Uskotko ? Ovatko läheistesi kuolemat saaneet sinut uskomaan Jumalaan,

Anonyymi-ap

"taivaaseen" ja siihen, että tapaat rakkaasi tuonpuoleisessa ?
Vai oletko uskonut aina ? Monta läheistä menetettyäni haluaisin uskoa. Ainakin toivon, mutta järkeni sanoo muuta. Onko Jumala olemassa ?

121

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen uskonut aina.

      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🔞 ­­N­­y­­­m­f­­o­­m­a­­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Not.

      Mun mielestä se ja sama, mihin kukakin uskoo. Jos palvoo pölynimuria jumalana ja sen pölypussia jumalan poikana, sen pitäis olla sen palvojan ihan ikioma ongelma. Ei muitten.

      Käytännössähän asia ei mene näin, pölynimuri uskovaiset tahtoo sotkeentua vääräuskoisten, vaikkapa kahvinkeitinuskovien asioihin, koska vääräoppisia ei hyväksytä. Kummatkaan toki ei siedä vääräoppisia vedenkeittimen palvojia.

      Aikanaan faijan hautajaisissa mietin asiaa. Faija oli kirkosta eronnut, mutta sen sukulaiset hautas sen poppamiehen kans loitsuja lukien, santaa paiskoen ja taikalauluja laulellen "siunattuun" maahan. Ei ollut kukaan kiinnostunut faijan vakaumuksesta, eikä ne kuunnelleet vainajan poikaakaan, joka koitti selittää, että kirkkolain mukaan noin ei saa edes toimia.

      Hyvin harvoin kukaan on varsinaisesti miettinyt vakaumustaan, mulla on hyvin vakaa ja syvä vakaumus. Jaa mikä, omapahan on asiani, taikauskoinen en kuitenkaan ole, enkä palvo minkäänlaista kodinkonetta.

      =DW=

    • Anonyymi

      Ei ole, eikä myöskään itselleni sattuneet läheltä piti tilanteet. Jo alakoulussa koin uskonnon itselleni vieraaksi mutta pakko oli tunneilla olla ja erosinkin kirkosta heti kun pystyin ilman vanhempien lupaa.

      • Anonyymi

        Niin ennenhän ne uskonnon tunnitkin olivat koulussa . En oikein muista niistä mitään, en ilmeisesti kuunnellut vaan ajattelin niillä tunneilla muita asioita .
        Pitihän ne kymmenen käskyä osata kuitenkin ulkoa. Samoin piti osata vastata katekismuksen tekstit.
        Osasin ne silloin, mutta en osaa enää . Rippikouluun tuli käytyä vaikka ei ollut aavistustakaan miksi sen kävi, ihan vaan muiden mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ennenhän ne uskonnon tunnitkin olivat koulussa . En oikein muista niistä mitään, en ilmeisesti kuunnellut vaan ajattelin niillä tunneilla muita asioita .
        Pitihän ne kymmenen käskyä osata kuitenkin ulkoa. Samoin piti osata vastata katekismuksen tekstit.
        Osasin ne silloin, mutta en osaa enää . Rippikouluun tuli käytyä vaikka ei ollut aavistustakaan miksi sen kävi, ihan vaan muiden mukana.

        Minä en enää muista niitä kymmentä käskyä kouluajoilta . Silloinhan ne oli kaikkien osattava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ennenhän ne uskonnon tunnitkin olivat koulussa . En oikein muista niistä mitään, en ilmeisesti kuunnellut vaan ajattelin niillä tunneilla muita asioita .
        Pitihän ne kymmenen käskyä osata kuitenkin ulkoa. Samoin piti osata vastata katekismuksen tekstit.
        Osasin ne silloin, mutta en osaa enää . Rippikouluun tuli käytyä vaikka ei ollut aavistustakaan miksi sen kävi, ihan vaan muiden mukana.

        Minulle oli selvää jo ennen koulun alkua, kun pakotettiin pyhäkouluun ja kinkereille, että ei ole minun paikka. Koulussa senverran osallistuin että en ehtoja saanut.
        Raamatun luin kertaalleen läpi yläasteella , mutta en löytänyt itselleni mitään ja yläasteen uskonnonopettaja onneksi ymmärsi perusteluni kun otti puhutteluun vietyäni tyhjän koelapun. Pakko oli kuitenkin tunneille osallistua vaikka ei halunnut. En ollut ainoa, vaan sellaistenkin oli pakko jotka ei kuuluneet evlut seurakuntaan.
        Rippikoulua jaksoin tasan kaksi päivää ja se oli viimeinen varmistus sille että eroan kirkosta heti kun mahdollista, enkä ole katunut ratkaisuani kertaakaan.


    • Anonyymi

      Ikuisuuskysmys, Jumala on totta niille, jotka saavat uskon lahjan.
      Usko on lahja. Ei voi päättää tulla uskovaiseksi.

      • Anonyymi

        Lahjan ?
        Kun kuuntelee heidän puheitaan niin niistä on lahjan tuntu kaukana


    • Anonyymi

      Jos uskosta saa lohtua se on täyttänyt tehtävänsä.

    • Anonyymi

      Olen uskonut aina ja luottavaisesti odotan näkeväni edesmenneet läheiseni Jumalan valtakunnassa. Lapsena se oli taivaassa pilvien päälle, nyt se on täällä ympärillämme. Tästä poimitaan pois ne jotka eivät haulua Jumalan valtakuntaan ja jäljelle jää paratiisin omainen tila jossa kaikki ovat jalostuneet hyviksi. Koen Jumalan lähelläni.

    • Anonyymi

      Onko tehty tutkimusta, että millaiset ihmiset ovat taipuvaisia uskomaan? Vaikuttaisiko kotikasvatus, ongelmat, toiveajattelu...

      • Anonyymi

        Mielestäni uskoon on kasvanut kotona lapsuudesta lähtien. Ilman, että uskoon olisi pakotettu. Elämäntapa, eikä mikään huono asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni uskoon on kasvanut kotona lapsuudesta lähtien. Ilman, että uskoon olisi pakotettu. Elämäntapa, eikä mikään huono asia.

        Minusta taas ei saisi lapsia opettaa mihinkään josta ei ole edes tietoinen , se voi jättää vääristyneitä ajatuksia lapsille . Sitten kun ovat aikuisia niin voivat ottaa selville itse asioista ja uskoa jos siltä tuntuu.
        Minun kodissani ei koskaan puhuttu uskon asioista joten sain vasta koulussa kuulla niitä asioita , mutta olin jo silloin oppinut kyseenalasåistamaannkaiken mitä ei voi todistaa joten en edes muista pahemmasti miten ne uskonnon tunnit menivät koulussa


      • Anonyymi

        Luulisin että se lähtee alkuun kotikasvatuksesta , muistan tädin luona ne iltarukoukset.
        Kotona ei ollut niitä juttuja ollenkaan.
        Koulussa , ainakin ennen piti huolen että uskontotunneilla opittiin uskon asioita. Eräskin opettaja laittoi meidät lukemaan raamatun läpi , ja se joka oli lukenut sai seinälle merkin. Pojat olivat lukeneet viikossa , me tytöt ei fuskattu vaan luettiin tunnollisesti ja se otti aikaa. Pojista ei kukaan ollut lukenut vaan yhteistoimin päättivät että valehtevat opettajalle että ovat lukeneet ja se meni täydestä ja saivat ensimmäisenä sen merkin seinälle .
        Olen ajatellut jälkeenpäin että ihanko tosissaan opettaja uskoi heidän fuskaamisesta


      • Anonyymi

        Toive ajattelua ollut ainakin minun kohdallani pienenä kun päiväkodissa sanottiin että kun rukoilee niin saa sen mitä pyytää. No minä,rukoilin erästä asiaa, en saanut.
        Sitten rukoilin että eronneet vanhempani taas olisivat yhdessä ,ei toteutunut, mutta pienimkuuusivuotiasmlapsi sai,kärsiä,ihan yksin , kun ei uskaltanut kysellä pahemmasti että miksi ei isä tule kotiin.
        Joten kyllä siinä turtuu koko ajatukseen uskosta . En ole vissiin sitä,tyyppiä .tiede vetää enemmän puoleensa , ja kaikki tutkimukset ovat mahatautia seurata miten tutkijat ratkaisevat esim sairausten ongelmia , keksien uusia lääkkeitä .
        Kotikasvatuksellameimoikeastaanmole vaikutusta lapseen kuten on tähän asti luultu, tiedemiehet ovat sen tutkineet , että vasta koulu kavereilla on se opettava vaikutus lapsiin , silloin ei edes ajatella mitä kotona on sanottu ja opetettu.


    • Anonyymi

      Koulun uskonnon- ja uskonnonhistorian opetuksella tuskin on ainakaan
      paljoakaan tekemistä uskon kanssa. Usko on jotain paljon syvällisempää.

    • Anonyymi

      Onhan näitä rakkaita ja läheisiä kuollut viime aikoina montakin. Mutta en uskomettä olen mitenkään miettinyt . Mutta kunkatselee illalla taivaalle tähtiä niin haluan luulla että paras ystävättäreni olisi se kirkkain tähti siellä. Mutta sen pidemmälle en ole asiaa miettinyt. Tottakai niitä kaikkia kaipaa kovasti kolme ystävätärtä lyhyessä ajassa , juuri ne ystävät joiden kanssa saattoi puhua kaikesta ä puhelin ei enää soi aamuisin jossa ytåstävä hihkaisee että ylös sieltä sängystä nyt on aamu. Ne oli niitä nauruisia soittoja . Kaksi on vielä jäljellä , toinen heistä alkaa vissiin tulla dementiksi kun ei muista että, on jo kolmemkertaa kertonut saman asian ennemmin minulle , vaikka kuka sen tietää vaikka Itsekkin vetelisivät uusintoja eihän niitä aina huomaa omia mokiaankaan

    • Anonyymi

      Koska uskovaisen elämä vaikuttaa olevan niin paljon parempaa ja
      luottavaisempaa en vastustaisi jos uskon lahja annettaisiin minulle.

    • Anonyymi

      Mistä Raamatunkappaleesta tykkäätte eniten ?

      • Anonyymi

        Taitaa olla jouluevankeliumi.


      • Anonyymi

        Se sielu joka syntiä tekee, sen on kuoltava! Sielukin voi siis kuolla, vaikka aina väitetään sielua kuolemattomaksi.


    • Anonyymi

      Jos en sijaltain nousisi taivaaseen ota tykösi.

    • Anonyymi

      On ainakin kaksi tapaa tulla uskovaksi. Toiset kasvavat uskoon kotona, sitä ei yleensä mitenkään tyrkytetä, se kuuluu arkeen kirkossa käymisineen, iltarukouksineen, radiohartauksineen ja siihen että opetetaan toimimaan rehellisesti ja oikein. Näin minulla, usko on aina seurannut.
      Sitten ovat he jotka eivät alkutaipaleella tiedä uskosta juurikaan, mutta saavat herätyksen ja tulevat uskoon. Se on kuulemma ihana ja rauhaisa tila.
      Olen kertonut lapsille että toiset uskovat evoluution lisäksi Jumalaan ja toiset pelkkään tieteeseen ja evolutioon eikä kukaan tiedä mikä on täysin oikein. Molemmissa on käsittämättömiä ja selittämättömiä asioita. Ja että minulle on luonnollisempaa uskoa Jumalaan. Ovat valinneet kirkkoon kuulumisen, aina on vapaus ollut.
      On sitten erikseen ääriuskovat kieltoineen ja pakottamisineen, enkä ole heihin erityisemmin perehtynyt vaikka on pari tuttavanakin.

    • Anonyymi

      Minä menetin uskoni menetysten jälkeen.

      • Anonyymi

        Usein käy niin


    • Anonyymi

      Mielestäni usko on huume, pakoa todellisuudesta. Usein addiktin parannuttua esim. huumeesta, tulee tilalle uusi addiktio: usko Jumalaan ja kaikkivaltiaan apuun ja voimaan.

      • Anonyymi

        Ateistit, jotka eivät uskosta tiedä väittävät sitä "huumeeksi".
        Olen agnostikko. En voi väittää "huumeeksi" jotain mistä minulla
        ei ole kokemusta.


      • Anonyymi

        Itsesuggessio uskoa johonkin mistä ei kukaan voi todistaa mitään. Samalla hyvä asia heille jotka tuntevat uskosta elämänsä tasapainoiseksi . Siis juuri se että ihminen voi hyvin on se pääasia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateistit, jotka eivät uskosta tiedä väittävät sitä "huumeeksi".
        Olen agnostikko. En voi väittää "huumeeksi" jotain mistä minulla
        ei ole kokemusta.

        Se oli mielenkiintoinen näkemys asiasta


    • Anonyymi

      Ei, päinvastoin.

    • Anonyymi

      Usko ei petä, kun uskoo.

    • Anonyymi

      Miksi aloittaja puhuu järjestä ja uskonnosta samassa yhteydessä? Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Nykyajan tyypit ovat olevinaan niin viisaita ja järjellisiä, että uskonto / uskominen ei mahdu samaan pääkoppaan. Samalla todistavat siinä, ettei sitä järkeäkään ole.

    • Anonyymi

      En tiedä onko usko jollekin huume mutta itse uskovana en yhteyttä löydä. Päissäni olen ollut, muista huumeista en tiedä mutta oletan että alkoholi- ja huumetilat ovat samankaltaisia kokemuksia. Humalalla ja uskolla ei ole mitään yteyttä, Ei usko ole mitään hurmosta, siinä kulkee mukana pyhää arkea yötä päivää luoden turvaa ja rauhaa.
      Usko ja järki taas ovat ihan sovussa samoissa aivoissa. Voi tehdä vaativaa aivotyötä ansaitakseen elantonsa ja olla uskonollisissa yhteisöissä mukana, ihan sama järki molemmissa.

      • Anonyymi

        No hurmoksesta puheen olle, miksi kaatuilevat tapaamisissaan ja pastorit huutavat kovalla äänellä ja yks kaks vaihtavat kieltääkin jota kutsuvat kielillä puhumiseksi, siis se ei ole mitään kieltä ainoastaan sanoja joita tulee heidän suustaan. Joten se kyllä käyttäytymässä saa ihmisen ajattelemaan että huumehouruissa myllerretään
        Tavallinen lapsen usko ei vahingoita ketään, mutta kun aletaan käyttäytymään epänormaalisti niin mitä sillä viestitetään . Huutava ihminen joka tönii ihmisiä kumoon huutaen hallelujaa että sylki suusta lentää . Se on verrattavissa. Huumeiden käytökseen


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Usko ei ole määriteltävissä. Se on lahja. Henkilökohtainen asia.

    • Anonyymi

      Onneksi on vielä usko, jota hallitus ei ole pilannut, vaikka se kirkolta veikin
      diakoniatyörahat, joilla kirkko auttaa osattomia.
      Ei köyhiä saa Suomessa auttaa kukaan. Empatia ei kuulu elämään,
      eiks niin Riikka Purra ?

    • Kyllä toivoo että rakasta ihmistä vielä näkisi kuoleman jälkeen. Se toive tulee surun myötä, on niin vaikea sisäistää kuoleman lopullisuutta.
      Mieleen tuli, jos näkee tuntemiaan ihmisiä tuonpuoleisessa niin tuleeko vastaan sellaisiakin joita ei välittäisi nähdä.
      Ei ole pilkan tekoa vaan ihan oikeasti tuli mieleen että ajatteleekohan kukaan tällaista mahdollisuutta.

      • Anonyymi

        Minä ajattelen pikemminkin, että jälleennäkeminen on mahdotonta.
        Mähän ole vanhempi kuin äitini ja mummini. Tuntisivatko edes noin niinkuin teoriassa?
        Minä ajattelen, että päädymme viimeisen puhauksen jälkeen energiaksi.
        Iso järki imaisee meidät. Meillähän on sitä niin vähän.


      • Anonyymi

        Toivon hartaasti, että kaikki rakkaani saisin tuonpuoleisessa nähdä,
        vaikka tiedänkin, että toiveeni ei ole kovin realistinen, mutta se lohduttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivon hartaasti, että kaikki rakkaani saisin tuonpuoleisessa nähdä,
        vaikka tiedänkin, että toiveeni ei ole kovin realistinen, mutta se lohduttaa.

        On se kummallista toive ajattelua tuo uskonto ja uskominen. Uskotaan tuollaista hölynpölyä, että kuoltuamme kaikki salaisuudet selviäisi ja menisimme jonnekkin taivaaseen. Taivas on maapalloa ympäröivä kaasukehä, eikä siellä ole mitään kuviteltua paratiisia, eli jos sellainen olisi, sen täytyis olla jossain kaukana avaruudessa. Jeesuksen aikana ei tiedetty maapallon ilmakehästä juuri mitään, vaan kuviteltiin taivaan olevan maan yläpuolella. Mummini kertoi meille silloin pienenä, kun oli pimeää ja tähdet tuikkivat taivaalta, että taivaan kannessa on reikiä, joista taivaan kirkkaus pilkahtelee läpi. Kaikista älyttömintä uskomista on ylösnousemus. Jeesus tulee mukamas ja taikoo kaikki ylös maan povesta. Niin juuri, taikomista sellainen olisi. Taikuutta ei ole, on vaan loputon mielikuvitus. Tietenkin on selvittämättä, miten elämä syntyi maapallolle ja siksipä ainoa tapa selvittää se on, että suuri taikuri Jumala pani kaiken alulle ja jokainen elävä otus, eläin ja ihmiset tietysti jatkoivat sitten sukua. Mahdotonta on uskoa sellaiseen, että joka ikinen eliö syntyi itsestään. Otetaan nyt ihminen ja miten se itsestänsä syntyi ? Aivan mahdoton ajatus, että olisi niin suurta sattumaa ollut, että ensimäinen ihminen syntyi itsestään. Kuka sen synnytti, kun ei ollut äitiä ja kuka sen siitti, kun ei ollut urospuolista, eli miestä. Jos nyt kuitenkin leikitään ajatuksella, että ensimäinen ihminen syntyikin itsestään, niin miten ihmeessä se olisi voinut selvitä hengissä niin kauan, että osaisi huolehtia itsestään. Mistä se ensimmäinen ihmislapsi olisi imenyt maito ravintoa, kun ei ollut äitiä. Ei se varmasti olisi osannut alkaa itse syömään mitään, kun ei ollut hampaitakaan. Ainoa järkevä selitys on kyllä raamatullinen, eli ensimäinen ihminen syntyi suoraan aikuiseksi. Ilmeisesti Jumala itse kasvatti tuota Aatamia, sillä eihän aikuiseksi syntynyt Aatamikaan olisi tajunnut mistään mitään, kun ei ollut kukaan joka opetti. Elämä ja kuolema ovat niin suuria arvoituksia, ettei niihin varmasti ikä päivänä löydy tieteellsitä selitystä. Yhtä vaikeaa, kuin on uskoa kuolemanjälkeiseen elämään, niin yhtä vaikeaa on uskoa ihmisen syntyneen itsestään ja vieläpä niin, että se Evakin sattumoisin syntyi samoihin aikoihin, eikä vaikkapa tuhat vuotta myöhemmin, jolloin mies Aatami olisi jo ehtinyt kuolla. Yhtä vaikeaa on uskoa sellaiseen, jossa ruumillinen ihminen eläisi ikuisesti. Eihän siinä paratiisin ikuisessa elämässä olisi ollut järjen hiventäkään, koska tarkoitushan olikin se, että nämä kaksi lankeaisivat syntiin ja normaali elämä ja kuolema seuraisivat toisiaan. Kumpi oli ensin, muna vai kana? Siitäpä se ratkaisematon arvoitus alkaa ja ratkaisematta jää.
        Mutta sää toivot näkeväsi kaikki rakkaimpasi tuonpuoleisessa. Sen tiedät ja tiedän mäkin, ettei siellä ole mitään. Ruumis kaikkine aivoineen ja tietoineen häviää, mutta kristinusko selittää sielun elämän. Mitä sillä sielulla voisi olla ? Ei ole silmiä, ei korvia, ei ruumista, ei aivoja, niin millä energialla se toimisi ? Ruumiissa on sen eläessä kaikki toiminnot, jotka kuitenkin kuollessa häipyvät olemattomiin, niin ainoaksi toivoksi sullekkin jää tuo käsittämätön sielun elämä. Jos Jeesuksen ruumis olisi poltettu, niin olisko ollut vaikeampi herätä eloon ? Olen tutkinut näitä asioita monelta kantilta ja tullut siihen tulokseen, ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarmuus.
        Tuo Jeesuksen ylösnousemus on vain keksitty tarina, sillä eihän taivaaseen voi nousta pilven päällä, eikä se taivas ole sama kuin maapallon ilmakehä.
        Jo Jeesus jostain tulisi, niin hänen olisi pitänyt tulla jo aika päiviä sitten. Ei sieltä mitään tule, mutta kaikkea sitä uskonnoissa höpötetään, jotta sinullakin pysyisi järki päässä ja antaisi toivoa toivottomille. Mitään yliluonnollista ei ole koskaan ollut, eikä todistettu. On vain ihmisten rajaton mielikuvitus, joka panee uskomaan vaikka pölynimuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kummallista toive ajattelua tuo uskonto ja uskominen. Uskotaan tuollaista hölynpölyä, että kuoltuamme kaikki salaisuudet selviäisi ja menisimme jonnekkin taivaaseen. Taivas on maapalloa ympäröivä kaasukehä, eikä siellä ole mitään kuviteltua paratiisia, eli jos sellainen olisi, sen täytyis olla jossain kaukana avaruudessa. Jeesuksen aikana ei tiedetty maapallon ilmakehästä juuri mitään, vaan kuviteltiin taivaan olevan maan yläpuolella. Mummini kertoi meille silloin pienenä, kun oli pimeää ja tähdet tuikkivat taivaalta, että taivaan kannessa on reikiä, joista taivaan kirkkaus pilkahtelee läpi. Kaikista älyttömintä uskomista on ylösnousemus. Jeesus tulee mukamas ja taikoo kaikki ylös maan povesta. Niin juuri, taikomista sellainen olisi. Taikuutta ei ole, on vaan loputon mielikuvitus. Tietenkin on selvittämättä, miten elämä syntyi maapallolle ja siksipä ainoa tapa selvittää se on, että suuri taikuri Jumala pani kaiken alulle ja jokainen elävä otus, eläin ja ihmiset tietysti jatkoivat sitten sukua. Mahdotonta on uskoa sellaiseen, että joka ikinen eliö syntyi itsestään. Otetaan nyt ihminen ja miten se itsestänsä syntyi ? Aivan mahdoton ajatus, että olisi niin suurta sattumaa ollut, että ensimäinen ihminen syntyi itsestään. Kuka sen synnytti, kun ei ollut äitiä ja kuka sen siitti, kun ei ollut urospuolista, eli miestä. Jos nyt kuitenkin leikitään ajatuksella, että ensimäinen ihminen syntyikin itsestään, niin miten ihmeessä se olisi voinut selvitä hengissä niin kauan, että osaisi huolehtia itsestään. Mistä se ensimmäinen ihmislapsi olisi imenyt maito ravintoa, kun ei ollut äitiä. Ei se varmasti olisi osannut alkaa itse syömään mitään, kun ei ollut hampaitakaan. Ainoa järkevä selitys on kyllä raamatullinen, eli ensimäinen ihminen syntyi suoraan aikuiseksi. Ilmeisesti Jumala itse kasvatti tuota Aatamia, sillä eihän aikuiseksi syntynyt Aatamikaan olisi tajunnut mistään mitään, kun ei ollut kukaan joka opetti. Elämä ja kuolema ovat niin suuria arvoituksia, ettei niihin varmasti ikä päivänä löydy tieteellsitä selitystä. Yhtä vaikeaa, kuin on uskoa kuolemanjälkeiseen elämään, niin yhtä vaikeaa on uskoa ihmisen syntyneen itsestään ja vieläpä niin, että se Evakin sattumoisin syntyi samoihin aikoihin, eikä vaikkapa tuhat vuotta myöhemmin, jolloin mies Aatami olisi jo ehtinyt kuolla. Yhtä vaikeaa on uskoa sellaiseen, jossa ruumillinen ihminen eläisi ikuisesti. Eihän siinä paratiisin ikuisessa elämässä olisi ollut järjen hiventäkään, koska tarkoitushan olikin se, että nämä kaksi lankeaisivat syntiin ja normaali elämä ja kuolema seuraisivat toisiaan. Kumpi oli ensin, muna vai kana? Siitäpä se ratkaisematon arvoitus alkaa ja ratkaisematta jää.
        Mutta sää toivot näkeväsi kaikki rakkaimpasi tuonpuoleisessa. Sen tiedät ja tiedän mäkin, ettei siellä ole mitään. Ruumis kaikkine aivoineen ja tietoineen häviää, mutta kristinusko selittää sielun elämän. Mitä sillä sielulla voisi olla ? Ei ole silmiä, ei korvia, ei ruumista, ei aivoja, niin millä energialla se toimisi ? Ruumiissa on sen eläessä kaikki toiminnot, jotka kuitenkin kuollessa häipyvät olemattomiin, niin ainoaksi toivoksi sullekkin jää tuo käsittämätön sielun elämä. Jos Jeesuksen ruumis olisi poltettu, niin olisko ollut vaikeampi herätä eloon ? Olen tutkinut näitä asioita monelta kantilta ja tullut siihen tulokseen, ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarmuus.
        Tuo Jeesuksen ylösnousemus on vain keksitty tarina, sillä eihän taivaaseen voi nousta pilven päällä, eikä se taivas ole sama kuin maapallon ilmakehä.
        Jo Jeesus jostain tulisi, niin hänen olisi pitänyt tulla jo aika päiviä sitten. Ei sieltä mitään tule, mutta kaikkea sitä uskonnoissa höpötetään, jotta sinullakin pysyisi järki päässä ja antaisi toivoa toivottomille. Mitään yliluonnollista ei ole koskaan ollut, eikä todistettu. On vain ihmisten rajaton mielikuvitus, joka panee uskomaan vaikka pölynimuriin.

        "Elämä ja kuolema ovat niin suuria arvoituksia, ettei niihin varmasti ikä päivänä löydy tieteellsitä selitystä."

        Miksi sinä sitten tunnut tietävän selityksen ?
        Jonkun muun selitys on ihan yhtä uskottava ja uskohan on usko.
        Ei sitä voi määritellä.
        Mistä me kukaan tiedämme mitä on olemassa ja mitä ei ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Elämä ja kuolema ovat niin suuria arvoituksia, ettei niihin varmasti ikä päivänä löydy tieteellsitä selitystä."

        Miksi sinä sitten tunnut tietävän selityksen ?
        Jonkun muun selitys on ihan yhtä uskottava ja uskohan on usko.
        Ei sitä voi määritellä.
        Mistä me kukaan tiedämme mitä on olemassa ja mitä ei ?

        Näin on.
        Mietin mistä meille tulee tietoisuus, se että olemme olemassa ja ymmärrämme ajan kulumisen ja opimme kaikenlaista.
        En sano että en usko tuonpuoleiseen, sekin on yhtä mahdollista kuin se että kuolemme pois ja se oli siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kummallista toive ajattelua tuo uskonto ja uskominen. Uskotaan tuollaista hölynpölyä, että kuoltuamme kaikki salaisuudet selviäisi ja menisimme jonnekkin taivaaseen. Taivas on maapalloa ympäröivä kaasukehä, eikä siellä ole mitään kuviteltua paratiisia, eli jos sellainen olisi, sen täytyis olla jossain kaukana avaruudessa. Jeesuksen aikana ei tiedetty maapallon ilmakehästä juuri mitään, vaan kuviteltiin taivaan olevan maan yläpuolella. Mummini kertoi meille silloin pienenä, kun oli pimeää ja tähdet tuikkivat taivaalta, että taivaan kannessa on reikiä, joista taivaan kirkkaus pilkahtelee läpi. Kaikista älyttömintä uskomista on ylösnousemus. Jeesus tulee mukamas ja taikoo kaikki ylös maan povesta. Niin juuri, taikomista sellainen olisi. Taikuutta ei ole, on vaan loputon mielikuvitus. Tietenkin on selvittämättä, miten elämä syntyi maapallolle ja siksipä ainoa tapa selvittää se on, että suuri taikuri Jumala pani kaiken alulle ja jokainen elävä otus, eläin ja ihmiset tietysti jatkoivat sitten sukua. Mahdotonta on uskoa sellaiseen, että joka ikinen eliö syntyi itsestään. Otetaan nyt ihminen ja miten se itsestänsä syntyi ? Aivan mahdoton ajatus, että olisi niin suurta sattumaa ollut, että ensimäinen ihminen syntyi itsestään. Kuka sen synnytti, kun ei ollut äitiä ja kuka sen siitti, kun ei ollut urospuolista, eli miestä. Jos nyt kuitenkin leikitään ajatuksella, että ensimäinen ihminen syntyikin itsestään, niin miten ihmeessä se olisi voinut selvitä hengissä niin kauan, että osaisi huolehtia itsestään. Mistä se ensimmäinen ihmislapsi olisi imenyt maito ravintoa, kun ei ollut äitiä. Ei se varmasti olisi osannut alkaa itse syömään mitään, kun ei ollut hampaitakaan. Ainoa järkevä selitys on kyllä raamatullinen, eli ensimäinen ihminen syntyi suoraan aikuiseksi. Ilmeisesti Jumala itse kasvatti tuota Aatamia, sillä eihän aikuiseksi syntynyt Aatamikaan olisi tajunnut mistään mitään, kun ei ollut kukaan joka opetti. Elämä ja kuolema ovat niin suuria arvoituksia, ettei niihin varmasti ikä päivänä löydy tieteellsitä selitystä. Yhtä vaikeaa, kuin on uskoa kuolemanjälkeiseen elämään, niin yhtä vaikeaa on uskoa ihmisen syntyneen itsestään ja vieläpä niin, että se Evakin sattumoisin syntyi samoihin aikoihin, eikä vaikkapa tuhat vuotta myöhemmin, jolloin mies Aatami olisi jo ehtinyt kuolla. Yhtä vaikeaa on uskoa sellaiseen, jossa ruumillinen ihminen eläisi ikuisesti. Eihän siinä paratiisin ikuisessa elämässä olisi ollut järjen hiventäkään, koska tarkoitushan olikin se, että nämä kaksi lankeaisivat syntiin ja normaali elämä ja kuolema seuraisivat toisiaan. Kumpi oli ensin, muna vai kana? Siitäpä se ratkaisematon arvoitus alkaa ja ratkaisematta jää.
        Mutta sää toivot näkeväsi kaikki rakkaimpasi tuonpuoleisessa. Sen tiedät ja tiedän mäkin, ettei siellä ole mitään. Ruumis kaikkine aivoineen ja tietoineen häviää, mutta kristinusko selittää sielun elämän. Mitä sillä sielulla voisi olla ? Ei ole silmiä, ei korvia, ei ruumista, ei aivoja, niin millä energialla se toimisi ? Ruumiissa on sen eläessä kaikki toiminnot, jotka kuitenkin kuollessa häipyvät olemattomiin, niin ainoaksi toivoksi sullekkin jää tuo käsittämätön sielun elämä. Jos Jeesuksen ruumis olisi poltettu, niin olisko ollut vaikeampi herätä eloon ? Olen tutkinut näitä asioita monelta kantilta ja tullut siihen tulokseen, ettei mikään ole niin varmaa kuin epävarmuus.
        Tuo Jeesuksen ylösnousemus on vain keksitty tarina, sillä eihän taivaaseen voi nousta pilven päällä, eikä se taivas ole sama kuin maapallon ilmakehä.
        Jo Jeesus jostain tulisi, niin hänen olisi pitänyt tulla jo aika päiviä sitten. Ei sieltä mitään tule, mutta kaikkea sitä uskonnoissa höpötetään, jotta sinullakin pysyisi järki päässä ja antaisi toivoa toivottomille. Mitään yliluonnollista ei ole koskaan ollut, eikä todistettu. On vain ihmisten rajaton mielikuvitus, joka panee uskomaan vaikka pölynimuriin.

        Jo pelkästään kilometrin pituinen pötkö tekstiä osoittaa, että "mielikuvitus" ei todellakaan riitä. Miten siis mikään muukaan tieto, taito tai käsityskyky. Ja kuka sulle on antanut nuo 'tiedot', joita latelet, kun kukaan viisaampikaan ei niitä ole saanut. Kehity.


    • Anonyymi

      Kuoltuamme Jumala pitää huolta meidän sieluistamme.

    • Anonyymi

      Usko on jotain näkymätöntä, jota ei voi määritellä.
      En koe itseäni uskovaiseksi, mutta se, että on joku ulottuvaisuus,
      jota ei voi järjellä selittää, mutta josta voi saada lohtua,
      on auttanut minua esimerkiksi surussa.

    • Anonyymi

      Kuinka paljon ihminen tietää mistään ? Me olemme pieniä muurahaisia maapallolla
      äärettömän avaruuden seassa.

      • Olen kuunnellut äänikirjoja avaruuden mittasuhteista.
        Hyvin pikkuisia olemme.
        Mutta ollaan mitä ollaan, hyvä että saadaan elää.
        Pahalta tuntuu jos kaikki loppuu kuolemaan, en ole tarpeeksi viisas kertomaan miten asia on.


    • Lieko
      Paljon mitä emme tiedä, joku heittänyt kysyksen olelemmeko yksin täällä, ajatus olemmeko yksin tässä maailman kaikeudeussa on hypoteettinen ei vastausta, se tiedetään kun ihminesen äly ei riittänyt tuli uskomus joka yrittänyt selittää onko jotain korkeampaa..
      Miettimis myssy päähähän.

      • Tuntuisi tuhlaukselta jos maailmankaikkeuden äärettömyydessä ei olisi mitään muuta kuin me tällä saastuvalla maapallolla asuvat tyhmät sotivat ihmiset.
        Ei ihmiskunta koskaan opi, sotia on aina ollut ja tulee olemaan kunnes kaikki loppuu omaan mahdottomuuteensa.
        Miksi ei korkeampi voima, jos se on olemassa , puutu näiden hullujen diktaattorien päätöksiin.
        Tuntuu huvittavalta kuunnella uskovaisen tuttavani kertovan kuinka Jumala paransi hänen allegiansa. Mutta nälkään nääntyvät lapset saavat kuolla rauhassa.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Tuntuisi tuhlaukselta jos maailmankaikkeuden äärettömyydessä ei olisi mitään muuta kuin me tällä saastuvalla maapallolla asuvat tyhmät sotivat ihmiset.
        Ei ihmiskunta koskaan opi, sotia on aina ollut ja tulee olemaan kunnes kaikki loppuu omaan mahdottomuuteensa.
        Miksi ei korkeampi voima, jos se on olemassa , puutu näiden hullujen diktaattorien päätöksiin.
        Tuntuu huvittavalta kuunnella uskovaisen tuttavani kertovan kuinka Jumala paransi hänen allegiansa. Mutta nälkään nääntyvät lapset saavat kuolla rauhassa.

        Maapallo on kuin muurahaispesä metsän keskellä.
        Asukkaat puuhailevat omia touhujaan ja pitävät pesäänsä metsän keskipisteenä.
        Mutta kauempana tästä pesästä löytyy enemmänkin elämää ja todellisuudessa koko metsä on täynnä muurahaispesiä, joiden asukkaat eivät ole toisistaan tietoisia, koska välimatkat ovat pitkiä.

        Mutta jossain vaiheessa muurahaispesään ilmestyykin yllättäen vieraan pesän lentomuurahainen.
        Tämä on täysin uusi asia pesän asukkaille, jotka ovat kuvitelleet olevansa yksin suuressa metsässä.
        Ajatella! Lentävä muurahainen jostakin kaukaa ylittää muurahaisten ymmärryksen.
        Eivät he loppujen lopuksi olekaan yksin, vaan samankaltaisia olentoja on muuallakin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maapallo on kuin muurahaispesä metsän keskellä.
        Asukkaat puuhailevat omia touhujaan ja pitävät pesäänsä metsän keskipisteenä.
        Mutta kauempana tästä pesästä löytyy enemmänkin elämää ja todellisuudessa koko metsä on täynnä muurahaispesiä, joiden asukkaat eivät ole toisistaan tietoisia, koska välimatkat ovat pitkiä.

        Mutta jossain vaiheessa muurahaispesään ilmestyykin yllättäen vieraan pesän lentomuurahainen.
        Tämä on täysin uusi asia pesän asukkaille, jotka ovat kuvitelleet olevansa yksin suuressa metsässä.
        Ajatella! Lentävä muurahainen jostakin kaukaa ylittää muurahaisten ymmärryksen.
        Eivät he loppujen lopuksi olekaan yksin, vaan samankaltaisia olentoja on muuallakin!

        Hyvin kirjoitettu.
        Minulle tulee mieleen muurahaispesä kun katselen ilmakuvia suurkaupungeista. Mitä korkeammalta katsoo sen vähäpätösemmältä hyörintä näyttää.


    • Anonyymi

      Joskus on ennustettu kirkkojen ja temppeleitten häviämistä maailmasta.
      Eivät ne häviä eikä uskokaan.
      Jos ihmiset tarvitsevat jotain mitä kutsutaan "korkeammaksi voimaksi"
      sallittakoon se heille.

    • Anonyymi

      Ihminen voi joutua kokemaan niin vaikeita asioita elämässään,
      että jos usko auttaa tai lohduttaa niin se on tehnyt tehtävänsä.

    • Anonyymi

      Jos ei ole mitään eikä ketään mihin turvata, ei ole paha asia turvata Jumalaan.
      Eiköhän monikin ole mielessään pyytänyt "Auta minua Jumala jos olet olemassa !"

    • Ihmisen mieli etsii vastauksia miten tämä on omahdollista, tätä varmaan mietti ihminen tarkailessaan yön pimeydessä tähtitaivasta miksi. Uskovaisuus syntyi pitää olla jotain kun pitää olla selitys miten tämä on mahdollista, on jokin joka hallitsee, jumala juutalainen satoja vuosia ennen kristin uskoa on vain yksi. Paimen sen on pakko olla olla jumala. Mitä ihmeellistä sen omaksui kivi kautinen ihminen. Kysymys on ymmärryksestä, ei nyky ihminenään ajattele keskiaikaisesti.

      Politiikassa on jotain samankaltaisuutta populismi salaliittoteoria uskomuksia, populismi perustuu peloitteluun yks sama tiedon väärttiä yritetään kumota.

    • Anonyymi

      "Nykyihminen ei ajattele keskiaikaisesti", mutta usko on ollut sama vuosituhansia
      ja puoli maailmaa tukeutuu yhä uskoon.
      Varsinkin iäkkäänä, kun omanikäisten väki ja tuki vähenee
      ja oma lähtökin lähenee on hyvä saada tukeutua johonkin ja
      voida luottaa johonkin, vaikka se onkin uskoa, ei tieteellinen totuus.
      Kumpaan ihminen itse asiassa luottaa omaan uskoonsa vai Jumalan
      olemassaoloon ? Ei sillä on ole suurta merkitystä ihmiselle itselleen,
      joka uskostaan tukea saa.

    • Anonyymi

      No uskohan ei ole tietämistä , joten halu uskoa tulee ihmisestä silloin kun menettää läheisensä .
      Se on sitä surua ja haluttomuutta ymmärtää että toinen on poissa.
      Joten se joka haluaa uskoa tuonpuoleisen saa uskoa kukaan ei kiellä.
      Ja jotenkin lohduttava ajatus elää siinä uskossa että kerran vielä tavataan siellä tuntemattomassa. Jos se pitää ihmisen pinnalla niin ihan okay.
      Tiede taas ajattelee realistisesti ja kumoaa sen mahdollisuuden . Joten ollaan kukin sellaisia kun olemme , se ei vahingoita ketään .

    • Anonyymi

      Voi ihminen myös uskoa ilman, että on läheisensä menettänyt.

    • Anonyymi

      Moni on nuoresta asti uskossa.

    • Anonyymi

      Raamatussa on länsimaisen sivistyksen lyhyt oppimäärä.
      Katekismuskin riittää siihen aika hyvin.

    • Anonyymi

      Oma Jumala-uskoni ei perustu läheisteni kuolemiin.

      Uskon kyllä Jumalaan: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, Raamatun sanaan, joista Uusi testamentti (UT), on nimenomaista kristinuskoa. (VT taas enemmänkin varhais-juutalaisuutta).

      Tämä uskoni on jokahetkinen olemiseni, hengellinen maailmani.

      Teologisesti olen uskoltani lähinnä "vanhanajan lutherilainen", eli opillisesti jokseenkin alkuperäistä (M. Lutherin julistamaa) luterilaista uskoa. Kirkon suomalaisista herätysliikkeistä itseeni on eniten vaikuttaneet rukoilevaisuus, herännäisyys ja lestadiolaisuus.

      Rukoilevaisuus:
      https://www.youtube.com/watch?v=saWNxc9SGM4

      Herännäisyys, körtit:
      https://www.youtube.com/watch?v=hQJg6Bd842c

      Lestadiolaisuus:
      https://www.youtube.com/watch?v=hKGP1NSfGXs
      *

    • Anonyymi

      Kartan lahkouskoja. Nehänb on bisnesuskoja, jonka johtajien on tarkoitus
      rikastua. KD:ssä kaikki on niitä lahkolaisia.

    • Anonyymi

      Ateistina aihe ei kiinnosta, ihmisiä kuolee ja sillä sipuli.

    • Anonyymi

      Uskon, että muutakin on mitä me paljain silmin näemme.

    • Anonyymi

      Oletteko lukeneet kuoleman porteilla käyneiden kokemuksia ?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin tuntemus on levollisuuden ja rauhan kokemus
        https://www.terve.fi/artikkelit/77267-onko-kuoleman-kokemus-valosta-tunnelin-paassa-totta-aivotutkijat-vastaavat

        Lainaus tekstistä:

        "Belgialainen tutkimusryhmä keräsi lähes 200 potilaalta kuvaukset heidän kokemuksestaan. Lähes-kuoleman syyt olivat kirjavia. Selvästi yleisin tuntemus oli levollisuuden ja rauhan kokemus. Siitä kertoi lähes 90% potilaista. Itse asiassa kokemukset kaiken kaikkiaan olivat positiivisia. Vain kaksi haastatelluista piti kokemaansa ahdistavana. Enemmistö kertoi myös valosta, ruumiista irtoamisesta tai ajan katoamisesta. Vastaus tutkimuksen peruskysymykseen oli, ettei “kuoleman” tavalla ollut vaikutusta kokemukseen. Aivoissa tai, jos niin haluaa uskoa, hengessä tapahtui samoja asioita vammamekanismeista riippumatta. Tutkijat eivät ota kantaa, puhuuko tulos tuonpuoleisen puolesta.

        Läheskään kaikki kuoleman porteilla käyneet eivät koe näitä näkyjä tai tuntemuksia. Arviot ilmiön yleisyydestä liikkuvat muutamissa prosenteissa. Ne jotka ovat sen kokeneet, lakkaavat pelkäämästä kuolemaa. Ovathan nuo levolliset viestit kaikkia odottavasta tapahtumasta positiivista kuultavaa meille muillekin. Olipa se tieteellinen selitys mikä tahansa."


      • Anonyymi

        Minä kävin kerran, mutta lakkovahdit eivät päästäneet sisään.


    • Anonyymi

      Uskon, että kuoltuamme Jumala pitää huolta sieluistamme.

      • Anonyymi

        Meillä ei ole sielua, lääketiede on aika paljon penkonut ihmistä eikä sielua ole löytynyt.
        Ja aloitukseen vastaan että olen yhä ateisti ja sellaisena pysyn!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei ole sielua, lääketiede on aika paljon penkonut ihmistä eikä sielua ole löytynyt.
        Ja aloitukseen vastaan että olen yhä ateisti ja sellaisena pysyn!

        Vaikka on ateisti, niiin tyhmähän ei välttämättä tarvitse olla.


      • Anonyymi

        Sivusta kommentoin aihetta..
        Muistan yli kymmen vuotta sitten, miesystäväni kuoli syöpään. Olin saattohoitanut häntä jo jonkin aikaa ja loppu oli lähellä.
        Hänen vanhempansa olivat läsnä kuolinvuoteen äärellä. Kun kaikki oli ohi ja vainaja viety pois samana yönä, jostain syystä minulla oli vahva tarve saada vainaja pois asunnosta, syytä en tiedä.
        Vanhemmat jäivät yöksi vielä ja nukkuivat tai oikeammin valvoskelivat sohvalla. Kuten itsekin tein eli lepäsin keittiön lattialle kasaamani peiton ja tyynyn päällä

        Menin vielä aamulla käymääm makuuhuoneessa jossa kaikki oli tapahtunut ja täysin ennalta arvaamatta koin jotain jota en ole kyennyt selittämään mitä se oli ja mistä johtui.

        Seisoessani siinä huoneessa minulle tuli yhtäkkiä äärettömän rauhallinen olo, koin sen hyvin voimakkaana, kuin joku tai jokin olisi tullut huoneeseen ja ollut siellä läsnä.

        Siis koin tai aistin ääretöntä rauhaa ja hyvyyttä huokuvan olennon olevan läsnä huoneessa jossa seisoin . Ja se rauha ja seesteisyys ikään kuin levisi minuun itseeni.

        Sitä tunnetta ei voi kuvata sanoin millään tavalla, enkä ole vastaavaa koskaan eläissäni kokenut. Mutta se jäi mieleeni hyvin vahvana. Ja muistan kokemuksen vielä tänä päivänäkin, sen miten se vaikutti . Itse tunnetta en pysty enää tavoittamaan, se katosi kun poistuimme kotoa. Mutta muistijäljen itse kokemuksesta se jätti.

        Ikään kuin jokin korkeampi olento olisi tullut siihen tilaan ja viestittänyt olemassaolollaan jotain., kiitostac tai jotain muuta. Olisin halunnut jäädä siihen huoneeseen seisomaan pitemmäksikin aikaa ja siihen äärimmäiseen rauhan tunteeseen mutta vanhemmat olivat jo lähdössä pois ja minun oli pakko poistua huoneesta .
        En ole löytänyt ilmiölle selitystä. Toki mietin oliko kyse psyykkisen taakan tippumisesta siitä että tunsin tehneeni kaikkeni ja nyt se raskas vaihe päättyi. Siis koinko helpostusta siitä kun kaikki oli ohi?
        Se ei kuitenkaan ollut sitä, vaan jotain muuta, koska siihen liittyi vahva tunne ulkopuolisen läsnäolosta huoneessa. Jota en tietenkään nähnyt mutta tunsin. Ja joka hehkui jotain aivan uskomatonta rauhaa ja tyyneyttä.
        No siis tämä nyt aiheeseen liityen. Jokainen voi löytää selityksen asialle helpostikin , mutta minä en tiennyt enkä tiedä vieläkään mistä oli kyse.
        Kerroin asiasta työkavereillenikin ja moni sitä ihmetteli. Eräs joka oli kokenut myös oman läheisensä poismenon, kertoi oman kokemuksensa ja ymmärsi täysin mitä olin kokenut, hän oli kokenut jotain lähes vastaavaa.
        Eli tuleeko poismenneen henki tai sielun takaisin ikään kuin jättääkseen viimeiset jäähyväiset ja kiittääkseen siitä että häntä oli autettu?
        Vai oliko vierailija toisesta ulottuvuudesta, sieltä minne ehkä kuoleman jälkeen sielu menee , vai ikään kuin kuolleen suojelusenkeli tai jo aiemmmin poistunut läheinen?
        Mystinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta kommentoin aihetta..
        Muistan yli kymmen vuotta sitten, miesystäväni kuoli syöpään. Olin saattohoitanut häntä jo jonkin aikaa ja loppu oli lähellä.
        Hänen vanhempansa olivat läsnä kuolinvuoteen äärellä. Kun kaikki oli ohi ja vainaja viety pois samana yönä, jostain syystä minulla oli vahva tarve saada vainaja pois asunnosta, syytä en tiedä.
        Vanhemmat jäivät yöksi vielä ja nukkuivat tai oikeammin valvoskelivat sohvalla. Kuten itsekin tein eli lepäsin keittiön lattialle kasaamani peiton ja tyynyn päällä

        Menin vielä aamulla käymääm makuuhuoneessa jossa kaikki oli tapahtunut ja täysin ennalta arvaamatta koin jotain jota en ole kyennyt selittämään mitä se oli ja mistä johtui.

        Seisoessani siinä huoneessa minulle tuli yhtäkkiä äärettömän rauhallinen olo, koin sen hyvin voimakkaana, kuin joku tai jokin olisi tullut huoneeseen ja ollut siellä läsnä.

        Siis koin tai aistin ääretöntä rauhaa ja hyvyyttä huokuvan olennon olevan läsnä huoneessa jossa seisoin . Ja se rauha ja seesteisyys ikään kuin levisi minuun itseeni.

        Sitä tunnetta ei voi kuvata sanoin millään tavalla, enkä ole vastaavaa koskaan eläissäni kokenut. Mutta se jäi mieleeni hyvin vahvana. Ja muistan kokemuksen vielä tänä päivänäkin, sen miten se vaikutti . Itse tunnetta en pysty enää tavoittamaan, se katosi kun poistuimme kotoa. Mutta muistijäljen itse kokemuksesta se jätti.

        Ikään kuin jokin korkeampi olento olisi tullut siihen tilaan ja viestittänyt olemassaolollaan jotain., kiitostac tai jotain muuta. Olisin halunnut jäädä siihen huoneeseen seisomaan pitemmäksikin aikaa ja siihen äärimmäiseen rauhan tunteeseen mutta vanhemmat olivat jo lähdössä pois ja minun oli pakko poistua huoneesta .
        En ole löytänyt ilmiölle selitystä. Toki mietin oliko kyse psyykkisen taakan tippumisesta siitä että tunsin tehneeni kaikkeni ja nyt se raskas vaihe päättyi. Siis koinko helpostusta siitä kun kaikki oli ohi?
        Se ei kuitenkaan ollut sitä, vaan jotain muuta, koska siihen liittyi vahva tunne ulkopuolisen läsnäolosta huoneessa. Jota en tietenkään nähnyt mutta tunsin. Ja joka hehkui jotain aivan uskomatonta rauhaa ja tyyneyttä.
        No siis tämä nyt aiheeseen liityen. Jokainen voi löytää selityksen asialle helpostikin , mutta minä en tiennyt enkä tiedä vieläkään mistä oli kyse.
        Kerroin asiasta työkavereillenikin ja moni sitä ihmetteli. Eräs joka oli kokenut myös oman läheisensä poismenon, kertoi oman kokemuksensa ja ymmärsi täysin mitä olin kokenut, hän oli kokenut jotain lähes vastaavaa.
        Eli tuleeko poismenneen henki tai sielun takaisin ikään kuin jättääkseen viimeiset jäähyväiset ja kiittääkseen siitä että häntä oli autettu?
        Vai oliko vierailija toisesta ulottuvuudesta, sieltä minne ehkä kuoleman jälkeen sielu menee , vai ikään kuin kuolleen suojelusenkeli tai jo aiemmmin poistunut läheinen?
        Mystinen juttu.

        Kiitos kirjoituksestasi. En usko, että kaikki on tässä mitä näemme.
        Elämämme maan päällä voi olla vain välivaihe jonnekin muualle,
        jonne sielumme siirtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kirjoituksestasi. En usko, että kaikki on tässä mitä näemme.
        Elämämme maan päällä voi olla vain välivaihe jonnekin muualle,
        jonne sielumme siirtyy.

        Sellainen tunne itsellänikin on vaikka en ns.uskovainen edes ole. Mutta varmasti pn jotain sellaista mistä emme tiedä.
        Esim.itselle kävi lapsena näin. Olin ylittämässä katua ja tietenkin täysin katsomatta yhtään tuleeko autoja vai ei.
        Olin juuri juosten astumassa ajotielle kun joku nykäisi minut takaisin jalkakäytävälle. Ja sivusilmällä näin kuinka auto ohitti minut juuri siitä kohtaa mistä olin ylittämässä katus.
        Enempää ajattelematta suutuin, olin hyvin närkästynyt että joku noin vain tarttui minuun ja nykäisi pois ja käännyin katsomaan sanoakseni jotain tälle henkilölle.

        Ei ollut ketään. Ei siis ketään. Siinä edessä kulki monen monen metrin päässä joku joka ei edes kääntynyt katsomaan minua . Eikä ollut takana ketään.
        Siinä seisoin hömistyneenä ja ihmettelin kuka kumma minut vetäisi pois ajoradalta.
        En koskaan saanutb sitä tietää.
        Jos joku ihminen olisi siinä ollut, todennäköisesti hän olisi sanonut ettei noin saa löhteä ylittämään katua, pitää katsoa vasemmslle ja oikealle ettei autoja tule. Mutta..ei ollut ketään.
        Jälkikäteen mietin oliko kyseessä suojelusenkeli?
        Tiedän alitajuisesti nyt myös että mahdolisesti tulen kuolemaan auton tönäisemänä, eli se minkä piti tuollon tapahtua, tapahtuu kylllä, mutta ajallaan. Olen ikään kuin henkeni velkaa ja se velka täytyy maksaa takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta kommentoin aihetta..
        Muistan yli kymmen vuotta sitten, miesystäväni kuoli syöpään. Olin saattohoitanut häntä jo jonkin aikaa ja loppu oli lähellä.
        Hänen vanhempansa olivat läsnä kuolinvuoteen äärellä. Kun kaikki oli ohi ja vainaja viety pois samana yönä, jostain syystä minulla oli vahva tarve saada vainaja pois asunnosta, syytä en tiedä.
        Vanhemmat jäivät yöksi vielä ja nukkuivat tai oikeammin valvoskelivat sohvalla. Kuten itsekin tein eli lepäsin keittiön lattialle kasaamani peiton ja tyynyn päällä

        Menin vielä aamulla käymääm makuuhuoneessa jossa kaikki oli tapahtunut ja täysin ennalta arvaamatta koin jotain jota en ole kyennyt selittämään mitä se oli ja mistä johtui.

        Seisoessani siinä huoneessa minulle tuli yhtäkkiä äärettömän rauhallinen olo, koin sen hyvin voimakkaana, kuin joku tai jokin olisi tullut huoneeseen ja ollut siellä läsnä.

        Siis koin tai aistin ääretöntä rauhaa ja hyvyyttä huokuvan olennon olevan läsnä huoneessa jossa seisoin . Ja se rauha ja seesteisyys ikään kuin levisi minuun itseeni.

        Sitä tunnetta ei voi kuvata sanoin millään tavalla, enkä ole vastaavaa koskaan eläissäni kokenut. Mutta se jäi mieleeni hyvin vahvana. Ja muistan kokemuksen vielä tänä päivänäkin, sen miten se vaikutti . Itse tunnetta en pysty enää tavoittamaan, se katosi kun poistuimme kotoa. Mutta muistijäljen itse kokemuksesta se jätti.

        Ikään kuin jokin korkeampi olento olisi tullut siihen tilaan ja viestittänyt olemassaolollaan jotain., kiitostac tai jotain muuta. Olisin halunnut jäädä siihen huoneeseen seisomaan pitemmäksikin aikaa ja siihen äärimmäiseen rauhan tunteeseen mutta vanhemmat olivat jo lähdössä pois ja minun oli pakko poistua huoneesta .
        En ole löytänyt ilmiölle selitystä. Toki mietin oliko kyse psyykkisen taakan tippumisesta siitä että tunsin tehneeni kaikkeni ja nyt se raskas vaihe päättyi. Siis koinko helpostusta siitä kun kaikki oli ohi?
        Se ei kuitenkaan ollut sitä, vaan jotain muuta, koska siihen liittyi vahva tunne ulkopuolisen läsnäolosta huoneessa. Jota en tietenkään nähnyt mutta tunsin. Ja joka hehkui jotain aivan uskomatonta rauhaa ja tyyneyttä.
        No siis tämä nyt aiheeseen liityen. Jokainen voi löytää selityksen asialle helpostikin , mutta minä en tiennyt enkä tiedä vieläkään mistä oli kyse.
        Kerroin asiasta työkavereillenikin ja moni sitä ihmetteli. Eräs joka oli kokenut myös oman läheisensä poismenon, kertoi oman kokemuksensa ja ymmärsi täysin mitä olin kokenut, hän oli kokenut jotain lähes vastaavaa.
        Eli tuleeko poismenneen henki tai sielun takaisin ikään kuin jättääkseen viimeiset jäähyväiset ja kiittääkseen siitä että häntä oli autettu?
        Vai oliko vierailija toisesta ulottuvuudesta, sieltä minne ehkä kuoleman jälkeen sielu menee , vai ikään kuin kuolleen suojelusenkeli tai jo aiemmmin poistunut läheinen?
        Mystinen juttu.

        Koin myös ilmiön puolisoni poismentyä, mutta se oli raju. Ei levollinen.
        Se tuntui siltä kuin poismennyt taistelisi vielä lähtöään vastaan. Näitä kokemuksia
        ei kykene sanoin selittämään, mutta se ei ollut "tästä maailmasta".
        Se kokemus vavahduttaa minua vieläkin minua ja saa kyyneleet nousemaan silmiin.
        Siinä oli jotain niin erikoista ja syvästi liikuttavaa, jota en osaa tulkita.


    • Anonyymi

      Olen ollut masentunut seitsemän vuotta. Puolisoni kuoli heti eläkkeelle päästyämme
      pitkälle edenneeseen sairauteen, jonka oireita emme ajoissa tunnistaneet.
      Elämä ei ole sen jälkeen tuntunut minkään arvoiselta. Masentunut ei saa
      otetta mistään. Lääkkeetkään eivät auta. En panisi hanttiin, vaikka
      tulisin uskoon, jos se auttaisi.

      • Anonyymi

        Äitini voimat eivät palanneet enää isäni kuoltua. Hän luhistui ruumiillisestikin.
        Hänen elämäntahtonsa katosi. Hän särkyi ja kuihtui pois. Lopuksi hän vain
        enimmäkseen makasi puolipimeässä huoneessa toivoen itsekin kuolevansa
        ja niin kävikin pian. Emme mahtaneet asialle mitään. Ei auttanut uskokaan.
        Ilman toista ei toinen jaksanut haluta elää.


      • Anonyymi

        Mitä tulee ajatella ihmisistä, jotka masentuvat kuoleman edessä. Ovatko he luulleet, etteivät poistu tästä maasta ikinä? Tai jos poituvat, niiin lähtevät yhtaikaa? Vai mikä ihme on ollut elämän ajatus / ajatus elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tulee ajatella ihmisistä, jotka masentuvat kuoleman edessä. Ovatko he luulleet, etteivät poistu tästä maasta ikinä? Tai jos poituvat, niiin lähtevät yhtaikaa? Vai mikä ihme on ollut elämän ajatus / ajatus elämästä.

        Mikä tarve sinulla on mitätöidä ihmisten surua ja sen ilmenemismuotoja ?
        Tottakai jokainen ymmärtää, että me kaikki kuolemme,
        mutta on inhimillistä, että läheisen menetys aiheuttaa surua ja tuskaa ja
        se voi myös aiheuttaa ahdistusta ja masennusta. Pelkkä yksinäisyys
        voi aiheuttaa masennusta puhumattakaan, että menettää läheisensä,
        moni jää yksinäisyyteen surunsa kanssa.


      • Anonyymi

        Usko varmasti auttaa surevaa, mutta tuskin sekään on hokkuspokkus-lääke.
        Itseltänikin alkaa toivon kipinä sammua. Elämä tuntuu yhdentekevältä,
        kun ei ole kenen kanssa jakaa ajatuksensa ja sydämensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tarve sinulla on mitätöidä ihmisten surua ja sen ilmenemismuotoja ?
        Tottakai jokainen ymmärtää, että me kaikki kuolemme,
        mutta on inhimillistä, että läheisen menetys aiheuttaa surua ja tuskaa ja
        se voi myös aiheuttaa ahdistusta ja masennusta. Pelkkä yksinäisyys
        voi aiheuttaa masennusta puhumattakaan, että menettää läheisensä,
        moni jää yksinäisyyteen surunsa kanssa.

        Sinähän siinä mitätöit. Surulla ja masennuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Surra saa ja pitääkin, masis seuraa väärästä ajatus- ja asennemaailmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän siinä mitätöit. Surulla ja masennuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Surra saa ja pitääkin, masis seuraa väärästä ajatus- ja asennemaailmasta.

        Aina on kaikentietäviä, jotka tietävät tuntemattomien ihmistenkin "väärästä ajatus-
        ja asennemaailmasta" ja ihmisten elämästä, surusta ja ajatusmaailmasta,


    • Anonyymi

      Savolaisittain ; suattaa olla taikka ei.

    • Olen jo kirjoittanut useammankin kommentin tähän aloitukseen. Mutta haluan vielä kysyä näkeekö muut selkounia edesmenneistä läheisistään.
      Yksi uni on painunut mieleen, poikamme kuoli syöpään ihan liian varhain.
      Näin unta että hän oli käymässä luonani, ihan kuin aina ennenkin elossa ollessaan. Mutta tiesin unessa että hän on kuollut.
      Juttelimme kaikesta, vähän oltiin jopa eri mieltä. Mutta hyvin lämmin tunnelma oli muuten.
      Sitten poikani sanoi että pitää lähteä. Hän nousi seisomaan pitkänä ja terveenä kuten eläessään. Läksin saattamaan eteiseen kuten minulla oli aina tapana. Ovella taputin olkapäälle ja kysyin koska taas tulet käymään. Hän katsoi silmiini läheltä ja sanoi, tulen kyllä mutta en osaa sanoa koska.
      Uni oli äärettömän lohdullinen. Odotan että hän tulisi uneeni taas.

      • Anonyymi

        Harvoin uniini tulee edesmenneitä rakkaitani, vaikka he ovat joka päivä mielessäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin uniini tulee edesmenneitä rakkaitani, vaikka he ovat joka päivä mielessäni.

        Minun isä antaa aina neuvoja, kun on kiperä tilanne.
        Hän kuoli, kun olin lapsi, mutta on huolehtinut minusta, olen huomannut monta kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun isä antaa aina neuvoja, kun on kiperä tilanne.
        Hän kuoli, kun olin lapsi, mutta on huolehtinut minusta, olen huomannut monta kertaa.

        Se on hieno asia, että tunnet niin.


      • Anonyymi

        Uskotko, että se oli "vain" uni vai poikasi käynti luonasi henkimaailmasta ?


      • Anonyymi

        Olen nähnyt ihan valtavasti unia sairauden takia kuolleesta.
        En tiedä ketään, joka olisi näin paljon nähnyt. Viime yönäkin.
        Minä ymmärrän niitä, jotka kokevat surun niin syvältä, ettei määrää.
        Se ikävä.
        Nyt pystyn menemään jo konsertteihin. Meni kyllä joitakin vuosia, koska pelkäsin alkavani parkumaan. Nopea siirtyminen uuteen kumppaniin ihmetyttää enemmän.
        Kaikenlaista escapismia. Tai olen väärässä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nähnyt ihan valtavasti unia sairauden takia kuolleesta.
        En tiedä ketään, joka olisi näin paljon nähnyt. Viime yönäkin.
        Minä ymmärrän niitä, jotka kokevat surun niin syvältä, ettei määrää.
        Se ikävä.
        Nyt pystyn menemään jo konsertteihin. Meni kyllä joitakin vuosia, koska pelkäsin alkavani parkumaan. Nopea siirtyminen uuteen kumppaniin ihmetyttää enemmän.
        Kaikenlaista escapismia. Tai olen väärässä.
        Beng

        Beng, myös minä ymmärrän syvän surun, jota ei sielu eikä sydän tahdo jaksaa kestää.
        Se on niin jäätävän kamalaa, että ehkä jotkut nimenomaan pakenevat sen kauheutta
        uuteen suhteeseen henkensä hädässä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko, että se oli "vain" uni vai poikasi käynti luonasi henkimaailmasta ?

        Hyvin todellisen tuntuinen, ihan kuin poikani olisi käynyt luonani. Unet yleensä unohtuu, tästä muistan jokaisen hetken ja sanan mitkä vaihdoimme.


    • Anonyymi

      Liekko Olen kuunnellut äänikirjoja avaruuden mittasuhteista

      No mitä opit?

      Koska avaruus laajenee kaukana ylivalon nopeudella

      tähdet jotka keikahtavat tällaiselle alueelle häviät ikuisesti eli niistä tulevaa valoakaan ei koskaan tule meille vaikka kuinka kauan odottaisimme emme siis millään näe sinne ja massaa katoaa myös koko ajan piiloon ikuisesti

      • Tämä aihe kiinnostaa. On äänikirjja ja Youtubessa on joskus ihan hyviä juttuja aiheesta.
        Niin kauan kun muistan olen ollut avaruudesta kiinnostunut.


    • Anonyymi

      Koulun uskontotunnit ja rippikoulu on eri asioita kuin usko.
      Ei lähes lapsi sisäistä niitten sisältöä. Uskontotunnit ennen
      olivat aivopesua, ei kai sellaista enää olekaan.
      Usko "taivaaseen" voi auttaa ja lohduttaa vaikeissa tilanteissa.

      • Anonyymi

        No miten tuonkin ottaa
        12-vuotiaana menetin uskoni uskoni uskontotunnilla, tietty kauhistuin miten voin olla fiksumpi kuin kirkkoisöt

        Vielä 10- vuotiaana naapurintädin pyhäkoulussa myin heidän lehtiään ovelta ovelle ennätysmäärän kun tädit säälistä ostivat köyhän perheen lapselta

        En riidellyt kinannut koulussa opettajien kanssa kävin vöhän yli- ikäisenä ateistina rippikoulun ja yo- suullisessa tentissä vastasin loistavasti kysymykseen
        jeesuksen merkitys
        Yo- reaalissa en uskaltanut vastata uskontokydymykdiin sain ällän muutenkin

        Erosin sitten kirkosta. En etsi tieteen ja historian virheitä raamatusta, päin vastoin olen selvitellyt uskontomme perusteita paras paikka on Rooma. Siellä on pala jeesuksen ristiä. Olen juonut myös samaa viiniä jota hän saii ristillä. En usko Jeesuksen eläneen vaan hän on tarina useista henkilöistä

        Kunnioitan Lutheria suomen kielen isoisää ja Agricolaa sen isänä nämä loivat suomalaisuuden pydyvyyden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten tuonkin ottaa
        12-vuotiaana menetin uskoni uskoni uskontotunnilla, tietty kauhistuin miten voin olla fiksumpi kuin kirkkoisöt

        Vielä 10- vuotiaana naapurintädin pyhäkoulussa myin heidän lehtiään ovelta ovelle ennätysmäärän kun tädit säälistä ostivat köyhän perheen lapselta

        En riidellyt kinannut koulussa opettajien kanssa kävin vöhän yli- ikäisenä ateistina rippikoulun ja yo- suullisessa tentissä vastasin loistavasti kysymykseen
        jeesuksen merkitys
        Yo- reaalissa en uskaltanut vastata uskontokydymykdiin sain ällän muutenkin

        Erosin sitten kirkosta. En etsi tieteen ja historian virheitä raamatusta, päin vastoin olen selvitellyt uskontomme perusteita paras paikka on Rooma. Siellä on pala jeesuksen ristiä. Olen juonut myös samaa viiniä jota hän saii ristillä. En usko Jeesuksen eläneen vaan hän on tarina useista henkilöistä

        Kunnioitan Lutheria suomen kielen isoisää ja Agricolaa sen isänä nämä loivat suomalaisuuden pydyvyyden

        Olisikohan se juomasi viini ollut vähän nuorempaa vuosikertaa...


    • Anonyymi

      Raamattu on historiallinen kertomus, on se totta tai ei,
      ei sen perusteella uskoa voi määritellä.

      • Anonyymi

        Raamattu on omalla tavalla mielenkiintoinen opus vaikka satukirja vettenpäälläkävelyineen onkin. Kirjassa olevista maantieteellisistä paikoista ja asutuksista nimittäin useimmat ovat olleet olemassa. Monet nyt hylätyistä paikoista on sittemmin viimeisen noin 100 vuoden aikana kaivettu esiin arkeologien toimesta ja samoista paikoista ja joistakin raamatun kertomista tapahtumistakin kuten ihmisten joutumisesta Egyptin orjuuteen, paosta sieltä ym. kerrotaan myös varhaisimmissa tunnetuissa historiankirjoituksissa.
        Ts. raamatun tapahtumat on paljolti sijoitettu fyysisesti olemassa olleisiin kohteisiin ja jonkin verran on hyödynnetty myös ajan tapahtumia sekä sen ajan suusanallista perimätietoa.
        Muuten kirja tietenkin on satukirja ja raamatun jumala ei ole muuta kuin jatkumoa jumalille joita voitaisiin nähdä olleen aina jumalina pidetyistä Faraoista alkaen ja sittemmin muinaisessa Hellaassa ja Roomassa jumalia oli jo vilisemällä.
        Raamattu jumalineen on ihmisen olemassaoloajan huomioiden hyvin nuorikin teos.


    • Anonyymi

      Joo siis esimerkiksi Abraham oli sumerien alueelta kleopatra kteikasta potffar egyptistä ja kyyros syyriasta Augustus italiasta jaraamattu näistä alueista

      • Anonyymi

        Ilman konstantinusta ja Paavalia voitaisiin olla muslimien sekasotkumaailmassa orjina


    • Anonyymi

      Uskonnot ovat säilyttäneet asemansa. Ihmiset tarvitsevat niitä ja ajatusta
      Jumalan olemassolosta.

      Kristinusko on maailman suurin uskonto. Vuonna 2020 kristinuskolla oli yli 2,4 miljardia seuraajaa. Vuonna 2022 noin 32 prosenttia maailman väestöstä oli kristittyjä.

      Maailman suurin kristillinen kirkkokunta on katolinen kirkko, jonka jäsenmäärä oli vuoden 2019 lopussa 18 prosenttia maailman väestöstä.

      • Anonyymi

        Muslimioppi ja kommunismi ei säilytä mitään vaan panee sileäksi sen sileän tien


      • Anonyymi

        Entä kuinka moni kristityistä on uskovaisia?
        Ainakaan pohjoismaissa ei montakaan prosenttia, väki on ns. tapauskovaista, siinä se uskonnollisuus sitten. Kirkossa poiketaan häissä ja hautajaisissa, muuten kirkot kumisevat tyhjyyttään ja niitähän on monia jo suljettu ja suunnitellaan suljettavan.
        Neuvostoliitossa oltiin kirkkojen suhteen meitä edistyksellisempiä kun kirkkoja otettiin hyötykäyttöön varastoina tms.


    • Anonyymi

      Persujen oppi pistää kaiken sileäksi muslimejakin nopeammin.

    • Anonyymi

      Jumala on olemassa jos uskot.

      • Kyllä hän on olemassa vaikka et uskoisikaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä hän on olemassa vaikka et uskoisikaan.

        Todista väitteesi, sitten uskon, muuten en.
        Nimittäin tyypillinen jumalan olemassaoloon uskovien ihmisten vasta- argumentti tuppaa olemaan absurdiakin absurdimpi pyyntö todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Tehdään nyt niin päin että minä pyydän sinua todistamaan että jumala on olemassa.
        Kristillisyyden raamatun jumala ei ole muuta kuin jatkumoa muinaisen Egyptin jumalille eli faraoille, sitä aikaa seuranneen Hellaan kulttuurin sadoille jumalille ja sitä aikaa seuranneen Rooman valtakunnan myös runsaslukuisille jumalille jne. Raamatun jumala on tasan tarkkaan yhtä totta kuin nuo kaikki em. jumalat, erilaisen tästä raamatun jumalasta tekee vain se, että kun keksittiin ja kehitettiin kirjoitustaito, saatettiin juuri tämä satu monista aiemmista jumaluuksista poikkeavasti laittaa papyrukselle ja sittemmin paperille ja siksi on se on saavuttanut asemansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista väitteesi, sitten uskon, muuten en.
        Nimittäin tyypillinen jumalan olemassaoloon uskovien ihmisten vasta- argumentti tuppaa olemaan absurdiakin absurdimpi pyyntö todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Tehdään nyt niin päin että minä pyydän sinua todistamaan että jumala on olemassa.
        Kristillisyyden raamatun jumala ei ole muuta kuin jatkumoa muinaisen Egyptin jumalille eli faraoille, sitä aikaa seuranneen Hellaan kulttuurin sadoille jumalille ja sitä aikaa seuranneen Rooman valtakunnan myös runsaslukuisille jumalille jne. Raamatun jumala on tasan tarkkaan yhtä totta kuin nuo kaikki em. jumalat, erilaisen tästä raamatun jumalasta tekee vain se, että kun keksittiin ja kehitettiin kirjoitustaito, saatettiin juuri tämä satu monista aiemmista jumaluuksista poikkeavasti laittaa papyrukselle ja sittemmin paperille ja siksi on se on saavuttanut asemansa.

        Faaraot olivat hallitsijoita eikä jumalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista väitteesi, sitten uskon, muuten en.
        Nimittäin tyypillinen jumalan olemassaoloon uskovien ihmisten vasta- argumentti tuppaa olemaan absurdiakin absurdimpi pyyntö todistaa ettei jumalaa ole olemassa. Tehdään nyt niin päin että minä pyydän sinua todistamaan että jumala on olemassa.
        Kristillisyyden raamatun jumala ei ole muuta kuin jatkumoa muinaisen Egyptin jumalille eli faraoille, sitä aikaa seuranneen Hellaan kulttuurin sadoille jumalille ja sitä aikaa seuranneen Rooman valtakunnan myös runsaslukuisille jumalille jne. Raamatun jumala on tasan tarkkaan yhtä totta kuin nuo kaikki em. jumalat, erilaisen tästä raamatun jumalasta tekee vain se, että kun keksittiin ja kehitettiin kirjoitustaito, saatettiin juuri tämä satu monista aiemmista jumaluuksista poikkeavasti laittaa papyrukselle ja sittemmin paperille ja siksi on se on saavuttanut asemansa.

        Todista sinä, ettei Jumalaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista sinä, ettei Jumalaa ole.

        Se on helppoa:
        Kukaan ei ole nähnyt häntä.
        Ei ole mitään todisteita olemassaolosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on helppoa:
        Kukaan ei ole nähnyt häntä.
        Ei ole mitään todisteita olemassaolosta.

        Onko kukaan nähnyt tuulen?
        Ei ole, mutta on tuntenut sen ja nähnyt sen vaikutukset.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Onko kukaan nähnyt tuulen?
        Ei ole, mutta on tuntenut sen ja nähnyt sen vaikutukset.

        Meidän naapurin vaimo löysi vahingossa Jumalan.
        Heiltä pääsi vahingossa kissa karkuun ja sitä etsittiin koko päivä.
        Kissaa ei näkynyt missään.

        Sitten kun jo alkoi olla hämärää, niin naapuri kurkisti heidän terassinsa alle ja huudahti:
        "Herra Jumala! Täälläkö sinä oletkin!"
        En tiedä, löytyikö kissaa.


    • Anonyymi

      ""Neuvostoliitossa oltiin kirkkojen suhteen meitä edistyksellisempiä kun kirkkoja otettiin hyötykäyttöön varastoina tms.""

      Niistä tehtiin sikamoisia aikaloita, joissa suomalaiset sosiat listityt syötettiin niille. Tämä siis kesällä. Talvella te loi te tuista tehtiin jauhoa jolla tiet hiekotettiin. Kätevää

    • Anonyymi

      Kuolema on mysteeri, jota emme voi koskaan täysin ymmärtää. Se nostattaa aina
      surua, kaipausta ja yksinäisyyttä, moni yksin jäänyt kokee myös syyllisyyttä.

    • Anonyymi

      Usko on itsensä pettämistä . Tieto tapahtuvasta ja se miten jälkihoito tapahtuu on realismia .

    • Anonyymi

      Se mistä kukaan ei tiedä ei ole itsensä pettämistä ja usko on usko,
      ei tiedettä.

      • Anonyymi

        Ja sitten on olemassa sellainen kuin tiedeusko, usko tieteen kaikkivoipaisuuteen.


    • Anonyymi

      En menisi maallikkona tietenkään sanomaan mitään varmaa tästä maailmasta,
      josta vain vähäinen osa on edes meidän tiedossamme, tiedemiehetkään eivät ole väittäneet kaikkea selvittäneensä.
      Kunnioitan myös niitten mielipiteitä, jotka uskovat. Eihän minulla ole mitään
      todisteitakaan puolesta tai vastaan.
      Jos uskosta on saanut lohtua se on täyttänyt tehtävänsä.

    • Anonyymi

      Aina niitä exisitellisä ajatuksia tulee kun läheinen lähtee ennen aikojaan . Mutta kun samaan aikaan meni tädit ja sedät ja parhaat ystävät niin kyllä siinä tulee tunne että miksi uskoa , kun siitä ei mitään selitystä edes saa , jossain syvällä sydämmessä voi olla jonkinlainen lapsen usko , kun muistaa tädin luona taivaan isästä puhui . Mutta sekin on hyvin syvällä ,
      miksi ihmiset jotka eivät edes ole vanhoja kuolee. Itse vaan ajattelen että elämä on työlästä silloin kun niin monta menee, ja nytkin on yksi aika nuori saanut ilmeisesti muisti sairauden kun kyselee samoja asioita yhtä mittaa . Joten elämä on joskus niin epäoikeuden mukaista .
      Niitä poismenoja kun on ollut niin paljon että turtuu jotenkin lohduttomalta. Paras ystävä meni ihan vaan muutama kuukausi sitten, ja häntä kaipaa tavattomasti , lohduton tunne jampelko kuka on seuraava,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe