata / porata seiniin tai ovenpieliin.

      - Itselläni on myös tällaiset sängyn nousutuet (asetetaan paksun patjan alle):
      https://apuvalinekauppa.fi/osasto/tapaturmien-ehkaisy/tukikahvat-ja-kaiteet/

      - Leikkauksen jälkeen kipua helpotti jalan nk. ylhäällä pitäminen. En ole hankkinut kotiini mitään tosikorkeaa tyynyä, mutta kuntoutussairaalassa sain sänkyyni sellaisen, korkean kolmiotyynyn.

      Tuolla apukaupassa on myytävänä tällainen tyyny:
      https://apuvalinekauppa.fi/tuote/rentoutumiskuutio-korotustyyny-ilmataytteinen/

      Mutta kuinka "vanhus" jaksaa puhaltaa tällaiseen ilmoja? Pumppu?

      - Apteekista löytyy jääpusseja: geelipussi viilennetään pakastimessa ja laitetaan sitten kipeälle kohdalle, leikatun alueen lähellä. Sitä ei saa laittaa suoraan aivan paljaalle iholle, vaan pitää kietoa esim. tyynyliinan sisään.

      • Anonyymi

        Kiitos sinulle mahdottomasti, että jaat tietoja!

        Kun voisin, niin tulisin sinulle avuksi!
        Iso iso hali sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle mahdottomasti, että jaat tietoja!

        Kun voisin, niin tulisin sinulle avuksi!
        Iso iso hali sinulle!

        Pikkuniksi:

        Tuotti vaikeuksia tulla sisälle, kun on korkea ovikynnys.
        Laitoin kaksi tiiliskiveä vieretysten oven eteen ja nousen ensin niille.
        Auttoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle mahdottomasti, että jaat tietoja!

        Kun voisin, niin tulisin sinulle avuksi!
        Iso iso hali sinulle!

        Kiitos. 🌞
        Pärjäilen vielä omilla pikkunikseilläni.

        Huomenna (= tänään) pitää taas lähteä taksilla asioille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle mahdottomasti, että jaat tietoja!

        Kun voisin, niin tulisin sinulle avuksi!
        Iso iso hali sinulle!

        Se itse tekonivelen laitto:

        - Leikkaus tapahtuu siis nukutuksessa tai selkäydinpuudutuksella.
        - Kyseessä on metallinen "nivel".
        - Haava, eli tuleva (valkea) arpi on (ainakin itselläni) melko pitkä, polven yli pituussuunnassa menevä. Polven yläpuolella: reidelle yli 5 cm, samoin itse polven yli sekä sen alapuolelle.
        - Haava "tikataan" kiinni metalliniiteillä. Itselläni niittejä oli yli 30. Se on aika hurjan näköistä, mutta sitähän ei tarvitse katsella. Hoitaja vaihtaa sen päälle puhtaat, pitkät haavataitokset.
        - Niiden pois ottaminen ei suuremmin satu (joku niitti saattaa pois ottaessa hiukan "nipistää"). En muista kuinka monta vuorokautta niitit olivat. Mahd. 10 vrk ja ne poistettiin itseltäni jatkohoidossa, kuntoutussairaalassa.

        Kun menee leikkaukseen ja sairaalassa ollessa, voi jo siellä jollain tavoin päätellä kuinka pärjäisi yksin (?) kotona. Kotona pärjäämätöntä ei lähetetä kotiin (olisi heitteillejättö), vasta sitten kotiutetaan kun lääkäri toteaa, että potilas pärjää kotioloissa.

        Tämä leikkauksesta toipuminen ei katso ikää, vaan me olemme erilaisia yksilöitä. Itse olen aina hirvittävän raihnainen ja katson pitkään, kun esim. joku iäkäs, leikattu potilas vain hyppää kepeästi sängyltään ja kipittelee vessaan. Apua! Itse tuskin pääsen sängyn reunalle istumaan. Minulle tuli myös erilaisia komplikaatioita, eli leikkauksen jälkeisiä muita terveysongelmia.

        Itse leikkaavaan sairaalaan ei kuitenkaan (yleensä) voi jäädä. (Minut leikattiin Vantaan Peijaksen sairaalassa). Tuolloin sairaalassa ollessa tai jo ennen leikkaukseen menoakin voi hoitajan / lääkärin kanssa jutella mahd. jatkohoitopaikasta. Sosiaalihoitaja ja fysioterapeutti tulevat juttelemaan.

        Itse olin jatkohoidossa ent. sotaveteraani-sairaalassa, joka on nyk. (Hgin) Oulunkylän kuntoutussairaala / -keskus. Todella mukava ja viihtyisä paikka. Siellä on edelleen olemassa myös erillinen sotaveteraani-osasto.

        https://www.okks.fi/

        https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/kuntoutus-ja-erityistyo

        Muualla Suomessa on myös omat, vastaavat jatkokuntoutuskeskuksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se itse tekonivelen laitto:

        - Leikkaus tapahtuu siis nukutuksessa tai selkäydinpuudutuksella.
        - Kyseessä on metallinen "nivel".
        - Haava, eli tuleva (valkea) arpi on (ainakin itselläni) melko pitkä, polven yli pituussuunnassa menevä. Polven yläpuolella: reidelle yli 5 cm, samoin itse polven yli sekä sen alapuolelle.
        - Haava "tikataan" kiinni metalliniiteillä. Itselläni niittejä oli yli 30. Se on aika hurjan näköistä, mutta sitähän ei tarvitse katsella. Hoitaja vaihtaa sen päälle puhtaat, pitkät haavataitokset.
        - Niiden pois ottaminen ei suuremmin satu (joku niitti saattaa pois ottaessa hiukan "nipistää"). En muista kuinka monta vuorokautta niitit olivat. Mahd. 10 vrk ja ne poistettiin itseltäni jatkohoidossa, kuntoutussairaalassa.

        Kun menee leikkaukseen ja sairaalassa ollessa, voi jo siellä jollain tavoin päätellä kuinka pärjäisi yksin (?) kotona. Kotona pärjäämätöntä ei lähetetä kotiin (olisi heitteillejättö), vasta sitten kotiutetaan kun lääkäri toteaa, että potilas pärjää kotioloissa.

        Tämä leikkauksesta toipuminen ei katso ikää, vaan me olemme erilaisia yksilöitä. Itse olen aina hirvittävän raihnainen ja katson pitkään, kun esim. joku iäkäs, leikattu potilas vain hyppää kepeästi sängyltään ja kipittelee vessaan. Apua! Itse tuskin pääsen sängyn reunalle istumaan. Minulle tuli myös erilaisia komplikaatioita, eli leikkauksen jälkeisiä muita terveysongelmia.

        Itse leikkaavaan sairaalaan ei kuitenkaan (yleensä) voi jäädä. (Minut leikattiin Vantaan Peijaksen sairaalassa). Tuolloin sairaalassa ollessa tai jo ennen leikkaukseen menoakin voi hoitajan / lääkärin kanssa jutella mahd. jatkohoitopaikasta. Sosiaalihoitaja ja fysioterapeutti tulevat juttelemaan.

        Itse olin jatkohoidossa ent. sotaveteraani-sairaalassa, joka on nyk. (Hgin) Oulunkylän kuntoutussairaala / -keskus. Todella mukava ja viihtyisä paikka. Siellä on edelleen olemassa myös erillinen sotaveteraani-osasto.

        https://www.okks.fi/

        https://www.hus.fi/potilaalle/hoidot-ja-tutkimukset/kuntoutus-ja-erityistyo

        Muualla Suomessa on myös omat, vastaavat jatkokuntoutuskeskuksensa.

        Kiitos asiantuntevasta selostuksesta!


    • Anonyymi

      Mistä johtuu et joudutaan polvi leikkaamaan, onko luusto heikkoa kun ikää vai ylipaino?

      • Anonyymi

        Melkein kaikilla 80 v täyttäneillä on nivelrikkoa polvissa, lonkissa ja muissakin nivelissä. Rustot kuluvat jopa kokonaan pois. Ylipaino pahentaa asiaa.


    • Anonyymi

      Eikö joku vuosikymmeniä sitten tapahtunut kaatuminen sitä aiheuta?

      • Anonyymi

        On voinut vaikuttaa.
        Olis hyvä sinun röntkäyttää polvesi.

        Olen itse menossa tänään fysioterapeutille, saan varmaan ohjeita siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On voinut vaikuttaa.
        Olis hyvä sinun röntkäyttää polvesi.

        Olen itse menossa tänään fysioterapeutille, saan varmaan ohjeita siellä.

        Röntgeniin pitää saada lääkärin lähete.


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      ❤️ Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe