Varha / Sote , joskus näinkin päin

Anonyymi-ap

Olen keskituloinen eläkeläinen, kahden viikon aikana olen käynyt labrassa, lääkärillä, röntgenillä, uudestaan labrassa ja parit soittoajat ääkäriltä kaiken päälle. Lasku kaikesta oli vain 25 €.

Nyt ihmetellään miksi sotessa rahat eivät riitä. Mutta jos 200-300 €:n palvelut saa 25 €:lla niin eiväthän ne voikkaan riittää mitenkään. Mielelläni maksaisin itse enemmän, niin hyvää palvelua terveyskeskuksessa ja sairaalassa olen aina saanut!

48

1567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No mut maksathan sinä sitten myös verojen muodossa.
      Mitä sitten tulee rahaan, niin sitä kyllä on enemmän kuin koskaan, kyse on siitä mihin sitä käytetään.

Aiempaa paljon enemmän menee mm. kalliiseen teknologiaan sekä biologisiin ja syövän lääkkeisiin, laitoshoitoon. Sosiaaliturva myös vie entistä enemmän, kun on tullut uusia tukia ja käsittääkseni työttömänä on nykyään helpompi suotta möllöttää kuin aiemmin. Ennemmin tai myöhemmin on ihan pakko päättää, että huonon vasteen antava ylihoito lopetaan eli esim. petipotilaiden perusteeton ambulanssiralli. Ja kyllä sieltä hallinnostakin voi ottaa pois, jo ihan periaatteen ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta

lajijasuris

• Anonyymi

Hiukan on terveyskeskus maksu noussut, mut ei paljon, ja jos terkkarista määrätään verikokeisiin ja röntgeniin niin ei niistä mee maksua
      Mutta jos meet mehiläisen kautta kokeisiin niin silloin maksat ilmeisesti kaikki itse, mutta mehiläisessä kyllä tutkitaan paremmin
      Sairaalan päivystys taitaa olla jo 50€

• Anonyymi

Nämähän ovat suhteellisia asioita kaikki, kuten tarpeeton hallintohimmeli, oma lukunsa sosiaaliturva, lääketutkinta jne..jne..
      Mutta sitten kun Eu:n herrat tulevat sanomaan miten toimitaan so vuonna 2230 , niin näihin kaikkiin tulee muutos!
      Tosin nykyisellä hallituksella on muutakin mielessä kuin velkaa...velkaa joten on mahdollista kuitenkin selvitä ilman "Kreikkaa" !

• Anonyymi

Vuonna 1999 Suomi luopui omasta markasta. Tilalle otettiin Euro. Mm. Ruotsi piti kruununsa ja on näin säästynyt eurokriiseistä. Enää ei voi devalvoida eikä revalvoida kuten mm. Ruotsi tekee ja maan talous on kunnossa.

Omasta valuutasta luopuminen oli suuri virhe,mutta sitä virhettä ei voi enää korjata.

• Anonyymi

Totta tuokin olisi Suomi pitänyt markkansa!!

• Anonyymi

Hoitajille palkkaa lisää ja johtajia vähemmäksi

• Anonyymi

ei niin vaan hoitajia ja lääkäreitä paljon lisää mutta pienemmällä palkalla.
        Mistä ne valtavat palkkarahat saadaan hoitajille ja lääkäreille.
        Se mistä hoitajat ja lääkäripaljoudet saadaan on täysin ratkaisematon ongelma.
        Kuopion torilta heitä ei löydy, eikä heikkopäisistä työttömistä kouluttamalla eikä kutistuvista suomalaisten ikäluokista. Laarin pohja on täysin tyhjä rahasta ja nuorista ihmisistä.

• Anonyymi

monet pikkukunnat huokaisivat varmasti syvään helpotuksesta kun pääsivät sote liekanarusta irti. Kuntien rahat upposivat lähes kaikki soteen. Pian olisi seinä tullut vastaan, Ongelma siirrettin ja sysättiin uusien sote-alueiden niskaan ja vastuulle.
      Nurin ne pienet terveysasemat piankin menneet kuntien rajallisilla verotuloilla ja valtionavustuksilla. Se sote-ongelmaläjä mikä nyt on käsissä on syntynyt 20-30 vuoden aikana. Paljon eläkeläisiä ja vähän uusia sukupolvia kakkua kasvattamaan.,

• Anonyymi

Joo näin ja ihan turhaa porua ypäjäläisillä ja oripääläisillä. Kaupoilla varmaan käydään kumminkin paljon Loimaalla ja jos vaikka mietitään mitä etäisyyksiä sitä monella muulla tässä maassa on.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo näin ja ihan turhaa porua ypäjäläisillä ja oripääläisillä. Kaupoilla varmaan käydään kumminkin paljon Loimaalla ja jos vaikka mietitään mitä etäisyyksiä sitä monella muulla tässä maassa on.

lajijasuris

...ja jossei ole autoo niin kutsutaksilla pääsee halvalla, myös alastarolta 2 kertaa viikossa. Sitten tänne suunnitellaan Huitsikan tapaista taksia. Semmonen olis kyllä hyvä autottomille, ja yks päivä vois olla lauantai niin takseja paremmin. Nykysysteemi on turhan jäykkä.
        Ypäjälläkin on joku palvelutaksi mut en tiedä tarkemmin. Siinä ei ainakaan ole mitään ideaa, että tänne kuskataan terkkariin jokaista yksitellen.

lajijasuris

• Anonyymi

Kuinkahan monta taksia Ypäjällä on. Ei taida ollakaan kuin yksi. Ypäjäläiset käy Tampereella leikkauksissakin

• Anonyymi

MISSÄ IHMEESSÄ ASUT, JOS SINULLA NOIN HALPAA? VAI OLETKO OLLUT RAKENTAMASSA SOTEA TAI NÄIDEN PER-KOOMUSTEN SUOMIMALLIN KANNATTAJA? MINUN KOKEMUKSENI VARHASTA: VAIKEA PÄÄSTÄ KUNNON TUTKIMUKSIIN SILLOIN KUIN PITÄISI JA SAADA OSAAVAA JA EDES ASIALLISTA (!) HOITOA. LISÄKSI ENNEN HYVÄLLÄ TERVEYSASEMALLA TUNNELMASSA ON EROA KUIN YÖLLÄ JA PÄIVÄLLÄ. NIIN HENKILÖKUNTA <->ASIAKKAAT KUIN HENKILÖKUNTA MUUTENKIN. SEN HUOMAA JO AJANVARAUSLUUKULLA JA AULASSA, ETTEI KAIKKI OLE HYVIN.

• Anonyymi

Hyviä huomioita, ja tämmöset on just se suurin ongelma, eikä se missä palvelu on!

lajijasuris

• Anonyymi

Ennen sai hyvin tarvitsemaansa hoitoa mutta nykyään ei saa hoitoa muuten kuin puoli kuolleena!!! Etenkin nuorille väitetään et ei noin nuorella voi olla mitään vakavaampaa sairautta. En luota enää yhtään VARHAAN!!!

• Anonyymi

Vakava sairaus voi olla kellä vaan

• Anonyymi

Kyllä Varhaan voi ja uskaltaa luottaa. Toista se on ulkomainen terveydenhuolto.

• Anonyymi

Niin etkä millään saa lähetettä minnekään terveyskeskuksesta, vaikkei ne tiedä itse mikä on.
      Ypäjällä saa heti lähetteen kun joku pyytää jonnekkin

• Anonyymi

Ne lähetteet vaan meni liian usein vääriin paikkoihin eräältäkin... Tämmöstä olen kuullut itse Hämeenlinnan suunnasta ja ihan muilta ihmisiltä. No, ehkä parempi noin kuitenki kuin ei mitään, mutta jotainhan se kertoo osaamisesta.

lajijasuris

• Anonyymi

Herroille järjestettiin lisää suojatyöpaikkoja Varhan kautta ja samalla kehdataan poliitikkojen suilla ihmetellä kun rahat eivät riitä perusterveydenhuoltoon.

Korruptioon menee suojatyöpaikkojen palkan muodossa Varhan rahaa.

• Anonyymi

Se on just näin 👌

lajijasuris

• Anonyymi

älä ole yhtään huolissas

kyllä ne laskut lisääntyy

kunpääset sairaalan listoille jostakin sairaudesta

joku leikkaus ja jälkihuolto voi tuoda tuhansien kulut

et ilmeisesti ole vielä kovinkaan sairas

• Anonyymi

juuiki näin

100 euroo vuorokausi sairaalassa

ei siellä kauaa viitsi levätä näillä hinnoilla

vois kuvitella että eläke loppuu helpostikki

ehkei alottaja vielä ole päässyt sairis putkeen

• Anonyymi

Ei tartte valittaa, nyt on Varhan resurssit saatu osaksi ainakin kuntoon 👌 🤔...

Mä lähetin aamupäivällä sähköisesti pienen viestiin ja otinpa vielä pisimmän vastausajan. Noin tunnissa tuli jo viesti, että on vastattu.. Mä en sitä kumminkaan heti lukenut. Samasta asiasta sitten soitettiin kolmen aikaan, ilmeisesti juuri siksi kun en ollut lukenut ja kuitannut. Halusivat ehkä sulkea keskustelun samana päivä, kun se oli niin pieni asia. Mutta silti, jos kerran resursseista pula. No ehkä tämä ei ole koko totuus, vaan syy lienee siinä ettei sähköiset kanavat taida olla laajasti tk-asiakkaiden käytössä

lajijasuris

• Anonyymi

Varmaan tulee paljon muutoksia taas ja maksut nousee. Nyt pitäs laittaa pomoja pois muutama ja hinnat pitää samana. Lääkäri maksu taitaa nykyään mennä 3 kertaa vuodessa.
      Mut jos menet sairaalan päivystykseen sekin taitaa olla jo 46€, ja jos joudut menee tyksiin tulee vielä matkat 50€.
      Jos sairaalaan joutuu eikä eläke riitä silloin pitää hakee toimeentulotukeen
      Hammaslääkäriin on kallis yhden hampaan poisto maksaa melkein 200€ et kyllä siinä hintaa on kerrakseen

• Anonyymi

Jep jep! No ohhoh mikä hinta hampaan poistosta, vartti menee kaikkinensa normitapauksessa, ja puudutus maksaa muistaakseni 30-40€ ja sitten vaan lusikoidaan sekä vedetään pihdeillä!!!

Hyväpalkkaisia turhake pomoja ja päättäjiä kyllä riittää. Aluevaltuutetutkaan ei päästä juuri mistään, kun tiukka raami tulee lainsäädännöstä ja rahoitus valtiolta. Tässä kerrankin suorat sanat sisältäpäin (uskaltaa eläkeiässä) HUS:n suunnusta, mutta sopii Varhaan yhtä lailla:
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010635233.html

Voi v mitä touhua, kommenteissakin joku hoitaja "Anemone" kuvaa miten hoitotyöhönkin yhä enemmän tullut näitä "tietäjiä", jotka on oikeesti ihan pihalla arkityöstä!
        Varmasti saatas miljardisäästöt, kun perataan turhat kulut pois. Alottaa voi varmaan tolkuttoman kiskurihintaisesta Apotista. Tottakai firmat lypsää näillä, kun tilaajat ei tiedä mitä ne tarvii, rahat verovaroista, isoja järjestelmiä ei ihan helpolla vaihdeta.

lajijasuris

• Anonyymi

Ratkaisu löytyy juurisyistä joista näkyvin ja vähiten puhuttu on suhde: 80 % soten kuluista kuluu 8 %:n potilaiden hoidoista.

Tiedän esim. tapauksen jossa selkäsairas leikattiin keski-Euroopassa. 20-30 sm pätkä pois ja uusi muovinen tilalle. Lasku oli kymmeniä miljoonia eikä potilaan elinaikaa eikä elämisentasoa sänkypotilaana saatu korjattua.

Tämäntapaisia on muitakin ja kaikki on pois perussairaanhoidosta.

• Anonyymi

Löytyypä hyvinkin, ja porukan koostumus tutkitustikin suurelta osin: laitosvanhukset, lastensuojelun asiakkaat, diabeetikot, päihdeongelmaiset, sairaalloisen lihavat.
        Nykyään vaan on taipumusta viedä huomio epäolennaisiin pikkuseikkoihin ja näin se on vähän joka ongelman kohdalla. Kyllähän se ratkaisu lähtee tosiasioiden tunnustamisesta eli ongelma kohdataan eikä lähdetä sitä denialisoimaan.

lajijasuris

• Anonyymi

Tarmo Martikainen vetelee koktaileja Bahamalla ja naureskelee partaansa.

• Anonyymi

Pitää miettiä ja ennenkaikkea tehdä päätös mikä on valtion osuus ylikalleista hoidoista. Valtionvarainmisteriön virkamies Ville-Veikko Ahonen on oikea mies laskemaan mikä
      on ylikalliin hoidon maksimihinta minka valtio maksaa ja nyt täysin uutta minkä osuuden maksaa hoidettava.
      Tämä kun saadaan ratkaistua niin alijäämät muuttuvat ylijäämiksi vuoden sisällä.

• Anonyymi

Kyllä vain, koska sote-sektori on ns. pohjaton kaivo ja terveysyritykset osaavat lypsää!
        Jossain kuplassa voidaan ajatella, että kaikille pitää antaa kaikki se hoito mikä on vähänkin avuksi, minkä hyvin ymmärrän, mutta kun tämä ei ole mahdollista tosielämässä

lajijasuris

• Anonyymi

Ja noilta ketkä ei mee töihin tuet pois ,yhtä mittaa istutaan parvekkeella tupakalla ja kuka ne tupakat maksaa muu kuin kela.
      Ottaisin myös terveitä työttömistä pois takuu eläkkeen. Sekin on melkein 1000€ ja kaikki muu siihen päälle, eihän kukaan mee töihin jos saa noin paljon rahaa tekemättä mitään ja on vielä kaikki muut edut.

• Anonyymi

Vaikka ei se elämä noinkaan mitään herkkua ole. niin täytyy sanoo, että olen samaa mieltä, jos ei ole mitää todellisia rajoitteita tehdä ja saada työtä sekä tarvittaessa kouluttautua.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka ei se elämä noinkaan mitään herkkua ole. niin täytyy sanoo, että olen samaa mieltä, jos ei ole mitää todellisia rajoitteita tehdä ja saada työtä sekä tarvittaessa kouluttautua.

lajijasuris

No nuita on ainakin täällä pikkukylissä. Mutta rinta rottingilla mennään silti.

• Anonyymi

Tänään 21.9.2024 radion uutisissa sanottiin ääneen ensimmäisen kerran , ( liittyy: 80% kuluista tulee 20% hoidoista) . Nyt tikunnokkaan otettiin satojatuhansia euroja maksavat lääkehoidot ja kun muutenkin tiedetään ulkomailla tehdyt miljoonien erikoisleikkaukset, niin kas kummaa menot muuttuvat tuloiksi!

• Anonyymi

Edistystä tämäkin. Olis mielenkiintoista tietää tarkemmin. Tommosia summia menee kai enimmäkseen syöpähoitoihin. Mä olen silti jostain lukenut, että merkittävin tuosta 80% tulee tavallisemmista hoidoista: mm. laitoshoidokit, jatkuvan kotiapu, päihteiden ja läskin seuraukset ja olisko näiden jälkeen sitten "tavalliset" syöpähoidot. Kalliita hoitoja tulee aina vain lisää, koska lääketiede kehittyy ja väestö vanhenee, niin priorisointia joudutaan pakosta tiukentamaan nykyisestä.

lajijasuris

• Anonyymi

Armeijan aikana oli kipeä silmä,selkä tai sääri niin määrättiin Pektoralista! Ja kaikki tuli aina kerralla kuntoon eikä maksanut paljoa!
      Tässä Sotelle paljon opittavaa!

• Anonyymi

Kun lukee ihmisten mielipiteitä eri terveyskeskuksista niin yleensä ympäri Suomea haukutaan hoitopaikat. Välittämättä niistä minun mielestäni Loimaan Terveyskeskus on paras kaikista.
      Hoitoon pääsee sopivassa ajassa. Hoito on hyvää, henkilökunta ihanaa en vaihtaisi mitään omaa terveyttäni koskien.

• Anonyymi

No tämä on sitten mukava kuulla, jos kyse on varatuista ajoista. Päivystysaikoja on saanut kai viime vuosinakin ihan hyvin. Joo ei pahaa sanottavaa tästä henkilökunnasta mitä viime vuosina olen käynyt, niitä on kyllä hyvin vähän ollut (viime käynti vissiin -22) - vaikka moniongelmainen olenkin.

lajijasuris

• Anonyymi

Henkilökunta on laiskaa. Ovat loisineet vuosikausia ja työnteko on vierasta. Työvuorot ovat torkkumista ja kahvin litkimista, jos edes ovat paikalla. Moni on omilla asioillaan työaikana.

• Anonyymi

Jos haluaa päivystys ajan sen saa samana päivänä, muuten ajat menee tosi kauas.
      Ja on siellä kivoja hoitsuja ja lääkäreitäkin.
      Ennen kun sai ajan fysioterapiaan niin siellä oli myös hieronta, nyt ei enää oo. Harmi juttu sekin.

• Anonyymi

Jos toiset saa hyvää hoitoa niin toiset sitten....
      Tässä taas eräs karmeeta kohtelua saanut, netin mukaan asuu Mellilässä eli Loimaa!:
      https://www.is.fi/terveys/art-2000010733095.html

S**tanan tunarit, nyt ei ole ollu edes pelkkä huono asenne vaan myös idiotismia!!!😡🤢
      Jos ei ole raskaana, on päivänselvää, että tollanen on jotain todella vakavaa, jota tutkitaan niin pian kuin suinkin kunnes syys selviää, tietenkin!!!
      Ihmeellistä, mutta kyllä, mä olisin heti epäillyt "vesikasvainta" kun ei raskaus

lajijasuris

• Anonyymi

Joo luin just kans samaa juttu netistä. Voiko lääkärit olla oikeesti noin tyhmiä. Tossaha oli jo vaaratilanne kukin. Ja kuinka paljon tulikaan nestettä vatsasta. Voi hemmetti sanon minä

• Anonyymi

Ja kaikki haukut lääkäreille. Tuttavat ja oma äitikin sanoi hänen olevan raskaana. Työpaikkalääkäri ei ottanut vatsaa puheeksi kun hänelle ei sanottu mitään. Varmaan ajatteli naisen olevan raskaana. Mikä tässä on niin ihmeellistä.
        Seuraavaksi nainen väitti ettei ole raskaana....tutkimuksiin...hoitoon.

Ei ole Gazassa eikä Ukrainassa riittävästi uutisia kun tällaisista kirjoitetaan. Sori vaan!

• Anonyymi

Melliläläinen lääkäri? Bushdoctor?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melliläläinen lääkäri? Bushdoctor?

Lue linkistä vaikka "väliotsikon" "Luulin että alan lihomaan..." jälkeen.

Elikkä useampi lääkäri mm. työterveys useampaan kertaan. Eikö heidän pitäisi seurata painoa säännöllisesti. Jos tulee merkittävä äkillinen muutos, heidän pitää reagoida riippumatta mitä potilas sanoo tai ei sano. Itse asiassa on älyttömän paljon sellaisia oireita mitä tavis ei edes miellä vakavaksi. Tässä tapauksessa ei raksuttanut alkuvaiheessa edes senkään jälkeen, kun raskaus oli poissuljettu. Onneksi mitää pysyvää vahinkoa ei ole tullut, mutta potentiaalinen hengenvaara oli 😱

https://www.facebook.com/iltasanomat/posts/kun-pauliina-rautalinin-29-vatsa-alkoi-kasvaa-tutut-kyselivät-onko-hän-raskaana-/970670685103970/
        Tämän linkin kommenteissa joku kertoo, että on teininä poistettu vastaava n. 3 kg. Osataan ja halutaan sitä jossain tehdä muutakin kuin odottaa tilipäivää!

lajijasuris

• Anonyymi

Ei aina tarvii kirjoittaa Ukrainasta.

Terveyskeskusmaksukin nousee ensi vuonna 30€/ käynti

• Anonyymi

Sekin on liian pieni maksu suhteessa palveluun. Voisi olla kymmenkertainen niin olisi edes vähän sinne päin.

• Anonyymi

Mulla ei ole sit enempää varaa maksaa

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe