Mielenterveyteen apua/vinkkejä?

Anonyymi-ap

Oon 15-vuotias tyttö jolla ollut itsetuhoisia ajatuksia ensimmäisen kerran kun olin 9.

Alotin viiltelyn 7lk talvella ja nyt on 9lk talvi/kevät. Oon siis tehnyt sitä 2 vuotta mutta ne ei oo syviä. En pääse tavasta irti. Vanhemmat eros kun olin 5 ja molemmissa kodeissa omat ongelmansa. Äiti mukava kaverian nähden mutta yksin tosi tiukka ja valittaa kaikesta mitä teen väärin ja saa mulle semmosen olon että en oo tarpeeksi hyvä ja iskä sekä äiti valittaa koulunumeroista mitkä on siis 6 ja 10 väliltä ja ennen ne oli 4 ja 7 välillä eli koulu alkanut sujumaan hyvin. Yhteishaku tehty ja pari viikkoa ennen yhteishakua iskä kertoi että ¨jos mä olisin sä, menisin amikseen. lukion jälkeen sulla ei oo mitään¨ joten stressaan ja mietin että teinkö väärin kun hain lukioon.

Oon nuorten matalassa yksikössä ollut asiakas ja käynyt tapaamisissa jo 2 vuotta mutta siitä ei ole ollut muuta apua, kuin ADHD-diagnoosi jonka sain noin 3vk sitten. ADHD:ta mulla alettiin tutkia oppimisvaikeuksien ja päihdeongelmien takia. (En käytä enää päihteitä, en ole käyttänyt yli 7kk)

Menin matalaan ahdistuksen takia ja nyt 2 vuotta myöhemmin (epäilen itselläni keskivaikeaa masennusta ja vakavaa ahdistusta) mulle sanoo matalan ¨ammattilainen¨ että ¨Mitä sä yrität saavuttaa sillä että teet ahdistus ja masennus testejä kokajan, ei ne sulle diagnoosia anna, näytät siltä että sulla menee paremmin ja sähän oot parisuhteessa niin sullahan on kaikki hyvin¨. Henkilö joka teki mulle ADHD testejä laitto tekemään masennuskyselyn (kuuluu tutkimuksiin) ja pisteet näyttivät (jälleen kerran) keskivaikeaa masennusta ja hän kertoi että jos tällainen olo jatkuu yli 2vk sitä voidaan sanoa masennukseksi. En kehdannut sanoa että jo 2 vuotta on ollut tällainen olo.

Mulle sanoo aina terkkari ja kaikki muut että tämmönen olo ja ahdistus on normaalia mun iässä mutta mun mielest se ei oo normaalia mun ikäselle jos mulla on viikossa vähintään 3 paniikki/ahdistuskohtausta, viiltelen ja olen yrittänyt itsemurhaa 9 kertaa. Kouluterveydenhoitaja sanoi myös viimevuonna huomatessaan mun haavat, että vasta siinä vaiheessa olisi musta huolissaan kun ne haavat olisi punaisia/tuoreita. On siinäkin ¨ammattilainen¨.

Jos kaverit on huomannut että oon satuttanut itseäni, vastaus yhdeltä on surullinen ilme ja kysymys ¨miksi¨(tämä kaveri kamppailee myös itsensä vahingoittamisen kanssa), toinen suuttuu ja pudistelee päätään vaikka on joskus itse tehnyt samaa ja kolmas (reagoi mun mielestä oikein) toteaa että ¨kaikki hoituu kyllä¨ja on muutenkin tukena ja koittaa piristää mua.

Kuitenkin kaiken tän paskan keskellä ainoa ihminen joka oikeasti tuntuu välittävän ja oikeasti osaa ja pyrkii auttamaan on mun tyttöystävä. Häneltä saan vertaistukea sillä molempien äidit on vähän mitä on ja molemmilla on samanlaisia ongelmia.

Oon yrittänyt puhua kuraattorille mutta hän ei osaa työtään eikä osaa auttaa, terkkari ei ota tosissaan ja puhuu kuin 3-vuotiaalle, sosiaalityöntekijät ja sairaanhoitjat välinpitämättömiä eikä ota tosissaan ja äidille olen koittanut kertoa mitä tunnen mutta vastaus on ¨mistä tää tuli?¨ ja kamala sääli esitys. Ainoa kelle olen kokenut kunnolla pystyä puhuaon äitipuoli, mutta en uskalla aina hänelle puhua varsinkaan, jos hän on huonolla tuulella.

Mitä mä nyt teen tässä tilanteessa? Tuntuu että apua en saa mistään vaikka tilanne olisi kuinka vakava.

9

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anna elämäsi Jeesukselle. Hän voi ja tahtoo auttaa

      • Anonyymi

        Kyllä tällä lapsella on varmaan muita mahdollisuuksia kun Jeesus , hänen on vaan päästävä tilastaan eroon. Ja alettava itsenäiseksi ihmiseksi joka saa kontrollin omaan elämäänsä .
        Miksi tuputat uskontoa nuorelle ihmiselle vaan siksi että itse olet uskovainen.
        Jos hän joskus vanhempana päättää uskoa niin silloin se on aikuisen ihmisen päätös. Äkyllä psykoloogin tulisi osata auttaa näissä asioissa ihmistä,
        Nuoruus on usein vahvojen tunteiden aikaa, ja lapsesta aikuiseksi tuleminen on aina jotenkin mullistavaa aikaa ä joten minä en koskaan menisi alaikäiselle ehdottelemaan uskontoa siitä että elämässä ongelmat sen avulla muka selviintyisivät . Vaan hänen on saatava itseluottamuksensa kuntoon , eikä siirtää oireitaan jonkun muun henkisen asian varaan.
        En edes voisi kuvitella mitä tekisin jos joku antaisi tuollaisia ohjeita minun alaikäisille lapsilleni.
        Hänen on päästävä irti viiltelemisestä omilla voimillaan , ja niin tulee olemaan kun kasvaa aikuiseksi että ollaan oman itsensä herrana silloin saa elämän tasapainoon .
        Siis asiallista apua tämä lapsi tarvitsee , niin että osaa ymmärtää omia tuntemuksiaan ja laittaa niille nimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tällä lapsella on varmaan muita mahdollisuuksia kun Jeesus , hänen on vaan päästävä tilastaan eroon. Ja alettava itsenäiseksi ihmiseksi joka saa kontrollin omaan elämäänsä .
        Miksi tuputat uskontoa nuorelle ihmiselle vaan siksi että itse olet uskovainen.
        Jos hän joskus vanhempana päättää uskoa niin silloin se on aikuisen ihmisen päätös. Äkyllä psykoloogin tulisi osata auttaa näissä asioissa ihmistä,
        Nuoruus on usein vahvojen tunteiden aikaa, ja lapsesta aikuiseksi tuleminen on aina jotenkin mullistavaa aikaa ä joten minä en koskaan menisi alaikäiselle ehdottelemaan uskontoa siitä että elämässä ongelmat sen avulla muka selviintyisivät . Vaan hänen on saatava itseluottamuksensa kuntoon , eikä siirtää oireitaan jonkun muun henkisen asian varaan.
        En edes voisi kuvitella mitä tekisin jos joku antaisi tuollaisia ohjeita minun alaikäisille lapsilleni.
        Hänen on päästävä irti viiltelemisestä omilla voimillaan , ja niin tulee olemaan kun kasvaa aikuiseksi että ollaan oman itsensä herrana silloin saa elämän tasapainoon .
        Siis asiallista apua tämä lapsi tarvitsee , niin että osaa ymmärtää omia tuntemuksiaan ja laittaa niille nimen.

        Uskovaisissa ei ole sinänsä mitään vikaa, muuta kuin ovat aina liikaa tuputtamassa sitä muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisissa ei ole sinänsä mitään vikaa, muuta kuin ovat aina liikaa tuputtamassa sitä muille.

        Uskovainen on vähän niin kuin alkoholisti. Hän luulee että ihmisellä ei voi olla hauskaa ilman hänen tarjoamaa fixiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovainen on vähän niin kuin alkoholisti. Hän luulee että ihmisellä ei voi olla hauskaa ilman hänen tarjoamaa fixiä.

        Jokaisella omat juttunsa. Olisi myös hyvä pitää ne ominaan eikä tyrkyttää muille.
        Uskominen on ainakin elimistölle terveellisempi vaihtoehto kun alkoholi, vaikka itse mieluummin omaksuin itselleni aikoinaan alkoholin.
        Uskovaiset tyrkyttää uskoaan muille, alkoholisti harvemmin tyrkyttää juomiaan toisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tällä lapsella on varmaan muita mahdollisuuksia kun Jeesus , hänen on vaan päästävä tilastaan eroon. Ja alettava itsenäiseksi ihmiseksi joka saa kontrollin omaan elämäänsä .
        Miksi tuputat uskontoa nuorelle ihmiselle vaan siksi että itse olet uskovainen.
        Jos hän joskus vanhempana päättää uskoa niin silloin se on aikuisen ihmisen päätös. Äkyllä psykoloogin tulisi osata auttaa näissä asioissa ihmistä,
        Nuoruus on usein vahvojen tunteiden aikaa, ja lapsesta aikuiseksi tuleminen on aina jotenkin mullistavaa aikaa ä joten minä en koskaan menisi alaikäiselle ehdottelemaan uskontoa siitä että elämässä ongelmat sen avulla muka selviintyisivät . Vaan hänen on saatava itseluottamuksensa kuntoon , eikä siirtää oireitaan jonkun muun henkisen asian varaan.
        En edes voisi kuvitella mitä tekisin jos joku antaisi tuollaisia ohjeita minun alaikäisille lapsilleni.
        Hänen on päästävä irti viiltelemisestä omilla voimillaan , ja niin tulee olemaan kun kasvaa aikuiseksi että ollaan oman itsensä herrana silloin saa elämän tasapainoon .
        Siis asiallista apua tämä lapsi tarvitsee , niin että osaa ymmärtää omia tuntemuksiaan ja laittaa niille nimen.

        En tuputa uskoani sen tähden, että olen uskovainen. Näin tämän nuoren vaikeudet. Siksi sanoin. Minulla oli nuorena yhtä vaikeaa. Jumala selvitti kaikki asiat ja tuki, kun olin Työelämässä. Arvelen, että kyllä ne muut antaa toisenlaisia neuvoja


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        😋 ­N­­­y­­m­­f­­­o­­m­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Hyvä, että on tyttöystävä tukemassa.
      Vai ettei lukion jälkeen olisi mitään, isäsi sanoi ?
      Lukion jälkeen voi olla vaikka mitä. Lukio on ehkä enemmänkin sellainen pohjaa antava koulu, sivistäväkin, jonka jälkeen on paremmat mahdollisuudet hakea jonnekin muualle.
      Jotkut menevät lukioon ehkäpä vain siksi, että saavat lisää aikaa miettiä, mitä haluaisivat joskus myöhemmin.

      Ikävää, että vanhempasi ovat eronneet, ja ongelmia on molempien luona.
      Heidän ongelmansa eivät kuitenkaan johdu sinusta, vaikka joskus lapsesta voi siltä tuntuakin, että olisi jotenkin syyllinen vanhempiensa tilanteeseen.
      Huomaa, että sinulla on itsellä paha olla, kun olet viillellyt. Ymmärrän tavallaan sen viiltelyn, itsekin nuorena viiltelin, sain sen sisäisen tuskan hetkeksi ulos.
      Tärkeää olisi jokin keskusteluapu, joskin kai nykyään aika vaikeaa saada aikoja minnekään.

      Usein sanotaan, että asioilla on tapana järjestyä, joka kyllä pitää aika hyvin paikkansa. Aikaa se voi viedä, maltti on hyväksi.
      Toivon sinulle, ja tyttöystävällesi myös kaikkea hyvää, ja iloista kesän odotusta!

      • Anonyymi

        Erotaan ei aina ole se ikävä asia vanhempien välillä , on niitäkin eroja joissa lapsi tuntee että elämä on ihan kivaa kun on kaksi kotia minne mennä .tuossa iässä on ihmisellä paljon asioita
        Jotka vaikuttavat arkipäivään.
        Tytöstä on kehittymässä aikuinen ja sekin kasvaminen on aina joskus tuskaista .
        Ihanaa että hänellä on ystävä jonka kanssa voi jakaa asiat jotka ovat vaikeita, samalla ehkä yhdessä voisivat suunnitella tulevaisuutta ja miettiä mikä heille olisi mielenkiintoista työtä aikuistuessaan .
        Ystävän tuki on aina se paras tuki , samalla kun terkkari olisi ehkä voinut olla hieman syvällisempi ihminen eikä painaa villasella asioista mitä tytöllä on,
        Usein vaan on niin ettei kaikki ammatti ihmisetkään osaa ammattiaan kuten pitöisi.ä
        Miksi he yleensä valitsevat usein ammatin mitä eivät aina hallitse .


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1673
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1170
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      937
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      69
      829
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      134
      806
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      761
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      758
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      699
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      674
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      308
      643
    Aihe