165. Elämä

Anonyymi-ap

Pistänpä vielä puhtaat sivut tarjolle. Viime aikoina edelliset 530 kommenttia ovat jo aika hitaasti kertyneet. Sanotaan, että pidot paranevat, kun vieraat vähenevät. Meistä ei paljon enää ole vähennettävää, eli pitojen pitäisi siis olla lähes parhaimmillaan. Mutta nyt siis on puhdasta "paperia" jos vielä jotakuta kirjoituttaisi. Kevättä tässä kovasti kai jo odotellaan, jospa se kirvoittaisi kielenkantimiamme.
amummu

87

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu, melkoisen puhtoiselta vaikuttaa toistaiseksi tää ketju. Tottahan tuo, että kovin on verkkaiseksi mennyt kirjoittelu. Mistäs saataisiin lisää porukkaa?

      Toisaalta ei kannata ottaa mitään paineita siitä täyttyykö ketju vai ei, pari sanaa silloin, kolme tällöin, kun siltä tuntuu. Onhan se kuitenkin kiva että on tällainenkin foorumi olemassa. Hämmästyttävä suoritus sekin, että menossa on jo 165. ketju. On siinä sanoja asiasta ja asian vierestä.

      Ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue suunnittelee lakkauttavansa 16 terveysasemaa vuoteen 2026 mennessä. Että silleen. Meittienkin tervari menee säppiin.

      Ja kyllä jännittää kuka kumma valitaan Putleriksi venäjälle.

      • Anonyymi

        Justa telkassa aiheena terveydenhuoltomme jama ja aika korkea viskaali toteaa että se on sössitty täydellisesti. Ja niin tuntuu olevankin. Tervareita katoaa kartalta pilvin pimein. Ihmetyttää vain, mitä jäljelle jää. Ihmisten=potilaiden määrä ei vähene sillä että lopetetaan terveydenhoito. Ehkä joku päättäjä kuitenkin uskoo siihen ja pistää siinä päänsä pensaaseen. Poissa silmistä, poissa sydämestä.

        Olen luvannut yksin tyhjentää pullon skumppaa jos tuleekin "uusi putleri". Taitaa kuitenkin maksa selvitä pelkällä säikähdyksellä🤣

        Hyvää viikonloppua itse kullekin!


    • Anonyymi

      Matti Salminen, THL dirika jotenkin näin : Suomeen on rakennetu erikoinen terveysjärjestelmä, vastaavaa ei missään ja viittasi työterveysjärjestelmään. Ja kunnallinenhan häviää, jos sen halutaan häviävän. Oikeistolle se on rasite, Mehiläinen taas oikein

      Toisaalta hän mainitsi myös sen, että jos vieri vieressä on terveysasema, tingittävää on, samoin sairaalajärjestelmän tyhjäkäynti jossain on turhaa. Minulla matka terkkariin on eestaas 14 km, jos lakkautetaan, eestaas pyöreät 150 km. Siksi ei lakkautetakaan

      • Anonyymi

        Ja mikä on mielenkiintoista : hoitajia ei saada, koska palkat halutaan pitää alhaisina. Punainen vaate on persuille Euroopan ulkopuolelta tuleva hoitaja, sillä hän on terroriuhka tai sosiaalipummi. Ja yhden läheisen kannan tiedän : ei Suomessa enää noihin hommiin ja veikkaan, että ei ole ainut. Enää ei riitä, että kehutaan hoitajien arvokasta työtä, kehuilla ei makseta vuokria


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä on mielenkiintoista : hoitajia ei saada, koska palkat halutaan pitää alhaisina. Punainen vaate on persuille Euroopan ulkopuolelta tuleva hoitaja, sillä hän on terroriuhka tai sosiaalipummi. Ja yhden läheisen kannan tiedän : ei Suomessa enää noihin hommiin ja veikkaan, että ei ole ainut. Enää ei riitä, että kehutaan hoitajien arvokasta työtä, kehuilla ei makseta vuokria

        kenties noinkin. Toisaalta kun rahat ovat vähissä niin hoitajien palkkaaminen ei ole mahdollistakaan. Olivat hoitajat sitten kotimaista tai ulkomaista alkuperää..
        Kun rahat ovat totaalisen vähissä niin paine on kova karsia palveluja, lääkäreitä, hoitajia ja toimipisteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä on mielenkiintoista : hoitajia ei saada, koska palkat halutaan pitää alhaisina. Punainen vaate on persuille Euroopan ulkopuolelta tuleva hoitaja, sillä hän on terroriuhka tai sosiaalipummi. Ja yhden läheisen kannan tiedän : ei Suomessa enää noihin hommiin ja veikkaan, että ei ole ainut. Enää ei riitä, että kehutaan hoitajien arvokasta työtä, kehuilla ei makseta vuokria

        Korona aikana hoitajat väsyi töihin


    • Anonyymi

      En nyt just muista kuka, mutta joku noista terveysalan isoista viskaaleista taannoin lausui ääneen sen, mitä niin moni kansalainen ihmetteli jo soten suunnitteluvaiheessa : leijonan osa rahoista menee hallintoon - kavereillekin hyväpalkkaisia sisätöitä. No, kansalaista tietysti paljon viisammat päätöksiä ovat tehneet/tekevät😆

      HS:ssa oli juttu turkulaisesta Marilyn (vai olikohan Marilyni)-ravintolasta. Minua suuresti ilahdutti yksi omistajan kommentti: alan kustannukset ovat nousseet, mutta kaikkea ei voi siirtää asiakkaiden maksettavaksi (jos aikoo asiakkaita saada ja pitää ne). Siinä omistajat ovat samassa veneessä asiakkaidensa kanssa: pitää selvitä vähemmällä, ahneus kostautuisi. Olisipa enemmänkin liike-elämässä ko. omistajien kaltaisia tyyppejä. - Tunteekohan Whoo ko. ravintolan.

      Semmoinen käsitys ainakin minulle on tässä vuosien mittaan tullut, että em. ravintolanpitäjän sanoja ei monikaan isompi yritys noudata. Ja nimenomaan sellaiset yritykset, joiden tuotteita ja palveluita kansalaisten on pakko käyttää. Hyvänä esimerkkinä sähkö- ja energiayhtiöt, lääketeollisuus, rakentaminen, ruokakaupatkin aika lailla samassa rivissä. Tuntuu siltä, että oli taloustilanne mikä tahansa niin keinolla millä hyvänsä omistajille taataan (isot?) tuotot. Toivottavasti olenkin väärässä.

      Kaamea ilma, ei nokkaansa pidemmälle meinaa ulkona nähdä. Paksu sumu hyökkää silmille oitis, kun oven avaa. Lunta kuulemma tulee yöllä senttitolkulla. Ja naapurini ovat taas poissa😫. Saas nähdä pääsenkö aamulla ovesta ulos. Lupasivat tänne eteläänkin jopa 15 senttiä lunta.
      am

      • Juu, siinäpä taas yksi elämänalue josta en tiedä tuon taivaallista, kuten (paheellinen?) yökerhoelämä. Tää Marilyn eli ”Lyni” taitaa olla Åbon vanhimpia yökerhoja. Edelleen porskuttaa. Tunnen kyllä muista yhteyksistä paikan omistajan Savolaisen Pekan. Aivan eri tyyppinen persoona kuin kaikkien tietämä Sedu Koskinen, menneiden vuosien yökerhokeisari. Teki hommalla miljoonaomaisuuden, sitten vähän sekoili bisneksiinsä mm. ostamalla jalkapalloseuran. Ei mennyt ihan putkeen se(kään) homma. Nyttemmin Sedulla on lähinnä miljoonavelat.

        Oli tuo korona-aikakin kohtalokas monille ravintoloitsijoille. ”Uljas” ravintolaa pitänyt Teuvo Kauppi mm. rikkoi toistuvasti karanteenimääräyksiä, ja lopulta mies irtisanottiin virastaan Turun kaupungin lupainsinöörinä. Ravintola Uljas kyllä toimii edelleen uuden yrittäjän voimin.


      • Anonyymi

        Jossain aa-studiossa olivat keskustelemassa juuri sote hallinnosta. Ko. keskustelussa Aki Linden sanoi, että 1 / 5 on nykyään hallinnolliset kustannukset verrattuna vanhaan myllyyn, missä hallinto oli silppuuntunut kaikkien kuntien ja terveysalalla toimivien sekasotkuun. En muista, kuka oli hallituksen edustajana keskustelussa, mutta sanoi, että nykyisestäkin hallinnosta tullaan supistamaan ja ...

        Sittenhän se tarpeellinen tapahtuu vasta, kun saadaan kesKUSTAn ajama liiallinen hyvinvointialueiden määrä tiputettua, mutta sekin kestää

        Mutta olipa epämääräisen tuntuista hakea superin sivuilta lähihoitajan peruspalkkaa ja yhden mahdollisen löysin. Noin 2050€ ja lopullinen määräytyy tehtävien mukaan. Vihjailuja on ollut sunnuntailisien poistoista hallituksen puolesta. Itse mietin, että mitä miettiin mahdollinen lähihoitajaksi kouluttautuva. Onko jostain duunista saatavissa sama palkka vähemmällä vastuulla ja päivätöinä


    • Anonyymi

      Satuin juuri vilkaisemaan telkkariruutuun, missä uutisten lukija on tuttu (nimeä enkylläkään muista), mutta näyttää vieraalta. Syy: on tiputtanut painoaan varmaan saman verran kuin nyt painonsa on nyt.

      NIin, kyllä korona taisi viedä monta ravitsemusalan yritystä ja työpaikkojakin. En ole minäkään aikoihin käynyt ravintolassa, enkä enää osaa arvioida, mikä ruoka on kallista mikä halpaa - onko halpaa enää mikään. Paikallisissa kuppiloissa täällä käyn välillä valmiilla lounaalla, mutta niiden hinta paikasta riippumatta on 11-12€. Kuulemma lounaskilpailu on kovaa. Joissakin paikoissa ko, hinnalla saa pääruoan lisäksi runsaan salaattipöydän, toissa taas lisukkeet voivat olla hyvinkin vähäisiä, joten siitä se hintaerokin sitten syntyy.

      Minulle meinasi käydä käpy. Ajoin päivällä auton tuohon lähelle ovea kauppakassien kantamista välttääkseni. Juuri muutama minuutti sitten muistin käydä viemässä sen katokseen. Ja onneksi muistin, koska aamuksi uhataan 15 sentillä lunta ja siis pitäisi autokin kaivaa siitä esille, jos ei nyt olisi sateelta suojassa. Kurjaa, kun vielä pitää herätä talveen. Ja luultavasti on taas pahuksen liukastakin. Saisi kyllä jo keväämpi tulla. Huom. en siis toivo vielä kevättä vaan vasta keväämpää. Säästetään kevät kevääksi.
      am

    • No jo on säätila, lunta 10-15 cm ja lisää tulee. Se siitä keväästä. Lumentulo loppuu klo 12.30, joten sitten on pakko ottaa lumentyönnin käteen. Olen havainnut että se on lumihommissa pätevämpi laite kuin kola. Varsinkin jos ihan puuterilumesta ei ole kyse.

      Eilen piti käväistä hakemassa uusi mikro (uuni) kun edellinen melkein uusi (25v) hajosi.
      Tuon tyyppistä vehjettä ei kannata ostaa kuin perusmalli ilman elektronisia hienouksia. Kuten riviä elektronisia nappuloita joita ei tule koskaan edes katsoneeksi mitä ne kaikki oikeastaan tekevät. Mikron tehtävä on lämmittää nopeesti, that`s it. Maksoi peräti vajaa 80 ekua. Varmaan mikä lie made in timbuktu. Mutta vaikuttaa erittäin pätevältä laitteelta.

      Näin yrittäjänä on joskus (useinkin) vaikeaa ymmärtää miten halvalla pystytään kaikenlaista tuottamaan. Tuollaisen mikronkin hinnalla on monta jakajaa: vähittäiskauppa, maahantuoja, rahti, verottaja, ja kai se valmistajakin roponsa tuosta tarvitsee. Raaka-aineillakin luulisi olevan joku hinta? Tästä näkökulmasta katsoen on helppo ymmärtää miksi maapallon ekologinen kantokyky on jo nyt kohtalokkaasti ylikuormittunut.

      • Anonyymi

        Lunta on täälläkin, ja mietin mennäkö lapioimaan, vai kahlaanko vain pää pystyssä tuiskun ja tuulen läpi läpi verrattomilla Kuomillani. Ensi viikolla taas luvattu lämpöasteita, joten vanha hokema pitänee edelleen paikkansa: uusi lumi on vanhan surma. Hokeman otan kyllä käyttöön yleensä jo joulun aikaan, ja kun aikani hoen niin alkaahan se tehota.

        Jaa, että uusi mikro lämmittämiseen. Minä olen aina, vuodesta -84 (silloin ostimme huusholliimme ensimmäisen mikron) käyttänyt mikroa myös ruoan laittoon, en vain pelkkänä lämmityskoneena. Esim. valkosipuliperunat samoin kuin kala kypsyvät mikrossa paljon mehevämmiksi kuin uunissa, jne. Nykyisessä (kuten aikoinaan em. ihan ekassakin mikrossa) on ruskistustoimintokin, joten esim. lihamakaronilaatikon pinnankin saisi "siistiksi" - aikoinaan poikiemme kotona vielä asuessa senkin ruoan, monen muun ohella, tein usein mikrossa. Olen paistanut mikrossa jopa pienen kinkun!! Nykyään vannon airfryerin nimeen. Mikrossa kyllä edelleenkin teen ruoan, joka haudutetaan. Hella ja uuni ovat huushollissane melkein jo katoavaa luonnnvaraa.

        Vaan nyt paistamaan airfryerissa possupihvi ja eiliseltä yli jääneet kaksi pottua. Piti tänään tekemäni sienirisottoa ihan oikealla metodilla, mutta unohdin ostaa valkospipulin, joka on ehdoton must, mutta kauppaan en nyt sen takia lähde. Eli risottoa lounaaksi vasta huomenna - risotto onkin yksi niistä harvoista sapuskoista, joka vielä pitää tehdä hellalla.

        Leppoisaa pyhää!
        am


      • Anonyymi

        Piti vielä kysyä, onko sinulla, Whoo, rullaava (pyörillä kulkeva???) tai kaarevavartinen työnnin. Jostain luin, että sellaisiakin on ja tekevät homman kevyeksi. Noinkohan asia oikeasti on. Minulla on suoravartinen, pyörätön ja työlästä on senkin kanssa lumia siirrellä.
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        Piti vielä kysyä, onko sinulla, Whoo, rullaava (pyörillä kulkeva???) tai kaarevavartinen työnnin. Jostain luin, että sellaisiakin on ja tekevät homman kevyeksi. Noinkohan asia oikeasti on. Minulla on suoravartinen, pyörätön ja työlästä on senkin kanssa lumia siirrellä.
        am

        No alan olla itte vähän kaarevavartinen ja pääasiassa pyörillä kulkeva, mutta toi lumentyönnin on tommonen suoravartinen perus Fiskars. Ei paina juur mittään paitti silloin kun siinä on lunta.

        Että ruskistava mikro? Mikä ettei, siinä on sitten tavallisen uunin vastus myöskin, joten siis eräänlainen hybridi -uuni. Kyllä rapeaa pintaa täytyy olla, ei ruskistamatonta lihaa/kalaa/laatikoita muuten syö erkkikään.

        Tuli muuten juuri työnnellyksi lunta, tommonen 15-20 senttiä, ja pahuksen painavaa. Mutta onneks on kunto sen verran hyvä nykyään, ettei tuntunut missään. Tavallaan vois kiittää diabetestä, on ollut pakko vähän parantaa kondista kaikin tavoin.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        No alan olla itte vähän kaarevavartinen ja pääasiassa pyörillä kulkeva, mutta toi lumentyönnin on tommonen suoravartinen perus Fiskars. Ei paina juur mittään paitti silloin kun siinä on lunta.

        Että ruskistava mikro? Mikä ettei, siinä on sitten tavallisen uunin vastus myöskin, joten siis eräänlainen hybridi -uuni. Kyllä rapeaa pintaa täytyy olla, ei ruskistamatonta lihaa/kalaa/laatikoita muuten syö erkkikään.

        Tuli muuten juuri työnnellyksi lunta, tommonen 15-20 senttiä, ja pahuksen painavaa. Mutta onneks on kunto sen verran hyvä nykyään, ettei tuntunut missään. Tavallaan vois kiittää diabetestä, on ollut pakko vähän parantaa kondista kaikin tavoin.

        MInäkin poikkeuksellisesti olen tänä talvena joutunut lumihommiin, kun naapuripariskunta on ollut paljon poissa, mökillään ja lähiomaisensa sairastelun takia. Minäkin totesin, että lumenluonti jopa vähän nosti kuntoani, mutta nyt se on aika ravassa. Viime viikolla saamastani flunssasta on jäljellä karmea väsymys. Itse oireet sain tainnutettua taas sinkkisuihkeella. Ja kun kroppa on väsynyt niin ei hikeä riehumalla kannata hankkia, sydän ei tykkää. Lumet sulattakoot Neiti Kevät.

        Tuo ruskistamattomuus pitää (minulle) paikkansa vain laatikoiden suhteen. Hauduttaminen on hyvä konsti lihalle ja kalalle, mutta silloin tietysti helposti tulee kerma mukaan kuvioona. Mutta sitäkin kohtuudella silloin tällöin, niin tuskin on kuolemaksi. Eräs ystäväni parkaisi kauhistuksesta, kun kerroin tekeväni aina vappuna munkkeja. Kammonsa kohdistui siihen rasvaan, mitä munkin valmistukseen tarvitaan. Sain hänet rauhoittumaan kertomalla, että vappu on kerran vuodessa. Ei munkkeja tarvitse joka syödä. Totesin, että ruokapoliiseilla yleisemminkin saattaa olla ongelmana muiden tuomitsemisessa myös tuo ajan taju siitä, miten usein ihmiset mitäkin syövät.

        Sain sittenkin sienirisottoa, löysin pakasteestani valkosipuliraastetta. Onneksi joskus muisti toimii - tietysti vasta ahdistettuna. Ja voi hitsi, että tuli taas hyvää.
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        MInäkin poikkeuksellisesti olen tänä talvena joutunut lumihommiin, kun naapuripariskunta on ollut paljon poissa, mökillään ja lähiomaisensa sairastelun takia. Minäkin totesin, että lumenluonti jopa vähän nosti kuntoani, mutta nyt se on aika ravassa. Viime viikolla saamastani flunssasta on jäljellä karmea väsymys. Itse oireet sain tainnutettua taas sinkkisuihkeella. Ja kun kroppa on väsynyt niin ei hikeä riehumalla kannata hankkia, sydän ei tykkää. Lumet sulattakoot Neiti Kevät.

        Tuo ruskistamattomuus pitää (minulle) paikkansa vain laatikoiden suhteen. Hauduttaminen on hyvä konsti lihalle ja kalalle, mutta silloin tietysti helposti tulee kerma mukaan kuvioona. Mutta sitäkin kohtuudella silloin tällöin, niin tuskin on kuolemaksi. Eräs ystäväni parkaisi kauhistuksesta, kun kerroin tekeväni aina vappuna munkkeja. Kammonsa kohdistui siihen rasvaan, mitä munkin valmistukseen tarvitaan. Sain hänet rauhoittumaan kertomalla, että vappu on kerran vuodessa. Ei munkkeja tarvitse joka syödä. Totesin, että ruokapoliiseilla yleisemminkin saattaa olla ongelmana muiden tuomitsemisessa myös tuo ajan taju siitä, miten usein ihmiset mitäkin syövät.

        Sain sittenkin sienirisottoa, löysin pakasteestani valkosipuliraastetta. Onneksi joskus muisti toimii - tietysti vasta ahdistettuna. Ja voi hitsi, että tuli taas hyvää.
        am

        Njaa, ruokapoliisin piirteitä meikässäkin lienee nykyään, kun mielelläni luennoin terveellisen ruuan merkityksestä. Olen kyllä oppinut että ruokapöydässä ei useinkaan ole kaikkein vastaanottavaisin yleisö. Mutta ehdottomasti pidän kiinni oikeudestani ilmaista mielipiteeni myös ääneen siitä, että epäterveellisistä ruokailutottumuksista ynnä liikkumattomasta elämäntavasta johtuen tietyt sairaudet ovat huomattavassa kasvussa. Kuten esim kakkos diabetes on yleistynyt valtavasti jo vähän yli kaksikymppisillä.

        Mutta ruuasta puheenollen, ylivertaiset kokkaustaitoni pääsivät jälleen oikeuksiinsa pähkinäkastikkeessani paistetun tofun kera.
        Eli jotain kerman tai jogurtin tapaista kastikkeen pohjaksi, sitten paljon sokeroimatonta pähkinätahnaa, hapanimeläkastiketta ja toista vahvaa itämaista pastaa jonka nimeä en nyt muista. Lopputulos niin uskomattoman hyvää, että melkein jalat alta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        MInäkin poikkeuksellisesti olen tänä talvena joutunut lumihommiin, kun naapuripariskunta on ollut paljon poissa, mökillään ja lähiomaisensa sairastelun takia. Minäkin totesin, että lumenluonti jopa vähän nosti kuntoani, mutta nyt se on aika ravassa. Viime viikolla saamastani flunssasta on jäljellä karmea väsymys. Itse oireet sain tainnutettua taas sinkkisuihkeella. Ja kun kroppa on väsynyt niin ei hikeä riehumalla kannata hankkia, sydän ei tykkää. Lumet sulattakoot Neiti Kevät.

        Tuo ruskistamattomuus pitää (minulle) paikkansa vain laatikoiden suhteen. Hauduttaminen on hyvä konsti lihalle ja kalalle, mutta silloin tietysti helposti tulee kerma mukaan kuvioona. Mutta sitäkin kohtuudella silloin tällöin, niin tuskin on kuolemaksi. Eräs ystäväni parkaisi kauhistuksesta, kun kerroin tekeväni aina vappuna munkkeja. Kammonsa kohdistui siihen rasvaan, mitä munkin valmistukseen tarvitaan. Sain hänet rauhoittumaan kertomalla, että vappu on kerran vuodessa. Ei munkkeja tarvitse joka syödä. Totesin, että ruokapoliiseilla yleisemminkin saattaa olla ongelmana muiden tuomitsemisessa myös tuo ajan taju siitä, miten usein ihmiset mitäkin syövät.

        Sain sittenkin sienirisottoa, löysin pakasteestani valkosipuliraastetta. Onneksi joskus muisti toimii - tietysti vasta ahdistettuna. Ja voi hitsi, että tuli taas hyvää.
        am

        Luin kansan juuston syönnistä ja ihan kauhistuin. Kuulun niihin, jotka syövät joka päivä juustoa ja monta viipaletta, sekä että ovat rasvaprosentiltaan 29: n luokkaa. Minun valtimoni eivät tuosta tykkää. Nyt kevään aikana saan taas LDL-kokeet, joten saa nähdä onko 1,8 lukemassa pysynyt vai peräti alentunut. Tuskin tuolla juuston syönnillä. Tavoitteekseni on annettu 1,4.


      • Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

        Luin kansan juuston syönnistä ja ihan kauhistuin. Kuulun niihin, jotka syövät joka päivä juustoa ja monta viipaletta, sekä että ovat rasvaprosentiltaan 29: n luokkaa. Minun valtimoni eivät tuosta tykkää. Nyt kevään aikana saan taas LDL-kokeet, joten saa nähdä onko 1,8 lukemassa pysynyt vai peräti alentunut. Tuskin tuolla juuston syönnillä. Tavoitteekseni on annettu 1,4.

        Minäkin tykkään juustosta kuin hullu puurosta. Joka päivä sitä syön. Tosin aamuleivällä on vain 12%:sta, annospakattua sulatejuustoa. Sen varjolla sitten ilatapalalla voin nautiskella kunnollisemmalla juustolla, tosin senkään rasva harvoin ylittää 17%:ää.

        Juustoraasteita kyllä käytän aika usein, ja äsken juuri tekemässäni sienirisotossa oli parmesaanijuustoa, jonka rasva% taisi olla 22. On se vain kummaa, että oikeassa juustossa makuun vaikuttaa (??) juuri rasvan määrä. Ehkä se on kuitenkin vain jotain omituista kuvitelmaa. Mutta kuvitelmaa ei ole esim. 4%:n juuston pahvimaisuus, se ei enää ole edes kumimaista. En oikein ymmärrä, miksi tuollaista juustoa edes valmistetaan, ja voiko sitä kutsu juustoksi. Itselläni tuo 17% rasvaa on arvo, jota alemmaksi en mene.
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        MInäkin poikkeuksellisesti olen tänä talvena joutunut lumihommiin, kun naapuripariskunta on ollut paljon poissa, mökillään ja lähiomaisensa sairastelun takia. Minäkin totesin, että lumenluonti jopa vähän nosti kuntoani, mutta nyt se on aika ravassa. Viime viikolla saamastani flunssasta on jäljellä karmea väsymys. Itse oireet sain tainnutettua taas sinkkisuihkeella. Ja kun kroppa on väsynyt niin ei hikeä riehumalla kannata hankkia, sydän ei tykkää. Lumet sulattakoot Neiti Kevät.

        Tuo ruskistamattomuus pitää (minulle) paikkansa vain laatikoiden suhteen. Hauduttaminen on hyvä konsti lihalle ja kalalle, mutta silloin tietysti helposti tulee kerma mukaan kuvioona. Mutta sitäkin kohtuudella silloin tällöin, niin tuskin on kuolemaksi. Eräs ystäväni parkaisi kauhistuksesta, kun kerroin tekeväni aina vappuna munkkeja. Kammonsa kohdistui siihen rasvaan, mitä munkin valmistukseen tarvitaan. Sain hänet rauhoittumaan kertomalla, että vappu on kerran vuodessa. Ei munkkeja tarvitse joka syödä. Totesin, että ruokapoliiseilla yleisemminkin saattaa olla ongelmana muiden tuomitsemisessa myös tuo ajan taju siitä, miten usein ihmiset mitäkin syövät.

        Sain sittenkin sienirisottoa, löysin pakasteestani valkosipuliraastetta. Onneksi joskus muisti toimii - tietysti vasta ahdistettuna. Ja voi hitsi, että tuli taas hyvää.
        am

        Systeri viestitti, että miehensä oli soittanut kylän lumilinkomiehelle tulisiko auraamaan heidän pihansa ja tulihan hän. Mies nimittäin teloi viikko sitten peukalonsa pilkillä ollessaan niin että peukaloon piti ommella monta tikkiä ja jännekin oli vahingoittunut. Se on nyt kipsissä 6 viikkoa. Hän tunaroi jotenkin sen moottoroidun jääkairansa kanssa. Lunta heillä oli tullut 20 cm.

        Flunssaa minulla ei ole ollut mutta kaamea väsymys on päällä.

        Munkkirinkelit ovat hyviä, niitä saa harvoin kaupasta. Berliininmunkit ovat liian makeita sen sokerivesikuorrutuksen takia.


      • Mikrouunit ovat kestäviä. Meille ostettiin ensimmäinen v 1985 ja toinen on vasta menossa. Tämä on varsinainen peltiheikki. Ovi pitää painaa kiinni, se ei mene itsestään. Kai sillä taataan, että säteet pysyvät sen sisäpuolella. Pesukoneet eivät ole kestäneet noin kauaa. Eka tiskikoneemme tosin kesti 19 v. Pyykkärimme ovat hajonneet noin 10 vuodessa. Nykyisessä on moottorille 10 v takuu. Se on nyt 9 vuotias.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Njaa, ruokapoliisin piirteitä meikässäkin lienee nykyään, kun mielelläni luennoin terveellisen ruuan merkityksestä. Olen kyllä oppinut että ruokapöydässä ei useinkaan ole kaikkein vastaanottavaisin yleisö. Mutta ehdottomasti pidän kiinni oikeudestani ilmaista mielipiteeni myös ääneen siitä, että epäterveellisistä ruokailutottumuksista ynnä liikkumattomasta elämäntavasta johtuen tietyt sairaudet ovat huomattavassa kasvussa. Kuten esim kakkos diabetes on yleistynyt valtavasti jo vähän yli kaksikymppisillä.

        Mutta ruuasta puheenollen, ylivertaiset kokkaustaitoni pääsivät jälleen oikeuksiinsa pähkinäkastikkeessani paistetun tofun kera.
        Eli jotain kerman tai jogurtin tapaista kastikkeen pohjaksi, sitten paljon sokeroimatonta pähkinätahnaa, hapanimeläkastiketta ja toista vahvaa itämaista pastaa jonka nimeä en nyt muista. Lopputulos niin uskomattoman hyvää, että melkein jalat alta.

        Olen muutaman kerran yrittänyt päästä sinuksi tofun kanssa, mutta vielä se ei ole onnistunut. En vain saa makua siihen. Luultavasti en ole saanut tai itse osannut tehdä maistuvaa tofua.

        Ruokapoliisin virka on luultavasti yksi työläimmästä - vihatuimmista?? Itsekin usein pistän kannat tanaan, jos joku yrittää paahtaa asiasta omasta näkökulmastaan (eiku TULOkulmastaan) . Esim. eräs tuttu tyyppi on syönyt suruttomasti koko elämänsä ajan (päälle 70v) . Nyt, "herätyksen saaneena" halveksii lihavia ihmisiä, vaikka itse vielä vuosi sitten oli reilusti ylipainoinen, siis lihava. Itse hän laihdutti diabeteslääkkeellä (josta pula), ei muuten onnistunut. Nyt syyttelee ylipainoisia ihmisiä terveydenhoidon resurssien nielemisestä, tuomitsee väärät syömistavat, jne. No, konstit on monet sanoi akka ku kissalla pöytää pyyhki, mutta hänen metodinsa ei ehkä ole paras kannustamaan ylipainon välttämiseen. Aihe kyllä on tärkeä.

        Tuskin sinun, Whoo, ruokapoliisiutesi menee noin pitkälle. Niinhän se kuitenkin on, että omat positiiviset kokemukset pistävät puhumaan asiasta kuin asiasta siinä toivossa, että muutkin löytävät saman hyvän. Niin taitaa olla monen muunkin asian kanssa: kokemusperäisyys muodostaa usein pätevyyden ja halun neuvoa muita.
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tykkään juustosta kuin hullu puurosta. Joka päivä sitä syön. Tosin aamuleivällä on vain 12%:sta, annospakattua sulatejuustoa. Sen varjolla sitten ilatapalalla voin nautiskella kunnollisemmalla juustolla, tosin senkään rasva harvoin ylittää 17%:ää.

        Juustoraasteita kyllä käytän aika usein, ja äsken juuri tekemässäni sienirisotossa oli parmesaanijuustoa, jonka rasva% taisi olla 22. On se vain kummaa, että oikeassa juustossa makuun vaikuttaa (??) juuri rasvan määrä. Ehkä se on kuitenkin vain jotain omituista kuvitelmaa. Mutta kuvitelmaa ei ole esim. 4%:n juuston pahvimaisuus, se ei enää ole edes kumimaista. En oikein ymmärrä, miksi tuollaista juustoa edes valmistetaan, ja voiko sitä kutsu juustoksi. Itselläni tuo 17% rasvaa on arvo, jota alemmaksi en mene.
        am

        Miekin tykkään juustoista kuin mainittu hullu puurosta. Miskiköhän hullu nimenomaan puurosta tykkää? Miekin tykkään riisi ja mannapuurosta, muista en niin piittaa. Minkähän tasoista hulluutta tuo edustaa? Jos sanottaisiin että tykkää kuin hullu sienistä, ymmärtäisin yskän heti..
        Mutta juustoista piti sanomani, että ei voida puhua juustosta ellei siinä ole rasvaa reilusti yli 20 prossaa. Kaikki kunnon juustot ovat siis melko rasvaisia, myös hinnaltaan.


    • Anonyymi

      Pitäs aloittaa tupakointi niin toinen ovi avautuu. Saikos tulta?

    • Kiitos amummulle uuden aloituksesta ja Whoolle siitä, että huomautit edellisen lopussa että uusi on avattu. En ole huomannut ollenkaan vaan käynyt joka päivä vanhassa kurkkaamassa.

      Lunta on taas tullut ja olisi taas tiistaina labraan uskallettava, pelottaa jos on taas liukasta. Perjantaina oli pakko käydä apteekissa ja torstaina Meikun polilla, joten vaivoja meikällä riittää. Meikusta tullessa taksissa unohdin poiketa apteekissa. Olen nyt antibioottikuurilla ja leikkausjonossa. Jalkaani ei vilkaistu Meikussakaan, vaan on tilattava terkkariin aika sitä varten. Joka vaivaa varten eri aika. Kyllä olisi oma lääkäri hyvä idea. Mutta eihän se omakaan olisi kuin jonkun alan erikoisasiantuntija, esim sydäntautien.

    • Anonyymi

      Tuo että ihmiset pistetään tilaamaan joka vaivaan eri lääkärikäynti - ja todennäköisesti lääkärikin välillä vaihtuu - tuhlaa minun mielestäni mm. kaikkien osallisten aikaa ja siis myös rahaa. Mutta kai senkin joku viisas on miettinyt hyväksi ratkaisuksi - kenenkähän kannalta? Viisauttakin tekee mieli epäillä. Jospa kuitenkin jonain päivänä joku keksisi jotain vielä viisaampaa.

      Mitä tulee juustojen rasvapitoisuuteen, niin olet, Whoo, niin oikeassa. Juustossa tulee sitä olla, jotta se olisi herkkua. Silloin tällöin minäkin sellaiseen lankean, kun muuten jokapäiväinen juustoannokseni on tuota 17%:n luokkaa. Se jotenkin vielä käy juustosta, mutta sillä ei elämyksiä saa. Vaan elämyksiä, minkäänlaisia, ei voi saadakaan joka päivä. Koska jos niin olisi, ne eivät enää olisi elämyksiä, vaan sitä "peruskauraa".

      Ja nyt innolla odottamaan uutta viikkoa. Päästään taas uusi kukonaskel kohti kevättä. Ja kevät on aina elämys.
      am

    • Anonyymi

      Onneks en tartte ravinto-oppaiden, vaatemarkkinoijien, maustehyllyjen, vihannes ja hedelmätiskien ja ruokakauppojen ylipursuavien hyllyjen tarjontaa. Joskus vilkaisen, miten Martat tekivätkään jonkin keiton tai muun ruoan. Parhaat "kodinkoneeni" ovat sauvasekoitin, mikro, tukanleikkuukone, hella ja pyykinpesukone. Tukanleikkuukonekin kestää ja kestää, sillä käytän sitä silloin kun siltä tuntuu, en silloin, kun joku toljottaa. Sama juttu, kun parsinneulan käyttö, paikka persaukseen jos kalsarit vilkkuu tai villasukkaan, kun varvas pyrkii ulos.

      Pakastin ja jääkaappi tietty ja vähenevään kahvinjuontiin riittää kaksi viikkoa kestävä pikakahvipurkki

      Pärstään, käsiin ja jalkoihin perusvoide

      Ja lumitöihin ja kasvimaille valmetti

      Ja polttopuihin kolme toimivaa polttomoottorisahaa. Thats'it

    • Anonyymi

      Noinhan ennen vanhaan tehtiin. Sukkia parsittiin ja housuihin laitettiin paikkoja polviin ja persuksiin kun kuluivat puhki. Nykynuoriso tykkää revityistä housuista, uudetkin revitään jo tehtaalla valmiiksi.

      Isäpuoleni paikkasi omat housunsa itse. Osasi käyttää ompelukonetta. Olihan hän ollut poikamies 39-vuotiaaksi asti. Huopikkaatkin paikkasi itse maitoliimaa käyttäen.
      Hän osasi kaikenlaiset työt, mutta kerran purkaessaan herätyskellon, ei saanut sitä enää takaisin koottua.

      Cee

      • Anonyymi

        Sen lisäksi, että olen aikanaan ollut kova vaatteiden korjaaja, niin itse niitä teinkin. Pojilleni ompelin lähes kaikki vaatteet kalsareita lukuunottamatta. Ja kun brändit tulivat muotiin, niin ompelin farkkuihin kaikenlaisia lappuja, kunnes jossain vaiheessa hiffasivat, että se on mutsin vedätystä. Silloin olivat melkein jo toisella kymmenellä. Mutta ei merkkivaatteita silloin ollut monellakaan koululaisella, eli ne "halpakuteissa" kulkevat lapset eivät erottuneet joukosta kiusattaviksi. Tänä päivänä onkin ihan toisin. Ja kuten tiedetään, lapset voivat olla toisilleen tosi ilkeitä.

        Nykyään vaatteiden korjaamiseni on tosi vähäistä. Joskus joku ratkennut hameen helma tai puntin suu saa minut kaivamaan koneen esiin. Käsin homma olisi melkein nopeampi, mutta neula ei oikein enää pysy sormissani, kun nivelet ovat niin tönköt, ja estävät sormien taipmisen tarpeeksi tiukalle mutkalle. Ja se harmittaa suuresti. Mutta monet muutkaan tavarat eivät meinaa käsissä pysyä. Nykyään melkein kaikki käteeni ottama putoaa ensin lattialle, josta sen sitten joudun kumarrellen nostamaan. Ehkä se on kaitselmuksen yritys pistää minut jumppaamaan jäykkää selkääni, joka ei kumartelusta kuitenkaan tykkää, vaan usein äityy kipeäksi.

        Ihana ilma, joskin vielä vähän tuulinen. Tein kettisten kanssa aika pitkän lenkin tänään, kun nekin näyttivät nauttivan puhtaasta lumesta. Mutta ilman aurinkolaseja ei tuolla pärjää, ainakaan vanhasilmäinen ihminen. Silmätkin tosiaan käyvät iän myötä aremmiksi. Ilman aurinkolaseja auringon kilo silmään osuessaan tekee suorastaan kipeää.

        Ja nyt eilisen risoton kimppuun. Sitä riittää vielä pieni annos huomiseksikin. Sen täydennykseksi meinaan tehdä airfryerissä lohijauhelihasta kalapullia. En ole vielä niitä kertaakaan siinä kokeillut paistaa, mutta kerta se on ensimmäinenkin.

        Hyvää alkanutta viikkoa!
        am


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen lisäksi, että olen aikanaan ollut kova vaatteiden korjaaja, niin itse niitä teinkin. Pojilleni ompelin lähes kaikki vaatteet kalsareita lukuunottamatta. Ja kun brändit tulivat muotiin, niin ompelin farkkuihin kaikenlaisia lappuja, kunnes jossain vaiheessa hiffasivat, että se on mutsin vedätystä. Silloin olivat melkein jo toisella kymmenellä. Mutta ei merkkivaatteita silloin ollut monellakaan koululaisella, eli ne "halpakuteissa" kulkevat lapset eivät erottuneet joukosta kiusattaviksi. Tänä päivänä onkin ihan toisin. Ja kuten tiedetään, lapset voivat olla toisilleen tosi ilkeitä.

        Nykyään vaatteiden korjaamiseni on tosi vähäistä. Joskus joku ratkennut hameen helma tai puntin suu saa minut kaivamaan koneen esiin. Käsin homma olisi melkein nopeampi, mutta neula ei oikein enää pysy sormissani, kun nivelet ovat niin tönköt, ja estävät sormien taipmisen tarpeeksi tiukalle mutkalle. Ja se harmittaa suuresti. Mutta monet muutkaan tavarat eivät meinaa käsissä pysyä. Nykyään melkein kaikki käteeni ottama putoaa ensin lattialle, josta sen sitten joudun kumarrellen nostamaan. Ehkä se on kaitselmuksen yritys pistää minut jumppaamaan jäykkää selkääni, joka ei kumartelusta kuitenkaan tykkää, vaan usein äityy kipeäksi.

        Ihana ilma, joskin vielä vähän tuulinen. Tein kettisten kanssa aika pitkän lenkin tänään, kun nekin näyttivät nauttivan puhtaasta lumesta. Mutta ilman aurinkolaseja ei tuolla pärjää, ainakaan vanhasilmäinen ihminen. Silmätkin tosiaan käyvät iän myötä aremmiksi. Ilman aurinkolaseja auringon kilo silmään osuessaan tekee suorastaan kipeää.

        Ja nyt eilisen risoton kimppuun. Sitä riittää vielä pieni annos huomiseksikin. Sen täydennykseksi meinaan tehdä airfryerissä lohijauhelihasta kalapullia. En ole vielä niitä kertaakaan siinä kokeillut paistaa, mutta kerta se on ensimmäinenkin.

        Hyvää alkanutta viikkoa!
        am

        Minäkin osasin yhteen aikaan nuorena ommella vaatteita lähinnä pojalleni ja joskus itsellekin. Äitini oli ammatiltaan ompelija ja hän teki minulle usein mekkoja ja jakkupukuja. Ostin vain kankaat, hänellä oli mittani ja kohta oli uusi puku valmis. Harmi, että eli niin lyhyen elämän.

        Ei lapsuudessamme todellakaan haukuttu ketään vaatteiden takia. En kyllä muista minkään vaatteen merkkiäkään nuoruuteni ajalta. Jamekset taisivat olla ensimmäiset. Sitten joku calypsotakki minulla oli yhteen aikaan mikäli nimen oikein muistan, niitä oli keltamustia ja punamustia väriltään. Minulla oli punamusta.

        Cee


    • Anonyymi

      Löysin netistä helpon ohjeen sinkun kaalilaatikkoon. Se tehdään pannulla. 100 g jauhelihaa, 200 g kaalisuikaleita, mausteita, rypsiöljyä ja hunajaa, koska siirappini oli vanhentunutta. Laitoin myös sipulia, vaikka ei olisi siihen kuulunut. Nyt hautuu parikymmentä minuuttia. Tiedä sitten miltä maistuu. Koska en ylettänyt ottaa maustekaapista meiramia, laitoin oreganoa ja paprikajauhetta.

      Olkapäitteni takia en saa enää mitään otettua kohta edes tiskikaapin alahyllyltä ilman että haen tikapuut. Ja maustehyllyhän on aivan hullusti suoraan hellan yläpuolella. Siksi minulla on lähes kaikki maustepurkit keittiötasolla tilaa viemässä. Meillähän ei liesituuletin ole edes itse hallittavissa, vaan se on päällä silloin kuten taloyhtiön hallitus on kellonajat päättänyt. Pitäisi saada kokoon taittuva keittiöjakkara.

      Cee

      • Anonyymi

        On tosi kurjaa, kun et käsiäsi voi käyttää normaalisti. Eikö lääkäri niihin löydä mitään apua? Keittiön kaapit. uuri ovat sellaisia, että suurin osa tavaroista on käden noston takana,

        Eräs tuttuni odottaa parhaillaan olkapääleikkausta. Häneltä on jo molemmat lonkkanivelet ja toinen olkapää uusittu ja kohta siis toinenkin olkapää. Sanoo, että lonkat toimivat hyvin, mutta leikatulla kädellä ei voi tehdä korkealle kurottavia liikkeitä, myöskään missään käden asennossa kannettavan tavaran paino ei saa olla 3kg:a painavampi. Kaiken aikaa saa koordinoida käsiensä käyttöä. Autoa hän ei ole voinut ajaa vuoteen, ja leikkaustakin kohta on sen vuoden odottanut. Vähän ihmettelen, kun heillä on rahaa vaikka muille jakaa, miksei mene yksityiselle leikkuuttamaan kättään. Minä menisin viitasujuna, jos semmoinen toimenpide olisi tarpeen ja rahaa olisi. En kärsisi yhtään pidempään kuin olisi pakko. Mutta sanotaan, että kärsimys jalostaa. Se on kyllä kukkua.

        Voisiko poikasi käydä ostamassa sinulle keittiöjakkaran. Se kään ei kai kovin painava saisi olla, että pystyt sitä käsittelemään. Oletko ottanut selvää olisiko tervarin apuneuvokokoelmassa jotain apua siihen ongelmaan?
        am


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosi kurjaa, kun et käsiäsi voi käyttää normaalisti. Eikö lääkäri niihin löydä mitään apua? Keittiön kaapit. uuri ovat sellaisia, että suurin osa tavaroista on käden noston takana,

        Eräs tuttuni odottaa parhaillaan olkapääleikkausta. Häneltä on jo molemmat lonkkanivelet ja toinen olkapää uusittu ja kohta siis toinenkin olkapää. Sanoo, että lonkat toimivat hyvin, mutta leikatulla kädellä ei voi tehdä korkealle kurottavia liikkeitä, myöskään missään käden asennossa kannettavan tavaran paino ei saa olla 3kg:a painavampi. Kaiken aikaa saa koordinoida käsiensä käyttöä. Autoa hän ei ole voinut ajaa vuoteen, ja leikkaustakin kohta on sen vuoden odottanut. Vähän ihmettelen, kun heillä on rahaa vaikka muille jakaa, miksei mene yksityiselle leikkuuttamaan kättään. Minä menisin viitasujuna, jos semmoinen toimenpide olisi tarpeen ja rahaa olisi. En kärsisi yhtään pidempään kuin olisi pakko. Mutta sanotaan, että kärsimys jalostaa. Se on kyllä kukkua.

        Voisiko poikasi käydä ostamassa sinulle keittiöjakkaran. Se kään ei kai kovin painava saisi olla, että pystyt sitä käsittelemään. Oletko ottanut selvää olisiko tervarin apuneuvokokoelmassa jotain apua siihen ongelmaan?
        am

        Tervarin valikoimissa ei näy olevan, mutta kaupoissa on paljon erilaisia.

        Ja kärsimys ei jalosta, olen samaa mieltä.

        Cee


    • Anonyymi

      Olin tänään labrassa ja sen jälkeen terkkarin päivystysosastolla jossa todettiin että nilkassani on valtimoperäinen haavauma, jota alettiin hoitaa kyretillä kaapimalla ja varaamaan aikoja haavahoitajalle. Esitin pyynnön että sitä hoidettaisiin kotisairaanhoidon piirissä, tiedän jo kokemuksesta, että minulla tuon laatuinen haava ei parane kuin vuodessa. Saa nähdä meneekö läpi. Ainakin serkkuni vaimo sai jalkojen haavahoidon kotiinsa, hän asui 2 km:n päässä minusta. Mutta hän kuoli. Lopetti syömisen ja lääkkeiden oton. Hänkin oli reumaatikko ja minua pari vuotta nuorempi. En tiedä, oliko hänellä valtimotauti kuten minulla. Hän masentui niin perusteellisesti miehensä kuoleman jälkeen, että kuoli itse vain 7 kk:n kuluttua miehensä kuolemasta.

      Siihen toiseen uuteen harmiin, joka ilmeni minulla helmikuun lopulla, sain leikkausajan 10.4.

      Cee

      • Anonyymi

        Tuo saamasi leikkausaika kuulostta jo ihmeeltä, Noin nopeasti! Mutta hienoa, että sait sen, eikä tarvitse puolta vuotta odottaa. Joskus näköjään terveydenhoitokin toimii.

        Juuri eilen tapasin ystäväni, joka on olkapääleikkaustaan odottanut nyt jo yli vuoden. Oli juuri saanut tietää, että leikkaus siirtyy syksyyn ellei pääse siihen jonkun toisen peruuttaessa. Peruutetun ajankin käyttö ei pikana voi hoitua, koska leikkausta ennen on kaikenlaisia muita toimenpiteitä, mm. labrat ja hänen tapauksessa röntgenkin pitää ottaa juuri ennen leikkausta. Ja kuinka nopeasti sitten joku lääkäri kerkiää kuvan lausuakaan. Eli jos tänään ilmaantuisi huomiseksi peruutuspaikka, niin sitä hän ei voisi hyödyntää.

        Itse olen tuuminut, että taidan olla happiriippuvainen. Aamuisin ylösnoustuani olen kuin tapettu mato, just ja just jaksan pysyä hereillä HS:n ja aamukahvini parissa, mutta kun olen kettikset lenkittänyt, niin tuntuu, että henki taas kulkee - siis hapestakin voi tulla riippuvaiseksi🤣No, ei se silti tarkoita, että olisin voimaa täynnä kuin kähösen pässi ja tekisin kaikenlaisia hommia, joita minulla on jono odottamassa. Mutta ainakin olen hyvin hereillä.

        Äsken tapahtui semmoinenkin ihme, että selasin läpi eilisen mainospaketin, yleensä se menee eteisen lattialta suoraan lehtiroskikseen. En ole mainosten ystävä, ja etenkin ruokakauppojen mainokset suorastaan rasittavat. Kuka jaksaa katsella sivutolkulla ruokien ja ruoka-aineksien pieniä kuvia ja lukea niiden hintoja. NIitä en siis nytkään tavannut, mutta löysin yhden huonekaluliikkeen mainoksesta maton, jota taidan lähteä paikan päälle katsastamaan.

        Mainoksista tuli mieleen telkan eräs mainos. En kyllä edes muista, mitä siinä mainostetaan - olisikohan cocista, kun kuvassa näkyy vähän aikaa kaksi cocispurkkia. Mutta se mikä kiinnitti huomiotani oli käytetty kieli. Mainoksessa joku etsi telkkarin kaukosäädintä. Sohvalla makaa joku käsi sen päällä. Ääni mainoksessa toteaa kaukarista: se on tuolla hänen käden allaan. Sitä en ole selvittänyt, muodostaako tuo kieliasu ehkä jonkun vitsin mainoksen sisältöön. Sillä oikeata asiaa ei tuollainen sanamuoto voi olla.

        Mutta nyt pitää turauttaa päiväkahvit. Yleensä teen sen vasta lähempänä neljää, mikä sopii normaaliin päivärytmiini, kun vasta kymmenen jälkeen kömmin sängystä. Tänään nousin jo ennen kahdeksaa, joten kahvin puute alkaa jo vaivata tähän aikaan.

        Hyvää päivää!
        am


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo saamasi leikkausaika kuulostta jo ihmeeltä, Noin nopeasti! Mutta hienoa, että sait sen, eikä tarvitse puolta vuotta odottaa. Joskus näköjään terveydenhoitokin toimii.

        Juuri eilen tapasin ystäväni, joka on olkapääleikkaustaan odottanut nyt jo yli vuoden. Oli juuri saanut tietää, että leikkaus siirtyy syksyyn ellei pääse siihen jonkun toisen peruuttaessa. Peruutetun ajankin käyttö ei pikana voi hoitua, koska leikkausta ennen on kaikenlaisia muita toimenpiteitä, mm. labrat ja hänen tapauksessa röntgenkin pitää ottaa juuri ennen leikkausta. Ja kuinka nopeasti sitten joku lääkäri kerkiää kuvan lausuakaan. Eli jos tänään ilmaantuisi huomiseksi peruutuspaikka, niin sitä hän ei voisi hyödyntää.

        Itse olen tuuminut, että taidan olla happiriippuvainen. Aamuisin ylösnoustuani olen kuin tapettu mato, just ja just jaksan pysyä hereillä HS:n ja aamukahvini parissa, mutta kun olen kettikset lenkittänyt, niin tuntuu, että henki taas kulkee - siis hapestakin voi tulla riippuvaiseksi🤣No, ei se silti tarkoita, että olisin voimaa täynnä kuin kähösen pässi ja tekisin kaikenlaisia hommia, joita minulla on jono odottamassa. Mutta ainakin olen hyvin hereillä.

        Äsken tapahtui semmoinenkin ihme, että selasin läpi eilisen mainospaketin, yleensä se menee eteisen lattialta suoraan lehtiroskikseen. En ole mainosten ystävä, ja etenkin ruokakauppojen mainokset suorastaan rasittavat. Kuka jaksaa katsella sivutolkulla ruokien ja ruoka-aineksien pieniä kuvia ja lukea niiden hintoja. NIitä en siis nytkään tavannut, mutta löysin yhden huonekaluliikkeen mainoksesta maton, jota taidan lähteä paikan päälle katsastamaan.

        Mainoksista tuli mieleen telkan eräs mainos. En kyllä edes muista, mitä siinä mainostetaan - olisikohan cocista, kun kuvassa näkyy vähän aikaa kaksi cocispurkkia. Mutta se mikä kiinnitti huomiotani oli käytetty kieli. Mainoksessa joku etsi telkkarin kaukosäädintä. Sohvalla makaa joku käsi sen päällä. Ääni mainoksessa toteaa kaukarista: se on tuolla hänen käden allaan. Sitä en ole selvittänyt, muodostaako tuo kieliasu ehkä jonkun vitsin mainoksen sisältöön. Sillä oikeata asiaa ei tuollainen sanamuoto voi olla.

        Mutta nyt pitää turauttaa päiväkahvit. Yleensä teen sen vasta lähempänä neljää, mikä sopii normaaliin päivärytmiini, kun vasta kymmenen jälkeen kömmin sängystä. Tänään nousin jo ennen kahdeksaa, joten kahvin puute alkaa jo vaivata tähän aikaan.

        Hyvää päivää!
        am

        Pääsin leikkausjonoon kiireysluokka LP 1, eli noin kk:n jonotus. Otin myös peruutuspaikan jos mahdollista. He sanoivat ettei se tule muutaman päivän varoitusajalla, jos sattuu tulemaan. Vie sekin viikon tai kaksi.

        Ruokamainokset ovat todella ärsyttäviä, en lue minäkään niitä. Pientä tuhrua olevia kuvia tiuhassa ja hintoja niiden väleissä. Eipä minulle tule mainospostia kun lopetin paperihesarin tilaamisenkin ja ovessa on ei mainoksia kiitos. Nimellä olevia kerjuukirjeitä sen sijaan sataa viikoittain.

        Hauska mainos tv:ssä on mielestäni se oikotiä -mainos jossa Käärijä ja Jutila sanailevat tie- ja tiä-versioista. Kyse asuntovälitysfrmasta.

        On mukavaa huomata, että joku muukin kuin minä nousee ylös vasta kymmenen jälkeen:-) Tänään nousin tosin jo klo 7 maissa, kun oli aika haavahoitoon 9:50.

        Cee


    • Anonyymi

      Ulkona on tosi tuhnu sää, vettä sataa ja kadunpuoleinen nurmikko on paljastunut lumen alta ja merellä ei näy horisonttia paksun sumun takia. Lumikato on hyvä asia. Ei ole ainakaan liukasta.

      En tiedä, mihin lakot ovat vaikuttaneet, minuun ei ainakaan mitenkään. Bussit ovat kulkeneet talon edestä kuten aina. Kauppatavarat sain maanantaina, kerran viikossa vain tilaankin.

      Cee

    • Juu, sumuista ja kolkkoa keliä on edelleen.

      Laitettiin (laitatettiin) tosta takapihalta pari isoa kuusta poikki ja pinoon. Sielua kirveli komeitten puitten kaato, mutta olivat jo vanhoja ja raihnaisia, olisivat kukaties kohta rojahtaneet talon päälle. Mikäli olen havainnut, täälläkin on kovat myrskypuuskat lisääntyneet. Liekö ilmastonmuutoksen vaikutusta.

      Mie olen kyllä vähän tällainen metsäläinen, tarvitsen luontoa ympärilleni. Ikkunasta pitää näkyä vihreää, ympärillä kuulua luonnon ääniä. Kaupungissa tulisin oikopäätä hulluksi.

      Moskovassa jo ainakin 60 kuollutta Isisin iskussa. Saapas nähdä vääntääkö Putleri jossain vaiheessa tämänkin hirmuteon Ukrainan tai lännen syyksi.

      • Anonyymi

        Se, että joutuisi katsomaan ikkunastaan muutaman metrin päässä olevaa toisen talon ikkunaa olisi minullekin lähes kauhistus. Kotikunnassani on ihan hirveä buumi rakentaa korkeita kerrostaloja niin lähekkäin, että tuo em. kauhukuva on totta asukkaille, jotka niihin muuttavat. Ja kunta mainostaa: tervetuloa luonnonläheiseen Tuusulaan. Kunta omilla sivuilla taannoin ilmoitti, että se haluaa lisätä kaupunkimaista ilmettä.

        Kaupunkimaisen ilmeen omaavan alueen keskelle on pystytetty myös "vaivaistalo". Pari, kolme vuotta sitten järven rannalla, puiston ja peltomaiseman ympäröimä vanhainkoti lopetettiin, kun se oli "niin huonokuntoinen ja homeinen". Niinpä sieltä vanhukset siirrettiin kylälle, isoon kerrostaloon, missä ikkunasta vielä ulos katselemaan kykenevä vanhus näkee suunnilleen käsivarren päässä toisen talon ja sen ikkunat. Ero entiseen on sydäntä kouraiseva. Tuohon "huonokuntoiseen" vanhainkodin rakennukseen siirtyikin sitten kunnan työntekijöitä, kun oma 80-luvun lopulla tehty rakennuksensa purettiin - huonokuntoisena ja homeisena!!! Siellä nyt iloisina hienoista maisemista duunaavat mitä duunaavat.

        Asuin 7-vuotiaasta pitkälle päälle 3-kymppiseksi Hesa Cityssä - jonkun vuoden toki esikaupunkialueella - enkä sieltä pois päästyäni ole takaisin kaivannut. En edes käy Hesassa kuin muutaman kerran vuodessa. Silloinkin jossain ydinkeskustan ravintelissa tapaamassa "vanhoja tovereita". Musiikkitalokäyntejä en edes laske kaupunkireisuiksi. Ajan vain parkkitaloon, kuuntelen konsertin ja ajan sen jälkeen taas kotiin. Täällä böndellä on Musiikkitaloa lukuun ottamatta kaikki, mitä tarvitsen, ml. rauha ja hiljaisuus. Kämppäänikin ympäröi lähes maalaismaisema, naapuritalot ikkunoineen ja pihoineen näkyvät omista ikkunoistani, jos oikein kurkottelen; verhoja en tarvitsisi lainkaan.

        Pitäisi lähteä putsaamaan käytävältä talven hiekoitussepeleitä, mutta ovat kyllä nyt niin märkää tavaraa, että ei oikein huvita. Eilen tämän asuntoalueen kadulta noita sepeleitä siivosi joku oikein koneella. Ja minkälaista jälkeä se tekikään!! Kadun keskiosa puhdistui muuten hyvin, mutta jostain syystä, koneen käyttötekniikasta johtuen? kadulla on vähän väliä harjan levyisiä sepelidyynejä. Kadun reuna-alueet ovat täysin sepelin peitossa. Samaa, "huolellista" jälkeä on tehty katujen asfalttiin syntyneiden ammottavien reikien tukkimisessa. Tällä viikolla niihin jotain mönjää ja ensi viikolla ne mönjät jo lohkeilevat pois. Miksi ihmeessä ei pientäkin työtä voisi tehdä kunnolla!

        Leppoisaa lauantaita kaikille!
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se, että joutuisi katsomaan ikkunastaan muutaman metrin päässä olevaa toisen talon ikkunaa olisi minullekin lähes kauhistus. Kotikunnassani on ihan hirveä buumi rakentaa korkeita kerrostaloja niin lähekkäin, että tuo em. kauhukuva on totta asukkaille, jotka niihin muuttavat. Ja kunta mainostaa: tervetuloa luonnonläheiseen Tuusulaan. Kunta omilla sivuilla taannoin ilmoitti, että se haluaa lisätä kaupunkimaista ilmettä.

        Kaupunkimaisen ilmeen omaavan alueen keskelle on pystytetty myös "vaivaistalo". Pari, kolme vuotta sitten järven rannalla, puiston ja peltomaiseman ympäröimä vanhainkoti lopetettiin, kun se oli "niin huonokuntoinen ja homeinen". Niinpä sieltä vanhukset siirrettiin kylälle, isoon kerrostaloon, missä ikkunasta vielä ulos katselemaan kykenevä vanhus näkee suunnilleen käsivarren päässä toisen talon ja sen ikkunat. Ero entiseen on sydäntä kouraiseva. Tuohon "huonokuntoiseen" vanhainkodin rakennukseen siirtyikin sitten kunnan työntekijöitä, kun oma 80-luvun lopulla tehty rakennuksensa purettiin - huonokuntoisena ja homeisena!!! Siellä nyt iloisina hienoista maisemista duunaavat mitä duunaavat.

        Asuin 7-vuotiaasta pitkälle päälle 3-kymppiseksi Hesa Cityssä - jonkun vuoden toki esikaupunkialueella - enkä sieltä pois päästyäni ole takaisin kaivannut. En edes käy Hesassa kuin muutaman kerran vuodessa. Silloinkin jossain ydinkeskustan ravintelissa tapaamassa "vanhoja tovereita". Musiikkitalokäyntejä en edes laske kaupunkireisuiksi. Ajan vain parkkitaloon, kuuntelen konsertin ja ajan sen jälkeen taas kotiin. Täällä böndellä on Musiikkitaloa lukuun ottamatta kaikki, mitä tarvitsen, ml. rauha ja hiljaisuus. Kämppäänikin ympäröi lähes maalaismaisema, naapuritalot ikkunoineen ja pihoineen näkyvät omista ikkunoistani, jos oikein kurkottelen; verhoja en tarvitsisi lainkaan.

        Pitäisi lähteä putsaamaan käytävältä talven hiekoitussepeleitä, mutta ovat kyllä nyt niin märkää tavaraa, että ei oikein huvita. Eilen tämän asuntoalueen kadulta noita sepeleitä siivosi joku oikein koneella. Ja minkälaista jälkeä se tekikään!! Kadun keskiosa puhdistui muuten hyvin, mutta jostain syystä, koneen käyttötekniikasta johtuen? kadulla on vähän väliä harjan levyisiä sepelidyynejä. Kadun reuna-alueet ovat täysin sepelin peitossa. Samaa, "huolellista" jälkeä on tehty katujen asfalttiin syntyneiden ammottavien reikien tukkimisessa. Tällä viikolla niihin jotain mönjää ja ensi viikolla ne mönjät jo lohkeilevat pois. Miksi ihmeessä ei pientäkin työtä voisi tehdä kunnolla!

        Leppoisaa lauantaita kaikille!
        am

        Sen verran syrjäytyneitä eli syrjässä asuvia ollahan mekin, että ikkunaverhoja ei ole täällä koskaan ollut. Tommoiset ylhäältä alas vedettävät haitarimaiset kardiinit ikkunoissa on, mutta nekin käytössä vain jos sattuu aurinko paistelemaan liikaa. Eli saunailtoina saatetaan kuljeksia alasti verhottomassa huushollissa..ei ole toistaiseksi kukaan vetänyt syytteeseen itsensä paljastelusta. Tosin en tiedä voiko moiseen edes syyllistyä omassa kotona?

        Ja kyllä kyllä, samaa mieltä hesasta. Oikein mukava paikka - tarpeeksi kaukaa kierrettynä. Mottoni onkin: hulluja nuo hesalaiset! Aina kauhee kiire johonkin tuntuu heillä olevan, tämmöinen maalaispoika on ihan ihmeissään siellä.

        Niin, ja poikaparkanikin on nykyään hesalainen, asuu Myllypurossa. Se tienoo ei asuinsijana kyllä ole ihan mahoton. Sälli kyllä työllistyis missä vaan, joten en ihan ymmärrä miks just hesa. No, muutama vuosi Aallossa sai ilmeisesti jotenkin vinksahtamaan hesalaisuuteen.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Sen verran syrjäytyneitä eli syrjässä asuvia ollahan mekin, että ikkunaverhoja ei ole täällä koskaan ollut. Tommoiset ylhäältä alas vedettävät haitarimaiset kardiinit ikkunoissa on, mutta nekin käytössä vain jos sattuu aurinko paistelemaan liikaa. Eli saunailtoina saatetaan kuljeksia alasti verhottomassa huushollissa..ei ole toistaiseksi kukaan vetänyt syytteeseen itsensä paljastelusta. Tosin en tiedä voiko moiseen edes syyllistyä omassa kotona?

        Ja kyllä kyllä, samaa mieltä hesasta. Oikein mukava paikka - tarpeeksi kaukaa kierrettynä. Mottoni onkin: hulluja nuo hesalaiset! Aina kauhee kiire johonkin tuntuu heillä olevan, tämmöinen maalaispoika on ihan ihmeissään siellä.

        Niin, ja poikaparkanikin on nykyään hesalainen, asuu Myllypurossa. Se tienoo ei asuinsijana kyllä ole ihan mahoton. Sälli kyllä työllistyis missä vaan, joten en ihan ymmärrä miks just hesa. No, muutama vuosi Aallossa sai ilmeisesti jotenkin vinksahtamaan hesalaisuuteen.

        Yksi hyvä puoli stadissa on se, että erikoissairaanhoitoon on lyhyt matka, HUS Meilahden alueella ja sen alaosasto esim Vantaan Peijaksessa. Kun ex-miniäni sairastui vakavasti, hän joutui Kauhajoelta matkustamaan hoitoihin Vaasaan ja toisissa tapauksissa Tampereelle. Pikkuminiäni taas joutui Seinäjoelta hoitoihin käymään Tampereella Taysissa. Mikkelistä joutuvat joko Kopioon taikka Jyväskylään jne.

        Minun asunnostani olkkarista ja parvekkeelta on näkymä merelle ja horisonttiin asti, ilman että yksikään talo edessä. Kaksi isoa asuntolaivaa eivät tuossa laiturissa juuri näkymää estä. Pihan puolella, keittiön ja makkarin, on kyllä vastapäisen talon seinä , välissä vain alue, jossa lasten liukumäkiä ja hiekkalaatikoita sekä keinuja kaksin kappelein, meidän talon että vastapaäisen.

        Cee


    • Anonyymi

      Laumsieluisuus ei ole mihinkään hävinnyt. Toisaalta yksilökeskeinen minä-minä-ajattelu on oikein hyvissä voimissa. Foodoran mainos "koska minä haluan" on oiva esimerkki siitä. Inhoan sitä ja pistin Foodoralle palautettakin.

      Pojantyttöni muuttui ruoan suhteen laumasieluksi lähtiessään luonnontieteellisen lukioon, ja on sitä edelleen, vaikka koulunsa jo on jättänyt. Siellä kuulemma lähes kaikki tytöt ja iso osa opettajista olivat vegaaneja tai ainakin semisellaisia. Ja sai pitkiä ja halveksivia mulkauksia, jos syyllistyi sekasyöntiin. Siinä hommassa siis jonkinlainen painostus pisti mukautumaan laumaan.

      Kumman hiljaa putleri on tuosta terrori-iskusta. Varmaan on koonnut konklaavin, joka "löytää" jostain todisteen, että isku oli Ukrainan tekemä ja saa siitä hyvän syyn alkaa uhota yhdinaseella, ja vähintään pistää vielä kovemmat piippuun sotatantereella. On niin käsittämätöntä, että tuollainen hyypiö - en sano ihmiseksikään - on saanut tuollaisen vallan. Ottanuthan hän sen tietysti on, ja moni on sen saanut maksaa hengellään, ja lähes kaikki loput vapaudellaan.
      am

      • Anonyymi

        Aivan kamalia maailmalla tapahtunut. Moskovassa kuolleita jo lähes 150 siellä teatterin terrori-iskussa. Sen varjolla saatu siirryttyä nyt erikoisoperaatiosta sotaan, Ukraina ja länsimaat jotenkin tämän takana.
        Britteihinkään ei hyvää kuulu kuninkaallisten piireihin.

        Cee


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kamalia maailmalla tapahtunut. Moskovassa kuolleita jo lähes 150 siellä teatterin terrori-iskussa. Sen varjolla saatu siirryttyä nyt erikoisoperaatiosta sotaan, Ukraina ja länsimaat jotenkin tämän takana.
        Britteihinkään ei hyvää kuulu kuninkaallisten piireihin.

        Cee

        Tämä iskun tekijä, Afganistanista käsin operoiva Islamistinen terroristijärjestö Isis-K on syyttänyt Putleria Venäjän tekemistä julmuuksista muslimeja kohtaan Syyriassa, Tsetseniassa ja Afganistanissa. Monet länsimaat tuedustelutietojensa pohjalta ovat viime viikkoina varoittaneet Venäjää tällaisen iskun mahdollisuudesta. Putler on ollut sitä mieltä että nämä varoitukset ovat vain länsimaiden ”julkista kiristämistä” Venäjää kohtaan. Nyt sitten luultavasti Kremlissä mietitään kuumeisesti miten tämä terroristi-isku saadaan näyttämään Ukrainan ja länsimaiden juonelta.
        Yksi varteenotettava teoria kuulemma on, että jenkit yhdessä brittien kanssa tekivät iskut. Kohta varmaan kyseessä onkin suomalaisten tekemä attentaatti..

        No joo, Putler ja koko Kreml näyttää elävän jossain toisessa todellisuudessa, joten mitä tahansa voi tapahtua. Eikä näytä hyvältä Gazan kaistallakaan. Israelilaiset hirviöt suorittavat raakaa kansanmurhaa muun maailman katsoessa sivusta. Joskus kyllä hävettää olla ihminen.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Tämä iskun tekijä, Afganistanista käsin operoiva Islamistinen terroristijärjestö Isis-K on syyttänyt Putleria Venäjän tekemistä julmuuksista muslimeja kohtaan Syyriassa, Tsetseniassa ja Afganistanissa. Monet länsimaat tuedustelutietojensa pohjalta ovat viime viikkoina varoittaneet Venäjää tällaisen iskun mahdollisuudesta. Putler on ollut sitä mieltä että nämä varoitukset ovat vain länsimaiden ”julkista kiristämistä” Venäjää kohtaan. Nyt sitten luultavasti Kremlissä mietitään kuumeisesti miten tämä terroristi-isku saadaan näyttämään Ukrainan ja länsimaiden juonelta.
        Yksi varteenotettava teoria kuulemma on, että jenkit yhdessä brittien kanssa tekivät iskut. Kohta varmaan kyseessä onkin suomalaisten tekemä attentaatti..

        No joo, Putler ja koko Kreml näyttää elävän jossain toisessa todellisuudessa, joten mitä tahansa voi tapahtua. Eikä näytä hyvältä Gazan kaistallakaan. Israelilaiset hirviöt suorittavat raakaa kansanmurhaa muun maailman katsoessa sivusta. Joskus kyllä hävettää olla ihminen.

        Oikean tuntuista taustaa on noissa referaateissasi. Ja sellaisia tosiaan on täällä Suomessakin saatu lukea.

        Juuri äsken luin jutun median lukutaidosta, siitä miten lukijan pitäisi varmistaa lukemansa luotettavuus. Mutta jos ei voi varmistaa niin luetaanko po. juttu siis fuulaukseksi tai ainakin sen yritykseksi? No, niin mustavalkoista ei kai mikään medialähde suolla.

        Varmistusta siis pitäisi tehdä kaikista mahdollisista lähteistä. Mm. kirjoituksista asiasta muissa medioissa, lehdissä, tietysti myös ulkomaisissa.

        Vaan mistä helkatista tavallinen pulliainen voi päätellä, ovatko ne muutkaan lähteet - jos niitä sitten löytää - oikealla asialla. Alkaa olla kuin savon käyttö: vastuu lukijalla ja kuulijalla.

        Jonkin aikaa jo elellyt - siis vanha - ja asioita seurannut voi kai matkan varrella keräämänsä tiedon varassa ainakin jossain määrin vedellä johtopäätöksiä esim. jonkun uutisen toenperräisyydestä, mutta jos sen aihe on erikoinen, uusi tai tapahtumapaikka on jossain hornankuusessa, niin kokenutkin helposti tulee vedätetyksi. Ja miten nuoret tässä valehtelun, toisen toden vallanneessa maailmassa pärjäävät; heidän käsissään olemme kohta me vanhatkin.

        Olen itse vähentänyt paljon uutisten lukemista, etenkin sotauutiset alkavat olla lukulistallani niitä viimeisiä. Telkkarin krimit, joita aika paljon katselen - pääasiassa brittiläisiä - ovat niihin verrattuna jo "lällärikamaa".

        Politiikkakin on melkoista sotkua. Mietinkin ohjetta hakea tietoa esim. Suomen poliitikasta kaikista mahdollisista lähteistä. Jos niitä pääsisinkin kaivelemaan, niin millä perusteella pitäisi tehdä päätös, mihin niistä luotan. Loputon suohan se on. Ja kuinka syvä tuo suo on, kun kyseessä maailman politiikka.

        Onneksi tämän ikäisellä jo siintää aito todellisuus: joku vanhojen säilömiskeskus, missä energiat vie vaipan vaihdon anominen tai sängystä putoamisen jälkeen takaisin sänkyyn könyäminen - jos siihen enää kykenee. Ei siinä uutisia kerkiä lukea.

        Hyvää pyhää kaikille!
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikean tuntuista taustaa on noissa referaateissasi. Ja sellaisia tosiaan on täällä Suomessakin saatu lukea.

        Juuri äsken luin jutun median lukutaidosta, siitä miten lukijan pitäisi varmistaa lukemansa luotettavuus. Mutta jos ei voi varmistaa niin luetaanko po. juttu siis fuulaukseksi tai ainakin sen yritykseksi? No, niin mustavalkoista ei kai mikään medialähde suolla.

        Varmistusta siis pitäisi tehdä kaikista mahdollisista lähteistä. Mm. kirjoituksista asiasta muissa medioissa, lehdissä, tietysti myös ulkomaisissa.

        Vaan mistä helkatista tavallinen pulliainen voi päätellä, ovatko ne muutkaan lähteet - jos niitä sitten löytää - oikealla asialla. Alkaa olla kuin savon käyttö: vastuu lukijalla ja kuulijalla.

        Jonkin aikaa jo elellyt - siis vanha - ja asioita seurannut voi kai matkan varrella keräämänsä tiedon varassa ainakin jossain määrin vedellä johtopäätöksiä esim. jonkun uutisen toenperräisyydestä, mutta jos sen aihe on erikoinen, uusi tai tapahtumapaikka on jossain hornankuusessa, niin kokenutkin helposti tulee vedätetyksi. Ja miten nuoret tässä valehtelun, toisen toden vallanneessa maailmassa pärjäävät; heidän käsissään olemme kohta me vanhatkin.

        Olen itse vähentänyt paljon uutisten lukemista, etenkin sotauutiset alkavat olla lukulistallani niitä viimeisiä. Telkkarin krimit, joita aika paljon katselen - pääasiassa brittiläisiä - ovat niihin verrattuna jo "lällärikamaa".

        Politiikkakin on melkoista sotkua. Mietinkin ohjetta hakea tietoa esim. Suomen poliitikasta kaikista mahdollisista lähteistä. Jos niitä pääsisinkin kaivelemaan, niin millä perusteella pitäisi tehdä päätös, mihin niistä luotan. Loputon suohan se on. Ja kuinka syvä tuo suo on, kun kyseessä maailman politiikka.

        Onneksi tämän ikäisellä jo siintää aito todellisuus: joku vanhojen säilömiskeskus, missä energiat vie vaipan vaihdon anominen tai sängystä putoamisen jälkeen takaisin sänkyyn könyäminen - jos siihen enää kykenee. Ei siinä uutisia kerkiä lukea.

        Hyvää pyhää kaikille!
        am

        Monien lukijoiden median lukutaito on tunnetusti vähän kritiikitöntä. Ja kyllä toimittajienkin ilmaisussa on usein vääriä painotuksia ja asiayhteyksistä irrotettua, jolloin koko uutinen muuttuu ihan toiseksi.

        Hiljattain Trumpetti käytti termiä "verilöyly". Mikäli oikein ymmärsin, niin tarkoitti tilannetta mihin jenkkien autoteollisuus joutuu (ellei Trumpettia valita pressaksi) esim kiinalaisten valmistajien päästessä vapaasti jenkkien markkinoille.
        Joissain välineissä tää uutisoitiin tyyliin: tulee verilöyly jos en pääse presidentiksi.

        Mutta kyllä kyllä, vaikeaa on olla varma mistään. Kaikelaista informaatiota, niin oikeaa kuin väärää, tai kokonaan keksittyä sylkee silmille joka tuutista. Kuinka paljon on ihmisiä jotka ovat jyrkkine mielipiteineen väärän informaation uhreja? Tää on oikeastaan paljon isompi ongelma kuin muutamin sanoin osaa kuvata.


    • Anonyymi

      Aikani kuluksi (samalla saaden Elämämme taas omalle paikalleen, keulille) naputtelen tässä ootellessani poikaani, jonka toin hakemaan uutta autoaan. Kummallakin puolellani edessäni aukeaa pitkät rivit tiettyä merkkiä olevia autoja, osa käytettyjä, osa upouusia. Kaikki myytävänä. Kuka ne ostaa Mihin ne joutuvat, jos niitä ei kukaan osta? Ja tämä liike on vain yksi kymmenistä tämän alueen autokaupoista!

      Keväinen, tosin tuulen vilvoittama sää, ja motarilla jo porukkaa pilvin pimein menossa pyhiksi kohti pohjoista. Minä pysyn kotona, paitsi yhtenä pyhänä käyn poikani morsmaikun luona pääsiäislounaalla ja itse tarjoan sellaisen ystävilleni lauantaina. Muuten lähes vain oleilen. Jos viitsin, heiluttelen ehkä haravaa, vähän maan märkyydestä riippuen. Huomiseksihan on taas povattu sadetta.

      Hyviä pääsiäispyhiä teillekin. Suokoot pupu teille ison suklaalastin.
      am

    • Anonyymi

      Aikani kuluu mm. tämänkin podcastin seurassa https://open.spotify.com/show/6NWnsGb5jKJeQ1op7kjeG3

      Oon jo kauan kauan ihmetellyt montaa asiaa. Yksi on se, mikä ajaa ihmistä ja valtioita ja yrityksiä kilpailemaan ja kuka on voittaja? Nyt, kun papitkin uupuvat, ja en kirjoita tuota pilkatakseni, niin jotain lopullisen suurta katastrofia kohden kuljetaan

    • Anonyymi

      Who : "Mutta kyllä kyllä, vaikeaa on olla varma mistään. Kaikelaista informaatiota, niin oikeaa kuin väärää, tai kokonaan keksittyä sylkee silmille joka tuutista. "

      Tuosta pisti silmää "oikea informaatio". Mielestäni oikeaa informaatiota tulee, mutta se rajoittuu vain ja ainoastaan luonnontieteiden tutkimustuloksiin.

      Vallan mainio esimerkki minulle on se, että par'aikaa pohditaan perustuslakimme suhdetta YK:n ihmisoikeusjulistuksiin ja EU:n tarpeisiin muuttaa pakolais"politiikan" käytäntöjä ja tällä sektorilla ainakin minua kiinnostaa vain se, mitä jätetään sanomatta ja miksi. Kun joku mölyää siitä, että älkää olo naiiveja, olkaa realisteja, niin juurikin näiden ns. realistien lauseissa jätetään sanomatta paljon, paljon sellaista, mistä juontuu koko kuva siitä, mitkä ovatkaan ne todelliset tavoitteet

    • Anonyymi

      Alkaa jo hiipua tämä Elämämme. Ja niin kai sen pitääkin mennä. Johan täällä pitkälle toista kymmentä vuotta olemme jorisseet. Ja jos otetaan mukaan HS:n "Tarinoita elämästä", niin 20v-synttärikin on hollilla, ellei jo mennytkin. Itse löysin HS:n ketjuun 2005 keväällä, ja se oli silloin jo olemassa, en tiedä, kuinka kauan, mutta ketjun nimi vaihtui noihin aikoihin tuohon Tarina-nimeen.

      Melkein tuntuu jo keväältä. Olin vähän ulkotöissäkin, mutta selkä ei kauan antanut myöten. Se sai talven lumitöissä niin siipeensä, että ei meinaa parantua ollenkaan. Hieman myös suretti, kun poika soitti Lapista ja kertoi, että eilen, heti sinne perille päästyään joutuivat lumitöihin. Koirien tarhaankin joutuivat tekemään polkuja, kun niiden kintut eivät yltäneet kinoksissa kovalle alustalle asti.

      Minulla kiuas kuumenee, ja iltapala, karitsan paisti mintun ja juustosalaatin kanssa ovat valmiina odottamassa; palan painikkeeksi laadukasta punkkua. Sitä ennen tokaa kertaa tänä keväänä terdellä löylyvilvoittelut.

      Hyvää pääsiäistä kaikille! Muistakaa kello!
      am

      • Näinhän se on nähtävä, että mikään ei ole ikuista, elämäkään.

        Mitä tulee Hesarin aikoihin, en ite ollut siellä kuin ihan satunnaisesti loppuaikoina. Sittenhän Hesari lopetti mahdollisuuden itse aloitettuihin ketjuihin..vai olikos se nyt noin, että sielläkin aikoinaan itse voi aloittaa ketjuja samaan tapaan kuin täälläkin?

        Kellojen siirtely jatkuu ja jatkuu, vaikka EU parlamentti on jo pariin kertaan äänestänyt siirtelyn lopettamisen puolesta. Edellisen kerran muutama vuosi sitten. Sen sijaan EU neuvosto, joka on päätökset lopullisesti sinetöivä taho, ei ole jostain tuntemattomasta syystä vielä "ehtinyt" ottaa asiaan kantaa..
        Kellojen siirtelyhän alkoi jossain päin maailmaa jo 1700 luvun lopulla kun haluttiin lisätä valoisaa aikaa kynttilöiden säästämiseksi.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Näinhän se on nähtävä, että mikään ei ole ikuista, elämäkään.

        Mitä tulee Hesarin aikoihin, en ite ollut siellä kuin ihan satunnaisesti loppuaikoina. Sittenhän Hesari lopetti mahdollisuuden itse aloitettuihin ketjuihin..vai olikos se nyt noin, että sielläkin aikoinaan itse voi aloittaa ketjuja samaan tapaan kuin täälläkin?

        Kellojen siirtely jatkuu ja jatkuu, vaikka EU parlamentti on jo pariin kertaan äänestänyt siirtelyn lopettamisen puolesta. Edellisen kerran muutama vuosi sitten. Sen sijaan EU neuvosto, joka on päätökset lopullisesti sinetöivä taho, ei ole jostain tuntemattomasta syystä vielä "ehtinyt" ottaa asiaan kantaa..
        Kellojen siirtelyhän alkoi jossain päin maailmaa jo 1700 luvun lopulla kun haluttiin lisätä valoisaa aikaa kynttilöiden säästämiseksi.

        Kyllä tuo kellojen rukkaaminen on ihan pölhöä hommaa. Työelämävuosina juuri tämä siirtymävaihe oli suorastaan ankea: kun oli jo tottunut heräämään suht valoisiin kevätaamuhin, niin pitikin uudelleen sukeltaa pimeyteen. No, eipä siinä tosin kauan mennyt, kun tuo valoisa tunti oli otettu kiinni, mutta silti harmitti takapakin otto.

        Vanha kansa sanoi, että pääsiäisaamuna aurinko tanssii. Ainakaan täällä ei sellaista nähty. Aikaisin aamulla oli aikamoinen sumu, nyt sentään jo häipynyt, mutta paksu pilvi estää auringon lämmityksen. Tänäänhän piti metelookien mukaan oleman mahdollisuus taas päästä lämpöennätyksiin.

        Mutta pilvet eivät onneksi estä minua pääsemästä tänään valmiiseen ruokapöytään, syömään kotona valmistettua pääsiäislammasta. Pitkän kypsymisajan vaativan ruoan valmistaminen vain itselleni on aika turhauttavaa, joten on todella ihanaa päästä toisen valmistaman ääreen.

        Ja tuo kellopeijoona näyttää nyt kevätinnossaan ravaavan niin, että pian tulee vanhalle kiire. Kaikki tekeminen nykyään tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Mistähän mahtaa johtua🤣 Jotkut sanovat, että ikä on vain numero. On se vähän muutakin.

        Hyvää pyhäpäivää!
        am


    • Anonyymi

      Huhhuh ja hihhih ja elämäläisten muistelot

      Tiesin jo kauan sitten, ettei hs ole velvollinen mahdollistamaan mitään itse keksittyjä juttuja ja niistä syntyneitä keskusteluja ja lisäksi ei siis omalla nimellään ja sitten lehden olisi pitänyt tarkistaa joka kirjoitus. Iltalehdistä en edes halua tutkia metrin kepilläkään, mitkä säännöt siellä ovat. Sen näkee ja kuulee jo molempien lehtien lööpeistä ja hihhulit saavat "tietoaan"

      Entäs täällä sitten? aämmä kirjoittaa ja who nuolee persettä ja päinvastoin hehheh

      Tässä hyvä artikkeli ellun kanoista https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000009255538.html

    • Anonyymi

      Muistakaa kellot, hihhih.

      Älkää tukehtuko karitsoihinne ja varokaa : matot terdelle, jottei tule tikkuja jalkoihinkin

    • Anonyymi

      Hyvää pääsiäispäivää! Minulla on selkä niin jumissa, etten ole jaksanut edes tietokoneen äärellä istua. En voi myöskään nukkua sängyssä. TV tuoli on ainut, jossa saan säryn laantumaan edes joksikin aikaa. Myös seisominen ja kävely on tuskan takana. Ruoka ei myöskään maistu. Pakko saada jotain vahvempaa troppia kuin panadolia.

      Henki kuitenkin on tallella. Jatkan taas kun jaksan.

      Terv Cee

      • Anonyymi

        Hyvä kuulla, että olet edes jotenkin voimissasi. Kerkisin jo huolestua.

        On tosi kurjaa, että aina vain noita kärsimyksiä sinulla piisaa. Jotain kunnon rohtoahan niihin on saatava. Jatkuva kipu käy hermoihin ja siitä taas seuraa armoton väsymys. Nukkuminen olisi elinehto, ilman unta ei pärjää tervekään saati sitten sairas. Kunpa joku lääkäri ottaisi asiakseen selvittää, mistä nuo kivut johtuvat ja lääkkeet antaisi sen mukaisesti. Voimia. Ja kaikesta huolimatta hyvää pyhien jatkoa!
        am


    • Anonyymi

      Suomessa on maailman parhaat opettajat : https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010317490.html

      Aikoinaan opettaja ei saanut puuttua koulumatkalla näkemäänsä oppilaan kiusaamiseen. Tosin poliisihan varoittaa, ettei saa puuttua kadulla näkemäänsä väkivaltaankaan, sillä meillähän esimerkiksi on vartijoita, jotka "opettavat" käytöstä potkimalla ja hakkaamalla. No tietystikin minäkin, jos näen koululaislauman tönivän ja tuuppivan jotain koululaista kadulla, soitan heti poliisille jeeee !!!

      Nyt keskitytään tutkimuksissa Vantaalla : mistä sai ampuja aseen ? Kuinka osasi 12 vuotias ladata aseen? Ja poliisi tutkii ? Ja vihdoin viimein motivaatioksi on paljastunut koulukiusaaminen. Entäpä, jos koulukiusattu on ollut jo edellisessä koulussa kiusattu? Miksi ei kiusaajia tunnisteta? Liian vaikeaa huhhuh, yhtä vaikeaa kuin rasismin havaitseminen Suomessa ja Orpohan sanoi, ettei hallituksessa ole ainuttakaan rasistiministeriä, sillä asiasta on keskusteltu ministerien kesken huhhuh

    • Anonyymi

      Boomereille hs. 4.4.24 pääkirjoitussivu A5 : " Z sukupolven ahdistukseen on pätevät syyt "

    • Jaahas, taas on viikonloppu lusittavana. Taitaa Ceellä olla vaivoja selkänsä ym kanssa enemmän kuin olisi tarpeellista?

      Päästäinenkin tuli ja meni. Vaihdoin (poika vaihtoi) suvikummit autoihin tossa pyhien aikaan, kun näytti niin keväiseltä. Eikö mitä, heti tiistaina laitoin talvikiekot takaisin, olikin sitten vuoden liukkaimmat kelit. Olin silloin heti aamusta liikkeellä kesärenkailla, oli niin liukasta ettei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Enemmän itkun puolelle taisi mennä. En siis pitkälle päässyt kun äkkiä takaisin. Tänään taas lisää lunta 5-10 cm.

      • Anonyymi

        Eilen päätin etten lapiollistakaan satanutta lunta siirrä. Enkä siirtänyt. Taisi HS:n jakaja yöllä kirota päätöstäni, jäjistään päätellen oli kahlannut aika syvällä polulla, joka johtaa ovelleni.

        Kerkisin jo tottua kevään alkamiseen. Mutta onneni on, että kevään renkaiden vaihtoon olen aina suhtaunut raukkamaisesti: mieluummin vasta juhannuksena kuin pääsiäisenä. Siippa usein hosui vaihdon kanssa ja minä pistin kynsin hampain hanttiin, mikä nyt kantoi hyvän hedelmän. Ei ole monta asiaa, jotka olisivat yhtä stressaavia kuin kesiksillä ajo liukkaalla alustalla.

        Jostain syystä on tullut seurattua aika paljon kouluampumisesta seurannutta keskustelua. Niin järkyttävää, että sana järkyttäväkin on ihan liian mieto tapahtumaa kuvaamaan. Kaikki menee yli käsityskykyni. Kuitenkin koko elämänmenon kehitys yhteiskunnassamme - etten sanoisi koko maailmassa - on toiminut oivana katalysaattorina vastaavanlaisille tapahtumille. Syitä ei tarvitsisi hakea koulusta ja kiusaamisesta, vaan aikuisten teoista. "Koska minä haluan" ja "koska mä voin" ovat lauseita, jotka ainakin minut saa näkemään punaista.

        Aikuisten tarpeista(??) ja toimesta on syntynyt pahuutta, jota näytetään eri medioissa, elokuvissa, somessa, jne. ja jota uutiset täydentävät. Nykyisen teknologian avulla se kaikki on valunut lastenkin maailmaan. Miten lapsen ja nuoren psyyke sellaista kestä? Ei mitenkään.

        Jo vuosia sitten eräällä keskustelupalstalla, jolla itsekin joskus kävin, eräs äiti kerran hirvitteli erään pienen paikkakunnan kesätapahtumaa, missä yhtäkkiä tilaisuuden juontaja oli tiputtanut housut jalastaan ja jatkanut juontoaan munasillaan. Joku viisas heti moitti äitiä lapsensa varjelemisestä elämän tosiasioilta; sehän oli vain yleisöä hauskuuttava episodi. Samaisella palstalla joku toinen kyseenalaisti erään hirmuväkivaltaa sisältävän elokuvan tarpeellisuuden. Hänetkin tietysti tiputettiin maanpinnalle, että kyllä aikuisen pitää saada katsoa, mitä haluaa.

        Em. keskustelujen jälkeen on "kehitys vain kehittynyt", ja uskon että moni aikuinenkin jos ei nyt sekoa, niin ainakin järkyttyy siitä kaikesta, mitä saatavilla on. Jo päivälehdissä selostetaan esim. rikosten oikeudenkäynneissä selvinneitä yksityiskohtia, joiden julkaisemisen tarpeellisuutta ihmettelen suuresti.

        Taannoisessa koulutragediassa kiusaaminen kaiketi yksi syy. Varmaan sitä on ollut, mutta yleisesti ottaen kaikkinainen paha on saanut elämässä liian ison roolin, ja sen eri keinoin näkyville tulo on tehnyt tuhojaan etenkin lapsissa. Mutta aikuistenhan tämä maailma on, eikä heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan saa edes kritisoida saati niistä mitään kieltää. Ja niin skeptinen olen, että uskon käynnissä olevan kehityksen vain jatkuvan. Sille ei enää voi kukaan mitään. Mistä taito ja resurssit varjella lapsia?!

        Mutta nyt kauppaan. Jääkaapissa vain valo ja pari mustunutta banaania. Leppoisaa lauantaita itse kullekin!
        am


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eilen päätin etten lapiollistakaan satanutta lunta siirrä. Enkä siirtänyt. Taisi HS:n jakaja yöllä kirota päätöstäni, jäjistään päätellen oli kahlannut aika syvällä polulla, joka johtaa ovelleni.

        Kerkisin jo tottua kevään alkamiseen. Mutta onneni on, että kevään renkaiden vaihtoon olen aina suhtaunut raukkamaisesti: mieluummin vasta juhannuksena kuin pääsiäisenä. Siippa usein hosui vaihdon kanssa ja minä pistin kynsin hampain hanttiin, mikä nyt kantoi hyvän hedelmän. Ei ole monta asiaa, jotka olisivat yhtä stressaavia kuin kesiksillä ajo liukkaalla alustalla.

        Jostain syystä on tullut seurattua aika paljon kouluampumisesta seurannutta keskustelua. Niin järkyttävää, että sana järkyttäväkin on ihan liian mieto tapahtumaa kuvaamaan. Kaikki menee yli käsityskykyni. Kuitenkin koko elämänmenon kehitys yhteiskunnassamme - etten sanoisi koko maailmassa - on toiminut oivana katalysaattorina vastaavanlaisille tapahtumille. Syitä ei tarvitsisi hakea koulusta ja kiusaamisesta, vaan aikuisten teoista. "Koska minä haluan" ja "koska mä voin" ovat lauseita, jotka ainakin minut saa näkemään punaista.

        Aikuisten tarpeista(??) ja toimesta on syntynyt pahuutta, jota näytetään eri medioissa, elokuvissa, somessa, jne. ja jota uutiset täydentävät. Nykyisen teknologian avulla se kaikki on valunut lastenkin maailmaan. Miten lapsen ja nuoren psyyke sellaista kestä? Ei mitenkään.

        Jo vuosia sitten eräällä keskustelupalstalla, jolla itsekin joskus kävin, eräs äiti kerran hirvitteli erään pienen paikkakunnan kesätapahtumaa, missä yhtäkkiä tilaisuuden juontaja oli tiputtanut housut jalastaan ja jatkanut juontoaan munasillaan. Joku viisas heti moitti äitiä lapsensa varjelemisestä elämän tosiasioilta; sehän oli vain yleisöä hauskuuttava episodi. Samaisella palstalla joku toinen kyseenalaisti erään hirmuväkivaltaa sisältävän elokuvan tarpeellisuuden. Hänetkin tietysti tiputettiin maanpinnalle, että kyllä aikuisen pitää saada katsoa, mitä haluaa.

        Em. keskustelujen jälkeen on "kehitys vain kehittynyt", ja uskon että moni aikuinenkin jos ei nyt sekoa, niin ainakin järkyttyy siitä kaikesta, mitä saatavilla on. Jo päivälehdissä selostetaan esim. rikosten oikeudenkäynneissä selvinneitä yksityiskohtia, joiden julkaisemisen tarpeellisuutta ihmettelen suuresti.

        Taannoisessa koulutragediassa kiusaaminen kaiketi yksi syy. Varmaan sitä on ollut, mutta yleisesti ottaen kaikkinainen paha on saanut elämässä liian ison roolin, ja sen eri keinoin näkyville tulo on tehnyt tuhojaan etenkin lapsissa. Mutta aikuistenhan tämä maailma on, eikä heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan saa edes kritisoida saati niistä mitään kieltää. Ja niin skeptinen olen, että uskon käynnissä olevan kehityksen vain jatkuvan. Sille ei enää voi kukaan mitään. Mistä taito ja resurssit varjella lapsia?!

        Mutta nyt kauppaan. Jääkaapissa vain valo ja pari mustunutta banaania. Leppoisaa lauantaita itse kullekin!
        am

        Vaikea tietty ottaa kantaa tuohon tapaukseen kovin jämptisti kun aika vähän on tietoa asian taustoista. Yleisesti ottaen kuitenkin koulu tuskin on aina sellainen turvallinen oppimisympäristö jollainen sen tulisi olla. Pisa tuloksetkin puhuvat selvää kieltä että jossain on menty hakoteille aika railakkaasti.

        Jossain määrin olen eri mieltä siitä että maailma olisi muuttunut julmemmaksi tai ihmiset julmemmiksi kuin ennen. Ihminen on aina ollut itsekäs peto, enemmän tai vähemmän. Kyse on vain siitä minkälaisissa olosuhteissa elämme. Vakaissa oloissa missä ei tarvitse pelätä ja missä voi hankkia toimeentulonsa ja halutessaan vaurastuakin on helpointa elää rauhassa ja antaa muidenkin elää. Suomen kaltaisessa maassa asiat ovat keskimäärin aika hyvällä tolalla kuitenkin vielä.

        Nykyisin kaikki asiat myös tulevat tietoon nopeammin kuin ennen. Uutisia livenä tulee koko ajan. Oikeaa ja väärää tietoa on tarjolla enemmän kuin koskaan. Pitäisi kyetä suodattamaan oikea tieto väärästä, moni ei osaa. Ja tosi on että aivan kaikkea maailman raadollisuutta ei tarvitsisi lapsien liian varhain nähdä. Ja totta sekin että viihdeteollisuus on enimmäkseen vähän ”vinksahtanutta” nykyään tällaisen boomerin näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Eeihän ihmisen pahuus tietenkään mitään uutta ole. Sen hyväksyminen melkein jo kuuluu asiaan, kritiikki on aika vähäistä. Sen muodot kuitenkin ovat "kehittyneet", ja sen maailmalle välittäminen nykykeinoilla on liian helppoa. Jotenkin vain en jaksa olla ihmettelemättä sitä, että kukaan sellaista tarvitsee ihan vartavasten jostain tuutista tuotettuna.

      Kyllähän meillä Suomessakin suht vakaat olot on suurimmalla osalla ihmisiä, mutta silti pahuus kiehtoo monia, enemmän kuin hyvyys. Onko ihmisten elämä niin tylsää, että sen torjumiseksi tarvitaan kauhua ja muita hirveyksiä! Jos niin on, niin pitääkö kaikkea silti pistää näytille? Soisin, että jotenkin voitaisiin estää lasten sekaantumista siihen. Paitsi että se toivomus on turha. Kuten joku asiantuntija radiossa sanoi, että pikkusormi ei rittänyt, koko käsi meni.

      Mutta nyt tuntuu melkein keväältä. Äsken ulkona käydessäni kuului melkoinen lintujen mekkala, lintujen ruokapötköllä kävi viime viikolla peipponen, äsken kottarainen, ja tänään naapurin rouva oli nähnyt västäräkin. Siis kesään on enää vain vähäsen!
      am

      • Juu, täälläkin lumi kadonnut samantein, lämpöä 3-4 astetta. Lintujen mekkalointi on jo jokapäiväistä.

        Mie tässä taas istun Linuxin äärellä. Tällä kertaa kyseessä on uusi supertason ammattikone. Niin ihastunut olen tähän Linux maailmaan, että Linuxoin koko systeemini. Pari vanhempaa ohjelmaa yhä pakottaa käynnistämään Vintoosan aika-ajoin. Vähintään kanferttia täytyy olla pullo vieressä kun alkaa ottamaan pumpusta heti kun näkee Vintoosan logon. On se niin kauhia systeemi tähän verrattuna. Joka päivä hämmästyn miten paljon parempi tää on. Ja oliko nyt 60 000 ohjelmaa (ilmaiseksi) verkosta ladattavissa. Olisinpa tämän tajunnut jo vuosia sitten, olisisin säästänyt rahaakin pitkän pennin. Puhumattakaan hermoista. Tukkakin on huolestuttavasti ohentunut. Vinin syytä kaikki. Tosin parturini tänään väitti (vihjaili) että iästä se saattaa johtua.


    • Anonyymi

      Minunkin siippani oli lähellä siirtyä Linuxiin, mutta työkuvioiden monien Windowsin varassa pyörivien ohjelmistojen ymppääminen olisi tullut liian työlääksi. Itse en edes ajatellut Linuxia. Muistelen, että Ravulla se oli ja poikansa välillä kävi jelppimässä siinä.

      En muutenkaan enää haluaisi opetella mitään uusia systeemejä. Ottaa pannuun jo se, että enää en päässyt edes autoa pesemään ennen kuin olin ladannut äpin, kirjautunut ja syöttänyt sille luottokorttini. Pah.
      am

      • Että äppiä ja ja luottokorttia autonpesun takia? No ei tulis pieneen mieleenikään. Onneks täälläpäin autonpesun voi maksaa vilauttamalla vaikka puhelinta autopesuun ajaessa.
        Ja kun ite pihalla kuuraa kärryn, ei tartte edes vilautella mitään.

        Uusien systeemien opetteleminen nimenomaan on lääke dementian ehkäisyyn. Myönnän kyllä että ikä hidastaa uusien asioiden oppimista. Miulkiiin meni melkein 15 minuuttia Linuxin suvereenin hallinnan saavuttamiseen. Sitä ennen en ollut edes nähnyt Linuxin työpöytää.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Että äppiä ja ja luottokorttia autonpesun takia? No ei tulis pieneen mieleenikään. Onneks täälläpäin autonpesun voi maksaa vilauttamalla vaikka puhelinta autopesuun ajaessa.
        Ja kun ite pihalla kuuraa kärryn, ei tartte edes vilautella mitään.

        Uusien systeemien opetteleminen nimenomaan on lääke dementian ehkäisyyn. Myönnän kyllä että ikä hidastaa uusien asioiden oppimista. Miulkiiin meni melkein 15 minuuttia Linuxin suvereenin hallinnan saavuttamiseen. Sitä ennen en ollut edes nähnyt Linuxin työpöytää.

        Minä käyn useimmiten pesettämässä autoni paikassa, missä se tehdään käsin, mutta toissapäivänä siellä oli pitkä jono, ja minulla - siis eläkeläisellä - oli kiire.

        Jaa, että dementiaa ehkäistään uuden opettelulla. Elinikäistä oppimista on hoettu jo vuosikymmenet. Töissä aikanaan sitä toteutettiin nk. kantapään kautta; kun säästettiin, niin lyötiin duunarille prosyyri kouraan ja sanottiin vain, että silvuplee, alahan oppia. Taisi ollakin työterveyden idea. - No, jos ei elämä muuta opeta, niin ainakin hiljaa kävelemään.

        Minulle uuden opettelu on lähinnä kärsivällisyyskysymys. Sitä ei oikein enää riitä moniinkaan asioihin, kaiken pitäisi tapahtua nopeasti. Tässä iässä semmoinen vain on niin kaukana todellisuudesta kuin yö on päivästä: juuri sitä iän hidastavaa vaikutusta.

        Tällä haavaa kauhistelen pian kohdalle osuvaa todellisuutta. Vanha ADSL:ni alkaa olla loppusuoralla, ja tilalle on hankittava joku muu systeemi, mieluiten tietysti langaton. Se yksinään ei ole ongelma, mutta tiedän, että kaikki ne toiminnot, jotka nyt wifillä toimivat - esim. auton lämmitys ja lataus - pitää "säätää" sopiviksi uuteen systeemiin. Kokemusta sellaisesta on Sonos-järjestelmän ymppäämisestä uuden puhelimen kautta wifillä toimivaksi. Vaikka mitä salasanaa/käyttäjätunnusta siihen syötin, niin mikään ei toiminut. Kunnes sitten poikani keksi avun. Onneksi hän auttaa aina tarpeen tullen, mutta haluaisin (uuden oppimisen vastustamisestani huolimatta) itse osata tehdä tarvittavat temput, jotta sitten kun joku ei toimikaan osaisin järkeillä, mikä kohta mättää. Ei poika päivystä H24, ei välttämättä edes joka viikko.

        Tänään piti oleman kaunis kevätpäivä. Vielä en ole havainnut. Jos ei tuosta tokene, niin lenkki jää tekemättä. No, huomenna onneksi taas alkavat kettislenkit. Koirat olivat talvilomalla, ja viikko vilahti minulta ilman lenkin lenkkiä. Käveleminen on minulle sopivin liikkumismuoto, mutta en tykkää tehdä sitä ilman tarkoitusta. Koirat ovat yksi sellainen.

        Leppoisaa pyhäpäivää.
        am


    • Anonyymi

      Tänään kettislenki oli oikea kevätlenkki. Sen, että on kevät varmisti leivonen, joka luritteli niin, että koiratkin höristivät korviaan. Joitakin päiviä aiemmin jo olin sitä kuulevinani, mutta oli sen verran pientä, että en ihan surutta uskaltanut uskoa korviani. Tänään kuitenkaan siitä ei ollut enää minkäänlaista epäilystä. Meillä siipan kanssa oli tapana ottaa lasillinen kuohuvaa kevään ensimmäisen kiurun laulun kuultuamme. Minäkin saatan sen tänään tehdä. Tosin yksin sen nauttiminen on vähän tyhmää, Mutta voinhan sen parissa taas kerran muistella menneitä.

      Jokainen kevät, vuodesta toiseen on ihmeiden aikaa. Luonto, etenkin kaikki maan pinnalla on ainakin näillä asumusalueilla lähes rumaa, likaista, kuollutta ja rähjäistä. Mutta kovin kauan ei tarvitse odottaa, kun kaikki taas on silmiä hivelevän kaunista. Kevään hento vihreä värikin on ihan omansa, joka valitettavasti aika pian muuttuu arkisen tummaksi kevään edetessä.

      Tänään, puolentoista viikon sisällä jouduin jo kolmannen kerran soittamaan lehteni perään. Minulla on sopimus, jonka mukaan se tulee oven luukusta eteisen lattialle eikä kauas postilaatikkoon. Nykyään se on erittäin tärkeä pointti, kun unettomina öinä usein nousen keskellä yötä sitä lukemaan - olen luopunut pakkonukkumisesta eli väkisin makuusta. En aamullakaan halua lähteä lehden takia aamutakissa ulos huuppoilemaan, saati sitten yöllä.

      Yhtiössämme toimi joitakin vuosia sitten demokratia, joka muutaman kannattajan turvin päätti postilaatikkokannosta. Ne muutamat halusivat säästää kympin (postin taksa ovelle kannosta) kuussa. Syynä se, että heille ei tullut sanomalehteä eikä kuulemma paljon muutakaan postia.

      No, yhtiökokoushan tietysti em. päätöksen siunasi, koska nuo kannattajat saivat äänienemmistön. Hassuinta oli, että kaikki eivät äänestäneet. No, nyt minä ja kolme muuta "vanhusosakasta" maksamme lehden kannosta ovellemme 15/kk. Juu, tiedän, että digitilaus pelastaa siitä riesasta, mutta meillä vanhoillakin on omat tapamme ja tarpeemme, joten niin kauan kuin mahdollista ainakin minä haluan luukustani paperisen lehden. Onneksi Postilla on vielä 75+:ille ilmainen palvelu, joka tuo postit oven luukusta, eikä siitä tarvitse - ainakaan vielä - maksaa. Mutta eiköhän sekin pian muutu. Eihän mitään enää voi saada ilmaiseksi.

      Ilma houkuttelisi terden siivoamiseen ja sen pesuun, mutta laiskottaa pitkän kettislenkin jälkeen. Käveltiin tunnin lenkki ja se tuntuu kropassa. Ehkä päikkäreiden jälkeen... Hyvää keväistä päivää!
      am

    • Anonyymi

      Aiai, uudenlaista populismia ja menee kansaan, mutta vihollistakin voi lukea
      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010111815.html

      Eripari villasukat, verkkarit, kravatti puolitangossa, käyttämänsä ilmaisut ja sanat ihastuttavat "kansaa" ja mikä tärkeää, voi osoittaa lisäksi "oppineisuuttaan", minkä hs. myös julkituo : tohtoriksi hetkessä jne.

      "hän on kertonut lapsuuden unelmakseen olla joku" ja kyllähän on unelmaansa päässytkin. Pelkällä esiintymisellään.

    • No niin, näyttää hiljaiselta täällä. Samaa ei voi sanoa maailman myrskyistä. Yhä hullummaksi maailma menee.

      Joka tapauksessa kirjoittelen silloin tällöin sanan tai pari tännekkin, mikäli minkäänlaista vastakaikua on olemassa. Taitaa Cee olla huonossa tilanteessa, toivottavasti kuitenkin henki pihisee. Parasta mahdollista vointia hänelle.

      Vähän on jotain flunssan tapaista meilläkin. Varsinkin rva W on räkää täynnä. Sitä on nyt liikkeellä, yks sun toinen yskii ja aivastelee. Muutoinkin on pientä muutosta meidän arjessa, rva jäi tuossa eläkkeelle. Mie vähän oudoksun moista, mutta onneksi hänellä on puuhaa millä aikansa täyttää. On mukana jos jossakin, mm kunnallispolitiikassa.

      No mie jatkan mieluummin oikeitten töitten parissa...

      • Anonyymi

        "Hiljaista on, hiljaista on, kun ei mitään kuulu, niin hiljaista on..." lauloi aikoinaan Martti Innanenkin. Hiljaista on todella täälläkin ollut. Cee minuakin huolettaa, ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään. Hänellä on ollut elämänsä varrella todella paljon piinaa, ihan liikaa yhdelle ihmiselle.

        Aina vain hullummaksi käyvästä maailmasta sen sijaan kuuluu niin, että alkaa jo olla mitta täysi. Itse olenkin rajoittanut uutisten seuraamista: kerta päivässä riittää. Hulluja, täysin sekoja valtaa pitäviä on kai kohta jo joka toisessa maassa; onkohan normaaleja sellaisia enää ollenkaan, missään? Jonkinlainen kahjoushan heidän keskuudessaan on kai aika yleistä, mutta nyt käynnissä oleva kaiken maan päällä olevan tuhoaminen - niin siviilien kuin heidän elinympäristönsäkin - on näköjään otettu "normaalin" rintamalla käydyn sodan tilalle vallan pidon tueksi. Ja kosto on päivän sana. Sairasta.

        Eläkeläisyys on siis nyt yksi uusi kuvio jokapäiväisessä elämässänne. Se on aikamoinen muutos nimenomaan henkisellä tasolla. Ainakin se kokemus on itselläni. Helpotus oli melkoinen; olin ylikypsynyt duunin tekoon. Osin se tietysti oli omaa heikkouttani, kun ei fysiikka enää kestänyt, mutta kyllä työnantajakin kunniakkaasti siihen osallistui lisäämällä töitä niin, että niitä piti jatkuvasti tehdä omallakin ajalla.

        Ikävä takaisin työelämään ei ole ollut . En vapaa-ajallenikaan enää ottanu mitään velvoitteita, jos nyt ei kahden kettiksen jokapäiväistä lenkittämistä siksi lasketa. Senkin otin ihan vain oman itseni takia, jotta en vallan sohvan pohjalle tietsikan ja lehden kanssa jäisi, koirat pärjäisivät hyvin ilman minuakin. Kaikki muukin tekemiseni on vapaaehtoista. Kysytty kyllä on yteen ja toiseenkin hommaan - ""kun sinulla sitä aikaa on - mutta olen osannut sanoa sen kuuluisan ein. Työvuosina en osannut.

        Nyt käy kova kohkaus eläkeläisten osallistumisesta säästötalkoisiin. Puhetta puolesta ja vastaan on kuultu. Itse olen sitä mieltä, että isommista eläkkeistä hyvin voitaisiin ottaa. Ne ottamiset eivät kuitenkaan niin suuria olisi, että kovasti vaikuttaisivat ko. eläkeläisen elämään. Jos siten voitaisiin keventää lapsiperheiden talouskurimusta, niin raha menisi todelliseen tarpeeseen. Mutta tietysti on niin, että eläkeläisiltä "viety" raha ei olisi korvamerkitty lapsiperheille, vaan se menisi yleiseksi täytteeeksi valtion pohjattomaan hattuun. No, siltikään itse en pullikoi, vaikka minunkin eläkepussillani käytäisiin. Mieleen mällähti yhtenä päivänä, että ei ole puhuttu puoluetuista säästämisestä. No, sehän ei tässä miljradirevohkassa olisi kuin hyttysen se valtameressä, mutta periaatteessa...

        Piti tänään menemäni pojanpojan matsia katsomaan, mutta jätän suosiolla väliin. Meinaa flunssa ängetä, ja se varmaan pahenisi, jos ulkokatsomoon, tuonne kylmään lähtisin istua kököittämään. En halua jäädä moneksi päiväksi sisäruokintaan, ja niinhän siinä kävisi jos tämän ikäiseen lentsukunnolla iskee. Siis sinkkisuihketta kitaan ja sukat jalkaan sisälläkin.

        Hyvää pyhäpäivää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hiljaista on, hiljaista on, kun ei mitään kuulu, niin hiljaista on..." lauloi aikoinaan Martti Innanenkin. Hiljaista on todella täälläkin ollut. Cee minuakin huolettaa, ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään. Hänellä on ollut elämänsä varrella todella paljon piinaa, ihan liikaa yhdelle ihmiselle.

        Aina vain hullummaksi käyvästä maailmasta sen sijaan kuuluu niin, että alkaa jo olla mitta täysi. Itse olenkin rajoittanut uutisten seuraamista: kerta päivässä riittää. Hulluja, täysin sekoja valtaa pitäviä on kai kohta jo joka toisessa maassa; onkohan normaaleja sellaisia enää ollenkaan, missään? Jonkinlainen kahjoushan heidän keskuudessaan on kai aika yleistä, mutta nyt käynnissä oleva kaiken maan päällä olevan tuhoaminen - niin siviilien kuin heidän elinympäristönsäkin - on näköjään otettu "normaalin" rintamalla käydyn sodan tilalle vallan pidon tueksi. Ja kosto on päivän sana. Sairasta.

        Eläkeläisyys on siis nyt yksi uusi kuvio jokapäiväisessä elämässänne. Se on aikamoinen muutos nimenomaan henkisellä tasolla. Ainakin se kokemus on itselläni. Helpotus oli melkoinen; olin ylikypsynyt duunin tekoon. Osin se tietysti oli omaa heikkouttani, kun ei fysiikka enää kestänyt, mutta kyllä työnantajakin kunniakkaasti siihen osallistui lisäämällä töitä niin, että niitä piti jatkuvasti tehdä omallakin ajalla.

        Ikävä takaisin työelämään ei ole ollut . En vapaa-ajallenikaan enää ottanu mitään velvoitteita, jos nyt ei kahden kettiksen jokapäiväistä lenkittämistä siksi lasketa. Senkin otin ihan vain oman itseni takia, jotta en vallan sohvan pohjalle tietsikan ja lehden kanssa jäisi, koirat pärjäisivät hyvin ilman minuakin. Kaikki muukin tekemiseni on vapaaehtoista. Kysytty kyllä on yteen ja toiseenkin hommaan - ""kun sinulla sitä aikaa on - mutta olen osannut sanoa sen kuuluisan ein. Työvuosina en osannut.

        Nyt käy kova kohkaus eläkeläisten osallistumisesta säästötalkoisiin. Puhetta puolesta ja vastaan on kuultu. Itse olen sitä mieltä, että isommista eläkkeistä hyvin voitaisiin ottaa. Ne ottamiset eivät kuitenkaan niin suuria olisi, että kovasti vaikuttaisivat ko. eläkeläisen elämään. Jos siten voitaisiin keventää lapsiperheiden talouskurimusta, niin raha menisi todelliseen tarpeeseen. Mutta tietysti on niin, että eläkeläisiltä "viety" raha ei olisi korvamerkitty lapsiperheille, vaan se menisi yleiseksi täytteeeksi valtion pohjattomaan hattuun. No, siltikään itse en pullikoi, vaikka minunkin eläkepussillani käytäisiin. Mieleen mällähti yhtenä päivänä, että ei ole puhuttu puoluetuista säästämisestä. No, sehän ei tässä miljradirevohkassa olisi kuin hyttysen se valtameressä, mutta periaatteessa...

        Piti tänään menemäni pojanpojan matsia katsomaan, mutta jätän suosiolla väliin. Meinaa flunssa ängetä, ja se varmaan pahenisi, jos ulkokatsomoon, tuonne kylmään lähtisin istua kököittämään. En halua jäädä moneksi päiväksi sisäruokintaan, ja niinhän siinä kävisi jos tämän ikäiseen lentsukunnolla iskee. Siis sinkkisuihketta kitaan ja sukat jalkaan sisälläkin.

        Hyvää pyhäpäivää!

        Eläköityminen...hyvä vai paha juttu? Yleispätevää vastausta ei ole. Voittopuolisesti ihmiset varmaan mielellään eläköityvät, odottavat innolla että sitten se elämä vasta alkaakin.
        Riippuu niin paljon mitä tekee, ja minkälainen luonne on kyseessä. Toiselle työ on välttämätön paha, toiselle keskeinen osa omaa persoonaa. Monet joka tapauksessa pettyvät eläkkeellä oloonsa. Mielellään hakeutuvat työelämään takaisin mikäli olisi mahdollista.

        Eläkeläisten verottaminen? Tää on aihe josta en omakohtaisesti osaa paljon mielipidettä sanoa. Tottakai jokaisen pitää osallistua talkoisiin oman kykynsä mukaan. Pieneläkeläisellä ei ole mitä ottaa, mutta isosta eläkkeestä joutaa hyvinkin ottaa. Tähän eläkeasiaan liittyy eräänlainen ”stigma” siitä, että eläkkeet on ikäänkuin (muka) jo etukäteen tienattuja, niin että niihin koskeminen olisi pyhäinhäväistystä.

        Itse olen omaan tilanteeseeni sikäli tyytyväinen, että voin tehdä töitä haluni mukaan vaikka hautaan saakka ja siitä huolimatta tulen jonkinlaista eläkettä saamaan. Niin vastenmielinen tää eläke asia kuitenkin on, että en ole edes katsonut minkälaista eläkettä tulen saamaan. Luultavasti jonkun satasen kuussa?

        Ja taivaalta ropisee kuin esterin pyllystä, onneksi on uudehko peltikatto pään päällä.


      • Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

        Eläköityminen...hyvä vai paha juttu? Yleispätevää vastausta ei ole. Voittopuolisesti ihmiset varmaan mielellään eläköityvät, odottavat innolla että sitten se elämä vasta alkaakin.
        Riippuu niin paljon mitä tekee, ja minkälainen luonne on kyseessä. Toiselle työ on välttämätön paha, toiselle keskeinen osa omaa persoonaa. Monet joka tapauksessa pettyvät eläkkeellä oloonsa. Mielellään hakeutuvat työelämään takaisin mikäli olisi mahdollista.

        Eläkeläisten verottaminen? Tää on aihe josta en omakohtaisesti osaa paljon mielipidettä sanoa. Tottakai jokaisen pitää osallistua talkoisiin oman kykynsä mukaan. Pieneläkeläisellä ei ole mitä ottaa, mutta isosta eläkkeestä joutaa hyvinkin ottaa. Tähän eläkeasiaan liittyy eräänlainen ”stigma” siitä, että eläkkeet on ikäänkuin (muka) jo etukäteen tienattuja, niin että niihin koskeminen olisi pyhäinhäväistystä.

        Itse olen omaan tilanteeseeni sikäli tyytyväinen, että voin tehdä töitä haluni mukaan vaikka hautaan saakka ja siitä huolimatta tulen jonkinlaista eläkettä saamaan. Niin vastenmielinen tää eläke asia kuitenkin on, että en ole edes katsonut minkälaista eläkettä tulen saamaan. Luultavasti jonkun satasen kuussa?

        Ja taivaalta ropisee kuin esterin pyllystä, onneksi on uudehko peltikatto pään päällä.

        Enpä omassa elämässäni, oikeestaan edes vielä työelämän loppuvuosinakaan niin eläkettä tai lähinnä sen määrää osannut tuumata. Sen tiesin, mitä saan itse säästämästäni, ja haju työeläkkeenkin laskutavasta oli, mutta en sitä koskaan itse laskenut, en edes pyytänyt eläkeyhtiöltä etukäteislaskelmiakaan. Ja täytyy sanoa, että olin lähes positiivisesti yllättynyt, kun lopullisen eläkelaskelman sitten sain.

        Kallistahan elämä on. Ihan jo perustarpeet, asuminen ja ruoka, maksavat rutosti. Keskieläkkeellä pärjääminen tuntuisi jo aika vaikealta, ainakin näillä rintamailla, missä jo asuminen vie leijonan osan monen tuloista, saati vielä sitä pienemmällä, johon liian monen on tyydyttävä. Eivätpä sitten kaikki pärjääkään. Monella, etenkin meikäläisen ikäluokkaan kuuluvalla vielä kaiken lisäksi kynnys mennä hakemaan apua Kelasta tai sossusta on niin korkea, että sitä eivät kovin kevyesti ylitä.

