Non nii ahtaaja satmant tietokonen aikaan uudistusta nopeutetaa ahtaajile lopputili

Anonyymi-ap

koneet automatisoidaan kuin muualla maailmassa on tehty emme tarvitse lakkolevia , koneet ei lakkoile , tämä uudistus on elitärkeä suomen viennille ja kasvulle näin saamme maximaalisen hyödyn ja luottamuksen ulkomaalaisilta sijoittajilta suomeen koska ei tule enää satamien lakkoja ..lakkoilemalla eses autoitte tämän uudistuksen nopeuttamista 2 vuodessa satama tietokoneistettu suomessa .. alkakaaha hommaila muita töitä esimm, siivoojaksi yms..

101

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kannattiko lakkoila pösilöt

      • Anonyymi

        Kannattaa, pösilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa, pösilö.

        hahhah juoppo ahtaaja sulla ein oel kohta työt koneet vie ahhaha vituttakos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hahhah juoppo ahtaaja sulla ein oel kohta työt koneet vie ahhaha vituttakos

        Juurikin näin . . . . Sinäpähän pullistelkoon tatuoituna lihaskimppuna Puaahaa puahaaa puaahaa .!


    • Anonyymi

      Selvitys: Satamien automatisointi on lopulta vaivan arvoista
      Satamien automatisoinnin haasteet ovat isot, mutta niiden ylitse pääsee huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella.

      19.12.2018
      Teksti Heli Satuli kuvat McKinsey

      Satamat ovat automatisoineet hitaammin kuin vertailukelpoiset alat, erityisesti kaivostoiminta ja sisälogistiikka. Nyt satamien automatisointi alkaa kuitenkin päästä vauhtiin. Näin todetaan tuoreessa McKinseyn selvityksessä.

      Automaatiota hyödyntävät satamat ovat turvallisempia kuin perinteiset. Ihmisten tekemien inhimillisten virheiden määrä vähenee ja satamien suorituskyky on helpompi ennakoida.

      Iso investointi, paljon sudenkuoppia
      Automaatioon tarvittavat pääomainvestoinnit ovat kuitenkin melko korkeat ja operatiiviset haasteet suuret. Suurimpia ongelmia ovat selvityksen mukaan kapasiteetin puute, heikko data, siiloiset prosessit ja vaikeudet käsitellä poikkeuksellisia tilanteita. McKinseyn kyselytutkimus osoittaa, että vaikka toiminnan kustannukset vähenevät, niin vähenee usein myös tuottavuus. Sijoitetun pääoman tuotto on tällä hetkellä alhaisempi kuin alan keskimääräinen taso.

      Tästä huolimatta onnistuneet kokemukset satamien automatisoinnista osoittavat, että huolellinen suunnittelu ja projektinhallinta voivat ylittää nämä vaikeudet moninkertaisesti. Huolellisesti suunnitteluissa ja toteutetuissa hankkeissa käyttökustannukset ovat laskeneet 25-55 prosenttia ja tuottavuus noussut 10-35 prosenttia.

      Toimialan tehokkuuden kasvu on ilmeistä. Pitkällä aikavälillä investoinnit satamien automatisointiin johtavat tietä kohti uutta paradigmaa nimeltään satama 4.0. Satamista tulee palveluorganisaattoreita osana digitalisoituvaa maailmantaloutta. Satama 4.0 tuottaa enemmän arvoa sataman operaattoreille, toimittajille ja asiakkaille, mutta kyseistä arvoa ei jaeta tasaisesti satamien ja niiden ekosysteemien välillä. Jos satama haluaa päästä käsiksi tuohon arvoon, tarvitaan innovatiivisia liiketoimintamalleja ja yhteistyömuotoja. Sellaisia ei synny helposti. Mutta se on tulevaisuus, jonka eteen McKinseyn raportin mukaan kannattaa tehdä töitä.

      AVAINSANAT

      Automatisaatio Investoinnit
      JAA

    • Anonyymi

      SijaintiEtusivu > Uutinen > Satamiin vakioidut tietoliikenneyhteydet – robottialuksiin
      Satamiin vakioidut tietoliikenneyhteydet – robottialuksiin
      Uutinen - 20.8.2020

      Suomi on mukana maailmanlaajuisessa merenkulun tulevaisuuden autonomisten alusten ja satamatoimintojen kehittämisessä. Uudessa MASSPorts-hankkeessa on tarkoitus standardoida autonomisten alusten ja satamien välinen kommunikaatio ja tiedonvaihto tulevaisuutta varten.

      Suomen lisäksi Tanska, Norja, Alankomaat, Japani, Kiina, Korea ja Singapore ovat mukana uudessa autonomisten alusten ja satamatoimintojen MASSPorts-yhteistyössä. Elokuussa Singaporessa järjestettyyn aloituskokoukseen osallistuivat myös kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO, majakkaliitto IALA ja Kansainvälinen satamien liitto IAPH.

      Suomi ajaa hankkeessa multimodaalisia ratkaisuja ja oikeudellista kehystä, joka sallii myös tulevat innovaatiot ja teknologian kehityksen. Selkeät vastuut ja läpinäkyvyys toiminnan ja turvallisuuden arvioinnissa ovat edellytys automatisoidun liikenteen ja älykkäiden järjestelmien käyttöönotolle.

      ’’Suomella on huipputason osaamista siinä, miten nopeita viestintäyhteyksiä, automatisaatiota ja digitalisaatiota voidaan hyödyntää merenkulussa. Uuden verkoston kautta voimme tarjota osaamistamme ja vaikuttaa kansainvälisillä areenoilla, toteaa Suomen delegaation johtajana toimiva liikenne- ja viestintäministeriön Mikael Nyberg.

      Hankkeessa tehtävillä konkreettisilla piloteilla on tarkoitus edistää myös yhteentoimivuutta ja standardisointia, joka koskee autonomisten alusten kulkua satamissa. Tavoitteena on myös vaikuttaa IMO:n kansainvälisiin sopimuksiin.

      Seuraava MASSPorts-verkoston kokous järjestetään vuoden 2021 alussa, jota varten Liikenne- ja viestintäministeriö kokoaa yhteistyöhön mukaan sidosryhmiä osana liikenteen automaatiosuunnitelman valmistelua.

      Lisää: IMO:n tiedote (LINKKI) ja LVM:n dokumentaatio (LINKKI).

    • Anonyymi

      Älykkäät ratkaisut täyttävät sataman
      SATAMA KEHITTYY — 15.5.2022
      Teksti: Vaula Aunola
      Kuva: Veikko Somerpuro
      Satama digitalisoi ja uudistaa toimintojaan vauhdilla. Kaikki matkustajat kulkevat nyt SmartPort-lipuntarkastuksen läpi. Lisää älyratkaisuja on tulossa.


      SmartPort on satamien digihankkeita yhteensitova ilmaisu. Termiä käytetään hyvin erilaisten hankkeiden yhteydessä maailmanlaajuisesti, eikä sille ole yksiselitteistä miltään taholta vahvistettua määritelmää.

      – Satama on älykäs, jos se käyttää automaatiota ja uusia innovatiivisia teknologioita kuten tekoälyä, Big dataa, IoT-ratkaisuja ja lohkoketjuja toiminnoissaan, Helsingin Sataman kehittämispäällikkö Jussi Malm tarkentaa.

      Helsingissä SmartPort-kehitystä vauhditti Länsisataman uudistus.

      – Mietimme, miten hallitsemme ajoneuvojen vuosittain kasvavan liikenteen uuden terminaalin alueella, jonka pinta-ala väheni ja muoto muuttui haastavan kapeaksi.

      Manuaalinen liikennevirtojen hallinta ei enää toimisi.

      Satama oli toteuttanut erilaisia ajoneuvojen tunnistamiseen ja porttitoimintoihin liittyviä hankkeita yhteistyössä Visy Oy:n kanssa jo vuodesta 2006.

      – Lähdimme kehittämään tätä automaatiota.

      Tallinnassa käynnistyi samaan aikaan vastaavanlaisia projekteja.

      – Varustamot huolestuivat siitä, että meille tulisi erilaiset järjestelmät. Silloin Helsingin Sataman silloinen toimitusjohtaja Kimmo Mäki kutsui yhteisen pöydän ääreen Tallinnan ja muut lähialueiden toimijat.

      Tuloksena syntyi niin kutsuttu SmartPort-standardi, joiden mukaan eri järjestelmien välinen sanomaliikenne rakennetaan. Malmin mukaan se helpotti paljon kehitystyötä.

      – Voimme itsenäisesti toteuttaa hankkeita tahoillamme ja tieto liikkuu hyvin eri järjestelmien välillä. Se ei myöskään sido meitä yhteen järjestelmän toimittajaan.

      Smartport-lipuntarkastus
      Uusitussa Länsisatamassa luovuttiin varustamoiden omista lipuntarkastusporteista ja kaikki matkustajat kulkevat samojen porttien kautta.

      – Tämä oli iso muutos. Aiemmin Viking Linella ja Eckerö Linella oli omat porttinsa. Nyt satama otti vastuun järjestelmästä, joka välittää tiedon eteenpäin varustamoille. Näin säästettiin tilaa ja saatiin tehokkuutta.

      Porttijärjestelmä varmistaa, että näytetty matkalippu on oikea ja voimassa oleva, ja portista pääsee sisään vain oikeaan aikaan. Aluksi liput tarkastettiin vain terminaalin alakerrassa ja myöhemmin lisättiin toinen tarkastuspiste ennen laivaan nousua.

      – Kumppaniksi hankkeeseen löytyi startup-yritys info24, joka oli jo kehittämässä vastaavaa ratkaisua Tukholman Värtanin satamaan. Meidän hankkeemme valmistui tosin aiemmin. Fortum osti yrityksen pian omiin tarpeisiinsa ja myi sen tänä keväänä suomalaiselle Weasel Software Oy:lle.

      Katajanokalla Smartport-lipuntarkastus otettiin käyttöön terminaalin muutostöiden yhteydessä vuonna 2020.

      – Viime huhtikuussa saimme asennettua uuden porttijärjestelmän remontoitavaan Olympiaterminaaliin.

      Helsingin Sataman kaikissa isoissa matkustajaterminaaleissa on siis nyt käytössä sataman oma porttijärjestelmä, josta jaetaan tietoa kolmelle eri varustamolle.

      – Systeemiin voidaan myös integroida uusia varustamoita ja sen kehitystyö jatkuu aktiivisena.
      Vuosaaressa henkilöliikennettä varten ei vastaavia portteja tarvita, koska matkustajamäärät ovat niin pieniä suhteessa investointiin.

      Automaattista tunnistamista
      SmartPort-järjestelmässä ajoneuvot tunnistetaan kameralla ja luvat tarkastetaan automatiikalla. Ennen lähtöselvitystä ajoneuvot myös mitataan, rekat punnitaan ja niille tehdään kuntokuvaus. Puomi avautuu, kun kaikki on kunnossa.

      – Turha odottelu ja tyhjäkäynti jää pois.

      Raskaat ajoneuvot ja henkilöautot lastataan eri porttien kautta. Molempien järjestelmien pilotit toimivat jo Länsisatamassa.

      Jussi Malm
      – SmartPort-järjestelmässä ajoneuvot tunnistetaan kameralla ja luvat tarkastetaan automatiikalla, Helsingin Sataman kehittämispäällikkö Jussi Malm kertoo. Kuva: Eemeli Sarka
      – Henkilöautojen osalta kehitystyö on jo aika pitkällä. Raskaalla liikenteellä on tällä hetkellä käytössä kevyempi versio.

      Malmin mukaan tavoite on saada molemmat projektit valmiiksi vielä kuluvan vuoden aikana ja ottaa järjestelmä käyttöön myös Katajanokalla. Vuosaaren satamassa rekat on tunnistettu kameroilla jo alusta alkaen. Kuljettaja tekee kuitenkin lähtöselvityksen perinteisellä tavalla Gate Housessa ja ajaa sen jälkeen operaattorin portin läpi.

      – Järjestelmä ei ole viety vielä aivan niin pitkälle kuin Länsisatamassa. Yhden portin järjestelmään siirtymisessä on siellä joitakin haasteita liittyen alueen useisiin toimijoihin, joilla kullakin on omat järjestelmänsä.

      Myös vaarallisten aineiden ilmoitusjärjestelmän uudistus on loppusuoralla.

      – Projektin viimeiset palaset saadaan varmasti paikalleen kesään mennessä. Sataman osalta työ on jo valmis. Nyt on meneillään operaattoreiden ja muiden toimijoiden integroituminen järjestelmään.

    • Anonyymi

      – Projektin viimeiset palaset saadaan varmasti paikalleen kesään mennessä. Sataman osalta työ on jo valmis. Nyt on meneillään operaattoreiden ja muiden toimijoiden integroituminen järjestelmään.

      Älyliikenne estämään ruuhkia
      SmartPort-rakentamista on myös Länsisataman älyliikennehanke, joka keskittyy lähialueiden katuverkkojen liikenteeseen ja läpäisykykyyn.

      – Suurimmassa roolissa tässä on Helsingin kaupunki, jonka kanssa tehdään yhteistyötä. Lisäksi projektissa ovat mukana muun muassa Aalto-yliopisto ja Conveqs Oy.

      Tämä on hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa käytetään erilaisia laitteita ja tekoälyä.

      Reaaliaikaiseen tietoon perustuvalla älykkäällä ohjauksella pyritään tunnistamaan syntyviä ruuhkia ja muuttamaan valojen vaiheistusta tilannekohtaisesti.

      – Välitämme liikennetietoa toimijoille, jotka katuverkon puolella kehittävät järjestelmää. Projekti on vielä osittain kehitysvaiheessa.

      – Valmiina ovat esimerkiksi laiteasennukset Länsiväylälle asti.

      Vuosaaren satamasta jaetaan nyt jo tilannekuvaa, joka kertoo muun muassa liikennetilanteista ja jonoista. Esimerkiksi konttien seuraamiseen Vuosaaren vaihtoalueella on esillä useita vaihtoehtoja.

      – Lisää tietoa reaaliaikaisesta tilanteesta voidaan saada kiinteiden kameroiden ja alueen yllä lentävien dronejen välittämän kuvasta, jonka tekoäly analysoi. Näistä sovelluksista on useampikin keskustelu käynnissä.

      Taloudellisesti on merkittävää, kuinka kauan kontti alueella viipyy ja kuinka nopeasti operaattori löytää kontin.

      – Samalla tämä lisää tietenkin myös turvallisuutta. On jo tunnistettu paljon hyötyjä, mitä näin saavutetaan.

      Tavaraliikenteen optimointi
      Malm toteaa, että paljon muutakin on mietintämyssyn alla.

      – Kehitys on ollut valtavaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Liikenne- ja viestintäministeriön logistiikan digitalisaatiostrategia on paljon muutakin kuin vain pyrkimys päästä eroon eri toimijoiden välillä liikkuvista paperisista dokumenteista.

      Helsingin Satama on mukana useissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tavaralogistiikan optimointiin liittyvissä hankkeissa.

      – Tiedon jakamisen merkitys korostuu. Digitaalisesti jaettu tieto on myös reaaliaikaista ja paremmin ennustettavaa. Tästä hyötyy koko ala. Manuaalisen työn määrä vähenee, mutta samalla voi syntyä aivan uusia liiketoimintamalleja.

      Toimitusvaikeudet hidastavat
      Koronapandemian vaikutukset hidastivat aiempia uudistuksia parin vuoden ajan. Nyt sekä Länsisataman että Katajanokan SmartPort-hankkeiden toisen vaiheen toteutuksia jarruttavat Ukrainan sodan aiheuttamat komponenttien toimitusvaikeudet.

      – Tilausten toimitusajat ovat nyt hyvin pitkiä. Pyrimme tekemään valmiiksi niitä asioita, joita pystymme. Niin pääsisimme suoraan asennukseen, kun saamme laitteet. Toivomme silti, että projektien valmistumiset eivät ainakaan olennaisesti viivästy.

    • Anonyymi

      Satamiin investoidaan nyt sadan miljoonan vuositahtia
      ”Suomen hyödynnettävä liikenteen EU-rahoitusta”

      23.05.2018
      Teksti Esko Lukkari

      Suomen satamissa on nyt vilkas investointitahti. Satamaliiton toimitusjohtajan Annaleena Mäkilän mukaan satamat ja satamaoperaattorit investoivat nyt vuosittain satamien kehittämiseen 100 miljoonaa euroa.

      Mäkilä sanoo, että monien vaisujen vuosien jälkeen on valoisammat näkymät ja se antaa mahdollisuuden uusia esimerkiksi satamien lastinkäsittelylaitteita, satamalaitureita ja satamainfraa.

      Satamaliiton 21.5. julkaiseman Suomen Meriklusterin yhteisen tiedotteen mukaan satamien ja meriväylien sataman puoleisen pään kunto on edelleen satamien vastuulla, ulompana väylä on valtion vastuulla. Valtion toivotaan osaltaan pitävän väylät kunnossa eli riittävän syvinä ja turvallisina.

      Mäkilän mukaan väylien kehittämisen tulisi olla ennustettavaa ja pitkäjänteistä.

      ”Toivomme työkaluja rahoitukseen ja myös sitä, että Suomi seuraavalla liikenteen rahoituskaudella hyödyntäisi mahdollisimman paljon liikenteen EU-rahoituksia ja yhteisrahoitusmahdollisuuksia.”

      Suomen Varustamot, Suomen Satamaliitto, Meriteollisuus ja Satamaoperaattorit edustavat elinkeinoja, jotka ovat meren kanssa tekemisissä. Alat ovat sidoksissa toisiinsa: satamat ja satamaoperaattorit menestyvät, jos varustamot ja meriteollisuus voivat hyvin. Ne taas tarvitsevat hyväkuntoisia satamia ja väyliä, toimivaa logistiikkaketjua sekä hyvää keskinäistä yhteistyötä.

      Kansainvälisessä vertailussa Suomen meriklusteri on merkittävä.

      ”Suomessa meriklusteri on yllättävän vähän tunnettu, kun ottaa huomioon kasvunäkymät ja sen, että ala työllistää 50 000 suomalaista”, sanoo tiedotteessa Suomen Varustamoiden toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

      Suomalaiset ovat vahvoja digitalisaatiossa sekä ympäristöosaamisessa, jotka molemmat ovat maailmanlaajuisia megatrendejä. Tuurnala lisää vahvuuksiin merenkulun erityisolosuhteiden hallinnan.

      ”Suomalaiset merenkulkijat ja muut alan toimijat ovat tottuneet operoimaan vaikeissa oloissa. Merialueemme ovat karikkoisia ja matalia, ja jään alla keskimäärin 100 päivää vuodessa.”

      Meriteollisuuden näkymät ovat nyt valoisat ja esimerkiksi risteilyalusten tilauskanta ulottuu pitkälle ensi vuosikymmenelle. Kasvun sekä sukupolvenvaihdoksen myötä kaivataan uusia osaajia.

      ”Tarvitaan laivanrakennuksen diplomi-insinöörejä, mutta heidän lisäkseen myös lukuisten muiden tieteenalojen osaajia”, Meriteollisuuden toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä sanoo.

      Vaikka digitaaliset ratkaisut tulevat kuljetuksiin, laivat tarvitsevat edelleen riittävän syvät väylät ja toimivat satamarakenteet. Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru vertaa satamayhtiötä kauppakeskukseen. Satamaoperaattorit eli ahtausyritykset puolestaan ovat kuin liikkeitä, jotka ovat kauppakeskuksen vuokralaisina.

      ”Satamien ja satamaoperaattorien yhteinen intressi on tarjota merikuljetuksille mahdollisuus sujuvaan logistiikkaan, sillä se on perusta, jolle vienti ja tuonti rakennetaan. Operaattoreilta edellytetään entistä tehokkaampaa toimintaa, sillä laivat käsitellään satamissa mahdollisimman nopeasti”.

      AVAINSANAT

    • Anonyymi

      non niin juopot koulun penkille siitä .

      • Anonyymi

        Uliuli


    • Anonyymi

      saatte totutella 2500 euron kuukasi palkaan jos edes sitää saatte.. loppuu toi ylimielisyys perkele

      • Anonyymi

        Uliuli


      • Anonyymi

        Työmiehen palkkka aina ansaittu. Itse tienasin vielä töissä ollesani paperimiehenä ihan kohtalaisesti tienasin, enkä ihan ensimmäisiä työvuosiani lukuunottamatta ajanut koskaan yli viisi vuotta vanhalla mersulla, Vaimoni teki samoja hommia ja hyvin pärjättiin. Siksi onkin mukava lukea näiltä palstoilta kateellisten vuodatuksia. Jahaa. Lähdetään taa emännän kanssa Espanjan asunnollemme, jonka ostimme parikymmentä vuotta takaperin. Terve vaan te kateelliset köyhät!


    • Anonyymi

      Tulee robottiahtaajia nostelemaan kontteja, ruokarobotteja on jo ja robottiautojakin..

      Robotti autojen entisöijä on vain oven takana.

    • Anonyymi

      Roboteissa on se hyvä puoli että eivät voi lakkoilla.

    • Anonyymi

      ddd

    • Anonyymi

      Niin se käy sinunkin työlle. Ole millä alalla tahansa.

      • Anonyymi

        hahahhahah opekele niin eimee työpaikat idioo joku ne koneekki ohjelmoi idioott ..typerä kommari..ahhaha ahtaaja ressuka äly ei riitää.


    • Anonyymi

      ahtaajilla kumpi lähti ensin tukka vai järki ahhahhah ahhhhhahhaha ahhhahahha

    • Anonyymi

      Aloittajan kirjoitustaito on jo ulkoistettu.

      • Anonyymi

        SUN AKKAS JO ULKOMAALAISEN MAMUN KÄYTÖSSÄ AHHAHA AHHA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SUN AKKAS JO ULKOMAALAISEN MAMUN KÄYTÖSSÄ AHHAHA AHHA

        osu ja uppos kuin ahtaajan työpaikka ahhha ahhahah hhhahahhahahahahhahah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SUN AKKAS JO ULKOMAALAISEN MAMUN KÄYTÖSSÄ AHHAHA AHHA

        Joo, huomataan että sulla on tietsikassa caps lock


    • Anonyymi

      dddd

    • Anonyymi

      dddd

    • Anonyymi

      ddd

    • Anonyymi

      ddd

    • Anonyymi

      hhhahah ahhha ahtaajat että naurattaa saitte lopputili lakkoilemalla ahhha olikos viisasta ahhha ahhha ahhahah

    • Anonyymi

      fvgbg

    • Anonyymi

      fsdgb

    • Anonyymi

      feg5b

    • Anonyymi

      rtydtj

    • Anonyymi

      ghvb

    • Anonyymi

      fhg

    • Anonyymi

      dhfm

    • Anonyymi

      ghrt

    • Anonyymi

      rtehrj

    • Anonyymi

      tdrht

    • Anonyymi

      reh

    • Anonyymi

      rehr

    • Anonyymi

      teyhj

    • Anonyymi

      tey4j

    • Anonyymi

      teyrt

    • Anonyymi

      tery

    • Anonyymi

      rte

    • Anonyymi

      tryj

    • Anonyymi

      trhtj

    • Anonyymi

      tr5y

    • Anonyymi

      rtry

    • Anonyymi

      54y

    • Anonyymi

      tryu

    • Anonyymi

      ytjky,

    • Anonyymi

      fytuj

    • Anonyymi

      ftj

    • Anonyymi

      tjy

    • Anonyymi

      tyfj

    • Anonyymi

      trytj

    • Anonyymi

      ryj

    • Anonyymi

      trjt

    • Anonyymi

      ftj

    • Anonyymi

      hgvhm

    • Anonyymi

      ghmh

    • Anonyymi

      rghtn

    • Anonyymi

      rey5j

    • Anonyymi

      rey54j

    • Anonyymi

      rtey5rj

    • Anonyymi

      rtyjt

    • Anonyymi

      tryj

    • Anonyymi

      teyrh

    • Anonyymi

      t54yj

    • Anonyymi

      5t45yh

    • Anonyymi

      rtey5h

    • Anonyymi

      sh5g

    • Anonyymi

      rewtgh

    • Anonyymi

      rwte

    • Anonyymi

      ret5r

    • Anonyymi

      wrte

    • Anonyymi

      reth

    • Anonyymi

      wr3t

    • Anonyymi

      wrg

    • Anonyymi

      dasfev

    • Anonyymi

      dewef

    • Anonyymi

      ewfrb

    • Anonyymi

      erwf4

    • Anonyymi

      wfr

    • Anonyymi

      weqr

    • Anonyymi

      eq3r

    • Anonyymi

      er435f4

    • Anonyymi

      eq4r2t5y

    • Anonyymi

      ddd

    • Anonyymi

      Mitä kieltä tämä on ? Muutaman sanan tunnistin niin että jokin suomen sukulaiskieli on kyseessä mutta mikä ?

    • Anonyymi

      eee

    • Anonyymi

      Ahtarien kännikieltä.
      Mutta agendaan.
      Odotan kieli pitkällä, että joku cosco yms varustamo kiinnostuisi vuokraamaan kotka-helsinki-rauma lastisatamat. Sieltä tulisi omat miehet taljaamaan kontteja. Nopeampaa kuin tekoälykurottajat paikan päälle. Ainakin siirtymävaiheessa. Voisivat nämä kaasukitaranvirittäjät siirtyä ansiosidonnaiselle ja sitten hurstin leipäjonoon.

    • Anonyymi

      Samaa toivon,t.työttömäksi lakon takia jäänyt UPM.ltä,palkanmaksu loppui teidän lakon takia,kiitti vaan.

      • Anonyymi

        Ahtaajarun*karit ajo munkin työpaikan alas! Kiitti vaan v*tusti! Toivottavasti teiltä häviää työ ja toimeentulo nopeasti, ja niin tulee myös käymään!


    • Anonyymi

      hölmö olet

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      sss

    • Anonyymi

      ssss

    • Anonyymi
      UUSI

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      ❤️ ­­V­­i­t­­­t­­u­­ ­­t­­­ä­m­ä­­ ­­k­u­­u­­m­­­a­ ­n­­­a­­r­t­­t­­­u­­­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe