Ministerit jäävät kauas, kauas lakkopomon palkasta:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009894267.html
Mutta jokainen saa tietysti tehdä tässä asiassa mitä haluaa. Kunhan varautuu lakon jälkeeen tuleviin yt-neuvotteluihin. Ne saattavat osua kohdalle. Siis omalle, ei lakkokenraalin. Säästöjä on syytä olla. Paljon. Säästöjä.
eikö duunari tajua, että hän taistelee lakkokenraalin kovan palkan puolesta?
7
230
Vastaukset
- Anonyymi
Tajuaa osa siinä vaiheessa kun iskee lakkointoilun seurauksena lomautus tai irtisanotaan työpaikasta. Yksikään yritys ei pärjää lakkoilevilla työntekijöillä ja toisaalta yksikään työnantaja ei pistä ulos tuottavaa käsiparia.
Koko paskassa ei ole kyse työntekijäin ja -antajain välisestä kahnauksesta vaan ay-johdon hätähuudosta palkkansa perään kun pelkäävät kenttäväen osaavan neuvotella sopimuksensa ilman ay-johtajien elättämistä.- Anonyymi
"ay-johdon hätähuudosta palkkansa perään kun pelkäävät kenttäväen osaavan neuvotella sopimuksensa ilman ay-johtajien elättämistä"
ja juuri siksi paikallista sopimista niin paljon vastustetaan liittojen puolesta. Vaikkapa Puuilon 5 päivän palkallista vapaata omalla ilmoituksella. Liitto ei mitenkään pystyisi neuvottelemaan samantasoisia etuja. Paikallinen tai yrityskohtainen neuvottelu on ihan parasta sekä työnantajalle, mutta ERITYISESTI työntekijälle. Mutta toistaiseksi liittopomot ovat saaneet jäsenensä sumutettua liittopomon propagandaan. Työntekijäliittoa voi oikeutetusti verrata Venäjän toimintaan, jossa ylin johto suoltaa propagandaa, johon venäläinen sotilas iloisesti uskoo ja ryntää typerään hyökkäykseen Ukrainan armeijaa vastaan eikä kukaan venäläisistä selviä hengissä.
Nyt samanlaista typerää rynnimistä tapahtuu ammattiliittojen jäsenten toimesta. Toivottavasti on riittävästi säästöjä, että selviää tulevasta talvesta.
- Anonyymi
Aloittaja yrittää kääntää puheenaiheen pois itse ongelmasta. Ongelmahan on alusta alkaen ollut tämä:
Orpon-Purran hallitus on toteuttanut tai toteuttamassa suuren määrän lakimuutoksia, jotka leikkaavat työttömyysturvaa ja muuta sosiaaliturvaa, rajoittavat lakko-oikeutta ja heikentävät työehtoja. SAK ja ammattiliitot ovat huolissaan siitä, mitä seurauksia lakimuutoksilla on yksittäisille ihmisille ja työmarkkinoille.
Koska hallitus ei ole ottanut työntekijöiden huolta vakavasti, SAK ja sen jäsenliitot ovat aloittaneet poliittiset toimenpiteet. Ammattiliitot ovat syksystä 2023 alkaen järjestäneet Orpon-Purran hallituksen suunnittelemia leikkauksia ja heikennyksiä vastustavia työtaisteluita ja muita järjestöllisiä toimia useaan otteeseen.
Orpon-Purran hallituksen leikkauslista:
=============================
Hallitus on jo toteuttanut tai valmistelemassa suurinta osaa toimista.
Työehtojen heikennykset
Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei saa palkkaa
Työntekijän irtisanomiseen riittää ”asiallinen syy”
Vuoden määräaikainen työsopimus ei vaadi erityistä perustetta
Lomautuksen varoaikaa lyhennetään
Takaisinottovelvoite ei enää koske alle 50 henkilön yrityksiä
Työlainsäädännöstä halutaan poiketa sopimalla työpaikoilla heikommin ilman
luottamusmiestä
Työriitojen ratkomista hankaloitetaan rajoittamalla valtakunnansovittelijan
mahdollisuuksia
Lakko-oikeuden rajoitukset
Oikeutta poliittisiin lakkoihin rajoitetaan
Oikeutta tukilakkoihin rajoitetaan
Lakkoon osallistuneelle työntekijälle 200 euron sakko, jos lakko
todetaan laittomaksi
Lakkosakkoja korotetaan roimasti
Sosiaaliturvan leikkaukset
Työttömyysturvan lapsikorotukset poistetaan (voimaan 1.4.2024)
Sovitellun työttömyysturvan suojaosa poistetaan (voimaan 1.4.2024)
Ansiopäivärahaa leikataan jo kahden kuukauden jälkeen (voimaan 2.9.2024)
Työttömyysturvan omavastuuaikaa pidennetään (voimaan 1.1.2024)
Ansiopäivärahan saamiseen tarvittavaa työssäoloaikaa
pidennetään (voimaan 2.9.2024)
Työttömyyspäivärahan työssäoloehto euroistetaan (voimaan 2.9.2024)
Palkkatuettu työ ei kerrytä työttömyyspäivärahan
työssäoloehtoa (voimaan 2.9.2024)
Työsuhteen päättyessä maksettava lomakorvaus estää
työttömyysetuuden saamisen jaksotusajalta (voimaan 1.1.2024)
Vuorotteluvapaa lakkautetaan (voimaan 2.9.2024)
Aikuiskoulutustuki lakkautetaan (voimaan 1.8.2024)
Ikääntyvien työttömien turvaa heikennetään (voimaan 2.9.2024)
Asumistuen työssäkäyntiin liittyvä suojaosa poistetaan ja
tukea leikataan (voimaan 1.4.2024)
Toimeentulotukea leikataan ja sen saamista vaikeutetaan (voimaan 1.4.2024)
Korotettuna maksettava vanhempainraha poistetaan
ensimmäisen 16 arkipäivän ajalta *) ( Hallitus ilmoitti 19.9.2023 budjettiriihen yhteydessä etsivänsä tilalle korvaavia toimia.) - Anonyymi
Mikä noista kohdistuu erityisesti köyhiin?
- Anonyymi
"Köyhiltä ei voi eikä saa leikata meille se ei käy"
Huutaa joku isosti.
Mutta mikään leikkauksista ei erityisesti ole kohdistettu köyhiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Köyhiltä ei voi eikä saa leikata meille se ei käy"
Huutaa joku isosti.
Mutta mikään leikkauksista ei erityisesti ole kohdistettu köyhiin.Köyhä on sellainen joka ei tee työtä ja maksa veroja yhteiskunnan kassaan, vaan on tottunut siihen että kela maksaa hänen elämisensä ja korottaa vuodesta toiseen etuuksia. Nyt ei koroteta ja köyhä ei siitä tykkää. Ja näitä on paljon työikäisiä pääasiassa jotka periaatteesta ei aio tosissaan hakea töitä kun se ei muka kannata. Iso kuluerä veronmaksajille nämä vapaamatkustajat.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579