Arvioisiko joku fiksu minulle, miten paljon rahaa tarvitsee sijoittaa terraarioon, johon toivoisi sijoitettavan 2-4 maalla elävää pienehköä liskoa? Lajilla ole niin väliä, kuhan pysytään alle 15cm kokonaispituuksissa, eikä lilluta vedessä koko päivää. Eli ei mitään tuliliskoja! Pentuna bongasin eläinkaupassa todella pirteitä, pieniä vihreitä liskoja, jotka kirjaimellisesti hyppivät seinille terraariossaan. Moista elämää olisi hauska katsella kotonakin. Muuten terraarioasukit ovat vaikuttaneet melko vaisuilta tyypeiltä...
Mutta budjettiarvioita ja lajiehdotuksia!?
Budjettiarvioita?
3
299
Vastaukset
- Asta A.
Kysymyksestä päättelen, ettei kyseessä ole se Aino, joka paljon vastailee kysymyksiin. Vai mitä Aino!?! =) Epäilenpä, että kysyjä tarkoittaa Karolinananoliksia (Anolis carolinensis). Suosittelen perehtymään lajiin tarkemmin ennen hankintaa. Tarkemmat hoito-ohjeet löydät Marikan herppi-sivuilta http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/ . Äkkiä voisin näin veikkauksena sanoa, että em. terraarioon asukkeineen saa helposti menemään reilusti 200 euroo.
- Aino
Hei Aino!
Karoliinananolis on varmaan se lisko, minkä näit. Muita pieniä ja pirteitä liskoja ovat muut pienet anolikset (Anolis sp.), pitkähäntäliskot (Takydromus sexlineatus), ripsusisilisko (Acanthodactylus)... jne.
Tuo 15 senttiä on todella vähän pituutta ja kaikki mainitsemani taitavat ylittää sen ihan mukavasti. Pysyvät kuitenkin pieninä.
Anolikset kiipeilevät paljon, joten niille kannattaa tarjota eläviä kasveja ja oksia korkeaan terraarioon. Ripsusisilisko vaatii paljon pohjapinta-alaa tarjoavan aavikkoterraarion kivillä ja hiekalla. Pitkähäntäliskot ovat kotoisin ruohomailta, joissa ne juoksevat ruohon päällä piiiitkä häntä tukenaan. Eli vaikka kylvettyä kauraa tms. ja erittäin ohuita oksia sisusteeksi.
Lisää tietoa löydät Herpetologisen yhdistyksen sivuilta kattavasta linkkiluettelosta http://www.herpetomania.fi
Marikan herppisivuilta löytyy suuri määrä hoito-ohjeita.
Googleen voit kirjoittaa hakusanaksi haluamasi eläimen tieteellisen nimen ja löydät helposti enemmän tai vähemmän hyödyllistä tietoa englanniksi sekä kuvia.
Ja vielä täytyy kommentoida, ettei tulilisko ole lisko vaan pyrstösammakko. ;)
Nämä hinta-arviot on todella vaikeita. Itse rakennan terraarioni itse ja siinä säästyy paljon rahaa.
Rahaa menee lähinnä liskoihin ja terraarioon. Lämpölampun, juomakupin ja digitaalisen lämpötilamittarin saat tavaratalosta. Kivet, oksat ja muut sisusteet ulkoa ja pohjamateriaaliksi lannoittamatonta turvetta (puutarhaliikkeestä) tai hiekkaa (rautakaupasta). UV-valon joudut hommaamaan eläinkaupasta, maksaa 20-30 Euroa, niinkuin myös jotain matelijoille tarkoitettua vitamiinivalmistetta.
Sitten tietysti ne sirkat ja muut ruokaeläimet.
Kyllä siihen saa rahaa menemään useampia satoja ihan helposti.
Aino (juu Asta, eri ainoja ollaan. ;))- Aino (kakkonen)
Kiitos vinkeistä teille! Enpäs hoksinut, että täällä toinenkin Aino pörräsi. Kirjoitin vain huoleti höpönlöpöä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654196
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342729En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142532Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1491167- 801016