        Siippani oli myös työn läpipieraisema (oma sanontansa). Teki töitä 7-kymppiseksi. Kun vihdoin tajusi, että jotain muutakin kivaa voisi vielä tehdä - oli terve kuin pukki ja pitkäikäistä sukua - nimenomaan mökillä, joka hänelle oli paikkana maailman paras, niin eipä sitä aikaa sitten paljon ollutkaan. Ja sitä olen surrut hänen puolestaan melkein silmät päästäni. Mutta kaikki on tähtiin kirjoitettu, sanoi hän. Ja suhtautui loppuelämänsä onnettomuuteen tyynenä ja rauhallisena.

        Pojillemme olen sanonut, että yrittäisivät myös työn ohella elää, koska heille eläkepäivät valkenevat tosi myöhään, jos tällä menolla koskaan. Heidän ei passaa ajatella, että sitku... On tehtävä töitä sen verran viisaalla tahdilla, että talous toimii, mutta aikaa pitää jäädä muuhunkin elämiseen. Jos loppu tulee ruotsalaiseen malliin "stupa på sin post", niin en usko, että työnantaja yhtään sen kummemmin kiittelee. Jos oikein suopea on, niin saattaa laittaa muistopaikalle keltaisen vilkkuvalon ja siihen kyltin "hän oli esimerkillinen, tuli töihin aina ensimmäisenä ja lähti viimeisenä".
        am


    • Anonyymi

      Hyvä Orpo !

      Leikkasit oopperasta jee ja urheilusta jee ja lisää ulkolmaalaisia taistelemaan Ukrainan puolesta ja sassiin

    • Anonyymi

      "Niin paljon lunta, kaikkialla lunta vain...". Ja lisää tulee hissuksiin. Lämpötila himpun plussan puolella, joten nyt katolta tiputtelee vettä, mutta eiköhän taas yöksi pakastu.

      Minulla ainakin on nyt iso huoli Ceestä. Hänestä ei moneen päivään ole kuulunut mitään, ja viimeisimmissä viesteissään kertoi pahoista terveysongelmistaan. Jos hänkin nyt sitten jää/on jäänyt pois, niin Elämämme vetelee oikeasti viimeisiään. No, aika pitkään sinniteltiin, vaikka porukkaa putoili/pudottautui kyydistä vähän väliä, kuka mistäkin syystä.

      On sanonta, että "se oli hauskaa niin kauan kuin sitä kesti". Juuri niin täälläkin. Oli toki joskus ihan sitä itteäänkin. Joitakin poistuneita kirjoittajia on lähes ikävä. Jopa erästä kinkkistäkin tyyppiä. Mutta näinhän se menee oikeassakin elämässä, että luopumisia tulee ja niiden kanssa vain pitää pärjätä.

      Muistelu kuitenkin on mukavaa täälläkin, vaikka sitä ei alvariinsa teekään. Oikeasta elämästä poistuneiden muistaminen sen sijaan on osa jokaista päivää, ainakin minulle. Vanhempiani muistan päivittäin, vaikka heidän lähdöstään on jo kohta ihmisikä, mutta on myös muita kauan sitten kuolleita, joita muistelen hyvin usein, hiljakkoin poistuneista puhumattakaan.

      Toivon siliti kovasti, että Cee ei olisi kokonaan poistunut joukoistamme, vaan jonain päivänä taas "loiheisi lausumaan" jotain.

      Hyvää viikonvaihdetta niille, jotka ehkä tänne eksyvät silmäilemään!
      am

      • Joo,taitaa olla jo liki kolme viikkoa Ceen viimeisestä kirjoituksesta. Taisi olla kyllä niin huonossa kunnossa, että liekö sitten sairaalassa, vaiko jotain vielä lopullisempaa tapahtunut. Hän varmaan kyllä ilmineeraisi itsestään, jos olisi siihen kykenevä.

        No, meillä kaikilla on aikamme ja paikkamme tässä maailmassa.

        Ite alan pikkuhiljaa pääsemään terveiden kirjoihin flunssan jälkeen. Koko menneen viikon olen yskinyt ja aivastellut ja tuottanut räkää n. 25 litraa päivässä. Rva W selvisi taudista parissa päivässä, mie viikossa. Onko tää ny sukupuolten tasa-arvoa?

        Lunta tännekkin tuli viime yönä pari senttiä, jotka nyt jo ovat suunnilleen sulaneet. Ajokeliin ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

        Ja kyllä kyllä, hiipuuhan tämmöinen kirjoittelu ennenpitkää jos keskimäärin yksi ja puoli on jäljellä. Mie oon se puolikas, satunnainen viikonloppu viisastelija.


    • Anonyymi

      Ennenvanhaan sanottiin, että "kaks on jo monta". Laskepa vain itseskin kokonaiseks , ei täällä puolikkaita tunneta.

      Kerran aiemmin Cee hävisi pitkäksi aikaa. Sairaalaan oli joutunut. U:nsa oli vielä niihin aikoihin voimissaan, mutta silti vasta Ceen kotiuduttua takaisinkoneensa ääreen saimme tietää, mitä oli tapahtunut. Jospas nytkin olisi niin. Se ehkä selviää meille. Joka tapauksessa Cee on (toivottavasti ei "oli") hyvää seuraa.

      Alkaa jo vähän hirvittää tuo lumisade, jota on piisannut kauken päivää. Välillä vain "hiutaloi", mutta juuri äsken sitä tuli sakeanaan. Jännittää pojanpojan huominen peli. Jos se pelataan lumisella kentällä voi pojille tulla vammoja. Nappiksissa, napeista huolimatta ei ole pitoa. Ajattelin mennä peliä katsomaan mutta pitäisi ajaa Porvooseen, joten taidan perua menoni, autossa jo kesikset alla enkä niitä eestaas veivaamaan poikaani pyydä. Vähän jo lumi tympii, mutta ei auta itku markkinoilla. Kuhan ei jussina enää sitä tulisi!

      Nyt saunan lämmitykseen. Tuplapukki unohtui ostaa, mutta ehkä selviän hengissä keppanallakin, jota on yksi, tosi vanha purkki kaapissa; ostettu kun vielä siippa oli olemassa. Toivottavasti ei ole homeessa.
      am

      • Että ei puolikkaita..on se joskus parempi kuin yksi. Esim tulevassa alvissakin 25.5 rosenttia on parempi kuin täydet 26 rosenttia?

        Tuosta mainitsemastasi Ceen taannoisesta sairaalajaksostahan alkoi U:n "kädettömyys" -gate, ja sen myötä tämän saitin silloisten kirjoittajien lopullinen hajaannus, joka ei koskaan enää korjaantunut. Itse tuolloin kirjoittelin vielä harvemmin kuin nykyään, mutta olin kyllä hyvin selvillä mistä oli kyse. Ison miehen yhdestä kirjoituksesta alkanut kalabaliikki oli melkoisen absurdia.
        Siinä taustalla oli kyllä jotain muutakin patotunutta skismaa isoa miestä kohtaan parin muun kirjoittajan taholta. Iso mies otti asian raskaasti ja katkeroitui pikku hiljaa vähän kaikille. Hänhän ei ollut kovin diblomaattinen persoona, pikemminkin ns "alfauros", jonka suhtautumisessa muihin tämä piirre tuli usein esille. Itse kyllä pidin isosta miehestä, tiesi paljon ja oli myös parhaimmillaan erittäin terävä kirjoittaja. Myöhempinä aikoina homma muuttui yhä enemmän farssiksi.

        No, tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, mutta otin tämän asian esille vain esimerkkinä siitä mitenkä iso merkitys tällaisellakin anonyymillä kirjoitusyhteisöllä voi olla toisilleen.

        Muisteloihin vielä mennäkseni, muistan sellaisenkin anekdootin hesarin ajoilta, että joku kirjoittajista sanoi että mie - silloin vielä Kustaa - muistutan kirjoittajana erehdyttävän paljon muuatta a-mummoa!!? En tiedä tarkoittiko kehua meikää vaiko haukkua a-mummoa...vaiko peräti päinvastoin. Joka tappauksessa kaikenlaista sitä mieleen jääkin. Ehkä silloin viitattiin huumorintajuun tms.

        Se on toi huumorintaju oikeastaan aika erikoinen juttu. Mitä se oikeastaan pohjimmiltaan on? Ainakaan älykkyyteen se ei suoraan korreloi. Paitsi että tarvitaan jonkinmoista hoksnokkaa osatakseen erottaa huumorin vakavasta. Ei tarvitse huvittua huumorista, mutta fiksu henkilö kyllä tunnistaa huumorin. Ite en ole vitsinkertoja tyyppiä, en edes osaa nauraa vitseille.


    • Anonyymi

      Hyvää sunnuntaipäivää! Olen viime aikojen hankaluuksien jälkeen sairastanut tällä viikolla myös ripulin, joka vei viimeisetkin voimat. Selkä pitää minut linkkuasennossa, vasemman jalan valtimoperäiset haavat jalan kipeänä ja vatsa vaivaa kaikesta syömisestä. Olin pienessä leikkauksessakin mikä aiheutti minulle kovat verenvuodot. HB putosi 94:ään ja paino alle 50 kg:n. Selkään sain panodol extendiä, mutta ei auta enempää kuin tavallinenkaan panadol. Jalkaa hoidetaan kotisairaanhoidon taholta kahdesti viikossa. En jaksaisi terkkariin mennäkään.

      Henki siis pihisee vielä. Kiva kun olette pitäneet ketjua yllä.

      Terveisin Cee

      • No erinomaista että pihisee. On tuossa jo tarpeeksi vaivoja yhdelle ihmiselle.

        Ja juu, täällä sitä on muisteltu menneitä..

        Tuosta hengen pihinästä tuli mieleen, että olenkos tullut maininneeksi että meilläkin pihisee varsinkin öisin. Rva W on pitkään potenut uniapneaa ja käyttää cpap -laitetta. Nuo vehkeet ovat huimasti kehittyneet viime vuosina, ovat muun muassa huomattavasti hiljaisempia kuin joskus. Mutta kyllä on hyvä että meillä on ylimääräinen makuuhuone. Mie erittäin herkkäunisena useinkin sitä käytän.

        Tuo uniapnea on kuulemma myös erittäin alidiagnostoitu vaiva. Ja hoidotta aiheuttaa monenlaisia vakavia ongelmia. Eikä siis ole myöskään pelkästään lihavien vaiva. Rva W ei ole koskaan ollut ylipainoinen.


    • Anonyymi

      Onpas helpottavaa, kun Cee, "ilmoittauduit". On sinulla taas ollut taisteltavaa. Kiva kun jaksoit muutaman rivin riipustaa. TSemppiä toipumiseen.

      Joitakin asioita minäkin Hesarin ajalta muistan. Ainakin sen, että jonkun toisenkin ottaessa "mummu"- nimmarin, niin muutettuani sen jälkeen omani a-mummuksi, joku morkkasi minua, että haluan nostaa uudella nimmarillani itseni muiden mummujen yläpuolelle🤣 - . Jaa, että Kustaa ja mummu olisivat samaa sorttia. Semmoista kirjoitusta en muista. Olen kyllä otettu.

      Kädettömyys-gaten muistan minäkin hyvin. Ajan mittaan se tosiaan laajeni - eiku eskaloitui - ihan absurdiksi kalisteluksi, ja sen kontolla ammuksia sinkoili puolin ja toisin milloin mistäkin syystä. Minäkin tykkäsin pitkään tuosta isosta, paljon tietävästä yrmystä körmystä. Mutta suivaannus tuli, kun hän lähti erään, myöskin äerän, mutta perin ilkeän miehen följyyn, ja yhdessä yrittivät minua tainnuttaa. Sitä kyllä ihmettelen, että körmyn sairastamista ainakin yksi tyyppi, taisi olla toinenkin, niin törkeästi solvasi. Itsekin hänelle vastasin välillä aika pahastikin, mutta en koskaan ottanut sairastamistaan tikun nokkaan. No, ajatusten vaihtoahan nuo kärhämätkin olivat, tosin välillä turhankin totista peliä.

      Tämmöisessä, kirjoittaen kommunikoivassa yhteisössä huumorin viljely, sen yrittäminenkin voi tuottaa toiveisiin nähden täysin vastakkaisen tuloksen. Kun ei näe "puhujaa", niin tulkinta voi joskus olla todella vaikeaa. Oma eletty elämä ja kokemus määrittelevät paljon tulkintojamme, etenkin silloin kun asia ei ole pläkkiselvä, kun lausujan naamaa tai kehonsa kieltä emme näe. Tietyn sorttinen huumori voi siten muuttua jopa tragediaksi. Ehkä pitäisikin välillä ihan sormella osoittaa, missä se huumori piilee.

      En ole minäkään huumormiehii. Isäni oli armoton hauskojen anekdoottien ja huumorin osaaja, myös tilannehuumori oli hänellä hanskassa. Ja tilannehuumori on juuri se, mikä minuun tehoaa ja mistä tykkään, eikä tuo tilanne ole sitä, että joku kompastuu kynnykseen täytekakkulautasta kantaessaan. Se vain todella tarvitsee just sitä hoksnokkaa, että toimisi. Jotkut huumorilajit eivät minuun uppoa lainkaan, eli suomeksi se kai tarkoittaa sitä, etten ymmärrä niitä. Tosin tänä päivänä saa/pitää olla tarkkana, mistä huumoria yleensä laskettelee. Vaan aina ei voi kaikkea honata, ja tipluja tulee väkisinkin.

      Uniapnea taitaakin kohta olla yksi kansansairaus. Kuulemma CPAP-laitetta hoitopaikoissa saa jonottaa kuukausien ajan, kun potilaita on enemmän kuin laitteita hoitoon on budjetoitu. Joillekin se kuulemma toimii hyvin, mutta jotkut taas käyvät joka yö kovan taiston sen kanssa. Tsemppiä, Whoo, vaimollesi koneen selättämiseen. - Lihavuushan nykyään syötetään minkä tahansa sairauden syyksi. Kohta kai syylä sormessa ja taliköhnärokahtumakin, tupakkayskästä pumattakaan johtuvat siitä.
      Hyvää pyhäpäivää!
      am

    • Anonyymi

      Hihihhiih, aämmä "muistelee" ja turun suunnan tuki ja turva, boomeriksikin tunnustautunut, muistaa huhhuh - millainen muisti teillä

      Aämmä on kiero kuin savolainen ja ei ihme, että suurimman henkisen masennuksensa koki körmyn ja minun ketjuista. Kuka helevetissä savolaisia voi ikuisesti kestää, häh

      Mitä körmyyn tulee, niin minäkin muistan. Muistan kuinka sheikit vai mitä ne nyt ovatkaan, olivat pelastaneet bangladeshiläisiä työläisiä ja tarjonneet mahtavat ansiot, ja koko tämä sheikkien armo lankesi myös Bangladeshin siirto-orjien sukulaisille ja kaikilla vatsa kasvoi ja hyvinvointi kasvoi

      Älkää pöljät nyt sekoittako Sheikki Laaksoon

      No ni, lääkitkää itseänne, lähimmäisiänne ja olis kiva tietää, lihooko rouva W, mitä muita alidiagnosoituja sairauksia on ja onko aämmä saanut mitään korvauksia vastaamolta ja tietty : miten miniä voi hihhih

    • Anonyymi

      Siis. Kivaaa että että tulee kesä mutta kurjaa ku tuli takatalvi

    • Anonyymi

      Pitää sen verran vielä päivitellä, että nousee ketjumme lähemmäksi silmiä; säästää aikaa, kun ei tarvitse niin pitkää matkaa rullata.

      Olipas melkoinen takatalven "invaasio". Minäkin kökötin pari päivää ihan mökissä. Autossani on jo kesärenkaat eikä käväissyt edes mielessä yrittää niillä päästä liikenteeseen. Enkylläkään olisi edes autokatoksesta päässyt, lunta oli niin paljon, että jumiin oisin jäänyt heti.

      Tänään puista suorastaan on satanut vettä, niin kovalla vauhdilla sataneet lumet nyt sulavat. Kohta kai sitten uidaan. Olin päättänyt, etten enää tänä keväänä lumitöitä tee, mutta pakko oli eilen lapion levyinen polku kuitenkin raivata, jotta itse pääsin postilaatikolle. mihin posti oli tuotavansa jättänyt. Ja tuo polun tekeminen pisti taas hiljaa, kumarassa kävelemään, kun selkä otti niin itseensä. Märkä lumi painoi enemmän kuin laki sallii, eikä se työntämällä liikkunut juuri mihinkään, joten nostella oli pakko; myrkkyä selälle.

      Nyt on kuulemma tiet jo paljaat ja kesiksilläkin niillä pärjää. Sinne sitten minäkin kohtapuoleen. Kettikset jo koivet ristissä odottelevat.

      Kevättä odotellen
      am

    • Anonyymi

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍

      😋 K­u­u­­m­a­­­t­ ­t­y­­­t­­­ö­­t­­ ­­o­d­­o­t­­­t­­­a­­­v­­­­a­­t­­ ­s­­­i­­­n­­u­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18314082

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    • Anonyymi

      Aämmällä on hommia. Poistattaa viestejä.

      Savolaiset on haluttomimpia töihin tutkimuksen mukaan. No ei ihme, sillä piällysmiehiltäkin aletaan vaatia sentään jotain

      • Anonyymi

        Siis työkyvyssäkin Kuopiossa ongelmia ja siksi haluttomuuskin lisääntyy


      • Anonyymi

        Turun seuduilla okkultismi voimissaan. Suomen salatiedekeskus


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe