Mietin tässä kevään korvalla että olen viimeksi syönyt mansikoita kesällä joskus kymmenen vuotta sitten. Ei ole ollut varaa. Aina tulee jotakin tärkeämpää. Kiireellisempää. Mansikkarasia maksaa jotain kuusi euroa. Silti se jää joka kesä ostamatta koska köyhyyden vuoksi on aina jotakin tärkeämpää välttämätöntä menoa. Mansikat saavat odottaa. Vuosi. Toisensa. Jälkeen.
Sama kesäkukkien kanssa. Oma äitini ja mummoni ovat aina ostaneet ison määrän kesäkukkia. Iskeneet kätensä tuoksuvaan multaan, tehneet istutuksia. Pakastin täyteen mansikoita. Joka kesäinen rutiini jota odottavat. Ikinä ei ole heillä ollut epäilystä etteivätkö pystyisi kustantamaan itselleen tällaisia jokavuotisia iloja. Minulta ne ilot jäävät vuosi toisensa jälkeen kokematta.
Nyt pääsemme kuuntelemaan miten köyhä ei ole osannut hoitaa raha- asioitaan kunnolla. On se nyt jumalauta ettei yhteen mansikka rasiaan ole muka varaa. Köyhä valehtelee. Liioittelee. Kuitenkin niihin kesåsiidereihin on varaa.
Köyhä. Kerro mistä sinä olet jäänyt paitsi vain siksi koska ei ole rahaa? Asioista jotka toisille ovat itsestäänselviä?
Mistä olet jäänyt paitsi köyhyyden takia?
63
492
Vastaukset
- Anonyymi
Käyn syömässä öisin naapurin mansikka maalt kesällä.
- Anonyymi
Enpä tiedä mitkä ovat itsestäänselviä hyvätuloisille, joten olen ostanut mitä itse katson tarpeelliseksi ja kyllä olen voinut ostaa mansikoitakin, mutta pakasteeseen niitä en ole alkanut hamstraamaan, kun niitä en kaipaa sieltä syötäväksi.
Kaupat on pullollaan elintarvikkeita, mutta ei minun pienituloisen niitä kaikkia tarvi saada, riittää hyvinkin perus tavalliset tuotteet.
Mitään en ole vailla, että olisin jäänyt jostain paitsioon ruoka ostoksissa elämäni aikana.- Anonyymi
Lohi on semmosta mihin ei oo varaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on aina ollut vara lohta ostaa, mutta enpä siitäkään niin paljon tykkää, että sitä kauheena ostelisin, mutta kyllä minulla nytkin on jääkaapissa lohikiusaus valmisannos kaupasta ostettu, että tuon verran viikossa sitä saatan ostaa. Ja en nyt itse ole koskaan kiusausta tehnyt minkäänmoista, niin enpä osais tuommosta tehdä, että kaupan valmisannoksena se on tosi hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokonaista Lohta usein ollut 11.95euroa kilohintaa. Miksi et osta on jo kitupiikin oma syy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokonaista Lohta usein ollut 11.95euroa kilohintaa. Miksi et osta on jo kitupiikin oma syy
Eipä ole täällä päin noin halpaa.
- Anonyymi
Peba on silkonen kuin pitkään kamelin seljässä istuneella kerubilla ainakin.
- Anonyymi
Köyhä elää ekologisemmin ja köyhän hiilijalanjälki on vähäinen. Luonto kiittää.
- Anonyymi
Meillä jopa kasvatettiinomikse tarpeiksi lohta , kun oli umpee ja lampee. Nyt kun niitä ei ole Ostan marketista
- Anonyymi
Toi mansikoiden ostaminen on melkein neuroottinen tapa että täytyy laatikko ostaa.Mukulana sain mansikoita ihan riittävsti ja yhden kesän olin niitä poimimassa.Ihme listoja mitä ei pysty ostaan siis syötävää.Juupa juu joku 6 eur mansikoihin tai 10eurolla lohifilettä.....omat valinnat.Elämänhallinnassa häikkiä sillon jos ei mitään mukamas varaa ostaa.
- Anonyymi
Nistipataan on vara.
- Anonyymi
Ihmisarvoni on kyseenlaistettu, mutta ruokaa ja asunto on aina ollut. Ihmisenä olen pelkkä Te-toimiston työtön laiskuri, rikollistakin huonompi. Muuten menee hyvin.
Hoitakaa hampaanne, niin ei tarvitse niistä kärsiä vanhempana. Ne eivät kasva uudestaan. - Anonyymi
sijoittamalla rikastuu. Kohta voi taas sijoittaa juureksien ja kasviksien siemeniä maahan. Myöhemmin saa usean sadan prosentin voiton.
Metsästä saa marjoja, kun vähän ees sohvalta nousee. Koita vaihtaa litra mustikoita litraan mansikoita. - Anonyymi
Sukulaisia ei ole varaa nähdä matkojen takia.
- Anonyymi
Paskan makuisia mansikoita ei kannata pakastaa.🤡
- Anonyymi
Kusisilla käsillä noi mansikat poimittu.Ei sukulaisia tarvi nähdä.
- Anonyymi
Näin on. Äiti kuoli nii muut sukulaiset olkooot vaikka hevonpersiissä.
- Anonyymi
Olen ponnistellut kykyjeni mukaan ja mihin se ei ole riittänyt niin en ole siitä jäänyt paitsi.
Kyse on vain siitä, että hyväksymme rajalliset resurssimme ja toimimme niiden asettamien rajojen puitteissa. Kun mansikoista on puhetta niin täytyy sanoo että mansikkatäytekaakusta oon jäänyt paitsi. Koskakohan oon viimeksi syöny?????
- Anonyymi
Kyllä ei ole juuri mitään jäänyt puuttumaan köyden vuoksi. Kyse on valinnoista, kun rahaa ei ole käyttää paljoa, niin pitää käyttää järkeä.
Ruokaa voi tehdä itse ja raaka-ainekset on edullisia, joten kyllä meillä jää mansikoihin rahaa, voidaan ostaa niitä kesällä useampi 5kg laatikko.
Matkustaminen on ollut meille sellainen must-juttu, niin omatoimimatkoilla on voitu matkustella kaukana maailmalla. Halpislennot ei paljoa maksa ja asuminen on todella edullista kolmansissa maissa. Ollaan voitu jopa pitää kotiapulaista matkoillamme.
Lasten koulutus oli helppo järjestää ihan huippukouluissa stipendeillä. Samoin lasten harrastuksiin oli mahdollista saada stipendejä ja erilaisten yhdistysten apuja.
Huvipuistot, konsertit, teatterit ym. on käyty erilaisilla vapaalipuilla ja hyödynnetty kaikki mahdollinen ilmainen tarjonta.
Mitään meidän ei ole tarvinnut varastaa, eikä aina syödä makaronia, kirjolohta on ollut syödä joskus kyllästymiseen asti, kun sitä on ostettu tarjouksista. Ihan kunnolliset vaatteet on voitu ostaa tai hankkia ne jostain kampanjoista ilmaiseksi. Todella hyvät vaatteet saatiin tyttärille erään tosi-tv-sarjan kuvauksista ilmaiseksi.
Meillä on koko perheellä älypuhelimet ja tietokoneet ym. niitäkin on saatu jopa ilmaiseksi erilaisista kampanjoista, uusia älypuhelimia myytiin valtion virastosta 1€ hintaan, kun kalustoa uusittiin.
Eli, kun ei ole rahaa, pitää käyttää järkeä hankinnoissa!- Anonyymi
Suomalainen pakastemansikka 10€ kilo.
- Anonyymi
Vakituinen parisuhde on jäänyt puutumaan. Komeana miehenä saan kuitenkin silloin tällöin seuraa, vaikka olenkin työtön-paska. oisin myös halunnut lapsen, mut ei oo vara.
- Anonyymi
Loma matkoista, mieli ruuista ja muuta sellaista pientä.
- Anonyymi
Suomalaisilla on ihmeellinen vastaanvänkäämisperiaate keskusteluissa.
Kysyttiin mitä tahansa, suomalainen vastaa aina päinvastaiseen kysymykseen. Oli asia mikä tahansa, suomalainen on aina periaatteessa eri mieltä. Ei siksi että olisi oikeasti eri mieltä asiakysymyksestä, vaan siksi, koska tavoite on saada toinen henkilö näyttämään huonolta ja saattaa hänet negatiiviseen valoon korostamalla omaa paremmuutta.
Kun köyhä toteaa jääneensä köyhyyden vuoksi paitsi monista toisille itsestäänselvistä asioista, änkeää kymmenen muuta nöyryydestään ylpistynyttä köyhää julistamaan miten itse ei ole jäänyt mistään paitsi koska itsellä on niin paljon parempi elämänhallinta ja se toinen valittaa turhasta. Vain suomalaiselle köyhyys voi olla oman narsismin pönkitystä.
Kysyttiin mistä olet jäänyt paitsi köyhyyden vuoksi.
Ja ketju tuutataan täyteen vastauksia kysymykseen mistä et ole jäänyt paitsi köyhyyden vuoksi.- Anonyymi
Köyhyyden tunne on subjektiivinen olotila joka perustuu kateuteen.
Monte-Carlon vierasvenesatamassa olisi ollut mahdollista kehittää kateuden tunnetta.
Silloinen oma veneeni oli 7,5m pitkä Aquara sisällä Volvon pienitehoinen meridiesel. Vastaanvänkäämisperiaate taitaa olla perin juurin sukua perisuomalaiselle nurinkurin ja takaperoisajattelulle jossa aina toimitaan päinvatsoin kuin olisi järkevää. Huomataan erityisesti politiikassa hyvin usein ja kansakunnan nousun kannalta tuhoisasti.
Lopputulos on Bemböle Pempyöli ja Hölmölä. Mitä tapahtui kun tultiin savupirteistä metästä pois?- Anonyymi
Ihan kaikesta olen jäänyt paitsi ja sekös ei saisi vituttaa. Se taas johtuu kun työn puolesta on ollut asunto, työvaatteet , ruoka , kahvit. Eipä sitä muuta ole tarvinnutkaan kuin nukkua työsudekämpässä töiden jälkeen. Se mitä on vanhemmilla ollut ei ole kaikille perinnöksi jäänyt.
- Anonyymi
Pitääkö köyhän aina muka olla tyhmä! Jos ei ole paljoa rahaa, niin voi käyttää järkeä.
Me ollaan tulojen puolesta köyhiksi luokiteltuja, niin on vaan laitettu vähä raha riittämään. Jos menee kodinkone rikki, on meillä tietysti vararahasto, mutta siihen tukeudutaan vasta, jos ei saada jostain ilmaiseksi kodinkonetta mm. lahjoitetaan osastolta. Olemme saaneet useamman pyykinpesukoneen ilmaiseksi juuri lahjoitetaan osastoilta.
Köyhän kannattaa verkostoitua, sillä verkostoitumalla löytyy mitä erilaisempia palveluja edullisesti tai ilmaiseksi. Lasten harrastuksissa tästä verkostoitumisesta oli todella hyötyä, sillä tarjolla oli ratsastusta ja soittotunteja, sekä matkoja huvipuistoihin ja kylpylöihin tosi edullisesti, jopa ilmaiseksi.
Sama juttu meidän vanhempien harrastuksiin, on hyödynnetty liikuntasetelit, yhdistysten tarjoamat edut ym. Vaimoni käytti työnantajan tarjoamat liikuntasetelit omiin harrastuksiin, joihin muuten ei olisi ollut varaa.
Matkustaminen on ollut meille sellainen, että emme ole siinä köyhyydessämme valittamaan, ettei pääse matkoille. On löytynyt aivan huippukohteita maailmalta omatoimisille matkoille ja aivan taskurahalla. Ollaan voitu matkailla koko perheen voimin, rokotukset on haettu terveyskeskuksen neuvolasta koko perheelle, halpislennoilla pääsee toiselle puolen maailmaa vähällä rahalla. Jotkut parjaavat niitä "pomppulentoja", mutta mitä siitä, siitäkin voi tehdä yhden elämyksen, kun lentoja vaihdetaan. Pystyimme näillä "pomppulennoilla" tarjoamaan lapsillemme kokemuksia ja uutta nähtävää, joita ei jollain valmismatkoilla olisi nähty.
En kyllä näe, että mikä elämässä on jäänyt puuttumaan, jopa olen päässyt lentämään, jota jo nuorena koulupoikana haaveilin. Lentolupakirjan sain hankittua kavereiden kanssa porukalla, kun kerhon puitteissa opettelimme lentämään ja saimme kerholle sponsorit, sekä lentotehtävistä saimme kerholle korvausta. Tämäkään harrastus ei juuri maksanut, oli kuitenkin mukavaa tekemistä porukassa ja pääsi moneen lentotapahtumaan mukaan.
Kyllä köyhälle löytyy AINA vaihtoehtoja, jos rahaa ei ole. Olen ollut tässä elämän aikana monessa kerhossa ja yhdistyksessä mukana harrastamassa, aika ei ole tahtonut riittää, niin paljon on ollut tarjolla vaikka mitä.
Tuolla joku palstan vakivalittaja väitti, ettei ole naista saanut köyhänä, siinäkin sanoisin, että peiliin katsomalla vika löytyy. Kyllä köyhälle fiksulle miehelle naista löytyy vaikka kuinka, ei se rahasta ole kiinni.
Tällä edellä kirjoitetulla en halua masentaa ketään, vaan kannustaa. Kyllä köyhälle löytyy aina vaihtoehtoa haaveiden toteuttamiseen. Köyhä pystyy opiskelemaankin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö köyhän aina muka olla tyhmä! Jos ei ole paljoa rahaa, niin voi käyttää järkeä.
Me ollaan tulojen puolesta köyhiksi luokiteltuja, niin on vaan laitettu vähä raha riittämään. Jos menee kodinkone rikki, on meillä tietysti vararahasto, mutta siihen tukeudutaan vasta, jos ei saada jostain ilmaiseksi kodinkonetta mm. lahjoitetaan osastolta. Olemme saaneet useamman pyykinpesukoneen ilmaiseksi juuri lahjoitetaan osastoilta.
Köyhän kannattaa verkostoitua, sillä verkostoitumalla löytyy mitä erilaisempia palveluja edullisesti tai ilmaiseksi. Lasten harrastuksissa tästä verkostoitumisesta oli todella hyötyä, sillä tarjolla oli ratsastusta ja soittotunteja, sekä matkoja huvipuistoihin ja kylpylöihin tosi edullisesti, jopa ilmaiseksi.
Sama juttu meidän vanhempien harrastuksiin, on hyödynnetty liikuntasetelit, yhdistysten tarjoamat edut ym. Vaimoni käytti työnantajan tarjoamat liikuntasetelit omiin harrastuksiin, joihin muuten ei olisi ollut varaa.
Matkustaminen on ollut meille sellainen, että emme ole siinä köyhyydessämme valittamaan, ettei pääse matkoille. On löytynyt aivan huippukohteita maailmalta omatoimisille matkoille ja aivan taskurahalla. Ollaan voitu matkailla koko perheen voimin, rokotukset on haettu terveyskeskuksen neuvolasta koko perheelle, halpislennoilla pääsee toiselle puolen maailmaa vähällä rahalla. Jotkut parjaavat niitä "pomppulentoja", mutta mitä siitä, siitäkin voi tehdä yhden elämyksen, kun lentoja vaihdetaan. Pystyimme näillä "pomppulennoilla" tarjoamaan lapsillemme kokemuksia ja uutta nähtävää, joita ei jollain valmismatkoilla olisi nähty.
En kyllä näe, että mikä elämässä on jäänyt puuttumaan, jopa olen päässyt lentämään, jota jo nuorena koulupoikana haaveilin. Lentolupakirjan sain hankittua kavereiden kanssa porukalla, kun kerhon puitteissa opettelimme lentämään ja saimme kerholle sponsorit, sekä lentotehtävistä saimme kerholle korvausta. Tämäkään harrastus ei juuri maksanut, oli kuitenkin mukavaa tekemistä porukassa ja pääsi moneen lentotapahtumaan mukaan.
Kyllä köyhälle löytyy AINA vaihtoehtoja, jos rahaa ei ole. Olen ollut tässä elämän aikana monessa kerhossa ja yhdistyksessä mukana harrastamassa, aika ei ole tahtonut riittää, niin paljon on ollut tarjolla vaikka mitä.
Tuolla joku palstan vakivalittaja väitti, ettei ole naista saanut köyhänä, siinäkin sanoisin, että peiliin katsomalla vika löytyy. Kyllä köyhälle fiksulle miehelle naista löytyy vaikka kuinka, ei se rahasta ole kiinni.
Tällä edellä kirjoitetulla en halua masentaa ketään, vaan kannustaa. Kyllä köyhälle löytyy aina vaihtoehtoa haaveiden toteuttamiseen. Köyhä pystyy opiskelemaankin!Kysyttiinkö kokemuksia mistä köyhänä et ole jäänyt paitsi? Ei kysytty.
Kysyttiin kokemuksia mistä olet jäänyt paitsi. Onko lukuvaikeuksia vai muuten vain tyhmä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyttiinkö kokemuksia mistä köyhänä et ole jäänyt paitsi? Ei kysytty.
Kysyttiin kokemuksia mistä olet jäänyt paitsi. Onko lukuvaikeuksia vai muuten vain tyhmä?Mistään en ole jäänyt paitsi köyhänä ja ihmettelen, että miksi köyhän muka täytyy olla, ettei voi käyttää järkeään. Voisin sanoa, että köyhänä olen saanut paljon enempi, mitä joku varakkaampi.
Juuri matkailu on sellainen, että vähällä rahalla matkailu on antanut paljon enempi nähtävää, kuin jotkut kalliit valmismatkat, kun sitten on vertailtu tuttavien kanssa matkojamme. Meidän köyhien tekemät matkat maailmalla on jopa herättäneet kateutta, kun on matkusteltu vaikka missä.
En todellakaan keksi mitään sellaista, mitä olisi jäänyt puuttumaan tästä elämästä, vaikka olenkin ollut köyhä. Niin, no tietysti se mieletön verotus on jäänyt kokematta, joka rikkailla on...
- Anonyymi
Lomamatkoista, niihin ei ollut varaa lastani viedä.
- Anonyymi
Vielä kamalampaa on se, kun ei koskaan ole saanut hankittua uutta autoa,
vaikka ajokorttikin on ollut jo 50 vuotta. Toisten vanhoilla ajellaan aina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä kamalampaa on se, kun ei koskaan ole saanut hankittua uutta autoa,
vaikka ajokorttikin on ollut jo 50 vuotta. Toisten vanhoilla ajellaan aina.Kysymys oli osoitettu köyhille, ei sinulle.
Ihminen jolla on varaa ostaa käytetty auto ja ylläpitää sitä, ei ole köyhä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys oli osoitettu köyhille, ei sinulle.
Ihminen jolla on varaa ostaa käytetty auto ja ylläpitää sitä, ei ole köyhä.Kyllä köyhä eli pienituloinen voi autoa pitää, sillä minullakin on ollut jopa neljä autoa elämäni aikana ja koskaan en ole ollut hyvätuloinen.
Olen ollut pitkäaikaistyötön ja pidin autoa, että toimeentulotukiasiakkaanakin oli auton pito mahdollista, mutta kun ne on ikäloppuja viallisia ja jos ruostetta kertynyt paikkoihin, joita ei voinut korjauttaa sen kalleuden vuoksi, niin se auton pito ei ollut pitkä aikaista ja nytkin olen elänyt ilman autoa ja kyllä on jäänyt rahaa säästöön, että voisin taas jonkinlaisen kulkupelin laittaa ja olen yksinäinen takuueläkeläinen, että ei ne suuret tulot ole vieläkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys oli osoitettu köyhille, ei sinulle.
Ihminen jolla on varaa ostaa käytetty auto ja ylläpitää sitä, ei ole köyhä.Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa,mun transportteri -02 makso 500€ ja huollan korjaan itse,enkä niin paljon ajele,siisti peli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä kaikkien kohdalla paikkaansa,mun transportteri -02 makso 500€ ja huollan korjaan itse,enkä niin paljon ajele,siisti peli.
Et siis maksa autovakuutuksia, katsastuksia, veroja, ja viisisataa euroakin tipahti taivaalta.
Siis. Et ole köyhä etkä tiedä köyhyydestä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä köyhä eli pienituloinen voi autoa pitää, sillä minullakin on ollut jopa neljä autoa elämäni aikana ja koskaan en ole ollut hyvätuloinen.
Olen ollut pitkäaikaistyötön ja pidin autoa, että toimeentulotukiasiakkaanakin oli auton pito mahdollista, mutta kun ne on ikäloppuja viallisia ja jos ruostetta kertynyt paikkoihin, joita ei voinut korjauttaa sen kalleuden vuoksi, niin se auton pito ei ollut pitkä aikaista ja nytkin olen elänyt ilman autoa ja kyllä on jäänyt rahaa säästöön, että voisin taas jonkinlaisen kulkupelin laittaa ja olen yksinäinen takuueläkeläinen, että ei ne suuret tulot ole vieläkään.Mitä helvettiä teet autolla jota et voi käyttää?
Eläkeläinen siinä taas luulee tietävänsä köyhyydestä jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä helvettiä teet autolla jota et voi käyttää?
Eläkeläinen siinä taas luulee tietävänsä köyhyydestä jotain.Kyllä minä olen autoillani aina ajellut ja sitten kun ei ole vara korjauttaa, niin ne on menneet romuttamolle tai toisen omistukseen.
Minun pitäisi tietää köyhyydestä, kun olen aina ollut minimitukien saaja, että onko suomen minimitukien saajat keskituloisia?
Kyllä ne ovat pienituloisia, eli köyhiä.
Köyhyydessäkin voi olla eritasoja, että kuka on köyhin köyhistä jne. - Anonyymi
Siis miten ei ole ollut varaa lomamatkoille tai viedä lasta!
Onnibussin liput hyvissä ajoin varaten meillä olleet 2€ ja on päässyt toiselle puolen Suomea. Monessa kaupungissa on nähtävää vaikka kuinka, eikä maksa mahdottomia, on jopa ilmaiseksi konsertteja ym. tapahtumia.
Lennot ulkomaille jopa alle 8€, kun bongaa netistä lennot, meilläkin koko 5 hengen perheen lennot oli alle 40€, ei mielestäni kallista. Jos viisumeja tarvitsee, ne voi hoitaa netin kautta ja alaikäiset lapset voi laittaa vanhempien viisumiin, niin ei tarvitse maksaa lasten viisumeista mitään. Rokotukset voi hoitaa neuvolassa ilmaiseksi ja rokotustodistukset skannaa sähköpostiin varmuudeksi, niin saa ne ulkomaillakin tulostettua tarvittaessa.
Majoitukset voi hoitaa etukäteen netin kautta ja ihan hyviä majoituksia löytyy todella edullisesti. Me majoituttiin kerrankin todella hyvässä hostellissa koko perhe 30€ täällä Suomessa.
Sitten vanhimman lapsemme harrastuksiin liittyi partiotoiminta, sen kautta hän pääsi ulkomaille kansainväliselle jamboreelle, ei käytännössä maksanut meille mitään, lippukunta hoiti stipendin ja hommasimme lippukunnalle sponsorin, joka hoiti muut kulut.
Me otimme tämän oikein haasteena, että miten edullisesti pääsemme aina ulkomaille matkustamaan, vertailimme iltaisin kohteita ja katsoimme lentoja, sekä majoituksia, kun sitten sopivat osuivat mahdollisimman edullisesti kohdalle, niin ostimme ne. Kartutimme matkakassaa aina vuoden aikana pienillä säästöillä ja veronpalautuksilla.
Oli hauskaa miettiä niitä matkoja ja on tietysti edelleenkin, lapset oppivat matkustamaan ja pääsivät näkemään monenlaista. Hieman ongelmaksi muodostui koulussa kiusaaminen ja kateus, kun lapsemme pääsivät niin moneen maahan matkustamaan, eikä heidän kaverit päässeet. Ratkaisimme ongelma, että teimme täällä Suomessa erilaisia matkoja huvipuistoihin ja kylpylöihin, niin otimme lapsillemme heidän kavereitaan mukaan. Tästä ei meille tullut erikseen kustannuksia, koska samat sponsorit maksoivat heidänkin matkat, vanhempien piti vain tuoda sovitusti lapsensa mukaan ja hoitaa vakuutukset.
Vastavuoroisesti lapsemme pääsivät taas johonkin muualle kavereidensa mukana.
Yllättävän vähällä rahalla pääsee matkoille, kun hieman järjestelee. Ihan esimerkkinä, kun nuorin tyttäremme halusi nähdä valaita, mietimme pitkään, että mikä kohde olisi paras ja edullisin, sekä helpoiten järjestettävissä. Vaihtoehtoja oli Islanti, Madeira, Norja ja Uusi-Seelanti, kaikista löytyi yllättävän edulliset vaihtoehdot, mutta päädyimme Islantiin, kun saimme sinne edullisimmat lennot ja majoitus järjestyi Keflavikissa jenkkien vanhassa tukikohdassa todella edullisesti, joka oli muutettu hotelliksi, se oli Reykjavikin lähellä ja ilmainen kuljetus sinne non-stop periaatteella. Valaiden bongaus onnistui todella hyvin. Koko retkelle ei tullut paljoakaan hintaa ja se oli kyllä todella onnistunut.
Joskus teimme koko perheen kanssa junamatkan, kun VR tarjosi kampanjallaan todella edulliset liput, ihan huikea reissu sekin ja lapset tykkäsi.
Mielestäni näissä matkoissa on vain mielikuvitus rajana, kun netin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka 5$ lennot Hawaijille, niin sitähän on pakko kokeilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnibussin liput hyvissä ajoin varaten meillä olleet 2€ ja on päässyt toiselle puolen Suomea. Monessa kaupungissa on nähtävää vaikka kuinka, eikä maksa mahdottomia, on jopa ilmaiseksi konsertteja ym. tapahtumia.
Lennot ulkomaille jopa alle 8€, kun bongaa netistä lennot, meilläkin koko 5 hengen perheen lennot oli alle 40€, ei mielestäni kallista. Jos viisumeja tarvitsee, ne voi hoitaa netin kautta ja alaikäiset lapset voi laittaa vanhempien viisumiin, niin ei tarvitse maksaa lasten viisumeista mitään. Rokotukset voi hoitaa neuvolassa ilmaiseksi ja rokotustodistukset skannaa sähköpostiin varmuudeksi, niin saa ne ulkomaillakin tulostettua tarvittaessa.
Majoitukset voi hoitaa etukäteen netin kautta ja ihan hyviä majoituksia löytyy todella edullisesti. Me majoituttiin kerrankin todella hyvässä hostellissa koko perhe 30€ täällä Suomessa.
Sitten vanhimman lapsemme harrastuksiin liittyi partiotoiminta, sen kautta hän pääsi ulkomaille kansainväliselle jamboreelle, ei käytännössä maksanut meille mitään, lippukunta hoiti stipendin ja hommasimme lippukunnalle sponsorin, joka hoiti muut kulut.
Me otimme tämän oikein haasteena, että miten edullisesti pääsemme aina ulkomaille matkustamaan, vertailimme iltaisin kohteita ja katsoimme lentoja, sekä majoituksia, kun sitten sopivat osuivat mahdollisimman edullisesti kohdalle, niin ostimme ne. Kartutimme matkakassaa aina vuoden aikana pienillä säästöillä ja veronpalautuksilla.
Oli hauskaa miettiä niitä matkoja ja on tietysti edelleenkin, lapset oppivat matkustamaan ja pääsivät näkemään monenlaista. Hieman ongelmaksi muodostui koulussa kiusaaminen ja kateus, kun lapsemme pääsivät niin moneen maahan matkustamaan, eikä heidän kaverit päässeet. Ratkaisimme ongelma, että teimme täällä Suomessa erilaisia matkoja huvipuistoihin ja kylpylöihin, niin otimme lapsillemme heidän kavereitaan mukaan. Tästä ei meille tullut erikseen kustannuksia, koska samat sponsorit maksoivat heidänkin matkat, vanhempien piti vain tuoda sovitusti lapsensa mukaan ja hoitaa vakuutukset.
Yllättävän vähällä rahalla pääsee matkoille, kun hieman järjestelee. Ihan esimerkkinä, kun nuorin tyttäremme halusi nähdä valaita, mietimme pitkään, että mikä kohde olisi paras ja edullisin, sekä helpoiten järjestettävissä. Vaihtoehtoja oli Islanti, Madeira, Norja ja Uusi-Seelanti, kaikista löytyi yllättävän edulliset vaihtoehdot, mutta päädyimme Islantiin, kun saimme sinne edullisimmat lennot ja majoitus järjestyi Keflavikissa jenkkien vanhassa tukikohdassa todella edullisesti, joka oli muutettu hotelliksi, se oli Reykjavikin lähellä ja ilmainen kuljetus sinne non-stop periaatteella. Valaiden bongaus onnistui todella hyvin. Koko retkelle ei tullut paljoakaan hintaa ja se oli kyllä todella onnistunut.
Joskus teimme koko perheen kanssa junamatkan, kun VR tarjosi kampanjallaan todella edulliset liput, ihan huikea reissu sekin ja lapset tykkäsi.
Mielestäni näissä matkoissa on vain mielikuvitus rajana, kun netin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka 5$ lennot Hawaijille, niin sitähän on pakko kokeilla.Näin se toimii, ei tarvitse köyhän olla tyhmä! Matkustamaan pääsee, kun käyttää järkeä.
Tuttu rouva matkasi tyttärensä kanssa maailmalla rahtilaivojen kyydissä, teki samalla käännöstöitä laivoilla. Siinä oli yhdistetty työ ja huvi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni näissä matkoissa on vain mielikuvitus rajana, kun netin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka 5$ lennot Hawaijille, niin sitähän on pakko kokeilla.Eipä ollut silloin vielä Onnibussista tietoakaan, eikä mistään nettitarjouksista 30 vuotta sitten . Mitään alennuksia ei koskaan ollut tarjolla kun muutaman kerran jouduimme linja-autolla matkustamaan jonnekin, junalla ei kohteeseen päässyt. Edes liiton lomatukea en saanut vaikka olin pienellä palkalla osa-aikaisena töissä. Työn epäsäännöllisen aikataulun takia en voinut edes ottaa toista työtä rinnalle, eikä silloin ollut vuokrafirmojakaan joiden kautta olisi keikkoja voinut tehdä. Ainoa mahdollisuus olisi lisätöihin ollut yötyö, mutta olisi pitänyt olla auto millä kulkea ja varaa maksaa lapsenvahti yöksi. Tukiverkkoa ei ollut että olisi ilmaisen lapsenvahdin saanut esim sukulaisesta, edes lapsen isästä ei ollut hoitajaksi ja siksi ei enää ollut elämässämme. Pieni palkka meni tasan elämiseen ja lapsen tarpeet etusijalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ollut silloin vielä Onnibussista tietoakaan, eikä mistään nettitarjouksista 30 vuotta sitten . Mitään alennuksia ei koskaan ollut tarjolla kun muutaman kerran jouduimme linja-autolla matkustamaan jonnekin, junalla ei kohteeseen päässyt. Edes liiton lomatukea en saanut vaikka olin pienellä palkalla osa-aikaisena töissä. Työn epäsäännöllisen aikataulun takia en voinut edes ottaa toista työtä rinnalle, eikä silloin ollut vuokrafirmojakaan joiden kautta olisi keikkoja voinut tehdä. Ainoa mahdollisuus olisi lisätöihin ollut yötyö, mutta olisi pitänyt olla auto millä kulkea ja varaa maksaa lapsenvahti yöksi. Tukiverkkoa ei ollut että olisi ilmaisen lapsenvahdin saanut esim sukulaisesta, edes lapsen isästä ei ollut hoitajaksi ja siksi ei enää ollut elämässämme. Pieni palkka meni tasan elämiseen ja lapsen tarpeet etusijalla.
Lisään vielä että lapseni sai sentään koulut käytyä ilman opintolainoja kun sai asua kotona äidin ruuissa ja pystyi opiskelemaan itselleen hyvän ammatin johon pääsi jo ennen valmistumistaan ja on siellä edelleen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ollut silloin vielä Onnibussista tietoakaan, eikä mistään nettitarjouksista 30 vuotta sitten . Mitään alennuksia ei koskaan ollut tarjolla kun muutaman kerran jouduimme linja-autolla matkustamaan jonnekin, junalla ei kohteeseen päässyt. Edes liiton lomatukea en saanut vaikka olin pienellä palkalla osa-aikaisena töissä. Työn epäsäännöllisen aikataulun takia en voinut edes ottaa toista työtä rinnalle, eikä silloin ollut vuokrafirmojakaan joiden kautta olisi keikkoja voinut tehdä. Ainoa mahdollisuus olisi lisätöihin ollut yötyö, mutta olisi pitänyt olla auto millä kulkea ja varaa maksaa lapsenvahti yöksi. Tukiverkkoa ei ollut että olisi ilmaisen lapsenvahdin saanut esim sukulaisesta, edes lapsen isästä ei ollut hoitajaksi ja siksi ei enää ollut elämässämme. Pieni palkka meni tasan elämiseen ja lapsen tarpeet etusijalla.
Niitä lähes edullisia ja jopa ilmaisia matkoja oli tarjolla jo 50 vuotta sitten, kun minä olin opiskelijana, suunta vain oli tuonne idän suuntaan. Ei maksaneet juuri mitään ja junalla pääsi Leningradista Vladivostokiin, ihan huikeita reissuja. Ja Mustanmerenrantaan Sotšiin pääsi käytännössä ilmaiseksi, myi perillä parit farkut ja sukkahousuja, niin se reissu oli siinä.
Sitten oli nämä Izvestija-turnaukset, pääsi jääkiekkoa katsomaan käytännössä ilmaiseksi, siinä vain oli se, että ne Izvestija-turnaukset järjestettiin itäblogin maissa, mutta mitä siitä paljon pääsi näkemään. Joskus kävi niin, että niistä lipuista ja matkoista ei tarvinnut maksaa mitään, liput tuli ilman mitään maksuja, kun ne tilasi. Laskua ei ole vielä tähän päivään kuulunut niistä!
Liitonjäsenet pääsi näillekin reissuille extra halvalla. Israelin ystävien matkoilla pääsi Israeliin ja kibbutsille, ei maksanut mitään. Sukulaistädit matkasi Israelissa näillä Israelin ystävien matkoilla, kun eivät halunneet matkustaa itäblogin maihin.
Inter rail liput oli silloin ja niillä pääsi junalla vaikka mihin. Vaihto-oppilaana pääsi jenkkeihin ja Englantiin... Siis olihan näitä mahdollisuuksia ja lisäksi oli matkaaminen lasten kanssa rahtilaivalla, tehdä töitä laivalla, sitäkin tehtiin. Sitten oli vielä ne "namikan" (NMKY) matkat ja erilaisten muiden yhdistysten matkat, niille pääsi mukaan. Osa matkoista tehtiin toki bussilla, mutta paljon pääsi niilläkin näkemään.
Juju oli silloin ja on vieläkin, että piti olla joku yhdistys, jonka puitteissa tehtiin ne matkat, siihen sai sitten sponsoreita ja kaupunki tai kunta antoi tukea näille yhdistyksille, lisäksi piti olla jotain omaa toimintaa esittää yhdistyksen vuosikertomuksessa, kun anottiin rahaa avustuksina eri tahoilta (kaupunki, kunta, pankit, säätiöt, vakuutusyhtiöt ym.).
Juuri teimme aika kalliin jutun yhden yhdistyksen puitteissa, yhtään meiltä jäseniltä ei mennyt omaa rahaa siihen, saatiin rahoitus (liki 15000€) muualta, toki meillä on esittää toimintakertomuksessa sitä toimintaa, että saatiin tuo rahoitus eri tahoilta.
- Anonyymi
Jokin myrkky se oli, ei kuitenkaan hemohes https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/012d419e-c96a-498d-846d-d1067d84bd81
- Anonyymi
Hursti asia ei liity aiheeseen mitenkään.
Mutt Hursti on ollut eläkkeellä jo vuodesta 2019 alkaen. Miten hän on vastuussa jos haluaa ruoka- avussa on katkennut joku kylmäketju tai jaettu vanhentunutta ruokaa? Siitähän tuossa tietenkin on kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hursti asia ei liity aiheeseen mitenkään.
Mutt Hursti on ollut eläkkeellä jo vuodesta 2019 alkaen. Miten hän on vastuussa jos haluaa ruoka- avussa on katkennut joku kylmäketju tai jaettu vanhentunutta ruokaa? Siitähän tuossa tietenkin on kyse.vanhentunut ruoka on laaja käsite ja suomi on täynnä ihmisiä jotka kuvittelee että kanamunapaketin leima on jokin jumalan sana jonka jälkeen se pitää heittää roskiin kierrättää siis oikeinvärisessä pussissa ja lootassa ja maksaa oikea summa oikealle tilille.
eräskin äiti vei miniälleen munapaketin jossa noin viimenen päivä niin eikös nurinaa kuulunut...tuollaisia tuo.. kun munapaketin voi kuukauden jälkeen syödä ilman mitään ongelmaa !
mutta kun on karva kämmenissä ja korvissa niin minkäs teet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vanhentunut ruoka on laaja käsite ja suomi on täynnä ihmisiä jotka kuvittelee että kanamunapaketin leima on jokin jumalan sana jonka jälkeen se pitää heittää roskiin kierrättää siis oikeinvärisessä pussissa ja lootassa ja maksaa oikea summa oikealle tilille.
eräskin äiti vei miniälleen munapaketin jossa noin viimenen päivä niin eikös nurinaa kuulunut...tuollaisia tuo.. kun munapaketin voi kuukauden jälkeen syödä ilman mitään ongelmaa !
mutta kun on karva kämmenissä ja korvissa niin minkäs teet.Kananmunan huomaa kyllä jos se on menny huonoksi,sehän on muuten maailman vanhin säilyke.
- Anonyymi
suomi on niin ahdas ja kateitten maa ettei täällä voi oikein muuta tehdä kuin lakasta lunta portailta ja sitäkin joku kadehtii.
parein on hurstinkin lopettaa koko touhu ja antaa ihmisten ruokkimisen olla, joku kadehtii toki sitäkin. - Anonyymi
Eipä ihmekkään jos on köyhä,ostella sitä ja tätä,mansikoita ja mustikoita on metsässä,ja ne metsämansikat on paremman makuisia.kalaa on järvissä jne....
- Anonyymi
Mistään aineellisesta en ole jäänyt paitsi, mutta mielenterveyteni olen menettänyt. Eikö köyhyydessä siitä olekin kyse? Turvattomuudesta, oman elämän hallinnasta ja henkisen hyvinvoinnin puutteesta. Raha on vain maksuväline.
- Anonyymi
Kyllä se psyykkeen päälle ottaa jos köyhyys on jatkuvasti läsnä kun joka euron joudut laskeen mihinkä oikeen on varaa.Ei kaksinen elämä jos koko elämän köyhyydessä joutuu elään.
- Anonyymi
Niin kauan kun on varaa ostaa roskapusseja ja täyttää sitä ruoantähteillä, syömättömällä ruualla tai nahistuneilla hevituotteilla ei voi olla köyhä. Ei millään voi olla
- Anonyymi
(( PETOSJYTKY ) #Purran petos #Purran vale
- Anonyymi
Parisuhteesta olen jäänyt paitsi. Ei naiset vaan halua köyhää miestä vaikka on minulla joskus ollut 4000 kk tulotkin mutta se on liian köyhää naisen mielestä. Ei minulla velkaa ole mutta treffeille en pääse alle 5000 euron palkalla.
- Anonyymi
Ja hahhah! Ei parisuhteeseen rahaa tarvita. Kyllä köyhälle fiksulle aivan rahattomalle miehelle naista löytyy parisuhteeseen. Katse peiliin, sieltä löytyy syy, jos ei onnistu.
- Anonyymi
Kengät, vaatteet, lomat, harrastukset jne. Alelaarista saa ravintoa ja pystyy tutustumaan maailman herkkuihin. Punainen maito jäätävän kylmänä auttaa jatkamaan matkaa.
- Anonyymi
En ole ostanut kantarelleja pitkään aikaan.
- Anonyymi
Tyhmiä kyselet.
- Anonyymi
Kuolemme kaikki kuitenkin niin sama se mitä täälä ajassa saa tai omistaa. Tänne ne jää.
- Anonyymi
Aloittajalle sanon että koska en pidä varsinkaan varta vasten kasvatetuista mansikoista niin niiden syönti on jäänyt aika nollaan ja niin mansikkaongelma ei koske minua!
- Anonyymi
Aikuisiässä on köyhyyden takia jäänyt tekemättä ainakin 50 matkaa Kanarialle, Madeiralle, Azoreille , aurinkorannoille ja sitten sinne taikkulaan.
Mutta tulipa kuitenkin hommattua tilava asunto ja muutamia autoja. - Anonyymi
Kannattaa ,mennä mansikkatilalle TÖIHIN. Siinä voi poimimisen ohessa laittaa välillä omaan suuhunkin marjoja. Ja saa palkkaakin.
Tosin selkä voi väsyä ja lihakset tulla kipeäksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855